Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bestämmelserna om inkomstbeskattning av idrottslig verksamhet, Dir. 2004:92
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-06-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté skall se över bestämmelserna om inkomstbeskattningen
av idrottsföreningar och idrottsverksamhet i övrigt och vid behov
föreslå förändringar. Huvuduppgiften är att göra en översyn av
bestämmelserna om inkomstskatt som berör ideella föreningar med
idrottsliga ändamål. Syftet skall vara att söka utarbeta ett
system för beskattningen som i förhållande till dagens
bestämmelser är bättre anpassat till de förutsättningar som
gäller för den moderna idrottsrörelsen. I samband därmed skall
kommittén överväga om det behövs särskilda skatteregler för den
professionella idrotten. Kommittén skall också se över
bestämmelserna som reglerar inkomstbeskattningen av
idrottsutövare samt domare och andra idrottsfunktionärer. I
uppdraget ingår även att överväga om det finns behov av att
införa någon form av idrottsmannakonton. I den mån
kommittén finner att vissa frågor inte kan lösas bara för
ideella föreningar med idrottsliga ändamål, är den oförhindrad
att lämna förslag som berör inkomstbeskattningen av ideella
föreningar i allmänhet. Utgångspunkten för arbetet skall vara
att det skatteprivilegierade området för ideella föreningar inte
skall utökas. Uppdraget skall redovisas senast den 1 december
2005.
Nuvarande beskattningsregler
Inkomstskatt m.m.
Det har sedan lång tid tillbaka funnits civilrättslig
lagstiftning om ekonomiska föreningar. Däremot saknas central
lagstiftning om ideella föreningar. Vad som krävs för att en
sammanslutning skall anses utgöra en ideell förening har i
stället kommit att avgöras genom domstolspraxis. En
förening som inte avser att genom ekonomisk verksamhet
främja sina medlemmars ekonomiska intressen får
rättskapacitet som ideell förening under förutsättning att den
antagit stadgar och valt styrelse. Föreningens ändamål och
verksamhetens art skall framgå av föreningens stadgar. Att
föreningen får rättskapacitet innebär bl.a. att den kan ingå
bindande avtal samt att föreningen utgör ett självständigt
skattesubjekt.
Enligt huvudregeln är en ideell förening, i likhet med andra
svenska juridiska personer, oinskränkt skattskyldig för alla
sina inkomster i Sverige och från utlandet. Om en ideell
förening är att anse som allmännyttig kan den dock bli
inskränkt skattskyldig. De nuvarande bestämmelserna om
beskattning av allmännyttiga ideella föreningar tillämpades
första gången vid 1979 års taxering (prop. 1976/77:135, bet.
1976/77:SkU45, rskr. 1976/77:323, SFS 1977:572). Någon
egentlig förändring av bestämmelserna har inte skett sedan
dess. De finns i dag i 7 kap. 7-13 §§ inkomstskattelagen
(1999:1229, IL).
För inskränkt skattskyldighet krävs att den ideella föreningen
uppfyller ett antal i lagen angivna villkor. Som ett första
villkor gäller att föreningen har till huvudsakligt syfte att,
utan begränsning till medlemmarnas eller andra bestämda
personers ekonomiska intressen, främja vissa allmännyttiga
ändamål, såsom religiösa, politiska, idrottsliga eller kulturella
ändamål (ändamålskravet). Vidare skall föreningen bedriva
en verksamhet som uteslutande eller så gott som uteslutande
tillgodoser sådana ändamål (verksamhetskravet). Som
ytterligare förutsättning gäller att föreningen skall bedriva en
verksamhet som skäligen svarar mot avkastningen på
föreningens tillgångar (fullföljdskravet). Slutligen får
föreningen inte utan särskilda skäl vägra någon inträde som
medlem (öppenhetskravet).
Om den ideella föreningen uppfyller de ovan angivna kraven
är den inte skattskyldig för kapitalinkomster. Föreningen kan
även befrias från skattskyldighet för viss egentlig
näringsverksamhet. Befrielsen gäller för inkomster som
kommer från en självständig näringsverksamhet eller en
särskild förvaltningsenhet som avser fastighet, om inkomsten
till huvudsaklig del kommer från verksamhet som har
naturlig anknytning till föreningens allmännyttiga ändamål
eller av hävd utnyttjas som finansieringskälla för ideellt
arbete. Befrielsen gäller också för inkomst från innehav av
fastighet som tillhör föreningen och som till övervägande del
används i föreningens ideella verksamhet.
En ideell förening som är inskränkt skattskyldig har rätt till
ett grundavdrag med 15 000 kronor från inkomster av
egentlig näringsverksamhet som inte är skattefria.
Ideella föreningar är i princip skattskyldiga för all sin
förmögenhet. Föreningar som är inskränkt skattskyldiga är
dock inte skattskyldiga till förmögenhetsskatt.
Arbetsgivaravgifter m.m.
De generella reglerna om betalning av arbetsgivaravgifter
gäller även för ideella föreningar i deras egenskap av
arbetsgivare. För inskränkt skattskyldiga ideella föreningar
som har till huvudsakligt syfte att främja idrottslig
verksamhet är emellertid en ersättning till en idrottsutövare
avgiftsfri om ersättningen under året inte har uppgått till ett
halvt prisbasbelopp. Inte heller skall särskild löneskatt enligt
lagen (1990:659) om särskild löneskatt på vissa
förvärvsinkomster tas ut på sådan ersättning. Med
idrottsutövare avses utöver aktiva idrottsutövare även tränare
och lagledare samt domare och övriga tävlingsfunktionärer.
Sådana funktionärer som i huvudsak utför administrativa
uppgifter omfattas däremot normalt inte av bestämmelserna.
Tidigare överväganden
Genom lagstiftning år 1977 infördes nuvarande system för
beskattning av ideella föreningar. Tidigare var flertalet
ideella föreningar, däribland idrottsföreningar, oinskränkt
skattskyldiga för all inkomst av skattepliktig natur. Influtna
medlemsavgifter samt anslag och bidrag från offentliga
myndigheter var dock normalt undantagna från skatteplikt.
För idrottsföreningar fanns dessutom särskilda, mer gynnsamma
avdragsregler. Ändringarna innebar en väsentlig utvidgning av
föreningarnas rätt till skattelättnader. Till stöd för en
utvidgad skattefrihet åberopades framför allt föreningarnas
allmännyttiga verksamhet samt nyttan av föreningsverksamheten
i sig (prop. 1976/77:135 s. 71 och 72).
Beträffande professionell verksamhet uttalades att sådan inte
motiverade särskilda skatteförmåner men att en förenings rätt
till skattebefrielse inte borde äventyras så länge antalet
professionella utövare var obetydligt jämfört med det totala
antalet aktiva föreningsmedlemmar (a. prop. s. 76).
År 1988 tillsatte regeringen Stiftelse- och
föreningsskattekommittén (dir. 1988:6). Den hade i uppdrag
att se över reglerna om inkomst- och förmögenhetsbeskattning
av stiftelser och ideella föreningar. Beträffande de ideella
föreningarna skulle översynen inriktas på en utvärdering av de
krav för att erhålla inskränkt skattskyldighet som tillkom genom
1977 års lagstiftning. Det var i första hand fråga om en teknisk
översyn som hade som mål att modernisera systemet och göra det
mer ändamålsenligt.
I kommitténs slutbetänkande, Översyn av skattereglerna för
stiftelser och ideella föreningar, SOU 1995:63, övervägdes en
metod som innebar oinskränkt skattskyldighet med rätt till
avdrag för vad som getts ut för att främja allmännyttig
verksamhet. Av materiella och praktiska skäl stannade
kommittén emellertid för att behålla den gällande metoden
för skattefrihet.
För de ideella föreningarna innebar förslaget i huvudsak en
teknisk omarbetning i förtydligande syfte. Beträffande
ändamåls-, verksamhets- och öppenhetskraven föreslogs inga
ändringar. När det gäller fullföljdskravet föreslogs att detta
skulle träffa även kapitalvinster på tillgångar vars löpande
avkastning är skattefri. För verksamhet som bedrivs i rent
finansierande syfte föreslogs att det för skattefrihet skulle
krävas att verksamheten bedrivs huvudsakligen med hjälp av
oavlönade arbetsinsatser från föreningsmedlemmarna och att
den inte bedrivs under sådana förhållanden att
skattebefrielsen kan antas medföra snedvridning av
konkurrensen.
Kommittén konstaterade att inslaget av professionalism har
ökat bland de ideella föreningarna, inte minst inom idrotten.
Den föreslog en lagreglering som innebar att det skall göras
en helhetsbedömning av de verksamheter inom en förening
som har naturlig anknytning till det allmännyttiga ändamålet.
Så länge det går att konstatera att dessa verksamheter, sedda
som en helhet, huvudsakligen - dvs. till 80- 85 % - utövas av
andra än professionella deltagare, skall föreningen enligt
förslaget ha möjlighet att få skattebefrielse.
Stiftelse- och föreningsskattekommitténs förslag har inte lett
till lagstiftning.
Problem med beskattningen av idrottslig verksamhet
En stor del av de problem som har uppmärksammats i
samband med beskattningen av idrottslig verksamhet rör
bestämmelser som gäller för ideella föreningar i allmänhet.
De svårigheter som idrottsföreningarna kan uppleva gäller
därför inte sällan i motsvarande grad även för ideella
föreningar som ägnar sig åt annan verksamhet än idrott.
Exempel på sådana frågor är de krav som en förening skall
uppfylla för att bli inskränkt skattskyldig och den
skattemässiga bedömningen av föreningens inkomster av
näringsverksamhet.
Andra problem kan vara mer begränsade till idrottslig
verksamhet. Det gäller t.ex. hur den professionella idrotten
skall bedömas, hur medieersättningar skall beskattas samt
beskattningen av ersättningar till idrottsutövare samt domare
och andra idrottsfunktionärer.
Nedan ges först ett antal exempel på frågor där det kan uppstå
tillämpningsproblem för ideella föreningar i allmänhet.
Kännetecknande för dessa frågor är att föreningarna ofta har
svårt att avgöra hur verksamheter av olika slag kommer att
bedömas skattemässigt. Ett skäl till detta kan vara att
bestämmelsernas utformning lämnar ett relativt stort
utrymme för olika tolkningar. Inte sällan uppfattas också
systemet för beskattning av ideella föreningar som
svåröverskådligt och krångligt.
Därefter följer ett par exempel på frågor där problemen är
mer specifika för idrotten. Dessa problem har till stor del sin
grund i det ökande inslaget av professionalism inom idrotten
och den kommersialisering av idrottslig verksamhet som har
skett under senare år.
De allmänna villkoren för skattefrihet
En ideell förening kan bli inskränkt skattskyldig om den
uppfyller fyra i lagen särskilt angivna krav: ändamålskravet,
verksamhetskravet, fullföljdskravet och öppenhetskravet. Ett
problem som har påtalats när det gäller de allmänna villkoren
för skattebefrielse avser bristen på förutsebarhet. Som nämnts
ovan upplevs systemet för beskattning som svåröverskådligt
och krångligt. Därtill kommer att rättstillämpningen till stor
del grundar sig på en rik flora av domstolsavgöranden. Det
kan således vara svårt för en ideell förening att avgöra hur
den av föreningen bedrivna verksamheten kommer att
bedömas skattemässigt. En ytterligare faktor som komplicerar
saken är de gränsdragningsproblem och tillhörande
tröskeleffekter som finns inbyggda i systemet. En missbedömning
av hur en viss verksamhet kan komma att bedömas kan leda till
att föreningen blir oinskränkt skattskyldig för alla sina
inkomster. Det kan således finnas ett behov av att på ett eller
annat sätt förtydliga vad som gäller beträffande de allmänna
villkoren. Ett särskilt problem när det gäller de allmänna
villkoren är hur inslag av professionalism i verksamheten skall
bedömas.
Näringsverksamhet
Ett problem som gäller för ideella föreningar i allmänhet är
vilka krav som skall vara uppfyllda för att inkomster av
näringsverksamhet skall undantas från beskattning. En
förening som uppfyller de allmänna villkoren i 7 kap. 7 §
första stycket IL är, enligt paragrafens andra stycke, inte
skattskyldig för inkomst från en självständig
näringsverksamhet om inkomsten till huvudsaklig del
kommer från antingen verksamhet som är ett direkt led i
främjandet av den allmännyttiga verksamheten eller som har
en naturlig anknytning till sådana ändamål, eller verksamhet
som av hävd utnyttjas som finansieringskälla för ideellt
arbete.
Beträffande kravet på en naturlig anknytning till ändamålet
uppstår inte sällan problem när det gäller
föreningsverksamhet som syftar till att ge service till
föreningens medlemmar. Det kan t.ex. röra sig om en
kioskverksamhet i anslutning till en idrottslokal. Det
förhållandet att verksamheten bedrivs på marknadsmässiga
villkor och i vinstsyfte behöver i sig inte betyda att den inte
har en naturlig anknytning till ändamålet. Om verksamheten
riktar sig mot allmänheten och bedrivs som en normal
affärsverksamhet, och således konkurrerar med liknande
verksamheter, bör inkomsterna dock beskattas på vanligt sätt.
Vidare får en verksamhet som inte har annat samband med
det ideella arbetet än att den skall finansiera detta anses sakna
naturlig anknytning till ändamålet. Även om rekvisitet
naturlig anknytning har behandlats i ett relativt stort antal
rättsfall kan det uppstå gränsdragningsproblem. Det gäller
särskilt om det är fråga om en verksamhet som syftar till att
ge service åt medlemmarna men som samtidigt vänder sig till
allmänheten.
I den tidigare lagtexten belystes innebörden av begreppet
hävd genom en uppräkning av ett antal verksamheter. I
inkomstskattelagen finns ingen motsvarande uppräkning. Den
närmare avgränsningen av begreppet har skett genom en
omfattande rättspraxis. Ett problem med ett begrepp som
hävd är att nya verksamheter under en övergångsperiod
knappast kan anses som hävdvunna och därmed inte
tillerkännas skattefrihet. Detta trots att verksamheten i fråga
rent faktiskt kan vara väl så förtjänt av förmånsbehandling
som en redan hävdvunnen verksamhet. För föreningen kan
det innebära att den inte vågar pröva nya former för
finansiering. Någon möjlighet att förutse vilken skattemässig
bedömning som kommer att göras av verksamheten finns
normalt inte. Eftersom det ofta är fråga om bedömningar och
gränsdragningsfrågor kan det också vara svårt att få ett
bindande förhandsbesked.
Ytterligare ett krav för att en förening skall vara skattebefriad
för inkomster av näringsverksamhet är att inkomsten till
huvudsaklig del kommer från verksamhet med naturlig
anknytning eller sådan som är hävdvunnen. Med huvudsaklig
del avses enligt praxis 70-80 procent av inkomsten.
Huvudsaklighetsbedömningen skall göras för varje
självständig näringsverksamhet inom föreningen. Med
uttrycket självständig näringsverksamhet avses det som före
1990 års skattereform utgjorde en särskild förvärvskälla i
inkomstslaget rörelse. För att avgöra om en inkomst är
skattefri måste man först ta ställning till vad som är hänförligt
till en och samma förvärvskälla. Därefter skall man ta
ställning till om intäkterna i varje enskild förvärvskälla till
huvudsaklig del kommer från kvalificerad näringsverksamhet. Om så
är fallet blir all inkomst i förvärvskällan skattefri. Är
villkoret inte uppfyllt blir i stället hela inkomsten beskattad.
Systemet innehåller således betydande tröskeleffekter och det kan
vara svårt för en förening att förutse vad det slutliga utfallet
blir. Reglerna kan dessutom vara svåra att tillämpa, i synnerhet
då de grundar sig på den indelning i förvärvskällor som
avskaffades genom 1990 års skattereform.
Professionell idrott
Problemen med beskattningen av idrottslig verksamhet
hänger till stor del samman med frågan om i vilken
utsträckning och i vilka former professionell
idrottsverksamhet kan bedrivas inom ramen för det
skattegynnade området. Som nämnts ovan uttalade
departementschefen i 1977 års lagstiftningsärende att
professionella inslag inte skulle äventyra en förmånligare
skattebehandling så länge antalet professionella utövare är
obetydligt jämfört med det totala antalet aktiva
föreningsmedlemmar. Frågan om hur stor del av
verksamheten som kan utövas av professionella deltagare
utan att verksamheten förlorar sin skattegynnade ställning har
emellertid inte besvarats vare sig i lagstiftningen eller i
rättspraxis. Det förekommer däremot att föreningar valt att
frivilligt bedriva sin elitverksamhet i bolagsform och därmed
förlägga den professionella delen av verksamheten utanför
det skattegynnade området.
Det professionella inslaget inom idrotten har i dag en helt
annan omfattning än när de nuvarande bestämmelserna
infördes. Antalet idrottsutövare som försörjer sig på sin idrott
har ökat kraftigt och allt tyder på att ökningen kommer att
fortsätta framöver. Modern elitidrott bedrivs i dag som vilken
annan affärsrörelse som helst och passar inte längre in i den
traditionella synen på föreningar och föreningsliv. Allt talar
för att utvecklingen mot en ökad kommersialisering och en
ökad specialisering kommer att fortsätta inom idrotten.
Många föreningar kommer att hamna i en situation där det
kan ifrågasättas om den verksamhet de bedriver uppfyller
kraven för en skattegynnad behandling. Dessa föreningar kan
komma att ställas inför valet att helt eller delvis upphöra med
att bedriva allmännyttig verksamhet och i stället gå över till
en kommersiellt bedriven verksamhet.
Den allmänna uppfattningen torde vara att professionellt
bedriven idrott inte är att anse som allmännyttig verksamhet
och därför inte i sig är en verksamhet som motiverar
förmånlig skattebehandling. En avgörande fråga är därför i
vilken omfattning en förening kan ägna sig åt professionell
idrott utan att bli oinskränkt skattskyldig. När det gäller
ändamålskravet är det väl knappast troligt att det förekommer
att en förening i sina stadgar uppger att den har till syfte att
bedriva professionell idrott. Kravet att föreningens syfte skall
avse ett allmännyttigt ändamål kan emellertid uppfattas som
en begränsning av möjligheterna att med bibehållen
skattebefrielse anlita professionella idrottsutövare i den
ändamålsanknutna verksamheten. Detta gäller särskilt om
kravet ses tillsammans med det krav som gäller för
föreningens faktiskt bedrivna verksamhet. En viss omfattning
av professionalism kan nämligen komma att stå i strid med
verksamhetskravet som säger att verksamheten uteslutande
eller så gott som uteslutande skall tillgodose det
allmännyttiga ändamålet. Det torde innebära att den
verksamhet som föreningen faktiskt bedriver endast till 5-10
procent kan utgöras av professionell idrott. Är det
professionella inslaget större blir föreningen oinskränkt
skattskyldig. Motsvarande synsätt kan läggas på
fullföljdskravet där det enligt praxis krävs att föreningen
över en period på omkring fem år använder åtminstone 70-80
procent av avkastningen på föreningens tillgångar för det
allmännyttiga ändamålet. Innebörden är att högst 20-30
procent av avkastningen - tillsammans med föreningens
eventuella skattepliktiga intäkter - kan användas för att
finansiera den professionella idrotten.
Beträffande professionalism kan sammanfattningsvis sägas
att det råder en viss osäkerhet om i vilken omfattning sådan
verksamhet kan bedrivas utan att en förenings allmännyttiga
status går förlorad. Det är svårt, i vissa fall omöjligt, för
en förening att förutse hur det sätt som den valt att bedriva
sin verksamhet kommer att bedömas vid en skattemässig
granskning. Vidare är prövningen av förutsättningarna för
skattefrihet belastad med ett antal gränsdragningsproblem
som försvårar tillämpningen av bestämmelserna och
ytterligare försämrar förutsebarheten.
Beskattningen av idrottsutövare och funktionärer
En fråga som uppmärksammats av idrottsrörelsen är var
idrottsmän, domare och andra idrottsfunktionärer skall anses
ha sitt tjänsteställe. Beroende på hur frågan besvaras, i
hemmet eller på platsen för tävlingen eller matchen, får det
olika skattekonsekvenser för såväl den som betalar ut
ersättningen, dvs. arrangören, som den som tar emot den.
Frågan anses vara av stor vikt för idrottsrörelsen som förordar
att de angivna funktionärerna skall anses ha sitt tjänsteställe
i bostaden.
En annan fråga som lyfts fram av idrottsrörelsen är om ett
system med s.k. idrottsmannakonton skall införas. Ett sådant
konto skulle erbjuda en idrottsutövare en möjlighet att fördela
sina intäkter över en längre period än den som utgörs av den
aktiva idrottskarriären. Bakgrunden till önskemålen om
införandet av någon form av idrottsmannakonto är att en
professionell idrottsutövare ofta har en relativt kort karriär
som inte sällan infaller under den period i livet då det är
brukligt att studera och skaffa sig en yrkesutbildning. Genom
att fördela inkomsterna jämnare över åren skulle de
ekonomiska förutsättningarna för att efter idrottskarriärens
slut återuppta studier eller inleda en ny yrkeskarriär bli bättre.
Uppdraget
Allmänna utgångspunkter
Uppdraget omfattar en översyn av bestämmelserna om
inkomstbeskattningen av ideella föreningar som bedriver
idrottsverksamhet samt de inkomstskattefrågor som berör
idrottsutövare och andra idrottsfunktionärer. Utgångspunkten
för arbetet skall vara att undersöka om skattereglerna är
anpassade till de förutsättningar som gäller för dagens idrott
där det förekommer allt från genuint ideell verksamhet till
sådan som bedrivs som vilken annan affärsverksamhet som
helst. Vid utformningen av sina förslag är kommittén
oförhindrad att föreslå att olika skatteregler skall gälla för
olika typer av idrottslig verksamhet.
Uppdraget avser idrottens skattefrågor. Vissa av de problem
som uppmärksammats gäller dock inte bara för ideella
föreningar som ägnar sig åt idrottslig verksamhet, utan även
för ideella föreningar som bedriver annan verksamhet. Andra
problem kan visserligen vara speciella för idrotten men likväl
avse sådana bestämmelser som gäller för ideella föreningar i
allmänhet. I sådana fall får kommittén lämna förslag till
förändringar som påverkar inkomstbeskattningen av ideella
föreningar i allmänhet, under förutsättning att förslagen inte
leder till negativa konsekvenser för sådana ideella föreningar
som utöver idrottsföreningarna kan komma att omfattas av
förändringarna.
De allmänna villkoren för skattefrihet
Kommittén skall se över regleringen av villkoren för
skattefrihet i 7 kap. 7 § första stycket och 8-13 §§ IL och vid
behov föreslå förändringar av bestämmelserna.
Förändringarna bör i första hand vara av teknisk art och syfta
till att göra systemet för beskattning av ideella föreningar mer
överskådligt och förutsebart samt lättare att tillämpa.
Kommittén får även föreslå materiella förändringar av
bestämmelserna om det behövs för att anpassa dessa till vad
kommittén föreslår i övrigt, t.ex. beträffande professionell
idrott. Utgångspunkten skall dock vara att det
skatteprivilegierade området inte skall utökas i något
avseende och att de föreslagna förändringarna inte leder till
konkurrenssnedvridningar eller att omotiverade skattefördelar
möjliggörs genom skatteplanering.
Näringsverksamhet
Kommittén skall se över regleringen i 7 kap. 7 § andra
stycket 1 IL om skattefria inkomster som hänför sig till
näringsverksamhet eller fastighet och vid behov föreslå
förändringar av bestämmelserna. Syftet med översynen skall
vara att försöka finna en reglering som är lättare att
tillämpa och mer förutsebar. Det gäller i synnerhet
huvudsaklighetsrekvisitet men även rekvisiten naturlig
anknytning och hävd. I likhet med vad som gäller för de
allmänna villkoren får kommittén föreslå materiella
förändringar av bestämmelserna om det visar sig nödvändigt.
Även här gäller dock att det skatteprivilegierade området inte
får utvidgas samt att konkurrens- och skatteplaneringsaspekter
skall beaktas.
Professionell idrott
En viktig uppgift för kommittén är att överväga hur den
professionella idrotten skall bedömas i systemet för
inkomstbeskattning av ideella föreningar. I uppgiften ingår
att undersöka i vilken omfattning professionell verksamhet
förekommer inom idrottsrörelsen och hur den är organiserad,
samt att analysera dess betydelse i förhållande till den
ändamålsanknutna verksamheten. Kommittén skall överväga
om och i vilken omfattning professionell verksamhet kan
anses förenlig med allmännyttig verksamhet. Den skall pröva
hur stort utrymme för professionalism som bör tillåtas utan
att en idrottsförening förlorar sin skattegynnade ställning.
Kommittén skall vidare överväga om det är lämpligt att
införa särskilda inkomstskatteregler för den professionella
idrottsverksamheten. Sådana regler skulle t.ex. kunna vara
utformade på det sättet att den professionella verksamheten
beskattas för sig, skild från den allmännyttiga verksamheten,
eller att idrottsföreningar som bedriver professionell
verksamhet av viss, närmare angiven omfattning, blir
oinskränkt skattskyldiga. Finner kommittén att särskilda
regler bör gälla för professionell verksamhet skall den lämna
förslag till sådana bestämmelser.
Idrottskonto
Kommittén skall överväga behovet och lämpligheten av att
införa någon form av idrottskonto eller liknande som
möjliggör för professionella idrottsutövare att fördela intäkter
som inte beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet över en
längre period. För inkomster i näringsverksamhet finns redan
möjligheter att fördela inkomster över en längre tid t.ex.
genom avsättning till periodiseringsfond. I sina överväganden
skall kommittén beakta kraven på likformig beskattning och
vilka följder ett eventuellt förslag kan få i förhållande till
andra yrkesgrupper vars inkomster varierar kraftigt över
tiden. Rättvise- och legitimitetsskäl skall uppmärksammas
särskilt. Om kommittén finner det lämpligt att införa någon
form av idrottskonto, skall den lämna förslag till lagreglering.
Beskattningen av idrottsutövare och andra idrottsfunktionärer
Kommittén skall överväga om det finns behov av ändrade
inkomstskatteregler för idrottsutövare och tränare samt
domare och andra idrottsfunktionärer. I samband därmed
skall kommittén även överväga om det finns behov av
motsvarande reglering beträffande den arrangör som betalar
ut ersättningen. Om kommittén finner att bestämmelserna bör
ändras, skall den lämna förslag till lagreglering.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 1 december 2005.
(Finansdepartementet)