Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om arbetsmiljölagen (N 2004:11), Dir. 2005:114
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2005-10-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 oktober 2005
Sammanfattning
Genom beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 2004
(dir. 2004:91) tillkallades en särskild utredare för att göra
en översyn av vissa delar av arbetsmiljölagen (1977:1160).
Utredningen (N 2004:11) har antagit namnet Utredningen om
arbetsmiljölagen. Utredaren skulle enligt direktiven redovisa
uppdraget senast den 1 mars 2006.
Utredarens uppdrag skall även innefatta vissa frågor om
beställaransvar och om skyddsombudens verksamhet.
Uppdraget skall redovisas genom dels ett delbetänkande
senast den 1 maj 2006 och dels ett slutbetänkande senast den
1 mars 2007.
Ökat anlitande av entreprenörer och inhyrd arbetskraft
Anlitande av entreprenörer och underentreprenörer som
alternativ till egen anställd arbetskraft, s.k. outsourcing, har
under en följd av år blivit allt vanligare, särskilt i
personalintensiva branscher, t.ex. bygg- och
anläggningsarbete eller servicenäringar.
Ansvaret enligt arbetsmiljölagen (AML) ligger i huvudsak på
arbetsgivaren, d.v.s. entreprenören längst ut i kedjan. Viktiga
förutsättningar för arbetsmiljön bestäms dock ofta av
beställaren. Vid privat eller offentlig upphandling sker detta i
stor utsträckning vid utformningen av anbudsunderlaget.
Ökat anlitande av entreprenörer i kombination med ökad
rörlighet mellan länderna på den inre marknaden har i viss
mån ändrat förutsättningarna för att utöva tillsyn över
arbetsmiljön och att bedriva ett aktivt skyddsarbete på
arbetsplatsen.
Regler om bl.a. skyldigheter för beställare inom
byggbranschen (byggherrar) finns i rådets direktiv
92/57/EEG av den 24 juni 1992 om minimikrav för säkerhet
och hälsa på tillfälliga eller rörliga byggarbetsplatser
(EGT L 245, 26.8.1992, s.6, Celex 31992L0057). Dessa har
införlivats i svensk rätt genom arbetsmiljölagen och
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om byggnads- och
anläggningsarbete (AFS 1999:3). I föreskrifterna finns bl.a.
regler om vissa skyldigheter för byggherren, t.ex. när det
gäller arbetsmiljöplan.
En parallell utveckling har skett när det gäller ökat anlitande
av inhyrd arbetskraft, t.ex. från bemanningsföretag.
Arbetsmiljölagen ändrades år 1994 för att anpassas till
arbetsförmedlingslagen som tillåter uthyrning av arbetskraft.
Ändringen innebar att ett skyddsansvar utöver det ordinarie
arbetsgivaransvaret infördes för den som hyr in arbetskraft
(3 kap. 12 § andra stycket arbetsmiljölagen). Detta ansvar
motsvarar arbetsgivarens arbetsmiljöansvar men begränsas
till det aktuella arbetet på kundföretaget.
Beställaransvar
Frågan om ett arbetsmiljöansvar för beställare av
tjänsteentreprenader har tidigare diskuterats. Bland annat
framfördes förslag om ett sådant ansvar i
Arbetsmiljökommissionens betänkande Arbete och hälsa
(SOU 1990:49). Som ovan nämnts har numera ett arbetsmiljöansvar
införts för inhyrare av arbetskraft och, i begränsad
utsträckning, för byggherrar.
Arbetsmiljöverket avlämnade den 30 november 2004 en
rapport med anledning av ett uppdrag från regeringen att
analysera om utvidgningen av EU den 1 maj 2004 medfört
svårigheter eller hinder för verkets tillsyn av arbetsmiljön
hos företag och företagare som är verksamma i Sverige men
registrerade i andra länder inom EU. Analysen skulle bl.a.
belysa om den nya situationen medför behov av nya regler.
Arbetsmiljöverket konstaterar i rapporten att det i olika
avseenden finns särskilda svårigheter i arbetsmiljötillsynen
av utländska entreprenörer och föreslår bl.a. ett tillägg i
utredningsdirektiven till Utredningen om arbetsmiljölagen,
varigenom utredaren får i uppdrag att utreda frågan om det i
arbetsmiljölagen kan införas ett särskilt beställaransvar. I
första hand avses ett generellt arbetsmiljöansvar för en
beställare gentemot den som utför ett arbete. I andra hand
avses ett utvidgat arbetsmiljöansvar endast för dem som
beställer och låter utföra byggnads- eller anläggningsarbete.
I Danmark har motsvarande problem mötts genom införande
av en lag som innebär att det både vid offentlig och privat
upphandling av tjänsteentreprenader krävs att beställaren tar
hänsyn till konsekvenserna för arbetsmiljön vid utformning
av anbudsunderlag och även i övrigt inom ramen för sin
rådighet medverkar till att arbetet utförs på ett säkert sätt
(33 a § arbejdsmiljöloven samt Beskäftigelseministeriets
bekentgörelse nr 1109 av den 17 december 2001). Undantag
gäller för entreprenader på mindre än 1 miljon danska kronor.
Lagen gäller fr.o.m. den 1 januari 2002.
Det verkar finnas ett behov av att utreda om det finns
möjligheter att förstärka skyddet för dem som arbetar i
entreprenadföretag och som för sin arbetsmiljö i viktiga
avseenden är beroende av beställarföretaget, t.ex. vad avser
tidsplanering och andra villkor för arbetet.
Vid en sådan utredning måste hänsyn tas till EU:s regler om
fri rörlighet på den inre marknaden, liksom till EG-
domstolens avgöranden i tillämpliga delar. Överväganden
som gäller upphandlingsförfarandet måste ta hänsyn till de
specifika EU-regler om offentlig upphandling som finns i
Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/18/EG av den
31 mars 2004 om samordning av förfarandena vid offentlig
upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster (EGT
L 134, 30.4.2004, s. 114, Celex 32004L0018) samt i
Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/17/EG av den
31 mars 2004 om samordning av förfarandena vid
upphandling på områdena vatten, energi, transporter och
posttjänster (EGT L 134, 30.4.2004, s.1, Celex 32004L0017).
Skyddsombudens verksamhet
Enligt 6 kap. 2 § arbetsmiljölagen utses skyddsombud av
lokal arbetstagarorganisation som är eller brukar vara bunden
av kollektivavtal i förhållande till arbetsgivaren. Finns inte
sådan organisation utses skyddsombudet direkt av arbetstagarna
på arbetsstället. Normalt är kollektivavtalsförhållandet
avgörande för avgränsningen av skyddsombudets möjligheter att
ingripa. Detta gäller även regionala skyddsombud som utses
enligt 6 kap. 2 § tredje stycket arbetsmiljölagen. Om
skyddsombudet utses direkt av arbetstagarna, utgörs grunden för
skyddsombudets verksamhet av de enskilda anställningsavtalen
för de arbetstagare som ombudet representerar.
Anställda i entreprenadföretag eller bemanningsföretag
representeras av lokala och regionala skyddsombud som
utsetts för dessa företag. Detta gäller även om arbetstagarna
utför arbete på en arbetsplats hos en beställare eller inhyrare,
där den egna arbetsgivaren inte råder över arbetsförhållandena.
Skyddsombud hos beställar- eller inhyrarföretaget har således
ingen möjlighet att formellt agera gentemot entreprenad- eller
bemanningsföretaget. De kan endast ingripa mot beställar- eller
inhyrarföretaget till förmån för de arbetstagare som är
anställda där.
År 1994 infördes en regel om tillträdesrätt för skyddsombud
som representerar arbetstagare, t.ex. från ett entreprenad-
eller bemanningsföretag, som arbetar på ett arbetsställe där
den egna arbetsgivaren inte råder (6 kap. 10 § andra stycket
arbetsmiljölagen). Tillträdesrätten innebär tillträde till
beställar- eller inhyrarföretagets arbetsställe i den omfattning
som behövs för att skyddsombudet skall kunna fullgöra sitt
uppdrag. I dessa fall kan skyddsombudet endast agera
gentemot den egna arbetsgivaren och inte mot beställar- eller
inhyrarföretaget. Kan arbetsmiljöproblemen inte lösas på
annat sätt kan i sista hand skyddsombudet med stöd av 6 kap.
7 § arbetsmiljölagen avbryta det arbete som utförs av det
inhyrda företaget.
Det har framkommit att anställda hos bemanningsföretag ofta
saknar ett effektivt stöd från skyddsombud (se bl.a. IVL
rapport B 1505 Arbetsmiljöarbete för uthyrd personal, 2002
och promemoria från Arbetsgruppen om anställning i
bemanningsföretag, N2001/8934/ARM). Motsvarande förhållanden
kan antas råda för många anställda i entreprenadföretag som
utför arbete på arbetsplatser över vilka den egna arbetsgivaren
inte råder.
Uppdraget
Allmänt
Utredarens uppdrag skall även innefatta nedanstående frågor
om beställaransvar och skyddsombudens verksamhet.
Uppdraget skall redovisas genom dels ett delbetänkande
senast den 1 maj 2006 och dels ett slutbetänkande senast den
1 mars 2007.
Beställaransvar
Utredaren skall pröva lämpligheten att i AML, för hela eller
delar av arbetsmarknaden, införa bestämmelser om
arbetsmiljöansvar för privata eller offentliga företag m.fl.
som har beställt en tjänst, i förhållande till den som utför
arbetet.
Vidare skall, jämsides med eller som alternativ till regler om
beställaransvar, lämpligheten i att införa en skyldighet för
den som upphandlar en tjänst att i upphandlingsunderlaget
ställa krav på och även i övrigt ta hänsyn till arbetsmiljön för
den som skall utföra arbetet utredas.
Skyddsombudens verksamhet
I de ursprungliga direktiven till utredningen om
arbetsmiljölagen (dir. 2004:91) ges bl.a. följande uppdrag:
"Utredaren skall utreda om samverkansbestämmelserna i 6
kap. AML bör ges en mer ändamålsenlig utformning mot
bakgrund av utvecklingen av samverkan i arbetsmiljöfrågor
på arbetsplatserna, t.ex. om bestämmelserna om
skyddsombud och skyddskommitté bör utvidgas till att
omfatta nya befattningshavare och organ med motsvarande
uppgifter eller om förändringar bör göras i fråga om de
regionala skyddsombudens roll och uppgifter. De
förändringar som föreslås får inte sammantaget leda till
försämring av rättigheter och inflytande för skyddsombud
och övriga fackliga företrädare eller andra arbetstagare."
Utredaren skall, inom ramen för detta uppdrag, utreda
effekterna av att stärka möjligheterna för skyddsombud att
agera till förmån för anställda i bemanningsföretag eller i
andra företag där de anställdas arbetsmiljö i viktiga delar
är beroende av ett inhyrar- eller beställarföretag. En
förutsättning skall vara att ändringen i möjligheter att
agera inte innebär något avsteg från principen om att
kollektivavtalet eller de enskilda anställningsavtalen är
grunden för skyddsombudens verksamhet.
Samråd och konsekvensbedömning
Vid prövningen skall hänsyn tas till gällande EU-regler om
bl.a. icke-diskriminering, fri rörlighet och offentlig
upphandling. Även förslagens effekter på avtalsrättens
område skall beaktas. Samråd skall ske med
Upphandlingsutredningen 2004 (Fi 2004:04).
Vad som sägs i de ursprungliga direktiven (dir. 2004:91) i
fråga om uppdraget i dess helhet gäller även för det uppdrag
som ges i dessa tilläggsdirektiv.
(Näringsdepartementet)