Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av fastighetsmäklarlagen, Dir. 2005:140
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-12-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 december 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över fastighetsmäklarlagen
(1995:400) och överväga vilka ändringar och kompletteringar
i lagen som bör göras. En utgångspunkt för de förslag som
utredaren lägger fram skall vara att lagstiftningen skall ge
konsumenter ett gott skydd anpassat till nuvarande
förhållanden vid affärer som avser det egna boendet.
Lagstiftningen skall också ge så goda förutsättningar som
möjligt för fastighetsmäklare att bedriva sin verksamhet, utan
att det påverkar konsumentskyddet negativt. En av uppgifterna
för utredaren blir att undersöka den praxis som har utbildats
beträffande begreppet god fastighetsmäklarsed. I sammanhanget
skall utredaren uppmärksamma hur förmedlingsobjekt marknadsförs,
bl.a. om mäklare anger anmärkningsvärt låga priser i annonser,
och hur mäklare agerar vid budgivning.
Nuvarande ordning
Fastighetsmäklarlagen
Nu gällande fastighetsmäklarlag bygger på förslag i
promemorian Ny fastighetsmäklarlag (Ds 1992:87). Lagen
trädde i kraft den 1 oktober 1995 och ersatte då lagen
(1984:81) om fastighetsmäklare.
Med fastighetsmäklare avses i lagen fysiska personer som
yrkesmässigt förmedlar fastigheter, delar av fastigheter,
byggnader på annans mark, tomträtter, bostadsrätter,
andelsrätter avseende lägenhet, arrenderätter eller hyresrätter.
Lagen tillämpas oavsett var det objekt som förmedlas är
beläget, om en väsentlig del av mäklarens uppdrag utförs i
Sverige. Lagen är huvudsakligen tvingande till förmån för en
konsument.
Lagen innehåller näringsrättsliga bestämmelser om
registrering och tillsyn. Fastighetsmäklare skall vara
registrerade hos Fastighetsmäklarnämnden. Det är straffbart
att yrkesmässigt förmedla sådana objekt som anges i lagen
utan att vara registrerad. Registreringsskyldigheten omfattar
numera även förmedlare av hyresrätter. Undantagna från
skyldigheten att vara registrerade är advokater och vissa
hyresrättsförmedlare. För att registreras som
fastighetsmäklare krävs att personen har en ansvarsförsäkring
och viss utbildning och att han eller hon är lämplig.
Fastighetsmäklare står under tillsyn av
Fastighetsmäklarnämnden och är skyldiga att låta nämnden
granska handlingar som hör till verksamheten. Uppfyller en
mäklare inte längre registreringskraven eller handlar en
mäklare i strid mot lagen, skall nämnden meddela varning
eller återkalla registreringen. Nämndens beslut får överklagas
hos allmän förvaltningsdomstol.
Lagen innehåller också civilrättsliga bestämmelser om
fastighetsmäklarens uppdrag. Som en grundregel gäller att
fastighetsmäklaren skall utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och
i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Vid utförandet av
uppdraget skall mäklaren ta till vara både säljarens och
köparens intressen. Mäklaren skall ge köparen och säljaren de
råd och upplysningar om fastigheten och andra förhållanden
som har samband med överlåtelsen som de kan behöva.
Mäklaren skall också kontrollera vem som har rätt att förfoga
över fastigheten och vilka inteckningar m.m. som belastar
denna. Vid förmedling till en konsument skall mäklaren
tillhandahålla en skriftlig beskrivning av objektet med visst
innehåll och en beräkning av boendekostnaderna. Vidare
skall mäklaren verka för att köparen och säljaren träffar
överenskommelser i de frågor som behöver lösas i samband
med överlåtelsen. Om inget annat har avtalats, skall mäklaren
hjälpa köparen och säljaren med att upprätta de handlingar
som behövs för överlåtelsen. En mäklare som uppsåtligen
eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter i samband
med uppdraget, skall ersätta den skada som till följd av det
drabbar köparen eller säljaren. Lagen innehåller regler för hur
mäklarens arvode skall beräknas om inget annat har avtalats
mellan parterna.
Vissa av bestämmelserna tillämpas inte vid förmedling av
hyresrätter och arrenderätter.
Andra bestämmelser av betydelse för fastighetsmäklares
verksamhet
Det är straffbart att ta emot, träffa avtal om eller begära
ersättning av en hyressökande för förmedling av
bostadslägenhet för annat ändamål än fritidsändamål (12 kap.
65 a § jordabalken). Ersättning får dock utgå vid yrkesmässig
bostadsförmedling enligt de närmare föreskrifter som anges i
förordningen (1978:313) om taxa för yrkesmässig
bostadsförmedling.
I fastighetsmäklarförordningen (1995:1028) och i föreskrifter
från Fastighetsmäklarnämnden finns bestämmelser om bl.a.
vilken utbildning mäklare skall ha.
Regler för den marknadsföring som fastighetsmäklare ägnar
sig åt finns i marknadsföringslagen (1995:450). Vidare har
Konsumentverket meddelat riktlinjer för tillhandahållande,
utförande och marknadsföring av fastighetsmäklartjänster i
konsumentförhållanden (KOVFS 1996:4).
Konsumenttvister om skadestånd enligt fastighetsmäklarlagen
och om ersättning för fastighetsmäklares uppdrag får prövas
av Allmänna reklamationsnämnden, se förordningen (2004:1034)
med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden.
Behovet av en översyn
Kort tid efter att fastighetsmäklarlagen hade trätt i kraft
beslutade riksdagens lagutskott att utvärdera effekterna av
den nya lagen och bedöma om syftet med den hade uppnåtts.
Resultatet av utvärderingen presenterades i betänkandet
Utvärdering av fastighetsmäklarlagen, m.m. (bet.
1997/98:LU15). Utvärderingen ledde till att riksdagen
tillkännagav för regeringen att den organisatoriska ordning
som hade valts för tillsynsfunktionen borde ses över.
Riksdagen ansåg också att lagen borde ändras på så sätt att
även en person som inte är registrerad fastighetsmäklare får
förmedla en överlåtelse av ett företag där en fastighet ingår.
Med anledning av riksdagens tillkännagivande tillkallade
regeringen år 1998 en särskild utredare med uppdrag att göra
en översyn av Fastighetsmäklarnämndens tillsyn över
fastighetsmäklare (dir. 1998:96). Uppdraget redovisades i
betänkandet Fastighetsmäklarnämnden - effektivare tillsyn
(SOU 1999:35). Utredaren föreslog att nämnden skulle arbeta
med en bred granskning av mäklarverksamheten och att
myndighetens organisationsform borde förändras. Vidare
påtalades vissa brister i fastighetsmäklarlagen. Utredaren
ansåg att mäklare bör verka för att besiktning alltid sker i
samband med en fastighetsöverlåtelse och att köpare bör få
bättre information om boendekostnaden, särskilt beträffande
bostadsrätter. Utredaren framhöll också att den nya
informationstekniken har gjort att köpare och säljare nu lätt
kan komma i kontakt med varandra utan direkt medverkan av
en mäklare. Olika tjänster erbjuds dem sedan i samband med
att affären avslutas. Bedömningen var att sådana uppdrag inte
alltid omfattas av fastighetsmäklarlagen och att konsumenter
som sammanförs på det sättet alltså riskerar att stå utan
lagens skydd. Enligt utredaren fanns det skäl att ta ställning
till i vilken utsträckning det bör vara tillåtet att erbjuda
tjänster i samband med köp och försäljning av bostäder utan
att omfattas av särskild reglering eller tillsyn. Utredaren
föreslog därför att lagen skulle ses över.
I skrivelser som har kommit in till Justitiedepartementet från
Fastighetsmäklarnämnden, branschorganisationer och
allmänheten har det ansetts finnas ett behov av en översyn av
lagen. Reformbehovet påtalades även vid en hearing med
berörda organisationer och myndigheter som hölls i
Justitiedepartementet i maj 2004.
Mot denna bakgrund finns det anledning att nu se över
fastighetsmäklarlagen.
Uppdraget
En särskild utredare skall utses och ges följande uppdrag.
En allmän översyn av lagen
Utredaren skall se över fastighetsmäklarlagen och överväga
vilka ändringar och kompletteringar i lagen som bör göras.
Om det bedöms lämpligt får utredaren föreslå en ny
fastighetsmäklarlag.
Nuvarande fastighetsmäklarlag är starkt påverkad av intresset
att ge konsumenter skydd när de gör affärer som avser det
egna boendet. Intresset av ett starkt konsumentskydd skall
genomgående vara vägledande för utredaren. De förslag som
utredaren lägger fram skall ge minst lika gott skydd för
enskilda, vid affärer som förmedlas av mäklare, som gällande
lag. Säljares och köpares möjlighet att få korrekt information
och hjälp vid fastighetsaffärer får inte försämras och bör
helst förbättras ytterligare. Samtidigt skall utredaren
eftersträva att lagen ger så goda förutsättningar som möjligt
för mäklare att bedriva sin verksamhet, utan att det för den
skull alltså påverkar konsumentskyddet negativt. Lagen bör
innehålla enkla, tydliga och väl avvägda regler för frågor
som är centrala i mäklarverksamheten. Utredaren skall beakta
användandet av informationsteknik och moderna
affärsformer.
Utredaren skall särskilt behandla följande frågor.
God fastighetsmäklarsed
Det har ansetts att de krav som skall ställas på mäklare bör
kunna utvecklas och förändras över tiden och att det är
olämpligt att reglera kraven i detalj. Därför finns i lagen
en allmän bestämmelse om att mäklare skall iaktta god
fastighetsmäklarsed.
Utredaren skall undersöka den praxis som har utbildats
beträffande begreppet god fastighetsmäklarsed. Därvid skall
undersökas hur förmedlingsobjekt marknadsförs, särskilt om
mäklare anger anmärkningsvärt låga priser i annonser, och
hur mäklare hanterar budgivning. Mäklares agerande i
förhållande till homestaging skall uppmärksammas.
Utredaren skall överväga om det är lämpligt att i större
utsträckning än i gällande lag precisera vilka krav som skall
ställas på en mäklare.
En annan fråga för utredaren är om det är lämpligt att
Fastighetsmäklarnämnden får bättre möjlighet att på något
sätt på förhand ta ställning till om ett visst agerande är
förenligt med god sed.
Oregistrerade medhjälpare
I förarbetena till gällande fastighetsmäklarlag förs
resonemang om i vilken utsträckning en fastighetsmäklare
bör kunna anlita någon annan person för att utföra
arbetsuppgifter när ett förmedlingsuppdrag fullgörs (prop.
1994/95:14 s. 43 f.). Såväl Fastighetsmäklarnämnden som
mäklarorganisationerna har påtalat behovet av att frågan
tas upp på nytt. Utredaren skall överväga i vad mån en
oregistrerad medhjälpare bör kunna medverka vid förmedling
och om det finns anledning att reglera vad som gäller för
sådana medhjälpare.
När skall de civilrättsliga bestämmelserna tillämpas?
Frågan om i vilka fall de civilrättsliga bestämmelserna i
fastighetsmäklarlagen är tillämpliga har berörts i olika
sammanhang.
I propositionen till lagen behandlades frågan om lagen är
tillämplig när mäklare agerar som ombud för köpare eller
säljare. Där anfördes att de civilrättsliga reglerna gäller
endast vid förmedling av fastigheter och därmed inte när
någon som ombud företräder en säljare eller köpare, eller när
en mäklare säljer en egen fastighet (se prop. 1994/95:14 s.
48 f. och 53). Lagutskottet invände mot denna tolkning av
lagens innebörd (bet. 1994/95:LU33 s. 9 f.). Enligt utskottet
kunde lagen inte rimligen tolkas på något annat sätt än att
den är avsedd att tillämpas för mäklares hela yrkesverksamhet.
Det fanns, angav utskottet, varken i den tidigare lagen om
fastighetsmäklare eller i dess förarbeten något stöd för
uppfattningen att reglerna skulle kunna sättas ur spel genom
att mäklaren exempelvis uppträdde som ombud för säljaren.
Utskottet ansåg att den föreslagna lagen gav klart besked om
det motsatta förhållandet och att den alltså skulle tillämpas
även om mäklaren agerar med fullmakt.
Vidare har Högsta domstolen funnit att fastighetsmäklarlagen
skulle tillämpas analogt i ett mål där frågan gällde
nedsättning av provision till en fastighetsmäklare som var
yrkesmässigt verksam men inte registrerad (se rättsfallet NJA
2000 s. 629).
Utredaren skall överväga tillämpningsområdet för lagens
civilrättsliga regler. Därvid skall det utredas om dessa regler
bör omfatta även sådana fastighetsmäklare som undantagits
från kravet på registrering. Utredaren skall också ta ställning
till i vilken utsträckning reglerna bör vara tillämpliga när en
registrerad fastighetsmäklare utför någon annan uppgift än att
förmedla en fastighet. Det kan röra sig om att förmedla ett
företag eller att hjälpa köpare och säljare som själva kommit i
kontakt med varandra att upprätta köpehandlingar, eller att
mäklaren värderar en fastighet. Utredaren skall vidare
överväga vad som bör gälla för uppdrag som utförs av
personer som yrkesmässigt ägnar sig åt att som ombud för
säljare överlåta fastigheter.
Mäklarens ställning i förhållande till uppdragsgivaren och
dennes motpart
Till skillnad från många andra sysslomän är
fastighetsmäklare normalt inte ombud för någon part.
Mäklaren är tvärtom skyldig att ta till vara både säljarens och
köparens intresse. Kärnan i uppdraget ligger i att mäklaren
skall sammanföra parter som har ett intresse av att sluta avtal
med varandra, och det traditionella sättet att se på mäklaren
är att denne är en sakkunnig som både säljare och köpare kan
förlita sig på. Det har ansetts ligga ett värde i att mäklaren
så långt som möjligt är en opartisk mellanman som förmedlar
kontakter mellan parterna. I olika sammanhang har det dock
ifrågasatts om detta ger förutsättningar för att både säljares
och köpares intressen kan beaktas på bästa sätt.
Utredaren skall överväga om det finns anledning att ändra
bestämmelserna om mäklarens förhållande till köpare och
säljare. Utgångspunkten skall vara att mäklaren även i
fortsättningen skall ta till vara båda parters intressen. Det
skall undersökas om mäklaren dock i något avseende bör ha
vissa skyldigheter i förhållande till uppdragsgivaren och
andra skyldigheter i förhållande till dennes motpart.
Utredaren skall uppmärksamma om olika regler bör gälla
beroende på om uppdragsgivaren är en säljare eller en
köpare.
Självinträde m.m.
I fastighetsmäklarlagen finns det regler för att undvika
möjliga intressekonflikter. Det har ansetts vara oförenligt
med mäklarens oberoende roll att mäklaren själv träder in
som köpare av t.ex. en fastighet som han eller hon har fått i
uppdrag att förmedla. Mäklaren får inte heller förmedla
fastigheten till en närstående person. En mäklare som avsäger
sig ett förmedlingsuppdrag, för att han eller hon själv eller
någon närstående skall förvärva fastigheten, skall anmäla
förvärvet till Fastighetsmäklarnämnden. Från
mäklarorganisationer har det framförts att självinträde och
förmedling till närstående bör vara möjlig utan att uppdraget
frånträds, under förutsättning att en anmälan görs till
nämnden.
Fastighetsmäklare får inte heller bedriva handel med
fastigheter. Det har påpekats att det är oklart vad som utgör
handel med fastigheter, exempelvis har frågan ställts vilka
möjligheter en mäklare har att sköta försäljningen av en
fastighet som han eller hon har ärvt. Vidare har det
uppmärksammats att det inte regleras i lagen vad som gäller
när en mäklare förmedlar en fastighet som ägs av någon
närstående.
Utredaren skall mot denna bakgrund överväga om några
ändringar bör göras i reglerna om förbud mot självinträde och
om handel med fastigheter.
Förtroenderubbande sidoverksamhet
En fastighetsmäklare får inte ägna sig åt annan verksamhet
som kan rubba förtroendet för honom eller henne. I
förarbetena till fastighetsmäklarlagen framhålls att det inte
är möjligt att uttömmande ange vilka slag av verksamheter som
är oförenliga med fastighetsmäkleri. Det har i stället
överlämnats åt rättstillämpningen att precisera detta. Vad
lagen avser att hindra är att en mäklare i kombination med sin
förmedlingsverksamhet driver någon verksamhet som kan ge
anledning till misstanke om att mäklaren påverkas av
ovidkommande intressen och att den opartiska ställningen
äventyras.
En fastighetsmäklares uppdragsgivare är normalt en säljare.
För uppdragsgivaren är det av betydelse att kunna lita på att
mäklaren inte åsidosätter hans eller hennes intresse till
förmån för något utomstående intresse. Sådan tveksamhet
kan typiskt sett uppstå genom att en mäklare vid sidan av sin
verksamhet som fastighetsförmedlare även förmedlar
exempelvis krediter, försäkringar eller husbyggsatser till
fastighetsköpare. Mäklarens egna intressen kan då komma i
strid mot uppdragsgivarens.
Även för den som är spekulant på ett objekt är det av stor vikt
att kunna förlita sig på att mäklaren inte styrs av något
ovidkommande hänsyn. Varje spekulant bör kunna förlita sig
på att mäklaren inte gynnar någon annan spekulant
exempelvis av det skälet att denne avser att anlita mäklaren
för någon annan tjänst. När en affär väl är genomförd torde
det däremot för köparen i allmänhet inte finnas samma
intresse av att mäklaren inte ägnar sig åt sidoverksamheter.
För köparen kan det nog tvärtom många gånger framstå som
positivt att den mäklare som förmedlat fastigheten även kan
hjälpa till med att ordna exempelvis försäkringar.
Enligt mäklarorganisationerna har förbudet mot
förtroenderubbande sidoverksamhet kommit att tillämpas så
att konsumenter på ett olämpligt sätt hindras från att få
fullständiga tjänster i samband med bostadsbyte. Detta skulle
leda till att mäklare verksamma i Sverige har svårt att
konkurrera med mäklare i t.ex. Norge och Danmark där
sådana tjänster erbjuds.
Utredaren skall undersöka hur förbudet mot
förtroenderubbande sidoverksamhet tillämpas och överväga
om förbudet bör preciseras eller kompletteras. I detta ingår att
överväga om en skyldighet för mäklare att anmäla
sidoverksamhet tillräckligt skulle tillgodose det syfte som
förbudet är avsett att uppnå. Vid övervägandena skall särskilt
analyseras de motsatta intressen som mäklarens
uppdragsgivare och uppdragsgivarens motpart kan ha.
Enligt Fastighetsmäklarnämndens nuvarande praxis är det
förtroenderubbande verksamhet om en mäklare, som är
anställd av ett företag som producerar bostadsrätter,
förmedlar dessa på uppdrag av bostadsrättsföreningar.
Utredaren skall överväga om en mäklare bör kunna åta sig
uppdrag av detta slag.
Förmedlare av kommersiella fastigheter och av företag där
fastigheter ingår
Fastighetsmäklarlagens definition av fastighetsmäklare
omfattar alla fysiska personer som yrkesmässigt förmedlar
bl.a. fastigheter. Lagen omfattar alltså även dem som
uteslutande förmedlar kommersiella fastigheter till juridiska
personer, trots att den utgår från ett tydligt
konsumentskyddsperspektiv. Förmedling av kommersiella
fastigheter aktualiseras sällan i Fastighetsmäklarnämnden.
Utredaren skall överväga om det finns anledning att undanta
förmedlare av kommersiella fastigheter från lagen eller att ha
särregler för dem.
Fastighetsmäklarnämnden har vid tillämpning av lagen funnit
att förmedling av juridiska personer som äger fastigheter och
förmedling av andelar i sådana juridiska personer inte är
fastighetsförmedling. Yrkesmässig förmedling av fastigheter
tillsammans med andra tillgångar som ingår i en rörelse är
däremot att betrakta som fastighetsförmedling. Lagutskottet
behandlade denna fråga i samband med utskottets ovan
redovisade översyn av lagen. Utskottet ansåg att det inte var
rimligt att den som skall överlåta ett företag där en fastighet
ingår i överlåtelsen, och som vill ha hjälp med förmedlingen,
i vissa fall skall vara tvingad att anlita en fastighetsmäklare
jämte en företagsmäklare. Som utskottet framhöll kan det ofta
vara en öppen fråga om ett företag skall överlåtas genom att
ett bolag byter ägare eller genom försäljning av bolagets
egendom. Förutsättningarna vid förmedling av en
företagsöverlåtelse som inkluderar en fastighet avviker i så
många väsentliga hänseenden från förmedling av en renodlad
fastighetsöverlåtelse att det torde finnas skäl att låta den
person som sköter överlåtelsen av ett företags tillgångar även
hantera överlåtelsen av en fastighet som ingår bland
tillgångarna. Utredaren skall därför överväga hur en
förmedling av en fastighet som ingår i en överlåtelse av en
rörelse lämpligen kan undantas från lagens
tillämpningsområde.
Mäklarens ersättning
En fastighetsmäklares arvode beräknas enligt lagen efter viss
procent på köpeskillingen (provision) om inget annat har
avtalats. Rätten till provision förutsätter att avtalet om
överlåtelse har träffats genom mäklarens förmedling mellan
uppdragsgivaren och någon som har anvisats av mäklaren.
Fastighetsmäklaren har alltså i avsaknad av särskilt avtal inte,
till skillnad från många andra sysslomän, rätt till arvode
motsvarande skälig ersättning för sin arbetsinsats utan kan bli
utan ersättning om hans eller hennes insats inte resulterar i
någon försäljning.
Utredaren skall överväga om reglerna om mäklares ersättning
bör ändras eller preciseras. Det skall särskilt analyseras om
förutsättningarna för konkurrens avseende pris på
fastighetsmäklares tjänster kan förbättras.
I detta sammanhang skall utredaren också se över reglerna
om ersättning vid yrkesmässig bostadsförmedling. Det har
hävdats att det med nuvarande reglering kan vara svårt att
finansiera sådan verksamhet. Utredaren skall överväga om
ersättningsreglerna bör ändras för att ge bättre förutsättningar
för bedrivande av en seriös och väl fungerande
bostadsförmedlingsverksamhet med rimligt ekonomiskt
utbyte. Samtidigt skall det säkerställas att hyressökande har
ett starkt skydd mot krav på oskälig ersättning. En
utgångspunkt i denna del är vidare att samma ersättningsregler
även i framtiden skall gälla oavsett om det är en fysisk eller
en juridisk person som efterfrågar tjänsten.
Preskription
I fastighetsmäklarlagen finns det ingen
preskriptionsbestämmelse. I förarbetena till 1984 års lag
kommenterades frågan om preskription. Bakgrunden var att
flera remissinstanser hade ansett att mäklarens
skadeståndsansvar borde preskriberas efter en kortare tid än
den tioårstid som gäller för fordringar i allmänhet enligt
preskriptionslagen (1981:130). I propositionen uttalades att
det saknades anledning att ha en annan preskriptionstid än
den som gäller för andra skadeståndsfordringar. Högsta
domstolen har därefter tagit ställning till frågan om
tillämpning av den ettåriga preskriptionsbestämmelsen i 18
kap. 9 § handelsbalken när det gäller skadeståndsanspråk som
en uppdragsgivare har mot en fastighetsmäklare (se rättsfallet
NJA 2000 s. 31).
Utredaren skall överväga vad som bör gälla för preskription
av skadeståndsanspråk som riktas mot en fastighetsmäklare.
Utredaren skall här - liksom annars - utgå från behovet av ett
gott konsumentskydd.
Påföljdssystemet
Fastighetsmäklarnämnden skall återkalla registreringen av en
mäklare som inte längre uppfyller registreringskraven, inte
betalar registreringsavgift eller handlar i strid mot sina
skyldigheter enligt lagen. Om det kan anses vara tillräckligt,
får nämnden i stället meddela varning, och om förseelsen är
ringa får påföljd underlåtas. Varning har kommit att meddelas
för mindre förseelser men också för sådant som ligger nära
gränsen för avregistrering. Påföljdssystemet kan därför
uppfattas som onyanserat och det kan finnas behov av
ytterligare en påföljd.
Fastighetsmäklarnämndens beslut om avregistrering gäller
alltid omedelbart även om beslutet överklagas. Detta kan
medföra onödig skada för en mäklare som har framgång med
sitt överklagande.
Utredaren skall överväga om det finns behov av att nyansera
påföljdssystemet och om ett beslut om avregistrering även
fortsättningsvis bör gälla omedelbart.
Övriga frågor
Fastighetsmäklarlagens bestämmelser tillämpas oavsett var
den fastighet som förmedlas är belägen, om en väsentlig del
av mäklarens uppdrag utförs i Sverige. I den mån lagen
(1998:167) om tillämplig lag för avtalsförpliktelser är
tillämplig avgörs dock frågan om val av rättsordning enligt
den lagen. Fastighetsmäklarnämnden har i ett avgörande gjort
bedömningen att fastigheter belägna i Sverige kan förmedlas
utan att fastighetsmäklarlagens bestämmelser blir tillämpliga,
om förmedlingsuppdraget huvudsakligen utförs utomlands
(se nämndens avgörande 2003-08-27:1). Utredaren skall
överväga om det bör göras några ändringar beträffande
tillämpligheten av lagens näringsrättsliga bestämmelser i
fråga om sådana förmedlingsuppdrag som huvudsakligen
utförs utomlands men som avser fastigheter i Sverige.
Utredarens överväganden skall alltså inte omfatta de fall där
lagen om tillämplig lag för avtalsförpliktelser är tillämplig.
Utredaren skall vidare överväga om rätten att använda titeln
fastighetsmäklare bör skyddas och om det i så fall finns skäl
att i lagen införa en särskild benämning för mäklare som har
registrerats för att förmedla enbart hyresrätter.
Vid förmedling av andra objekt än fastigheter, särskilt
bostadsrätter och hyresrätter, kan konsumenter ha behov av
delvis annan information än vid fastighetsförmedling.
Utredaren skall överväga om särskilda regler bör införas för
förmedling av dessa objekt.
Utredaren skall dessutom undersöka hur de regler om
registrering av hyresförmedlare som trädde i kraft den 1
oktober 2003 fungerar (se prop. 2002/03:71 och bet.
2002/03:LU18) och ta ställning till om reglerna bör ändras i
något avseende. En särskild fråga som därvid skall
uppmärksammas är vilka följder det har fått att också
hyresförmedlare skall ha en ansvarsförsäkring. Skulle det
visa sig att hyresförmedlare har haft det svårt att teckna
försäkring på rimliga villkor, skall utredaren överväga
lämpliga alternativ till kravet på försäkring.
Arbetsformer och redovisning av uppdraget
Skulle utredaren finna att uppdraget kräver att det görs en
översyn av frågor även på anslutande områden, får utredaren
göra detta. Frågor som rör tillsynsfunktionens organisation
och fastighetsmäklares utbildning skall behandlas om
utredaren bedömer det påkallat med hänsyn till de
överväganden i övrigt som utredaren gör. Reglerna om
överlåtelse av fast egendom, bostadsrätter m.m. skall inte
behandlas.
Utredaren skall i den utsträckning det bedöms lämpligt
redovisa och beakta gällande rätt och lagstiftningsarbete i
Norden och EU. I detta ingår att uppmärksamma hur
lagstiftningen fungerar vid gränsöverskridande verksamhet,
framför allt i de nordiska länderna. Utredaren skall hålla sig
informerad om det arbete som för närvarande pågår i EU med
anledning av kommissionens förslag till direktiv om tjänster
på den inre marknaden (se KOM [2004] 2 slutlig).
Utredaren skall i den utsträckning som det är nödvändigt
samråda med berörda myndigheter och organisationer.
Om utredarens förslag påverkar kostnaderna eller intäkterna
för staten, kommuner, landsting eller enskilda, skall en
beräkning av dessa kostnader redovisas. När det gäller
kostnadsökningar och intäktsminskningar för staten,
kommuner eller landsting skall utredaren föreslå finansiering.
Vid den analys av konsekvenserna för små företag som skall
göras skall utredaren ha kontakt med Näringslivets
Regelnämnd.
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som behövs.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 augusti 2007.
(Justitiedepartementet)