Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppfödning av tjänstehundar, Dir. 2004:80
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2004-06-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 juni 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att kartlägga
behovet av tjänstehundar i Sverige under den närmaste
tioårsperioden. Utredaren skall bl.a. analysera olika alternativ
när det gäller uppfödning och utbildning av tjänstehundar,
inklusive ett statligt åtagande. Vidare skall utredaren
analysera det offentliga åtagandet i
tjänstehundsverksamheten, särskilt med beaktande av hur
konkurrensvillkoren för övriga aktörer i
tjänstehundsverksamheten skulle påverkas av statligt
finansierade insatser. Utredaren skall bedöma
kostnadseffektiviteten hos de olika alternativen samt vid
behov föreslå långsiktiga kostnadseffektiva åtgärder för att
åstadkomma en god försörjning av tjänstehundar i landet.
Utredaren skall i utredningsarbetet och sina förslag särskilt
väga in djurskyddet.
Med tjänstehundar avses här framför allt utbildade
ledarhundar samt hundar som tillhör staten och används i
huvudsak inom Tullverket, Försvarsmakten,
Räddningstjänsten eller polisväsendet eller som tillhör en
enskild person och på grund av särskild förbindelse skall
hållas till nämnda myndigheters förfogande.
Bakgrund
Historik
Hundskolan i Sollefteå grundades år 1936 och drevs i
Försvarsmaktens regi under namnet Arméhundskolan till år
1962 då namnet ändrades till Arméns hundskola. Hundskolan
blev civil år 1970 och fick namnet Statens hundskola och
kom att lyda under först Försvars- och senare
Socialdepartementet. Myndigheten Statens hundskola
upphörde år 1992 samtidigt som Sveriges hundcenter AB
grundades med Sollefteå kommun och staten som ägare.
Detta förhållande kvarstod fram till år 1994 då kommunen
blev ensam ägare och skolan bolagiserades. Iris-gruppen
(Synskadades Riksförbunds företagsgrupp) köpte skolan år
1996 och drev företaget Hundskolan i Sollefteå AB fram till
juli 2002 då bolaget försattes i konkurs. Efter konkursen togs
delar av verksamheten över av det då nystartade företaget Iris
Hundskolan AB, vars huvuduppgift är att förse synskadade
med ledarhundar. Denna verksamhet pågår fortfarande.
Statens och samhällets behov av hundar
Staten är en av de största användarna av tjänstehundar.
Försvarsmakten förfogar över ca 4 100 hundar, av dessa ägs
dock endast ca 300 av Försvarsmakten. Resten av hundarna
är kontrakterade från Svenska Brukshundklubbens
medlemmar och finns således i privat ägo. Inom polisen finns
ca 430 hundar, ca 320 hundar tjänstgör som ledarhundar för
personer med grava synskador och i Tullverkets verksamhet
finns ca 50 hundar.
Rekrytering och utbildning av tjänstehundar
Fram till år 1994 bedrev Hundskolan viss uppfödning av
tjänstehundar till bl.a. Försvarsmakten men denna
avelsverksamhet var aldrig lönsam och lades ned i samband
med bolagiseringen. I dag rekryteras de flesta blivande
tjänstehundar av privata uppfödare som mer eller mindre
specialiserat sig på att bedriva avel med målsättningen att
hundarna skall lämpa sig som bruks- och tjänstehundar. Det
förekommer också att privatpersoner hör av sig till t.ex.
polisen om de har en hund som de tror lämpar sig som
tjänstehund.
De flesta tjänstehundar inom försvarets verksamhet ägs och
utbildas av privatpersoner. Utbildningen sker ofta i samarbete
med Svenska Brukshundklubben. Enligt ett regeringsbeslut år
2003 har Försvarsmakten under år 2004 till Sollefteå
lokaliserat sådan hundavelsverksamhet som svarar mot
myndighetens behov av tjänstehundar.
All utbildning av polisens hundar utförs av hundarnas
blivande förare med stöd av polisens centrala hundtjänstenhet
och polisens egna instruktörer. Av bl.a. rättssäkerhetsskäl
krävs att polisen har full kontroll över hundarnas träning.
Iris Hundskolan AB bedriver viss avelsverksamhet för att få
fram bra ämnen till ledarhundar. Det stora flertalet
ledarhundar köper dock bolaget från privatpersoner och
företag som föder upp och utbildar ledarhundar.
Ledarhundarna finansieras genom ett statligt anslag som
hanteras av Socialstyrelsen. Upphandling och placering av
ledarhundar sköts i dag av Synskadades Riksförbund.
Utredningsbehovet
Innan Hundskolan i Sollefteå AB försattes i konkurs
uppdrogs åt Länsstyrelsen i Västernorrlands län att utreda
hundskolans framtida verksamhet i Sollefteå. Tyngdpunkten
låg på att utnyttja den kompetens och de lokaler som fanns i
Sollefteå och föreslå hur behovet av tjänstehundar kunde
tryggas, eventuellt genom ett statligt åtagande. Länsstyrelsens
slutsatser i rapporten "Tjänstehundsverksamheten - Den
framtida hundskoleverksamheten i Sollefteå" är bl.a. att det
finns stora försörjningsproblem när det gäller att få fram
hundar lämpliga för träning och utbildning till
tjänstehundar. Samarbetet mellan de statliga
tjänstehundsaktörerna har i stort sett upphört. Utredningen
föreslår att staten tar ett samlat ansvar för avel, övergripande
forskning och utbildning, samordning av statlig
tjänstehundsverksamhet och etablering av en ny
samverkansorganisation. Utredningen föreslår vidare att en
samlad kvalificerad produktionsenhet i Sollefteå, "Nya
Hundskolan", återskapas för all svensk tjänstehundsavel, dvs.
för alla typer av tjänstehundar samt för grundträning av
tjänstehundar.
Statskontoret var i sin utvärdering (Dnr 2002/189-5) av
rapporten tveksam till att staten skulle vara både finansiär och
mottagare av hundarna eftersom detta skulle kunna leda till
snedvriden konkurrens samt att det offentliga åtagandet är
tveksamt. Enligt Statskontoret bör det ytterligare utredas hur
en svensk avelsverksamhet skall se ut.
Det finns därför anledning att utreda tjänstehundsverksamheten
närmare.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra följande.
- Kartlägga behovet av tjänstehundar i Sverige under den
närmaste tioårsperioden, vem som är mottagare av hundarna
och för vilket ändamål de används.
- Kartlägga tillgången på lämpliga hundar i Sverige i dag,
belysa om det finns någon brist och i så fall vad den beror på.
- Kartlägga den uppfödning som i dag finns för framtagande
av tjänstehundar för samtliga sektorer.
- Undersöka vilka egenskaper tjänstehundar skall besitta för
att vara lämpliga för de olika ändamålen samt vilka raser som
passar för detta.
- Beskriva vilka avelsmål som bör ställas för att få fram en
hög andel friska hundar med de önskvärda egenskaperna och
ge förslag på hur avelsmålen kan uppnås.
- Bedöma behovet av utbildning för hundar och hundförare
och betydelsen av sådan utbildning för de olika ändamålen.
- Analysera om och i så fall hur samordning mellan de
statliga mottagarna kan ge ökad tillgång till lämpliga hundar
samt höja kvaliteten på hundarna.
- Analysera olika alternativ när det gäller uppfödning och
utbildning av tjänstehundar, inklusive ett statligt åtagande,
med beaktande bl.a. av eventuella hinder för nyetablering och
om verksamheten kan bedrivas med lönsamhet utan statlig
långsiktig finansiering.
- Analysera det offentliga åtagandet i
tjänstehundsverksamheten (avel, hundutbildning och
hundtjänster), särskilt med beaktande av hur
konkurrensvillkoren för övriga aktörer i
tjänstehundsverksamheten påverkas av statligt finansierade
insatser. Konsekvenserna för de små företagen av de olika
alternativen skall redovisas i enlighet med förordning
(1998:1820) om särskild konsekvensanalys av reglers
effekter för små företags villkor.
- Beskriva omfattning, inriktning och kostnader för de olika
alternativen samt föreslå finansiering för eventuella förslag
med statsfinansiella effekter.
- Bedöma effektiviteten, inklusive kostnadseffektiviteten hos
olika alternativ, konkurrensaspekter samt de legala
möjligheterna inklusive förenlighet med EG-rätten.
- Vid behov föreslå långsiktiga kostnadseffektiva åtgärder för
att åstadkomma en god försörjning av tjänstehundar i landet.
- Undersöka behovet av författningsreglering och om så är
fallet lämna förslag på sådan reglering.
Utredningsarbetet
Utredaren skall i utredningsarbetet och sina förslag särskilt
väga in djurskyddet och vikten av att avla på sunda hundar
för att främja lång livslängd och frånvaro av ärftliga
sjukdomar hos hundarna.
Utredaren skall redogöra för hur förslagen till åtgärder
förhåller sig till nationell lagstiftning och till EG-
bestämmelser på området.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och
organisationer, inklusive företrädare för sektorns privata
aktörer.
Utredaren skall bedöma möjligheterna till samordning med
befintlig statlig och privat hundverksamhet i Sollefteå.
Utredaren skall vid behov inhämta erfarenheter från andra
länder.
Samtliga förslag skall kostnadsberäknas och finansiering
skall redovisas för föreslagna åtgärder.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 juni 2005.
(Jordbruksdepartementet)