Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Samlokaliseringsutredningen (N 2005:03), Dir. 2005:105
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2005-10-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 oktober 2005
Sammanfattning av uppdraget
Den särskilde utredaren skall, utöver sitt nuvarande uppdrag,
utvärdera beslutsprocessen enligt lagen (2003:389) om
elektronisk kommunikation (LEK) och lämna förslag till
åtgärder som, med beaktande av rättssäkerhetsaspekter och
relevanta EG-direktiv, kan effektivisera processen.
Utredaren skall också utföra en avstämning med analys av
myndighetsorganisationen inom området för elektronisk
kommunikation och, vid behov, föreslå de förändringar som
utredaren anser nödvändiga.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar
som övervägandena ger upphov till.
De ursprungliga direktiven
Med stöd av regeringens bemyndigande den 17 februari 2005
(dir. 2005:16) tillkallades en särskild utredare med uppdrag
att undersöka behovet av ändrade regler för samutnyttjande
av master m.m. som ingår i allmänna kommunikationsnät för
elektronisk kommunikation. Utredaren skulle redovisa sitt
arbete senast den 1 november 2005.
Beslutsprocessen
Bakgrund
Lagen om elektronisk kommunikation trädde i kraft den 25
juli 2003. Flertalet av bestämmelserna i LEK grundar sig på
EG-direktiv. Genom lagen upphävdes telelagen (1993:597)
och lagen (1993:599) om radiokommunikation. Post- och
telestyrelsen (PTS) är enligt 2 § förordningen (2003:396) om
elektronisk kommunikation tillsynsmyndighet enligt lagen.
Bestämmelserna i lagen syftar till att enskilda och
myndigheter skall få tillgång till säkra och effektiva
elektroniska kommunikationer och största möjliga utbyte vad
gäller urvalet av elektroniska kommunikationstjänster samt
deras pris och kvalitet. Syftet skall uppnås främst genom att
konkurrensen och den internationella harmoniseringen på
området främjas (1 kap. 1 § LEK).
Konkurrensskapande skyldigheter åläggs enligt LEK genom
särskilda förvaltningsbeslut, om förutsättningarna enligt
lagen är uppfyllda. Tillsynsmyndigheten skall fortlöpande
fastställa produkt- och tjänstemarknader enligt LEK och
analysera dessa. Tillsynsmyndigheten skall därvid identifiera
företag med betydande inflytande på en fastställd marknad
och besluta om skyldigheter enligt 4 kap. 4 § och 5 kap. 13
och 14 §§ LEK. Det kan avse t.ex. en förpliktelse att uppfylla
rimliga krav på tillträde till och användning av nät och
tillhörande installationer i syfte att tillhandahålla
elektroniska kommunikationstjänster eller att tillämpa ett visst
högsta eller lägsta pris gentemot slutkund. Andra beslut enligt
LEK rör bl.a. tvistlösning (7 kap. 10 §), föreläggande och förbud
(7 kap. 5 §), beslut om tillstånd att använda radiosändare
(3 kap. 1 §) och återkallelse eller ändring av tillståndsvillkor
(7 kap. 5 §). Många av tillsynsmyndighetens beslut vad gäller
tvistlösning och förelägganden syftar också till effektiv
konkurrens. För tvistlösningsbeslut finns ett krav enligt LEK
på tillsynsmyndigheten att meddela beslut senast inom fyra
månader från det att begäran om tvistlösning kom in till
myndigheten, om inte särskilda omständigheter föreligger.
Beslut enligt LEK kan överklagas till domstol med undantag
av beslut om underrättelse (8 kap. 19-21 §§). Besluten får
överklagas hos allmän förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande från länsrätt till
kammarrätt. Besluten gäller omedelbart, även om de
överklagats till domstol, om inte annat har bestämts (8 kap.
22 §). Domstolen kan besluta att beslutet tills vidare inte skall
verkställas (inhibition).
EG:s regelverk på området för elektronisk kommunikation
innehåller bestämmelser om rätten att överklaga och om
tvistlösning mellan företag. Enligt artikel 4 i
Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/21/EG av den 7
mars 2002 om ett gemensamt regelverk för elektroniska
kommunikationsnät och kommunikationstjänster
(ramdirektivet) skall varje användare eller företag som
tillhandahåller elektroniska kommunikationsnät och/eller
kommunikationstjänster som berörs av ett beslut av en
nationell regleringsmyndighet, ha rätt att överklaga beslutet.
Vidare skall, enligt artikel 20 i ramdirektivet, den nationella
regleringsmyndigheten, som huvudregel inom fyra månader,
fatta bindande beslut för att lösa sådana tvister som
uppkommer mellan företag som tillhandahåller elektroniska
kommunikationsnät eller kommunikationstjänster.
Något tvistlösningsförfarande utanför tillsynsmyndigheten
regleras inte i LEK. Ett förslag till ett frivilligt förfarande
med en särskild nämndprövning av sådana tvister föreslogs
av Utredningen om elektronisk kommunikation i betänkandet
Lag om elektronisk kommunikation (SOU 2002:60). Frågan
diskuterades vidare i departementspromemorian Effektivare
tvistlösning på teleområdet (Ds 2000:56) och i propositionen
Lag om elektronisk kommunikation, m.m. (prop. 2002/03:110).
Särskilt om överklagandeprocessen
En av de viktigaste förändringarna i och med att LEK ersatte
telelagen är att vissa av de skyldigheter som tidigare framgick
direkt av telelagen eller, vad avser tillträde till accessnätet,
av EG-rätt, nu skall följa av enskilda beslut av
tillsynsmyndigheten. Syftet med förändringen, som följer av
EG-direktiv, är att konkurrensrelaterade åtgärder skall vidtas
i enskilda fall först efter det att ett behov konstaterats. Detta
ger en mer flexibel reglering där tillsynsmyndigheten, efter
en analys av konkurrenssituationen på de delmarknader som
definierats som relevanta, kan ålägga skyldigheter för de
aktörer som bedöms ha ett betydande marknadsinflytande,
utan att hela sektorn tyngs med överreglering. Enligt de
bakomliggande EG-direktiven måste regleringsmyndighetens
beslut kunna överklagas. En effekt av LEK blir därför att en
del av de skyldigheter som tidigare följt direkt av telelagen
nu är möjliga att överklaga.
Tillsynsmyndigheten skall fortlöpande fastställa relevanta
marknader och analysera konkurrenssituationen, varvid
beslut om särskilda skyldigheter skall införas eller upphävas.
Enligt förarbetena till LEK bör en sådan analys lämpligen ske
årligen. Vid fastställande av relevant marknad skall
tillsynsmyndigheten beakta Europeiska kommissionens
rekommendation om relevanta marknader. I den nu gällande
rekommendationen finns 18 marknader.
Ett exempel på beslut om särskilda skyldigheter som Post-
och telestyrelsen (PTS) har fattat enligt LEK och som
överklagats och därefter inhiberats av domstolen är
skyldighet för TeliaSonera AB att ge bitströmstillträde.
Beslutet är avsett att ge hushåll och företag tillgång till
konkurrenskraftiga bredbandstjänster. Ett annat exempel på
överklagade beslut enligt LEK är beslut om särskilda
skyldigheter och förelägganden avseende ersättning för mobil
terminering, där tre operatörer av PTS ålagts att tillämpa
kostnadsorienterad prissättning. Låga priser på mobil
terminering är viktigt för konkurrensen och skapar utrymme
för låga slutkundpriser. Såväl besluten om skyldigheter som
föreläggandena är överklagade. Föreläggandena är inhiberade
i kammarrätten.
Enligt uppgifter från Domstolsverket mer än fördubblades
antalet mål avseende beslut av PTS mellan år 2003 och 2004
i länsrätten och kammarrätten (från 24 till 50 i länsrätten,
från 9 till 21 i kammarrätten) medan mål i Regeringsrätten
ökade från 2 till 10 under samma tidsperiod. Under de första tre
månaderna 2005 har det inkommit 22 mål till länsrätten, 6
mål till kammarrätten och 3 mål till Regeringsrätten. Antalet
avgjorda mål har också ökat under denna tidsperiod, dock
inte lika mycket: från 29 till 32 i länsrätten, från 11 till 21
i kammarrätten och från 2 till 7 i Regeringsrätten. Antalet
beviljade prövningstillstånd har mellan perioden 2003 och
2004 minskat i kammarrätten, både numerärt och procentuellt
(från 10 mål år 2003 till 4 år 2004), medan antalet beviljade
prövningstillstånd i Regeringsrätten inte förändrats (0 för
båda åren).
Enligt PTS statistik hade PTS den 22 april 2005 totalt 60
beslut som överklagats till domstol (uppgifterna avser
förhållandena i maj 2005 om inte annat framgår). Enligt PTS
har 73 ärenden registrerats som gällt överklaganden av PTS
beslut som fattats med stöd av LEK och den tidigare gällande
lagstiftningen under åren 2003-2004, varav 28 ärenden var
slutligt avgjorda. Den genomsnittliga tiden för länsrätten att
handlägga dessa ärenden (67 ärenden av 73 är avgjorda)
uppgick till cirka 7,5 månader. I 42 fall av 67, dvs. 62
procent, har länsrättens dom överklagats. Den genomsnittliga
tiden för kammarrätten att handlägga de ärenden som
överklagats uppgick till 11 månader. Av de 28 ärenden som
slutgiltigt avgjorts har domstolarna i 22 fall i allt väsentligt
upprätthållit PTS beslut. Av de sex fall där domstolarna inte
har fastställt PTS beslut har i fem fall återförvisning skett.
När det gäller ärenden som registrerats under åren 2003-2004
men som ännu inte har avslutats finns det 19 ärenden som
handlagts i länsrätten i mer än åtta månader utan att de
avgjorts. Till dessa hör samtliga överklagade beslut rörande
bedömningar av dominerande inflytande och särskilda
skyldigheter.
Det finns beslut från PTS som inte vunnit laga kraft förrän
efter flera år. Ett exempel är PTS beslut den 31 augusti 2000
avseende en samtrafiktvist enligt telelagen som prövats av
domstolarna i olika skeden och som efter snart fem år ännu
inte är slutligt avgjord. Andra överklagade ärenden rör bl.a.
frågan om felaktiga förvalsregistreringar som vann laga kraft
tre år efter PTS beslut, föreläggande om samtrafikersättning
som det tog nästan två år för domstolarna att pröva och som
av kammarrätten återförvisades till PTS för förnyad prövning
och beslut om avgifter för nummerportering som prövades av
kammarrätten nästan ett och ett halvt år efter PTS beslut.
Vad gäller beslut om att fastställa relevant marknad,
identifiering av företag med betydande inflytande samt beslut
om särskilda skyldigheter skall tillsynsmyndigheten enligt
LEK fortlöpande fastställa relevanta marknader och analysera
konkurrenssituationen, varvid beslut om särskilda
skyldigheter skall införas eller upphävas. Enligt förarbetena
till LEK bör en sådan analys lämpligen ske årligen. Därtill
kommer sannolikt nya beslut att fattas av tillsynsmyndigheten
avseende bland annat förelägganden och tvistlösningar.
Många av dessa ärenden rör stora värden.
Eftersom många av bestämmelserna i LEK utgör genomförande i
svensk rätt av EG-direktiv är det relevant att jämföra de
svenska förhållandena med motsvarande i andra medlemsstater i
EU. Enligt uppgift hade den 25 april 2005 sex
regleringsmyndigheter inom EU:s tidigare 15 medlemsstater fattat
beslut för fler än en marknad avseende fastställande av relevant
marknad, identifiering av företag med betydande inflytande eller
beslut om särskilda skyldigheter. Dessa beslut har överklagats i
följande utsträckning. Österrike: 13 marknader, inga
överklaganden, Finland: 15 marknader, 3 överklaganden, Irland: 7
marknader, 2 överklaganden, Portugal: 10 marknader, 0
överklaganden, Förenade konungariket: 15 marknader, 1
överklagande, Sverige: 9 marknader, 11 överklaganden.
Regelutredningen (dir. 2003:151) överlämnade sitt
betänkande Liberalisering, regler och marknader (SOU
2005:4) den 17 januari 2005. Enligt utredningen är
problemen på telemarknaden dels att antalet ärenden är stort
och växande, dels att handläggningstiderna i domstolarna är
långa.
Regelutredningen identifierar några tänkbara orsaker till den
långa tidsåtgång som kan förekomma från det att PTS
meddelar beslut till att PTS beslut vunnit laga kraft.
Utredningen fann att de många överklagade besluten fattade
av PTS och de långa tiderna det tar för ett ärende att bli
slutligt avgjort i domstol sammantaget innebär en reell risk
för att den konkurrensskapande regleringen blir ineffektiv
eller så fördröjd att det får konsekvenser för den långsiktiga
utvecklingen på marknaden. Utredningen pekar bland annat
på följande konsekvenser. En direkt effekt kan vara att
konkurrensen på marknaden fungerar sämre under processen.
Redan etablerade aktörer har ofta en fördel av förseningar i
konkurrensskapande reglering och de negativa effekterna kan
bestå även efter det att regleringen trätt i kraft. Nya aktörer
kan avskräckas från att göra investeringar på grund av det
osäkra rättsläget.
Regelutredningen föreslår därför att regeringen bör tillsätta
en utredning för att utreda och lämna förslag till åtgärder
som, med beaktande av rättsäkerhetsaspekter, kan
effektivisera förfarandet och korta tiden fram till dess att PTS
beslut vinner laga kraft. Utredningen framhåller att översynen
t.ex. kan avse förutsättningarna för att inrätta en
specialdomstol inom de allmänna förvaltningsdomstolarna
för dessa ärenden, vars beslut i sådant fall endast bör kunna
överklagas till Regeringsrätten, eller att låta överklagandena
prövas av kammarrätten som första instans. Som ett alternativ
föreslår utredningen att man överväger ett samordnat
förfarande med den allmänna konkurrensrätten så att
överklaganden av beslut som utgör konkurrensrättsliga
ingripanden sker till Marknadsdomstolen. Regelutredningens
betänkande har remitterats.
Behov av översyn av beslutsprocessen
Det kan således konstateras att måltillströmningen till
domstolarna avseende beslut enligt LEK ökat markant sedan
LEK:s tillkomst i jämförelse med överklagandena enligt
telelagen och lagen om radiokommunikation. Det finns också
uppgifter som tyder på att Sverige intar en särställning vad
gäller antal överklagade beslut inom området jämfört med
andra medlemsstater i EU.
Det är av stor vikt att både beslutsförfarandet och
överklagandeprocessen enligt LEK uppfyller krav på såväl
rättsäkerhet som effektivitet. Regeringen anser att
erfarenheterna av den praktiska hanteringen av besluts- och
överklagandeprocessen enligt LEK visar på ett behov av en
översyn för att främja effektiviteten i processen samtidigt
som rättssäkerheten inte äventyras.
Myndighetsorganisationen
PTS är enligt förordningen (1997:401) med instruktion för
Post- och telestyrelsen central förvaltningsmyndighet med ett
samlat ansvar, sektorsansvar, inom postområdet och området
för elektronisk kommunikation. Inom området för elektronisk
kommunikation skall PTS enligt instruktionen:
1. främja tillgången till säkra och effektiva elektroniska
kommunikationer enligt de mål som anges i lagen (2003:389)
om elektronisk kommunikation,
2. svara för att möjligheterna till radiokommunikation och andra
användningar av radiovågor utnyttjas effektivt,
3. främja en sund konkurrens,
4. övervaka pris- och tjänsteutvecklingen,
5. följa utvecklingen inom området för elektronisk kommunikation,
särskilt vad gäller säkerhet vid elektronisk
informationshantering och vad gäller uppkomsten av
eventuella miljö- och hälsorisker,
6. pröva frågor om tillstånd och skyldigheter, fastställa och
analysera marknader samt utöva tillsyn, pröva tvister enligt
lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation,
7. på begäran överlämna information till Europeiska
gemenskapernas kommission om utförda kontroller på
slutkundsmarknaden och, vid behov, om de system för
kostnadskalkyler som används av de berörda företagen,
8. meddela föreskrifter enligt förordningen (2003:396) om
elektronisk kommunikation,
9. upprätta och offentliggöra planer för frekvensfördelning till
ledning för radioanvändningen samt offentliggöra information
av allmänt intresse om rättigheter, villkor, förfaranden och
avgifter som rör radiospektrumanvändningen,
10. utöva tillsyn enligt lagen (2000:121) om radio- och
teleterminalutrustning samt meddela föreskrifter enligt
förordningen (2000:124) om radio- och teleterminalutrustning,
11. utöva tillsyn enligt lagen (2000:832) om kvalificerade
elektroniska signaturer samt meddela föreskrifter enligt
förordningen (2000:833) om kvalificerade elektroniska
signaturer.
Som nämnts är PTS enligt förordningen om elektronisk
kommunikation tillsynsmyndighet enligt LEK. PTS skall
enligt förordningen om elektronisk kommunikation också
pröva frågor om tillstånd enligt LEK (tillståndsmyndighet).
Enligt förordningen skall PTS besluta om skyldigheter enligt
LEK. Beslutsförfarandet enligt LEK har beskrivits ovan.
PTS skall inhämta skriftligt yttrande från Konkurrensverket i
frågor som avser att fastställa relevanta produkt- och
tjänstemarknader och vad gäller identifiering av företag med
betydande inflytande på en fastställd marknad.
Av förordningen med instruktion för PTS framgår vidare att
PTS, i enlighet med sitt sektorsansvar, skall främja att
marknaderna för post och elektronisk kommunikation
fungerar effektivt ur såväl ett konsument- som
regionalpolitiskt perspektiv samt att marknaden för
elektronisk kommunikation fungerar effektivt ur ett
konkurrensperspektiv. Myndigheten skall vidare verka för att
de handikappolitiska målen uppnås inom myndighetens
verksamhetsområde. Myndigheten skall därvid vara
samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till övriga
berörda parter. Myndigheten skall i konkurrens- och
konsumentfrågor och regionalpolitiska frågor samråda med
Konkurrensverket, Konsumentverket och Glesbygdsverket, i
massmediefrågor samråda med Radio- och TV-verket samt i
övrigt ta initiativ till ett löpande informationsutbyte mellan
myndigheterna.
Förutom PTS finns det andra myndigheter med
ansvarsområden som även omfattar området för elektronisk
kommunikation. Sådana myndigheter är bl.a.
Datainspektionen, Konkurrensverket, Konsumentverket,
Lantmäteriverket och Radio- och TV-verket. Deras
myndighetsutövning grundas då inte på lagen om elektronisk
kommunikation utan på annan, ofta generell, lagstiftning
såsom personuppgiftslagen (1998:204), konkurrenslagen
(1993:20), marknadsföringslagen (1995:450), eller
ledningsrättslagen (1973:1144). I vissa fall finns dock
särskild reglering om elektronisk kommunikation i annan
lagstiftning, nämligen i lagen (1998:31) om standarder för
sändning av radio- och TV-signaler och radio- och TV-lagen
(1996:844).
Avstämning med analys
Den nuvarande myndighetsorganisationen beskrevs i
propositionen Lag om elektronisk kommunikation, m.m.
(prop. 2002/03:110). Regeringens bedömning (s. 322 ff.) var
då att samtliga uppgifter enligt lagen om elektronisk
kommunikation borde utföras av PTS. Att dela upp
uppgifterna mellan olika myndigheter tedde sig då mindre
lämpligt, bl.a. med hänvisning till effektivitetsskäl och
önskemål om en tydlig myndighetsstruktur. Någon
uppdelning av myndighetsuppgifterna avseende olika
funktioner ansågs därvid inte heller påkallad. Däremot,
angavs det, borde PTS internt vara organiserad så att
normerande, verkställande och dömande uppgifter skiljdes åt.
Detta kunde enligt propositionen ske genom att tillstånd,
tillsyn, tvistlösning och föreskriftsarbete sköttes på olika
enheter eller avdelningar inom myndigheten.
Vad gäller konkurrensfrågor fann dock regeringen anledning
att markera vikten av att samråd sker med Konkurrensverket
genom att föreskriva ett krav på skriftligt yttrande från verket
före styrelsens beslut avseende marknadsanalyser och
identifiering av företag med betydande inflytande på
marknaden.
Angående förhållandet mellan LEK och allmän konkurrensrätt
angavs i propositionen (s. 174) att LEK skall ses som ett
samexisterande komplement till konkurrenslagstiftningen.
I propositionen angavs vidare att regeringen skulle komma att
ta initiativ till en avstämning med analys av hur den
föreslagna ordningen fungerat. Avstämningen skulle ske två
år efter det att den nya lagen trätt i kraft. Vid avstämningen
borde det enligt propositionen följas upp hur
myndighetsstrukturen fungerat. Skulle det därvid konstateras
att ett behov av förändringar föreligger bör frågor som en
funktionsuppdelning kunna övervägas. Vid en sådan
avstämning bör särskilt de olika samrådsförfarandena
analyseras. Det bör även vara möjligt att då se över om
regelverket är utformat så att en effektiv, rättssäker och
ändamålsenlig myndighetsstruktur främjas.
Trafikutskottet har i sitt betänkande IT och elektroniska
kommunikationer (bet. 2004/05:TU9) beträffande vissa
frågor hänvisat till den avstämning som regeringen
förutskickat. Bland annat anges beträffande frågan om
Konkurrensverkets roll på området att den aviserade
avstämningen av myndighetsstrukturen bör avvaktas innan
utskottet uttalar sig.
Uppdraget
Beslutsprocessen
Utredaren skall utvärdera beslutsprocessen enligt LEK och
lämna förslag till åtgärder som, med beaktande av
rättssäkerhetsaspekter och relevanta EG-direktiv, kan
effektivisera processen och korta tiden fram till dess att beslut
enligt lagen vinner laga kraft. Det bör därvid klargöras vilka
handläggningstider som förekommer i beslutsprocessen enligt
LEK samt i vilken omfattning besluten överklagas och skälen
till detta. Överensstämmelsen mellan tillsynsmyndighetens
beslut och de slutliga lagakraftvunna avgörandena skall
studeras, liksom vilka skälen till ändring är.
En jämförelse med förhållandena i jämförbara EU-länder
skall göras. Det bör därvid bland annat undersökas om beslut
av myndigheten överklagas i större utsträckning i Sverige än i
andra länder inom EU och, om så är fallet, orsaken till detta.
Även om huvudregeln är att PTS beslut gäller omedelbart,
kan den omständigheten att det tar lång tid innan beslut
vinner laga kraft öka osäkerheten för marknadens aktörer,
vilket kan påverka investeringsbenägenheten negativt och
innebära konsekvenser för den långsiktiga utvecklingen på
marknaden. Det är viktigt både att det å ena sidan finns ett
förfarande som garanterar att de beslut som fattas enligt LEK
är genomarbetade, av god kvalitet och innebär rimliga och
ändamålsenliga krav på operatörerna och å andra sidan att de
vinner laga kraft inom rimlig tid. Uppdraget innefattar
således både förvaltningsprocessuella och
nationalekonomiska överväganden.
Vid översynen bör utredaren särskilt beakta att vissa
bestämmelser i LEK särskilt tar sikte på att främja
konkurrensen på området för elektronisk kommunikation. Det
avser framförallt de skyldigheter som ett företag med
betydande inflytande på en relevant marknad kan åläggas
enligt 4 kap. 4 § och 5 kap. 13-14 §§ LEK. Även en snabb
handläggning och överprövning av tvistlösnings- och
tillsynsbeslut som avser sådana skyldigheter kan vara av
betydelse för konkurrensen.
Den nuvarande ordningen med tvistlösning endast hos
tillsynsmyndigheten och med myndighetsbeslut som kan prövas
i tre domstolsinstanser skall förutsättningslöst prövas på
nytt. Det står utredaren fritt att föreslå olika processer för
olika typer av beslut.
Utredaren bör studera och analysera om tillräcklig
kompetens, särskilt vad gäller konkurrensfrågor och
effektivitet i förfarandet, finns både hos tillsynsmyndigheten
och vid de domstolar som i dag handlägger överklaganden
enligt LEK. Förslagen skall innefatta förslag till
författningstext.
Myndighetsorganisationen
Utredaren skall utföra en avstämning med analys av
myndighetsorganisationen inom området för elektronisk
kommunikation. Vid avstämningen skall det följas upp hur
myndighetsstrukturen hittills har fungerat. Utredaren bör
särskilt studera hur förfarandet för att göra marknadsanalyser
och identifiera företag med betydande inflytande på en
marknad samt att förplikta dessa företag skyldigheter enligt 4
kap. 4 § och 5 kap. 13 och 14 §§ LEK fungerar. Likaså bör
handläggningen av konsumentfrågor studeras särskilt. De
olika samrådsförfarandena enligt lagstiftningen för
elektronisk kommunikation skall analyseras.
I avstämningen skall även ingå att se över om regelverket är
utformat så att en effektiv, rättssäker och ändamålsenlig
myndighetsstruktur främjas. En jämförelse med
förhållandena i jämförbara EU-länder skall göras. Finner
utredaren att det finns behov av förändringar, skall förslag
lämnas om de förändringar avseende
myndighetsorganisationen som utredaren anser nödvändiga. I
detta kan ingå frågor som en uppdelning av olika funktioner
enligt LEK. Förslag till ändringar i myndighetsorganisationen
skall innefatta förslag till författningstext. För de förslag
som har statsfinansiella konsekvenser skall utredaren föreslå
finansiering.
Utredningsarbetet
Utredaren bör särskilt beakta att ändringar i
myndighetsorganisationen kan få betydelse för
övervägandena angående besluts- och överklagandeprocessen
liksom att valet av besluts- och processförfarande kan få
betydelse för förslagen beträffande
myndighetsorganisationen.
Utredaren skall uppmärksamma förslagen i
Regelutredningens betänkande Liberalisering, regler och
marknader (SOU 2005:4) och de remissvar som kommer in i
de delar som är relevanta för utredningen. Utredaren skall
också beakta det arbete som görs av Utredningen om ökad
effektivitet på konkurrensområdet (N 2004:19).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 15 juni 2006.
(Näringsdepartementet)