Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Skyddsåtgärder inom vård och omsorg för personer med nedsatt beslutsförmåga, Dir. 2005:11
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2005-02-03
Beslut vid regeringssammanträde den 3 februari 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att överväga om det finns
behov av att införa bestämmelser om skydds- och eller
tvångsåtgärder inom vården och omsorgen av äldre personer
som har nedsatt beslutsförmåga främst till följd av
demenssjukdom. I Förmynderskapsutredningens uppdrag (Ju
2002:04) ingick inte att utreda möjligheterna att införa
bestämmelser om bruk av tvång.
Utredaren skall i sitt arbete göra avvägningar mellan å ena
sidan behovet av skydd för integriteten hos en person som har
nedsatt beslutsförmåga till följd av demenssjukdom och å
andra sidan behovet av att skydda henne eller honom från
risken för att allvarligt skada sig själv eller andra. Om
utredaren finner att bestämmelser bör införas som medger
skydds- och eller tvångsåtgärder i vissa fall skall utredaren
lämna förslag till sådan lagstiftning. Till grund för utredarens
bedömning av om ett förslag till lagstiftning skall utarbetas
skall ligga en analys av frågan om regeringsformens
bestämmelser och den europeiska konventionen angående
skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna ger utrymme för en sådan lagstiftning.
Utredaren skall föreslå på vilket sätt det skall kunna
fastställas att en person har bristande beslutsförmåga, vem
som skall avgöra det och utifrån vilka kriterier. Vidare skall
utredaren föreslå vilken grad av oförmåga och varaktighet
som skall vara konstaterad för att någon skall kunna omfattas
av skydds- eller tvångsåtgärder. Utredaren skall i ett
eventuellt förslag om skydds- eller tvångsåtgärder föreslå
vilka åtgärder som skall vara möjliga att använda. Utredarens
förslag till författningsreglering skall även omfatta
bestämmelser om hur beslut, dokumentation, insyn och
tillsyn skall utformas.
Bakgrund
Många personer med demenssjukdom har nedsatt kognitiv
förmåga och kan därför ha svårt att ta vara på sig själva, ta
ställning till och fatta beslut om till exempel medicinska
åtgärder, läkemedelsbehandling, flyttning till särskilt boende,
den dagliga omvårdnaden, skötsel av personlig hygien samt
intag av mat och dryck. De situationer som många personer
med demenssjukdom hamnar i innebär svåra etiska
överväganden för personal, anhöriga och andra som på olika
sätt försöker hjälpa den som har en demenssjukdom.
Detsamma kan gälla för äldre personer med nedsatt
beslutsförmåga på grund av andra sjukdomstillstånd, till
exempel personer med stroke. Ofta vidtar man olika former
av skyddsåtgärder som fastspänning eller inlåsning. Syftet
kan vara dels att stärka den enskildes självständighet och
möjlighet att kunna delta i social samvaro, dels att skydda
den enskilde från risken för fallskador eller från att gå vilse,
dels att skydda andra personer som de medboende eller
personalen.
Frihetsinskränkande åtgärder inom vård och omsorg om
personer med demenssjukdom förutsätter den enskildes
samtycke. Saknas samtycke så saknas rättsliga möjligheter att
vidta sådana åtgärder. Oavsett om den enskilde har
beslutsförmåga eller inte kan inte någon annan i den
enskildes ställe samtycka till frihetsinskränkande åtgärder. Ett
rättsligt stöd för användning av frihetsinskränkande åtgärder
kan endast ges genom att införa lagstiftning på området.
Socialstyrelsen
Enligt rapporten Skyddsåtgärder inom äldreomsorgen
(Socialstyrelsen 1999) förekommer det att personal använder
olika former av begränsande åtgärder med hänvisning till att
de varit motiverade från vårdsynpunkt eller en nödsituation.
Användningen av tvångsåtgärder i en eller annan mening
förekommer emellertid i en utsträckning och med en sådan
regelmässighet att det går utöver vad som i 24 kap.
brottsbalken normalt kan avses med nödsituation av tillfällig
art.
Socialstyrelsen, länsstyrelserna och forskningen har
upprepade gånger påvisat att användningen av
skyddsåtgärder inom vården av äldre med demenssjukdom är
vidare än vad lagstiftningen och föreskrifterna i dag avser
eller medger. Samtidigt visar erfarenheterna att avsaknaden
av praktiskt fungerande lagreglering av ställföreträdande
beslutsfattande medför att beslutsfattandet om vård- och
omsorgsinsatser i praktiken överlämnas till vårdpersonalen.
Det blir oklart vad man kan och får göra och vem som har
rätten att fatta beslut. Det är också oklart när skyddsåtgärder
övergår till att utgöra icke tillåtna tvångsåtgärder. Det är inte
fritt från komplikationer att använda eller avstå från att
använda skyddsåtgärder som begränsar den enskilde
vårdbehövandes frihet. Fastspänning kan förstärka rädsla,
oro, apati eller ett aggressivt beteende.
Lagstiftningen
Grundläggande i både hälso- och sjukvårdslagen (1982:763;
HSL) och socialtjänstlagen (2001:453; SoL) är att slå vakt
om den enskildes självbestämmande, integritet och värdighet.
Vård och behandling enligt HSL skall ges med respekt för
patientens självbestämmande och integritet. Vården och
behandlingen skall så långt som det är möjligt utformas och
genomföras i samråd med patienten. Vård- och
omsorgsinsatser enligt SoL förutsätter att den enskilde själv
ansöker om insatsen. I akuta nödsituationer är det dock
möjligt att även utan samtycke vidta åtgärder för att rädda
den enskildes liv eller hälsa. Lagstiftningen tar dock enbart
sikte på fall och situationer där den enskilde kan tillgodogöra
sig information, göra egna överväganden och ta ställning till
erbjudanden om vård och omsorg.
Skyddet för grundläggande rättigheter
I 2 kap. 6 § regeringsformen föreskrivs att varje medborgare
gentemot det allmänna är skyddad mot påtvingade kroppsliga
ingrepp. Vidare förklaras i 2 kap. 8 § att varje medborgare
gentemot det allmänna är skyddad mot frihetsberövande.
Skyddet enligt denna princip får enligt 2 kap. 12 § begränsas
genom lag om det görs för att tillgodose ändamål som är
godtagbart i ett demokratiskt samhälle.
Av 2 kap. 23 § regeringsformen framgår att lag eller annan
föreskrift inte får meddelas i strid med Sveriges åtaganden på
grund av den europeiska konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna
(Europakonventionen).
Internationella konventioner m.m.
Åtgärder som vidtas inom äldreomsorgen för att tillgodose de
äldres trygghet och säkerhet kan utgöra en kränkning av de
skyddade rättigheter som anges i Europeiska konventionen
angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande friheterna. Enligt artikel 5:1 har var och en
rätt till frihet och personlig säkerhet. Det fastslås att
frihetsberövande bara får ske med stöd av lag och i den
ordning som lagen föreskriver. När detta får ske är såvitt här
är av intresse begränsat till att förhindra spridning av
smittosam sjukdom eller därför att den enskilde är psykiskt
sjuk, alkoholmissbrukare, missbrukare av droger eller
lösdrivare. Enligt artikel 8:1 har var och en rätt till respekt för
sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens.
Inskränkningar i detta skydd kan enligt artikel 8:2 godtas
endast under förutsättning att de har stöd i lag och om de i ett
demokratiskt samhälle är nödvändiga med hänsyn till vissa
angivna allmänna och enskilda intressen. Som exempel på
sådana intressen nämns i artikeln skyddet för hälsa och andra
personers fri- och rättigheter. Allvarliga kränkningar av den
fysiska integriteten kan utgöra sådan omänsklig eller
förnedrande behandling som avses i artikel 3 och därför stå i
strid med konventionen.
I Europarådets konvention om mänskliga rättigheter och
biomedicin, som antogs 1996, betonas att en patient måste ge
sitt fria och informerade samtycke till åtgärder inom hälso-
och sjukvårdsområdet.
I Europarådets rekommendation om det rättsliga skyddet för
hjälpbehövande vuxna finns rekommendationer om bland
annat vissa skyddsåtgärder.
Användning av tvång enligt lag
Lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) är
normalt inte tillämplig på personer med demenssjukdom.
Även om demenssjukdom i vissa fall kan utgöra en allvarlig
psykisk störning så är utrymmet för att ge somatisk vård med
stöd av LPT begränsat till sluten psykiatrisk vård. I vård av
äldre i äldreomsorgen är inte LPT möjlig att använda. Syftet
med tvångsvård enligt LPT är i första hand att den enskilde
skall bli i stånd att frivilligt medverka till vård och ta emot
det stöd han eller hon behöver.
De nödsituationer som avses i 24 kap. 4 § brottsbalken tar
sikte enbart på situationer av tillfällig och akut karaktär som
till exempel att avvärja omedelbar risk för att någon skall
komma till skada. Bestämmelserna är inte avsedda att utgöra
rättsgrund för beslut om den dagliga vården och omsorgen
om personer som på grund av demenssjukdom har nedsatt
beslutsförmåga.
Demensarbetsgruppen
Regeringens demensarbetsgrupp (S2002:A) konstaterade i
departementspromemorian - På väg mot en god demensvård
(Ds 2003:47) att det finns behov av att se över lagstiftningen i
syfte att stärka rättssäkerheten för personer med nedsatt
autonomi. Arbetsgruppen säger i promemorian (s. 141) att en
särskild utredning bör tillsättas med uppgift att överväga och
ta ställning till om det fordras en särskild lagstiftning som gör
det möjligt att vidta tvångsåtgärder efter noggrann prövning
och med iakttagande av etiska principer och då alla andra
frivilliga vägar prövats. Arbetsgruppen menar att en sådan
lagstiftning skulle minska det tvång som förekommer inom
demensvården.
Ställföreträdande beslutsfattande
Utredningen (Ju2002:04) om förmyndare, gode män och
förvaltare (Förmyndarskapsutredningen), gavs av regeringen
i uppdrag att se över lagstiftningen kring ställföreträdare för
vuxna personer med bristande beslutsförmåga (dir. 2002:55).
Utredningen har i betänkandet Frågor om förmyndare och
ställföreträdare för vuxna (SOU 2004:112) lämnat förslag till
ny lagstiftning på området. Bland annat föreslås att anhöriga
får legal status som ställföreträdare bland annat på
socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens område. Även
möjligheter att utfärda vårddirektiv och så kallade
framtidsfullmakter föreslås. Den senare möjligheten skulle
innebära att en person kan, medan han eller hon har
beslutskompetens, ge en fullmakt till en annan person som
skall företräda honom eller henne den dag som personen inte
längre har möjlighet att besluta på grund av sjukdom.
Enligt utredningens förslag skall dock en ställföreträdare inte
ha rätt att för den enskildes räkning medge åtgärder som
innebär att denne utsätts för tvång eller förleds att acceptera
medicinering eller någon annan liknande ingripande åtgärd.
I praktiken är skyddet för den enskilde som har nedsatt
beslutsförmåga och som blir föremål för skydds- eller
tvångsåtgärder i dag svagt.
Rättsläget i de nordiska länderna
Ett lagförslag som syftar till att förebygga och begränsa
bruket av tvång i omsorgen om personer med
demenssjukdom förbereds i Norge. Reglerna föreslås gälla
inom äldreomsorgen och är inte avgränsade till särskilda
boenden annat än i vissa fall. I Danmark finns lagstiftning
som riktar sig mot personer med nedsatt psykisk
funktionsförmåga och som inte samtycker till omsorg som är
nödvändig för den enskilde. Lagen innehåller bestämmelser
om åtgärder som individuella larm och övervakningssystem,
fasthållande, hindrande åtgärder och flyttning till särskilt
boende utan samtycke. Finland har ingen lag om tvång eller
skyddsåtgärder i vård och omsorg för personer med
demenssjukdom.
Uppdraget
Den särskilde utredarens huvuduppgift är att bedöma behovet
och i förekommande fall utformningen av en särskild
lagstiftning med bestämmelser om skydds- och
tvångsåtgärder i vården av äldre personer med
demenssjukdom. Utredaren skall analysera hur en sådan
lagstiftning kan bidra till att användningen av tvångsåtgärder
mot personer med demenssjukdomar minskas. I vissa
situationer kan det finnas behov av att utifrån vårdhänsyn
vidta begränsande tvångsliknande åtgärder. Bestämmelserna i
brottsbalken om nödsituationer kan inte användas som stöd
för regelmässigt bruk av begränsande eller tvingande
åtgärder. Om utredaren finner att möjlighet till tvångsåtgärder
i vissa fall behöver införas i lagstiftningen skall utredaren
föreslå hur en sådan reglering skall utformas för att ge en för
den enskilde rättssäker hantering och en för verksamheterna
praktiskt hanterbar ordning.
Utredaren skall även bedöma om det finns andra personer än
sådana som lider av en demenssjukdom som på grund av
sjukdom, skada eller andra förhållanden också har nedsatt
beslutsförmåga och därmed ett motsvarande behov av
förstärkt skydd. Det skulle till exempel kunna gälla personer
med stroke.
Utredaren skall analysera om regeringsformens hänvisning
till den Europeiska konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna ger
utrymme för en tvångslagstiftning som omfattar personer
med demenssjukdom eller annan sjukdom som satt ned
beslutsförmågan. I analysen skall det bland annat redovisas
om begreppet psykisk störning i europakonventionen kan
anses omfatta nämnda personer och om åtgärder som är
begränsade i tid och omfattning är att bedöma som
frihetsinskränkande. Det är angeläget att utredaren i sin
analys redogör för hur andra länder, främst de nordiska,
arbetat med sin lagstiftning med avseende på åtaganden
genom europakonventionen.
Utredaren skall föreslå hur man skulle kunna fastställa att en
person har bristande beslutsförmåga, vem som skall avgöra
det och utifrån vilka kriterier. Vidare skall utredaren föreslå
vilken grad av oförmåga och varaktighet som skall vara
konstaterad för att någon skall kunna omfattas av eventuella
tvångsåtgärder. Beslutsförmåga är inte konkret definierat i
hälso- och sjukvårdssammanhang och i socialtjänst. Därför är
det viktigt att i utredningen belysa konsekvenserna av olika
synsätt på graden av beslutsförmåga som krävs beroende på
olika åtgärders komplexitet och angelägenhetsgrad. Särskilda
svårigheter kan uppstå där den enskilde kan klara vissa
ställningstaganden men inte andra eller där förmågan skiftar
över tid.
Vid konflikter där krav på effektivitet, arbetsmiljö eller andra
patienters intressen behöver tillgodoses kan risken vara
betydande att den enskilde patientens intressen inte
tillräckligt beaktas. Den patient som inte har beslutsförmåga
bör ha ett skydd för sina anspråk på trygghet och en effektiv
vård och behandling så att tvång inte ersätter god vård och
omsorg.
I den dagliga verksamheten i vården av personer med
demenssjukdom eller liknande sjukdomstillstånd som nedsatt
beslutsförmågan är det vanligt att personal ser att de måste
skydda personer exempelvis från att skada sig själva genom
fall, från att lämna bostaden och därigenom utsätta sig för
fara eller från att genom ett aggressivt beteende riskera att
skada andra. Liknande överväganden kan personalen behöva
göra när det gäller daglig medicinering eller omvårdnad, till
exempel personlig hygien och intag av mat och dryck. Det är
i dessa situationer angeläget att största möjliga hänsyn kan
tillmätas den enskildes på olika sätt uttryckta vilja.
Utredaren skall i ett eventuellt förslag om tvångslagstiftning
lämna förslag på hur ett bruk av tvång eller andra
inskränkningar skall regleras för att inte riskera att gå längre
än vad som är motiverat av syftet. Tvångsåtgärder och andra
begränsningar får inte vara en utväg annat än i nödvändiga
fall. Inte heller får tvångsåtgärder bli en ersättning för vård
och omsorg. Utredaren skall också föreslå hur etiska värden
skall kunna skyddas i de överväganden som görs och där
praktiska hänsyn annars riskerar att ta överhanden.
Vilka åtgärder skall vara möjliga?
Utredaren skall överväga om flyttning från eget boende skall
kunna påtvingas någon enskild och i så fall föreslå hur en
reglering skall utformas. Om den enskilde inte vill flytta men
inte kan klara sig själv och tillräcklig säkerhet inte kan
åstadkommas behöver det belysas hur sådana situationer skall
lösas.
Många gånger finns en stor risk för att personer med till
exempel demenssjukdomar vill lämna sitt boende på egen
hand. De utsätter sig därigenom för en risk att allvarligt
komma till skada. Åtgärder som ofta kommer till användning
för att förebygga att så sker är olika former av inlåsning eller
låsanordningar som är svåra att öppna. Individuella larm eller
övervakningssystem kan betraktas både som åtgärder som ger
trygghet och viss rörelsefrihet men kan också ses som
integritetskränkande åtgärder. Fastspänning får efter
ordination av läkare användas för att möjliggöra aktivering av
en patient som är så svag att denne annars skulle falla ur
stolen. Annan användning av fastspänningsanordningar än
den avsedda förekommer trots dessa restriktioner. Det ingår i
utredarens uppdrag att analysera vilken reglering för
användning av olika begränsningsåtgärder, larm och
övervakningssystem som behövs och vid behov föreslå en
sådan.
Utredaren skall även se över hur regler för möjlighet till
medicinsk behandling mot patientens uttryckliga eller
förmodade vilja skulle kunna utformas. Medicinering med
exempelvis lugnande medicin blandad i mat eller dryck kan
utgöra en form av tvång, och det behövs riktlinjer för i vilka
fall det överhuvudtaget kan anses försvarbart att genomföra
en sådan behandling. Det behöver också belysas hur
patienternas rättssäkerhetsgarantier skall utformas i dessa fall.
Utredaren skall analysera om de förslag utredaren lämnar
skall gälla generellt där personer i målgruppen vistas och får
sin vård och omsorg eller om skillnad behöver göras mellan
vårdinrättningar och olika boendeformer. Det kan vara så att
vissa åtgärder kan göra kvarboende i eget boende möjligt
ytterligare en tid och därigenom utesluta en påtvingad
flyttning tidigare än nödvändigt.
Utredaren skall utarbeta sina förslag med beaktande av dels
de förslag som Förmyndarskapsutredningen lämnat, dels
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna. Utredaren bör
ta del av hur andra länder har valt att hantera motsvarande
problemställningar.
Beslut, dokumentation, insyn och tillsyn
Utredaren skall föreslå hur en reglering av rätten att fatta
beslut och av dokumentation, insyn och tillsyn skall utformas
för att uppfylla krav på god rättssäkerhet. För den enskildes
rättssäkerhet är det angeläget att utredning och
dokumentation sker på ett sådant sätt att det framgår att alla
andra frivilliga åtgärder har prövats först. Utredaren skall
föreslå hur utredningar skall göras för att utesluta att
tvingande eller begränsande åtgärder vidtas i stället för andra
mindre ingripande åtgärder. Vidare skall förslag lämnas på
vem som skall ha beslutanderätten, om särskilda
kompetenskrav för sådan beslutsfattare behöver fastställas
och på vilket sätt domstolsprövning skall ske. Utredaren skall
vidare lämna förslag på hur insyn och tillsyn skall utformas
så att tillämpningen sker inom acceptabla gränser. Det är
också angeläget att säkra att fortsatt utveckling av kunskap
och metoder för bemötande sker och att tekniska hjälpmedel
som stärker den enskildes autonomi kommer till praktisk
nytta för att bidra till en minskad användning av
tvångsåtgärder.
Författningsreglering
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som behövs
för att genomföra förslagen.
Övrigt
Om förslagen påverkar kostnader för staten, landstingen eller
kommunerna skall en beräkning av dessa kostnader
redovisas. Om förslagen medför kostnadsökningar för stat,
landsting eller kommuner skall utredaren föreslå en
finansiering.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2006.
(Socialdepartementet)
3