Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Detaljhandel med nikotinläkemedel, Dir. 2005:107
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2005-09-29
Beslut vid regeringssammanträde den 29 september 2005.
Sammanfattning av uppdraget
I avvaktan på en mer omfattande utredning om regleringen av
detaljhandeln med läkemedel skall en särskild utredare
tillkallas för att, som ett första steg, analysera om
detaljhandel till konsument med receptfria läkemedel
innehållande nikotin (receptfria nikotinläkemedel) skall få
bedrivas av andra än Apoteket AB. Om utredaren i sin analys
finner att detaljhandeln med receptfria nikotinläkemedel bör
förändras skall författningsförslag lämnas som möjliggör
detta och som kan beaktas i den mer omfattande utredningen.
Bakgrund
EG-domstolens dom
I mål vid Stockholms tingsrätt avseende åtal för olovlig
försäljning av nikotinläkemedel uppstod flera EG-rättsliga
frågor. Eftersom tingsrätten ansåg att det var oklart huruvida
de svenska bestämmelserna om detaljhandel med läkemedel
var förenliga med gemenskapsrätten, beslutade tingsrätten att
begära ett förhandsavgörande av EG-domstolen. Domstolen
konstaterade i mål C-438/02 (ännu inte publicerat i EUT) att
artikel 31.1 i EG-fördraget utgör hinder för en ordning som
innebär en ensamrätt till detaljhandel som är utformad på ett
sådant sätt som det var fråga om i målet. Regeringen har till
följd av domen genomfört ändringar i avtalet mellan staten
och Apoteket AB. Ändringarna ställer bl.a. krav på bolagets
sortiment och lagerhållning. Dessutom har en oberoende
kontrollinstans, Alkohol- och läkemedelssortimentsnämnden,
inrättats genom en ändring i förordningen (1994:2048) med
instruktion för Alkoholsortimentsnämnden. Det nya avtalet
mellan staten och Apoteket AB gäller från och med den 24
juni 2005 och förordningsändringen trädde i kraft den 15 juli
2005.
EG-domstolen ställer upp ett antal krav på statliga
handelsmonopol, även om domstolen inte kritiserar det
svenska systemet specifikt på dessa punkter. Domstolens
dom föranleder emellertid en översyn av formerna för
läkemedelsförsäljning. Regeringen kommer därför att låta en
kommande utredning analysera detta närmare.
Regeringens avsikt är emellertid att nu, med beaktande av de
nationella folkhälsomålen och det rökförbud som råder på
restauranger och andra serveringsställen sedan den 1 juni
2005, ge utredningen i uppdrag att som ett första delmoment
analysera om detaljhandeln med receptfria nikotinläkemedel
bör få bedrivas av även andra näringsidkare än Apoteket AB.
Resultaten av denna utredning kan sedan beaktas i den
kommande utredningen vars uppdrag kommer att preciseras i
ett mer omfattande tilläggsdirektiv hösten 2005.
Nationella bestämmelser om handel med läkemedel
Lagen (1996:1152) om handel med läkemedel m.m.
innehåller bestämmelser om handel med läkemedel och om
läkemedelsförsörjning. Staten eller juridisk person i vilken
staten äger ett bestämmande inflytande har, enligt 4 § i denna
lag, ensamrätt att bedriva detaljhandel med läkemedel
gentemot konsument. Regeringen bestämmer av vem och på
vilka villkor sådan handel får bedrivas. Regeringen har träffat
avtal med Apoteket AB om att bolaget med ensamrätt skall
bedriva sådan handel. Vissa läkemedel som t.ex. godkända
naturläkemedel och läkemedel som är godkända som vissa
utvärtes medel ligger emellertid utanför ensamrätten.
Lagen innehåller vidare bestämmelser om partihandel, dvs.
annan försäljning än detaljhandel. Partihandel med läkemedel
får bedrivas endast av den som fått Läkemedelsverkets
tillstånd.
För all handel med läkemedel gäller att den skall bedrivas på
sådant sätt att läkemedlen inte skadar människor, egendom
eller miljö samt så att läkemedlens kvalitet inte försämras.
Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot någon av
de bestämmelser som redogjorts för ovan eller som innehar
läkemedel i uppenbart syfte att olovligen sälja dem döms till
böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte är belagd
med straff enligt brottsbalken. Ett partihandelstillstånd får
återkallas om någon av de väsentliga förutsättningarna när
tillståndet meddelades inte längre gäller eller om något krav
som är av särskild betydelse för kvalitet och säkerhet inte
följs.
Staten och den juridiska person som staten givit i uppdrag att
bedriva detaljhandel med läkemedel enligt 4 § har vidare ett
ansvar för läkemedelsförsörjningen till allmänheten och till
hälso- och sjukvården för människor och djur.
Läkemedelsförsörjningen skall bedrivas rationellt och på
sådant sätt att behovet av säkra och effektiva läkemedel
tryggas.
Lagen innehåller även bestämmelser om avgifter,
överklagande och möjligheter för Läkemedelsverket att
meddela ytterligare föreskrifter samt anger att verket har
tillsyn över efterlevnaden av lagen.
Förordningen (1996:1290) om handel med läkemedel m.m.
innehåller föreskrifter som ansluter till lagen om handel med
läkemedel m.m. Läkemedelsverket ges i förordningen
befogenhet att meddela ytterligare föreskrifter som behövs
för att skydda människors eller djurs hälsa eller miljön och
föreskrifter om verkställigheten av lagen om handel med
läkemedel m. m. samt för verkställigheten av förordningen.
Tobaksrökning och folkhälsa
Enligt Socialstyrelsens folkhälsorapport 2005 medför
tobaksrökning att risken för att drabbas av ett stort antal
sjukdomar mångdubblas och att många sjukdomar förvärras.
Detta gäller bl.a. cancer, hjärtinfarkt, benskörhet och kronisk
obstruktiv lungsjukdom (KOL).Tobaksrökning under
graviditet innebär dessutom ökad risk för låg födelsevikt hos
barnet och ökar risken för plötslig spädbarnsdöd.
Av 1998 års rapport om metoder för rökavvänjning från
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) beräknas
var fjärde rökare avlida till följd av rökningsrelaterade
orsaker redan i medelåldern. I Sverige innebär det att tolv
procent av alla dödsfall bland män och fyra procent av alla
dödsfall bland kvinnor är relaterade till rökning. Därutöver
tillkommer det faktum att rökare drabbas av många
sjukdomar som en direkt eller indirekt följd av sin rökning.
Av rapporten framgår att rökstopp har en kraftfull effekt på
hälsan. Redan efter några år har den som slutat röka avsevärt
minskat sin risk att drabbas av hjärtinfarkt eller slaganfall
medan risken att utveckla cancer avtar långsammare.
Enligt SBU:s rapport tillhör nikotinläkemedel en av de mest
studerade läkemedelsterapierna för rökavvänjning. När
rapporten skrevs fanns det studier med god vetenskaplig
metodik av totalt cirka 24 000 rökare som behandlats med
nikotinläkemedel. Av rapporten framgår att behandling med
nikotinersättning leder till att cirka tio procent fler rökare
blir permanent fria från sin rökning, jämfört med dem som fått
placebobehandling.
Nikotinberoende och nikotinabstinens räknas som sjukdomar
enligt de internationella klassifikationssystemen för
sjukdomar respektive för psykiska störningar, ICD 10 och
DSM IV. Egenvårdspreparat, innehållande nikotin, som
behandlar dessa sjukdomstillstånd är klassificerade som
läkemedel. Preparaten ingår idag i Apoteket AB:s ensamrätt
till detaljhandel med läkemedel.
I april 2003 antog riksdagen regeringens proposition Mål för
folkhälsan (prop. 2002/03:35, bet. 2002/03:SoU7, rskr.
2002/03:145). I propositionen fastslogs att det nationella
målet för folkhälsan är att skapa samhälleliga förutsättningar
för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen. I
propositionen har regeringen identifierat elva målområden för
det samlade folkhälsoarbetet. Ett av områdena behandlar bl.a.
ett minskat bruk av tobak. För att uppnå målet har regeringen
fastslagit fyra etappmål, varav ett är att, till 2014, halvera
andelen rökare bland de grupper som röker mest.
Uppdraget
Detaljhandeln med nikotinläkemedel
Utredaren skall analysera om detaljhandeln med receptfria
nikotinläkemedel till konsument bör få bedrivas av även
andra näringsidkare än Apoteket AB. Om utredaren finner att
detaljhandeln med receptfria nikotinläkemedel bör förändras
skall utredaren också lämna förslag på hur verksamheten bör
vara reglerad. Dessa förslag kan sedan beaktas i den mer
omfattande utredningen som skall genomföras.
En grundläggande utgångspunkt för utredningen är att beakta
EG-rättsliga aspekter. Utredaren skall även utgå ifrån att
detaljhandeln med receptfria nikotinläkemedel skall bedrivas
på ett sådant sätt att läkemedlet inte skadar människor,
egendom eller miljö samt så att läkemedlets kvalitet inte
försämras. Läkemedelsförsörjningen skall dessutom bedrivas
rationellt och på ett sådant sätt att behovet av säkra och
effektiva läkemedel tryggas.
Anmälningsskyldighet och tillståndsgivning
För att upprätthålla kontroll och insyn i försäljningen skall
en näringsidkare, som har för avsikt att sälja eller på annat
sätt lämna ut receptfria nikotinläkemedel, vända sig till en
myndighet. Utredaren skall lämna förslag på lämplig
myndighet, överväga och lämna förslag på om ett
anmälnings- eller ett tillståndsystem är mest lämpligt samt
lämna förslag på hur verksamheten skall finansieras.
Utredaren skall även analysera och ge förslag på hur systemet
för anmälan eller tillstånd bör se ut ur ett
patientsäkerhetsperspektiv. I detta sammanhang skall
utredaren särskilt beakta om det finns skäl att undanta vissa
försäljningsställen från möjligheten att tillhandahålla
nikotinläkemedel. Sådana skäl skulle exempelvis kunna vara
risk för att personer introduceras i ett nikotinberoende om
läkemedlet finns tillgängligt i lokaler som har
serveringstillstånd.
Tillsyns- och kontrollfunktionen
För att upprätthålla en säker, effektiv och högkvalitativ
läkemedelshantering fordras en oberoende kontrollinstans
med uppgift att utöva tillsyn över försäljningen och
tillhandahållandet av receptfria nikotinläkemedel från andra
aktörer än Apoteket AB. Läkemedelsverket har ansvar för
tillsynen över Apoteket AB:s verksamhet i fråga om bl.a.
läkemedelstillverkning och förvaring av läkemedel och
Socialstyrelsen ansvarar för tillsynen över Apoteket AB:s
legitimerade personal. Utredaren skall föreslå lämplig
tillsynsmyndighet och finansiering av tillsynsverksamheten.
För att använda samhällets resurser på bästa sätt är det viktigt
att tillsynen bedrivs effektivt. Utredaren skall analysera om
det finns möjlighet att samordna olika myndigheters
tillsynsinsatser. Om samordning är möjligt skall utredaren
lämna förslag på hur detta kan genomföras. Utredaren skall
vidare analysera om det bör införas krav på att näringsidkare
utövar egentillsyn över försäljningen samt utformar lämpliga
egentillsynsprogram. Utredaren skall beakta de krav på
egentillsyn och tillsynsprogram som ställs vid försäljning av
folköl och tobak. Om utredaren finner att egentillsyn och
egentillsynsprogram bör införas skall förslag lämnas som gör
detta möjligt.
Införande av åldersgräns
Nikotinläkemedel skall inte, annat än på läkares ordination,
användas av personer under 18 år. Utredaren skall i sitt
förslag utgå ifrån att receptfria nikotinläkemedel inte får
säljas eller på annat sätt lämnas ut i näringsverksamhet till
personer som inte fyllt 18 år. Tobakslagen (1993:581) har
samma åldersgräns när det gäller försäljning av tobaksvaror. I
tobakslagen stadgas att den som lämnar ut tobaksvaror skall
förvissa sig om att mottagaren har uppnått nämnda ålder.
Dessutom anges att tobaksvaror skall tillhandahållas på ett
sådant sätt att det går att kontrollera mottagarens ålder.
Utredaren skall överväga om liknande reglering bör införas
när det gäller försäljning av receptfria nikotinläkemedel. Om
utredaren kommer fram till att liknande kontroll bör införas
vid försäljning av receptfria nikotinläkemedel skall
författningsförslag lämnas som möjliggör detta.
Reglering av förpackningsstorlek och försäljningsvolymer
För att främja patientsäkerheten skall utredaren vidare
analysera om det bör införas begränsningar i
förpackningsstorlek och försäljningsvolym av
nikotinläkemedel när andra näringsidkare än Apoteket AB
saluför preparaten. Vid den EG-rättsliga analysen skall
utredaren särskilt beakta om sådana begränsningar kan utgöra
hinder i handeln eller medföra att konkurrensen snedvrids.
Krav på personal och försäljningsställen
För att läkemedel skall vara säkra, effektiva och användas på
rätt sätt skall höga krav ställas både vad gäller hantering av
läkemedel i form av lämpliga lokaler och utrustning, men
även när det gäller personal som hanterar läkemedlen. För att
förebygga brister i läkemedelshanteringen bör utredaren
analysera och lämna förslag på om det finns behov av en
person som vid varje försäljningsställe ansvarar för
försäljningen av receptfria nikotinläkemedel och vilka rutiner
som skall gälla vid exempelvis hantering av reklamationer
och indragning av läkemedel. Vidare skall utredaren
analysera och lämna förslag på om det bör finnas
begränsningar i informationen om läkemedlet som får lämnas
till kunderna vid försäljningsställena och vilka krav som i
övrigt bör ställas i fråga om lokaler, utrustning och personal.
Försäljningsstatistik
Utredaren skall även ge förslag på hur statistikuppgifter om
försäljning skall organiseras.
Övriga frågor
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges
i 14 och 15 § § kommittéförordningen (1998:1474). Särskild
vikt skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i
de delar förslagen innebär ökade kostnader eller minskade
intäkter för det allmänna.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 28 februari 2006.
(Socialdepartementet)