Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Rattfylleriutredningen (Ju 2003:12), Dir. 2005:145
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-12-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 december 2005
Sammanfattning av uppdraget
Rattfylleriutredningen (Ju 2003:12) ges i uppdrag att utöver
vad som anges i de ursprungliga direktiven överväga
ytterligare några frågor.
Utredningen skall överväga om tjänstemän vid Tullverket och
Kustbevakningen i samband med sin normala verksamhet
skall ges samma befogenhet som polismän att ta
alkoholutandningsprov och genomföra ögonundersökning
samt s.k. primärutredningsåtgärder vid misstänkta rattfylleri-
och drograttfylleribrott.
Utredningen skall vidare överväga om polismyndigheterna
skall ges rätt att förordna bilinspektörer och andra
civilanställda eller tillfälligt anlitade personer inom polisen
att ta alkoholutandningsprov.
Utredningen skall lägga fram de författningsförslag som är
nödvändiga.
Huvuddirektiven
Regeringen beslutade den 18 december 2003 om direktiv till en
särskild utredare med uppgift att utreda vissa frågor rörande
rattfylleri och sjöfylleri (dir. 2003:174). Utredningen antog
namnet Rattfylleriutredningen.
Utredningen skall bland annat utvärdera de reformer som
vidtagits i fråga om rattfylleribrottet och påföljdssystemet
under 1990-talet, hur bestämmelserna om vållande till annans
död och vållande till kroppsskada eller sjukdom har
tillämpats när brottet har begåtts i samband med rattfylleri,
överväga frågan om s.k. eftersupning samt göra förnyade
överväganden av frågan om införande av en promillegräns
för sjöfylleri som inte är grovt. Vid övervägandena av
sjöfyllerifrågan skall utredningen ta ställning till och lämna
förslag om polisens och Kustbevakningens möjligheter att ta
rutinmässiga alkoholutandningsprov.
Utredaren skall lämna förslag på de lagstiftningsreformer och
andra åtgärder som är påkallade. Uppdraget skall
slutredovisas senast den 16 december 2005.
Gällande bestämmelser
Alkoholutandningsprov regleras i lagen (1976:1090) om
alkoholutandningsprov. Sådana prov kan tas dels som
sållningsprov, dels som bevisprov. Det förra tas rutinmässigt
- dvs. utan misstanke om brott - och får bara ange om
eventuell alkoholkoncentration överstiger ett visst
gränsvärde. Det senare förutsätter brottsmisstanke och anger
milligram per liter i utandningsluften på sätt som kan läggas
till grund för åtal och dom. Utslaget av sållningsprovet kan
således ge grund för misstanke, varvid ett bevisprov - eller
ett blodprov enligt bestämmelserna om kroppsbesiktning -
kan tas i bevissäkrande syfte.
I samband med att en polisman genomför ett
alkoholutandningsprov kan denne - i de fall sållningsprovet
lett till ett bevisprov eller en blodprovstagning - hålla förhör
och vidta andra utredningsåtgärder innan förundersökning
hunnit inledas (s.k. primärutredningsåtgärder enligt 23 kap.
3 § tredje stycket rättegångsbalken).
Sållningsprov får endast tas på förare av motordrivet fordon
samt på förare av maskindrivet spårfordon på järnväg,
tunnelbana eller spårväg. Bevisprov får tas på den som
skäligen kan misstänkas för brott som avses i 4 § lagen
(1951:649) om straff för vissa trafikbrott, 30 § lagen
(1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg, 10 kap.
2 § järnvägslagen (2004:519) eller annat brott, på vilket
fängelse kan följa, om provet kan ha betydelse för
utredningen. Alkoholutandningsprov får enligt regleringen
endast tas av polisman.
I samband med införandet av en nollgräns vid s.k.
drograttfylleri (SFS 1999:217) infördes lagen (1999:216) om
ögonundersökning vid misstanke om vissa brott i trafiken.
Lagen avser undersökning av en persons ögon och
ögonrörelser i syfte att ta reda på om denne är påverkad av
något annat medel än alkohol. En ögonundersökning får
göras på förare av ett motordrivet fordon samt på förare av ett
maskindrivet spårfordon på järnväg, tunnelbana eller spårväg
om det kan misstänkas att föraren gjort sig skyldig till brott
som avses i 4 § lagen (1951:649) om straff för vissa
trafikbrott, 30 § lagen (1990:1157) om säkerhet vid
tunnelbana och spårväg, 10 kap. 2 § järnvägslagen
(2004:519) eller till något annat brott på vilket fängelse kan
följa och som har begåtts i samband med framförandet av
fordonet. Resultatet av undersökningen kan ge grund för
skälig misstanke om drograttfylleri, vilket innebär att
reglerna om kroppsbesiktning i rättegångsbalken blir
tillämpliga. I likhet med vad som gäller för
alkoholutandningsprov får undersökningen endast
genomföras av polisman.
Enligt ändringar i polislagen (1984:387) som trädde i kraft
den 1 januari 2005 får en polisman i syfte att förhindra brott
enligt 4 eller 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa
trafikbrott tillfälligt omhänderta fordonsnycklar eller annat
som behövs för färden eller om så krävs, själva fordonet
(24 a §).
Behovet av en översyn
Alkoholinförselutredningen har i sitt slutbetänkande Gränslös
utmaning (SOU 2005:25) bland annat behandlat frågan om
alkoholutandningsprov. Utredningen väcker i det sammanhanget
frågan om tjänstemän vid Tullverket och Kustbevakningen bör
kunna genomföra alkoholutandningsprov och förordar att
regeringen skyndsamt bör utreda möjligheterna att låta
anställda vid Tullverket och Kustbevakningen utföra
alkoholtester vid gränsen.
Vid remissbehandlingen av förslagen i denna del har berörda
myndigheter i huvudsak ställt sig positiva.
Rikspolisstyrelsen har i sitt remissvar föreslagit att de
bilinspektörer som finns vid polismyndigheterna skall ges
möjlighet att ta alkoholutandningsprov i samband med
fordonskontroller.
Uppdraget
Möjlighet för tjänstemän vid Tullverket och Kustbevakningen
att ta alkoholutandningsprov m.m.
Alkoholutandningsprov utgör ett viktigt instrument vid
bekämpandet av rattfylleribrottslighet. Upptäcktsrisken har
också stor preventiv betydelse. En omfattande och ofta rent
slumpmässig provtagning är en förutsättning för att
upptäcktsrisken uppfattas som reell. Därtill innebär de
rutinmässiga proverna att en mängd brott kan upptäckas och
beivras. Av särskilt stor betydelse är här riktade kontroller
vid platser och tidpunkter då andelen rattfyllerister bland
fordonsförarna kan antas vara hög.
Antalet alkoholutandningsprov är till en del beroende av
polisens resurser. Det kan därför finnas anledning att
överväga om även andra bör ges befogenhet att kontrollera
förares nykterhet.
Tullverkets och Kustbevakningens verksamhetsområden
innefattar kontroller i situationer och på platser där det i
många fall framstår som motiverat att även utföra
rutinmässiga alkoholutandningsprov. Alkoholservering och
alkoholförsäljning förekommer på många av de färjor som
anlöper svensk hamn där tjänstemän vid Tullverket och
Kustbevakningen utför kontroller av att överträdelser inte har
skett av t.ex. bestämmelserna om smuggling. Kontrollen av
farligt gods som utförs av tjänstemän vid Kustbevakningen
omfattar en stor del av den tunga yrkestrafiken. Mot denna
bakgrund finns skäl att överväga om inte tjänstemän vid
Tullverket och Kustbevakningen bör ges möjligheter att ta
alkoholutandningsprov, såväl sållningsprov som bevisprov, i
samband med sin normala verksamhet.
Såväl tull- som kustbevakningstjänstemän har givits vissa
polisiära befogenheter vid utredning av vissa brott. Detta
följer av lagen (2000:1225) om straff för smuggling, lagen
(1982:395) om Kustbevakningens medverkan vid polisiär
övervakning samt lagen (1980:424) om åtgärder mot
förorening från fartyg. Att ge tjänstemän vid Tullverket och
Kustbevakningen befogenhet att ta alkoholutandningsprov
torde knappast inge några betänkligheter vad gäller
kompetens och rättssäkerhet. Vad som i sammanhanget måste
beaktas är om en sådan ny uppgift skulle innebära ett
önskvärt resursutnyttjande av myndigheterna i förhållande
till deras huvudsakliga arbetsuppgifter och primära
ansvarsområden. Vidare måste det vägas in i bedömningen
huruvida det skulle vara kostnadseffektivt att utbilda och
utrusta myndigheterna att utföra denna arbetsuppgift.
Om tjänstemän vid Tullverket och Kustbevakningen ges
befogenhet att ta alkoholutandningsprov bör det även
övervägas om de också skall ges befogenhet att genomföra
s.k. primärutredningsåtgärder. Möjligheten att ta
alkoholutandningsprov och genomföra primärutredningsåtgärder
kan därtill förutsätta rätt att vidta vissa tvångsmedel
enligt rättegångsbalken. Slutligen bör i sammanhanget
övervägas om tull- och kustbevakningstjänsteman skall ges
samma befogenhet som en polisman har enligt 24 a § polislagen
(1984:387) att i syfte att förhindra rattfylleribrott
omhänderta bl.a. fordonsnycklar.
Ögonundersökning enligt lagen (1999:216) om ögonundersökning
vid misstanke om vissa brott i trafiken är ett viktigt
hjälpmedel för polisen att kunna konstatera att det
föreligger skälig misstanke om drograttfylleri, och sedan
kunna styrka brottet genom blodprov. Till skillnad från
alkoholutandningsprov förutsätts för ögonundersökningen
misstanke om brott. Denna misstanke - grundad på exempelvis
förarens pupillstorlek eller allmänna beteende - torde ofta
uppkomma i samband med rutinmässiga alkoholutandningsprov.
För det fallet tull- och kustbevakningstjänstemän bör ges
befogenhet att ta alkoholutandningsprov bör även övervägas
om deras befogenheter skall omfatta ögonundersökning. Frågor
om primärutredningsåtgärder och tvångsmedel bör på samma sätt
som beträffande rattfylleri tas in i dessa överväganden.
Möjlighet för civilanställda vid polisen att ta
alkoholutandningsprov
De bilinspektörer som finns vid polismyndigheterna är
civilanställda som kontrollerar fordons skick för polisens
räkning. En ordning där bilinspektörerna i samband med
fordonskontroller tar ett sållningsprov på föraren skulle
utnyttja en befintlig resurs och möjliggöra en ökning av
antalet alkoholutandningsprov. Bilinspektörernas verksamhet
skulle - som fallet är i dag - ske under polismans ledning.
Bevisprov och efterkommande utredningsåtgärder kan - om
en sådan ordning införs - handhas av polismän på plats. Det
bör därför övervägas att ge bilinspektörerna en befogenhet att
ta sållningsprov.
För att möjliggöra för polisen att använda sina resurser på
effektivaste möjliga sätt bör det därtill övervägas om
polismyndigheterna skall ges rätt att anlita även annan
civilanställd personal eller tillfälligt anlitad personal för
att ta sållningsprov.
Det är däremot inte motiverat att överväga möjligheten för
civilanställda eller tillfälligt anlitade personer att genomföra
ögonundersökning bl.a. då en sådan undersökning förutsätter
brottsmisstanke.
Vid övervägandena bör beaktas - utöver frågan om
kostnadseffektivitet - att alkoholutandningsprov utgör en
ingripande åtgärd som måste ske på ett rättssäkert sätt som
värnar den personliga integriteten.
Utredaren skall, utöver vad som anges i huvuddirektiven,
sammanfattningsvis även överväga
1. om tjänstemän vid Tullverket och Kustbevakningen i samband
med sin normala verksamhet
- skall ges befogenhet att ta alkoholutandningsprov enligt
lagen (1976:1090) om alkoholutandningsprov,
- skall ges befogenhet att genomföra ögonundersökning enligt
lagen (1999:216) om ögonundersökning vid misstanke om
vissa brott i trafiken,
- skall ges samma befogenhet som polismän att genomföra s.k.
primärutredningsåtgärder vid misstanke om rattfylleri och
drograttfylleri samt rätt att använda tvångsmedel,
2. om polismyndigheterna skall ges rätt att förordna
bilinspektörer och andra civilanställda eller tillfälligt
anlitade personer att biträda polisen genom att ta
alkoholutandningsprov.
Utredaren skall lägga fram de författningsförslag som är
nödvändiga.
Arbetsformer m.m.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, särskilt
Rikspolisstyrelsen, Kustbevakningen och Tullverket.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges
i 14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474). Särskild
vikt skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i de
delar utredningens förslag innebär ökade kostnader eller
minskade intäkter för det allmänna och vid att redovisa
förslagens betydelse för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet samt för sysselsättning och
service i olika delar av landet.
Utredningen skall enligt huvuddirektiven redovisa sitt
uppdrag senast den 16 december 2005.
Dessa tilläggsdirektiv föranleder att den tid inom vilken
utredningens uppdrag skall fullgöras bör förlängas.
Utredningen medges därför förlängning med att slutredovisa
arbetet till den 31 mars 2006.
Ett delbetänkande avseende de frågor som omfattas av
huvuddirektiven skall dock lämnas senast den 31 januari
2006.
(Justitiedepartementet)