Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nationell koordinator för snabbare etablering på arbetsmarknaden för ungdomar, Dir. 2005:21
Departement: Utbildnings- och kulturdepartementet
Beslut: 2005-05-12
Beslut vid regeringssammanträde den 12 maj 2005
Sammanfattning av uppdraget
En nationell koordinator skall utreda hur ungdomar med
slutförd gymnasial eller eftergymnasial utbildning skall
kunna ges möjlighet till en snabbare etablering på
arbetsmarknaden.
Koordinatorn skall, i samråd med arbetsmarknadens parter,
särskilt
- undersöka förutsättningarna samt utarbeta metoder för
arbetsmarknadens parter att sluta avtal som möjliggör en
snabbare etablering på arbetsmarknaden för ungdomarna.
Koordinatorn skall vidare i samråd med arbetsmarknadens
parter
- kartlägga de metoder och insatser som finns genom till
exempel olika former av introduktionsprogram för att
underlätta ungdomars etablering på arbetsmarknaden,
- analysera vilken betydelse sådana metoder och insatser har
för ungdomars etablering på arbetsmarknaden.
Bakgrund
Ungdomsarbetslösheten är konjunkturkänslig, vilket innebär
att ungdomar vid en högkonjunktur får arbete relativt sett
snabbare än andra grupper medan de vid en lågkonjunktur
ofta förlorar sitt arbete snabbare än andra grupper. Utbildning
påverkar i hög grad möjligheterna till arbete så väl på kort
som på lång sikt. Samtidigt har ett stort antal ungdomar med
bland annat högskoleexamen inom humaniora,
samhällsvetenskap och naturvetenskap svårt att få inträde på
arbetsmarknaden inom de yrken som motsvarar deras
utbildning. Många ungdomar har också funnit att deras
utbildning föråldrats under tiden de stått utan arbete, och att
de därför även konkurrerar med dem som har en mer aktuell
utbildning. Forskning visar också att arbetslöshet direkt efter
avslutad gymnasieutbildning leder till långvariga negativa
effekter hos den arbetslöse.
Arbetsmarknadsläget för ungdomar har de senaste åren
försämrats, och arbetslösheten bland unga är för närvarande
dubbelt så hög jämfört med den övriga befolkningen. Vidare
har etableringsåldern, dvs. åldern då man har en fast
förankring på arbetsmarknaden, för ungdomar kontinuerligt
blivit högre. År 2000 var etableringsåldern i genomsnitt 27 år
för kvinnor och 26 år för män jämfört med 1990, då den var
20 år för kvinnor och 21 år för män. En stor grupp unga
befinner sig också långvarigt utanför skola och arbete. Dessa
ungdomar har betydande svårigheter att etablera sig i
arbetslivet. Det råder även en geografisk variation i
arbetslösheten och det finns områden där
ungdomsarbetslösheten är mer påtaglig än på andra ställen.
Att ta steget ut i vuxenlivet innebär för ungdomar bland annat
att få möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden, att kunna
försörja sig själv och att leva ett självständigt liv. Detta ökar
självkänslan och drivkraften att vilja göra något hos
individen. Motsatt kan långvarig inaktivitet leda till en ond
cirkel av bristande motivation och hopp om framtiden, vilket
i sin tur kan leda till försämrade möjligheter att få ett arbete.
Det finns således ett behov av att öka ungdomars
arbetsdeltagande.
Den demografiska utvecklingen i landet med en åldrande
befolkning, färre personer i arbetsför ålder samt ett lågt
arbetskraftsdeltagande i vissa åldrar, kan få långsiktigt
negativa konsekvenser för samhället och leda till svårigheter
att upprätthålla välfärdssystemen i framtiden. Inom de
kommande åren kommer pensionsavgångarna att stiga i
många branscher. Den förestående generationsväxlingen och
det förväntade behovet av ett ökat arbetskraftsutbud är också
ett skäl för att öka ungdomars arbetsdeltagande.
Sverige har sedan 1970-talet haft en huvudsakligen
skolförlagd gymnasial yrkesutbildning. En viss förändring av
den gymnasiala yrkesutbildningen påbörjades dock i
samband med gymnasiereformen i början av 1990-talet. Då
blev arbetsplatsförlagda inslag (APU) en obligatorisk del av
utbildningen på de yrkesinriktade programmen och en
möjlighet till lärlingsutbildning infördes på de individuella
programmen. Ett annat exempel där teori och praktik varvas
inom gymnasieskolan är försöksverksamheten med lärande i
arbetslivet, (LIA). Regeringen har i propositionen Kunskap
och kvalitet - elva steg för utvecklingen av gymnasieskolan
(prop. 2003/04:140) bland annat understrukit vikten av att
alla elever ges möjlighet till arbetsplatsförlagt lärande av hög
kvalitet, som knyter an till den utbildning eleven har valt.
Elever som väljer yrkesinriktade utbildningar skall, liksom i
dag, få minst 15 veckors utbildning förlagd till en arbetsplats,
men arbetsplatsförlagd utbildning skall även kunna erbjudas
på övriga program. Vidare föreslås att en modern
lärlingsutbildning bör införas i gymnasieskolan. Riksdagen
har beslutat om propositionens förslag som träder i kraft 1
juli, 2007. Statens skolverk har fått i uppdrag av regeringen
att utreda frågan om en ny lärlingsutbildning och föreslå
utformning och regelverk för en sådan lärlingsutbildning.
Skolverket skall redovisa uppdraget till regeringen den 1
februari 2006.
Inom vissa delar av arbetslivet finns en sedan länge utvecklad
tradition med s.k. färdigutbildning på arbetsplatsen för att
underlätta ungdomars inträde på arbetsmarknaden. Innehåll
och villkoren för utbildningen fastställs i kollektivavtal. Till
exempel finns det inom byggbranschen introduktionsavtal
som innebär att arbetstagaren får utbildning och praktiska
kunskaper på arbetsplatsen. Flera branscher har också
utvecklat traineeprogram. Erfarenheterna bör kunna överföras
till andra branscher och arbetsmarknadssektorer, särskilt
sådana som starkt kommer att beröras av
generationsväxlingen de kommande åren.
Regeringen tillsatte en yrkesutbildningsdelegation hösten
2004 (U2004:7). Syftet med delegationens arbete är att bidra
till en höjning av kvaliteten i gymnasieskolans yrkesinriktade
utbildning. Det skall bl.a. ske genom insatser som underlättar
och effektiviserar övergången mellan utbildning och
arbetsliv.
Uppdragets inriktning och omfattning
En nationell koordinator skall utreda hur ungdomar med
slutförd gymnasial eller eftergymnasial utbildning skall
kunna ges möjlighet till en snabbare etablering på
arbetsmarknaden. Med slutförd gymnasial utbildning avses i
detta sammanhang att gymnasieutbildningen är avslutad och
att slutbetyg har utfärdats. Koordinatorn skall, i samråd med
arbetsmarknadens parter, undersöka förutsättningarna samt
utarbeta metoder för parterna att sluta avtal som möjliggör en
snabbare etablering på arbetsmarknaden för ungdomar. Det är
av särskild vikt att koordinatorn analyserar branschen vård
och omsorg, då det inom detta område förutses finnas ett stort
behov av arbetskraft de kommande åren. Koordinatorn skall
också kartlägga och analysera nuvarande metoder och
insatser, såsom olika former av introduktionsprogram för att
underlätta ungdomars övergång till arbetsmarknaden efter
avslutad utbildning, och se över möjligheterna att utveckla
nya sådana metoder. Metoderna bör vara fördelaktiga för
såväl arbetsgivare som arbetstagare. Koordinatorn bör även
vid behov inhämta internationella erfarenheter inom området.
I uppdraget ingår att sprida analyser av framgångsrika
metoder och insatser.
Arbetsformer
Koordinatorns arbete skall vara utåtriktat och fånga upp
relevanta parters åsikter. Koordinatorn bör även bereda
ungdomarna själva en möjlighet att vara delaktiga i
utredningens arbete. Koordinatorn är fri att arbeta med
referens- och arbetsgrupper.
Koordinatorn skall bedriva sitt arbete i nära samarbete med
de statliga myndigheter som berörs av utredarens arbete, bl.a.
Arbetslivsinstitutet, Arbetsmarknadsstyrelsen,
Högskolverket, Medlingsinstitutet, Statens skolverk och
Ungdomsstyrelsen.
Koordinatorn skall samråda med
Yrkesutbildningsdelegationen (U2004:7), Utredningen om
entreprenader i gymnasieskolan m.m. (U2004:1) och
Valideringsdelegationen. Koordinatorn skall även samråda
med Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering med
anledning av regeringens uppdrag i deras regleringsbrev för
2005 att utvärdera de arbetsmarknadspolitiska insatserna för
ungdomar.
Koordinatorn skall vidare vid behov inhämta relevanta
kunskaper och erfarenheter från utredningen om att underlätta
inträdet på arbetsmarknaden för personer utan arbete som är
beroende av socialtjänstens försörjningsstöd (S2005:01).
Koordinatorn skall också beakta det arbete som förs inom
ramen för diskrimineringskommittén En sammanhållen
diskrimineringslagstiftning (2002:11) samt relevanta
erfarenheter från storstädernas lokala utvecklingsavtal.
Redovisning av uppdraget
Den nationella koordinatorn skall lämna en delredovisning av
uppdraget den 28 februari 2006 samt slutredovisa sitt
uppdrag senast den 30 november 2006.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)