Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Domstolarnas roll vid handläggning av ärenden, Dir. 2005:124
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-11-10
Beslut vid regeringssammanträde den 10 november 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda förutsättningarna för och
lämpligheten av att till förvaltningsmyndighet flytta över
handläggningen av sådana ärenden som enligt nuvarande
ordning handläggs av tingsrätt i första instans.
Utredaren skall lämna förslag på vilken
förvaltningsmyndighet som bör handlägga de ärenden som
utredaren anser bör flyttas. För dessa ärenden skall utredaren
vidare föreslå nödvändiga kompletteringar till
förvaltningslagen och överväga om överklagande bör ske till
allmän domstol eller till allmän förvaltningsdomstol.
Reformering av domstolsväsendet
En omfattande reformering av domstolsväsendet pågår
sedan några år. Det övergripande syftet med reformarbetet är
att säkerställa att mål och ärenden skall avgöras med högt
ställda krav på rättssäkerhet och effektivitet. Verksamheten
skall i möjligaste mån renodlas till dömande verksamhet.
Förutsättningarna för allmänheten att få tvister och andra
rättsliga angelägenheter prövade skall, med utgångspunkt i
rättssäkerhet och effektivitet, vara lika över hela landet.
Tyngdpunkten i den dömande verksamheten skall ligga i
första instans, vilket förutsätter tillräckligt stora domstolar
som kan möta krav på stabilitet och flexibilitet. Domstolarna
skall ha en funktionell geografisk spridning i förhållande till
allmänheten, myndigheterna och näringslivet. Domstolarna
skall vara moderna och attraktiva arbetsplatser. Arbetet skall
organiseras så att utrymme ges för specialisering och
delegering. Därmed ges också domstolsväsendet bättre
förutsättningar att attrahera och bibehålla kvalificerad
personal inom alla personalkategorier. Reformarbetet kan
delas upp i fyra huvudområden.
· Förändringar av den yttre organisationen.
· Förändringar av den inre organisationen.
· Renodling av verksamheten.
· Förbättringar av det processuella regelverket.
För att reformarbetet skall kunna utveckla och
effektivisera domstolsväsendet på ett ändamålsenligt sätt
behövs samordnade satsningar inom de fyra huvudområdena.
Renodling av verksamheten
Som framgår av föregående avsnitt är renodling ett av
huvudområdena för den pågående reformeringen av
domstolsväsendet. Avsikten är att domstolarnas verksamhet
så långt som det är möjligt skall renodlas till rättskipning.
Redan vid tillkomsten av ärendelagen angavs att det
primära beslutsfattandet för åtskilliga av domstolsärendena
på sikt kan komma att föras bort från de allmänna
domstolarna till förvaltningsmyndigheter (prop. 1995/96:115
s. 75)
I skrivelsen Reformering av domstolsväsendet - en
handlingsplan (skr. 1999/2000:106) anförde regeringen att
domstolarnas resurser i största möjliga utsträckning skall
koncentreras till den dömande verksamheten, dvs.
straffrättskipning och tvistlösning mellan enskilda och mellan
enskilda och det allmänna. Riksdagen har ställt sig bakom
skrivelsen (bet. 1999/2000:JuU22, rskr. 1999/2000:255).
I skrivelsen Reformering av domstolsväsendet -
information och uppföljning av handlingsplanen (skr.
2000/01:112) upprepade regeringen att verksamhet som inte
utgör dömande verksamhet så långt det är möjligt skall föras
bort från domstolarna. Riksdagen har ställt sig bakom även
denna skrivelse (bet. 2000/01:JuU29, rskr. 2000/01:283).
Som ett led i renodlingen av domstolarnas verksamhet har
under senare år ett antal ärendetyper flyttats över från allmän
domstol till förvaltningsmyndighet.
Genomförda och föreslagna reformer
Associationsrätt
Tidigare handlade allmän domstol alla ärenden om
tvångslikvidation av aktiebolag och ekonomiska föreningar.
Den 1 april 1994 flyttades handläggningen av vissa
ärenden om tvångslikvidation av aktiebolag till Patent- och
registreringsverket, numera Bolagsverket. Regeringen ansåg
att likvidationsärendena borde handläggas av domstol om det
var fråga om att avgöra tvister mellan olika intressenter. I de
fall det var fråga om att konstatera förekomsten av faktiska
förhållanden borde enligt regeringen saken i stället
handläggas av Patent- och registreringsverket (prop.
1993/94:43 s. 11). Vad gäller aktiebolag har verket därefter
tillförts ytterligare uppgifter av liknande slag (prop.
1994/95:67, 1999/2000:23, 1999/2000:34 och 2000/01:150).
Bolagsverkets beslut i dessa ärenden överklagas till allmän
domstol.
Den 1 januari 2004 flyttades handläggningen av vissa
ärenden om likvidation av ekonomiska föreningar,
bostadsrättsföreningar, kooperativa hyresrättsföreningar och
sambruksföreningar från tingsrätt till Patent- och
registreringsverket, numera Bolagsverket, (prop.
2002/03:147, bet. 2002/03:LU4, rskr. 2002/03:28).
Bolagsverkets beslut i dessa ärenden överklagas till allmän
domstol.
Förmyndarskap
De flesta frågor om förmyndarskap m.m. har från den 1
juli 1994 flyttats från tingsrätt till överförmyndaren (prop.
1993/94:251, bet. 1994/95:LU3, rskr. 1994/95/29). Beslut av
överförmyndaren överklagas till allmän domstol.
Frågan om förmyndare, gode män och förvaltare har
nyligen varit föremål för överväganden av Utredningen om
förmyndare, gode män och förvaltare (Ju2002:04).
Utredningen överlämnade sitt slutbetänkande den 9 december
2004 (SOU 2004:112).
Bouppteckningar
Den 1 juli 2001 flyttades ansvaret för inregistrering av
bouppteckningar samt uppgiften att vara
beskattningsmyndighet i fråga om arvsskatt från tingsrätterna
till skattemyndigheterna, numera Skatteverket (prop.
2000/01:21, bet. 2000/01:JuU7, rskr. 2000/01:134). Beslut av
Skatteverket i ärenden om inregistrering av bouppteckningar
om arvsskatt och gåvoskatt överklagas till allmän
förvaltningsdomstol.
Sjöfartsregistret
Ansvaret för Sjöfartsregistret flyttades från Stockholms
tingsrätt till Sjöfartsverket den 1 december 2001 (prop.
2000/01:88, bet. 2000/01:JuU24, rskr. 2000/01:223). Beslut
av Sjöfartsregistret i registerärenden överklagas till allmän
domstol.
Företagshypotek
Den 1 december 2001 flyttades handläggningen av
ärenden om inskrivning av företagshypotek från
inskrivningsmyndigheten i Malmö domsaga till Patent- och
registreringsverket, numera Bolagsverket, (prop. 2000/01:88,
bet. 2000/01:JuU24, rskr. 2000/01:223). Beslut av
Bolagsverket i dessa ärenden överklagas till allmän domstol.
Rättigheter i luftfartyg
Från och med den 1 april 2005 är det möjligt att med
sakrättslig verkan skriva in förvärv av äganderätt och
nyttjanderätt till luftfartyg i ett nytt register -
inskrivningsregistret för luftfartyg (prop. 2003/04:27, bet.
2003/04:LU10, rskr. 2003/04:135). Samtidigt har
handläggningen av ärenden om inskrivning av inteckning i
luftfartyg flyttats från Stockholms tingsrätt till den
nyinrättade Luftfartsstyrelsen, som skall handha det nya
registret. Beslut av Luftfartsstyrelsen i inskrivningsärenden
överklagas till allmän domstol.
Konkurstillsyn
Vilka delar av konkurshanteringen som kan flyttas från
domstol har övervägts av den s.k. konkurstillsynsutredningen.
I betänkandet Ny konkurstillsyn (SOU 2000:62) föreslås
bland annat att den nuvarande ordningen med obligatoriskt
edgångssammanträde inför rätten ersätts av en ordning med
fakultativ edgång. Huvudregeln skall i stället vara att
gäldenären skriftligen bekräftar bouppteckningens riktighet
vid ett bouppteckningssammanträde inför konkursförvaltaren.
Vidare föreslås att t.ex. frågor om anstånd med avlämnande
av förvaltarberättelse skall prövas av tillsynsmyndigheten i
stället för av rätten. Regeringen avser att under hösten 2006
lägga fram en lagrådsremiss som behandlar dessa förslag.
Konkurs och företagsrekonstruktion
Förfaranden enligt konkurslagen och lagen om
företagsrekonstruktion kan komma att integreras i syfte att
skapa ett mer samlat insolvensförfarande. Regeringen avser
att lämna ett uppdrag till en utredare under våren 2006 att
överväga frågan. Utredaren kommer sannolikt i det
sammanhanget bl.a. överväga vilka frågor i samband med ett
insolvensförfarande som en allmän domstol bör pröva och
vilka som lika gärna kan avgöras av någon
förvaltningsmyndighet eller av den person som hanterar
förfarandet.
Skuldsanering
Skuldsaneringsutredningen har nyligen i betänkandet Ett
steg mot ett enklare och snabbare skuldsaneringsförfarande
(SOU 2004:81) föreslagit att kronofogdemyndigheten som
första instans skall pröva ansökningar om skuldsanering och
ompröva skuldsaneringsbeslut. Myndigheten skall kunna
fatta beslut i ärendet även om en eller flera borgenärer
motsätter sig en skuldsanering. Kronofogdemyndighetens
beslut skall enligt förslaget kunna överklagas till tingsrätten,
som alltså blir en renodlad överinstans för dessa ärenden.
Äktenskapsregister
Statskontoret föreslår i rapporten Ett samlat
äktenskapsregister (2002:4) att den nuvarande registreringen
av äktenskapsförord, anmälan om bodelning, förrättad
bodelning och gåva mellan makar flyttas över från
tingsrätterna till ett samlat äktenskapsregister. I rapporten
föreslås att äktenskapsregistret förläggs till Riksarkivet i
Härnösand. I rapporten ges inte förslag på hur överklagande
av registreringsärenden skall hanteras. Statskontorets rapport
har inte lett till lagstiftning.
Domstols handläggning av mål och ärenden
Vid de allmänna domstolarna handläggs tvistemål och
brottmål. Dessa mål handläggs enligt rättegångsbalken.
Därutöver handläggs ett stort antal ärenden. Denna
ärendehantering brukar sedan gammalt benämnas frivillig
rättsvård. De flesta rättsvårdsärenden handläggs enligt lagen
(1996:242) om domstolsärenden (ärendelagen). I förarbetena
till gamla ärendelagen finns en beskrivning av hur begreppen
rättskipning och frivillig rättsvård förhåller sig till varandra
(NJA II 1947 s. 87 ff.). Beskrivningen är numera inte i alla
delar relevant eftersom nya ärendetyper har tillkommit där
denna distinktion inte passar. Dessa ärendetyper har
dessutom olika grad av judiciell karaktär.
Exempel på ärenden som handläggs enligt ärendelagen
(rättsvårdsärenden) är registrering av äktenskapsförord enligt
7 kap. 3 § äktenskapsbalken, dödande av förkommen
handling enligt lagen (1927:85) om dödande av förkommen
handling, förordnande av sakkunnig enligt 10 § lagen
(1985:193) om internationell järnvägstrafik, entledigande av
god man enligt 16 § lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt,
kungörelse av känd arvinge som vistas på okänd ort enligt 16
kap. 1 § ärvdabalken, utseende av boutredningsman enligt 19
kap. äktenskapsbalken, vissa namnärenden enligt namnlagen
(1982:670) samt skuldsaneringsärenden enligt
skuldsaneringslagen (1994:334).
Det finns också åtskilliga ärenden som skall handläggas
enligt rättegångsbalken. Exempel på denna kategori av
ärenden är konkursärenden enligt konkurslagen (1987:672)
samt vissa ärenden om kvarstad.
För många fall framgår det direkt av den materiella
lagstiftningen om ärendelagen eller rättegångsbalken skall
tillämpas. Se t.ex. 16 kap. 2 § konkurslagen. I andra fall kan
vägledning hämtas från formuleringar såsom "mål", "ansöka
om stämning" eller "väcka talan" som indikerar att
rättegångsbalken skall tillämpas.
De olika rättsvårdsärendena är mer eller mindre tvistiga
och har olika grad av judiciell karaktär. Ett överlämnat
skuldsaneringsärende är t.ex. i princip alltid tvistigt eftersom
det finns motstående intressen mellan enskilda, medan ett
ärende om dödande av förkommen handling i regel inte
innehåller några sådana motstående intressen. Detta är
omständigheter som måste beaktas vid bedömningen av om
en ärendetyp kan flyttas från domstol.
Förvaltningsmyndighets handläggning av ärenden
Förvaltningsmyndighets handläggning av ärenden regleras
av förvaltningslagen (1986:223). Handläggningen vid en
förvaltningsmyndighet skall enligt 7 § förvaltningslagen vara
så enkel, snabb och billig som möjligt. Normalt är
handläggningen skriftlig, men part har i vissa situationer rätt
att lämna uppgifter muntligen. Därutöver finns det också
möjlighet till muntlig handläggning. Beslut av
förvaltningsmyndighet kan rättas, omprövas och överklagas.
Flyttas en ärendetyp över från tingsrätt till
förvaltningsmyndighet kan det behövas särskilda
handläggningsregler som kompletterar förvaltningslagens
bestämmelser. Ett exempel på när sådana särskilda regler har
bedömts nödvändiga är när vissa likvidationsärenden
flyttades från allmän domstol till Patent- och
registreringsverket (jfr prop. 2002/03:147 s. 27 f).
Vid de reformer som genomförts på senare år förekommer
både överklagande till allmän domstol och till allmän
förvaltningsdomstol. Som regeringen anför i propositionen
Rättigheter i luftfartyg (2003/04:27) kan det i och för sig
framstå som naturligt att beslut meddelade av en
förvaltningsmyndighet överklagas till allmän
förvaltningsdomstol. Det bör dock beaktas att vissa ärenden
innebär en prövning av frågor av civilrättslig karaktär. Detta
är frågor som huvudsakligen tillhör de allmänna
domstolarnas rättsområde och som kan medföra att det är mer
ändamålsenligt att överprövningen sker vid dessa domstolar.
Vid ärendehandläggning kan frågor som gäller ett
bakomliggande rättsförhållande behöva prövas. T.ex. kan den
civilrättsliga frågan om vem som rätteligen har äganderätt till
egendom aktualiseras i ett ärende om utseende av god man
enligt lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. I den mån sådana
civilrättsliga frågor regelmässigt aktualiseras i en ärendetyp
kan detta vara ett skäl för att denna lämpligen bör överklagas
till allmän domstol och inte till allmän förvaltningsdomstol.
(Jfr rättsfallen NJA 1984 s. 256, 1974 s. 285, 1972 s 641 och
1970 s. 320 samt RH 1985:95 och 1992:49).
Internationella förhållanden
Sverige har genom att ansluta sig till olika internationella
konventioner förbundit sig att garantera medborgarna
domstolsprövning. Enligt Europakonventionen om skydd för
de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna
följer en rätt till domstolsprövning av civila rättigheter och
skyldigheter. Som exempel på andra internationella
åtaganden i fråga om en rätt till domstolsprövning kan
nämnas FN:s internationella konvention om medborgerliga
och politiska rättigheter, 1993 års Haagkonvention om
adoption, den s.k. Bryssel II-förordningen och 1970 års
Haagkonvention om äktenskapsskillnad. Handläggningen av
en ärendetyp bör självklart inte flyttas från allmän domstol
till förvaltningsmyndighet om det finns internationella
konventioner som kräver domstolsbeslut eller
domstolsprövning i första instans.
Vissa svenska avgöranden måste kunna verkställas
utomlands. Om utländsk rätt regelmässigt kräver beslut av
domstol för att verkställighet skall vara möjlig bör
ärendetypen inte flyttas från domstol.
Uppdraget
En särskild utredare skall utreda förutsättningarna för att
till förvaltningsmyndighet flytta över handläggningen av
sådana ärenden som enligt nuvarande ordning handläggs av
tingsrätt i första instans. Uppdraget omfattar såväl ärenden
som handläggs enligt ärendelagen som ärenden som
handläggs enligt rättegångsbalken.
Utredaren skall kartlägga vilka ärendetyper som
tingsrätten handlägger i första instans och i fråga om var och
en av dessa överväga om handläggningen kan flyttas över till
förvaltningsmyndighet. I samband med det skall utredaren
beakta eventuella internationella förpliktelser som begränsar
möjligheten att flytta över vissa ärenden till
förvaltningsmyndighet.
När det gäller de ärenden som utredaren anser möjliga att
flytta över till förvaltningsmyndighet skall utredaren
överväga lämpligheten av en sådan överflyttning. En
utgångspunkt skall vara att ärenden som avser rättsvård i
största möjliga utsträckning bör hanteras av en
förvaltningsmyndighet. Det bör dock beaktas om prövningen
rör frågor eller inrymmer rättsliga ställningstaganden av
sådan karaktär att ärendet lämpligen bör avgöras av domstol.
I den mån kompletterande regler till förvaltningslagen
bedöms nödvändiga för att en överflyttning skall vara möjlig
skall förslag till sådana kompletterande regler lämnas.
I fråga om de ärenden som utredaren anser bör flyttas över
till förvaltningsmyndighet skall utredaren lämna förslag på
vilken förvaltningsmyndighet som bör handlägga ärendena.
När förslag på lämplig förvaltningsmyndighet lämnas bör
utredaren beakta att en förvaltningsmyndighet inte bör
hantera flera ärendetyper där myndigheten i de olika
ärendetyperna har att bevaka motstridiga intressen.
Utredaren skall beakta pågående arbete i andra
utredningar.
Vidare skall utredaren överväga om beslut i sådana
ärenden som föreslås överflyttade till förvaltningsmyndighet
bör kunna överklagas till allmän domstol eller allmän
förvaltningsdomstol.
I den mån de överväganden som görs påverkar eller bör få
genomslag också för processen i domstol, skall utredaren
lägga fram lagförslag även i fråga om den processen.
Utöver de frågor som har berörts ovan står det utredaren
fritt att ta upp och föreslå förändringar som har nära samband
med uppdraget.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 2007.
(Justitiedepartementet)