Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagen (1988:609) om målsägandebiträde, Dir. 2005:19
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-02-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 februari 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en
översyn av lagen (1988:609) om målsägandebiträde.
Utredaren skall se över lagens tillämpningsområde och se hur
lagen används i förhållande till dess intentioner - att ge
målsägande med störst behov av juridisk hjälp och stöd rätt
till biträde under rättsprocessen. Utredaren skall även se över
om det finns behov av att tydliggöra målsägandebiträdets roll
och arbetsuppgifter dels i förhållande till målsägandens
behov, dels i förhållande till och andra aktörers roller såsom
åklagarens, stödperson enligt 20 kap. 15 § rättegångsbalken
(RB) och särskild företrädare för barn. I uppdraget ingår även
att se över den lagtekniska och språkliga utformningen.
Bakgrund
Frågan om målsägandens behov av biträde i samband med
förundersökning och rättegång kom i fokus då de omfattande
ändringarna av brottsbalkens regler om sexualbrott trädde i
kraft 1984 (se prop. 1983/84:105, bet. 1983/84:JuU25, rskr.
1983/84:332). I detta lagstiftningsärende infördes en
möjlighet för målsägande att åtföljas av en stödperson enligt
20 kap 15 § RB. Stödpersonens uppgift är enbart att vara ett
personligt stöd åt målsägande.
I samband med det nyss nämnda lagstiftningsärendet
påpekades från flera håll att det inte var tillräckligt med ett
personligt stöd åt målsägande utan att det många gånger
också fanns behov av juridiskt stöd under den rättsliga
processen. Regeringen gav då Rättshjälpskommittén (dir.
1984:43) i uppdrag att ta upp frågan om formerna för en
utvidgad rättshjälp för i första hand kvinnor som utsatts för
sexualbrott eller vissa andra våldsbrott. Resultatet av
kommitténs arbete redovisades i betänkandet
Målsägandebiträde (SOU 1986:49). Förslagen i detta
betänkande ledde slutligen till att lagen om
målsägandebiträde kunde träda i kraft den 1 juli 1988 (prop.
1987/88:107, JuU 1987/88:33, rskr. 1987/318).
Genom lagen gavs målsägande möjlighet att på statens
bekostnad få ett eget juridiskt biträde - ett målsägandebiträde
- vid förundersökning och rättegång om vissa typer av brott.
Från början var rätten till målsägandebiträde i första hand
tänkt för målsägande som blev utsatta för grövre sexuella
övergrepp. Lagens tillämpningsområde har därefter utvidgats
vid flera tillfällen och i dag kan i princip alla brott där
fängelse finns med på straffskalan medföra att målsägande
har möjlighet att få ett målsägandebiträde (se prop.
1989/90:158, bet. 1990/91:JuU4, rskr. 1990/91:16, prop.
1993/94:26, bet. 1993/94:JuU12, rskr. 1993/94:124, prop.
2000/01:79, bet. 2000/01:JuU20, rskr. 2000/01:205).
Behovet av en översyn
Lagen om målsägandebiträde är konstruerad så att det vid
olika typer av brott krävs olika starka skäl för att ett
målsägandebiträde skall kunna förordnas. Det krävs således
att domstolen i varje enskilt fall gör en prövning av
målsägandens behov av ett biträde. För att säkerställa att
lagen tillämpas i enlighet med dess intentioner finns det ett
behov av att se över vilka faktorer som påverkar
behovsbedömningen i enskilda fall.
Enligt lagen skall ett målsägandebiträde förordnas när
förundersökningen har inletts. I de allra flesta fall förordnas
ett målsägandebiträde efter en begäran från målsägande. En
viktig förutsättning för ett förordnande är därför att
målsägande får information om denna möjlighet. Sådan
information skall ges till målsägande redan under
förundersökningen (se 13 a § förundersökningskungörelsen
[1947:948]). Här finns ett behov av att kartlägga i vilken
utsträckning målsägande får denna information under
förundersökningen.
Målsägandebiträdets uppgifter
En uppgift för målsägandebiträdet är att lämna personligt och
kurativt stöd till sin klient. Denna uppgift har även en
stödperson enligt 20 kap 15 § RB. En annan uppgift för
målsägandebiträdet är att hjälpa målsägande med en eventuell
skadeståndstalan. Denna skyldighet har även åklagaren, som
på begäran av målsägande är skyldig att förbereda och utföra
målsägandens talan om skadestånd (se 22 kap. 2 § RB).
Målsägandebiträdets uppgift att föra talan om skadestånd
kvarstår även om skadeståndstalan avskiljs från brottmålet för
att handläggas som ett tvistemål. Genom att
målsägandebiträdets arbetsuppgifter delvis sammanfaller med
vad åklagaren och en stödperson förväntas utföra finns det
utrymme för att det uppstår oklarheter om vem som i det
enskilda fallet skall ansvara för en viss arbetsuppgift. Det
finns därför anledning att se över målsägandebiträdets roll
och arbetsuppgifter så att dessa blir tydliga i förhållande till
de andra aktörerna.
Målsägandens behov av biträde varierar under rättsprocessen
Till målsägandebiträde kan advokat, biträdande jurist på
advokatbyrå eller någon annan som är lämplig för uppdraget
förordnas. Användningen av målsägandebiträden i
rättsprocessen har blivit större än förväntat och antalet
förordnanden som målsägandebiträde har ökat kraftigt under
de senaste åren (se Riksrevisionsverket RRV-2001:30 Varför
blev det dyrare?). För vissa målsägande kan behovet av stöd
och hjälp variera under rättsprocessen. Inledningsvis kan
målsägandens behov av att förstå hur rättsprocessen går till
vara större än det personliga stödet. Vid huvudförhandlingen
kan situationen vara den omvända. I dessa fall kan den bästa
lösningen för målsägande vara att ett målsägandebiträde
förordnas i ett tidigt skede av rättsprocessen för att öka
målsägandens förståelse och kunskap om vad rättsprocessen
kommer att innebära. Vid huvudförhandlingen kan
målsägande i stället åtföljas av en stödperson. Målsägandens
behov av juridisk hjälp vid huvudförhandlingen bör många
gånger kunna tillgodoses genom åklagarens försorg. För att
säkerställa att målsägandebiträden används i de fall där
målsägande har störst behov av juridiskt biträde och stöd är
det viktigt att biträdenas roller och arbetsuppgifter tydliggörs
och renodlas. På så sätt kan det förväntas bli enklare för de
aktörer som kommer i kontakt med målsägande under
rättsprocessen att erbjuda adekvat hjälp. Det finns därför
anledning att överväga om målsägandebiträdesinstitutet
används på det sätt som var avsett vid lagens tillkomst - att
ge målsägande med störst behov av juridisk hjälp och stöd
rätt till biträde under rättsprocessen.
Lagen om särskild företrädare för barn
I vissa fall när barn misstänks vara utsatta för brott av en
vårdnadshavare eller en person som är närstående till
vårdnadshavaren finns det möjlighet att förordna en särskild
företrädare för barnet. Denna möjlighet har införts genom
lagen (1999:997) om särskild företrädare för barn som trädde
i kraft den 1 januari 2000 (prop. 1998/99:133, bet.
1999/2000:JuU2, rskr. 1999/2000:49). I samband med
tillkomsten av lagen om särskild företrädare för barn
uttalades i förarbetena att uppgifterna för den särskilde
företrädaren skiljer sig i ett avgörande hänseende från
målsägandebiträdets uppgifter. Ett målsägandebiträde har
ingen möjlighet att verka på egen hand utan fullmakt från
huvudmannen (jfr 4 § fjärde stycket lagen om
målsägandebiträde och 12 kap. 22 § RB). En särskild
företrädare för barn övertar däremot vårdnadshavarens
befogenheter att ta till vara barnets rätt under
förundersökningen och rättegången. I praktiken utför dock
den särskilde företrädaren delvis samma arbetsuppgifter som
ett målsägandebiträde. Det finns således även i förhållande
till en särskild företrädare för barn behov av att
målsägandebiträdets roll och arbetsuppgifter blir tydliga.
Efterlevandes rätt till målsägandebiträde
I samband med den senaste ändringen av lagen om
målsägandebiträde var frågan om efterlevandes rätt till
målsägandebiträde föremål för regeringens bedömning. Det
ansågs då inte aktuellt att utvidga rätten till
målsägandebiträde för någon som inte är att anse som
målsägande (se prop. 2000/01:79 s. 42 f). Möjligheten för
efterlevande att få skadestånd regleras i skadeståndslagen
(1972:207). Om en personskada har lett till döden skall
ersättning betalas utöver för, begravningskostnader m.m. och
förlust av underhåll, för personskada som till följd av
dödsfallet vållats någon som stod den avlidne särskilt nära (5
kap. 2 §). Härmed avses framför allt psykisk chock eller
andra psykiska besvär (se prop. 2000/01:68 s. 70 f.).
Berättigade till ersättning för sådan skada är i första hand den
som var med i samma etablerade hushållsgemenskap som den
avlidne (make, maka, registrerad partner, sambo, barn och
föräldrar). Utformningen av 5 kap. 2 § skadeståndslagen
medför att kretsen av efterlevande som är
skadeståndsberättigade numera är enklare att identifiera.
Härigenom finns det inte längre något behov av att överväga
om efterlevande som inte är att anse som målsägande skall
ges möjlighet till målsägandebiträde. Dessutom har
regeringen nyligen tillkallat en utredare som bl.a. skall
överväga vilket behov efterlevande i vissa fall kan antas ha
av rättsligt biträde (dir. 2004:180).
Behovet av en samlad översyn
Regeringen har vid olika tillfällen uttalat ett behov av en
översyn av målsägandebiträdesinstitutet. Mot denna
bakgrund och då lagen nu har varit i kraft i drygt 15 år och
vid flera tillfällen ändrats finns det anledning att göra en
samlad översyn för att säkerställa att lagen är utformad på ett
ändamålsenligt och tydligt sätt.
Uppdraget
Utredaren skall belysa hur lagen om målsägandebiträde
tillämpas. En särskild fråga för utredaren att utreda är i vilka
fall målsägandebiträde förordnas respektive i vilka fall ett
sådant förordnande inte meddelas. Utredaren skall särskilt
redogöra för vilka faktorer som påverkar bedömningen av
målsägandens behov av biträde i olika fall. Det är även av
intresse att utredaren belyser vid vilken tidpunkt under
rättsprocessen ett målsägandebiträde förordnas. I detta
sammanhang skall utredaren kartlägga på vilket sätt, och i
vilken utsträckning, åklagare och polis fullgör sin
informationsskyldighet enligt 13 a §
förundersökningskungörelsen.
Utredaren skall se över målsägandebiträdets roll och
arbetsuppgifter dels i förhållande till målsägandens behov,
dels i förhållande till den roll och de arbetsuppgifter som
åklagaren, stödperson enligt 20 kap 15 § RB och särskild
företrädare för barn, har i rättsprocessen. För det fall det finns
oklarheter mellan de olika aktörernas roller och
arbetsuppgifter, som i praktiken innebär att målsägande inte
får det stöd eller den hjälp som lagstiftaren har avsett eller att
flera aktörer utför samma arbete, skall utredaren lämna
förslag till förbättringar. Här skall utredaren föreslå
förändringar som syftar till att målsägandebiträdets juridiska
roll kan renodlas. I detta sammanhang är det av intresse att
utredaren klargör i vilken utsträckning målsägandens
skadeståndstalan avskiljs från brottmålet för att handläggas
som ett tvistemål i de fall ett målsägandebiträde har
förordnats. Utredaren skall även överväga om det kan vara
lämpligt att införa en möjlighet att precisera omfattningen av
ett uppdrag som målsägandebiträde.
I uppdraget ingår även att studera och beskriva vilka
lösningar som andra jämförbara länder har valt med
målsägandebiträden eller andra liknande lösningar med
juridiskt biträde för målsägande.
Slutligen skall utredaren se över den lagtekniska och
språkliga utformningen av lagen. Syftet är att lagen skall vara
ändamålsenligt och tydligt utformad så att tillämpningen inte
försvåras. Utredaren skall överväga om lagtexten behöver
ändras för att kravet på en särskild bedömning av
målsägandens behov skall bli tydligare. Utredaren skall lägga
fram fullständiga författningsförslag och även lägga fram
andra förslag på förändringar som uppdraget kan ge
anledning till. En utgångspunkt för utredaren är att lagens
tillämpningsområde inte skall utvidgas. I uppdraget ingår inte
att föreslå några förändringar av målsägandebegreppet som
finns i 20 kap. 8 § RB.
Arbetsformer och redovisning av uppdraget
Utredaren skall samverka med Åklagarmyndigheten,
Rikspolisstyrelsen, Domstolsverket, andra berörda
myndigheter och Sveriges Advokatsamfund.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2006.
(Justitiedepartementet)