Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Behov av bestämmelser om obligatorisk registerkontroll av personal vid hem för vård eller boende, Dir. 2004:83
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2004-06-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 juni 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att överväga om det finns
behov av att införa bestämmelser om obligatorisk
registerkontroll av den som man avser att anställa vid hem
för vård eller boende (HVB) som tar emot barn eller unga.
Om utredaren efter en avvägning mellan å ena sidan
integritetsskyddet för den arbetssökande och å andra sidan
barnskyddet finner att det finns behov av att införa en
obligatorisk registerkontroll enligt ovan skall utredaren
föreslå
- vilka personalkategorier som skall omfattas,
- hur registerkontrollen skall gå till,
- vilka brott som kontrollen skall avse, och
- författningsreglering.
Bakgrund
Bestämmelser om registerkontroll inom socialtjänsten
Socialtjänsten har i dag långt gående möjligheter att
inhämta uppgifter ur Rikspolisstyrelsens belastnings- och
misstankeregister.
Av lagen (1998:620) om belastningsregister och
förordningen (1999:1134) om belastningsregister framgår
att uppgifter ur belastningsregistret som rör brott med
annan påföljd än böter skall lämnas ut till en statlig,
kommunal eller landstingskommunal myndighet som
beslutar om anställning av personal inom psykiatrisk
sjukvård, vård av utvecklingsstörda, vård av barn och
ungdom eller tvångsvård av missbrukare, i fråga om den
som myndigheten avser att anställa eller anlita som
uppdragstagare samt till en socialnämnd, i ärenden om
adoption, vårdnad om barn, barns boende, umgänge med
barn, medgivande att ta emot barn m.m. enligt 5 kap. 2 §
och 6 kap. 6-10 och 12-16 §§ socialtjänstlagen
(2001:453; SoL). Detsamma gäller åtgärder enligt lagen
(1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga
eller lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall.
Samma möjligheter ges genom lagen (1998:621) om
misstankeregister och förordningen (1999:1135) om
misstankeregister för uppgift ur misstankeregistret om
misstanke om brott för vilket åtal har väckts. Motsvarande
möjligheter omfattar inte enskilt bedrivna hem för vård
eller boende.
Familjehem utreds ofta i samband med placering av barn
och unga och ett led i utredningen är i regel att inhämta
uppgifter genom ett registerutdrag. Av 6 kap. 6 § SoL
framgår att socialnämnden inte får lämna medgivande till
placering utan att förhållandena i det enskilda hemmet och
förutsättningarna för vård i hemmet är utredda. Enligt
Socialstyrelsen underlåts detta ibland när kontaktpersoner
övergår till att bli familjehem. Vid HVB-hem har det
under senare år i ett par uppmärksammade fall
framkommit att kriminellt belastade personer anställts. Det
är okänt i vilken omfattning anställda, tidigare dömda
personer, gjort sig skyldiga till övergrepp vid HVB-hem.
Omfattningen torde dock vara högst begränsad.
Socialstyrelsen har nyligen publicerat föreskrifter och
allmänna råd om hem för vård eller boende (SOSFS
2003:20). I de allmänna råden anför Socialstyrelsen under
2 kap. 2 § att "vid anställning eller när en uppdragsgivare
anlitas vid ett hem för vård eller boende som tar emot barn
och unga bör den som har befogenhet att besluta om
anställning av personal begära uppgifter från
Rikspolisstyrelsens belastnings- och misstankeregister.
Detta bör ske först efter att samtycke har inhämtats från
den som är tilltänkt för anställningen eller uppdraget."
Föreningen Sveriges Socialchefer, FSS, har hos regeringen
föreslagit (S2002/6907/ST) att de barn och unga som får
vård eller boende genom socialtjänstens försorg får
motsvarande skydd som barn inom förskola, skola och
skolbarnomsorg genom att personal som anställs inom
sådana verksamheter uppvisar utdrag ur polisens
belastningsregister.
Bestämmelser om registerkontroll inom skolan
Lagen (2000:873) om registerkontroll av personal inom
förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg trädde i
kraft den 1 januari 2001. Bestämmelserna innebär att det
sker en obligatorisk kontroll av den som erbjuds
anställning inom dessa verksamheter och betyder att denne
skall lämna in ett utdrag ur belastningsregistret till
arbetsgivaren. Utdraget är begränsat till vissa brott.
Lagstiftningen kan sägas bestå av en sammanvägning av
två skyddsintressen - skyddet av barn mot övergrepp och
skyddet av den personliga integriteten hos den som söker
en anställning.
Statens skolverk har på regeringens uppdrag följt upp
lagen om registerkontroll av personal inom
förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg.
Uppföljningen visar bl.a. att lagens barnskyddande
aspekter tillämpas relativt väl ute i verksamheterna, medan
avsteg betydligt oftare görs när det gäller de
integritetsskyddande aspekterna.
Skolverket pekar på risken för att dömda pedofiler inte
helt avhåller sig från att söka sig till verksamheter med
barn utan att "de (pedofilerna) styr bort från just de
områden som innebär anställning inom förskoleverksamhet, skola
eller skolbarnsomsorg och därmed registerkontroll" till andra
verksamheter med barn.
Skolverkets uppföljning har lett till att
Utbildningsdepartementet har tillkallat en utredare med
uppdrag att analysera vilka konsekvenser det skulle få om
regleringen förändrades så att ytterligare personkategorier
omfattas av lagstiftningen på området. Om utredaren
bedömer att det finns skäl att ändra lagstiftningen skall
utredaren också lämna de författningsförslag som är
nödvändiga. Utredaren skall redovisa sina förslag senast
den 31 juli 2004.
EU:s rambeslut om bl.a. åtgärder för att bekämpa sexuellt
utnyttjande av barn
Den 22 januari 2001 lade Europeiska kommissionen fram ett förslag
till rambeslut om åtgärder för att bekämpa sexuellt utnyttjande
av barn och barnpornografi (EGT C 62E, 27.2.2001, s. 327).
Riksdagen har i enlighet med regeringens proposition antagit
rambeslutet (prop. 2003/04:12, bet.2003/04:JUU09, rskr.
2003/04:108). Regeringen avser att återkomma till riksdagen med
förslag till ändrad lagstiftning i senare sammanhang
(a. prop. s.1).
Enligt artikel 5 punkten 3 i rambeslutet skall varje
medlemsstat vidta de åtgärder som är nödvändiga för att
säkerställa att en fysisk person som har dömts för brott
som har samband med sexuellt utnyttjande av barn,
barnpornografibrott eller för anstiftan, medhjälp eller
försök till sådana brott i förekommande fall kan avstängas,
tillfälligt eller permanent, från utövandet av sådan
verksamhet som hänför sig till tillsyn av barn.
Behovet av en utredning
Inom socialtjänsten har skyddsintresset för utsatta
personer, exempelvis barn vars vård har övertagits av
samhället, ansetts väga så tungt att den personliga
integriteten hos personer som söker anställning i dessa
verksamheter får stå tillbaka om en myndighet väljer att
inhämta registerutdrag. Det bör nu övervägas om det finns
anledning att göra även denna registerkontroll obligatorisk
för att ytterligare förstärka skyddet för barn som placeras i
hem för vård eller boende.
Uppdraget
Utredaren skall överväga om det finns behov av att införa
bestämmelser om obligatorisk registerkontroll av den som
man avser att anställa vid hem för vård eller boende, som
tar emot barn eller unga. Kontrollen skulle bestå i att
personer som erbjuds anställning vid ett sådant hem för
vård eller boende visar upp ett utdrag ur
Rikspolisstyrelsens belastningsregister och/ eller
misstankeregister. Utredarens uppgift kan sägas bestå av
en sammanvägning av två skyddsintressen - skyddet av
barn mot övergrepp och skyddet av den personliga
integriteten hos dem som söker en anställning.
De hem som avses är sådana hem för vård eller boende
som tar emot barn och unga och som drivs i enskild eller
offentlig regi samt sådana hem som avses i 12 § lagen
(1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga.
Utredaren skall undersöka i vilken utsträckning
registerkontroll görs idag.
Om utredaren efter en avvägning mellan å ena sidan
integritetsskyddet och å andra sidan barnskyddet finner att
en obligatorisk registerkontroll behövs skall han eller hon
föreslå
- vilka personalkategorier som skall omfattas,
- hur registerkontrollen skall gå till,
- vilka brott som kontrollen skall avse, och
- författningsreglering.
Utredaren bör ta till vara Rikspolisstyrelsens erfarenheter
av registerkontroll av personal inom förskoleverksamhet,
skola och skolbarnsomsorg.
Utredaren skall mot bakgrund av Statens skolverks
uppföljning särskilt överväga hur man kan undvika att
lagstiftningen tillämpas på ett inte avsett sätt till nackdel
för skyddet av den personliga integriteten.
Om en obligatorisk registerkontroll föreslås, skall
utredaren överväga om det finns skäl att avskaffa eller
inskränka de nuvarande möjligheterna att få ut
registerutdrag.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 juni
2005.
(Socialdepartementet)