Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa delar av arbetsmiljölagen, Dir. 2004:91
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-06-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att
- utreda om samverkansbestämmelserna i 6 kap. arbetsmiljölagen
(AML) bör ges en mer ändamålsenlig utformning mot bakgrund av
utvecklingen av samverkan i arbetsmiljöfrågor på
arbetsplatserna,
- utreda frågan om tillämpningsområdet för AML bör utvidgas till
att också omfatta barn i förskola och fritidshem,
- se över elevrepresentanternas befogenheter och pröva om
möjligheter finns att stärka bevakningen av elevernas
arbetsmiljö,
- utreda frågan om hur bestämmelserna angående systematiskt
arbetsmiljöarbete och rehabilitering i AML och
Arbetsmiljöverkets föreskrifter skulle kunna göras dispositiva
för att ge möjlighet åt arbetsmarknadens parter att genom
kollektivavtal reglera vad arbetsgivaren skall göra för att
fullgöra sina skyldigheter i de nämnda avseendena,
- utreda om det bör göras ändringar i AML som möjliggör en
effektivare tillsyn när det gäller arbetsmiljöbrister i företag
som inte har sitt säte i Sverige eller som ändrar identitet
genom överlåtelse av verksamhet (fusioner, outsourcing m.m.),
- utreda om det bör införas ett bemyndigande för
Arbetsmiljöverket att meddela föreskrifter om krav på
utbildning eller kompetens,
- se över reglerna om samordningsansvar vid ombyggnad på
befintliga arbetsställen och på arbetsställen med stor
geografisk utsträckning i syfte att om möjligt finna en
tydligare och mer ändamålsenlig utformning av lagen,
- utreda om det är lämpligt att införa en skyldighet för
inhyrare av arbetskraft att informera uthyraren om risker i
arbetsmiljön och om åtgärder som vidtas för att motverka
dessa,
- pröva om det är lämpligt att direkt i AML reglera lagens
tillämpningsområde avseende kvinnor och män som omfattas
av olika arbetsmarknadspolitiska program,
- pröva om det är lämpligt att upphäva undantaget i AML när
det gäller arbete i arbetsgivarens hushåll samt om ett
upphävande föreslås, föreslå nödvändiga ändringar i lagen
om arbetstid m.m. i arbetsgivarens hushåll,
- pröva om det är lämpligt att ändra bestämmelsen om
produktinformation i 3 kap. 8 § tredje stycket AML och
föreslå en lydelse som tydligare uttrycker den avsedda
innebörden samt
- i syfte att definiera företagens kostnader göra en
genomgång av bestämmelser i AML och Arbetsmiljöförordningen
(AMF) som innebär direkta krav på att upprätta, lagra eller
till myndigheter överföra information samt föreslå förändringar
i syfte att minska den administrativa bördan (regelförenkling).
Utredaren skall lämna de förslag till författningsändringar och
andra åtgärder som uppdraget kan ge anledning till.
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 1 mars 2006.
Bakgrund
Arbetsmiljölagen (1977:1160, AML), som trädde i kraft den
1 juli 1978, har genom åren ändrats ett stort antal gånger.
Lagen ger i huvudsak en god grund för arbetsmiljöarbetet och
för de krav som behöver ställas på arbetsmiljöförbättringar.
Under en följd av år har det emellertid framkommit behov av
att se över ett antal enskilda frågor med anknytning till AML.
Således har Arbetsmiljöverket i skrivelser till regeringen
påpekat behovet av översyn på en rad punkter. Regeringen
har i budgetpropositionen för år 2002 aviserat en översyn av
samverkansreglerna i 6 kap. AML. Vidare har regeringen i
propositionen Hälsa, lärande och trygghet (prop.2001/02:14)
uttalat att en utredning bör göras beträffande dels AML:s
regler om elevinflytande och dels frågan om lagens
tillämpningsområde bör utvidgas till att också omfatta barn i
förskola och fritidshem. Regeringen har tillsammans med
vänsterpartiet och miljöpartiet de gröna den 18 december
2003 enats om en avsiktsförklaring i syfte att uppnå målet att
halvera antalet sjukdagar till 2008. Avsiktsförklaringen berör
till viss del AML.
Behovet av förbättrad samordning mellan AML och MBL
De centrala arbetsmiljöavtalen inom den offentliga sektorn
har till största delen ersatts av centrala
"samverkansöverenskommelser" som omfattar både
samverkan enligt AML och medinflytande enligt lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet (MBL). Även i
andra avseenden har en utveckling skett när det gäller lokal
arbetsmiljösamverkan. Detta kan medföra att
samverkansreglerna i AML behöver anpassas för att ges en
mer ändamålsenlig utformning mot bakgrund av utvecklingen
av samverkan i arbetsmiljöfrågor på arbetsplatserna. Denna
fråga behandlas i rapporten Långsiktig
verksamhetsutveckling ur ett arbetsmiljöperspektiv (Ds
2001:28). Regeringen har i budgetpropositionen för år 2002
presenterat ett 11-punktsprogram mot ohälsa i arbetslivet.
Enligt punkt 4 i programmet bör behovet av en förbättrad
samordning mellan inflytandereglerna i
medbestämmandelagen och samverkansreglerna i AML
utredas.
Uppdraget
Utredaren skall utreda om samverkansbestämmelserna i 6
kap. AML bör ges en mer ändamålsenlig utformning mot
bakgrund av utvecklingen av samverkan i arbetsmiljöfrågor
på arbetsplatserna, t.ex. om bestämmelserna om
skyddsombud och skyddskommitté bör utvidgas till att
omfatta nya befattningshavare och organ med motsvarande
uppgifter eller om förändringar bör göras i fråga om de
regionala skyddsombudens roll och uppgifter. De
förändringar som föreslås får inte sammantaget leda till
försämring av rättigheter och inflytande för skyddsombud
och övriga fackliga företrädare eller andra arbetstagare.
Barns och elevers arbetsmiljö
Allmänt
Enligt riksdagens beslut med anledning av propositionen
Hälsa, lärande och trygghet (prop. 2001/02:14) bör en
översyn av gällande regler göras med syfte att en bevakning
av arbetsmiljön ur ett barn- och elevperspektiv skall komma
till stånd varvid följande frågor som gäller
arbetsmiljölagstiftningen bör utredas:
a) utvidgning av AML:s tillämpningsområde till barn i
förskola och fritidshem,
b) förtydligande av elevernas inflytande över sin
arbetsmiljö,
c) en starkare ställning för elevskyddsombuden,
d) behovet av vuxna "barnskyddsombud" som representerar
barnen från förskoleklass t.o.m. årskurs 6.
De nämnda frågorna om elevernas arbetsmiljö har till stor del
väckts genom förslag i Barnombudsmannens (BO) rapporter
för 1998 och 2001. Barnsäkerhetsdelegationen har också i sitt
slutbetänkande Från barnolycksfall till barns rätt till säkerhet
och utveckling (SOU 2003:127) kommit med förslag på området.
Tillämpningsområdet för AML
Enligt 1 kap. 3 § AML gäller huvuddelen av lagen även den
som genomgår utbildning. Härmed avses bl.a. grundskole-,
gymnasie- och högskoleutbildning. Arbetsmiljöansvaret vilar
härvid på den som driver utbildningen. Barn i förskola eller
fritidshem torde inte omfattas av begreppet "utbildning" i
AML:s mening. Däremot gäller AML i fråga om förskolans
och fritidshemmens personal liksom elever och personal i de
olika skolformerna.
Dåvarande Arbetarskyddsstyrelsen (numera Arbetsmiljöverket)
uttalade i en skrivelse till Näringsdepartementet den 30 mars
2000 att det är önskvärt att utvidga arbetsmiljölagstiftningens
skydd till barn i förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg. 1999
års skollagskommitté föreslår i sitt betänkande (SOU 2002:121)
ett utvidgat utbildningsbegrepp, som inbegriper även
förskolan och skolbarnsomsorgen. Kommittén pekar på att
detta aktualiserar arbetsmiljölagens tillämpning i fråga om
barn i dessa utbildningsformer. Det är väsentligt att dessa
frågor blir föremål för utredning utifrån frågeställningen hur
förskole- och fritidshemsbarnens hälsa och säkerhet bäst skall
kunna skyddas.
Elevernas medinflytande i arbetsmiljöfrågor
Arbetsmiljölagen innehåller bestämmelser om elevers
medinflytande i arbetsmiljöfrågor genom elevskyddsombud.
Det är viktigt att se över elevrepresentanternas befogenheter
och pröva om möjligheter finns att stärka bevakningen av
elevernas arbetsmiljö. Förslag som väckts i
Barnombudsmannens rapporter är bl.a. en starkare ställning
för elevskyddsombuden samt vuxna "barn-skyddsombud"
som representerar barnen upp t.o.m. grundskolans
mellanstadium.
Uppdraget
Utredaren skall utreda om tillämpningsområdet för AML bör
utvidgas till att omfatta barn i förskola och fritidshem utifrån
frågeställningen om det saknas en effektiv tillsyn som skydd
för förskole- och fritidshemsbarnens hälsa och säkerhet. Häri
ingår en prövning av om Arbetsmiljöverket är den myndighet
som har de bästa förutsättningarna för att utföra tillsyn för
barn och elever i förskola och fritidshem. Utredningen skall
också klarlägga och ta hänsyn till vilka resurser och vilken
kompetens som en tillsyn på detta område som grundas på
AML kräver.
Utredaren skall vidare se över elevrepresentanternas
befogenheter och pröva om möjligheter finns att stärka
bevakningen av elevernas arbetsmiljö. Härvid skall de förslag
som framställts i Barnombudsmannens rapporter samt i
Barnsäkerhetsdelegationens slutbetänkande beaktas. En
reglering som tydligt klargör elevrepresentanternas rättsliga
ställning skall eftersträvas.
Systematiskt arbetsmiljöarbete och rehabilitering
Allmänt
Regeringen har tillsammans med vänsterpartiet och
miljöpartiet de gröna den 18 december 2003 enats om en
avsiktsförklaring i syfte att uppnå målet att halvera antalet
sjukdagar till år 2008. Avsiktsförklaringen innehåller ett
system för medfinansiering, en förstärkt sjukförsäkring och
satsningar som skall förbättra arbetsmiljöarbetet.
I avsiktsförklaringen framhålls att det krävs ett gemensamt
ansvarstagande från många olika parter, myndigheter och
organisationer, arbetsgivare, arbetsgivarorganisationer,
fackliga organisationer och enskilda individer. Parternas
gemensamma arbete och ansvarstagande på arbetsplatserna är
centralt.
Dispositiva regler om systematiskt arbetsmiljöarbete och
rehabilitering
I avsiktsförklaringen sägs i avsnittet om ett förbättrat
arbetsmiljöarbete att en översyn av lagstiftningen skall göras
för att utreda hur vissa regler skulle kunna göras dispositiva
för att ge möjlighet åt arbetsmarknadens parter att genom
kollektivavtal reglera vad arbetsgivaren skall göra för att
fullgöra sina skyldigheter i fråga om systematiskt
arbetsmiljöarbete och rehabilitering. Vidare sägs att
arbetsmarknadens parter skall uppmanas att sluta
gemensamma arbetsmiljöavtal. Regler om systematiskt
arbetsmiljöarbete samt om arbetsgivarens arbete med
yrkesinriktad rehabilitering finns i dag i AML samt i
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt
arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1).
AML är en offentligrättslig lagstiftning som ålägger
arbetsgivarna vissa skyldigheter. Arbetsgivare och
arbetstagare skall samverka för att åstadkomma en god
arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket utövar tillsyn och kan
gentemot den som har skyddsansvar utfärda föreläggande
eller förbud, som sanktioneras antingen med vite eller, om
vite inte utsatts, med böter eller fängelse. Lagstiftningen
hindrar inte i och för sig att parterna träffar avtal som
reglerar arbetsmiljöfrågor.
Uppdraget
Utredaren skall utreda hur bestämmelserna angående
systematiskt arbetsmiljöarbete och rehabilitering i AML och
Arbetsmiljöverkets föreskrifter skulle kunna göras dispositiva
för att ge möjlighet åt arbetsmarknadens parter att genom
kollektivavtal reglera vad arbetsgivaren skall göra för att
fullgöra sina skyldigheter i de nämnda avseendena. I denna
prövning skall även ingå frågan vilka konsekvenser en sådan
förändring skulle få för bevakningen av arbetsmiljön, särskilt
på de arbetsställen där det lokala skyddsarbetet är svagt samt
ifråga om tillsyn och påföljder.
Effektivare sanktionssystem
Migrerande företag
AML gäller i princip för all yrkesmässig verksamhet som
bedrivs inom Sverige. Man måste räkna med att allt fler
företag - framför allt från andra EU-länder - bedriver
verksamhet i Sverige utan att de har säte här. Trots att AML
gäller för arbetet kan det vara svårt att använda tvångsmedel
på grund av svårigheter med delgivning, utdömande av vite
etc. Arbetarskyddsstyrelsen tog i sin skrivelse den 29 juni
1999 upp att det finns ett behov av att effektivt kunna
använda förbud och förelägganden mot företag som inte har
sitt säte i Sverige. Det är viktigt att utreda om det är möjligt
att genom ändringar i AML effektivisera tillsynsarbetet.
Ägarbyten
I sin skrivelse den 30 mars 2000 pekade
Arbetarskyddsstyrelsen på behovet av effektiva sanktioner
vid ägarbyten av verksamheter (fusioner, outsourcing m.m.).
Ägarbyten kan i många fall ske utan att det motsvaras av en
reell förändring av inflytandet över verksamheten. Det har i
praktiken, särskilt vid upprepade ägarbyten, visat sig svårt att
bedriva tillsynen effektivt eftersom ett ofta tidsödande
förfarande måste börjas om från början.
Det är även i detta fall viktigt att undersöka om
tillsynsresurserna kan utnyttjas mer effektivt.
Uppdraget
Utredaren skall utreda om ändringar bör göras i AML som
möjliggör en effektivare tillsyn när det gäller
arbetsmiljöbrister i företag som inte har sitt säte i Sverige
eller som ändrar identitet genom överlåtelse av verksamheten
(fusioner, outsourcing mm). Införande av möjlighet att knyta
förbud och förelägganden till viss anordning eller viss lokal i
stället för till ett visst företag bör prövas i detta sammanhang.
Krav på utbildning eller kompetens
Enligt 4 kap. 2 § AML kan Arbetsmiljöverket meddela direkt
straffsanktionerade föreskrifter med krav på tillstånd,
godkännande eller annat bevis om överensstämmelse med
gällande krav när det gäller arbetsprocesser, arbetsmetoder,
anläggningar, tekniska anordningar eller farliga ämnen. I
skrivelsen från Arbetarskyddsstyrelsen den 29 juni 1999
framhölls att det finns behov av att i vissa fall kunna meddela
regler med krav på viss utbildning eller kompetens. I
regeringens ovan nämnda avsiktsförklaring av den 18
december 2003 uttalas att arbetsorganisation och ledarskap är
centralt för arbetsmiljön och att mallar för utbildning i
systematiskt arbetsmiljöarbete och för chefsutbildning därför
skall utarbetas. Detta sätter frågan om utbildning i
systematiskt arbetsmiljöarbete i fokus. En fråga som möjligen
kan bli aktuell är om krav på certifikat eller annat
kunskapsbevis skall kunna ställas för att få utföra visst slag
av arbete. Man kan också tänka sig att ett krav på utbildning
kombineras med krav på certifikat för den som är utbildare.
Uppdraget
Utredaren skall utreda om det bör införas ett bemyndigande
för Arbetsmiljöverket att meddela föreskrifter om krav på
utbildning eller kompetens. Häri ligger också att utreda om
ett sådant bemyndigande bör omfatta krav på certifikat eller
annat kunskapsbevis.
Frågor om samordningsansvar
I 3 kap. 7 § AML finns regler om särskilt s.k.
samordningsansvar dels på en byggplats där flera företag är
verksamma, dels på ett fast driftställe (t.ex. en skola eller en
fabrik) där arbete utförs av flera företag. Reglerna om vilket
företag som skall ha samordningsansvaret är olika. Det har i
praktiken visat sig svårt att dra en klar gräns mellan de båda
fallen, t.ex. när det gäller ombyggnad på ett befintligt
arbetsställe. Oklarhet om hur reglerna skall tolkas har också
funnits när det gäller arbetsställen med stor geografisk
utsträckning.
Uppdraget
Utredaren skall se över reglerna om samordningsansvar vid
ombyggnad på befintliga arbetsställen och på arbetsställen
med stor geografisk utsträckning i syfte att om möjligt finna
en tydligare och mer ändamålsenlig utformning av lagen.
Skyldighet för inhyrare av arbetskraft att informera uthyraren
om risker i arbetsmiljön
Det har i tillsynen visat sig att kommunikationen mellan
inhyrare av personal och uthyrare (t.ex. bemanningsföretag)
ofta brister. Detta kan leda till att det blir svårt för
uthyraren att bl.a. bedöma vilken utbildning och kompetens som
behövs för ett visst arbete med hänsyn till riskerna. Det måste
undvikas att bristande kommunikation mellan inhyrare och
uthyrare leder till olycksfall eller ohälsa för den berörda
personalen. Det är därför viktigt att utreda om en
komplettering av AML behövs när det gäller inhyrarens
skyldighet att informera om risker i verksamheten.
Uppdraget
Utredaren skall utreda om det är lämpligt att införa en
skyldighet för inhyrare av arbetskraft att informera uthyraren
om risker i arbetsmiljön och om åtgärder som vidtas för att
motverka dessa. Detta för att uthyraren skall kunna ta hänsyn
till riskerna vid bedömning av personalens utbildning och
kompetens.
AML:s tillämpning i fråga om vissa arbetsmarknadspolitiska
program
Inom den arbetsmarknadspolitiska verksamheten finns olika
program. I 7 § lagen (2000:625) om arbetsmarknadspolitiska
program anges att deltagare i vissa program inte skall anses
som arbetstagare. När dessa program bedrivs på en
arbetsplats, skall den som tar del av programmet dock
likställas med arbetstagare vid tillämpning av ett antal
bestämmelser i AML.
Vad som sägs i AML om arbetsgivare skall gälla den som har
upplåtit en arbetsplats för programverksamhet.
Någon hänvisning till dessa regler finns dock inte i AML.
Detta kan leda till att arbetsmiljöfrågorna inte
uppmärksammas tillräckligt ifråga om de aktuella grupperna.
Uppdraget
Utredaren skall pröva om det är lämpligt att direkt i AML
reglera lagens tillämpningsområde avseende personer som
omfattas av olika arbetsmarknadspolitiska program.
Arbete i arbetsgivarens hushåll
Lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i arbetsgivarens hushåll
innehåller regler om arbetstid, arbetsmiljö,
anställningsavtalets ingående och upphörande m.m. Sedan
1995 omfattas arbetstagare under 18 år endast av reglerna om
anställningsavtalet. I arbetsmiljölagen finns ett undantag från
lagens tillämpning när det gäller arbete i arbetsgivarens
hushåll i fråga om arbetstagare över 18 år.
Lagen om arbetstid m.m. i arbetsgivarens hushåll ställer
betydligt lägre krav på arbetsgivaren och ger
tillsynsmyndigheten sämre möjligheter att ingripa mot brister
i arbetsmiljön. Frågan om särbehandlingen i
arbetsmiljöhänseende av arbetstagare som utför husligt arbete
har aktualiserats bl.a. av att personer med funktionshinder
numera får hjälp i sitt hem av personliga assistenter enligt
lagen (1993:387) om stöd och service till vissa
funktionshindrade (LSS), som i många fall formellt är
anställda av den som är berättigad till insatsen enligt LSS.
Uppdraget
Utredaren skall pröva om det är lämpligt att upphäva
undantaget i AML när det gäller arbete i arbetsgivarens
hushåll. Om ett upphävande av undantaget föreslås, skall
utredaren föreslå nödvändiga ändringar i lagen om arbetstid
m.m. i arbetsgivarens hushåll.
Skyldighet för leverantörer att tillhandahålla bruks- och
monteringsanvisningar
Enligt 3 kap. 8 § tredje stycket AML skall i fråga om
maskiner, redskap m.m. uppgifter om anordningen som är av
betydelse för att förebygga ohälsa och olycksfall medfölja
vid avlämnandet. Denna formulering tillkom vid de ändringar
som gjordes i AML år 1991. I den tidigare lydelsen angavs
att "de anvisningar som behövs för anordningens montering,
användning och skötsel skall medfölja vid avlämnandet."
Avsikten med ändringen var att den nya formuleringen skulle
vara mer generell utan att inskränka de skyldigheter som
gällde enligt den tidigare lydelsen (prop. 1990/91:140 s. 137).
Det har dock visat sig att den nya formuleringen ofta ger
upphov till oklarhet. Det framgår inte klart för läsaren att den
omfattar även monterings- och bruksanvisningar och
liknande.
Uppdraget
Utredaren skall pröva om det är lämpligt att ändra lydelsen av
3 kap. 8 § tredje stycket AML så att den tydligare uttrycker
den avsedda innebörden.
Regelförenkling
Riksdagen beslutade den 18 december 2002 att uppdra till
regeringen att under innevarande mandatperiod göra en
genomgång av det regelverk som berör företagandet så att
onödiga och krångliga regler kan tas bort.
AML är en ramlag. Syftet är att närmare precisering av de
allmänna skyldigheter som anges i AML skall göras av
regeringen eller myndighet. Detta har skett genom
bestämmelser i Arbetsmiljöförordningen (1977:1166, AMF)
och i Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Ett
regelförenklingsarbete avseende föreskrifterna pågår. En
översyn bör göras av de bestämmelser i AML och AMF som
innebär direkta krav på upprättande eller lagring av
handlingar eller på inlämnande av uppgifter till myndighet.
Uppdraget
Utredaren skall i syfte att definiera företagens kostnader göra
en genomgång av bestämmelser i AML och AMF som innebär direkta
krav på att upprätta, lagra eller till myndigheter överföra
information samt föreslå förändringar i syfte att minska den
administrativa bördan.
Uppdraget i dess helhet
Utredaren skall lämna de förslag till författningsändringar
och andra åtgärder som uppdraget kan ge anledning till.
Utredaren skall vidare i sina förslag beakta de särskilda
problem som finns för företag i syfte att minska den
administrativa bördan. Utredaren skall analysera och bedöma
ekonomiska effekter av förslagen på samhälls- och
företagsnivå. Utredaren skall under arbetet samråda med
arbetsmarknadens parter och i lämplig utsträckning även med
myndigheter och andra organisationer som representerar de
intressen som berörs. Utredaren skall i relevanta delar
involvera barn och unga i arbetet.
Utredaren skall, vad gäller redovisning av förslagens
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets
nämnd för regelgranskning. Utredaren skall följa
kommittéförordningen (1998:1474) och redovisa
kostnadsberäkningar i fråga om statliga utgifter och
finansiering inom utgiftsområdet av de förslag till åtgärder
som eventuellt kan komma att föreslås.
Kvinnor och män arbetar ofta på arbetsplatser som skiljer sig
åt ur arbetsmiljösynpunkt. Utredaren skall därför lägga
särskild vikt vid att beakta skillnader i arbetsmiljön för
kvinnor och män.
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 1 mars 2006.
(Näringsdepartementet)