Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Ansvarskommittén (Fi 2003:02), Dir. 2004:93
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-06-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 2004.
Sammanfattning av uppdraget
Kommittén skall i den andra etappen av sitt uppdrag
analysera och bedöma om struktur och uppgiftsfördelning
inom staten och mellan staten, landstingen och kommunerna
behöver förändras. Syftet är dels att förbättra
samhällsorganisationens möjligheter att hantera framtidens
välfärdsåtaganden och bidra till ökad tillväxt inom ramen för
hållbar utveckling, dels att förbättra medborgarnas
möjligheter till inflytande, insyn och ansvarsutkrävande
genom att skapa en tydligare samhällsorganisation.
Kommittén skall där den finner det motiverat föreslå
förändringar.
Utgångspunkten för kommitténs arbete skall vara en välfärd
på lika villkor och efter behov som styrs demokratiskt och är
solidariskt skattefinansierad. Kommittén skall utifrån ett
medborgarperspektiv i alla delar av sitt uppdrag analysera
och definiera praktiskt tillämpbara principer av begreppet
likvärdighet.
Det samlade kommunala uppdraget
Kommittén skall lämna förslag på vilka uppgifter som den
kommunala nivån bör ansvara för. Om kommittén finner det
motiverat skall den lämna övergripande förslag på
förändringar av nuvarande kommun-, landstings- och
länsindelning. Utifrån en samlad analys skall kommittén
föreslå en övergripande samhällsorganisation samt principer
för relationen mellan staten och den kommunala nivån.
Hälso- och sjukvård, regional utveckling och regional
samhällsorganisation
Kommittén skall analysera och vid behov föreslå
förändringar av hälso- och sjukvårdens struktur och
nuvarande uppgiftsfördelning mellan staten, landstingen och
kommunerna.
Kommittén skall lämna förslag på hur ansvaret för uppgifter
med anknytning till regional utveckling skall fördelas mellan
staten och den kommunala nivån. I kommitténs uppdrag ingår
att analysera och lämna förslag avseende försöksverksamheten
med ändrad regional ansvarsfördelning i Skåne och Västra
Götalands län.
Den statliga styrningen av samhällsorganisationen
Kommittén skall se över och analysera vissa centrala delar av
den statliga styrningen av samhällsorganisationen. Detta
berör både relationen mellan regeringen och de statliga
myndigheterna och mellan staten och den kommunala nivån.
I uppdraget ingår bl.a. att lämna förslag på hur den statliga
verksamheten på regional nivå skall utformas, att utarbeta
principer för den centrala myndighetsstrukturen, att se över
myndigheternas normgivning, att övergripande analysera
konsekvenserna av den lagstiftning som ålägger kommuner
och landsting att tillhandahålla individuella ekonomiska och
sociala rättigheter, att analysera regeringens och statliga
myndigheters kontrollverksamhet samt att övergripande
analysera vissa centrala delar av regeringens ekonomiska
styrning av de kommunala verksamheterna.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 23 januari 2003 att tillkalla en
parlamentarisk kommitté med uppdrag att se över strukturen
och uppgiftsfördelningen inom samhällsorganisationen (dir.
2003:10). Kommitténs arbete skall enligt direktiven bedrivas
i två etapper. För uppdragets andra etapp aviserade
regeringen att den kommer att lämna tilläggsdirektiv.
Kommittén har antagit namnet Ansvarskommittén.
Kommittén överlämnade i december 2003 delbetänkandet
Utvecklingskraft för hållbar välfärd (SOU 2003:123).
Betänkandet har under våren 2004 varit utsänt för synpunkter
till över 460 instanser. En sammanställning av synpunkterna
finns tillgänglig i Finansdepartementet (dnr Fi2003/6563).
Kommittén har utifrån ett medborgarperspektiv gjort en bred
genomgång av förändringar i omvärlden av betydelse för den
framtida samhällsorganisationen. Kommitténs perspektiv är
långsiktigt, och analys och förslag i delbetänkandet är av
övergripande och principiell karaktär. Kommittén bedömer
att det i ett längre perspektiv kommer att uppstå en stark
obalans mellan behov och tillgängliga resurser. I
delbetänkandet anges ett antal förutsättningar för att det
offentliga åtagandet skall klaras i framtiden.
I delbetänkandet redovisas också förslag till inriktning av det
fortsatta utredningsarbetet. Dessa förslag har, tillsammans
med de synpunkter på delbetänkandet som inkommit samt
kommitténs ursprungliga direktiv, utgjort utgångspunkt för
regeringens beslut om inriktningen på kommitténs fortsatta
utredningsuppdrag.
Uppdraget
I kommitténs ursprungliga direktiv anger regeringen
bakgrund, behov och syfte med kommitténs uppdrag.
Ursprungsdirektiven är i dessa delar fortfarande giltiga.
Kommitténs arbete är en del av en omfattande och komplex
reformprocess. Skall denna ge de eftersträvade resultaten
förutsätter detta ett öppet arbetssätt och en nära dialog med
dem som berörs av utredningsarbetet. Av stor vikt är
därvidlag att kommittén, med utgångspunkt i delbetänkandets
analys och problembeskrivning, tillgodogör sig och utnyttjar
de synpunkter som förts fram av myndigheter och organisationer.
Det svenska välfärdssystemet besitter en betydande styrka,
men står också inför stora utmaningar. För att den offentliga
välfärdsnivå vi har i dag skall kunna behållas och utvecklas
är det av avgörande betydelse att åstadkomma en hållbar
tillväxt och en god sysselsättningsutveckling inom ramen för
en hållbar utveckling. Dessutom måste resurserna inom den
offentliga verksamheten fördelas ändamålsenligt, vara
samhällsekonomiskt effektiva och därmed användas
kostnadseffektivt utifrån de politiska prioriteringar som
görs. En förutsättning för detta är att de offentliga
välfärdssystemen kontinuerligt kan utveckla organisation och
verksamhet.
Den offentliga samhällsorganisationen skall kännetecknas av
hög demokratisk legitimitet, effektivitet och rättssäkerhet.
Med en tydlig ansvarsfördelning mellan nivåer ges de
folkvalda organen bättre förutsättningar att få genomslag för
politiken och medborgarna bättre förutsättningar till
inflytande, insyn och ansvarsutkrävande. Principen att ansvar
och resurser i möjligaste mån bör följas åt skall gälla.
I takt med att samhället förändras växer nya önskemål och
behov fram. Det är därför viktigt att på alla nivåer ständigt
pröva vad som skall rymmas inom det offentliga åtagandet.
Mot bakgrund av medborgarnas skilda villkor i samhället är
det angeläget att i detta sammanhang genomgående anlägga
ett fördelningspolitiskt, jämställdhets- och
integrationsperspektiv samt att belysa konsekvenser för olika
grupper av kvinnor och män. Ambitionen skall vara att minska
de ekonomiska och sociala klyftorna.
De möjligheter som informationstekniken erbjuder i form av
nya förutsättningar för demokratiskt deltagande och för
effektivisering bör beaktas.
Sverige är en enhetsstat med en långtgående kommunal
självstyrelse inom ramen för ett starkt nationellt ansvar för
medborgarnas rätt till likvärdig välfärd. Detta innebär att
riksdagen ytterst är ansvarig, men att uppgifterna fördelas
mellan staten och den kommunala nivån. De olika nivåerna
har därmed ett gemensamt sammanhållet ansvar för de
offentliga verksamheterna.
Syfte och övergripande utgångspunkter
Kommittén skall i den andra etappen av sitt uppdrag
analysera och bedöma om struktur och uppgiftsfördelning
inom staten och mellan staten, landstingen och kommunerna
behöver förändras. Syftet är dels att förbättra
samhällsorganisationens möjligheter att hantera framtidens
välfärdsåtaganden och bidra till ökad tillväxt inom ramen för
hållbar utveckling, dels att förbättra medborgarnas
möjligheter till inflytande, insyn och ansvarsutkrävande
genom att skapa en tydligare samhällsorganisation. Kommittén
skall där den finner det motiverat föreslå förändringar.
Utgångspunkten för kommitténs arbete skall vara en välfärd
på lika villkor och efter behov som styrs demokratiskt och är
solidariskt skattefinansierad. I detta sammanhang är
begreppet likvärdighet centralt. Innebörden i begreppet är
dock inte entydig. Kommittén skall därför i alla delar av sitt
uppdrag analysera och definiera praktiskt tillämpbara
principer av begreppet likvärdighet. I det arbetet skall en
bedömning göras av vilka eventuella variationer som kan
accepteras inom ramen för en likvärdig samhällsservice och
vilka som inte kan accepteras. Kommittén skall i detta
sammanhang beakta de internationella åtaganden som Sverige
har genom bl.a. avtal och konventioner, t.ex. vad avser
mänskliga rättigheter.
Kommittén skall i sitt arbete anlägga ett tydligt
medborgarperspektiv. Kommittén skall därvid beakta
enskilda medborgares skilda förutsättningar, behov,
förväntningar och rättigheter.
Kommitténs uppgift är att föreslå strukturella åtgärder som
svar på problem som är strukturellt betingade. Det är av stor
vikt att kommittén koncentrerar sig på vad som faktiskt är
strukturella problem och skiljer ut problem som har andra
orsaker.
Fördelningen av ansvar mellan staten, landstingen och
kommunerna är inte en gång för alla given. Det är därför
viktigt att kommittén genom sina förslag skapar
förutsättningar för en struktur och uppgiftsfördelning som
främjar hållbar utveckling och som möjliggör en anpassning i
takt med samhällsutvecklingen.
Om kommittén finner att förslag som den avser att lämna
nödvändiggör ändringar av grundlag eller annan författning
som rör konstitutionella ämnen, skall den anmäla detta till
regeringen.
Det samlade kommunala uppdraget
Kommittén skall analysera och lämna förslag på vilka
uppgifter som den kommunala nivån bör ansvara för.
Analysen skall koncentreras till ett begränsat antal viktiga
samhällsområden som dels samverkar sinsemellan, dels har
stor ekonomisk och välfärdsmässig betydelse. Analysen skall
utgå från respektive områdes karaktär, förutsättningar och
mål. Kommittén skall inom de samhällsområden som
analyseras särskilt beakta hur Sveriges medlemskap i EU
påverkar verksamheten och om medlemskapet medför behov
av förändringar i strukturen, uppgiftsfördelningen och
samspelet mellan de olika nivåerna. I detta sammanhang bör
kommittén beakta de krav som EU:s lagstiftning ställer på
samordning och styrning av bl.a. tillsynsverksamheten.
Kommuners och landstings inflytande i det svenska EU-
arbetet bör också uppmärksammas.
Kommittén skall pröva alternativa sätt att strukturera och
fördela de offentliga uppgifterna mellan staten och den
kommunala nivån samt redovisa konsekvenser, inklusive
finansiella sådana, av de olika alternativen. Kommittén skall
också översiktligt belysa de långsiktiga fördelningspolitiska
konsekvenserna av de olika alternativen. Kommittén skall
särskilt analysera och bedöma:
- om det samlade kommunala uppdraget skall vara fördelat
på en eller två direktvalda nivåer. Om kommittén finner att
två kommunala nivåer är det mest ändamålsenliga skall den
överväga hur relationen mellan de två nivåerna skall se ut,
- om kommunal samverkan, också mellan kommuner och landsting,
kan vara ett effektivt och lämpligt alternativ och komplement
till förändringar av struktur och uppgiftsfördelning,
- om det kan finnas behov av en differentiering av uppgifter
och struktur mellan olika kommuner och landsting. I det
sammanhanget bör kommittén överväga de särskilda behov
som finns i olika delar av landet. Kommittén bör här bl.a.
uppmärksamma regeringens storstadsarbete. Om kommittén
finner att förutsättningarna finns skall den lämna förslag på
principer för en uppgiftsdifferentiering.
Om kommittén utifrån sina analyser och bedömningar finner
det motiverat skall den lämna övergripande förslag på
förändringar av nuvarande kommun-, landstings- och
länsindelning. Kommittén skall i sina överväganden beakta
konsekvenser avseende antalet förtroendevalda på kommunal
nivå.
Utifrån de samlade analyserna och bedömningarna av det
kommunala uppdraget skall kommittén föreslå en
övergripande samhällsorganisation samt principer för
relationen mellan staten och den kommunala nivån. I det
uppdraget ingår även att principiellt analysera vad det
kommunala ansvaret innebär i relation till såväl medborgare
som staten. I det sammanhanget är det viktigt att
genomgående anlägga ett jämställdhets- och
integrationsperspektiv.
Hälso- och sjukvårdens struktur och uppgiftsfördelning
Hälso- och sjukvården utgör en stor och central del av
välfärden. Det huvudsakliga ansvaret för verksamheten ligger
på landstingen, men även staten och kommunerna har viktiga
uppgifter. Hälso- och sjukvården utgör ett exempel på en
komplex flernivåstyrd verksamhet. Val av struktur och
fördelning av ansvar och uppgifter har därför en avgörande
betydelse för möjligheten att skapa en effektiv och tydlig
samhällsorganisation.
Kommittén skall analysera och bedöma hur strukturen och
uppgiftsfördelningen mellan stat, landsting och kommuner
påverkar förutsättningarna att styra hälso- och sjukvården.
Kommittén skall också om den finner det motiverat föreslå
förändringar av nuvarande struktur och uppgiftsfördelning för
att förbättra styrningen och därigenom skapa bästa möjliga
förutsättningar för att utveckla vårdens kvalitet, tillgänglighet
och effektivitet. Kommittén skall särskilt beakta behovet av
att underlätta samspelet mellan de olika nivåerna i
samhällsorganisationen samt med näraliggande välfärdssystem,
såsom äldreomsorgen.
En utgångspunkt för kommitténs analyser och förslag skall
vara att hälso- och sjukvårdssystemet skall vara heltäckande
och vården ges efter behov.
Regional utveckling och den regionala
samhällsorganisationen
Samhällsorganisationen på regional nivå är komplex med
många statliga och kommunala aktörer. Det finns också en
stor geografisk variation när det gäller olika aktörers
regionala indelning. Detta gäller särskilt statliga myndigheter.
Den regionala nivån har beskrivits som svår att överblicka.
Samtidigt har dess betydelse för att åstadkomma hållbar
utveckling och tillväxt alltmer kommit att uppmärksammas.
Riksdag och regering har också etablerat ett politikområde -
Regional utvecklingspolitik - för att mer effektivt kunna ta
till vara de förutsättningar för hållbar utveckling och tillväxt
som finns lokalt och regionalt.
Kommittén skall analysera och lämna förslag på hur ansvaret
för uppgifter med anknytning till regional utveckling,
inklusive regionalt samarbete över nationsgränser, skall
fördelas mellan staten och den kommunala nivån. I det
uppdraget ingår att bedöma för- och nackdelar med en direkt
respektive indirekt vald regional nivå med ansvar för
regionala utvecklingsfrågor. Kommittén skall också överväga
om den regionala nivån kan se olika ut i skilda delar av landet
när det gäller fördelningen av ansvar för uppgifter med
anknytning till regional utveckling. Här är det också viktigt
att kommittén uppmärksammar å ena sidan det stora behov av
flexibilitet och en öppenhet för att hantera frågor inom skilda
samarbetskonstellationer som finns inom det regionala
utvecklingsområdet, å andra sidan medborgarnas möjligheter
till inflytande, insyn och ansvarsutkrävande. Underlag för
kommitténs bedömning bör bl.a. utgöras av de utvärderingar
av försöksverksamheten med ändrad regional
ansvarsfördelning i Skåne och Västra Götalands län som
Högskolan i Halmstad (Fi2003/6216) och Statskontoret
(Fi2003/6217) genomför samt de erfarenheter som
överföringen av vissa regionala utvecklingsuppgifter från
länsstyrelsen till kommunala samverkansorgan för regional
utveckling har givit. Kommittén skall analysera och lämna
förslag avseende försöksverksamheten med ändrad regional
ansvarsfördelning i Skåne och Västra Götalands län.
Den statliga styrningen av samhällsorganisationen
Regeringens styrning av de statliga myndigheterna uppfattas
ibland som otydlig och samordningen mellan de olika
sektorerna och myndigheterna som bristfällig.
Sektoriseringen har visserligen utgjort en positiv kraft bakom
den offentliga verksamhetens utveckling och kan vara
ändamålsenlig. En stark sektorisering beskrivs dock allt
oftare som ett hinder för hållbar utveckling och tillväxt.
Kommittén skall analysera och lämna förslag på hur en
förbättrad styrning och samordning av den statliga
verksamheten skall åstadkommas. Kommittén skall också
utarbeta principer för den centrala myndighetsstrukturen. I
detta uppdrag ingår att överväga hur samordningen av statliga
myndigheters verksamhet på central nivå kan förbättras, t.ex.
genom en sammanhållen styrning av verksamhet som berör
flera myndigheter eller genom en organisatorisk samordning
eller sammanläggning. Kommittén skall särskilt beakta hur
det svenska medlemskapet i EU påverkar förutsättningarna
för regeringens styrning av de statliga myndigheterna.
Även på regional nivå uppfattas ibland samordningen mellan
de olika sektorerna och myndigheterna som bristfällig.
Kommittén skall kartlägga hur de statliga regionala
uppgifterna är fördelade på länsstyrelser och andra regionala
organ och med utgångspunkt i denna kartläggning lämna
förslag på hur den statliga verksamheten på regional nivå
skall utformas. Kommittén skall särskilt uppmärksamma
behovet av ett samlat och kraftfullt agerande från statens sida.
I det sammanhanget har länsstyrelsen en mycket viktig roll.
Länsstyrelsens roll och förutsättningar som samordnare av
den statliga verksamheten på regional nivå skall analyseras. I
kommitténs uppdrag ingår också att analysera och bedöma
vilka konsekvenser de statliga myndigheternas skilda
regionala indelning och organisatoriska status på regional
nivå har för samordning och ett samlat statligt agerande.
Kommittén skall föreslå principer för den geografiska
indelningen av de statliga myndigheternas verksamhet på
regional nivå.
Förutsättningarna för Regeringskansliets arbete och för
regeringens möjligheter att styra den offentliga verksamheten
förändras kontinuerligt, bl.a. som en konsekvens av
samarbetet inom EU. Informations- och kunskapshanteringens
utveckling har också förändrat förutsättningarna för styrning
och samordning. Kommittén skall överväga regeringens och de
statliga myndigheternas resurser och institutionella stöd för
strategisk analys och strategisk styrning av den offentliga
verksamheten. I det sammanhanget bör kommittén undersöka
tillgången på resurser för kvalificerad kunskapsbildning och
hur dessa bör vara fördelade mellan Regeringskansliet och
statliga myndigheter. Kommittén skall beakta behovet av att
säkerställa en samlad strategisk kunskap om den kommunala
verksamheten samt hur detta behov skulle kunna tillgodoses.
Användningen av s.k. ramlagar har ökat i omfattning. Bakom
denna utveckling ligger bl.a. riksdagens och regeringens
behov av att ha ett flexibelt regelsystem. Det finns dock en
risk att ramlagstiftningen leder till oönskad detaljreglering
genom de föreskrifter som statliga myndigheter utfärdar för
att precisera ramlagstiftningen. Kommittén skall
övergripande analysera för- och nackdelar med myndigheternas
normgivning och bedöma behovet av förändringar.
Under de senaste tjugofem åren har användningen av
rättighetslagstiftning ökat i omfattning. Kommittén skall
övergripande analysera för- och nackdelar med den lagstiftning
som ålägger kommuner och landsting att tillhandahålla
individuella ekonomiska och sociala rättigheter.
Under de senaste decennierna har förutsättningarna för och
inriktningen på den statliga styrningen förändrats. Även om
bilden inte är entydig har utvecklingen gått mot att
kommuner, landsting och statliga myndigheter har fått ökad
frihet att bestämma över organisation, regeltillämpning och
användningen av ekonomiska resurser. Dessutom har
offentliga verksamheter i ökad utsträckning kommit att
utföras av offentligt ägda företag och privata aktörer av olika
slag. Förändringarna gör att det ställs större krav på
regeringens styrning och kontroll i form av bl.a. tillsyn,
uppföljning och utvärdering. Även EU-medlemskapet har
bidragit till denna utveckling. Utan en fungerande kontroll
riskerar regeringens styrförmåga att urholkas. Statens
styrning av de kommunala verksamheterna är bl.a. till för att
garantera hög kvalitet, effektivt resursutnyttjande, nationell
likvärdighet och nationella mål. Kommittén skall analysera
regeringens och statliga myndigheters kontrollverksamhet
och om den finner det motiverat lämna principiella förslag på
hur denna verksamhet skall organiseras för att åstadkomma
en effektiv och samtidigt demokratiskt väl förankrad kontroll
av den offentligt finansierade verksamheten. I det uppdraget
ingår att överväga hur staten och den kommunala nivån
gemensamt kan utveckla former för uppföljning och
utvärdering av den kommunala verksamheten. Kommittén
skall i detta sammanhang beakta de förslag som
Tillsynsutredningen (dir. 2003:70) kommer att lämna.
Kommittén skall även beakta erfarenheter och förslag från
andra utredningar, t.ex. en kommande översyn av
organisationen av socialtjänstens tillsyn, eller från andra
initiativ inom detta område som regeringen kan komma att ta
under tiden för kommitténs utredningsuppdrag.
Ekonomiska styrmedel utgör viktiga komponenter i den
statliga styrningen av kommuner och landsting. Kommittén
skall i denna del av uppdraget övergripande analysera
riksdagens och regeringens styrning av de kommunala
verksamheterna med hjälp av generella respektive
specialdestinerade statsbidrag. En utgångspunkt för
kommitténs uppdrag är att styrning med hjälp av generella
statsbidrag utgör en huvudprincip, men att det kan finnas
situationer när specialdestinerade statsbidrag är att föredra.
Kommittén bör klargöra när respektive bidrag är mest lämpat
att använda. I detta sammanhang har tillämpningen av den
kommunala finansieringsprincipen, dvs. att kommuner och
landsting inte skall åläggas nya uppgifter utan att de samtidigt
får möjlighet att finansiera dessa med andra medel än höjda
skatter, blivit omdiskuterad. Kommittén bör göra en
övergripande analys av finansieringsprincipens tillämpning i
enlighet med de av riksdagen fastställda riktlinjerna och om
den anser det motiverat lämna förslag på hur tillämpningen
av denna princip skulle kunna tydliggöras.
Samverkan mellan stat och kommun ökar i omfattning. Ofta
sker denna samverkan i mer informell form, t.ex. nätverk
eller partnerskap. Dessa samverkansformer kräver dock
konsensus och kan därmed inte hantera situationer när
enighet inte nås. Kommittén bör analysera och bedöma
behovet av att utveckla former för samverkan mellan den
statliga och kommunala nivån som möjliggör ett gemensamt
beslutsfattande.
Utredningsarbetet
Kommittén bör ha en öppen dialog med olika aktörer i
samhällsorganisationen. Kommittén skall utnyttja olika
öppna arbetsformer som exempelvis frågepaneler, arbets- och
referensgrupper samt seminarier.
Kommittén skall ta del av erfarenheter från och följa den
internationella utvecklingen. Särskild uppmärksamhet bör
ägnas de nordiska länderna.
I arbetet skall kommittén ha kontakt med berörda statliga
kommittéer, särskilda utredare, delegationer och
organisationer.
Kommittén skall redovisa resultaten av sitt arbete senast den
28 februari 2007.
(Finansdepartementet)