Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bestämmelsen om människohandelsbrott m.m., Dir. 2005:152
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-12-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 december 2005
Sammanfattning
En särskild utredare skall göra en översyn av
straffbestämmelsen om människohandel och särskilt
överväga om det för straffansvar inte längre skall krävas att
otillbörliga medel använts. Inom ramen för översynen skall
utredaren utvärdera tillämpningen av bestämmelsen om
människohandelsbrott. Utredaren skall överväga om och i så
fall hur förändringar av brottsbeskrivningen eller
straffskalorna bör göras. Vid ett annorlunda utformat
straffansvar skall utredaren samtidigt ta ställning till om det
finns behov av förändringar i andra straffbestämmelser. Det
står utredaren fritt att ta upp även andra frågor inom ramen
för utredningsuppdraget i denna del.
Utredaren skall vidare överväga skälen för och emot att slopa
eller begränsa kravet på dubbel straffbarhet för
människohandelsbrott.
Vidare skall utredaren analysera frågan om Sveriges tillträde
till Europarådets människohandelskonvention och vilka
lagändringar som i så fall kan krävas samt i förekommande
fall ge förslag på sådana lagändringar.
Utredaren skall analysera om den gällande lagstiftningen - i
straffrättsligt hänseende - erbjuder ett tillfredsställande
skydd mot barn- och tvångsäktenskap. Utredaren skall inom ramen
för sitt uppdrag lägga fram fullständiga författningsförslag.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 juni 2007.
Bakgrund och nuvarande bestämmelser
Människohandelsbrottet
Handel med människor är en komplex företeelse som innebär
ett hänsynslöst och cyniskt utnyttjande av andra människor.
Människohandel består av flera olika led eller moment. I
regel innefattar brottsligheten att människor, ofta kvinnor och
barn, rekryteras eller transporteras med syftet att de senare
skall utnyttjas på olika sätt, som t.ex. för sexuella ändamål
eller genom arbetskraftsexploatering. Människohandel är ofta
gränsöverskridande, men det kan också förekomma fall av
människohandel inom ett land. Dessutom kan s.k.
vidarehandel inom ett land utgöra en mer eller mindre
integrerad del av handelskedjan. Den gränsöverskridande
människohandeln är ett stort problem. I de s.k.
ursprungsländerna råder ofta fattigdom, arbetslöshet och
olika former av allvarlig ojämlikhet, såsom förtryck av
kvinnor och förtryck baserat på etnisk tillhörighet.
Härigenom och på grund av den efterfrågan som existerar
finns förutsättningar för en cynisk och lukrativ handel.
Sverige har varit mycket aktivt i kampen för att förebygga
och bekämpa människohandel på både det nationella och det
internationella planet. Exempelvis förhandlades EU:s
rambeslut om bekämpande av människohandel (EGT L 203,
1.8.2002 s. 1-4) fram under Sveriges ordförandeskap i EU år
2001. Åtgärder som syftar till att minska efterfrågan har
också vidtagits. I det sammanhanget bör kriminaliseringen av
sexköp nämnas. I Sverige betraktas prostitution som en form
av mäns våld mot kvinnor.
Den 1 juli 2002 infördes ett nytt brott i 4 kap. 1 a §
brottsbalken rubricerat människohandel för sexuella ändamål
(prop. 2001/02:124, bet. 2001/02:JuU27, rskr. 2001/02:270).
Brottet tog sikte på sådan gränsöverskridande handel med
människor som syftade till att dessa skulle utsättas för vissa
sexualbrott eller utnyttjas för tillfälliga sexuella förbindelser
eller på annat sätt utnyttjas för sexuella ändamål. En
förutsättning för straffansvar var att olaga tvång, vilseledande
eller något annat sådant otillbörligt medel använts för att
genomföra handeln. Detta gällde dock inte om brottet riktade
sig mot en person under 18 år. Straffet var fängelse i lägst två
och högst tio år eller, om brottet var mindre grovt, fängelse i
högst fyra år. Vidare straffbelades försök, förberedelse och
stämpling till brottet liksom underlåtenhet att avslöja sådant
brott. Införandet av straffbestämmelsen utgjorde ett första
steg i riktning mot att åstadkomma en kriminalisering av alla
former av människohandel och byggde på förslag i 1998 års
Sexualbrottskommittés betänkande Sexualbrotten Ett ökat
skydd för den sexuella integriteten och angränsande frågor
(SOU 2001:14).
Den 1 juli 2004 utvidgades straffansvaret och brottet
benämns nu människohandel (prop. 2003/04:111, bet.
2003/04:JuU20, rskr. 2003/04:232). Straffbestämmelsen i 4 kap.
1 a § brottsbalken omfattar numera även människohandel som inte
är gränsöverskridande samt människohandel som syftar till andra
former av utnyttjande än sexuellt utnyttjande, t.ex.
tvångsarbete. Vidare utvidgades straffansvaret till att avse
ytterligare handelsåtgärder och omfattar nu den som rekryterar,
transporterar, inhyser, tar emot eller vidtar någon annan sådan
åtgärd med en person, och därigenom tar kontroll över personen.
Kravet på användande av otillbörliga medel finns kvar men har i
ett visst hänseende förtydligats. Till rekvisitet har också lagts
"med utnyttjande av någons utsatta belägenhet" för att
tydliggöra vad som tidigare avsetts kunna vara ett "annat
sådant otillbörligt medel". Straffansvaret omfattar därutöver
den som i ett angivet utnyttjandesyfte till någon annan för
över eller från någon annan tar emot kontrollen över en
person. Liksom tidigare krävs det inte att något otillbörligt
medel använts, om brottet riktats mot en person under 18 år.
Offrets eventuella samtycke till det åsyftade utnyttjandet
saknar betydelse för straffansvar för människohandel.
Straffskalan liksom kriminaliseringen av de osjälvständiga
brottsformerna och underlåtenhet att avslöja brott är
oförändrade (4 kap. 10 § och 23 kap. 1, 2 och 6 §§
brottsbalken). Att medverkan är straffbart följer av 23 kap.
4 § brottsbalken. Människohandelsbrott är liksom tidigare
subsidiärt till brottet människorov.
Som en följd av den reformerade sexualbrottslagstiftning som
trädde i kraft den 1 april 2005 anpassades bestämmelsen i den
del den avser sexuellt utnyttjandesyfte till de ändringar som
gjordes i 6 kap. brottsbalken. Bestämmelsen i denna del
motsvarar i huvudsak vad som i sak gällde tidigare (prop.
2004/05:45 s. 130 f., bet. 2004/05:JuU16, rskr. 2004/05:164).
Den svenska lagstiftningen mot människohandel bygger till
stor del på bestämmelser i FN:s tilläggsprotokoll från år 2000
(FN:s tilläggsprotokoll om förebyggande, bekämpande och
bestraffande av handel med människor, särskilt kvinnor och
barn till FN:s konvention mot gränsöverskridande
organiserad brottslighet, SÖ 2004:22) och EU:s rambeslut om
bekämpande av människohandel. I protokollet finns en
definition av människohandel.
Dubbel straffbarhet
I 2 kap. brottsbalken finns regler om svenska domstolars
behörighet att döma över brott. Svenska domstolar har alltid
domsrätt över brott som är begångna i Sverige. Brott skall
anses begånget där den brottsliga gärningen företogs, där
brottet fullbordades eller, vid försök, där det avsedda brottet
skulle ha fullbordats.
Därutöver har svenska domstolar en formellt sett vidsträckt
behörighet att döma också över brott som är begångna
utomlands. Svensk domsrätt omfattar alla brott som är
begångna av svenska medborgare. Med svenska medborgare
jämställs utlänningar med hemvist i Sverige. Den svenska
behörigheten kan även sträcka sig till brott som begåtts
utomlands av andra utlänningar, exempelvis en utlänning
som efter brottet har blivit svensk medborgare eller en
utlänning som vistas i Sverige. I sistnämnda fall krävs att
fängelse i mer än sex månader kan följa på brottet. För att
behörighet skall föreligga förutsätts emellertid som
huvudregel, att gärningen är straffbar även i det land den
begicks. I vissa särskilt angivna fall, t.ex. för vissa
sexualbrott mot barn, uppställs inte något krav på dubbel
straffbarhet (jfr 2 kap. 2 § fjärde stycket och 3 §
brottsbalken).
Europarådets människohandelskonvention
Inom Europarådet har det under år 2004 utarbetats en
konvention om åtgärder mot människohandel (Council of
Europe Convention on Action against Trafficking in Human
Beings, ETS nr 197, anm. svensk översättning finns ännu
inte). Syftet med konventionen är att förhindra och bekämpa
människohandel, att konstruera ett fullständigt regelverk när
det gäller skydd och hjälp till offer för människohandel, att
garantera effektiva brottsutredningar och åtal samt att främja
internationellt samarbete. Konventionen innehåller ett stort
antal bestämmelser om brottsoffer, bl.a. om
uppehållstillstånd, om olika typer av hjälp och stöd samt om
skydd av brottsoffer. Vidare finns bestämmelser om att
förebygga och beivra människohandelsbrott, bl.a. genom
åtgärder för att minska efterfrågan och öka samarbetet mellan
myndigheter i de berörda länderna. Konventionen innehåller
också straffrättsliga bestämmelser, däribland ett
straffstadgande om människohandel, och processrättsliga
bestämmelser. Definitionen av människohandel motsvarar i
allt väsentligt definitionen i FN:s människohandelsprotokoll.
För att säkerställa ett effektivt genomförande av
konventionen i staterna finns också bestämmelser om
inrättande av en övervakningsmekanism.
Lagstiftning mot barn- och tvångsäktenskap
Någon särskild straffbestämmelse som avser äktenskap som
ingås under tvång eller med personer under 18 år, s.k.
barnäktenskap, finns inte i gällande svensk rätt. Före den 1
januari 1974 var det däremot kriminaliserat som olaga
giftermål att tvinga någon annan till äktenskap (dåvarande 7
kap. 2 § brottsbalken, upphävd genom lag 1973:648, prop.
1973:32, LU 1973:20, rskr. 1973:256). Som skäl för
upphävandet angavs att fall där ansvar för olaga giftermål kan
komma i fråga torde vara mycket sällsynta och att den som
tvingar annan till äktenskap kan dömas för olaga tvång (prop.
1973:32 s. 165). Förutom ansvar för olaga tvång (4 kap. 4 §
brottsbalken) kan vid fall av barn- eller tvångsäktenskap
straffansvar även komma i fråga enligt andra bestämmelser.
Som exempel kan nämnas bestämmelserna om olaga hot (4
kap. 5 § brottsbalken) och människohandel. Även
bestämmelserna om sexualbrott kan aktualiseras (6 kap.
brottsbalken).
På det civilrättsliga området trädde vissa lagändringar i kraft
i maj 2004 som syftar till att förbättra skyddet för enskilda
mot påtvingade och för tidiga äktenskap (prop. 2003/04:48, bet.
2003/04:LU19, rskr. 2003/04:180). Reformen innebar att
ingen längre kan ingå äktenskap inför en svensk myndighet
före 18 års ålder utan särskilt tillstånd. Möjligheterna att
vägra erkänna ett utländskt tvångsäktenskap eller
barnäktenskap har förtydligats och förstärkts.
Behovet av en översyn
Människohandelsbrottet
Människohandelsbrottet har för närvarande varit i kraft i
drygt tre år. Under år 2003 polisanmäldes 21
människohandelsbrott i Sverige; två personer dömdes för
människohandel för sexuella ändamål och elva dömdes för
närliggande brott, t.ex. grovt koppleri. Under år 2004
polisanmäldes 29 människohandelsbrott. Två personer
åtalades för människohandel men frikändes. Däremot dömdes
20 personer för närliggande brott, bl.a. koppleri och olaga
frihetsberövande. Under första halvåret 2005 har 21
polisanmälningar om människohandelsbrott gjorts.
Den praxis som finns samt uppgifter från polis och åklagare
tyder på att det, särskilt i de fall där Sverige är
destinationsland, kan vara svårt att klarlägga om otillbörliga
medel har använts vid rekrytering och transport av personer i
syfte att de skall utnyttjas för framför allt prostitution.
Frågan om huruvida straffansvaret för människohandel skulle
kunna gälla utan krav på otillbörliga medel diskuterades såväl
i förarbetena till kriminaliseringen av människohandel för
sexuella ändamål som i förarbetena till det utvidgade
straffansvaret för människohandel. I det senaste
lagstiftningsärendet aviserade regeringen att den hade för
avsikt att tillsätta en särskild utredare som skall följa upp
tillämpningen av bestämmelsen och bl.a. analysera och
överväga möjligheten att slopa kravet på otillbörliga medel.
Justitieutskottet föreslog att regeringen snarast bör låta
utreda hur en ny bestämmelse utan ett sådant krav skulle kunna
vara utformad. Riksdagen biföll utskottets förslag (bet.
2003/04:JuU20, rskr. 2003/04:232).
I maj 2005 undertecknade Sverige Europarådets nya
människohandelskonvention, som bl.a. innehåller en
straffbestämmelse om människohandel.
En annan fråga som övervägts tidigare gäller kravet på
dubbel straffbarhet för människohandelsbrott.
Sexualbrottskommittén föreslog att det inte skall gälla något
sådant krav vid människohandel för sexuella ändamål liksom
försök till sådana brott. Frågan behandlades också i
Internationella straffrättsutredningens betänkande
Internationella brott och svensk jurisdiktion (SOU 2002:98).
I regeringens proposition om en ny sexualbrottslagstiftning
uttalade regeringen att frågan om avskaffande av kravet kan
komma att övervägas i samband med översynen av
människohandelsbrottet (prop. 2004/05:45 s. 130).
Mot denna bakgrund finns det skäl att utvärdera
tillämpningen av såväl de tidigare som de nu gällande
straffbestämmelserna om människohandel och överväga om
strafflagstiftningen bör förändras för att skyddet mot
människohandel skall förstärkas.
Europarådets människohandelskonvention
Utöver en straffbestämmelse om människohandel innehåller
Europarådets människohandelskonvention ett flertal olika
bestämmelser. Sverige undertecknade konventionen i maj
2005. Förebyggandet och bekämpandet av människohandel är
en prioriterad fråga för Sverige både nationellt och
internationellt. Inom Utrikesdepartementet har en
departementspromemoria med titeln Tidsbegränsat
uppehållstillstånd för offer för människohandel m.fl. (Ds
2005:24) utarbetats. Den innehåller förslag till lagändringar
på utlänningslagstiftningens område för att i svensk rätt
genomföra rådets direktiv 2004/81/EG av den 29 april 2004
om uppehållstillstånd till tredjelandsmedborgare som har
fallit offer för människohandel eller som har fått hjälp till
olaglig invandring och vilka samarbetar med de behöriga
myndigheterna. I detta sammanhang har vissa av
Europarådskonventionens bestämmelser beaktats vid förslag
till lagändringar, men någon närmare genomgång av
konventionens bestämmelser har inte gjorts. Promemorian
har remissbehandlats och bereds för närvarande inom
Regeringskansliet. En analys av frågan om Sveriges tillträde
till konventionen och vilka lagändringar som i så fall kan
behövas bör göras.
Barn- och tvångsäktenskap
I Sverige har frågan om åtgärder mot barn- och
tvångsäktenskap varit aktuell under en längre tid. Under de
senaste åren har allt större uppmärksamhet riktats mot
situationen för ungdomar som lever i en vardag av ofrihet,
tvång, hot eller våld. Det är känt att vissa flickor och pojkar
utsätts för extrem kontroll från sina anhöriga. En del lovas
bort i arrangerade äktenskap redan som barn eller tvingas att
gifta sig, andra utsätts för hot och tvång när de försöker leva
som andra ungdomar. För att förbättra förhållandena för
dessa ungdomar genomfördes år 2004 förändringar i den
civilrättsliga lagstiftningen om äktenskap. Lagstiftningen ger
nu tydligare uttryck för att tvångsäktenskap inte accepteras i
det svenska samhället. Barnäktenskap godtas endast i de rena
undantagsfall ett särskilt tillstånd meddelas.
I förarbetena till lagändringarna uttalade regeringen att frågan
om huruvida gällande straffbestämmelser erbjuder ett
tillfredsställande skydd mot sådana äktenskap kommer att
övervägas i ett annat sammanhang (prop. 2003/04:48 s. 12).
Vid behandlingen av lagändringarna i riksdagen uttalade
lagutskottet att det var angeläget att regeringen snarast tar
initiativ till att ett sådant arbete kommer till stånd (bet.
2003/04:LU19 s. 18, rskr. 2003/04:180).
Mot denna bakgrund finns det skäl att utreda om gällande
straffbestämmelser erbjuder ett tillfredsställande skydd mot
barn- och tvångsäktenskap.
Uppdraget
Människohandelsbrottets utformning och straffskalor
Människohandelsbrottet kan i dag sägas bestå i huvudsak av
tre moment, åtgärder för genomförandet av själva handeln,
medel med vilka de som utsätts för handeln hanteras och
syftet med handeln. När det gäller medlen förutsätts för
straffansvar att olaga tvång eller vilseledande använts, någons
utsatta belägenhet utnyttjats eller något annat otillbörligt
medel använts. För brott mot personer under 18 år gäller dock
inte detta. Frågan är om straffansvaret skulle kunna gälla helt
utan krav på otillbörliga medel.
De skäl som talar för ett krav på otillbörliga medel är främst
legalitetsaspekter och behovet av tydliga gränsdragningar
mot andra brott. Vidare bör det särskilt beaktas att brottet
även kan omfatta förfaranden som syftar till att brottsoffret
skall delta i aktiviteter som i sig inte är straffbara.
Ett skäl för att avskaffa kravet på otillbörliga medel är bl.a.
intresset av en mer effektiv straffbestämmelse om
människohandel. Praxis antyder att det kan vara svårt att
bedöma vad som krävs för att rekvisitet skall anses uppfyllt.
Vidare kan det vara svårt att klarlägga att otillbörliga medel
har använts. Kravet på otillbörliga medel kan också leda till
att fokus vid utredning och lagföring på ett oönskat sätt läggs
på offrens bakgrund och situation, särskilt i vilken
utsträckning de varit medvetna om vad det avsedda
utnyttjandet skulle innefatta.
Frågan om hur ett straffansvar för människohandel utan krav
på otillbörliga medel skulle utformas är komplicerad. Det
speciella med konstruktionen av brottet är att brottet är
fullbordat redan då någon genom användande av otillbörliga
medel tagit kontroll över en annan person även om det
åsyftade utnyttjandet inte realiseras. En viktig utgångspunkt
ligger därför i användningen av de otillbörliga medlen. Utan
ett krav på otillbörliga medel skulle människohandelsbrottet i
de fall syftet är att utnyttja någon för tillfälliga sexuella
förbindelser snarast vara att jämföra med förberedelse eller
försök till t.ex. koppleri. Gränsdragningen i förhållande till
detta och andra brott, t.ex. människosmuggling, måste också
vara tydlig. Det är också just kravet på otillbörliga medel i
förening med kontrollrekvisitet som i stor utsträckning
motiverar människohandelsbrottets stränga straffskala,
fängelse i lägst två och högst tio år, eller om brottet är
mindre grovt, fängelse i högst fyra år. Brottet, som placerats
i 4 kap. brottsbalken, är subsidiärt till brottet människorov.
Att det är kravet på otillbörliga medel och kontrollrekvisitet
som till stor del motiverar brottets stränga straffskala blir
särskilt tydligt om man beaktar att gärningen är straffbelagd
även om utnyttjandesyftet är t.ex. framställning av
pornografiska alster, något som i sig inte är straffbart. När
det gäller utnyttjande som syftar till att framställa material
som omfattas av tryckfrihetsförordningen (TF) eller
yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) måste dessutom
kriminaliseringen avgränsas på ett sätt som inte kommer i
konflikt med principerna om t.ex. etableringsfrihet och
förbudet mot hindrande åtgärder i TF och YGL.
Kriminaliseringen måste vidare präglas av tydlighet och
förutsebarhet.
Utredaren skall mot denna bakgrund och med beaktande av
de principer som ligger till grund för lagstiftningen, däribland
kriminaliseringen i 6 kap. 11 § brottsbalken, göra en översyn
av straffbestämmelsen om människohandel och särskilt
överväga möjligheten att avskaffa kravet på otillbörliga
medel.
Inom ramen för översynen skall utredaren utvärdera
tillämpningen av bestämmelsen om människohandelsbrott.
Strafflagstiftningen mot människohandel i några med Sverige
jämförbara länder bör också studeras. Om det behövs
förändringar av brottsbeskrivningen eller straffskalorna skall
utredaren lägga fram förslag på hur sådana bör utformas.
Om straffansvar för människohandel ges en annan
utformning skall utredaren samtidigt ta ställning till om det
finns behov av förändringar i andra straffbestämmelser.
Det står utredaren fritt att ta upp även andra frågor inom
ramen för utredningsuppdraget i denna del.
Kravet på dubbel straffbarhet vid människohandelsbrott
För att kunna lagföra ett människohandelsbrott i Sverige som
har begåtts utomlands av t.ex. en svensk medborgare krävs att
gärningen är straffbar även där den begicks, dvs. dubbel
straffbarhet krävs.
Det finns inte i något internationellt instrument någon absolut
förpliktelse att slopa kravet på dubbel straffbarhet när det
gäller människohandel.
De principer som kravet på dubbel straffbarhet bygger på
innebär att det krävs starka skäl för att kravet skall slopas
eller begränsas.
Människohandel är till sin natur ett slags kedjebrottslighet där
ofta någon del av gärningen begås i Sverige. Om någon del
av gärningen begåtts i Sverige föreligger inget krav på dubbel
straffbarhet.
Utredaren skall mot denna bakgrund överväga skälen för och
emot att slopa eller begränsa kravet på dubbel straffbarhet för
människohandelsbrott. Om utredaren anser att det finns ett
behov av att avskaffa eller begränsa kravet skall förslag till
lagändringar lämnas.
Europarådets människohandelskonvention
Europarådets människohandelskonvention fokuserar till stor
del på brottsoffrens situation samt på olika förebyggande
åtgärder såsom att motverka efterfrågan. Den innehåller
också straffrättsliga bestämmelser utöver de om själva
straffansvaret för människohandel och processrättsliga
bestämmelser. Utredaren skall analysera frågan om Sveriges
tillträde till konventionen och vilka lagändringar som i så fall
kan krävas samt i förekommande fall ge förslag på sådana
lagändringar.
Barn- och tvångsäktenskap
Den svenska rättsordningen godtar inte tvångsäktenskap.
Detta kommer redan i dag till uttryck genom olika
bestämmelser såväl på det civilrättsliga som på det
straffrättsliga området. Äktenskap före 18 års ålder godtas
bara i de rena undantagsfall ett särskilt tillstånd meddelas.
Någon särskild straffbestämmelse som avser barn- eller
tvångsäktenskap finns dock inte.
Utredaren skall analysera om den gällande lagstiftningen - i
straffrättsligt hänseende - erbjuder ett tillfredsställande skydd
mot barn- och tvångsäktenskap. Frågan om ett eventuellt
utvidgat straffansvar rymmer ett flertal avvägningar, t.ex. om
straffrättsliga åtgärder är en lämplig metod att förstärka
skyddet, var gränsen för straffbar påverkan skall gå och vem
som bör omfattas av ett straffansvar. Även särskilda
begränsningar av straffansvaret, t.ex. för det fall det är liten
skillnad i ålder och utveckling mellan den som har ingått
äktenskap med ett barn och barnet, kan behöva övervägas.
Utredaren bör studera lagstiftningen mot barn- och
tvångsäktenskap i några andra länder som är jämförbara med
Sverige.
Om den straffrättsliga lagstiftningen bedöms vara
otillräcklig, skall utredaren föreslå nödvändiga lagändringar.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren bör vid behov samråda med berörda myndigheter,
forskningsinstitutioner, frivilligorganisationer som verkar
inom ramen för det område som uppdraget avser samt
arbetsmarknadens parter.
Utredaren bör följa utvecklingen inom EU, FN och andra
internationella forum och särskilt uppmärksamma eventuella
nya initiativ på området. Utredaren bör också följa det arbete
som pågår inom Regeringskansliet för att i svensk rätt
genomföra rådets direktiv 2004/81/EG om uppehållstillstånd
för tredje-landsmedborgare som har fallit offer för
människohandel eller som har fått hjälp till olaglig
invandring och vilka samarbetar med de behöriga
myndigheterna.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges
i 14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474). Särskild
vikt skall läggas bl.a. vid att redovisa förslag till
finansiering i de delar utredningens förslag innebär ökade
kostnader eller minskade intäkter för det allmänna och vid att
redovisa förslagens betydelse för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet samt för jämställdhet mellan
kvinnor och män.
Överväganden och förslag som rör barn skall ta sin
utgångspunkt i konventionen om barnets rättigheter. Där det
är relevant skall utredaren göra en analys av vilka
konsekvenser förslagen får för barn.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 juni 2007. Om
utredaren anser det lämpligt kan någon eller några delar av
uppdraget redovisas i ett eller flera delbetänkanden.
(Justitiedepartementet)