Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förstärkt skydd för tystnadsplikt för ombud i patenträttsliga frågor m.m., Dir. 2005:130
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2005-11-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 november 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över möjligheten till förstärkt
skydd för tystnadsplikten för de yrkesgrupper som
yrkesmässigt sysslar med patenträttslig rådgivning. Behovet
av och formen för utbildning, auktorisation och tillsyn skall
särskilt utredas. Utredaren skall lämna förslag till de
lagändringar som bedöms lämpliga.
Utredaren skall beakta vad som föreslogs av
Patentfördragsutredningen. Patentfördragsutredningen, som
avlämnade sitt betänkande Harmoniserad patenträtt (SOU
2003:66) den 21 augusti 2003, föreslog att sekretesskyddet
för förtrolig information i patenträttsliga angelägenheter
borde förstärkas genom en utvidgning av regeln i 36 kap. 5 §
rättegångsbalken. Det förstärkta sekretesskyddet skulle enligt
utredningen kräva någon form av auktorisation hos ett
behörigt organ. Utredningen föreslog att bestämmelserna om
auktorisation och de skyldigheter och sanktioner som är
knutna till auktorisationen borde tas in i en särskild lag.
Frågan om de närmare förutsättningarna för auktorisation
borde därför enligt utredningen utredas särskilt.
Uppdraget skall redovisas senast den 20 december 2006.
Bakgrund
Några regler om tystnadsplikt
För ett patentombud, som inte är advokat, finns det i dag
ingen lagstadgad reglering av tystnadsplikt för det ombudet
fått kännedom om i anslutning till ett patentärende. Särskilda
stadgar och vägledande regler om etik och god yrkessed för
patentombud och patentbyråer gäller för ombud som är
medlemmar av Svenska Patentombudsföreningen, Patentkonsulters
Samfund och Sveriges Patentbyråers Förening. Enligt dessa stadgar
och regler får ett ombud inte, utan att det finns en laglig
skyldighet att lämna upplysningar, utan vederbörligt samtycke
från huvudmannen, yppa något som anförtrotts ombudet i dess
verksamhet eller som ombudet i samband därmed fått veta. Ombudet
är även skyldigt att ålägga sin personal tystnadsplikt i samma
utsträckning. Denna tystnadsplikt är i praktiken en förutsättning
för att få uppdrag. En hög grad av hemlighållande krävs i
patentärenden, bl.a. av konkurrensskäl, men även för att
patentsökanden inte skall gå miste om det eftersträvade
patentskyddet.
När det gäller patenträttsliga angelägenheter är det vanligt att
patentombud anlitas för juridisk rådgivning eller för biträde i
ansökningsärenden eller patenträttsliga mål. En annan vanlig
situation är att företaget har egna bolagsjurister som anlitas
för dessa funktioner. I den utsträckning dessa personer
fungerat som rättegångsombud eller biträde gäller enligt 36
kap. 5 § rättegångsbalken att de får höras som vittnen om vad
som anförtrotts dem för uppdragets fullgörande endast om
parten medger det. I fråga om editionsförelägganden (dvs.
skyldighet att förete skriftlig handling) gäller i dessa fall
samma regler som för advokater och deras biträden. Det finns
däremot inte några regler som hindrar att patentombud eller
bolagsjurister hörs i rättegång om sådana uppgifter som
anförtrotts dem i annan egenskap än rättegångsombud eller
biträde. Inte heller finns det bestämmelser som hindrar
editionsföreläggande avseende skriftliga handlingar som de
haft befattning med när de bistått ett företag i en rättslig
angelägenhet om de inte varit rättegångsombud eller biträde
åt företaget.
Vid revisionen av europeiska patentkonventionen (EPC)
uppmärksammades att problem uppkommit för europeiska
patentombud i samband med rättegångar i Förenta staterna.
Om förtrolig information lämnats av en klient till ett
patentombud och informationen inte varit skyddad enligt
vittnes- eller editionsreglerna i uppgiftslämnarens hemland,
har amerikanska domstolar ansett att något skydd för
information inte heller kan ges i en amerikansk rättstvist. Mot
den bakgrunden intogs i EPC 2000 en ny bestämmelse,
artikel 134a (1) (d), där det skapas möjlighet för Europeiska
patentorganisationens förvaltningsråd att besluta om
tystnadsplikt för patentombud som är behöriga vid det
Europeiska patentverket (EPO) och om rätt för dem att vägra
röja information i förfaranden hos EPO. Med stöd av artikeln
har i tillämpningsföreskrifterna till EPC 2000 tagits in en
sekretessbestämmelse (regel 101 a). Amerikansk rättspraxis
har påverkat regelns utformning. Regeln gäller endast i de
fall en klient söker rättsligt råd eller rättslig hjälp i en
patenträttslig angelägenhet. Däremot följer av EPC 2000
varken rätt eller skyldighet för de nationella domstolarna att
iaktta sekretessprivilegiet i EPC 2000. Reglerna om
tystnadsplikt vid EPO är alltså mer långtgående vad gäller
skydd för förtrolig information än motsvarande regler i
svensk rätt.
Ett sekretesskydd som ofta aktualiseras i patentintrångsmål i
Förenta staterna är det så kallade attorney-client privilege.
Syftet med detta privilegium är att säkerställa en fullständig
och öppen kommunikation mellan juridiska ombud och deras
klienter. Privilegiet ger en advokat möjlighet att inför eller i
samband med en rättegång vägra att lämna ut viss information som
en klient har givit honom eller henne i förtroende. För att
privilegiet skall aktualiseras måste det ha funnits ett syfte hos
klienten att söka rättsligt råd eller rättslig information.
Således måste advokaten ha fått informationen i egenskap av
juridisk rådgivare och endast den information som har ett samband
med den juridiska rådgivningen faller inom skyddsområdet. I
praxis har privilegiet inte ansetts omfatta kommunikation som
endast rört affärsmässig rådgivning eller kommunikation som rört
rent privata angelägenheter eller då ombudet endast har
tillhandahållit teknisk rådgivning.
Tidigare utredningar
Patentfördragsutredningen föreslog i sitt betänkande
Harmoniserad patenträtt (SOU 2003:66) att sekretesskyddet
för förtrolig information i patenträttsliga angelägenheter
borde förstärkas genom en utvidgning av regeln i 36 kap. 5 §
rättegångsbalken. Således föreslogs att den som yrkesmässigt
lämnar biträde i patenträttsliga angelägenheter ("patentombud"),
i samma mån som gäller för advokater, under vissa förhållanden
befrias från skyldigheten att i rättegång vittna eller på annat
sätt röja vad han eller hon fått kännedom om i en patenträttslig
angelägenhet. För detta undantag från vittnesplikt borde det,
enligt utredningen, krävas att patentombudet registrerats som
"auktoriserat patentombud" hos behörigt offentligrättsligt organ.
Utredningen ansåg att möjligheten till auktorisation borde stå
öppen för såväl fristående patentkonsulter som för dem som
är anställda hos en viss uppdragsgivare. Utredningen
konstaterade emellertid att dess uppdrag enligt direktiven
Genomförande av några patenträttsliga konventioner m.m.
(dir. 2002:32) var begränsat till överväganden om det finns
anledning att införa särskilda regler om tystnadsplikt för
patentombud och bolagsjurister som sysslar med
immaterialrättslig rådgivning och att de närmare
förutsättningarna för en auktorisationsordning därför borde
utredas särskilt. Betänkandet har remissbehandlats.
Konkurrensverket anförde i sitt remissyttrande att inom
konkurrensrätten omfattas information som utväxlats mellan
en advokat och dennes klient av "legal privilege".
Konkurrensverket pekade på att det framgår bl.a. av 54 §
konkurrenslagen (1993:20) att Konkurrensverket vid en
särskild undersökning inte får kopiera en skriftlig handling
vars innehåll kan antas vara av sådant slag att en advokat
eller hans biträde inte får höras som vittne avseende
handlingens innehåll. Genom utredningens förslag skulle det,
enligt Konkurrensverkets mening, skapas en obalans i
lagstiftningen som kan leda till tillämpningsproblem. Enligt
Konkurrensverkets bedömning skulle obalansen bestå i att
reglerna om uppgiftsskyldighet och undersökning i
konkurrenslagen inte överensstämmer med de undantag från
vittnesplikt och edition som föreslås.
Behovet av en utredning
De skäl som kan finnas för att förstärka patenträttsliga
rådgivares ställning, såvitt avser tystnadsplikten, hänför sig
i hög grad till den ojämlika situationen i patenttvister
utomlands. Det finns även skäl att beakta den ojämlikhet i
sekretesskyddet vid patenträttsliga tvister utomlands som
finns i dag mellan företag som anlitar utländska patentombud
och de företag som av någon anledning, t.ex. av kostnadsskäl,
använder sig av inhemska patentombud.
Föreningen Svenskt Näringsliv har påpekat att skillnader i
sekretessregler länder emellan är bland de omständigheter
som kan påverka ett företags beslut att lägga sina jurist- och
immaterialrättsliga avdelningar utanför Sverige. Detta skulle i
takt med att immaterialrätten internationaliseras, kunna
medföra negativa effekter ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Efterhand kan återväxten av patenträttslig kompetens i landet
hotas.
Det går i dag utan större svårighet att avgöra om en person
tillhör någon av de yrkeskategorier som enligt 36 kap. 5 §
rättegångsbalken är undantagna från vittnesplikt. Någon
motsvarande avgränsning av de personer som i dag verkar
som patentombud är dock inte möjlig att göra för närvarande.
Som tidigare påpekats är patentombud visserligen i allmänhet
förpliktade att iaktta tystnadsplikt för uppgifter de får
kännedom om inom ramen för ett uppdrag. Denna tystnadsplikt
är emellertid inte reglerad i lag utan följer med
uppdragsförhållandet och, i förekommande fall, av medlemskap
i en branschsammanslutning. En förutsättning för att svenska
rådgivare skall kunna slippa från vittnes- och editionsplikt
i t.ex. Förenta staterna är att de är underkastade
tystnadsplikt enligt svensk rätt.
Uppdraget
En särskild utredare skall se över möjligheten till förstärkt
skydd för tystnadsplikt för de yrkesgrupper som yrkesmässigt
sysslar med patenträttslig rådgivning. Behovet av och formen
för utbildning, auktorisation och tillsyn skall särskilt utredas.
Ett vittnesundantag måste vara grundat på fasta förpliktelser
om allmän tystnadsplikt och på ett regelverk som utlöser
disciplinförfarande i fall av misskötsamhet. Ett undantag
måste således vara förbehållet kvalificerade yrkesutövare.
Härvidlag bör konsekvenserna för utländska rådgivare
belysas i nu aktuellt hänseende. Det slags auktorisationssystem
som nu aktualiseras bör konstrueras så att det står öppet för
just de personkategorier som skyddet för tystnadsplikten är
avsett för. Systemet bör utformas på ett sätt som gör det möjligt
för inhemska och utländska domstolar att förhållandevis lätt
konstatera om tystnadsplikt gäller. Utformningen av
auktorisationssystemet skall inte syfta till eller få till effekt
att ett monopol etableras. Offentligrättsliga inslag eller ett
system enligt lagen (1992:1119) om teknisk kontroll för
auktorisation bör övervägas. Närings- och konkurrensrättsliga
skäl som kan finnas för eller emot en auktorisationsordning skall
redovisas.
I sammanhanget skall utredaren särskilt överväga vilken
inverkan ett förstärkt skydd för tystnadsplikten kan få för
bl.a. Konkurrensverkets möjligheter att effektivt ingripa mot
överträdelser av konkurrensreglerna. På likartat sätt skall
inverkan för andra myndigheter av att regler i annan
lagstiftning kan komma att påverkas kommenteras, t.ex.
skattelagstiftningen. Vidare skall utredaren redovisa vilken
effekt förslaget får ur ett EG-rättsligt samt närings- och
konkurrensrättsligt perspektiv. I detta sammanhang skall
utredaren särskilt beakta förslagens konsekvenser för små och
medelstora företag.
Utredaren skall lämna förslag till de lagändringar som
bedöms lämpliga.
Samråd
Kommittén bör vid behov samråda med myndigheter och
organisationer som kan tänkas beröras av utredarens förslag.
Överlämnade ärenden
Följande ärenden hos Näringsdepartementet överlämnas för
att övervägas i utredarens arbete;
1. Sveriges Patentbyråers Förening, Göran Bergqvist,
Svenska Patentombudsföreningens, Lennart Karlström,
framställning om uppvaktning rörande auktorisation av
patentombud, (dnr N2005/6162/NL),
2. Svenska Patentombudsföreningens skrivelse om
auktorisation, (dnr N2005/8756/NL).
Övrigt
Om förslag lämnas som innebär merkostnader för det
allmänna, skall finansiering föreslås.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 20 december
2006.
(Näringsdepartementet)