Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppföljning av patentskyddet för biotekniska uppfinningar, Dir. 2005:2
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-01-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 januari 2005
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas för att följa utvecklingen av praxis och
effekterna av patent på det biotekniska området för hälso- och
sjukvården samt forskningen. Kommittén skall särskilt följa
patent för genetiska uppfinningar (genpatent). Kommittén
skall följa och redovisa samt bedöma effekterna av
praxisutvecklingen för patent på det biotekniska området när
det gäller
- de grundläggande patenterbarhetsvillkoren (särskilt
uppfinningshöjd och industriell användbarhet),
- det så kallade oinskränkta produktskyddet, och
- det etiskt motiverade undantaget för uppfinningar vars
användning strider mot allmän ordning eller goda seder.
Kommittén skall också
- utvärdera effekterna av de förtydliganden som gjorts i
lagstiftningen till följd av genomförandet av direktivet
98/44/EG om rättsligt skydd för biotekniska uppfinningar och
- bedöma behovet av särskilda åtgärder, exempelvis
riktlinjer för licensavtal, för att underlätta tillgången till
patentskyddad teknik inom hälso- och sjukvården samt
forskningen.
På grundval av de analyser och bedömningar som görs skall
kommittén lämna eventuella rekommendationer och förslag
till åtgärder. Rekommendationer och förslag skall i första
hand avse åtgärder på europeisk nivå. Eventuella åtgärder för
att underlätta tillgången till patentskyddad teknik inom hälso-
och sjukvården och forskningen, särskilt licensfrågor, skall
dock i första hand avse svenska förhållanden.
Bakgrund
Ett expansivt skede
Biotekniken befinner sig i ett expansivt skede och spelar en
växande roll för en rad industrigrenar. Patentsystemet har
avgörande betydelse för utvecklingen på bioteknikområdet.
Möjligheterna till patentskydd för biotekniska uppfinningar
har funnits sedan lång tid tillbaka enligt såväl svensk som
internationell praxis. I takt med de senaste decenniernas
snabba och genomgripande utveckling på bioteknikområdet
har bl.a. ett stort antal patent meddelats för genetiska
uppfinningar. Det stora flertalet (över 95 %) av de genpatent
som gäller i Sverige har beviljats av det Europeiska
patentverket (European Patent Office, EPO). De allra senaste
årens utveckling på bioteknikområdet har inneburit en kraftig
ökning av antalet patentansökningar, inte minst på området
för genteknik. Vid EPO ökade antalet ansökningar avseende
bioteknik under 1990-talet med 10,5 % per år (jämfört med
en femprocentig ökning av det totala antalet ansökningar per
år vid EPO under samma tid; se Patents and Innovation:
Trends and policy Challenges, OECD, 2004, s. 22).
Behovet av skydd och farhågorna för negativa effekter
Diskussionerna om patentskyddet på bioteknikområdet
vittnar om att det finns en bred konsensus om att möjligheten
till ett effektivt skydd, bl.a. i fråga om genpatent, är en
nödvändig förutsättning för utvecklingen av exempelvis nya
läkemedel (se exempelvis The Ethics of Patenting DNA,
Nuffield Council of Bioethics 2002). Befintliga
undersökningar ger också stöd för att patentsystemet som
helhet fyller sitt syfte inom bioteknikområdet (Patents and
Innovation: Trends and policy Challenges, OECD, 2004, s.
23). Utvecklingen följs samtidigt av en kritisk diskussion om
systemets utformning och effekter. Det finns farhågor för att
skyddet, om det blir för brett och för starkt, riskerar att
motverka sitt syfte och hämma utvecklingen av och
tillgången till ny kunskap och teknologi. Farhågorna gäller
bl.a. tillgången till genetiska tester inom hälso- och
sjukvården samt utrymmet för att använda patentskyddat
genetiskt material i forskningssammanhang.
Lagändringar och behovet av en uppföljning
Den 1 maj 2004 trädde en rad ändringar i patentlagen
(1967:837) i kraft. Ändringarna innebar bl.a. att EG-
direktivet 98/44/EG om rättsligt skydd för biotekniska
uppfinningar (EGT L 213, 30.07.1998, s.13, Celex
31998L0044) genomfördes i svensk rätt (se prop. 2003/04:55
Gränser för genpatent m.m. - genomförande av EG-direktivet
om rättsligt skydd för biotekniska uppfinningar; LU18; rskr.
181; SFS 2004:159-162). Ändringarna innebär ingen
utvidgning av möjligheterna till skydd jämfört med vad som
redan gäller. Författningsändringarna innebär i stället att
gränserna för bl.a. genpatent blir tydligare i lagstiftningen.
Grundläggande principer om människans värdighet och
integritet skyddas genom att det i patentlagen slås fast att
människokroppen inte kan patenteras. Gränsdragningen
mellan upptäckt och uppfinning blir tydligare genom att det i
patentlagen uttryckligen slås fast att den industriella
användningen av en gensekvens eller en delsekvens av en gen
skall framgå av patentansökan. I propositionen till grund för
ändringarna understryks i olika sammanhang behovet av ett
balanserat patentsystem (se exempelvis avsnitten 6.3, 7.3 och
8.3). I avsnittet om effekterna för hälso- och sjukvården samt
forskningen (avsnitt 10, s. 118) gör regeringen följande
bedömning:
För att patentsystemet skall fylla sitt syfte att stimulera
innovation och utveckling och för att befarade negativa
effekter för hälso- och sjukvård och forskning skall undvikas
är det nödvändigt att systemet inte öppnar för ett alltför
brett och starkt skydd. De väsentliga verktygen för att
fortsättningsvis åstadkomma en balanserad utveckling ligger i
tillämpningen av de grundläggande
patenterbarhetsförutsättningarna, särskilt kraven på
uppfinningshöjd och industriell användning. Genomförandet
av direktivet ger förutsättningar för en tillräckligt restriktiv
och balanserad praxis. Det framgår särskilt av direktivets
krav på att en industriell användning måste anges och att
funktionen hos en gensekvens måste ha fastställts för att det
skall kunna vara fråga om en uppfinning.
Det är av särskild vikt att praxis är tillräckligt restriktiv
och balanserad när det gäller möjligheterna till patent på
forskningsverktyg. Direktivet ger genom förtydliganden av
kraven på funktion och industriell användning förutsättningar
för detta.
Utvecklingen av praxis när det gäller tillämpningen av såväl
de grundläggande patenterbarhetsförutsättningarna som
avgränsningarna av skyddets omfattning bör följas noga. För
att underlätta tillgången till diagnostiska tester på rimliga
villkor bör särskilda åtgärder för att samordna och underlätta
träffandet av licensavtal övervägas. Vidare bör effekterna för
forskningen av patentsystemets utveckling följas noga. En
särskild grupp med dessa uppgifter bör tillsättas.
Riksdagens behandling
Vid riksdagsbehandlingen instämde lagutskottet
(2003/04:LU18) och socialutskottet (yttrande, 2003/04:LU18,
bilaga 4) i regeringens bedömning av behovet av att följa
utvecklingen. Utskotten instämde också i att en sådan
uppföljning bör innefatta uppdrag om analys och
bedömningar samt om att utifrån dessa föreslå eventuella
åtgärder
Behovet av uppföljning och åtgärder
Som framgått ovan finns behov av att följa
praxisutvecklingen och effekterna för hälso- och sjukvården
och forskningen av patent på det biotekniska området. Syftet
med uppföljningen och granskningen är att bedöma behovet
av och ge förslag till eventuella åtgärder.
Tillämpningen av kraven på uppfinningshöjd och industriell
användning
Tillämpningen av de grundläggande kraven för att patent
skall beviljas, särskilt uppfinningshöjd och industriell
användning, är av central betydelse för att upprätthålla
balansen mellan den enskilde uppfinnarens och det allmänna
intresset av en effektiv ensamrätt samt övriga enskilda och
allmänna intressen. Syftet med patentsystemet är att stimulera
och sprida innovativ utveckling. Om det inte är fråga om
någon innovativ prestation eller om det inte finns någon
konkret industriell eller yrkesmässig användning, är den
tidsbegränsade ensamrätt ett patent innebär inte motiverad.
Om kraven ställs för lågt, ges möjligheter att begränsa
användningen av teknik, utan att det finns tillräckliga skäl
för det. Det uppstår också brister i systemets funktion att
stimulera utveckling och spridning av ny teknik. Syftena med
patentsystemet riskerar alltså att motverkas. På
bioteknikområdet är såväl intressena av utveckling av som
tillgång till och användning av ny teknik mycket starka. Mot
denna bakgrund är det särskilt viktigt att
patenterbarhetskraven tillämpas på ett sådant sätt att balansen
i systemet fortlöpande upprätthålls.
Uppfinningshöjd
Kravet på uppfinningshöjd bedöms utifrån kunskapen hos en
fackman på området och vad man visste den dag patentansökan
gavs in (eller i förekommande fall prioritetsdagen). Den
konkreta innebörden i enskilda fall av kravet förändras därför
ständigt i takt med kunskapsutvecklingen och det är inte möjligt
att i detalj reglera när kravet skall anses uppfyllt. (För en
genomgång av innebörden av kravet när det gäller genpatent, se
prop. 2003/04:55 s. 52 ff, 92 f och 121 f.) Det är angeläget att
tillämpningen av kravet inom bioteknikområdet följs upp och
redovisas. På grundval av redovisningen bör det bedömas om
tillämpningen är tillräckligt restriktiv.
Industriell användning
Kravet på att i patentansökan ange en industriell användning
förtydligas när det gäller gensekvenser och delsekvenser av
gener till följd av genomförandet av EG-direktivet om
rättsligt skydd för biotekniska uppfinningar (se prop.
2003/04:55, avsnitt 7.8, s. 80 ff). I EPO-praxis (se Official
Journal EPO 2002, s. 293) har det med åberopande av
direktivet klargjorts att det inte räcker med spekulativa
uppgifter om en användning för att kravet på att ange en
användning skall vara uppfyllt. Det krävs att användningen är
specifik, substantiell och trovärdig. Det förtydligade kravet
på industriell användning bidrar till att klargöra gränsen
mellan upptäckt och uppfinning.
EG-direktivet klargör vidare att en gensekvens utan uppgift
om någon funktion inte innehåller någon teknisk upplysning
- eller någon lära för tekniskt handlande - och därför inte är
en patenterbar uppfinning (skäl 23, som efter genomförandet
av direktivet får betydelse som tolkningsunderlag för
tillämpningen av uppfinningsbegreppet när det gäller
genetiska uppfinningar). I EPO-praxis (se O.J. EPO 2002, s.
293) har det med tillämpning av direktivet klargjorts att en
specifik funktion hos exempelvis ett protein måste ha
fastställts för att det skall vara fråga om en patenterbar
uppfinning. Enbart spekulativa uppgifter om funktionen
räcker inte.
Tillämpningen av kravet på industriell användning är av
betydelse för att balansen i systemet fortlöpande skall kunna
upprätthållas. Det är angeläget att tillämpningen av kravet på
industriell användning inom bioteknikområdet följs upp och
redovisas. Uppföljningen och redovisningen bör också
omfatta kravet på att funktionen skall ha klarlagts. På
grundval av redovisningen bör det bedömas om
tillämpningen är tillräckligt restriktiv.
Oinskränkt produktskydd
En central fråga när det gäller omfattningen av patentskyddet
och farhågorna för ett alltför brett och starkt skydd är det så
kallade oinskränkta produktskyddet. Oinskränkt produktskydd
infördes i svensk rätt för kemiska föreningar i samband med
tillträdet till Europeiska patentkonventionen (European Patent
Convention, EPC) (se prop. 1977/78:1 Del A, s. 179 ff). Såväl
det svenska Patent- och registreringsverket (PRV) som
Europeiska patentverket tillämpar oinskränkt produktskydd för
naturligt förekommande mikroorganismer och gensekvenser.
Oinskränkt produktskydd innebär att det skydd som följer av
ett produktpatent för en gensekvens eller en mikroorganism
under vissa förutsättningar kan omfatta alla användningar av
sekvensen eller organismen. Skyddet är alltså inte begränsat
till den eller de användningar som beskrivits i patentansökan
(se närmare i prop. 2003/04:55, s. 90 ff).
I prop. 2003/04:55 anförs att direktivet 98/44/EG ger visst
utrymme för förändringar av rådande ordning med
möjligheten till oinskränkt produktskydd för genpatent. Det
anförs vidare att det finns skäl såväl för som emot sådana
förändringar samt att det under alla förhållanden är
nödvändigt att praxis utvecklas samlat på europeisk nivå och
att den på ett adekvat sätt svarar mot utvecklingen på det
genetiska området (se s. 102 f). Bakgrunden till diskussionen
om effekterna av oinskränkt produktskydd för genpatent samt
argument för och emot redovisas också (se s. 104 f). Det
anförs slutligen att det är uteslutet att överväga
lagbestämmelser som innebär en nationell särlösning i frågan
om det oinskränkta produktskyddet. Det anförs dock att det
finns all anledning att noga följa utvecklingen och effekterna
av den nuvarande ordningen med oinskränkt produktskydd.
Det anförs därför att regeringen avser tillsätta en särskild
grupp med uppdrag att följa frågan och föreslå eventuella
åtgärder (s. 106).
Praxisutvecklingen när det gäller undantag motiverade av
etiska överväganden
En annan fråga som ofta hamnat i fokus när det gäller
patentsystemets betydelse och effekter för utvecklingen på
bioteknikområdet är undantaget om att uppfinningar vars
användning skulle strida mot allmän ordning och goda seder
inte är patenterbara (1 c § patentlagen).
De nyligen beslutade ändringarna i patentlagen innebär att
det i patentlagen förs in en inte uttömmande uppräkning av
utnyttjanden som alltid skall anses strida mot allmän ordning
eller goda seder (1 c § tredje stycket; se. prop. 2003/04:55
s. 73 ff). Uppräkningen svarar mot behovet av att klargöra att
etiskt förkastliga uppfinningar inte kan patenteras heller inom
bioteknikområdet. Den ger också viss vägledning vid bedömningen
av vad som anses etiskt förkastligt på detta område. I
propositionen anförs att den exakta gränsdragningen när det
gäller vad som kan patenteras och inte vid tillämpningen av
undantaget och exempeluppräkningen måste överlämnas till praxis.
Inte minst den snabba utvecklingen på bioteknikområdet - och
förändringarna i takt med utvecklingen av vad som anses vara
etiskt acceptabelt - medför att det framstår som ogörligt att i
lagstiftningen åstadkomma någon fullständig och beständig
gränsdragning (s. 79).
Ett av exemplen i den inte uttömmande uppräkningen av
utnyttjanden som alltid skall anses strida mot allmän ordning
eller goda seder, som behandlas särskilt i propositionen, är
användning av mänskliga embryon för kommersiella eller
industriella ändamål. I propositionen anförs att bestämmelsen
inte är avsedd att utesluta patent på stamcellsområdet (se s.
78 f; 143 f).
I propositionen framhålls också att patentmyndigheters och
domstolars behov av det underlag som krävs för den etiska
bedömningen av patentansökningar tillgodoses genom
skyldigheten för myndigheter och domstolar enligt
förvaltningslagen (1986:223) och förvaltningsprocesslagen
(1971:291) att i varje enskilt fall komplettera utredningen
med de upplysningar och yttranden som behövs (se s. 75 ff).
Vid riksdagsbehandlingen berördes också frågan om samarbetet
mellan svenska myndigheter och om hur rollfördelningen och
dialogen mellan olika statliga organ kan utvecklas när det
gäller dessa etiska bedömningar (se LU18, s. 23 f).
Slutligen framhålls i propositionen att åtgärder skall vidtas
för att följa utvecklingen. Mot bakgrund av betydelsen av
utvecklingen på stamcellsområdet understryks särskilt att det
finns anledning att noga följa praxisutvecklingen när det
gäller undantaget avseende användning av mänskliga embryon för
kommersiella eller industriella ändamål (se s. 79 f). Behovet
av att följa tillämpningen berördes också vid
riksdagsbehandlingen (se LU18, s. 23 f).
Utvärdering av förtydligandena i lagstiftningen till följd av
genomförandet av direktivet 98/44/EG om rättsligt skydd för
biotekniska uppfinningar
Genomförandet av EG-direktivet om rättsligt skydd för
biotekniska uppfinningar innebär, som framgått ovan, att
gränserna för bl.a. genpatent blir tydligare i lagstiftningen.
Det är av särskild betydelse att grundläggande principer om
människans värdighet och integritet skyddas genom att det i
nya bestämmelser i 1 b och 3 a §§ patentlagen slås fast att
människokroppen eller delar av den i naturligt tillstånd inte
kan omfattas av patentskydd. Gränsdragningen mellan
upptäckt och uppfinning blir, som också behandlats ovan,
tydligare genom att det i patentlagen uttryckligen slås fast
att den industriella användningen av en gensekvens eller en
delsekvens av en gen skall framgå av patentansökan. I prop.
2003/04:55 (s. 128) anförs att lagändringarna i de delar där
direktivet inneburit förtydliganden skall utvärderas. Vid
riksdagsbehandlingen berördes också behovet av en
utvärdering av lagändringarna (se LU18, s. 26; 37).
Riktlinjer för licensavtal m.m.
En fråga som uppmärksammats i den allmänna debatten kring
patent på genetiska uppfinningar, och som behandlas särskilt
i prop. 2003/04:55, är tillgången till genetiska eller
diagnostiska tester som omfattas av patentskydd (se s. 122
ff). I propositionen anförs att det med hänsyn till det starka
allmänna intresset av att kunna utnyttja diagnostiska tester
naturligtvis är av stor vikt att testerna finns tillgängliga
på rimliga villkor. Det konstateras vidare att enskilda
patenthavares agerande och bristande erfarenheter av
licensförhandlingar hos dem som önskar använda testerna
förefaller att vara av betydelse för problem med att få till
stånd önskvärd användning av testerna på rimliga villkor.
Därför anses det att det kan finnas skäl att överväga särskilda
åtgärder för att samordna och underlätta träffandet av
licensavtal (t.ex. genom riktlinjer/rekommendationer,
standardavtal etc.).
Inom OECD pågår för närvarande ett arbete med att ta fram
riktlinjer för licensering av genetiska uppfinningar ("best
practice guidelines"). Syftet är att garantera inte bara den
fortsatta utvecklingen av sådana uppfinningar, utan också
bred spridning och användning av dem. Tanken är att
riktlinjerna skall vara frivilliga, icke bindande
rekommendationer, som skall fungera som vägledande
förebilder för olika enskilda aktörer.
Som konstaterats i prop. 2003/04:55 behöver åtgärder för att
underlätta licensavtal när det gäller tillgången till genetiska
uppfinningar, exempelvis diagnostiska tester, övervägas. En
sådan åtgärd är riktlinjer för licensering. Syftet med sådana
riktlinjer är att etablera normer för att underlätta tillgången
till skyddad teknik på rimliga villkor. Riktlinjerna bör ta sikte
på och vara till nytta inom såväl hälso- och sjukvårds- som
forskningssektorn. De kan vara generella till sin karaktär och
rikta sig till alla typer av aktörer. Det är också möjligt att
det behövs särskilda rekommendationer till stöd för exempelvis
sjukhuskliniker som är användare av genetiska tester.
Också andra typer av åtgärder för att underlätta användningen
av patenterad teknik är tänkbara, t.ex. främjande av så kallade
patentpooler, dvs. överenskommelser mellan flera
patenthavare om licenser till inbördes relaterade
uppfinningar.
Ytterligare åtgärder avseende effekterna för forskningen
Åtgärder för att underlätta tillgången till genetiska
uppfinningar kan, som berörts ovan, ha betydelse för
forskningssektorn. Effekterna av patent på bioteknikområdet
för forskningen berör dock också en rad ytterligare frågor.
Av särskild betydelse är innebörden av det så kallade
experimentundantaget samt patent på forskningsverktyg.
Effekterna för forskningen behandlas i prop. 2003/04:55.
Innebörden av experimentundantaget tas upp och det klargörs
att undantaget innebär att patent inte hindrar försök som
syftar till att ta fram nya eller förbättrade användningar av
exempelvis ett patenterat protein (se s. 124 f.).
I fråga om forskningsverktyg dras slutsatsen att
genomförandet av direktivet skapar förutsättningar för en
tillräckligt restriktiv och balanserad praxis när det gäller
möjligheterna till patent på exempelvis proteiner för
användning som forskningsverktyg (se s. 127).
Vidare dras slutsatsen att tillgängliga studier inte ger stöd för
påtagliga negativa effekter för forskningen av nuvarande
möjligheter till patentskydd (se s. 127).
Slutligen anförs i propositionen att det finns anledning att
noga följa utvecklingen av praxis och att löpande följa hur
patentsystemets utveckling i stort påverkar möjligheterna för
forskningen (se s. 127).
Uppdraget
Kommittén skall följa upp och redovisa tillämpningen av de
grundläggande patenterbarhetsvillkoren, särskilt kraven på
uppfinningshöjd och industriell användning, när det gäller
biotekniska uppfinningar. Tillämpningen i fråga om
genpatent skall uppmärksammas särskilt. I samband med
behandlingen av kravet på industriell användning skall också
kravet på klarlagd funktion för en gensekvens tas upp. På
grundval av redovisningen skall kommittén bedöma om
tillämpningen är tillräckligt restriktiv. Som berörts vid
riksdagsbehandlingen bör frågor om gränsdragningen mellan
upptäckt och uppfinning samt vikten av att skyddet inte blir
för brett belysas (se LU18, s. 37).
Kommittén skall följa och redovisa utvecklingen av
tillämpningen av oinskränkt produktskydd på
bioteknikområdet, särskilt i fråga om genetiska uppfinningar.
Kommittén skall bedöma effekterna, väga för- och nackdelar
med oinskränkt produktskydd mot varandra samt dra
slutsatser om behovet av förändringar och föreslå hur sådana
i så fall bör åstadkommas. Som berörts vid
riksdagsbehandlingen (se LU18, s. 35) bör frågan behandlas
med förtur; se närmare nedan under Övrigt.
Kommittén skall följa och redovisa praxisutvecklingen när
det gäller tillämpningen av det etiskt motiverade undantaget
för uppfinningar vars användning strider mot allmän ordning
eller goda seder. Uppföljningen och redovisningen skall
särskilt avse möjligheterna till patent på stamcellsområdet.
Kommittén skall också bedöma om det finns behov av
åtgärder för att utveckla samarbetet mellan berörda
myndigheter när det gäller underlaget för bedömningen av
etiska frågor i patentärenden avseende biotekniska
uppfinningar.
Kommittén skall utvärdera effekterna av lagändringarna till
följd av genomförandet av direktivet 98/44/EG om rättsligt
skydd för biotekniska uppfinningar i de delar där direktivet
inneburit förtydliganden. Utvärderingen, som delvis
sammanfaller med uppföljningen av tillämpningen av de
grundlägganden patenterbarhetsvillkoren (se ovan), skall ta
sikte på frågorna om skyddet för grundläggande principer om
människans värdighet och integritet samt om huruvida
systemet som helhet upprätthåller en rimlig balans mellan
olika intressen. Integritetsaspekter i samband med
patenteringen av mänskligt biologiskt material samt
konflikter som kan finnas mellan enskilda individers behov
av integritetsskydd och andra intressen skall belysas. Som
berörts vid riksdagsbehandlingen bör frågor om
gränsdragningen mellan upptäckt och uppfinning samt vikten
av att skyddet inte blir för brett belysas (se LU18, s. 37).
Vidare bör den införda definitionen av biologiskt material
omfattas av utvärderingen (se LU18, s. 27).
Kommittén skall bedöma behovet av åtgärder för att
underlätta tillgången inom dels hälso- och sjukvården, dels
forskningen till patenterade biotekniska, särskilt genetiska,
uppfinningar. Kostnadsaspekter i samband med tillgången till
sådana uppfinningar skall belysas. På grundval av
bedömningarna skall eventuella förslag till åtgärder utarbetas,
exempelvis riktlinjer för licensavtal. Resultatet av det
pågående OECD-arbetet om riktlinjer för licensering av
genetiska uppfinningar (se ovan) skall beaktas när eventuella
förslag till åtgärder utarbetas.
Kommittén skall med inriktning på biotekniska uppfinningar
se över innebörden av experimentundantaget och bedöma
behovet av åtgärder. Översynen och bedömningen skall ta
sikte på om avgränsningen av undantaget är väl avpassad
eller om det finns behov av förändringar samt hur sådana i så
fall bör utformas. I samband med den ovan behandlade
uppföljningen, redovisningen och bedömningen av
praxisutvecklingen skall möjligheterna till patent på
forskningsverktyg uppmärksammas särskilt. Kommittén skall
också i övrigt med inriktning på biotekniska uppfinningar
belysa och bedöma behovet av eventuella åtgärder med
anledning av patentsystemets effekter för forskningen.
Kommittén skall på grundval av de analyser och
bedömningar som görs lämna eventuella rekommendationer
och förslag till åtgärder.
Som framhållits vid riksdagsbehandlingen (se LU18, s. 24)
ligger det i sakens natur att såväl nationella som
internationella förhållanden, inom och utanför EU,
uppmärksammas i sammanhanget. Mot bakgrund av att det
stora flertalet patent som gäller i Sverige på bioteknikområdet
har beviljats av EPO, bör tyngdpunkten när det gäller
redovisningar och bedömningar av praxisutvecklingen avse
EPO-praxis.
Kommittén skall i sitt arbete och vid överväganden av
eventuella förslag till åtgärder beakta samstämmigheten med
relevanta internationella åtaganden, exempelvis avtalet om
handelsrelaterade aspekter av immaterialrätter (Agreement on
Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights,
TRIPs-avtalet) och konventionen om biologisk mångfald
(Convention on Biological Diversity, CBD).
Rekommendationer och förslag skall i första hand avse
åtgärder på europeisk nivå. Eventuella åtgärder för att
förbättra rutinerna för hanteringen av patentfrågor inom
hälso- och sjukvården och forskningen skall dock i första
hand avse svenska förhållanden. Sådana åtgärder skall, om de
behövs, särskilt ta sikte på att underlätta tillgången till
genetiska tester. Det kan exempelvis vara fråga om riktlinjer
för licensavtal.
Kommissionens rapporter enligt artikel 16 i direktivet m.m.
Kommissionen skall enligt artikel 16 i direktivet 98/44/EG
om rättsligt skydd för biotekniska uppfinningar lämna olika
rapporter till Europaparlamentet och rådet. I enlighet med
artikel 16 b har en rapport lämnats med en utvärdering av den
verkan ett uteblivet eller försenat offentliggörande av
handlingar, med innehåll som kan vara patenterbart, har för
den gentekniska grundforskningen (KOM [2002] 2 slutlig).
En rapport har också lämnats i enlighet med artikel 16 c om
patenträttens utveckling och verkan på området bioteknik och
genteknik (KOM [2002] 545 slutlig). Av rapporten framgår
att kommissionen i kommande rapporter avser att utveckla
frågor om dels lämplig räckvidd för skyddet för patent som
avser sekvenser eller delsekvenser av gener som isolerats från
människokroppen, dels patenterbarheten av mänskliga
stamceller och cellinjer som uppnåtts från sådana celler.
Hittills lämnade och kommande rapporter enligt artikel 16
skall ingå i underlaget för kommitténs bedömningar.
Detsamma gäller för rapporter från kommissionens
europeiska grupp för etik inom vetenskap och ny teknik
(European Group on Ethics in Science and New
Technologies, EGE) i den mån de berör patentfrågor.
Förhållandet till andra pågående utredningar
Tidigare i år har en särskild utredare tillsatts för att se över
de ekonomiska aspekterna av patentering för företags tillväxt i
Sverige, Norden och övriga Europa (se dir. 2004:55 Översyn av de
ekonomiska aspekterna av patentering). Utredningen skall omfatta
en analys av hur svenska företag hanterar patentering som
konkurrensmedel i jämförelse med företag i andra länder i Europa
och den övriga världen och hur den fördelar sig på företag av
olika storlek. Enligt direktiven bör också den senaste
utvecklingen inom EU vägas in. Studien skall även innefatta en
nordisk jämförelse och skall identifiera problem och möjligheter
på den nordiska patentmarknaden.
En särskild utredare skall också se över vilken ordning som
bör gälla i fråga om rätten till uppfinningar som görs av
lärare inom utbildningsväsendet (se dir. 2004:106 Rätten till
resultaten av högskolornas forskning). Utredaren skall
analysera om det s.k. lärarundantaget i lagen (1949:345) om
rätten till arbetstagares uppfinningar nu helt kan upphävas.
Utredaren skall - om så inte är fallet - undersöka om nu
gällande ordning med ett särskilt undantag i lagen kan
modifieras så att bättre incitament skapas för en ökad
kommersialisering av forskningsresultat. Utredaren skall
bl.a. överväga dels möjligheten att införa en skyldighet för
lärare att meddela sin arbetsgivare om en gjord uppfinning,
dels i vilken utsträckning en skyldighet då bör finnas för
universiteten och högskolorna att ta hand om uppfinningen
bl.a. så att den kan kommersialiseras. Utredaren skall vidare
bedöma behovet av utvidgade möjligheter till sekretess i
forskning samt lämna förslag på en sådan reglering med
anledning av övervägandena om rätten till lärares uppfinningar
samt för uppgifter i ansökan om forskningsmedel och uppgifter
i samband med samverkansforskning.
Kommittén skall inte ta upp frågor som omfattas av
utredningsuppdragen som nu redovisats.
Samråd
Kommittén bör vid behov samråda med berörda myndigheter,
de pågående utredningar som nämnts ovan och eventuella
ytterligare utredningar som initieras under utredningens gång
och har samband med uppdraget.
Kommittén skall inhämta synpunkter från religiösa samfund,
miljöorganisationer och andra relevanta folkrörelser när det
gäller de etiska aspekterna av patentskyddet för biotekniska
uppfinningar.
Övrigt
Redovisningen av uppdraget när det gäller tillämpningen av
oinskränkt produktskydd på bioteknikområdet och eventuella
förslag till åtgärder i denna del skall lämnas senast den
1 juli 2006.
Redovisningar och eventuella förslag i övriga delar får också
presenteras i delbetänkanden.
Uppdraget skall som helhet redovisas senast den 1 mars
2008.
Om förslag som lämnas innebär merkostnader för det
allmänna, skall finansiering föreslås.
(Justitiedepartementet)