Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av scenkonstens dokumentation, Dir. 2005:111
Departement: Utbildnings- och kulturdepartementet
Beslut: 2005-10-27
Beslut vid regeringssammanträde den 27 oktober 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av scenkonstens
dokumentation. Utredaren ska bedöma behovet av särskilda
mål för området. I syfte att öka samlingarnas tillgänglighet
och vårdinsatsernas kvalitet skall utredaren särskilt undersöka
om samordningsvinster mellan Dansmuseets och Sveriges
Teatermuseums verksamheter kan åstadkommas.
Bakgrund
I propositionen Kulturpolitik (prop. 1996/97:3) redogjorde
regeringen för inriktningen på de framtida statliga insatserna
för teater respektive dans. Tonvikten låg på insatser för att
utveckla konstformerna, för ökad tillgänglighet och
efterfrågan och för ett utbud som håller hög kvalitet. De
statliga insatserna bidrar till att utbudet på de offentligt
stödda scenkonstinstitutionerna präglas av bredd, mångfald
och nyskapande med en god publikutveckling.
I propositionen redogjorde regeringen också för inriktningen
på de framtida insatserna för kulturarvet. Dessa skall bl.a.
syfta till att stärka intresset för kulturarvet. Museernas inre
verksamhet inriktas mot förbättrad vård och registrering av
samlingarna. I propositionen anges även att strukturen på
museiområdet bör utvecklas så att regeringen får bättre
underlag för överblick och styrning.
Kulturarvet definieras i propositionen som både det
materiella och det immateriella, det skolat konstnärliga och
det folkliga, det unika och det vanliga. Vidare anges att
kulturarvet inte bara bevaras inom institutioner utan också
omger människan i hennes vardag samtidigt som det
självklart finns praktiska begränsningar för dess bevarande.
Var tid omprövar kulturarvets betydelse.
I propositionen anges slutligen att det nationella kulturarvet
inom drama, dans och musikteater inte är en gång för alla
givet. Forskningen synliggör oavbrutet bortglömd dramatik
och andra verk inom teaterns område. Nationalscenerna
Kungliga Operan och Kungliga Dramatiska Teatern skall
vårda och främja det nationella kulturarvet inom sina
områden.
Museer som bedriver scenkonstdokumentation
Stiftelsen Drottningholms teatermuseum, i vilken ingår
Sveriges Teatermuseum, och stiftelserna Dansmuseifonden
och Rolf de Marés Minnesfond, vilka ansvarar för
Dansmuseet, är ledande institutioner för dokumentationen av
den svenska teater- och danshistorien.
Drottningholms teatermuseum grundades 1922 och är sedan
1945 en stiftelse med statsbidrag. Stiftelsen har två
verksamhetsområden, musei-, biblioteks- och
arkivverksamhet samt föreställningsverksamhet vilka var för
sig bedrivs självständigt under stiftelsens nämnd. Musei-,
biblioteks- och arkivverksamheten är sedan 2002
samlokaliserad med Kungliga Operans och Kungliga
Dramatiska Teaterns ateljé- och verkstadsbyggnad i
Gäddviken, Nacka. Drottningholms teatermuseum ändrade
2002 namn till Sveriges Teatermuseum.
Föreställningsverksamheten äger rum på Drottningholms
Slottsteater och är förlagd till sommarmånaderna.
Dansmuseet grundades 1953 och drivs sedan 1964 av två
stiftelser, Stiftelsen Dansmuseifonden och Stiftelsen Rolf de
Marés Minnesfond, vilka förvaltas av en gemensam styrelse.
Stiftelsen Dansmuseifonden ansvarar för Dansmuseets
förvaltning. Stiftelsen Rolf de Marés Minnesfond stödjer
forskning i danskonstens historia och estetik. Sedan 1999 är
Dansmuseet beläget vid Gustav Adolfs torg i Stockholm. I
Dansmuseets lokaler finns även Samarbetsnämnden för
Folklig Dans.
Såväl Sveriges Teatermuseum som Dansmuseet finansieras
främst genom statsbidrag.
Utöver dessa institutioner har Marionettmuseet en omfattande
dockteatersamling. Marionettmuseet grundades 1973 och
drivs sedan 2003 av Stiftelsen Marionettmuseet. Efter olika
temporära hemvister har Marionettmuseets samlingar varit
magasinerade i Svensk Museitjänsts lokaler. Under våren
2005 har samlingarna flyttats till alternativa men temporära
lokaler på Södra Dryckesgränd i Stockholm. Stiftelsens
ambition är att säkra en permanent lösning för samlingarna ur
ett bevarande, kunskapsuppbyggande och förmedlande
perspektiv.
Fram till 2001 bidrog Riksteatern till en viktig del av
dokumentationen av den svenska scenkonsten genom en årlig
utgivning av Teaterårsboken. Därefter har ingen samlad
dokumentation av den svenska teaterproduktionen
genomförts.
Behovet av en översyn
Staten fastställer i dag inga mål för scenkonstens
dokumentation. De museer som i dag verkar inom området
har tillkommit genom omfattande donationer från grundare
och samlare. Verksamheterna bedrivs i stiftelseform. Teater-
och dansinstitutioner dokumenterar i bästa fall löpande sina
uppsättningar utifrån egna riktlinjer.
Ur ett kulturarvsperspektiv är det angeläget att de samlingar
som förvaltas av Sveriges Teatermuseum och Dansmuseet
bevaras och hanteras professionellt. Allmänheten bör ges
tillfälle att ta del av den rekvisita, konst, arkivalier och
litteratur som institutionerna har att erbjuda.
Dokumentationen är även ett viktigt källmaterial för
teatervetenskaplig forskning både i och utanför Sverige.
De båda institutionerna har under den senaste 10-års-perioden
varit ekonomiskt sårbara. Problembilder som har lyfts fram i
bl.a. årsredovisningar och budgetunderlag till regeringen har
rört verksamheternas ekonomiska situation, samlingarnas
tillstånd och möjligheterna att tillgängliggöra dessa.
Komplettering av de statliga bidragen med egna intäkter i
form av biljettintäkter, sponsorintäkter m.m. har inte varit
tillräckliga. De båda museerna har tvingats prioritera bland
musei-, biblioteks- och arkivverksamheterna.
Nämnden för Stiftelsen Drottningholms teatermuseum har i
skrivelser till regeringen efterfrågat en utredning rörande
samgående mellan Sveriges Teatermuseum och Dansmuseet.
Det är nämndens uppfattning att ett samgående mellan
Dansmuseet och Sveriges Teatermuseum skulle medföra
betydande samordningsvinster och skapa en slagkraftig
institution för musei- biblioteks-, dokumentations- och
arkivverksamhet inom områdena teater, musikteater och
dans. Det är vidare nämndens uppfattning att en prövning av
verksamhetens inriktning bör göras i ett vidare perspektiv.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en
översyn av dokumentationen på scenkonstområdet, främst
inom teater- och danskonsten.
Med utgångspunkt i gällande mål för de statliga insatserna
inom scenkonst- respektive kulturarvsområdet skall utredaren
bedöma behovet av särskilda mål för scenkonstens
dokumentation och därmed även mål och
återrapporteringskrav för statens bidrag till de institutioner
som verkar inom området. I det sammanhanget skall behovet
av att öka samlingarnas tillgänglighet för allmänheten liksom
för högre utbildning och forskning beaktas. Förutom av redan
nämnda museer bedrivs scenkonstdokumentation även i
varierande utsträckning av olika teater- och dansinstitutioner.
Utredaren skall undersöka behovet av en samlad
scenkonstdokumentation och i förekommande fall föreslå hur
behovet kan tillfredställas. Utredaren skall vidare föreslå en
lämplig ansvarsfördelning mellan staten och andra aktörer.
I syfte att öka samlingarnas tillgänglighet och vårdinsatsernas
kvalitet skall utredaren särskilt undersöka om
samordningsvinster mellan Dansmuseets och Sveriges
Teatermuseums verksamheter kan åstadkommas. Utredaren
kan inom ramen för uppdraget även föreslå organisatoriska
förändringar. Om utredaren lämnar förslag om
organisationsförändringar som innebär ett närmande mellan
Sveriges Teatermuseum och Dansmuseet skall konsekvenserna för
Drottningholms Slottsteater analyseras. Utredaren ska även lämna
förslag till hemvist för samlingarna vid Marionettmuseet och
Samarbetsnämnden för Folklig Dans.
Vidare skall utredaren pröva om nyttjandet av alternativa och
kompletterande utställningslokaler som teaterfoajéer,
regionala samarbetspartner m.fl. väsentligt kan öka
samlingarnas tillgänglighet.
Utredaren skall också analysera behovet av, förutsättningarna
för och i förekommande fall föreslå modeller för samverkan
och arbetsfördelning mellan Sveriges Teatermuseum,
Dansmuseet och lärosäten med verksamhet inom området.
Jämförelser med andra sakområden skall ingå i analysen.
Det står utredaren fritt att göra jämförelser med situationen
för scenkonstens dokumentation i andra länder.
Om utredaren lämnar förslag som medför ökade kostnader,
skall förslag till finansiering redovisas.
Arbetsformer
Uppdraget skall redovisas senast den 30 april 2006.
Utredaren skall samråda med berörda institutioner, Statens
kulturråd, bransch- och intresseorganisationer liksom
myndigheter inom utbildningsväsendet.
Utbildnings- och kulturdepartementet