Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nytt tandvårdsstöd för vuxna, Dir. 2005:136
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2005-12-01
Beslut vid regeringssammanträde den 1 december 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lägga fram ett förslag till ett nytt
tandvårdsstöd för vuxna, som skall gälla från och med det år
då man fyller 20 år. Stödet skall vara utformat så att det både
främjar förebyggande insatser och ger ett tillfredsställande
skydd mot höga kostnader. Stödet skall bestå av ett grundstöd
som täcker större delen av kostnaden för det grundläggande
behovet av undersökningar och förebyggande åtgärder, samt
ett skydd mot höga kostnader som innebär att en viss andel av
behandlingskostnader som överstiger ett karensbelopp ersätts
genom tandvårdsstödet. Behovet av ett särskilt stöd vid
extremt höga tandvårdskostnader skall övervägas. En översyn
av de regler som gäller om återkrav av tandvårdsersättning
vid omgörning av fast och avtagbar protetik skall också
genomföras. Utredaren skall lägga fram förslag till de
författningsändringar som krävs för att införa det nya
tandvårdsstödet och som i övrigt följer av uppdraget.
Bakgrund
Nuvarande tandvårdsstöd
Det nuvarande tandvårdsstödet som infördes den 1 januari
1999 har en hälsofrämjande inriktning samtidigt som det
också innehåller ett visst skydd för dem som drabbas av höga
kostnader. Försäkringskassan betalar i regel ut ett fast
ersättningsbelopp per åtgärd till vårdgivaren. Av 4 § första
stycket tandvårdslagen (1985:125) framgår att en vårdgivare
får ta ut ersättning av patienten för undersökning och
tandbehandling. Ersättningen skall vara skälig med hänsyn
till behandlingens art, omfattning och utförande samt
omständigheterna i övrigt. Som ett alternativ finns också
möjligheten att patienten och vårdgivaren sluter ett avtal om
s.k. abonnemangstandvård. Detta innebär att patienten betalar
en fast årlig avgift för att få sitt behov av bastandvård
tillgodosett under en tvåårsperiod. För varje sådant
abonnemang betalar Försäkringskassan ut ett fast
ersättningsbelopp om 200 kronor per år. Den 1 juli 2002
kompletterades tandvårdsstödet med ett särskilt stöd som
gäller fr.o.m. det år den enskilde fyller 65 år. Detta stöd
utgörs av ett högkostnadsskydd för protetisk tandvård samt
en högre ersättning för bastandvård än den som övriga
åldersgrupper får. Högkostnadsskyddet innebär att
Försäkringskassan ersätter patientens kostnad för protetik
utöver ett karensbelopp om 7 700 kronor. Vissa
materialkostnader får dock patienten själv stå för.
För vissa patientgrupper finns det ett särskilt stöd som
administreras av landstingen. Landstingen ansvarar enligt
tandvårdslagen (1985:125) för uppsökande verksamhet och
nödvändig tandvård för äldre och funktionshindrade med
stort behov av vård och omsorg samt för tandvård som utgör
ett led i en sjukdomsbehandling. Patienten betalar i dessa fall
en avgift enligt de bestämmelser som gäller för öppen hälso-
och sjukvård. Närmare bestämmelser om detta finns i
tandvårdsförordningen (1998:1338).
Prisutvecklingen och enskildas tandvårdskostnader
Den 1 januari 1999 upphörde den statliga regleringen av
tandvårdspriserna. De första åren därefter präglades av
kraftiga prisökningar på tandvård. Prisökningarna tycks nu ha
dämpats något, vilket bl.a. framgår av Försäkringskassans
rapport om prisutvecklingen under perioden april 2004 till
maj 2005, men de överstiger fortfarande i stor utsträckning
den allmänna prisutvecklingen enligt konsumentprisindex.
Då ersättningssystemet, med undantag för högkostnadsskyddet
för personer som är 65 år och äldre, bygger på fasta
grundbelopp som inte har uppräknats sedan 1999 har
prisökningarna direkt drabbat patienterna. Trots
prisökningarna har dock flertalet patienter måttliga
tandvårdskostnader. I en enkätundersökning våren 2005, som
ingick i en långtidsstudie från Forskningsgruppen för
samhälls- och informationsstudier (FSI), uppgav drygt 60
procent att de hade en ungefärlig tandvårdskostnad på högst
1 000 kronor per år. I denna grupp ingick dock även de som
inte hade någon tandvårdskostnad alls, t.ex. för att de avstått
från tandvård av kostnadsskäl. Endast 6 procent uppgav att
deras ungefärliga tandvårdskostnad per år översteg 3 000
kronor. De som har riktigt höga kostnader är alltså relativt få.
För den som har behov av många lagningar, protetik eller
annan mera omfattande behandling kan dock
tandvårdskostnaderna uppgå till flera tusen eller t.o.m.
tiotusentals kronor under ett år.
Ett flertal intervju- och enkätundersökningar som bland andra
Socialstyrelsen, Försäkringskassan och Sveriges
Privattandläkarförening låtit utföra har visat att en klar
majoritet av befolkningen regelbundet uppsöker tandvården,
men att det också finns en andel som uppger att de, trots att
de har haft behov av tandvård, inte har sökt tandvård av det
skälet att de inte haft råd. De yngre vuxna har en
förhållandevis låg besöksfrekvens, men undersökningarna
uppvisar också stora skillnader mellan olika socioekonomiska
grupper. Yngre vuxna hör i likhet med ensamstående kvinnor
med barn, personer med socialbidrag och arbetslösa till de
grupper där man finner den största andelen personer som
avstått från tandvård av ekonomiska skäl.
Stödet för personer som är 65 år eller äldre
Högkostnadsskyddet för protetik som gäller fr.o.m. det år
man fyller 65 år har gjort det möjligt för många äldre att få
behandlingar som de annars hade tvingats avstå ifrån. Ett
problem har dock varit att genomströmningstiderna hos
Försäkringskassans vårdersättningskontor i Lund, som under
de första åren förhandsprövat samtliga ärenden om
högkostnadsskydd, tidvis har varit oacceptabelt långa. Det
har vidare framförts kritik från patienter och vårdgivare mot
att patientens kostnad ibland har blivit mycket högre än
karensbeloppet på 7 700 kronor, till stor del beroende på de
dyra material som ofta används vid protetisk behandling. Det
finns också indikationer på att vissa vårdgivare debiterar
patienterna för materialkostnader på ett sätt som inte var
avsett när stödet infördes.
Den 1 januari 2004 infördes en bestämmelse i 4 §
förordningen (1998:1337) om tandvårdstaxa, som reglerar
hur stor tandvårdsersättning som kan utgå från
Försäkringskassan till vårdgivaren för åtgärder som denne har
utfört. Innebörden av bestämmelsen är att ersättningen från
Försäkringskassan högst får motsvara folktandvårdens pris i
det landsting där vården utförs. Till följd av de stora
prisskillnader som förekommer mellan landstingen kan därför
även ersättningen till privata vårdgivare i olika delar av
landet variera. Dessa föreskrifter tar dock inte sikte på
förhållandet mellan vårdgivare och patient. Detta förhållande
regleras i 4 § tandvårdslagen (1985:125).
Konkurrensverket ansåg i rapporten Tandvård och
konkurrens (Konkurrensverkets rapportserie 2004:1) bland
annat att en konkurrensneutral förhandsprövning borde
införas och att det borde skapas incitament för patienter och
vårdgivare att begränsa kostnaderna för vården.
Riksrevisionen inledde hösten 2005 en granskning av
tandvårdsstödet för äldre som beräknas vara avslutad i
februari 2006.
Tidigare utredningar m.m.
I slutet av 2000 tillsatte regeringen en utredning med uppdrag
att göra en samlad utvärdering av tandvårdsreformen 1999
(Tandvårdsöversyn 2000). Uppdraget redovisades i
delbetänkandet Bättre tandvårdsförsäkring för äldre (SOU
2001:36) samt i slutbetänkandet Tandvården till 2010 (SOU
2002:53). I slutbetänkandet föreslogs bl.a. ändringar i
ersättningsnivåerna för bastandvård samt att ett
högkostnadsskydd enligt samma modell som för åldersgruppen
65 år och äldre skulle införas för alla åldersgrupper med
stora protetiska vårdbehov så snart som statsfinanser och
vårdresurser tillät. Utredningens uppdrag var formulerat så
att dess förslag i princip skulle utgå ifrån det nuvarande
systemet.
Våren 2005 tillsattes en beredningsgrupp inom
Socialdepartementet med uppdrag att se över hur
tandvårdsstödet skulle kunna förbättras. Syftet var att
bibehålla den goda tandhälsa som grundläggs genom den
avgiftsfria barn- och ungdomstandvården. Vid en hearing den
2 september 2005 inhämtades synpunkter från tandvårdens
intressenter på tandvårdsstödets framtida inriktning och
utformning.
Återkrav av ersättning när en protetisk behandling görs om
Enligt 16 § förordningen (1998:1337) om tandvårdstaxa har
en vårdgivare som huvudregel inte rätt till
tandvårdsersättning från Försäkringskassan när en protetisk
behandling måste göras om inom en viss tid (ett år för
avtagbar protetik och två år för fast protetik). Patienten har
också möjlighet att vända sig till en annan tandläkare för den
nya behandlingen. Försäkringskassan kan då återkräva den
tandvårdsersättning som lämnats för den nya behandlingen
från den vårdgivare som utförde den första behandlingen eller
dra av beloppet vid senare utbetalning av tandvårdsersättning
till denne.
Riksförsäkringsverket (numera Försäkringskassan) har i en
skrivelse till Socialdepartementet i maj 2004 föreslagit att
den aktuella bestämmelsen ändras så att Försäkringskassan
inte får återkräva ett högre belopp av den vårdgivare som
utförde den ursprungliga vården än vad denne fick i
ersättning från tandvårdsförsäkringen för behandlingen.
Riksförsäkringsverket ansåg att den nuvarande lydelsen kan
innebära risker för patienten ur flera perspektiv, t.ex. att
vårdgivaren inte vågar göra enklare protetiska behandlingar
eftersom han eller hon riskerar högre kostnader om
behandlingen behöver göras om. Kostnaderna kan då öka för
försäkringen eftersom vårdgivarna i allt större utsträckning
väljer att göra mer omfattande behandlingar i första skedet.
En annan risk är att tandläkarnas privata försäkringar för
omgörning ändras och patientskyddet försämras, eftersom
nuvarande försäkringar är utformade utifrån förutsättningen
att tandläkaren inte kan krävas på mer än ersättningen för den
ursprungliga behandlingen. Även Sveriges Privattandläkarförening
har begärt att reglerna ändras så att Försäkringskassan inte kan
återkräva mer från den förste vårdgivaren än vad denne fick i
tandvårdsersättning.
Uppdraget
En ny modell för tandvårdsstödet
Förbättringar i tandvårdsstödet för de stora åldersgrupper som
i dag inte blir berättigade till någon större ersättning genom
tandvårdsstödet är en viktig välfärdsfråga. Ett förstärkt,
generellt tandvårdsstöd betraktas av regeringen därför som
angeläget. Det är vidare av stor vikt att bygga vidare på de
investeringar som görs i den avgiftsfria barn- och
ungdomstandvården genom att utforma ett ersättningssystem
som främjar förebyggande insatser och regelbundna
kontakter med tandvården. Tandvårdsstödet bör konstrueras
så att det fyller två viktiga funktioner, nämligen att dels
uppmuntra till förebyggande åtgärder i den utsträckning som
behövs för att uppnå och bevara en god tandhälsa, dels, till en
rimligare kostnad än i dag, möjliggöra reparativ behandling
och protetik - även omfattande sådan - för dem som har
behov av det. Det är viktigt att de insatser som görs inom
tandvården så långt som möjligt är evidensbaserade. Genom
effektiva förebyggande insatser finns det stora möjligheter att
förhindra uppkomsten av framtida skador, vilka kan leda till
stora kostnader.
I valet mellan att bygga vidare på det nuvarande
ersättningssystemet, som redan i dag uppfattas som
komplicerat och svåröverskådligt, och att utforma en ny
modell, har regeringen tagit ställning för det senare
alternativet.
Regeringen anser att det nya stödets konstruktion skall vara
relativt enkel. En särskild utredare skall se över hur man i
detalj kan utforma ett förslag som bygger på de huvuddrag
som beskrivs i dessa direktiv.
Stödets konstruktion
Den nya modellen för tandvårdsstödet skall huvudsakligen
bestå av följande delar:
- Ett grundläggande ekonomiskt stöd till regelbundna
undersökningar och förebyggande åtgärder.
- Ett karensbelopp som patienten betalar, vilket läggs på en
sådan nivå att den enskilde visserligen får ta ett eget
ansvar, men ändå inte riskerar att behöva avstå från
nödvändig vård.
- För tandvårdskostnader över karensbeloppet lämnas en
ersättning genom tandvårdsstödet. Patienten skall dock
betala en viss andel själv, så att ett val av en dyrare
behandling också innebär en högre kostnad för patienten.
Utredaren skall vidare överväga om det behövs ett särskilt
stöd vid extremt höga tandvårdskostnader. Det nya
tandvårdsstödet bör så långt som möjligt konstrueras på ett
sådant sätt att kostnaderna för staten och patienterna kan
förutses.
Grundstöd för alla
Utredaren skall inledningsvis inrikta sig på att utforma ett
förslag till ett grundläggande ekonomiskt stöd för alla vuxna
från 20 år och uppåt. Stödet skall göra det möjligt för alla att
få regelbundna undersökningar och förebyggande åtgärder
utan hinder av kostnaden från och med det år då man fyller
20 år. Även den som är över 65 år och därmed är berättigad
till det särskilda stödet för äldre skall omfattas av detta stöd,
eftersom det är viktigt att också de äldre har råd med
regelbundna undersökningar och förebyggande åtgärder. Stödet bör
vara tillräckligt högt för att den som behöver undersöka sin
tandhälsa med ungefär 18 månaders mellanrum - vilket i dag är
ett vanligt tidsintervall - skall kunna göra detta samt få viss
förebyggande vård utförd mot en patientkostnad som vid stödets
införande är i nivå med dagens genomsnittliga kostnad för ett
besök i den öppna hälso- och sjukvården.
Utredaren skall dessutom överväga om det finns skäl att
konstruera det ekonomiska stödet på ett sådant sätt att en
urholkning på grund av kostnadsutvecklingen kan förhindras.
Utredaren skall överväga lämplig utformning av grundstödet
och presentera flera alternativa lösningar. Samtliga alternativ
skall kostnadsberäknas. Utredaren skall vidare föreslå de
författningsändringar som behövs för att genomföra
förslagen.
Skydd mot höga kostnader
Efter att ha redovisat sitt förslag till grundläggande stöd skall
utredaren utforma förslag till skydd mot höga kostnader, som
skall komplettera det grundläggande stödet. Skyddet skall
innebära att en viss andel av behandlingskostnaden ersätts av
Försäkringskassan sedan patienten betalat ett karensbelopp.
Det nya tandvårdsstödet skall omfatta även dem som är 65 år
eller äldre. För att kunna föreslå nivåer på karensbelopp och
ersättningsgrad för denna åldersgrupp skall utredaren först
analysera hur det nya stödet bör förhålla sig till det befintliga
systemet för dem som är 65 år eller äldre. Förslag till nivåer
för denna grupp kan således presenteras efter det att utredaren
har redovisat sitt förslag till grundläggande konstruktion av
stödet samt nivåer för åldrarna 20-64 år.
Utredaren skall överväga om ett särskilt stöd vid extremt
höga tandvårdskostnader behövs och hur detta i så fall skulle
kunna utformas.
Utredaren skall överväga om det bör ske en fortlöpande
anpassning av stödet till kostnadsutvecklingen, till exempel
genom förändringar av karensbeloppet.
Utredaren skall ta ställning till vilka grundläggande kriterier
som skall gälla för att en behandling skall omfattas av
skyddet mot höga kostnader. Sådana kriterier kan till exempel
avse bedömningen av vad som är odontologiskt motiverad
tandvård.
Utredaren skall överväga och kostnadsberäkna olika alternativ
samt redovisa vilka författningsändringar som krävs för
införandet av det nya stödet.
Abonnemangstandvård
Flertalet landsting erbjuder i dag abonnemangstandvård i
någon form och det är viktigt att möjliggöra en fortsatt
utveckling av denna tandvårdsmodell som en del av det
framtida tandvårdsstödet. En utgångspunkt för utredaren skall
därför vara att införandet av ett nytt tandvårdsstöd inte får
försvåra för de vårdgivare som vill erbjuda tandvård i form
av abonnemang. Abonnemangstandvården skall kunna fungera
parallellt med det nya tandvårdsstödet. Utredaren skall
överväga hur tandvårdsersättningen för abonnemangstandvård
kan utformas så att ersättningsnivåerna blir likvärdiga med
dem som föreslås i det nya tandvårdsstödet samt lägga fram
förslag till de författningsändringar som utredaren finner
lämpliga.
Garantier samt återkrav när en behandling måste göras om
Utredaren skall kartlägga i vilken mån vårdgivarna lämnar
garantier för utförd behandling och analysera situationen ur
ett patientsäkerhetsperspektiv. Vid behov skall utredaren
föreslå ändringar i regelverket.
Utredaren skall vidare göra en analys av de regler som gäller
för återkrav av tandvårdsersättning när behandlingar med fast
eller avtagbar protetik måste göras om och bedöma hur denna
fråga skall regleras i det nya tandvårdsstödet. Förslag till
författningsändringar skall läggas fram.
Det särskilda stödet vid sjukdom och funktionshinder
Utredaren skall analysera hur det nya tandvårdsstödet skall
förhålla sig till vad som gäller för de personer som i dag har
rätt till förhöjd ersättning på grund av ett långvarigt och
väsentligt ökat tandvårdsbehov till följd av långvarig
sjukdom eller funktionshinder.
Landstingens ansvar för uppsökande verksamhet, nödvändig
tandvård och tandvård som utgör ett led i en
sjukdomsbehandling enligt bestämmelserna i 8 a §
tandvårdslagen (1985:125) och i tandvårdsförordningen
(1998:1338) berörs inte av utredningsuppdraget.
Administration, genomförande och uppföljning
Det nya tandvårdsstödet skall administreras av
Försäkringskassan. Utredaren skall belysa förslagens
administrativa konsekvenser och lägga fram förslag till de
författningsändringar som behövs.
Utredaren skall överväga om det finns behov av
övergångsbestämmelser eller andra åtgärder för att underlätta
övergången till det nya stödet.
Utredaren skall vidare redovisa utförliga kostnadsberäkningar
för de förslag som lämnas. I beräkningarna skall även de
sannolika effekterna på patienternas och vårdgivarnas
beteende beaktas. Känslighetsberäkningar skall göras. En
förutsättning för kostnadsberäkningarna skall vara att de
materialkostnader som i dag inte omfattas av
tandvårdsersättningen, nämligen kostnader för ädel- och
gjutmetaller, även i fortsättningen skall bäras av patienten.
Det är viktigt att tandvårdsstödet kommer patienterna till
godo även i ett längre perspektiv och utredaren skall därför
lämna förslag på hur prisutvecklingen skall följas upp.
Samråd
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och
organisationer, däribland företrädare för vårdgivarna,
tandvårdens yrkesgrupper och patienterna.
Övriga frågor
Utredaren skall i sin konsekvensanalys belysa förslagens
effekter för små och medelstora företag. Utredaren skall
vidare belysa hur förslagen påverkar konkurrensen på
tandvårdsmarknaden.
Utredarens uppdrag innefattar att ta fram förslag som leder
till utbetalningar av stöd. Utredaren skall därför säkerställa
att risken för felaktigt utnyttjande minimeras och att de
uppgifter som ligger till grund för utbetalningarna kan
kontrolleras. Utredaren skall vidare redovisa förslagens
konsekvenser ur ett kontrollperspektiv och redogöra för hur
detta perspektiv har beaktats vid framtagandet av förslagen.
Utredaren skall slutligen lämna förslag som möjliggör
informationsutbyte för de fall detta behövs för att säkerställa
att utbetalningarna kan kontrolleras.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall senast den 1 mars 2006 redovisa den första
delen av uppdraget, avseende ett grundläggande ekonomiskt
stöd till undersökning och förebyggande åtgärder.
Redovisningen skall innehålla förslag till utformning av
stödet, kostnadsberäkningar och förslag till ersättningsnivåer.
Utredarens förslag till konstruktion av ett nytt tandvårdsstöd,
inklusive ett skydd mot höga kostnader, skall redovisas senast
den 30 juni 2006. Denna redovisning skall bl.a. innehålla
förslag till de författningsändringar som krävs för att införa
grundstödet. Övriga författningsändringar behöver inte
redovisas vid detta tillfälle, men det skall framgå hur stödet
avses vara konstruerat samt vilka nivåer på karensbelopp och
ersättningsgrad som föreslås för åldersgruppen 20-64 år.
Utredaren skall senast den 1 december 2006 redovisa förslag
till samtliga författningsändringar som krävs för att införa
det nya tandvårdsstödet, inklusive förslag till eventuella
ändringar i fråga om återkrav vid omgörning av protetiska
åtgärder, en utförlig redogörelse för hur stödet skall
administreras samt utredarens analys och eventuella förslag i
fråga om garantier för tandvårdsbehandling. Karensbeloppets
storlek och ersättningsnivåer skall föreslås för åldersgruppen
65 år eller äldre.
(Socialdepartementet)