Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Föräldraskap vid assisterad befruktning, Dir. 2005:115
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-11-03
Beslut vid regeringssammanträde den 3 november 2005
Sammanfattning av uppdraget
Om assisterad befruktning enligt lagen (1984:1140) om
insemination eller lagen (1988:711) om befruktning utanför
kroppen har utförts på en kvinna som är registrerad partner
eller sambo med en annan kvinna, skall partnern eller sambon
under vissa förutsättningar också anses som förälder till
barnet. En särskild utredare skall överväga om detsamma bör
gälla också vid assisterad befruktning utanför 1984 och 1988
års lagar, dvs. vid assisterad befruktning som har skett i
utländsk sjukvård eller i egen regi. Det skall utredas om
föräldraskapet för en partner bör presumeras på liknande sätt
som faderskapet för en gift man.
Utredaren skall vidare överväga om det behövs åtgärder för
att ytterligare förbättra möjligheterna för barn som kommer
till genom assisterad befruktning med donerade spermier eller
ägg att få kännedom om sitt biologiska ursprung.
Bakgrund
Assisterad befruktning kan utföras dels i form av
insemination, dels i form av befruktning utanför kroppen.
Bestämmelser om detta finns i lagen (1984:1140) om
insemination och lagen (1988:711) om befruktning utanför
kroppen.
Till en början fick assisterad befruktning utföras endast om
kvinnan var gift eller sambo med en man. Insemination fick
utföras med spermier antingen från kvinnans make eller
sambo eller från en utomstående man (givarinsemination).
Befruktning utanför kroppen fick ske endast med spermier
och ägg från det behandlade paret. År 2003 utvidgades 1988
års lag så att även behandling med donerade ägg eller
spermier blev tillåten. Sedan den 1 juli 2005 får assisterad
befruktning med donerade spermier utföras även beträffande
en kvinna som är registrerad partner eller sambo med en
annan kvinna (prop. 2004/05:137, bet. 2004/05:LU25, SFS
2005:434).
Om en assisterad befruktning utförs på en kvinna som är gift
eller sambo med en man, anses mannen som far till barnet.
Faderskapet förutsätter att maken eller sambon har samtyckt
till befruktningen och att det med hänsyn till samtliga
omständigheter är sannolikt att barnet har kommit till genom
den. Spermagivaren har däremot inga rättsliga bindningar till
barnet. Om modern är gift, gäller en faderskapspresumtion
för mannen i äktenskapet. Presumtionen kan hävas av
domstolen om han inte har samtyckt till befruktningen eller
om det inte är sannolikt att barnet har avlats genom en
befruktning som han har samtyckt till. Presumtionen kan
vidare hävas om mannen i äktenskapet godkänner en annan
mans faderskapsbekräftelse. Om kvinnan är sambo med en
man, skall faderskapet i stället fastställas genom bekräftelse
eller dom. Bestämmelserna gäller även vid en insemination i
egen regi eller i utländsk sjukvård.
När partner och homosexuella sambor fick tillgång till
assisterad befruktning infördes i föräldrabalken en särskild
bestämmelse om föräldraskapet till barn som då kommer till
(1 kap. 9 §). Om assisterad befruktning enligt 1984 eller 1988
års lag har utförts på en kvinna som är partner eller sambo
med en annan kvinna, skall partnern eller sambon också
anses som förälder till barnet. Föräldraskapet förutsätter att
partnern eller sambon har samtyckt till befruktningen och att
det är sannolikt att barnet har avlats genom den.
Föräldraskapet skall fastställas genom bekräftelse eller dom.
En viktig aspekt när det gäller användningen av ägg eller
spermier från andra än de blivande föräldrarna är barnets rätt
att få veta sitt ursprung. Ett barn som har kommit till genom
assisterad befruktning enligt 1984 eller 1988 års lag har, när
barnet uppnått tillräcklig mognad, rätt att få del av de
uppgifter om givaren som har antecknats i journalen.
Socialnämnden är också skyldig att på begäran hjälpa barnet
med att skaffa fram dessa uppgifter.
I olika sammanhang har det ansetts att föräldraskapet för en
kvinna enligt 1 kap. 9 § föräldrabalken - i likhet med vad
som gäller för faderskap - borde omfatta även assisterad
befruktning utanför tillämpningen av 1984 och 1988 års
lagar, dvs. i utländsk sjukvård och i egen regi. Det har också
påtalats att föräldraskapet för en partner borde presumeras på
samma sätt som faderskapet för en gift man.
Som regeringen uttalade i samband med tillkomsten av den
nya bestämmelsen om föräldraskap finns det anledning att
vidare utreda föräldraskapet vid assisterad befruktning (prop.
2004/05:137 s. 45).
En särskild utredare bör därför tillkallas och ges följande
uppdrag.
Uppdraget
Den nya bestämmelsen om en kvinnas föräldraskap i 1 kap.
9 § föräldrabalken är, som sagt, begränsad till att gälla vid
assisterad befruktning enligt 1984 och 1988 års lagar. Detta
har motiverats bl.a. av de faktiska förhållandena vid
assisterad befruktning i homosexuella förhållanden. Vid
insemination i egen regi är spermagivaren inte sällan en god
vän eller annan bekant till modern som barnet har en nära
kontakt med under sin uppväxt. Om föräldraskapet omfattade
dessa fall, skulle det bli betydligt svårare för homosexuella
män att bli rättsliga fäder, och barnet skulle vid en eventuell
konflikt mellan spermagivaren och modern inte ges samma
möjlighet till en nära kontakt med sin far (ang. prop. s. 44).
Samtidigt är det naturligtvis så att syftet även vid en
insemination i egen regi kan vara att kvinnorna - på samma
sätt som heterosexuella par - vill bilda familj och gemensamt
ta hand om barnet under dess uppväxt.
Utredaren skall överväga om föräldraskapet för en kvinna
som är partner eller sambo med barnets mor bör utvidgas till
att gälla även vid assisterad befruktning utanför
tillämpningen av 1984 och 1988 års lagar, dvs. vid assisterad
befruktning som har skett i utländsk sjukvård eller i egen
regi. Det skall utredas om föräldraskapet för en partner bör
presumeras på liknande sätt som faderskapet för en gift man.
Utredaren skall vidare överväga om det behövs åtgärder för
att ytterligare förbättra möjligheterna för barn som kommer
till genom assisterad befruktning med donerade spermier eller
ägg att få kännedom om sitt biologiska ursprung. En fråga
som särskilt skall utredas är om det mer än i dag bör betonas
att föräldrarna skall informera barnet om att han eller hon har
kommit till genom assisterad befruktning (jfr
departementspromemorian Föräldrars samtycke till adoption, m.m.
[Ds 2001:53], som är föremål för beredning i Regeringskansliet).
Utredaren får - om övervägandena kräver det - även i övrigt
ta upp behovet av ändringar i reglerna om föräldraskap.
Övervägandena skall ske med utgångspunkt i de rättigheter
som barn tillerkänns i FN:s konvention om barnets
rättigheter. Redovisningen av utredarens överväganden och
förslag skall innehålla de barnkonsekvensanalyser som
bedöms nödvändiga. Utredaren skall även beakta den
grundläggande målsättningen att sträva efter att främja lika
rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning.
Utredaren skall redovisa gällande rätt och eventuellt
pågående lagstiftningsarbete i länder som utredaren bedömer
vara av intresse och i övrigt göra de internationella
jämförelser som anses befogade. Regleringen i andra
nordiska länder skall ges en särskild belysning och beaktas i
arbetet.
Utredaren skall inhämta synpunkter från berörda myndigheter
och organisationer.
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som bedöms
vara behövliga.
Utredaren skall redovisa vilka budgetära konsekvenser
förslagen kan komma att medföra och lämna förslag på hur
dessa kostnader kan finansieras.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 november 2006.
(Justitiedepartementet)