Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samlokalisering i master m.m. som ingår i allmänna kommunikationsnät för elektronisk kommunikation, Dir. 2005:16
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2005-02-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 februari 2005.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall undersöka behovet av ändrade
regler för samutnyttjande av master m.m. som ingår i
allmänna kommunikationsnät för elektronisk kommunikation,
nedan kallat samlokalisering. Arbetet skall bedrivas mot
bakgrund av den tekniska, miljömässiga och marknadsmässiga
utvecklingen inom området samt med beaktande av de
författningar som är tillämpliga, bland annat lagen
(2003:389) om elektronisk kommunikation, plan- och
bygglagen (1987:10) och ledningsrättslagen (1973:1144).
Utredaren skall redovisa dels hur samlokalisering i master
kommer till stånd i dag på den svenska marknaden respektive
hur samlokalisering fungerar i andra länder, dels hur
ändamålsenliga reglerna och deras tillämpning är utifrån
miljöhänsyn och målet om en väl fungerande konkurrens.
Utredaren skall vidare bedöma i vilken mån ändrade regler
kan påverka den samhällsekonomiska effektiviteten. Utredaren
skall utarbeta de författningsförslag som övervägandena ger
anledning till.
Behovet av översyn
Reformbehovet
För att kunna driva ett elektroniskt kommunikationsnät som
har täckning över stora ytor måste aktörerna ha tillgång till
olika nätdelar, såsom master, antenner, antennsystem och i
vissa fall byggnader. Det innebär att om flera aktörer agerar
inom samma områden kan effekten bli att ett stort antal
nätdelar kommer att behövas. Uppförandet av flera parallella
nät kan medföra problem i förhållande till andra intressen,
exempelvis målen för en hållbar utveckling, målen för den
fysiska planeringen och kraven på natur- och miljöhänsyn.
Under de kommande åren förväntas en ökad utbyggnad av
elektroniska kommunikationsnät, inte minst när det gäller fast
och mobil radiokommunikation. Därmed förväntas antalet
master i samhället öka. Det är ett allmänt intresse att
utbyggnaden av väl fungerande nät för elektronisk
kommunikation kan fullföljas på ett för samhället så effektivt
sätt som möjligt. Det är därför viktigt att detta sker så att
befintlig och nytillkommande infrastruktur samutnyttjas i
största möjliga utsträckning utan att konkurrensen snedvrids
samt utifrån de tekniska förutsättningar som råder.
Bestämmelser om elektroniska kommunikationsnät finns
huvudsakligen i lagen om elektronisk kommunikation (LEK).
Lagen syftar bl.a. till att enskilda och myndigheter skall få
tillgång till säkra och effektiva elektroniska
kommunikationer. Effektiva elektroniska kommunikationer
innebär också ett främjande av effektiva investeringar i
infrastruktur och främjande av innovation.
För att mark skall få användas för bebyggelse skall den vara
lämplig för ändamålet från allmän synpunkt.
Lämplighetsbedömningen sker enligt plan- och bygglagen
(PBL), vid planläggning eller i ärenden om bygglov eller
förhandsbesked.
Varken LEK eller för någon operatör gällande
tillståndsvillkor ställer upp några begränsningar för
operatörer att träffa avtal om samlokalisering i fråga om just
master. Samverkan måste dock givetvis ske inom ramen för
vad som är tillåtet enligt t.ex. konkurrenslagstiftningen.
Det finns två möjliga situationer i vilka lagstiftningen sedan
den 25 juli 2003, då LEK trädde i kraft, ger utrymme för det
offentliga att ålägga samlokalisering. En samlokalisering kan
framtvingas om det krävs för att skydda miljö, folkhälsa eller
allmän säkerhet eller för att uppnå mål för den fysiska
planeringen. I sådana fall kan en operatör förpliktas att
tillhandahålla samlokalisering eller andra möjligheter till
gemensamt utnyttjande av egendom eller annat (4 kap. 14 §
LEK). Även i de situationer där en operatör har ett betydande
inflytande på en marknad kan denne, för att öka
konkurrensen, förpliktas att erbjuda andra operatörer
samlokalisering eller andra möjligheter till gemensamt
utnyttjande av tillhörande installationer (4 kap. 8 § LEK).
När Post- och telestyrelsen (PTS), som är beslutsmyndighet,
skall tillämpa dessa bestämmelser måste myndigheten ta
hänsyn till de bedömningar som kan behöva göras enligt
andra regelverk. Möjligheterna till samlokalisering kan i
många fall vara beroende av åtgärder som kräver prövning
enligt t.ex. ledningsrättslagen, PBL eller miljöbalken. Ett
beslut enligt LEK kan alltså inte ersätta en sådan annan
prövning. Det innebär att PTS när den beslutar om
förpliktelser måste iaktta att en skyldighet kan innefatta
åtgärder som kräver tillstånd enligt annan lag.
Ett beslut om samlokalisering kan återverka på den
förpliktades förhållande till bl.a. den som genom beslut enligt
ledningsrättslagen har att tåla den förpliktades egendom på
sin fastighet samt den som hyr eller arrenderar ut viss
egendom till den förpliktade. Sådana frågor kan inte
behandlas i samband med beslutet om samlokalisering utan
måste lösas i den ordning som gäller i det enskilda fallet.
Exempelvis kan det bli fråga om krav på ytterligare
tillståndsprövning eller ändring av avtal om t.ex. arrende.
Det finns starka indikationer på att samlokalisering i master
på frivillig grund mellan samtliga mobiloperatörer i dag inte
kommer till stånd i önskvärd omfattning. Antalet fall där PTS
har beslutat om samlokalisering enligt reglerna i 4 kap. 14 §
LEK har hittills också varit litet. Skälen till detta uppges av
PTS vara kapacitetsbrist i de master som varit aktuella för
prövning om samlokalisering. PTS har funnit att den
eventuella kvarvarande kapacitet som kunde finnas i den
aktuella masten fick anses ingå i det rimliga förväntade
behovet av kapacitet som den mastägande operatören hade i
den egna verksamheten. Trots att det således kunde finnas en
viss överkapacitet temporärt kunde den eventuellt lediga
kapaciteten i masten inte av den anledningen anses vara
tillgänglig för annan operatör på det sätt som krävdes för att
en ansökan om samlokalisering skulle kunna bifallas.
Däremot har antalet frivilliga avtal om samlokalisering ökat
något sedan bestämmelsen trädde i kraft. Inget åläggande av
samlokalisering av konkurrensskäl (4 kap. 8 § LEK) har
hittills gjorts av PTS.
Tidigare rapporter, m.m.
I januari 2001 gav regeringen Boverket i uppdrag att belysa
vilken inverkan en utbyggnad av mobiltelenätet kan få för
främst natur- och kulturvärden, liksom för andra intressen
som skall tillgodoses enligt främst miljöbalken och PBL.
Eventuella konflikter mellan utvecklingen och användningen
av tele- och IT-tjänster och andra intressen som rör
markanvändningen skulle särskilt belysas i sammanhanget. I
uppdraget skulle även förslag till metoder för att motverka
och hantera sådana konflikter redovisas. Myndigheten hade
också att belysa vilka samordningsmöjligheter eller
samordningsproblem som kunde aktualiseras. Uppdraget
redovisades den 11 maj 2001.
Boverket framhåller i sin redovisning av uppdraget
(M2001/2261/Hs) bl.a. vikten av att master samutnyttjas och
att radioplaneringen samordnas så att påverkan på natur- och
kulturvärden kan begränsas. Former för samordning i syfte att
skapa förutsättningar för ett optimalt samutnyttjande av
master diskuterades med operatörerna under
utredningsarbetet. Boverket uppmanade även till samverkan
mellan operatörer, kommuner och länsstyrelser för att skapa
förutsättningar för en snabb, smidig och säker handläggning
av ärenden om bygglov.
Den 1 augusti 2004 trädde vissa ändringar i ledningsrättslagen
i kraft. Enligt en ny paragraf 11 a §, är det numera möjligt
för en ledningsrättshavare att få rätt till s.k.
andrahandsupplåtelse. Genom en sådan upplåtelse kan en
annan operatör ges rätt att exempelvis sätta upp antenn,
teknikbod och ledningar för en basstation inom det område
som upplåtits för den förstnämndes anläggningar. Detta får
göras utan medgivande från markägaren.
I sitt slutbetänkande Ledningsrätt (SOU 2004:7) föreslog
2002 års ledningsrättsutredning bl.a. att det skulle bli möjligt
att upplåta ledningsrätt även i vissa typer av lös egendom,
exempelvis master. Efter prövning skulle detta även kunna
göras mot bestridande av anläggningens ägare. Utredningens
slutbetänkande har remissbehandlats och bereds nu vidare
inom Regeringskansliet.
PTS inkom den 17 december 2003 till regeringen med en
rapport - Slutrapportering om UMTS-utbyggnaden och
marknaden för elektronisk kommunikation
(N2004/4976/ITFoU). I rapporten beskriver PTS läget på
marknaden för utbyggnaden av UMTS (3G) och konstaterar
att myndigheten har begränsade möjligheter att förverkliga
regeringens strävan inom miljöområdet. PTS ansåg att
regeringen bör initiera en översyn av bestämmelsen om
samlokalisering (4 kap. 14 § LEK).
PTS upprepade sin uppmaning om en översyn i en rapport -
Rapportering om UMTS-utbyggnaden (N2004/5423/ITFoU)
- som kom in till regeringen den 30 juni 2004. Bidragande
orsaker enligt PTS till att samlokalisering inte kommer till
stånd är att prövning av samlokalisering förutsätter att den
som söker samlokalisering saknar alternativa möjligheter till
sändarplacering, t.ex. på grund av avslag i en prövning om
bygglov. PTS ansåg också att avsaknaden av möjligheter att
förplikta en operatör att göra en ombyggnad av en mast för
att möjliggöra samlokalisering har samma effekt.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall kartlägga på vilka sätt samlokalisering
kommer till stånd i dag på den svenska marknaden,
innefattande i vilken omfattning frivilliga överenskommelser
träffas, på vilket sätt ålägganden har gjorts av
tillsynsmyndigheten samt orsaker till att samlokalisering inte
kommer till stånd.
Efter en avvägning mellan möjliga skilda allmänna eller
enskilda intressen som kan göra sig gällande skall utredaren
ta ställning till om nuvarande regler som gäller för
samlokalisering av master som ingår i allmänna
kommunikationsnät för elektronisk kommunikation är
ändamålsenliga eller om de bör ändras.
Som ett led i detta arbete skall utredaren, mot bakgrund av
den ovan genomförda kartläggningen, bedöma om reglerna
och deras tillämpning är lämpliga utifrån miljöhänsyn och
målet om en väl fungerande konkurrens. Det skall också
göras en analys av om de nuvarande reglerna är
samhällsekonomiskt effektiva, och i vilken mån ändrade
regler skulle komma att påverka den samhällsekonomiska
effektiviteten, i synnerhet villkoren för investeringar i och
kring nät för mobil kommunikation. Det gäller såväl
etablerade företags investeringsvilja som nyetablerade som
kan tänkas inneha en mindre mastinfrastruktur till sitt
förfogande. Det kan också finnas skillnader i
investeringsvilja på kort och längre sikt som behöver belysas.
Utredaren skall vidare bedöma vilka effekter för
konkurrensen på marknaden som kan bli följden av
framlagda förslags genomförande.
Om utredaren lägger förslag som kan komma att påverka
tredje man skall även konsekvenserna för denne redovisas.
Utredaren skall också bedöma om driftssäkerheten vid stora
påfrestningar i fredstid i mobilnäten som t.ex. vid en storm,
kan påverkas av att samlokalisering ökar i omfattning. På
samma sätt skall möjligheten att utföra nödsamtal (112)
bedömas.
I sitt arbete skall utredaren undersöka hur frågan om
samlokalisering har lösts i andra jämförbara länder,
exempelvis Finland, Danmark och Nederländerna, för att få
vägledning till slutsatser om den svenska lagstiftningen.
Utredaren skall utarbeta de författningsförslag som
övervägandena ger anledning till. Det står utredaren fritt att
föreslå regler som kan innebära expropriativa inslag.
Samspelet med annan lagstiftning, t.ex. ledningsrättslagen,
plan- och bygglagen, miljöbalken och lagstiftning om arrende
skall beaktas. Om det finns behov av ändringar i annan
lagstiftning, får utredaren även lämna förslag på sådana
ändringar.
Det står utredaren fritt att ta upp även andra frågor som har
anknytning till dem som anges ovan.
Att beakta i övrigt
I sitt arbete skall utredaren bl.a. beakta de förslag om
ändringar i ledningsrättslagen som har lagts fram i
slutbetänkandet Ledningsrätt (SOU 2004:7).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 november
2005.
(Näringsdepartementet)