Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bättre möjligheter till bevakning av kollektivavtal, Dir. 2004:98
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-06-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att lämna förslag till hur
en reglering kan utformas som ger kollektivavtalsbärande
fackliga organisationer möjligheter att bedriva en effektiv
bevakning av efterlevnaden av tecknade kollektivavtal även i
de fall organisationen saknar medlemmar på en arbetsplats.
Uppdraget skall redovisas senast den 29 april 2005.
Bakgrund
Rätt till information enligt medbestämmandelagen
Lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet
innehåller i 18-22 §§ bestämmelser om rätt till information.
Av 19 § framgår följande. Arbetsgivare skall fortlöpande
hålla arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är
bunden av kollektivavtal underrättad om hur hans verksamhet
utvecklas produktionsmässigt och ekonomiskt liksom om
riktlinjerna för personalpolitiken. Arbetsgivaren skall
dessutom bereda arbetstagarorganisationen tillfälle att
granska böcker, räkenskaper och andra handlingar, som rör
arbetsgivarens verksamhet, i den omfattning som
organisationen behöver för att tillvarata medlemmarnas
gemensamma intressen i förhållande till arbetsgivaren. Om
det kan ske utan oskälig kostnad eller omgång, skall
arbetsgivaren på begäran förse arbetstagarorganisationen med
avskrift av handling och biträda organisationen med
utredning, som den behöver för nyss angivet ändamål.
Arbetsdomstolen har i några avgöranden slagit fast att det
enligt medbestämmandelagen inte finns någon skyldighet för
arbetsgivare att lämna ut uppgifter som rör oorganiserade
arbetstagare (jfr t.ex. AD 1995 nr 73). Andra avgöranden har
berört frågan om begränsningar i arbetsgivarens
informationsskyldighet, t.ex. när det gäller handlingar som
kan tjäna som bevismedel mot arbetsgivaren i
tvisteförhandlingar eller tvister (t.ex. AD 1982 nr 34 och AD
1989 nr 94, jfr också AD 1992 nr 16.)
Europakonventionen
Den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna -
Europakonventionen - skyddar bl.a. rätten till skydd för
privat- och familjeliv. Enligt artikel 8 gäller att var och en har
rätt till respekt för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin
korrespondens. Det har i olika sammanhang gjorts gällande
att integritetsskyddet i artikel 8 kan utgöra ett hinder för att
ge arbetstagarorganisationer rätt till löneuppgifter om
arbetstagare som inte är medlemmar i organisationen (jfr t.ex.
prop. 1999/2000:143 s. 81 f. och s. 85 f.).
Europakonventionen skyddar också föreningsfriheten (artikel
11). Artikeln omfattar både den positiva föreningsrätten och
den negativa. Konventionen gäller som lag i Sverige, se lagen
(1994:1219) om den europeiska konventionen angående de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.
Regeringens skrivelse
Regeringen har i mars 2004 i skrivelsen Särskilda regler
under en övergångsperiod för arbetstagare från nya
medlemsstater enligt anslutningsfördraget (skr. 2003/04:119)
anfört följande. Det är angeläget att framöver noggrant följa
utvecklingen av situationen på arbetsmarknaden och i
arbetslivet, både generellt och mer specifikt i vissa
avseenden. För att hantera en ökad arbetskraftsrörlighet är det
nödvändigt att se till att regelsystemet på arbetsmarknaden
fungerar och att tillsynen är effektiv. Det behövs en effektiv
bevakning av att avtal på arbetsmarknaden följs. Detta gäller
även i fall då arbetsgivare tecknat kollektivavtal men inte har
några medlemmar i arbetstagarorganisationer bland sina
anställda. I sådana fall kan det finnas behov av en lagstadgad
skyldighet i t.ex. 19 § lagen (1976:580) om medbestämmande
i arbetslivet för arbetsgivaren att ge berörda
arbetstagarorganisationer den information som behövs för att
en effektiv bevakning av efterlevnaden av tecknat
kollektivavtal skall kunna ske. En analys av om och hur en
sådan rätt skulle kunna införas pågår för närvarande inom
Regeringskansliet. Regeringen avser att återkomma till
riksdagen i frågan när denna analys är färdig.
Riksdagens tillkännagivande
Riksdagen har som sin mening tillkännagivit att regeringen
skyndsamt bör återkomma till riksdagen med förslag om
möjligheterna till bevakning av kollektivavtal. Riksdagen har
i frågan anslutit sig till vad socialförsäkringsutskottet anfört
i betänkandet Särskilda regler under en övergångsperiod för
arbetstagare från nya medlemsstater enligt anslutningsfördraget
(bet. 2003/04:SfU15, rskr. 2003/04:199). Utskottet förklarade sig
i betänkandet bl.a. instämma i regeringens uppfattning att det
behövs en bra bevakning av att avtalen följs och att detta är
angeläget även när inte några medlemmar i organisationen är
anställda på arbetsplatsen. Det handlar enligt utskottet om
nödvändigheten av att på olika sätt stärka de fackliga
organisationernas möjligheter att motverka lönedumpning och
försvara kollektivavtalets ställning på arbetsmarknaden. När det
gäller möjligheterna till bevakning av kollektivavtal har
utskottet pekat på möjligheten att göra ett tillägg till 19 §
medbestämmandelagen. Utskottet har understrukit vikten av
att regeringen skyndsamt återkommer till riksdagen med
förslag i denna fråga.
Behovet av en utredning
Den svenska modellen
Den svenska arbetsrättsliga modellen kännetecknas bl.a. av
kollektivavtalens starka ställning. Arbetstagares
anställningsvillkor regleras i stor utsträckning i kollektivavtal
i stället för genom lagstiftning. Till skillnad från hur många
andra länder i Europa utformat sina motsvarande system
regleras exempelvis löne- och andra anställningsvillkor
nästan uteslutande i kollektivavtal i Sverige. De mest
väsentliga reglerna för arbetstagarinflytande är också
beroende av att det finns kollektivavtal.
Kollektivavtalets starka ställning i rättsordningen bärs upp av
en i internationell jämförelse hög organisationsgrad och
arbetstagarsidan. Kollektivavtalen har arbetats fram av parterna
själva, och de fackliga organisationerna har medlemmar och
förtroendevalda ute på arbetsplatserna som vidtar åtgärder om
reglerna inte följs. De avtalsslutande parterna på båda sidor har
också ett ansvar att se till att medlemmarna respekterar och
följer de avtal man blivit överens om.
Fri rörlighet
Reglerna om fri rörlighet för arbetstagare och tjänster och
etableringsfriheten inom EU innebär bl.a. möjligheter för
arbetsgivare i Sverige att bedriva verksamhet med arbetskraft
från andra länder och för arbetsgivare i andra EES-länder att
bedriva verksamhet i Sverige med svensk eller utländsk
arbetskraft. Att träffa kollektivavtal är en facklig uppgift och
de fackliga organisationerna har verktyg för att träffa avtal
både med arbetsgivare i Sverige och med arbetsgivare som
har hemvist eller säte i något annat land. Särskilt rätten att
vidta sympatiåtgärder spelar en avgörande roll.
Bevakning av kollektivavtal
När det gäller bevakningen av att ett träffat kollektivavtal
respekteras har det i praktiken stor betydelse om den fackliga
organisationen har medlemmar bland de anställda eller inte.
På en arbetsplats där organisationen har medlemmar och
förtroendevalda handhas saken via dessa. Men i fråga om en
arbetsgivare som är bunden av kollektivavtal men vars
anställda inte är fackligt organiserade, eller är organiserade i
andra organisationer än den kollektivavtalsbärande, har den
avtalsbärande organisationen begränsade möjligheter att följa
om eller hur avtalet tillämpas. Ofta lär det saknas
förutsättningar för att organisera arbetstagare i svenska
fackliga organisationer när arbetstagarna är i landet endast en
kort tid. Det finns i de fallen varken medlemmar eller
förtroendevalda på arbetsplatsen som kan bevaka att
ingångna avtal följs.
En arbetsgivare som träffar ett kollektivavtal är skyldig att
tillämpa det. Att den skyldigheten i förhållande till den
fackliga avtalsparten omfattar att tillämpa avtalets lönevillkor
på även icke organiserade arbetstagare kan följa av avtalen.
Härutöver - vid sidan av partsintresset att ingångna avtal följs
av motparten - kan det även från mer allmänna
utgångspunkter vara av värde att det bevakas att skäliga löne-
och anställningsvillkor, regler om försäkringar m.m. enligt
kollektivavtal tillämpas på arbetsmarknaden. Det ligger för
svenska förhållanden nära till hands att den uppgiften
anförtros de fackliga organisationerna.
Det finns således ett berättigat intresse av att de fackliga
organisationerna har rättsliga och praktiska möjligheter att
övervaka att ingångna kollektivavtal följs även i de fall det
hos arbetsgivaren inte finns medlemmar i den fackliga
organisationen. Nuvarande reglering i medbestämmandelagen
ger emellertid inte den fackliga organisationen tillräckliga
möjligheter till detta. Rätten enligt 19 §
medbestämmandelagen att granska böcker, räkenskaper och
andra handlingar gäller i den omfattning som organisationen
behöver för att tillvarata medlemmarnas gemensamma
intressen i förhållande till arbetsgivaren. På företag som är
bundna av kollektivavtal men där den fackliga organisationen
saknar medlemmar ger således inte bestämmelsen den
fackliga organisationen någon rätt att få ut handlingar i avsikt
att kontrollera om arbetsgivaren tillämpar kollektivavtalet
korrekt. Regeln har inte heller till ändamål att säkerställa att
organisationerna kan bevaka att ingångna kollektivavtal
efterlevs. Syftet med arbetsgivarens ensidiga
informationsskyldighet är i stället att skapa förutsättningar för
ett ändamålsenligt utövande av de kollektivavtalsbärande
organisationernas inflytande i arbetsgivarens verksamhet
genom att tillförsäkra organisationerna den information som
behövs för ändamålet (jfr AD 1989 nr 94). Bestämmelserna
om informationsskyldigheten kompletterar alltså lagens
regler om förhandlingsrätten (jfr också prop. 1975/76:105 bil.
1 s. 231 f.f.).
Nuvarande ordning kan sägas innebära att träffade avtal i
vissa situationer kan ignoreras utan att den arbetsgivare som
avviker från avtalet löper nämnvärd risk för upptäckt och
sanktioner i anledning av avtalsbrottet. Detta är inte rimligt.
Både av rättviseskäl - för att den enskilde arbetstagaren inte
skall utnyttjas otillbörligt - och som ett försvar för den
svenska arbetsrättsliga modellen där övervakningen av att
träffade avtal följs anförtrotts arbetsmarknadens parter, bör
det utredas hur en reglering kan utformas som ger
arbetstagarorganisationerna den information eller de andra
möjligheter som behövs för en effektiv bevakning av
efterlevnaden av tecknade kollektivavtal även i de fall
organisationen saknar medlemmar på en arbetsplats.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att lämna förslag till hur
en reglering kan utformas som ger kollektivavtalsbärande
fackliga organisationer de möjligheter de behöver för att
kunna bedriva en effektiv bevakning av efterlevnaden av
tecknade kollektivavtal även i de fall organisationen saknar
medlemmar på en arbetsplats. Utredaren skall i första hand
överväga ändringar i medbestämmandelagen.
Utredaren skall beakta bl.a. hänsynen till den enskildes
integritet, exempelvis i förhållande till Europeiska
konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna
och de grundläggande friheterna, och förhållandet till den
negativa föreningsrätten. Vidare skall utredaren behandla
frågor såsom arbetsgivares intresse av att avtalade löne- eller
andra anställningsvillkor inte röjs, hur erhållen information
skall hanteras av organisationen, det eventuella behovet av
ändringar i bestämmelserna om tystnadsplikt och ekonomiska
konsekvenser av en utökad informationsskyldighet.
Utredaren skall särskilt beakta om administrativa och
ekonomiska konsekvenser blir olika för små och större
företag respektive arbetsgivare inom privat och offentlig
sektor. Eventuella förslag skall utformas så att företagens
administrativa kostnader hålls på en så låg nivå som möjligt.
När det gäller redovisning av förslagets konsekvenser för
företag bör samråd ske med Näringslivets regelnämnd.
Utredaren skall också belysa hur utökade fackliga
befogenheter skulle förhålla sig till den svenska
arbetsrättsliga modellen i stort och balansen mellan
arbetsgivare och arbetstagare på arbetsmarknaden.
Utredaren skall under arbetet samråda med arbetsmarknadens
parter och i lämplig utsträckning även med andra
organisationer som representerar de intressen som berörs.
Uppdraget skall redovisas senast den 29 april 2005.
(Näringsdepartementet)