Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av inspektionsverksamheten för säkerhets- och skyddsfrågor inom transportområdet, Dir. 2005:108
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2005-10-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 oktober 2005.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall undersöka hur man kan inrätta en
trafikslagsövergripande organisation för
inspektionsverksamhet som rör kontroll av att krav i fråga om
säkerhet och skydd inom transportområdet är uppfyllda.
Motiv för en gemensam organisationsform skulle t.ex. kunna
vara höjd säkerhet och bättre skydd, ökad effektivitet och
sänkta kostnader samt de ytterligare argument som förts fram
av trafikutskottet i betänkandet 2004/05:TU4.
Utredaren skall kartlägga nuvarande organisation och
ansvarsområden inom de myndigheter som bedriver
verksamhet av det slag riksdagen avsett i det aktuella
betänkandet. Vidare skall utredaren belysa behovet av och
förutsättningarna för ytterligare regelverk för tillsyn inom
vägtrafiken och bedöma vilka säkerhetsvinster som skulle
kunna uppnås med en sådan reglering. Utredaren skall även
redovisa hur olycksutredningar genomförs i befintlig
verksamhet och vid behov föreslå förändringar. Det ingår i
uppdraget att klarlägga vilka fördelar som finns med
verksamhet som genomförs trafikslagsövergripande jämfört
med separat verksamhet för olika trafikslag. Det ingår även i
uppdraget att visa på arbetsformer som bättre än i dag bidrar
till ökad säkerhet och bättre skydd i transportsektorn som
helhet och att överväga vilken organisation som är den mest
ändamålsenliga för att uppnå en genomgripande hög
säkerhets- och skyddsnivå för alla trafikslag. Utredaren skall
redovisa kostnader för olika alternativa organisationsformer
och beräkna eventuella samordningsvinster. Utredaren skall
även belysa konsekvenserna för säkerheten för trafikslagen
av de olika alternativen och även redogöra för hur det
internationella säkerhetsarbete som de berörda
verksamheterna deltar i skulle kunna påverkas. Möjligheten
till samordning och effektivisering av arbetsprocesser skall
belysas i olika alternativ till organisationsform. Utredaren
skall vid behov föreslå förändringar av gällande regler samt
lämna förslag till nya lagar och förordningar som krävs för att
genomföra det alternativ som utredaren förordar.
Slutligen skall kopplingen mellan Statens haverikommissions
verksamhet och de berörda myndigheternas egna
olycksutredningar belysas.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2006.
Bakgrund
Trafikutskottet anordnade hösten 2004 ett informationsmöte
om sådan tillsyn m.m. på transportområdet som vanligen
kallas inspektionsverksamhet. Riksdagen behandlade den 16
november 2004 utskottsbetänkandet Inspektionsverksamheten
inom trafikslagen (bet. 2004/05:TU4). Behandlingen fick som
resultat ett tillkännagivande av riksdagen med utgångspunkt
att en gemensam trafikinspektion skall tillskapas under första
halvåret 2006. Riksdagen anser vidare att frågor om en
trafikansvarslag och om olycksutredningar borde
aktualiseras. Enligt tillkännagivandet skall regeringen snarast
tillsätta en utredning med uppdrag att utreda hur en
gemensam trafikinspektion skall vara organiserad.
Dagens organisation
Verk och myndigheter på transportområdet är i dag inte
organiserade på ett sådant sätt att jämförbar verksamhet för
varje trafikslag lätt kan avskiljas för att bilda en
trafikslagsövergripande verksamhet. Berörd verksamhet som
i dag bedrivs inom transportområdet består såväl av
normgivning som av tillståndsgivning och tillsyn.
Verksamheten är uppdelad efter de olika trafikslagen:
vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. De
transportpolitiska målen är utformade på samma sätt för alla
trafikslag. Det har länge förts fram av olika intressenter att
det skulle kunna leda till samordningsvinster om
myndigheterna ytterligare fördjupar sitt samarbete på
transportområdet och då kanske särskilt i fråga om
verksamhet som sker för att upprätthålla säkerheten och
skyddet i transportsystemet. Sedan ca 10 år har f.d.
Järnvägsinspektionen, f.d. Luftfartsinspektionen och
Sjöfartsinspektionen samarbetat enligt en särskild
överenskommelse som även Vägtrafikinspektionen år 2003
anslöt sig till. Överenskommelsen har tillkommit på eget
initiativ av inspektionerna.
Under viss samordning av Statens räddningsverk samarbetar
Sjöfartsverket, Luftfartsstyrelsen och Järnvägsstyrelsen,
inbördes och med andra tillsynsmyndigheter, inom området
transport av farligt gods. Luftfartsstyrelsen och Sjöfartsverket
är också föreskrivande myndigheter (transportmyndigheter)
på detta område.
Den s.k. inspektionsverksamheten som i olika former bedrivs
för de olika trafikslagen är inte organisatoriskt knuten till
respektive trafikverk på ett likartat sätt. Den 1 juli 2004
avskiljdes Järnvägsinspektionen från Banverket och ingår nu
i den relativt nybildade myndigheten Järnvägsstyrelsen som
är helt fristående från Banverket. Den 1 januari 2005
avskiljdes Luftfartsinspektionen och viss annan verksamhet
från Luftfartsverket för att bilda den nya myndigheten
Luftfartsstyrelsen som också är helt oberoende av
Luftfartsverket. De övriga två inspektionerna ingår
fortfarande organisatoriskt i trafikverken om än med relativt
fristående ställning, vilket särskilt gäller för
Sjöfartsinspektionen som har egen myndighetsutövning.
Regeringens åtgärder
Efter riksdagens tillkännagivande har regeringen gett de
berörda inspektionerna och myndigheterna i uppdrag att
särskilt redovisa pågående samarbete med avseende på
erfarenhet, förebyggande verksamhet, metodfrågor,
kvalitetsfrågor, tillsynsmetodik m.m. Denna redovisning, som
lämnades den 1 mars 2005, tyder på att nuvarande samarbete
enligt den befintliga överenskommelsen inte haft några
påtagliga effekter. I redovisningarna framhåller samtliga att
samarbetet, trots goda intentioner, varit begränsat och att den
främsta orsaken till detta är de olikheter som finns mellan
verksamheten för olika trafikslag i fråga om ansvar, roller
och arbetssätt. Ett visst behov av samordning konstateras
dock av Järnvägsstyrelsen för situationer där de olika
trafikslagen kommer i konflikt med varandra som t.ex. vid
plankorsningar järnväg/väg.
Regeringen har bedömt att de överväganden som förs fram i
trafikutskottets betänkande motiverar att de berörda
myndigheterna och inspektionerna ser över och fördjupar det
samarbete som tidigare förekommit. Därför gav regeringen
den 21 april 2005 Järnvägsstyrelsen, Luftfartsstyrelsen,
Sjöfartsinspektionen och Vägtrafikinspektionen uppdrag att
ytterligare utveckla och dokumentera sin samverkan och
beakta vad som sägs i trafikutskottets betänkande
2004/05:TU4.
Uppdraget
Motiv för en gemensam organisationsform
Syftet med uppdraget är att undersöka hur man kan inrätta en
trafikslagsövergripande organisation för de verksamheter som
berörs i betänkandet 2004/05:TU4. Motiv för en gemensam
organisationsform kan t.ex. vara höjd säkerhet, bättre skydd
mot brottsliga handlingar som riktar sig mot
transportsystemet, ökad effektivitet och sänkta kostnader
samt de ytterligare argument som förts fram av trafikutskottet
i betänkandet.
Den verksamhet som pågår i dag inom de befintliga
organisationerna består av normgivning, tillståndsgivning och
tillsyn. Den grundläggande frågan är vad som är gemensamt
för de fyra trafikslagen när behöriga myndigheter utövar
denna typ av verksamhet. För att ta reda på detta skall
utredaren jämföra de uppgifter som de fyra myndigheterna
eller verksamheterna har enligt de instruktioner,
regleringsbrev m.m. som styr deras verksamhet. Exempelvis
har det genom lagstiftning inom EU blivit nödvändigt att
lägga vissa uppgifter i fråga om marknadstillsyn och
övervakning av konkurrens på Järnvägsstyrelsen. Det har
även ansetts lämpligt att Luftfartsstyrelsen och inte
Luftfartsverket skall ha det övergripande ansvaret för
sektorns utveckling, att vara s.k. sektorsmyndighet.
En annan fråga utredaren skall analysera är om det finns olika
uppfattningar om säkerhetsnivåer dels inom de olika
trafikslagen, dels i förhållande till andra områden som
exempelvis elförsörjning, kärnkraft eller arbetsmiljö.
Särskilda förhållanden för vägtrafiken
Många frågor som rör kontroll och tillståndsgivning hanteras
när det gäller sjö- och luftfart och järnvägstrafik av
Sjöfartsinspektionen, Luftfartsstyrelsen och
Järnvägsstyrelsen. I fråga om sjöfart utövar även
Kustbevakningen viss ko troll och tillsyn. Motsvarande
verksamhet handhas inom vägtrafikområdet inte av någon
central inspektionsmyndighet utan av exempelvis polis,
länsstyrelse och aktiebolaget Svensk Bilprovning. Behovet av
och förutsättningarna för ändrade eller nya regelverk för
tillsyn m.m. inom vägtrafiken kan därför behöva utredas
särskilt i anslutning till att överväganden görs om en
sammanslagen inspektionsverksamhet på transportområdet.
Utredningsarbetet
Utredaren skall under arbetet
- kartlägga de nuvarande myndigheternas och inspektionernas
ansvarsområden, inklusive graden av oberoende ställning och
överväga om det finns behov av att justera gränsdragningen
mellan de berörda verksamheterna och andra myndigheter för att
få ett enhetligt ansvar för alla trafikslag,
-
- belysa vilka som berörs av de nuvarande
myndigheternas och inspektionernas verksamhet,
- belysa hur säkerhetsarbetet finansieras hos de olika
myndigheterna och inspektionerna,
- göra en genomgång av resultatet av det samarbete mellan de
fyra olika inspektionsverksamheterna som tidigare
förekommit och studera resultatet av den fördjupade
samverkan som inleddes den 1 juli 2005,
- kartlägga de internationella regler som styr
säkerhetsarbetet, tillståndsgivningen, standardisering och
normgivning för de olika trafikslagen varvid särskild
uppmärksamhet bör ges åt de internationella regelverk som
styr främst Luftfartsstyrelsens och Sjöfartsinspektionens
verksamheter samt utvecklingen av internationella regelverk
som avser säkerheten inom spårbunden trafik och vägtrafik,
- redovisa hur de internationella reglerna omsatts i svensk
lagstiftning,
- redovisa och analysera hur inspektionsverksamheten kan
beröras av pågående arbete med genomförande av EG-lagstiftning,
exempelvis av direktivet om säkerhet i vägtunnlar,
- undersöka konsekvenserna av att vissa uppgifter hos
främst Luftfartsstyrelsen, men även Järnvägsstyrelsen och
Sjöfartsinspektionen, kommer att tas över eller behandlas av
EU-myndigheter,
- belysa behovet av och förutsättningarna för ändrade eller nya
regelverk för tillsyn inom vägtrafiken, vilka säkerhetsvinster
som skulle kunna uppnås med en sådan reglering och, om behov av
lagstiftning kan konstateras, föreslå hur lagstiftningen skall
utformas,
- belysa kopplingen mellan verksamheten hos Statens
haverikommission och de olycksutredningar som genomförs i
befintlig verksamhet hos trafikmyndigheterna samt vid behov
föreslå förändringar,
- undersöka ansvarsförhållanden i fråga om räddningstjänst och
vid behov föreslå förändringar,
- belysa beroendet av IT-system och förutsättningarna för
informationssäkerhetsarbetet i det övergripande
säkerhetsarbetet inom transportsektorn,
- kartlägga de berörda myndigheternas och inspektionernas
respektive ansvar när det gäller krisberedskapsfrågor,
- klarlägga vilka möjligheter till och fördelar som finns
med verksamhet som genomförs trafikslagsövergripande
jämfört med verksamhet uppdelad efter trafikslag, och visa på
arbetsformer som bättre än i dag bidrar till ökad säkerhet och
bättre skydd i transportsektorn som helhet,
- redovisa olika lämpliga alternativ till organisationsform och
närmare överväga vilken organisation som är den mest
ändamålsenliga för att uppnå en genomgående hög säkerhets- och
skyddsnivå för alla trafikslag,
- redovisa kostnader för de olika alternativen och beräkna
eventuella samordningsvinster, även från administrativa och
ekonomiska utgångspunkter, jämfört med andra lösningar,
- belysa finansieringen av verksamheten i de olika
alternativen, samt för de förslag som har statsfinansiella
konsekvenser lämna förslag till finansiering,
- bedöma konsekvenserna för säkerheten och skyddet
inom de fyra trafikslagen av de olika alternativen,
- bedöma konsekvenserna från säkerhetssynpunkt och
från organisatorisk synpunkt för arbetet med att utfärda
föreskrifter samt tillsyn inom området transport av farligt
gods,
- redogöra för konsekvenserna för det internationella
arbetet och hur det kan fullgöras vid val av olika alternativ till
organisation och bedöma hur detta påverkar möjligheten till
samordning och effektivisering av arbetsprocesser i olika
alternativ till organisationsform,
- bedöma konsekvenserna för de delar av verksamheten
hos dagens inspektioner och myndigheter som inte kan
komma att omfattas av en transportslagsövergripande
inspektionsverksamhet, t.ex. viss tillståndsgivning och
godkännanden av teknisk utrustning, marknadsövervakning
och marknadskontroll,
- bedöma möjligheten att rekrytera och behålla kompetent
personal i de olika alternativen,
- vid behov lämna förslag till förändringar i existerande
lagstiftning eller till nya lagar och förordningar som krävs
för att genomföra det alternativ som utredaren förordar samt
- utforma rutiner och processer till eventuellt nya arbetsformer
som följer av utredarens förslag till organisation.
Arbetsmetoder och redovisning
Utredarens arbete skall bedrivas i nära samverkan med
berörda myndigheter och organisationer. Under arbetet skall
utredaren rådgöra med Ansvarskommittén (Fi 2003:02) och
beakta förslag om den statliga tillsynsverksamheten.
Tillsynsutredningen (Ju 2000:06) har i sitt slutbetänkande
Tillsyn (SOU 2004:100) bl.a. föreslagit en allmän tillsynslag
som slår fast grundläggande principer för statlig tillsyn.
Betänkandet har remissbehandlats och beredningen i
Regeringskansliet sker med utgångspunkten att ett förslag till
lag skall överlämnas till riksdagen under våren 2006.
Utredaren skall följa och beakta den fortsatta beredningen av
Tillsynsutredningens förslag. Samråd skall ske med
Näringslivets nämnd för regelgranskning om konsekvenserna
för små företag av förslag som läggs fram. Vid behov kan
utredaren sammankalla arbets- och referensgrupper.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2006.
(Näringsdepartementet)