Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om författningsreglering av nationella kvalitetsregister inom hälso- och sjukvården, m.m. (S 2003:03), Dir. 2004:95
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2004-06-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 2004
Sammanfattning av uppdraget
Den särskilda utredaren skall se över hur behandlingen av
personuppgifter inom hälso- och sjukvården regleras samt
lämna förslag till en väl fungerande och sammanhängande
reglering av området.
Utredaren skall vid utformningen av sina förslag göra en
avvägning mellan enskildas behov av skydd för den
personliga integriteten och nyttan för samhället och
patientsäkerheten.
Utredaren skall inom ramen för uppdraget överväga frågor
som rör
- elektroniska patientjournaler,
- för vilka ändamål personuppgifter skall få behandlas,
- överföring av uppgifter både mellan olika organisatoriska
vårdenheter inom den offentliga hälso- och sjukvården, samt
- mellan den offentliga hälso- och sjukvården och verksamhet
som bedrivs av andra än landsting.
Utredaren skall i sina överväganden utgå från att all
journalhantering i framtiden i huvudsak skall vara
elektronisk. Formerna för den enskilde patientens möjlighet
att ta del av uppgifter om sig själv via Internet bör också
utredas.
Utredaren skall särskilt se över bestämmelserna i
patientjournallagen (1985:562) och lagen (1998:544) om
vårdregister samt lämna förslag till ändringar i dessa eller till
en ny författningsreglering.
Utredaren skall också utreda frågor kring den överföring och
det utbyte av personuppgifter som förekommer i det
internationella samarbetet beträffande uppgifterna i
kvalitetsregistren. Utredaren skall vid behov lämna förslag
till bestämmelser om detta.
I utredarens uppdrag ingår också att se över frågan om
Läkemedelsverket skall få föra ett register för uppföljning av
läkemedels ändamålsenlighet. Utredaren skall överväga hur
ett sådant register skall regleras.
Utredaren får vidare i uppdrag att göra en generell översyn av
lagen (1996:1156) om receptregister och anpassa den till
övrig lagstiftning inom området.
Behandlingen av personuppgifter skall regleras med
beaktande av personuppgiftslagen (1998:204).
Utredaren skall göra en översyn av aktuella bestämmelser i
lagen (1998:543) om hälsodataregister och sekretesslagen
(1980:100). Utredaren skall också göra en översyn av andra
bestämmelser på hälso- och sjukvårdens område som berörs
av uppdraget, t.ex. lagen (1998:531 ) om yrkesverksamhet på
hälso- och sjukvårdens område. Utredaren skall lämna förslag
till nödvändiga ändringar i även dessa författningar.
Den översyn av författningarna som skall göras och de
förslag som lämnas skall utgå från syftet att skapa en
sammanhållen reglering av hanteringen av personuppgifter
inom hälso- och sjukvården.
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 31 december
2005.
Bakgrund
IT-utvecklingen inom hälso- och sjukvården
Hanteringen av datalagring och informationsflöden inom
hälso- och sjukvårdssektorn har under senare år undergått en
genomgripande förändring. Från att tidigare ha varit en helt
och hållet pappersbaserad hantering, har den tekniska
utvecklingen medfört att en övervägande och ständigt växande
andel av allt informationsutbyte nu sker i elektronisk form.
En ökad användning av IT-stöd inom hälso- och sjukvården
skapar helt nya möjligheter för sektorn att använda befintliga
resurser på ett mer effektivt sätt. Genom att digitalisera en rad
administrativa processer och därigenom effektivisera
hanteringen av exempelvis provsvar, remisser och
journalföring, kan stora personella och ekonomiska resurser
frigöras för sjukvårdshuvudmännen. Den ökade
användningen av IT-stöd inom hälso- och sjukvården utgör
därmed ett kraftfullt verktyg för att minska vårdpersonalens
administrativa börda och som en konsekvens stärka sektorns
kärnverksamhet, vilket är till stor vinst såväl för patienter och
anhöriga som vårdpersonal och sjukvårdshuvudmän.
I detta sammanhang bör också vikten av att beakta frågor om
IT-säkerhet för att skydda de registrerades integritet särskilt
uppmärksammas i utredningsarbetet.
Ett nytt arbetssätt och en ökad digitalisering av hälso- och
sjukvårdssektorn medför också nya utmaningar. Dels
aktualiseras tidigare okända juridiska frågeställningar, dels
uppstår en diskussion om de tekniska hinder som fortfarande
existerar mellan olika vårdgivare. Tre initiativ för att lösa
problemställningarna ovan bör i detta sammanhang särskilt
nämnas.
Hösten 2003 beslutade regeringen att tillsätta en IT-politisk
strategigrupp med uppdrag att främja informationssamhällets
fortsatta utveckling i Sverige. Gruppen har identifierat ett
antal fokusområden som man kommer att koncentrera sin
verksamhet kring. Ett av dessa fokusområden är vård och
omsorg, vilket innebär att man tar ett samlat grepp om
utvecklingen av informations- och kommunikationsteknik
inom såväl hälso- och sjukvården som de sociala omsorgerna.
En arbetsgrupp bestående av centrala aktörer inom sektorn
har nu bildats som en undergrupp till strategigruppen.
Carelink är en medlemsorganisation där landsting, regioner,
kommuner och privata vårdgivare inbjuds att bli medlemmar
för att finna gemensamma lösningar för att möjliggöra en
ökad IT-användning inom hälso- och sjukvården. Förbättrade
samverkansformer skapar möjligheter för ett ökat
informationsutbyte och gemensamt nyttjande av resurser över
kommun- och landstingsgränserna. Det mest konkreta
resultatet av Carelinks verksamhet är etablerandet av Sjunet,
en nationell IT-infrastruktur för samtliga Sveriges landsting
och ett växande antal kommuner. Detta nätverk är en
grundförutsättning för ett nationellt informationsutbyte
mellan de olika vårdnivåerna.
År 2000 beslutade riksdagen om en nationell handlingsplan
för utveckling av hälso- och sjukvården för perioden 2001 -
2004. I samband härmed uppdrog regeringen åt bl.a.
Socialstyrelsen att svara för samordningen av arbetet med att
förbättra informationsförsörjning och verksamhetsuppföljning
inom hälso- och sjukvården, bl.a. med hjälp av IT.
Socialstyrelsens projekt som bedrivs under namnet InfoVU, skall
avrapporteras till regeringen 2005.
Kvalitetsregisterutredningens arbete
Kvalitetsregisterutredningen (S 2003:03) har i sitt arbete med
att lämna förslag till en särskild författningsreglering av
nationella kvalitetsregister stött på flera frågor som gäller
gränsdragningen mellan en reglering av dessa register och
övrig reglering, främst vårdregisterlagen (1998:544). Då det
sedan tidigare finns ett behov av en bredare översyn av
personuppgiftshanteringen inom hälso- och sjukvården, anser
regeringen att det är lämpligt att området nu ses över i sin
helhet. Kvalitetsregisterutredningen får därför i uppdrag att
göra denna översyn. För en närmare redogörelse för
kvalitetsregisterbegreppet hänvisas till utredningens direktiv,
dir. 2003:42.
Nuvarande reglering
Förutom de författningar som sedan tidigare finns angivna i
direktiven till Kvalitetsregisterutredningen (S 2003:03) har
följande lagar betydelse för behandlingen av personuppgifter
inom hälso- och sjukvården.
Patientjournallagen (1985:562) trädde i kraft den 1 januari
1986 och innehåller bestämmelser om patientjournalens
innehåll, utformning och hantering, hur journalerna skall
bevaras, vilka yrkeskategorier som är skyldiga att föra
journal, omhändertagande av journaler, offentlighet och
sekretess m.m. Lagen är teknikoberoende, dvs. den gäller för
såväl automatiserad som viss manuell hantering av
personuppgifter.
Apoteket AB får enligt 1 § lagen (1996:1156) om
receptregister för vissa ändamål med hjälp av automatisk
databehandling föra ett register (receptregister) över
förskrivningar av läkemedel och andra varor som omfattas av
lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. Registret
tillkom i första hand för att användas som underlag för
faktureringen från Apoteket AB till landstingen för deras
respektive delar av kostnaderna för läkemedelsförmånerna.
Registret är också avsett att användas för att samla in och
vidarebefordra information från recepten för landstingens
ekonomiska uppföljning och planering samt för förskrivarnas,
verksamhetschefernas, läkemedelskommittéernas och
Socialstyrelsens medicinska uppföljning och
kvalitetssäkringsarbete samt för Socialstyrelsens tillsyn.
Tidigare översyner och utredningar
I mars 1999 uppdrog regeringen åt Socialstyrelsen att utreda
omfattningen av administrativt arbete i vården och föreslå
åtgärder för att få bort onödig administration i hälso- och
sjukvården. Rapporten Omfattningen av administration i
vården överlämnades till regeringen i januari 2000. Den
innehöll förslag till flera åtgärder kring
dokumentationsfrågor.
I regleringsbrevet för år 2000 fick Socialstyrelsen i uppdrag
att utvärdera och se över patientjournallagen (1985:562). I
utvärderingen skulle det ingå en analys av kraven på och
formerna för journaldokumentationen. Utifrån utvärderingen
skulle Socialstyrelsen föreslå de förändringar som var
påkallade mot bakgrund av utvecklingen inom hälso- och
sjukvården. Uppdraget redovisades i december 2001, i
rapporten Patientjournallagen - en översyn med förslag till
författningsändringar.
Sekretess m.m.
Sekretess inom den offentliga hälso- och sjukvården regleras
i sekretesslagen (1980:100). Sekretess gäller, med vissa
undantag, inom hälso- och sjukvården för uppgift om enskild
persons hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden, om
det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde
eller någon honom närstående lider men. Sekretessen kan innebära
hinder mot att uppgifter om en patient lämnas från en enhet till
en annan inom en myndighet, mellan myndigheter eller från en
myndighet till en enskild vårdgivare.
Bestämmelser om tystnadsplikt inom enskild hälso- och
sjukvård regleras i lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på
hälso- och sjukvårdens område. I lagen stadgas att den som
tillhör eller har tillhört hälso- och sjukvårdspersonalen inom
den enskilda hälso- och sjukvården inte obehörigen får röja
vad han eller hon i sin verksamhet har fått veta om en enskild
persons hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden.
Vid tolkningen av obehörighetsrekvisitet har det ansetts
naturligt att söka ledning i skaderekvisitet som finns i
sekretesslagens bestämmelse om sekretess inom hälso- och
sjukvården.
Regeringen beslutade i april 1998 att tillsätta en
parlamentarisk kommitté som bl.a. skulle göra en allmän
översyn av sekretesslagen (1980:100) samt särskilt
uppmärksamma vissa frågor som rör sekretess och
myndigheternas möjligheter att samverka (Offentlighets- och
sekretesskommittén, dir. 1998:32). Kommittén överlämnade
den 4 december 2003 sitt huvudbetänkande Ny sekretesslag
(SOU 2003:99) till regeringen. Betänkandet innehåller bl.a.
förslag som rör sekretessgränserna inom ett landsting och
möjligheterna till sekretessgenombrott mellan myndigheter
och i förhållande till enskilda vårdgivare. Förslagen har
betydelse för frågan om överföring av uppgifter mellan olika
vårdgivare inom hälso- och sjukvården med hjälp av IT.
Behovet av en samlad översyn
Under senare år har det av olika skäl uppstått ett behov av en
översyn av regleringen av behandlingen av personuppgifter
inom hälso- och sjukvården. Användningen av automatiserad
databehandling inom området har ökat. Kraven på att
landstingen skall bedriva kvalitetsuppföljning av sin
verksamhet har ökat. Patienter har fått större möjligheter att
välja vård utanför sitt hemlandsting. Patienter bereds också
möjligheter till vård utanför Sveriges gränser och medborgare
i andra länder, framför allt från övriga Europa, kan söka vård
vid svenska sjukhus. Detta innebär ökade krav på
landstingens planerings- och kvalitetssäkringsarbete.
Hälso- och sjukvården har under senare år genomgått stora
strukturförändringar och antalet driftsformer inom sjukvården
är i dag fler än för några år sedan. Ett stort antal privata
vårdgivare ingår numera regelmässigt i vårdkedjan. En
utveckling mot kortare vårdtider och en större rörlighet för
både patienter och personal har pågått i flera år och allt tyder
på att den kommer att fortsätta. Genom t.ex. inhyrning av
personal från bemanningsföretag ökar det antal personer som
direkt involveras i vården av en enskild patient. Det har också
blivit allt vanligare att man inom hälso- och sjukvården
dokumenterar uppgifter kring patienten i elektroniska
patientjournaler. Inom primärvården används sådana
journaler av en mycket stor andel av allmänläkarna och även
på sjukhusen används elektroniska journaler i allt större
utsträckning. Samtidigt har patienternas inflytande och
kännedom om rätten till information m.m. ökat. Sammantaget
innebär dessa faktorer att de krav som samhället, patienterna
och omvärlden ställer på patientdokumentation har ökat.
Ett antal frågor om hur de olika författningar som reglerar
området förhåller sig till varandra måste besvaras, både vad
gäller innehåll och gränsdragningsproblem. Möjligheten att
skapa en sammanhållen lagstiftning för behandlingen av
personuppgifter inom hälso- och sjukvården skall därför
utredas.
Behovet av en översyn av patientjournallagen
Den tid och de resurser som hälso- och sjukvården lägger på
administration och dokumentation är betydande. En bra och
enkel journalföring kan bidra till att resurserna används mer
effektivt vilket leder till att dessa i stället kan användas till
vård och omsorg för den enskilde. Om en ny reglering av
journalföringen också leder till att uppföljning och
utvärdering kan förbättras kan det i sin tur innebära att
kvaliteten och patientsäkerheten i vården ökar. Det finns
därför ett behov av att utreda om en mer enhetlig hantering av
journaldokumentationen i hela landet kan säkra hanteringen
av personuppgifter inom vården samtidigt som patientsäkerheten
och patientens egen möjlighet till medverkan kan stärkas.
Överföring av patientuppgifter mellan olika organisatoriska
vårdenheter
Den ökade användningen av elektroniska journaler gör det
tekniskt möjligt att snabbt och effektivt inhämta eller föra
över uppgifter om en patient till en annan vårdenhet när detta
behövs för att ge patienten vård eller behandling. Det är dock
viktigt att ställa eventuella effektivitetsvinster mot den
enskildes rätt till integritetsskydd.
Socialstyrelsen har i rapporten Patientjournallagen - en
översyn med förslag till författningsändringar föreslagit att
det bör framgå av patientjournallagen att en enda
sammanhållen journal skall kunna föras per patient. Syftet
med bestämmelsen är att minska onödig dokumentation i
vården, så att samma uppgift inte skall behöva dokumenteras
flera gånger. Vidare menade styrelsen att ett sätt att
ytterligare nedbringa tiden för patientdokumentation är att
använda en och samma journal för olika vårdtillfällen vid
skilda enheter. För att detta skall kunna ske gäller att
sekretessen inte lägger hinder i vägen och att möjligheter ges
till att gemensamt behandla personuppgifter.
Datainspektionen har i sitt remissvar över Socialstyrelsens
rapport pekat på att det ur sekretess- och integritetshänseende
finns flera problem med en sådan lösning. Det saknas också
en analys av hur bestämmelserna i personuppgiftslagen
(1998:204) och vårdregisterlagen (1998:544) skall kunna
tillämpas när en gemensam journal förs med stöd av IT. Som
exempel kan nämnas frågan om vem som skall betraktas som
personuppgiftsansvarig och vara skyldig att informera om
den personuppgiftsbehandling som sker och vidta de tekniska
och organisatoriska säkerhetsåtgärder som personuppgiftslagen
kräver. Lämpligheten av, samt förutsättningarna för, en
sammanhållen journal för varje patient bör därför utredas.
Vidare bör utredaren se över förutsättningarna för att.
överföra personuppgifter mellan verksamheter inom privat
och offentlig hälso- och sjukvård, samt mellan hälso- och
sjukvården och andra verksamheter där uppgifterna används
eller bör få användas. I detta sammanhang skall
Offentlighets- och sekretesskommitténs förslag särskilt
beaktas.
Journalhantering vid gränsöverskridande vård
Enligt 5 § patientjournallagen (1985:562) skall de
journalhandlingar som upprättas inom hälso- och sjukvården
vara skrivna på svenska språket, vara tydligt utformade och
så långt möjligt förståeliga för patienten. I Socialstyrelsens
föreskrifter och allmänna råd om patientjournallagen finns
vissa undantag vad gäller språket (SOSFS 1993:20). Det
handlar om de fall då hälso- och sjukvårdspersonalen har
utbildning från ett annat land, då journal i vissa fall får föras
på annat språk, eller de fall då patienten inte behärskar det
svenska språket.
Mot bakgrund av att den fria rörligheten av personer inom
EU öppnar för möjligheter till gränsöverskridande vård finns
det behov av att utreda om bestämmelserna på ett tillräckligt
sätt tillgodoser patienternas rätt att kunna ta del av
dokumentationen.
Behovet av en översyn av vårdregisterlagen
Automatiserad databehandling av personuppgifter vid
medicinsk behandling i sjukvården regleras i dag genom
vårdregisterlagen (1998:544). Enligt lagen får uppgifter bland
annat behandlas för uppföljning, utvärdering och
kvalitetssäkring och administration på verksamhetsområdet.
Dessa ändamål sammanfaller till vissa delar med de syften
som ligger bakom kvalitetsregistren.
Inom hälso- och sjukvården pågår en ständig utveckling mot
att tekniskt integrera kvalitetssäkringsarbetet med elektronisk
patientjournalföring eller annan individinriktad verksamhet.
Vid en sådan integrering blir det allt svårare att särskilja
personuppgiftsbehandling som sker i respektive utanför ett
vårdregister dvs. att avgöra om en behandling av
personuppgifter regleras av vårdregisterlagen eller inte. Det
vore olyckligt om samma personuppgiftsbehandling inom
den medicinska vården skulle komma att regleras av två olika
lagar, vårdregisterlagen och en ny lag om kvalitetsregister.
Bestämmelserna i vårdregisterlagen behöver därför ses över
och utformas i överensstämmelse med övrig lagstiftning på
området, inte minst den författningsreglering som skall gälla
för kvalitetsregistren.
Det är inte möjligt att lämna ut uppgifter i ett vårdregister för
automatiserad behandling för ett ändamål som avviker från 3
och 4 §§ vårdregisterlagen. Som exempel kan nämnas
utlämnande av uppgifter från ett vårdregister för behandling
med stöd av lagen (2001:454) om behandling av personuppgifter
inom socialtjänsten. Det dubbla huvudmannaskapet, framförallt vid
vård av äldre och psykiskt sjuka, ställer stora krav på väl
fungerande informationssystem och samverkan mellan landsting och
kommuner.
Det finns i dag vissa problem med att tolka
ändamålsbestämmelserna i vårdregisterlagen. Bland annat har
frågan uppstått i vilken utsträckning personuppgifter i ett
vårdregister kan användas för utvärdering, kvalitetssäkring
och uppföljning av landstingens verksamhet. Det finns därför
anledning att se över bestämmelserna också från dessa
utgångspunkter.
Vidare behöver begreppet direktåtkomst ses över. Endast den
som behöver uppgifter ur ett vårdregister för sitt arbete har
direktåtkomst till dessa. Detta innebär att patienten saknar rätt
till direktåtkomst till uppgifter om sig själv ur ett
vårdregister. Utredaren bör se över möjligheten att införa en
sådan rätt till direktåtkomst för patienten, med beaktande av
möjligheten att utnyttja informationsteknikens fördelar samt
möjligheten att utföra nödvändig sekretessprövning.
Behovet av översyn av övriga frågor
Internationella frågor för kvalitetsregisterföring
Det sker ett ökat utbyte av personuppgifter mellan
kvalitetsregister i Sverige och kvalitetsregister som förs
inom hälso- och sjukvård utomlands.
Särskilt register för uppföljning av läkemedels
ändamålsenlighet
I en skrivelse till Socialdepartementet har Läkemedelsverket
hemställt att regeringen inom ramen för lagen (1998:543) om
hälsodataregister skall utfärda föreskrifter för uppföljning av
läkemedels ändamålsenlighet (S2002/5495/HS). Verket pekar
på att det inom det centrala förfarandet inom EU, jfr rådets
förordning (EEG) nr 2309/93 av den 22 juli 1993 om
gemenskapsförfaranden för godkännande för försäljning av
och tillsyn över humanläkemedel och veterinärmedicinska
läkemedel samt om inrättande av en europeisk
läkemedelsmyndighet (EGT L 214, 24.08.1993, s. 1, Celex
393R2309), har beslutats om godkännanden av läkemedel för
försäljning med villkor att uppföljningsregister upprättas för
att behandla uppgifter om bl.a. känsliga patientdata,
läkemedelsförskrivning, användning och effekter. Det har
föreslagits att läkemedelsföretagen själva skall vara
personuppgiftsansvariga. Läkemedelsverket har motsatt sig
att dessa register skall föras av företagen och ansett att denna
uppgift borde ligga på tillsynsmyndigheten.
Ändamålet för ett sådant uppföljningsregister föreslås vara
framställning av statistik, uppföljning, utvärdering och
kvalitetssäkring av hälso- och sjukvård samt forskning och
epidemiologiska undersökningar. Ändringarna är enligt
Läkemedelsverket nödvändiga för att verket skall kunna
fullgöra sina tillsynsåtaganden enligt läkemedelslagen
(1992:859) och förordningen (1996:611) med instruktion för
Läkemedelsverket.
Utredningen om uppföljning inom läkemedelsområdet (S 2002:04)
gjorde i betänkandet Ökad patientsäkerhet på läkemedelsområdet
(SOU 2003:52) bedömningen att Läkemedelsverket, för att kunna
lösa sina nationella uppgifter men också leva upp till de krav
på uppföljning som åläggs av EU, bör ges möjligheter att följa
upp läkemedel med särskilda säkerhetsproblem eller andra
medicinska frågeställningar som kräver svar inom något eller
några få år. Utredningen ansåg att denna uppgift inte skulle
kunna lösas med det läkemedelsregister som den föreslog skulle
inrättas i form av ett hälsodataregister vid Socialstyrelsen.
Utredningen drog slutsatsen att Läkemedelsverkets behov av ett
register för uppföljning av läkemedels ändamålsenlighet bäst
skulle kunna tillgodoses genom att det skapades ett särskilt
register.
Behov av särskilda uppföljningsinsatser för läkemedel kan
identifieras redan vid godkännandet, exempelvis om
genomförda studier är av kort varaktighet. Behovet kan också
uppkomma efter en tids användning av läkemedlet i klinisk
vardag. Uppföljningsbehovet kan vara specifikt för vissa
patientgrupper som inte har behandlats i kliniska prövningar,
exempelvis äldre och barn. Det kan också gälla s.k.
särläkemedel där få patienter behandlas och ytterligare
kunskap måste insamlas systematiskt. För att kunna
identifiera sällsynta biverkningar eller effekter krävs stora tal
varför data måste insamlas på nationell nivå. Frågeställningar
som kan behöva belysas är exempelvis risker för cancer eller
svåra infektioner som tuberkulos vid behandling med
läkemedel mot diabetes, reumatism och HIV.
Dessa frågeställningar kan inte besvaras snabbt och
tillförlitligt utan tillgång till strukturerad medicinsk
information som kan tas fram i ett register för uppföljning av
läkemedlens ändamålsenlighet. Läkemedelsverket har redan
idag delvis tillgång till information av denna karaktär men
verket kan inte sammanställa och bearbeta denna information
på ett ändamålsenligt sätt på grund av avsaknad av legalt
stöd.
Uppföljning, utvärdering och kvalitetssäkring
Utredningen om uppföljning inom läkemedelsområdet hade
bl.a. i uppdrag att överväga vilka åtgärder som kunde vidtas
för att tillgodose landstingens behov av förbättrade
möjligheter till uppföljning av läkemedel. Utredningen fann i
sitt betänkande Ökad patientsäkerhet på läkemedelsområdet
(SOU 2003:52) att det finns ett berättigat intresse för det
allmänna av förbättrade uppföljningsmöjligheter. I fråga om
landstingens uppföljningsmöjligheter lämnade utredningen
dock inga förslag. Utredningen ansåg att landstingens krav på
uppföljning skulle kräva inrättande av olika
läkemedelsregister som visserligen skulle medföra effektivare
uppföljning av läkemedelsanvändningen, men som av hänsyn
till skyddet för den enskildes integritet inte kunde anses
motiverade.
En effektivare användning av läkemedel innebär fördelar för
såväl den enskilde patienten som det allmänna. Regeringen
anser därför att landstingens behov av och möjligheter till
uppföljning och utvärdering skall utredas ytterligare. Detta
innebär bl.a. att dagens möjligheter till uppföljning bör
kartläggas. Patientsäkerheten skall särskilt beaktas.
Receptregisterlagen - en översyn
Utredningen om uppföljning inom läkemedelsområdet gjorde
i betänkandet Ökad patientsäkerhet på läkemedelsområdet
(SOU 2003:52) bedömningen att en översyn av
receptregisterlagens (1996:1156) regler är motiverad i syfte
att bättre anpassa denna till reglerna i personuppgiftslagen
(1998:204) En grundläggande orsak till behovet är att frågan
inte uppmärksammades då personuppgiftslagen år 2001
ersatte den tidigare datalagen (1973:289). Enligt
personuppgiftslagen är det i princip tillåtet att behandla
personuppgifter om den registrerade har lämnat sitt samtycke
till det och de grundläggande kraven i 9 §
personuppgiftslagen är uppfyllda. Receptregisterlagen
omfattar ändamål som får tillgodoses dels utan den enskildes
samtycke, dels i två avseenden när det gäller registrering med
den enskildes samtycke. Konsekvensen har blivit att viss
osäkerhet kan råda om vilka principer som numera skall
anses gälla vid tolkningen av receptregisterlagens
tillämpningsområde.
Uppdraget
Utredaren skall lämna förslag till en reglering av
behandlingen av personuppgifter inom hälso- och sjukvården.
Utredaren skall i sitt uppdrag överväga för vilka ändamål
personuppgifter får behandlas inom hälso- och sjukvården.
Regleringen skall omfatta behandlingen av personuppgifter i
den medicinska vården, den kvalitetsförbättrande
verksamheten, forskningen och den administrativa
verksamheten inom hälso- och sjukvården.
Utredaren skall i sina förslag utgå från hur personuppgifter
bör hanteras i syfte att öka patientsäkerheten och
möjligheterna till patientmedverkan, förbättra såväl den
medicinska som den ekonomiska uppföljningen samt minska
administrationen samtidigt som hanteringen av
personuppgifter säkras och den personliga integriteten
skyddas. För uppdraget som helhet gäller att utredaren skall
göra en lämplig avvägning mellan skydd av den personliga
integriteten å ena sidan och nyttan för samhället och
patientsäkerheten å andra sidan. Förslagen skall vidare syfta
till att skapa en väl fungerande och sammanhängande
reglering av området.
Utgångspunkten skall, liksom i dag, vara att den enskilde
skall lämna ett uttryckligt och informerat samtycke till utbyte
av information om honom eller henne och till alla konkreta
åtgärder som vidtas för dennes vård och behandling. Om
undantag från denna huvudregel föreslås skall fördelar och
nackdelar med ett sådant förslag noggrant belysas.
I uppdraget ingår att särskilt se över bestämmelserna i
patientjournallagen (1985:562) och lagen (1998:544) om
vårdregister samt att lämna förslag till ändringar i dessa eller,
om utredaren finner det mer lämpligt, till en ny
författningsreglering.
Utredaren skall analysera förutsättningarna för och nyttan av
att skapa en för samtliga vårdgivare sammanhållen journal
för varje patient, på nationell nivå eller på landstingsnivå. Om
utredaren finner att en sammanhållen journal är
ändamålsenlig utifrån patientsäkerhet, förbättrad uppföljning,
begränsad administration samt att den är förenlig med
skyddet av den personliga integriteten skall han lämna de
författningsförslag som är nödvändiga. Om utredaren finner
att en sammanhållen journal inte bör skapas eller att den av
tekniska skäl inte kan genomföras inom kort, skall utredaren
granska och analysera förutsättningarna i övrigt för att
överföra personuppgifter mellan verksamheter inom privat
och offentlig hälso- och sjukvård, samt mellan hälso- och
sjukvården och andra verksamheter där uppgifterna används
eller bör få användas. Utredaren skall lämna förslag till hur
detta skall regleras. Vid förskrivning av läkemedel kan det
vara angeläget att inhämta information om tidigare
förskrivningar för patienten. Utredaren skall därför överväga
om förskrivare av patientsäkerhetsskäl bör kunna ta del av
uppgifter om andra förskrivare som patienten haft kontakt
med under den senaste tiden för att med denne kunna
diskutera patientens läkemedelssituation inför en ny
förskrivning av läkemedel. Utredaren skall överväga vilken
information som krävs för att den tidigare förskrivaren skall
kunna kontaktas och lämna de förslag som krävs.
I uppdraget ingår att utreda om bestämmelserna om språk vid
journalföring tillgodoser patienternas rätt att kunna ta del av
sin patientjournal samt att i förekommande fall lämna förslag
till lämplig reglering.
Utredaren skall se över och vid behov föreslå nya
bestämmelser kring den överföring av personuppgifter som
förekommer i det internationella samarbete som många av
kvalitetsregistren deltar i.
Vidare skall utredaren granska och analysera
vårdregisterlagens bestämmelser för en anpassning till
näraliggande lagstiftning på området samt lämna förslag till
en lämplig reglering. Utredaren skall särskilt beakta
landstingens möjligheter att kunna bedriva uppföljning,
utvärdering och kvalitetssäkring av sin verksamhet samt
landstingens samverkan med kommuner kring vissa
patientkategorier, t.ex. psykiskt sjuka och äldre personer. I
den mån förtydligande eller tillägg till befintlig lagstiftning
bedöms vara nödvändig för att sådan uppföljning skall kunna
genomföras, skall utredaren lämna författningsförslag. Vidare
ingår det i uppdraget att se över möjligheterna för patienten
att via Internet få ta del av uppgifter om sig själv på ett sätt
som möjliggör nödvändig sekretessprövning.
En effektivare användning av läkemedel innebär fördelar för
såväl den enskilde som samhället i stort. Utredaren skall
redovisa hur landstingens möjligheter till uppföljning,
utvärdering och kvalitetssäkring, särskilt med avseende på
förskrivning och användning av läkemedel på förskrivar- och
individnivå, kan tillgodoses utifrån de förslag som utredaren i
övrigt lämnar om behandlingen av personuppgifter. Om dessa
förslag inte tillgodoser landstingens behov skall utredaren
lämna de förslag som är nödvändiga för att detta skall bli
möjligt.
Utredaren skall överväga om, och i så fall hur, ett register för
läkemedels ändamålsenlighet bör utformas och, mot
bakgrund av övriga överväganden, vid behov lämna förslag
till en reglering för ett sådant register hos Läkemedelsverket.
Utredaren skall även se över receptregisterlagen (1996:1156),
i syfte att anpassa den till övrig lagstiftning på området,
däribland bestämmelserna i personuppgiftslagen, samt lämna
de förslag till ändringar som utredaren anser lämpliga, eller,
vid behov, en ny författning.
Behandlingen av personuppgifter skall regleras mot bakgrund
av personuppgiftslagen (1998:204.)
Utredaren skall göra en översyn av aktuella bestämmelser i
lagen (1998:543) om hälsodataregister och sekretesslagen
(1980:100). Utredaren skall också göra en översyn av andra
bestämmelser på hälso- och sjukvårdens område som berörs
av uppdraget. Utredaren skall lämna förslag till nödvändiga
ändringar i även dessa författningar.
Den översyn av författningarna som skall göras och de
förslag som lämnas skall utgå från syftet att skapa en
sammanhållen reglering av hanteringen av personuppgifter
inom hälso- och sjukvården.
Utredningen skall ha som utgångspunkt att all journalföring i
framtiden i huvudsak skall vara elektronisk. Vidare bör
utredaren i sina förslag utgå från de datatekniska möjligheter
som finns i dag att t.ex. hantera databaser och begränsa
antalet användare. I dessa frågor skall utredaren samråda med
regeringens IT-politiska strategigrupp, InfoVU-projektet och
Carelink.
Utredaren skall i förekommande fall lämna förslag till
nödvändig speciallagstiftning. Eftersom det är regeringens
mening att speciallagstiftning som huvudregel bör gälla
utöver personuppgiftslagen och begränsas till att avse frågor
som är specifika för den verksamhet som omfattas av
lagstiftningen, skall utredaren lämna förslag till lagstiftning
utformad efter sådana riktlinjer.
Hälso- och sjukvården utförs i dag även av andra än
landstingen, bl.a. privata aktörer. En del av dem är små
företag som också berörs av utredarens uppdrag. Detta är en
omständighet som utredaren skall beakta i en särskild analys
av konsekvenserna av reglers effekter för små företags
villkor. Utredaren skall, när det gäller förslagens
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets
regelnämnd (NNR).
Om utredningens förslag påverkar kostnaderna eller
intäkterna för staten, kommuner, landsting eller enskilda,
skall en beräkning av dessa kostnader redovisas. Vid
kostnadsökningar och intäktsminskningar för staten,
kommuner eller landsting, skall utredaren föreslå en
finansiering.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Läkemedelsverket,
Socialstyrelsen och andra berörda organisationer.
Inom regeringskansliet har ett uppdrag givits att analysera
försäkringsbolagens hantering av patientjournaler och annan
information om den enskildes hälsa. Mot bakgrund av
analysen skall övervägas om det bör införas begränsningar
när det gäller försäkringsbolagens möjligheter att begära att
den som vill teckna en försäkring ger bolaget tillgång till
information från hälso- och sjukvården. Utredaren skall
samråda med den som har fått detta uppdrag.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 31 december
2005.
(Socialdepartementet)