Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning rörande organisation av ett Östersjöcentrum, Dir. 2004:81
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2004-06-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag på vilka uppgifter
som bör ingå i ett Östersjöcentrum som skall vara ett
informations- och samverkansorgan för de myndigheter och
organisationer som arbetar med att främja kontakter,
samarbete, handel och kunskapsutbyte med länderna i
Östersjöområdet. I uppdraget ingår även att lämna förslag på
hur Östersjöcentrumet skall vara organiserat, vilken
geografisk avgränsning och vilka prioriteringar verksamheten
skall ha samt frågor rörande bemanning och beslutsordning.
Utredaren skall även lämna förslag på om Östersjöcentrumet
skall vara en egen myndighet eller om det skall vara knutet
till annan myndighet och i så fall vilken. Centrumet avses
omfatta ca 15 tjänster. En beräknad budget skall redovisas
med en uppdelning av kostnaderna på administration och
olika verksamhetsuppgifter under vart och ett av åren 2005-
2007. Östersjöcentrumet skall lokaliseras till Gotland.
Bakgrund
Östersjöregionen är en av världens snabbast växande
regioner. Handeln har vuxit starkt. De baltiska länderna och
Polen står nu för en större del av svensk export och import än
Spanien, Portugal och Grekland tillsammans. Sveriges handel
med Ryssland har mer än fördubblats på bara tre år. För
Sverige och svenska företag är det en stor fördel att vara en
del av detta tillväxtområde.
Med EU:s utvidgning är nu Polen och de baltiska länderna
medlemmar av EU:s inre marknad. Detta innebär nya
utmaningar men framför allt nya möjligheter. Sverige har
aktivt bidragit till de nya medlemmarnas anpassning till EU:s
regelverk. Det breda svenska utvecklingssamarbetet och
svenska näringslivsinsatser har lett till ett omfattande
kontaktnät mellan svenska offentliga aktörer och deras
motsvarigheter på andra sidan Östersjön.
En utmaning när utvecklingssamarbetet i och med EU:s
utvidgning nu övergått i normalt grannlandssamarbete (prop.
2002/03:122) blir att upprätthålla dessa kontakter och att
säkerställa att de kommer till största möjliga nytta för såväl
svenska myndigheter som svenska företag. Offentliga aktörer
på kommunal och regional nivå har särskilt framhållit vikten
av att regeringen fortsatt visar sitt stöd för vänortssamarbete
och andra regionala aktiviteter som syftar till att närma folken
till varandra och påskynda integrationen mellan våra länder.
En verksamhet som särskilt bidragit till kontaktskapande och
kunskapsutbyte har varit Visby- och Östersjöstipendierna
genom Svenska institutet. Andra kontaktfrämjande
verksamheter som Svenska institutet givit stöd har varit inom
områden som demokrati, film, IT, litteratur, kultur, miljö,
musik, samhälle, sociala frågor, teater och dans. Samverkan
på kommunal och regional nivå har främjats inom ramen för
det decentraliserade samarbetet som skett med stöd av UD
och Sida.
Miljöfrågorna i Östersjöregionen är av fortsatt hög prioritet.
Miljösamarbetet har också utgjort en stor del av
Östsamarbetet genom att biståndsmedel kunnat användas för
investeringar. En särskild inriktning har varit satsningen på
hållbar utveckling i Östersjöregionen.
En utmaning i det nya läge som nu råder består i att med
ändamålsenlig information underlätta för svenska företag att
få del av de stora upphandlingar som kommer till stånd när
EU:s struktur- och sammanhållningsfonder öppnas för de nya
medlemsländerna. Under 2004-2006 rör det sig enbart för
Polen och de tre baltiska staterna om närmare 150 miljarder
kronor. För svenskt näringsliv innebär detta stora
affärsmöjligheter.
Regeringen har under lång tid arbetat för att skapa
gynnsamma förutsättningar för handel och investeringar i
Östersjöregionen och för att svenska företag skall finna nya
vägar till affärer. De särskilda programmen Samarbete och
utveckling i Östersjöregionen (Östersjömiljard 1) och
Näringslivsutveckling i Östersjöregionen (Östersjömiljard 2)
har starkt bidragit till att nya affärsrelationer skapats, främst
för små och medelstora företag. Förutom i Regeringskansliet
finns även en betydande kompetens inom Exportrådet och
hos en rad offentliga aktörer på central och regional nivå.
Frågan om eventuellt fortsatta statliga insatser för
näringslivsutveckling i Östersjöregionen har belysts dels i
studien Östersjöprogram för framtiden (Ds 2002:46), dels i
utredningen Fortsatta insatser för näringslivsutveckling i
Östersjöregionen (UD-EC 2004-02-19). Ett genomgående
tema är att Sverige nu har en unik möjlighet att skörda
frukterna av de stora insatser som tidigare gjorts, men att
detta kräver att vi bibehåller och vidareutvecklar den
kompetens vi skaffat oss och att vi koncentrerar våra resurser
där de bedöms göra störst nytta. Projektförberedande insatser
och verksamheter inriktade på att främja affärsmöjligheter för
små och medelstora företag i Östersjöregionen förutses därför
fortsatt bedrivas parallellt med utredningen om ett
Östersjöcentrum.
När de svenska insatserna minskar är det angeläget att viss
statlig verksamhet fokuseras på att öka tillgängligheten av all
den kunskap och erfarenhet som redan vunnits rörande
handel, investeringar och kunskapsutbyte i regionen. Sådan
kunskap har hittills inte funnits samlad på ett ställe. Det är
vidare angeläget att svenska aktörer kan erhålla kvalificerad
rådgivning i frågor rörande Östersjösamarbetet i hela dess
mångfald. Som ett led i regeringens tillväxtpolitik och för att
ta tillvara nya tillväxtmöjligheter i Östersjöregionen
aviserades i regeringsförklaringen den 16 september 2003
etablerandet av ett särskilt Östersjöcentrum.
Regeringen meddelade den 3 juni 2004 att Östersjöcentrumet
placeras på Gotland och likaså en ny profilenhet inom Sida.
Den nya Sida-enheten skall fortsatt stödja integration och
samverkan kring Östersjön med tonvikt på samarbete genom
folkrörelser och enskilda organisationer, andra folkliga
kontakter samt utbyte mellan regioner, kommuner, län och
myndigheter (s.k. twinning).
Östersjöcentrumets uppgifter
Östersjöcentrumets övergripande uppgift skall vara att
underlätta och utveckla kontakter och samarbete i
Östersjöområdet. Detta skall i första hand ske genom en
samlad informations- och kontaktverksamhet och ett
systematiserat erfarenhetsutbyte. Östersjöcentrumet skall vara
navet i ett levande kontaktnät mellan centrala, regionala och
lokala aktörer, offentliga som privata, med erfarenhet av och
intresse för verksamhet i länderna på andra sidan Östersjön.
Myndigheter, kommuner, landsting, organisationer, företag
och enskilda medborgare skall kunna vända sig till
Östersjöcentrumet för att få svar på frågor rörande bl.a.
politiska, kulturella och ekonomiska förhållanden i regionen,
projektverksamhet med svenskt deltagande, viktiga
kontaktpersoner, finansieringskällor och hur man får del av
dessa m.m. Det är viktigt att kvinnors och mäns olika
erfarenheter och villkor beaktas. Östersjöcentrumet skall
besitta grundläggande kompetens på relevanta sakområden,
men det skall också ha ett brett kontaktnät med kunskap om
den expertis som finns hos de myndigheter och andra aktörer
som redan har definierade uppgifter på berörda
samhällsområden.
Östersjöcentrumet skall synliggöra verksamheten genom ett
aktivt informationsarbete. Hur detta skall ske bör utformas i
nära samråd med berörda departement, myndigheter,
Exportrådet och andra aktörer. Det finns även ett behov av att
i samarbetsländerna synliggöra de insatser som Sverige gör i
dessa länder. Östersjöcentrumet bör i nära samverkan med
berörda departement och myndigheter, särskilt UD och
Svenska institutet, genomföra lämpliga informationsinsatser
riktade mot samarbetsländerna.
Ett effektivt informationsarbete förutsätter att
Östersjöcentrumet har tillgång till avancerad IT-teknik och
erforderlig kompetens för att kreativt utveckla och säkert
driva ett IT-baserat informationssystem.
Östersjöcentrumet skall inte ta över de uppgifter som nu
utförs av Exportrådet, Invest in Sweden Agency (ISA) och
andra myndigheter med uppdrag att främja handel och
investeringar i Östersjöregionen utan inrikta sig på att
understödja dessa aktörer genom ett kontinuerligt utbyte av
kunskap och erfarenheter. Verksamheten skall så långt det är
möjligt fungera som en "one-stop-shop" där svar skall kunna
erhållas på vanligen förekommande frågor om
förutsättningarna för olika typer av kontakter och utbyte över
Östersjön.
Östersjöcentrumet skall vara ett informations- och
samverkansorgan för de myndigheter och organisationer som
arbetar med att främja handel, samarbete och kunskapsutbyte
med länderna i Östersjöområdet. Av särskild betydelse i
sammanhanget är den verksamhet som bedrivs av
Exportrådet, Nutek, Sida, Svenska institutet, länsstyrelser,
landsting och kommuner. Andra viktiga aktörer är Almi
Företagspartner AB, Handelskamrarna, Internationella
programkontoret för utbildningsområdet, ISA,
Kommerskollegium, Naturvårdsverket,
Riksantikvarieämbetet, Svenska Kommunförbundet och
Landstingsförbundet, Svensk Handel och Tullverket liksom
den verksamhet för projektexport som bedrivs inom
Regeringskansliet. En blivande aktör är den organisation som
blir resultatet av utredningen om organisation av ett nationellt
centrum för miljödriven näringslivsutveckling och
miljöteknikexport (Dir. 2004:25).
Av intresse är också den utbildnings- och
forskningsverksamhet och de samarbeten med
Östersjöinriktning som bedrivs av flera universitet och
högskolor, bl.a. den s.k. Östersjöstiftelsen vid Södertörns
högskola som stödjer forskning och utbildning inom områden
med anknytning till Östersjöregionen och Östeuropa, Baltic
and East European Graduate School som Stockholms
universitet, Södertörns högskola, m.fl. lärosäten samarbetar
kring, det omfattande nätverket Baltic University Programme
som samordnas av Uppsala universitet samt Centrum för
Östersjöstudier vid Högskolan på Gotland.
Uppdrag
Utgångspunkten för utredarens arbete är uttalandet i
regeringsförklaringen den 16 september 2003 om att nya
tillväxtmöjligheter i Östersjöregionen ska tas tillvara och att
ett särskilt Östersjöcentrum etableras. Utredaren skall
närmare analysera vilka uppgifter som bör ingå i en
verksamhet, som skall vara ett serviceorgan för myndigheter,
kommuner, landsting, organisationer, företag och enskilda
medborgare avseende affärsmöjligheter, finansieringskällor,
utbytesprogram, myndighetskontakter och andra förhållanden
av betydelse för ett utökat samarbete i Östersjöregionen.
Centrumet avses omfatta ca 15 tjänster.
Baserat på en analys av verksamhetens uppgifter, vilken skall
genomföras i samråd med berörda departement (bl.a. utrikes-,
finans-, justitie-, kultur-, miljö-, närings-, och utbildnings-),
andra myndigheter och företrädare för näringslivet samt
kommun och myndigheter på Gotland, skall utredaren lämna
förslag på hur Östersjöcentrumet skall vara organiserat,
vilken geografisk avgränsning och vilka prioriteringar
verksamheten skall ha, hur arbetet skall bedrivas, hur beslut
skall fattas och vilka kompetenser som skall finnas.
Utredaren skall även lämna förslag på om Östersjöcentrumet
skall vara en egen myndighet eller om det skall vara knutet
till annan myndighet och i så fall vilken. Utredaren skall
vidare belysa hur Östersjöcentrumet kan generera ett
mervärde inom Sveriges samlade utbyte med
Östersjöregionen. Jämställdhetsperspektivet skall integreras i
alla delar av verksamheten.
Fördelning av bidrag skall kunna ingå i Östersjöcentrumets
uppgifter. I en eventuell bidragshantering skall hänsyn tas till
EG:s statsstödsregler.
Utifrån de verksamheter som regeringen uppdragit åt olika
myndigheter med finansiering ur anslaget
Näringslivsutveckling i Östersjöregionen (Östersjömiljard 2)
skall utredaren, efter samråd med berörda intressenter, lämna
förslag på verksamheter som bör få en fortsättning, hur de bör
administreras och finansieras. Utredaren skall särskilt ta
ställning till om det finns verksamheter vars administration
det vore ändamålsenligt att överlåta på ett Östersjöcentrum.
Den nämnda utredningen om Fortsatta insatser för
näringslivsutveckling i Östersjöregionen skall beaktas i
sammanhanget.
Utredaren skall i samråd med berörda departement undersöka
om Östersjöcentrumet kan tilldelas en roll avseende vissa
uppgifter som Svenska institutet för närvarande ansvarar för
men som Internationella kulturutredningen (SOU 2003:121)
föreslår skall överföras till organ inom
Utbildningsdepartementets ansvarsområde. Uppgifter som
kan vara aktuella torde i första hand avse
stipendieverksamhet inom utbildnings- och
forskningsområdet (Visbyprogrammet), men även annan
verksamhet kan vara aktuell.
Utredaren skall i samråd med UD och Sida lämna förslag på
hur verksamheterna vid Östersjöcentrumet och Sidas nya
profilenhet bäst kan samverka med varandra.
Den kompetens som Högskolan på Gotland byggt upp bör
kunna utgöra en viktig tillgång för Östersjöcentrumet,
samtidigt som Högskolan kan tillföras värdefulla impulser
från verksamhet vid Östersjöcentrumet. I uppdraget ingår att
belysa möjliga områden och former för samverkan mellan
Östersjöcentrumet och Högskolan på Gotland.
Utredaren skall redovisa en beräknad budget för
Östersjöcentrumet under vart och ett av åren 2005-2007 och
därvid särredovisa hur stora kostnader som hänför sig till
administration respektive olika slag av verksamhet i enlighet
med lämnade förslag.
Verksförordningens bestämmelser om samarbete mellan
myndigheterna är en viktig princip i regeringens styrning av
myndigheterna. I den förvaltningspolitiska propositionen
(prop. 1997/98:136) har regeringen uttalat att en ökad
samverkan är nödvändig och att informationsteknikens
möjligheter bör tas tillvara (bet. 1997/98:KU31, rskr.
1997/98:294). Dessa grundläggande förvaltningspolitiska
principer skall utgöra grunden för utredarens arbete.
Uppdraget skall redovisas till Utrikesdepartementet senast
den 15 december 2004. Etablering av centrumet skall därefter
ske snarast möjligt.