Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Avgifter för färdiglagad mat inom kommunernas äldre- och handikappomsorg, Dir. 2005:15
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2005-02-10
Beslut vid regeringssammanträde den 10 februari 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare utses med uppdrag att föreslå hur
avgifter för färdiglagad mat inom kommunernas äldre- och
handikappomsorg skall kunna hanteras på ett enklare och mer
enhetligt sätt. Utredaren skall vid förslagets utformande utgå
från att den enskilde skall förbehållas tillräckliga medel för
sina personliga behov.
Bakgrund
I propositionen Avgifter inom äldre- och handikappomsorg
(prop. 2000/01:149) föreslog regeringen att ett
högkostnadsskydd för avgifter inom äldre- och
handikappomsorgen skulle införas. Riksdagen beslutade
enligt regeringens förslag (bet 2001/02:SoU3,
rskr.2001/02:15). Regleringen har genomförts i två etapper.
Den 1 juli 2002 trädde de nya bestämmelserna i
socialtjänstlagen (2001:453) i kraft. I dessa bestämmelser
anges bland annat det högsta belopp som kommuner får ta ut
i avgift för hemtjänst, dagverksamhet, kommunal hälso- och
sjukvård och för sådan bostad som inte omfattas av reglerna i
12 kap. jordabalken (hyreslagen). Bestämmelserna i
socialtjänstlagen om hur kommuner skall beräkna den
enskildes avgiftsgrundande inkomst trädde i kraft den 1
januari 2003. Ett syfte med avgiftsreformen var att
omsorgstagare med låga pensioner skulle få ett bättre skydd
mot höga avgifter. Ett annat syfte var att minska de stora
skillnaderna i avgiftsuttag mellan kommunerna. När en avgift
fastställs har den enskilde rätt att förbehålla sig, förutom
boendekostnaden, ett lägsta belopp (s.k. minimibelopp) av
sina egna medel som skall täcka hans eller hennes normala
levnadskostnad. Det totala förbehållsbeloppet består alltså av
minimibeloppet och boendekostnaden. Minimibeloppet
definieras i 8 kap. 7 § socialtjänstlagen (2001:453) som en
andel av prisbasbeloppet. För ensamstående är det 4 249 kr
per månad vid 2005 års nivå.
Avgiftssystemet omfattar också ett högkostnadsskydd i form
av en högsta avgift som kommunen får ta ut av den enskilde
för hemtjänst i ordinärt och särskilt boende, dagverksamhet
och viss kommunal hälso- och sjukvård (1 576 kr i 2005 års
nivå) samt en högsta avgift för bostad i särkilt boende (1 642
kr i 2005 års nivå) i de fall boendekostnaden inte skall
fastställas som hyra. Socialstyrelsen har regeringens uppdrag
att följa upp och utvärdera konsekvenser och effekter av
reformen när det gäller såväl kommunernas avgiftssystem
som effekterna för enskilda omsorgstagare.
Kostnader för mat
Det som påverkar den enskildes kostnader mest, näst efter
boendekostnaden, är avgifter för mat. Högkostnadsskyddet
för avgifter inom äldre- och handikappomsorgen omfattar
bland annat hemtjänsten i ordinärt och särskilt boende samt
dagverksamhet. Inom dessa verksamheter kan det
tillhandahållas såväl hjälp med inköp och tillredning av mat
som färdiglagad mat, dvs. mat som tillagats i storkök eller
restaurang. Av tidigare lagstiftningsärenden framgår vad som
skall ingå i hemtjänsten (se t.ex. prop. 1997/98:113 s. 121,
prop. 1996/97:124 s.84 ff. och prop. 2000/01:149 s. 23).
Bland annat kan serviceuppgifter som hjälp med inköp och
tillredning av mat i hemmet samt distribution beviljas som
hemtjänstinsats. Det innebär att en enskild som beviljats
hemtjänst med sådana serviceuppgifter betalar för dessa inom
ramen för hemtjänstavgiften. Utöver avgiften för hemtjänst
skall den enskilde betala för råvarorna. Väljer kommunen i
stället att tillhandahålla färdiglagad mat ingår distribution
och eventuell uppvärmning av maten i hemmet i hemtjänstavgiften.
Den enskilde får dock själv betala för den färdiglagade maten
enligt den avgift kommunen fastställt med stöd av 8 kap. 2 §
socialtjänstlagen.
Minimibeloppet har beräknats med ledning av uppgifter från
Konsumentverkets så kallade hushållsbudget och avser
således schabloniserade normalkostnader för personer som är
61 år och äldre och inte enskilda äldres faktiska
levnadskostnader. Har äldre fördyrad kost skall kommunen
höja nivån på minimibeloppet i skälig omfattning. Om
kommunen tillhandahåller färdiglagad mat och om kostnaden
ingår antingen i avgiften för hemtjänst eller dagverksamhet
eller i avgiften eller hyran för bostad i särskilt boende kan
kommunen sänka den enskildes förbehållsbelopp.
Socialstyrelsens rapporter
Socialstyrelsen har regeringens uppdrag att fram till den 31
mars 2007 följa och utvärdera de nya bestämmelserna om
avgifter i socialtjänsten. Den första rapporten från
Socialstyrelsen överlämnades till regeringen den 17 mars
2003 (dnr S2003/2799/ST) och bygger på en enkätstudie, en
genomgång av frågor om reformen som kommit in till
Socialstyrelsen samt en analys av alla länsrätts- och
kammarrättsdomar som meddelats under perioden 1 juli-31
december 2002. Rapporten visar att avgiftsreformen i stort
fått avsedd verkan och att måluppfyllelsen är god. Som en
effekt av avgiftsreformens bestämmelser om förbehållsbelopp
och om hur kommunerna skall beräkna den enskildes
avgiftsgrundande inkomst har antalet personer som befriats
från hemtjänstavgift ökat kraftigt, från 14 till 34 procent.
Före avgiftsreformen var det relativt vanligt att kommunerna
tillämpade "helinackorderingsavgift", dvs. omvårdnad,
boende och mat ingick i avgiften. De nya bestämmelserna har
enligt Socialstyrelsens bedömning inneburit ett kraftigt
incitament för att dela upp helinackorderingsavgiften i tre
olika poster: hemtjänstavgift, hyra och matavgift. Av
förarbetena framgår att kommunen kan välja att lägga in
avgiften för färdiglagad mat i hemtjänsttaxan. Kommunen får
dock sammanlagt inte ta ut mer i avgift än som motsvarar
nivån på högkostnadsskyddet. Tillhandahåller kommunen
färdiglagad mat kan kommunen i stället sänka den enskildes
minimibelopp med motsvarande beräknade summa för livsmedel i
Konsumentverkets hushållsbudget (prop. 2000/01:149, s. 40 f.).
Rapporten pekar på att samtliga kommuner lägger avgiften
för färdiglagad mat utanför hemtjänstavgiften, vilket tidigare
inte var fallet. Reglerna om höjning av förbehållsbeloppet är
gynnande för vissa personer som köper färdiglagad mat från
kommunen. För personer med inkomster lägre än nivån på
förbehållsbeloppet är dock de nya reglerna sämre än tidigare.
Enligt Socialstyrelsens rapport jämkar nästan en tredjedel av
kommunerna matavgiften i särskilt boende. Många
kommuner som tidigare jämkade avgiften för mat har dock
upphört att jämka med motivet att det strider mot
kommunallagens (1991:900) likställighetsprincip.
Avgiftsbestämmelsen i 8 kap. 2 § socialtjänstlagen utgör i sig
dock inget hinder mot att ha differentierade taxor, tvärtom
föreskrivs att kommuner får ta ut skäliga avgifter enligt
grunder som kommunen bestämmer. Av praxis på området
följer att avgifter får differentieras efter en persons
betalningsförmåga förutsatt att differentieringen sker efter
objektiva och sakliga grunder och att självkostnadsprincipen
inte åsidosätts (RÅ 1970 ref. 11 och RÅ 2001 ref. 71). När
det gäller vad som får anses rymmas i skälighetsrekvisitet har
regeringen uttalat att avgifterna inte får vara så betungande
att den enskilde avstår från att delta i verksamheten (prop.
1993/94:11 s. 50).
Socialstyrelsens rapport från 2004 omfattar två enkäter. Den
ena är rikstäckande och avser att belysa de aktuella
förhållandena på kommunnivå per den 1 januari 2004. Den
andra enkäten avser avgift för sex typhushåll i ett
riksrepresentativt urval om 93 kommuner.
Avgifterna för kost (matlåda) i ordinärt boende har i flertalet
kommuner legat på samma nivå mellan januari 2003 och
januari 2004, eller höjts ungefär motsvarande
livsmedelsprisindex. Medianavgiften var 41 kr per måltid,
men variationerna var stora och spridningen mellan högsta
och lägsta matavgift varierade mellan kommunerna, från ca
20 kr per måltid till drygt 50 kr per måltid.
Medianavgiften för kost i särskilt boende i januari 2004 var
2 418 kr per månad, vilket ger en avgift på ca 80 kr per dygn.
Även här var spridningen stor och varierade med ungefär
2 000 kr mellan högsta och lägsta avgift i kommunerna.
Pensionärer med låga inkomster riskerar, när avgiften för mat
är betald, att hamna under nivån för försörjningsstödets
riksnorm. Riksnormen, som beslutas av riksdagen, används
vid bedömning av rätt att få försörjningsstöd, som är tänkt att
vara ett kortvarigt bistånd vid tillfälliga inkomstbortfall.
Socialstyrelsens uppföljning visar att ungefär hälften av de
äldre som berörs inte är berättigade till bostadstillägg för
pensionärer eftersom de har en förmögenhet som överstiger
100 000 kr. Att pensionärer med låga inkomster riskerar att få
mindre kvar än förbehållsbeloppet beror främst på att
avgifterna för mat i flertalet kommuner klart överstiger de
livsmedelskostnader som ligger till grund för beräkningen av
minimibeloppet. Såväl minimibeloppet som riksnormen utgår
från Konsumentverkets hushållsbudget vid beräkningen av skälig
kostnad för livsmedel (1 200 kr per månad för år 2005).
I kommunernas kommentarer till Socialstyrelsens undersökning
från år 2004, liksom i svaren på vissa av enkätfrågorna,
framkommer att det finns oklarheter i lagstiftningen, som också
medfört att kommunerna hanterar vissa avgifter olika. Tydligast
gäller detta frågan om avgift för mat är jämkningsbar eller ej,
och i så fall vilken del av avgiften som kan jämkas.
Lagrådet
Socialstyrelsen har i Meddelandeblad nr 9/2002 uppmärksammat
att lagstiftningen inte ger någon vägledning när det gäller
avgifter för mat och att det inte finns någon rättspraxis som
klargör om kommunallagens bestämmelser om likställighet hindrar
kommunerna från att differentiera matavgiften utifrån den
enskildes betalningsförmåga.
I ett lagförslag som regeringen inhämtade Lagrådets yttrande
över (dnr S2004/149/ST) föreslogs att om det finns särskilda
skäl i ett enskilt fall får avgiften för färdiglagad mat och
annan liknande social tjänst inom äldre- och
handikappomsorgen enligt 8 kap. 2 § socialtjänstlagen
jämkas. Syftet med förslaget var bland annat att i lag reglera
kommuners möjligheter att jämka i ett enskilt fall. Lagrådet
uttalade att det behov av jämkning som kan finnas hellre
borde tillgodoses genom att respektive kommun väljer att
bygga ut sina taxebestämmelser med jämkningsregler.
Regeringen fann med hänvisning till Lagrådets bedömning
ingen anledning att gå vidare med regler om jämkning.
Regeringen gör, med hänsyn till Lagrådets yttrande,
bedömningen att det redan i dag går att jämka avgifter för
färdiglagad mat eftersom det står kommunerna fritt att ta in
en jämkningsbestämmelse i sina taxebestämmelser.
Problematiken kring avgiftshanteringen kvarstår dock. Avgiften
för färdiglagad mat omfattas av både högkostnadsskyddet
(distribution och uppvärmning i hemmet) och av
avgiftsbestämmelsen i 8 kap 2 § socialtjänstlagen (råvaror och
tillagning i storkök). Lagrådet har i sitt yttrande
(dnr S2004/149/ST) uttalat att "det inte genomgående ter sig
alldeles enkelt att i praktisk avgiftshantering göra klar
åtskillnad mellan vad som ingår i respektive faller utanför
hemtjänstbegreppet i situationer då färdiglagad mat
tillhandahålls omsorgstagarna genom kommunens försorg".
Det är angeläget att den osäkerhet som råder kring beräkning
av avgifter för färdiglagad mat undanröjs och att systemet
görs mer enhetligt och enklare att hantera.
Uppdraget
En särskild utredare utses med uppdrag att föreslå hur
avgifter för färdiglagad mat skall kunna hanteras på ett
enklare och mer enhetligt sätt inom kommunernas äldre- och
handikappomsorg. Om utredaren finner det möjligt bör
beräkningen av avgiften för färdiglagad mat inklusive
distribution och uppvärmning omfattas av ett och samma
avgiftssystem. Utredaren skall vid förslagets utformning utgå
från att den enskilde skall förbehållas tillräckliga medel för
sina personliga behov.
Utredaren skall också analysera om det finns behov av
författningsändringar, och i så fall lägga fram fullständiga
förslag till sådana. Utredaren kan även föreslå andra åtgärder.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med dem som berörs,
t.ex. Socialstyrelsen och Sveriges Kommuner och Landsting.
Utredaren skall också beräkna eventuella ekonomiska
konsekvenser av förslaget för den enskilde och för
kommunen. Om förslaget kan förväntas leda till
kostnadsökningar eller intäktsbortfall för staten eller
kommunerna, skall utredaren föreslå hur dessa skall
finansieras inom ramen för högkostnadsskyddet.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 1 december 2005.
(Socialdepartementet)