Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om behov av rörlig ledningsstödsresurs, Dir. 2004:85
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2004-06-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 juni 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall analysera behovet av en rörlig
ledningsstödsresurs som har till uppgift att betjäna riksdagen,
regeringen med regeringskansli eller andra viktiga
samhällsfunktioner inom den offentliga sektorn i en fredstida
krissituation och under höjd beredskap. Om det finns behov av en
sådan resurs skall utredaren redovisa vilka viktiga
samhällsfunktioner som bör ha tillgång till en sådan resurs, vem
som skall vara ansvarig för enheten och omfattningen av denna
samt hur den skall finansieras såväl på kort som på lång sikt.
Bakgrund
Försvarsdepartementet har det övergripande ansvaret för den så
kallade särskilda planläggningen. Detta är ett samlingsnamn för
de åtgärder som vidtas för att säkerställa att riksdagen och
regeringen samt relevanta delar av myndigheter kan fullgöra sina
uppgifter även då yttre omständigheter gör det omöjligt eller
olämpligt att använda normala verksamhetsformer, ordinarie
lokaler och kommunikationer. För detta ändamål finns olika
resurser för att möjliggöra för riksdagen och regeringen att leda
landet under höjd beredskap från andra platser än de ordinarie.
Den särskilda planläggningen var fram till och med 1999 helt
inriktad mot höjd beredskap men efter ett beslut av regeringen
den 11 november 1999 rörande utformningen av den särskilda
planläggningen har den inriktats mot att även omfatta olika
fredstida krissituationer.
En av de resurser som anskaffats är en rörlig ledningsstödsresurs
i form av en militärenhet. Motivet till att denna rörliga resurs
togs fram var att den skulle kunna utgöra ett komplement till de
övriga planerade åtgärderna. Den rörliga ledningsstödsresursen
har till uppgift att under höjd beredskap ge ledningsstöd i form
av IT och logistikstöd men också skydda personal från riksdagen,
regeringen och regeringskansliet om de uppehåller sig på andra
platser än de ordinarie. Enligt regeringens beslut den 25 april
2002 skall delar av denna resurs även kunna användas i fredstid
men då endast kunna tillhandahålla ett begränsat IT-stöd.
Kostnaderna för denna beredskap finansieras i dag över
utgiftsområde 1.
Mot bakgrund av att de fredstida hoten överskuggar de rent
militära och att inriktningen av samhällets krishanteringsförmåga
ändrats bör inga ytterligare medel avsättas för den nuvarande
rörliga ledningsresursen innan det framtida behovet av en sådan
resurs har utretts.
Uppdraget
En särskild utredare skall analysera behovet av en rörlig
ledningsstödsresurs som har till uppgift att betjäna riksdagen,
regeringen med regeringskansli och andra viktiga
samhällsfunktioner inom den offentliga sektorn i en fredstida
krissituation och under höjd beredskap.
Om utredaren kommer fram till att det finns ett behov av en sådan
resurs skall utredaren redovisa vilka verksamheter som bör ha
tillgång till en sådan resurs och kostnaderna för detta.
Redovisningen skall omfatta den önskvärda kapaciteten hos
resursen, dvs. hur många personer som bör kunna betjänas och
under hur lång tid samt på hur många platser detta bör kunna ske
samtidigt m.m. Utredaren skall dessutom lämna förslag på vilken
beredskap en sådan resurs skall ha. Förslag skall lämnas på vem
som skall vara ansvarig och hur finansieringen skall ske på kort
respektive lång sikt.
I uppdraget ingår även att utvärdera den nuvarande rörliga
ledningsstödsresursen om behov finns och dess bedömda framtida
användbarhet, bl.a. mot bakgrund av kostnaderna för att
upprätthålla stödresursen.
Samråd och avrapportering
Utredaren skall samråda med Försvarsmakten,
Krisberedskapsmyndigheten, Statens fastighetsverk och andra
relevanta myndigheter.
Utredaren skall lämna en delrapport senast den 15 oktober 2004
samt lämna en slutrapport senast den 18 februari 2005.
(Försvarsdepartementet)