Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av djursjukdata, Dir. 2004:82
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2004-06-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 juni 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att undersöka och redovisa
hur djursjukdataregistret fungerar i dag. Uppdraget innefattar
en redovisning av eventuella brister i djursjukdata, vad de i så
fall beror på och vad de eventuella bristerna kan ha inneburit
för registrets användbarhet. Med utgångspunkt i resultatet av
dessa undersökningar skall utredaren föreslå hur eventuella
brister kan åtgärdas. Syftet med förslagen skall vara att uppnå
ett väl fungerande, kostnadsneutralt och kostnadseffektivt
registreringssystem för sjukdoms- och
läkemedelsövervakning på djurområdet. Utredaren skall
beräkna kostnaderna för de åtgärder som föreslås, både för
det allmänna och för berörda näringsidkare och föreslå
finansiering av eventuella offentliga åtgärder liksom beakta
de administrativa konsekvenserna för näringsidkarna.
Bakgrund
Gällande bestämmelser
I 7 § andra stycket lagen (1994:844) om behörighet att utöva
veterinäryrket framgår att regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får föreskriva om vad veterinärer
är skyldiga att göra i sin yrkesutövning. Regeringen har i
förordningen (1971:810) med allmän veterinärinstruktion
transporterat stora delar av denna föreskriftsrätt till Statens
jordbruksverk. Enligt Statens jordbruksverks föreskrifter
(SJVFS 2000:114) om ändring i Statens jordbruksverks
föreskrifter (SJVFS 1998:38) om journalföring och
uppgiftslämnande m.m. gäller att en veterinär skall föra
journal i direkt anslutning till konsultationen. Journalen skall
innehålla uppgifter om bl.a. datum för konsultationen,
djurhållarens produktionsplatsnummer eller namn och adress,
och beträffande det aktuella djuret, anamnes, diagnos, typ av
behandling samt veterinärens namn. Vid behandling med
läkemedel skall uppgifter även finnas om läkemedlets
benämning, styrka och dosering, behandlingstidens längd och
vid behandling av livsmedelsproducerande djur även
karenstid. Vid förrättning som avser nötkreatur, får, getter,
renar, svin, fjäderfän eller hägnat vilt skall veterinären inom
en vecka efter behandling rapportera till Jordbruksverket,
antingen skriftligt genom att använda viss angiven
praktikjournal eller genom att använda ett datoriserat
journalföringssystem som godkänts av Jordbruksverket. Vid
behandling av hästar med bl.a. antibakteriella läkemedel för
systemiskt bruk skall rapportering ske varje månad.
Behandlingar av andra djurslag skall rapporteras en gång per
år.
Tidigare och nuvarande rutiner för inrapportering av
djursjukdata
Det har funnits bestämmelser om journalföring och
inrapportering sedan år 1984. De inrapporterade uppgifterna
- djursjukdata - används främst till att övervaka den
veterinära läkemedelsanvändningen och till att följa upp
djurhälsan i landet. Före år 1999 rapporterade de
fältverksamma veterinärerna sina behandlingar till de lokala
husdjursföreningarna. Där gjordes en manuell granskning och
överföring av uppgifterna i journalblanketterna för
databearbetning. En vidare bearbetning av data skedde
därefter hos dåvarande Svensk Husdjursskötsel (SHS).
Därefter sändes journalerna vidare till Jordbruksverket. -
Uppgifter om olika diagnoser på nötkreatur har sedan länge
använts i avelsarbetet, bl.a. i analyser av avelstjurars
nedärvning av olika egenskaper.
Under år 1999 genomfördes förändringar i systemet som
innebär att fältveterinärernas journalrapporter i stället skickas
direkt till Jordbruksverket. Samtidigt togs ett omfattande
diagnosregister för djursjukdata i bruk och rutiner infördes
för enklare och säkrare bearbetning av uppgifter i
journalerna. I detta sammanhang introducerades datasystemet
Vet@ och ett delsystem, vet@journal, ställdes till de av
Jordbruksverket anställda distriktsveterinärernas förfogande.
Vet@journal används i fält för registrering av
förrättningsunderlag, för underlag till fakturering och för
kommunikation med Jordbruksverket.
Ett parallellt system med motsvarande funktioner, dvs. för
rapportering av djursjukdata och för export av filer till eget
ekonomisystem erbjöds privatpraktiserande veterinärer på
förmånliga villkor. Detta system kom emellertid att få liten
spridning med som mest ett femtontal användare. Systemet
avvecklades under år 2002. För inrapportering av
djursjukdata från privatpraktiserande veterinärer har därefter
blanketter för optisk läsning och textfiler från externa
datasystem använts.
Ungefär hälften av de inrapporterade nötkreatursuppgifterna
kommer för närvarande från vet@journal och resterande från
blanketter och textfiler. Totalt för samtliga djurslag hanterar
Vet@-systemet uppgifter om mer än tre miljoner djur per år.
Inom datasystemet Vet@ finns ytterligare delsystem varav ett
utgörs av analysverktyget vet@webb, genom vilket olika
användare via Internet får tillgång till djursjukdatabasen och
själva kan göra de sökkombinationer som är av intresse. Det
är t.ex. möjligt att genom detta analysverktyg studera olika
diagnosers fördelning i olika regioner över tid och djurslag.
Av redovisade data framgår vidare vilka läkemedel som har
använts till olika djurslag och sjukdomar. Uppgifterna
används framför allt inom forskning och av olika
organisationer inom djurhälsoområdet.
Tillgången till vet@webb regleras av behörighetsnivåer som
anpassats till användarnas behov och rättigheter.
Länsveterinärerna, som har det regionala tillsynsansvaret
över samtliga praktiserande veterinärer, kan via vet@webb
följa veterinärernas rapportering inom sitt område.
Jordbruksverkets distriktsveterinäravdelning - DV-
avdelningen - har tillgång till inrapporterade djursjukdata
från samtliga distriktsveterinärstationer. Verkets
djuravdelning har genom sin behörighet tillgång till all
information från veterinärverksamheten, förutom
distriktsveterinärorganisationens ekonomiska data.
Distriktsveterinärerna vid veterinärstationerna kan följa de
inrapporterade uppgifterna från respektive stations distrikt.
I ett särskilt avtal med den övergripande
husdjursorganisationen Svensk Mjölk har det avgjorts vilka
uppgifter ur journalerna som via filer skall föras vidare till
organisationen för användning vid bl.a. avelsvärdering av
tjurar. Svensk Mjölk har även behörighet till vet@webb på en
nivå där diagnoser och läkemedelsanvändning kan följas
länsvis för olika djurslag.
Ansvar för systemunderhåll och finansiering av
inrapporteringssystemet
Ansvaret för förvaltningen och utvecklingen av Vet@-
systemet handhas av Jordbruksverket. Bland utgiftsposterna
för inrapporteringssystemet kan nämnas kostnader för
programutveckling, support, förvaltning, blankettryckning,
optisk läsning och licenser. För täckande av djuravdelningens
kostnader för bl.a. registrering av djursjukdata anvisas medel
över statsbudgeten genom anslaget 42:3 Djurhälsovård,
Utgiftsområde 23. Jord- och skogsbruk, fiske med anslutande
näringar.
Problem med inrapportering av djursjukdata
Riksdagens revisorer har i sin rapport Villkor för veterinär
verksamhet (2002/03:4) bl.a. behandlat inrapporteringen av
djursjukdata. I rapporten konstateras att rapporteringen till
och uppgifterna i Jordbruksverkets djursjukdatabas har varit
ofullständiga. Det finns flera förklaringar till detta. I
rapporten framförs att Jordbruksverket uppmärksammat att
inrapporteringen från vissa privatpraktiserande veterinärer är
bristfällig och att bestämmelserna på området inte följs men
att det saknas författningsstöd för sanktioner vid underlåtelse
att rapportera djursjukdata. Verket framför dock att
inrapporteringen förbättrats under senare år. I rapporten
anges att representanter för privatpraktiserande veterinärer
uppgett att det finns motstånd bland privatpraktiserande
veterinärer mot att lämna ut uppgifter om sina kunder till sin
främsta konkurrent, Jordbruksverket. Dessa veterinärer
befarar att verket kan använda uppgifterna för att gynna sin
egen uppdragsverksamhet. Jordbruksverket framhåller
emellertid att uppdragsverksamheten är organisatoriskt skild
från den myndighetsutövning som statistikinsamlingen
innebär. Vissa veterinärer uppges även anse att
inrapporterade uppgifter inte tagits om hand av
Jordbruksverket på ett tillfredsställande sätt. Jordbruksverket,
å sin sida, anser att kvalitetsproblemen till viss del beror på
att de blanketter som levererats in för optisk läsning varit
felaktigt eller slarvigt ifyllda.
Riksdagens revisorer konstaterar i rapporten att brister i
djursjukdata får konsekvenser för användare av uppgifterna
och på sikt för djurens hälsa. Med mera tillförlitliga uppgifter
om behandlingar och medicinering skulle förebyggande
insatser kunna planeras och organiseras på ett bättre sätt.
Rapporten har remissbehandlats och remissinstanserna delar i
stor utsträckning revisorernas uppfattning om problemen med
djursjukdata. Länsstyrelserna i Östergötlands, Kalmar och
Skåne län påpekar särskilt att länsveterinärernas uppdrag att i
enlighet med regleringsbrevet följa rapporteringen av
djursjukdata inte har kunnat uppfyllas eftersom det saknas
möjlighet för länsveterinärerna att avgöra i vilken
utsträckning som olika veterinärer rapporterar.
I sitt förslag till riksdagen (2002/03:RR12) konstaterar
revisorerna att det är angeläget att snabbt komma till rätta
med inrapporteringen till djursjukdata och att tillförlitliga
uppgifter över djurens läkemedelsanvändning och sjukdomar
är viktiga för såväl människors som för djurs hälsa.
Revisorerna föreslår i rapporten att regeringen skall ge en
oberoende utredning i uppdrag att redovisa hur omfattande
bristerna i djursjukdata är, vad de beror på och vad de har
inneburit för statistikens användbarhet. Utredningen bör även
få i uppdrag att komma med förslag till hur bristerna kan
åtgärdas och hur man kan åstadkomma en fullständig
rapportering från alla veterinärer. Vidare bör behovet av
kvalitetssäkrad statistik samt en öppen och kvalitetssäkrad
dokumentation av det veterinära arbetet som gör det möjligt
att spåra behandlingar och läkemedelsanvändning omfattas
av den föreslagna utredningen.
Riksdagen har bifallit Miljö- och jordbruksutskottets
hemställan (bet. 2002/03:MJU10) om att bifalla Riksdagens
revisorers förslag 2002/03:RR12 i denna del.
Jordbruksverket har i en skrivelse till Jordbruksdepartementet
daterad den 8 juli 2003 (dnr Jo2003/1579) lämnat förslag på
ändringar i gällande författningar för att ge verket möjlighet
att sanktionera bristande rapportering av veterinära
förrättningar. Jordbruksverket konstaterar i sin skrivelse att
innehållet i djursjukdataregistret blir otillförlitligt då inte alla
veterinärer rapporterar sina förrättningar på föreskrivet sätt. I
skrivelsen konstateras vidare att varken verket eller
länsstyrelserna i dag har några möjligheter att utöva
påtryckning på de veterinärer som inte rapporterar
förrättningar enligt gällande bestämmelser.
Regeringens bedömning
Regeringen anser det vara angeläget med ett väl fungerande
djursjukdatasystem. Ett sådant system är av största vikt, bl.a.
för att arbetet med förebyggande djursjukvård skall kunna
bedrivas framgångsrikt och för att det skall gå att ständigt ha
tillgång till en rättvisande bild av det totala djurhälsoläget i
landet. Ett exempel på sådant arbete är att man med kunskap
om läkemedelsanvändningen för olika djurslag och
djursjukdomar bättre kan arbeta för minskad
antibiotikaanvändning och därmed minska risken för
utveckling av resistenta bakteriestammar. Resistenta bakterier
är ett växande problem för såväl människor som för djur i
hela världen och en alltför frekvent användning av antibiotika
är huvudorsaken till problemen. Med bra djursjukdatastatistik
kan Sverige försvara sin restriktiva inställning till antibiotika
i diskussioner med andra länder och därmed hålla resistensen
på en fortsatt låg nivå.
Inom nötkreatursaveln har djursjukdatauppgifter en
betydelsefull användning i urvalet för att få allt friskare djur.
I framtiden bör hälsouppgifter komma till användning i högre
grad även för andra djurslag.
För att nå ett väl fungerande djursjukdatasystem är det viktigt
att systemet utformas på ett för veterinärerna användarvänligt
sätt, där de administrativa kostnaderna för företagen till följd
av inrapporteringskraven hålls nere.
Utredningsuppdraget
Utredarens uppdrag är att undersöka och redovisa hur
djursjukdataregistret fungerar i dag. Uppdraget innefattar en
redovisning av eventuella brister i djursjukdata, vad de i så
fall beror på och vad de kan ha inneburit för registrets
användbarhet. Med utgångspunkt i resultatet av dessa
undersökningar skall utredaren föreslå hur eventuella brister
kan åtgärdas och hur en fullständig inrapportering av
uppgifter från samtliga veterinärer kan komma till stånd.
Syftet med förslagen skall vara att uppnå ett väl fungerande,
kostnadsneutralt och kostnadseffektivt registreringssystem
för sjukdoms- och läkemedelsövervakning. Behovet av
kvalitetssäkrad statistik och dokumentation av det veterinära
arbetet som gör det möjligt att spåra behandlingar och
läkemedelsanvändning skall beaktas. Utredaren skall
överväga i vilken utsträckning det är nödvändigt att i register
eller databaser behandla personuppgifter om t.ex. veterinärer
och djurhållare. Utredaren skall lämna förslag till de
författningsändringar som bedöms vara nödvändiga.
Beträffande förslag till författningsändringar som gäller
personuppgifter skall utgångspunkten vara att regleringen av
skyddet för den personliga integriteten skall motsvara det
som framgår av personuppgiftslagen (1998:204). Utredaren
skall beräkna kostnaderna för de åtgärder som föreslås, både
för det allmänna och för berörda näringsidkare och föreslå
finansiering av eventuella offentliga åtgärder liksom beakta
de administrativa konsekvenserna för näringsidkarna.
I sitt arbete skall utredaren samråda med berörda
myndigheter och organisationer, inklusive företrädare för de
privatpraktiserande veterinärerna.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 1 september
2005.
(Jordbruksdepartementet)