Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Premiepensionssystemets funktion, Dir. 2004:77
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-06-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utvärdera
premiepensionssystemets funktion.
Utredaren skall:
· identifiera eventuella problem som sammanhänger med faktiska
och förväntade svårigheter att stödja den enskildes val och
byte av fonder genom information och vägledning,
· bedöma i vilken utsträckning en utvecklad information och
vägledning kan förbättra resultaten och minska riskerna för
systematiskt dåliga utfall samt föreslå åtgärder på denna grund,
· överväga systemets utformning när det gäller fondutbudets
omfattning och sammansättning och föreslå åtgärder som kan
underlätta valsituationen för den enskilde och minska risken
för systematiskt dåliga utfall,
· överväga och föreslå förbättringar för den enskilde i samband
med övergång till livränta, samt
· utvärdera systemets kostnader i form av avgifter till
deltagande fondförvaltare och därtill bedöma konsekvenserna
av utredarens förslag för systemets samlade
administrationskostnader.
De förbättringar som utredaren föreslår skall ligga inom
ramen för pensionsreformens grundläggande principer och
mål. Utredaren skall föreslå nödvändiga
författningsändringar. Uppdraget skall redovisas senast den
31 oktober 2005.
Bakgrund
Inledning
Riksdagen fattade 1998 beslut om det reformerade
ålderspensionssystemet (prop. 1997/98:151 och 152, bet.
1997/98:SfU13 och 14, rskr. 1997/98:315 och 320). Inom
ramen för det reformerade ålderspensionssystemet fastställs
årligen en pensionsrätt motsvarande 18,5 procent av
pensionsgrundande inkomster plus vissa tillkommande
ersättningar och belopp. Huvuddelen av pensionsrätten, ett
belopp motsvarande 16 procent av pensionsunderlaget, ger
rätt till inkomstpension och tillgodoräknas därför den
enskilde inom ramen för det s.k. fördelningssystemet. Resten,
2,5 procent av pensionsunderlaget, förs till
premiepensionssystemet där det förvaltas i fonder enligt
individens önskemål. För dem som inte valt någon annan
fond förs premiepensionsmedlen till Premiesparfonden som
förvaltas av Sjunde AP-fonden.
Som ett led i pensionsreformen inrättades
Premiepensionsmyndigheten (PPM) med uppgift att
administrera premiepensionskonton och bistå allmänheten i
angelägenheter som rör dessa konton. PPM får dock inte ge
renodlade placeringsråd. PPM skall därutöver vara
försäkringsgivare om den enskilde begär att behållningen på
ett premiepensionskonto skall omvandlas till årliga
pensionsbetalningar (en s.k. livränta). Enligt nu gällande
regler är PPM ensam försäkringsgivare i
premiepensionssystemet. Reglerna är även utformade så att
den enskilde måste begära att hela behållningen på
premiepensionskontot omvandlas till en årlig livränta vid ett
och samma tillfälle. Det finns i dag ingen möjlighet att välja
en gradvis övergång från fondförsäkring till traditionell
försäkring (livränta).
Pensionsreformen innefattade även beslutet om att inrätta
Sjunde AP-fonden för att förvalta icke-väljarnas medel i
Premiesparfonden. Sjunde AP-fonden förvaltar därutöver
Premievalsfonden som är ett statligt alternativ bland andra
valbara fonder.
Premiepensionssystemets egenskaper
Premiepensionssystemet är ett fonderat och avgiftsbestämt
system. Den enskildes pensionspremier placeras i fonder och
pensionsrättens framtida värde blir därefter beroende av
fondernas avkastning fram till dess behållningen på
premiepensionskontot omvandlas till livränta, alternativt tas i
anspråk för att finansiera utbetalning av pension. Det innebär
att det är den enskilde pensionsspararen som bär risken om
utfallet blir sämre än förväntat. Det är också anledningen till
att besluten om placering av pensionsrätter i avgiftsbestämda
system som regel hänskjuts till den enskilde.
De avgifter som avser premiepension förs varje månad över
av Riksförsäkringsverket (RFV) till Riksgäldskontoret, där
PPM ansvarar för den tillfälliga förvaltningen av preliminära
avgiftsmedel. Pensionsrätterna, inklusive upplupen
avkastning, placeras årligen i fonder för pensionsspararnas
räkning.
Enligt riksdagsbeslutet 1998 skall premiepensionssystemet
vara öppet för svenska och utländska fonder som förvaltas av
fondförvaltare som har rätt att utöva fondverksamhet i
Sverige enligt lagen (1990:1114) om värdepappersfonder
(numera ersatt av lagen [2004:46] om investeringsfonder).
Sådana fonder måste uppfylla kraven i det s.k. UCITS-
direktivet (85/611/EEG), eller krav som motsvarar dem som
ställs i detta direktiv (prop. 1997/98:151 s. 409 och 724 samt
prop. 2002/03:150 s. 270). Som ett ytterligare krav för
deltagande gäller att fondförvaltaren ingått avtal med PPM.
Ett sådant avtal förutsätter att fondförvaltaren uppfyller vissa
grundläggande villkor för informationsgivning och kostnader,
t.ex. skall fonderna inte ha några uttagsavgifter. Utöver detta
innehåller lagen inte några begränsningar av vare sig
fondernas egenskaper eller deras sammanlagda antal.
Det ansågs enligt förarbetena inte motiverat att ställa upp
strängare regler för premiepensionssparandet än för annat
fondsparande. Vanliga värdepappersfonder skulle alltså få ta
emot medel för förvaltning inom premiepensionssystemet.
Förarbetena innehåller inga uttalanden eller motsvarande om
att antalet fonder kan bli för stort. Det uttalades däremot att
utbudet av fonder skall vara brett och att de enskildas
önskemål om ett brett fondutbud måste tillgodoses (prop.
1997/98:151 s. 409, 414 och 415). Det innebär sammantaget
att frågor om fondernas antal och om fondutbudets
övergripande sammansättning har kommit att avgöras av
deltagande fondförvaltare. Som ett resultat av det omfattar
systemet i dag mer än 600 fonder.
Den systemlösning som PPM valt medger byte av fond på
nära nog daglig basis. Enligt förarbetena skulle en
begränsning av bytesrätten kunna få mycket negativa
konsekvenser för den enskilde i ett känsligt marknadsläge.
Antalet fondbyten kan alternativt begränsas på indirekt väg
genom en avgift (prop. 1997/98:151 s. 419). Denna möjlighet
har hittills inte utnyttjats.
Antalet fonder är mycket stort i ett internationellt perspektiv.
Som en jämförelse kan nämnas att det amerikanska systemet
för offentliganställdas tjänstepensioner (Thrift Savings Plan)
innehåller endast fem fonder, varav två obligationsfonder och
tre passivt förvaltade aktiefonder, s.k. indexfonder (två
fonder som investerar i stora respektive små amerikanska
bolag och en fond som investerar i utländska aktier). Genom
en stark begränsning av valfriheten, i kombination med
centraliserad upphandling, har det varit möjligt att hålla
förvaltningsavgifterna i det amerikanska systemet på en
mycket låg nivå.
Under 2003 var förvaltningsavgiften till fondförvaltarna inom
premiepensionssystemet 0,43 procent av förvaltat kapital per
år efter rabatt. Till det kommer avgiften för att finansiera
PPM:s verksamhet som under 2003 uppgick till 0,3 procent
per år. Om dessa förhållanden skulle bestå kan
premiepensionen uppskattas bli i genomsnitt 21,5 procent
lägre än om kostnaden vore noll, med utnyttjande av
Riksförsäkringsverkets antaganden i övrigt
(Pensionssystemets årsredovisning 2002 s. 33). Om i stället
de förhållanden beträffande fondernas genomsnittliga
förvaltningskostnad och PPM:s avgift som förutses för 2013
skulle bestå tiden därefter, blir premiepensionen under i
övrigt jämförbara förhållanden i stället tolv procent lägre än
om kostnaden vore noll. I detta senare fall antas den
genomsnittliga förvaltningsavgiften till fondförvaltarna och
till PPM ha fallit till 0,29 respektive 0,10 procent av förvaltat
kapital. Kostnadssänkningar som kan genomföras utan att
den förväntade avkastningen påverkas negativt kommer
pensionsspararna till godo i form av en högre förväntad
pension.
Kostnaderna för pensionssystemets administration har
granskats av dåvarande Riksrevisionsverket våren 2003
(RRV 2003:21) och angränsande organisationsfrågor har setts
över av den s.k. ANSA-utredningen i betänkandet
Försäkringskassan - den nya myndigheten (SOU 2003:106).
Både rapporten och betänkandet har remissbehandlats och
ligger nu till grund för fortsatta överväganden inom
Regeringskansliet. Kostnaderna för PPM:s egen verksamhet
hanteras även inom ramen för denna process, tillsammans
med frågor om hur pensionssystemet skall administreras.
Val och byte av fond
Premiepensionen är en del av den allmänna lagstadgade
pensionen och omfattar därmed alla inkomsttagare. Vid
årsskiftet 2003/04 omfattade systemet 5,2 miljoner individer,
varav andelen aktiva väljare utgjorde knappt 3,1 miljoner.
För dem som har gjort ett aktivt val hade sammantaget 81
miljarder kr placerats i 615 fonder. Övriga, dvs. knappt 2,2
miljoner pensionssparare, hade avstått från att välja annan
fond och därför fått sina medel, motsvarande 34 miljarder kr,
placerade i Premiesparfonden. Under systemets drygt treåriga
drift hade därmed totalt 115 miljarder kr placerats i fonder.
Vid årsskiftet 2003/04 uppgick fondernas totala
marknadsvärde till knappt 94 miljarder kr. Till följd av
börsnedgång och därmed förknippade förluster var det
summerade marknadsvärdet 18 procent lägre än summan av
de ursprungligen placerade beloppen. Det är möjligt att den
negativa börsutvecklingen även bidragit till att dämpa
premiepensionsspararnas aktivitet.
Av de 615 premiepensionsfonder som vid årsskiftet 2003/04
utnyttjats av väljarna i någon omfattning var 348, dvs. mer än
hälften, utländska. Samtidigt har de utländska fonderna lockat
fondväljarna i påtagligt låg utsträckning i termer av placerat
kapital. Av det premiepensionskapital som placerats efter
aktiva val har endast tio procent, mätt med genomsnittligt
anskaffningsvärde, placerats i fonder som klassificeras som
utländska i PPM:s fondhandelsstatistik. Därtill kommer att
några av de mest populära utländska fonderna marknadsförs
av svenska fondbolag, varför intresset för utländska fonder i
egentlig mening varit ännu lägre. Det breda utbudet av fonder
har således utnyttjats i begränsad utsträckning.
Benägenheten att välja fond aktivt har uppvisat en fallande
trend sedan det första fondvalet 2000 som genomfördes efter
en massiv informationskampanj och omfattande
uppmärksamhet i medierna. Vid detta tillfälle gjorde två
tredjedelar ett aktivt val, en andel som föll till mindre än tio
procent 2003 och 2004. Även om en betydande andel av icke-
väljarna vid undersökningar uppger sig ha fattat ett aktivt
beslut att inte välja annan fond så har andelen helt passiva
pensionssparare av allt att döma ökat över tiden. Mot
bakgrund av den negativa börsutvecklingen under två av tre
år är det svårt att redan nu dra säkra slutsatser om frekvensen
och intresset för aktiva val på längre sikt.
I premiepensionssystemet tillåts endast fonder som medger
byte på daglig basis. Inte heller denna möjlighet har kommit
att utnyttjas i särskilt stor utsträckning. Under 2002 och 2003
gjordes sammanlagt 230 000 respektive 360 000 byten av
fond. Detta kan jämföras med antalet aktiva väljare vid det
senaste årsskiftet som var 3,06 miljoner. Eftersom var och en
av dessa hade valt 3,38 fonder i genomsnitt uppgick det totala
antalet fondval till 10,3 miljoner. Uppgifterna om hittills
gjorda byten av fond indikerar därmed att några få procent av
det totala antalet fondval har omprövats någon gång under
loppet av ett år (360 000 byten motsvarar 3,5 procent av 10,3
miljoner fondval). Om de aktiva fondväljarna har bytt flera
fonder vid ett tillfälle, eller en fond vid flera tillfällen, har
andelen berörda fondväljare varit ännu mindre.
Enligt vad som hittills är känt om gjorda val av fonder i
premiepensionssystemet har de aktiva väljarna i hög grad
föredragit inhemskt förvaltade fonder, främst fonder
förvaltade av fondbolag knutna till de stora svenska bankerna
och försäkringsbolagen. Detta kan förklaras med
utgångspunkt i varumärkets betydelse. Det kan också
förklaras med ekonomiska argument, eftersom det är
tidskrävande att utvärdera hundratals fonder. Ekonomer
utnyttjar här begreppet sökkostnader som en sammanfattande
beskrivning av de resurser som måste spenderas för att
identifiera det bästa alternativet bland ett stort antal fonder.
Genom att i stor utsträckning välja de inhemska bankernas
och försäkringsbolagens fonder kan de aktiva väljarna sägas
ha begränsat dessa sökkostnader. Dock är det en obesvarad
fråga om detta är ett effektivt sätt att hantera systemets
omfattande valfrihet. Därutöver har de aktiva väljarna i
betydande grad föredragit fonder med låga avgifter, vilket
ansetts vara ett i hög grad rationellt beteende.
Mot bakgrund av den komplexa uppgiften att välja bland
hundratals fonder är risken betydande att fondväljarna skall
basera sina beslut på enkla tumregler som kan leda till mindre
effektiva och kanske irrationella resultat totalt sett.
Förekomsten av sådana tumregler har konstaterats bland
aktiva väljare i det svenska premiepensionssystemet.
Exempel på sådana tumregler är en observerad benägenhet att
sprida placeringarna över fondkategorier, såsom dessa blivit
definierade i informationsmaterialet. Därmed har det
betydelse för utgången på vilket sätt valsituationen
presenteras för fondväljarna, vilket inte behöver vara en
rationell grund för att fatta ett investeringsbeslut.
I samband med de första valen av fond hösten 2000
utnyttjades möjligheten att aktivt välja fond i första hand av
personer som på ett eller annat sätt kan förutsättas ha haft
kännedom om sparformen. Anställda i den finansiella sektorn
och individer med avdragsgillt privat pensionssparande var
starkt överrepresenterade bland de aktiva väljarna. Även
högutbildade och höginkomsttagare utnyttjade i högre grad
än andra möjligheten att aktivt välja fond. I gruppen gifta,
yngre årskullar samt kvinnor var andelen aktiva väljare också
något högre än genomsnittet. Utöver personliga
karakteristika var även behållningen på premiepensionskontot
en faktor som påverkade benägenheten att göra ett aktivt val.
Riksrevisionen har publicerat en granskning av
premiepensionssystemet (RiR 2004:16 Premiepensionens
första år). Av denna granskning framgår bl.a. att många
sparare har haft svårt att hantera sin roll som förvaltare och
välja fonder som presterar bra och att det stora, och
föränderliga, fondutbudet utgör ett problem för vissa sparare.
Resultat
Premiepensionen har varit i drift under tre hela kalenderår
2001-2003. Denna period inkluderar två av de tre år som
sammantagna utgör en av de sämsta perioderna i
Stockholmsbörsens historia. Perioden inkluderar även 2003
som utmärktes av en kraftfull återhämtning.
Premiepensionskapitalet placeras med en uttalat lång
horisont. Enligt lag och förarbeten skall risken vara låg för att
det fonderade kapitalet skall ha påverkats påtagligt negativt
av marknadernas fluktuationer under tiden fram till
pensionstillfället, alternativt det senare tillfälle när kapitalet
tas i bruk för att finansiera pensionsutbetalningar (prop.
1999/2000:46 s. 80 och 81). De senaste årens erfarenheter
aktualiserar omfattningen av de kortsiktiga risker som kan
förekomma.
Den genomsnittliga fondavkastningen sedan start var -31
procent vid årsskiftet 2003/04. Avkastningen på enskilda
premiepensionskonton avviker i allmänhet från den
genomsnittliga fondavkastningen, eftersom kapital placeras
vid olika tillfällen och i olika typer av fonder. Sämst
utveckling har den första och därmed största kullen
pensionssparare haft, eftersom de i genomsnitt varit
exponerade för huvuddelen av börsfallet med en större andel
av det samlade kapitalet än de yngre generationer som
tillkommit därefter. Fördelningen av de ackumulerade
resultaten på kontonivå illustreras i nedanstående figur.
Figur 1. Värdeutveckling på pensionsspararnas konton per
2003-12-31
(Figuren är inte med här.)
I tabell 1 nedan beskrivs utvecklingen för de tio största
fonderna i termer av anskaffningsvärde. Fyra av dessa fonder
har, under denna begränsade period, utvecklas väsentligt
mycket sämre än Premiesparfonden, medan fyra utvecklats
bättre. Dock är Premiesparfonden inte en idealisk
jämförelsenorm i detta fall eftersom Premiesparfonden har
utformats med ledning av summan av aktiva fondval.
Tabell 1. De tio största fonderna mätt med anskaffningsvärde
samt Premiesparfonden, avkastning 2001-03 (procent)
Ackumulerat Genomsnitt per år
Robur Contura -59 -26
AMF Världen -25 -9
Robur Pension -31 -12
SPP Generation 60-tal -22 -8
AMF Sverige -8 -3
Didner & Gerge Sverige -7 -2
SPP Generation 50-tal -14 -5
Robur Medica -36 -14
AMF Balansfond -13 -4
Folksam LO Världen -39 -15
Premiesparfonden -23 -8
Källa: PPM, egna beräkningar.
Det bör understrykas att tabell 1 inte beskriver individuella
fondkonton. Beroende på sammansättningen av fonder och
tidpunkten för olika placeringar kan utvecklingen för enskilda
premiepensionssparare avvika från den avkastning som
redovisas för enskilda fonder (spännvidden mellan bästa och
sämsta utfall illustrerades i figur 1 ovan).
Behovet av en översyn
Information och vägledning
Premiepensionssystemet kan liknas vid ett marknadstorg som
erbjuder deltagande fondförvaltare plats att erbjuda sina
tjänster under förutsättning att de uppfyller vissa
grundläggande krav. Eftersom systemets samlade sparande
kan förutses öka kraftigt på sikt har fondförvaltarna
incitament att delta, även om fondspararnas intresse i dag är
lågt. Det kan därutöver befaras att fondförvaltarna har
incitament att delta med många fonder eftersom det kan öka
reklamvärdet, både genom att fondförvaltaren upptar ett
större utrymme i fondkatalogen och genom att chanserna
därmed ökar för att någon av fonderna i efterhand skall visa
sig ha utvecklats bättre än jämförbara konkurrentfonder. Det
har från branschhåll framförts att det rabattsystem som
tidigare tillämpats av PPM bidragit till det stora antalet
fonder genom att gynna små fonder framför stora.
Rabattsystemet, som ändrades under 2004, syftar till att
tillförsäkra att de stordriftsfördelar som finns i
fondförvaltning skall komma premiepensionsspararna till del
i form av lägre avgifter. Som ett resultat av systemets
utformning har antalet deltagande fonder kommit att bli
mycket stort, vilket ställer särskilt stora krav på information
och vägledning.
De senaste årens börsutveckling har tydliggjort att skillnaden
redan efter kort tid kan bli mycket stor mellan enskilda
fondsparare. Det finns en betydande risk för att denna
skillnad kommer att bli än mer markerad under tiden fram till
pension. Eftersom premiepensionen är en del av den
allmänna lagstadgade pensionen är det inte oproblematiskt
om systemet ger utrymme för mycket dåliga utfall. Detta
gäller även om dåliga utfall visar sig tillhöra undantagen
snarare än regeln.
I nedanstående tabell illustreras schablonmässigt effekten av
olika kapitalavkastning på månatliga pensionsbelopp för en
inkomsttagare som tjänar 15 000 kr per månad, allt räknat i
fasta priser. Som framgår blir skillnaden stor, till följd av den
långa placeringshorisonten. Det bör beaktas att beräkningen
enbart avser premiepensionen som är en mindre andel av den
allmänna pensionen.
Tabell 2. Månatlig premiepension efter 40 års sparande om
inkomsten är konstant 15 000 kr/månad, vid olika antaganden
om årlig avkastning
Avkastning 0 % 2 % 4 % 6 % 8 %
Pension (kr) 1 000 1 540 2 471 4 101 6 995
Källa: Egna beräkningar
Mindre lämpliga fondval, dvs. val av fonder eller
kombinationer av fonder på ofullständiga eller olämpliga
grunder, kan bero på brister i informationen eller på mindre
goda beslut trots adekvat information. Det blir därmed en
fråga om informationen till pensionsspararna från PPM och
fondförvaltarna varit relevant och tillräckligt kraftfull när det
gäller fondernas egenskaper och behovet av riskspridning.
Frågan bör bedömas mot bakgrund av vanliga misstag som
erfarenhetsmässigt begås i sammanhang som dessa.
Mindre rationellt beslutsfattande i samband med placering
och förvaltning av kapital är ett välkänt fenomen som
analyseras och förklaras av finansiell beteendevetenskap
(behavioral finance). Exempel på detta är otillräcklig eller
osjälvständig riskspridning. Det förra avspeglar en
benägenhet att investera en oproportionerlig andel av
kapitalet i marknader som man känner särskild förtrogenhet
med, dvs. primärt hemmamarknaden. Det senare avspeglar en
benägenhet att sprida investeringarna över tillgängliga
alternativ, oberoende av vilka dessa är. Som framgått ovan
har det funnits en tendens bland svenska fondväljare att bl.a.
basera beslutet att välja fond på hur alternativen presenteras,
exempelvis genom att sprida placeringarna över tillgängliga
fondkategorier. Att sprida placeringarna över exempelvis en
generationsfond, tillsammans med andra fondkategorier, är
troligen inte resultatet av en genomtänkt analys av fondernas
egenskaper. Generationsfonder utformas med ledning av
pensionsspararnas ålder och är därför avsedda att utgöra
ensam placering. Fondplaceringar kan även baseras på vilka
fonder som uppmärksammas i medierna. Till det kan läggas
att sådan uppmärksamhet riskerar att uppmuntra
flockbeteende genom att vissa fonder identifieras som särskilt
populära.
Utöver de första valen av fond finns det skäl att
uppmärksamma vanliga misstag som begås i samband med
förvaltning av värdepappersportföljer över tiden, vilket i detta
sammanhang motsvarar byte av fond. Ett sådant misstag kan
vara alltför frekventa förändringar av portföljens
sammansättning. Det har t.ex. konstaterats att sådan
överdriven omsättning kan bero på överskattning av den egna
förmågan. Eftersom premiepensionen omfattar alla kommer
systemet även att omfatta de grupper som eventuellt utmärks
av sådan självöverskattning, även om detta endast gäller en
delmängd av befolkningen. Flitig handel med fondandelar
kan även medföra en risk för det långsiktiga resultatet genom
att historiska vinster och förluster på fonder som man redan
innehar läggs till grund för beslutet att byta fond, snarare än
fondernas framtidsutsikter. Det bör mot denna bakgrund
övervägas i vilken utsträckning och på vilka grunder det är
lämpligt att uppmuntra fondbyten. Ett alternativ till att
förespråka en förutsättningslös översyn av fondsparandet kan
vara en rekommendation att med viss frekvens återställa
fondportföljens ursprungligen valda sammansättning (s.k.
återbalansering). Detta är en mindre riskfylld strategi över
tiden, under förutsättning att denna sammansättning
övervägts någorlunda väl.
Placeringsalternativ
Värdepappersfonder och motsvarande utländska fonder får
delta i systemet, oavsett i vilken grad fonderna i sig är
lämpade för pensionssparande. Den enskilde får välja upp till
fem fonder, vilket är en gräns som PPM har definierat. Det
finns inget i nuvarande regelverk som förhindrar ett större
antal sådana val.
Det kan ifrågasättas om alla typer av värdepappersfonder
(penningmarknadsfonder, branschfonder m.m.) skall anses
vara lämpade för långsiktigt pensionssparande var och en för
sig. Om det finns en risk att fondväljare sprider placeringarna
på ett mindre självständigt sätt över de alternativ som finns
tillgängliga är det inte oproblematiskt vilka fonder och
kategorier av fonder som ingår i systemet. Det kan även
ifrågasättas om alla tänkbara kombinationer av, i och för sig
tillåtna, fonder skall vara möjliga att välja, med tanke på
risken för långsiktigt dåliga utfall i enskilda fall.
Mot bakgrund av den långa placeringshorisonten i samband
med pensionssparande kan det även övervägas om inte
avgränsningen till värdepappersfonder kan vara alltför snäv i
vissa fall. Sådana fonder får bara placera medlen i finansiella
instrument och på konto i kreditinstitut. Värdepappersfonder
kan inte investera mer än tio procent av kapitalet i onoterade
aktier, som annars kan anses passa väl in i samband med
långsiktigt pensionssparande. Värdepappersfonder får inte
heller äga fastigheter. Eftersom fastigheter ofta är den enskilt
största tillgången för många familjer är en sådan placering
dock inte alltid lämplig i samband med pensionssparande.
Placeringar i onoterade tillgångar kan inte förenas med
obegränsade möjligheter att byta fond över tiden. Det kan
emellertid ifrågasättas om den totala frånvaron av sådana
placeringsalternativ skall anses innebära ett större mått av
valfrihet än om ett sådant alternativ ändå fanns tillgängligt,
även om det bara kan väljas vid ett begränsat antal tillfällen
och därefter måste behållas under viss tid. Eftersom
regeringen uttalat att s.k. specialfonder, åtminstone tills
vidare, inte bör tillåtas inom premiepensionssystemet (prop.
2002/03:150 s. 265), bör andra alternativ än fondplaceringar
övervägas om onoterade tillgångar skall komma i fråga i detta
sammanhang.
Kostnader
Det stora antalet fonder och den i princip obegränsade
friheten att byta fond har naturligt nog konsekvenser för
systemets kostnader. Dåvarande Riksrevisionsverket (RRV)
har i samband med den tidigare omnämnda undersökningen
av pensionssystemets kostnader (RRV 2003:21) konstaterat
att det breda urvalet av fonder är en kostnadsmässig nackdel
eftersom möjliga stordriftsfördelar inte utnyttjas. Ett
fondbolag kan ofta förvalta ett större kapital med oförändrad
resursförbrukning, vilket i så fall ger upphov till fallande
styckkostnader.
Premiepensionssystemet utnyttjar stordriftsfördelar i viss
utsträckning dels genom att Premiesparfonden har mer än 30
procent av marknaden och årligen tillförs en mycket stor
andel av tillkommande generationer pensionssparare, dels
genom att de 25 största fonderna förvaltade två tredjedelar av
kapitalet vid årsskiftet 2003/04. Systemets kostnader i
förhållande till utgående pensioner, inklusive kostnaderna för
fondförvaltningen, väntas sjunka i takt med att systemet
växer. Det finns trots det en risk att kostnaderna för
fondförvaltningen förblir varaktigt höga i ett internationellt
perspektiv, jämfört med andra stora avgiftsdefinierade
system.
Livränta
Det är i dag inte möjligt att välja en mjuk övergång från
fondförsäkring till traditionell försäkring med garanterade
belopp (livränta), vilket innebär att den enskilde tvingas byta
vid ett tillfälle. Det innebär i sin tur att fondernas
marknadsvärde vid detta tillfälle blir bestämmande för
premiepensionen under resten av livet, vilket medför en
betydande risk för att övergången i efterhand skall visa sig ha
skett vid en olämplig tidpunkt. Ett visst mått av flexibilitet i
samband med övergång från den ena formen av försäkring till
den andra skulle bidra till att minska denna risk. Det kan även
övervägas om den som en gång valt traditionell försäkring
bör ha möjlighet att byta tillbaka till fondförsäkring och om
det skall gå att välja traditionell försäkring före
pensionstillfället.
Det kan i det sammanhanget också vara lämpligt att överväga
alternativet att konkurrensutsätta PPM:s livränteverksamhet
som inte har naturligt samband med myndighetens övriga
uppgifter att administrera premiepensionskonton och bistå
allmänheten i samband med dessa. Det bör undersökas om
det går att begränsa kostnaderna genom effektiv konkurrens
även i denna del, jämfört med de administrativa fördelar och
vinster i form av stordriftsfördelar som går att utvinna genom
att lägga verksamheten i PPM.
Angränsande utredningsarbete
Regeringen har i regleringsbrev formulerat mål och
återrapporteringskrav för PPM när det gäller
informationsgivningen. Bland annat förutsätts PPM
informera om betydelsen av riskspridning vid val och byte av
fond, om de olika fondtypernas egenskaper och om
kostnadernas betydelse i samband med långsiktigt
fondsparande. Däremot har PPM inte rätt att ge placeringsråd
i förhållande till enskilda fonder eller fondförvaltare.
Riksrevisionen har, som tidigare nämnts, publicerat en
utvärdering av premiepensionssystemets funktion. Denna
utmynnar i en rekommendation till regeringen att, i samband
med den nu aktuella översynen av premiepensionssystemets
funktion, se över eller närmare analysera vissa förhållanden:
· Det stora fondutbudet - som också är starkt föränderligt - är
enligt vissa sparare ett problem.
· Många sparare har haft svårt att hantera sin roll som
förvaltare och att välja fonder som presterar bra.
· Andelen sparare med aktivt valda fonder har minskat
successivt.
· Fonderna i utbudet har i många fall avkastat mindre bra
jämfört med index (efter justering för nettoavgifter).
· Inriktningen och omfattningen av informations- och
vägledningsverksamheten behöver klargöras, både för
nytillkommande och befintliga sparare.
· Kunskaperna om spararnas riskexponering på portföljnivå
behöver förbättras, vilket Riksrevisionen föreslår skall ske
genom att regeringen ger PPM i uppdrag att utveckla sådana
analyser.
Dessutom har regeringen, på grundval av den tidigare
omnämnda ANSA-utredningens slutbetänkande (SOU 2003:106), gett
PPM i uppdrag att i samråd med Riksförsäkringsverket redovisa en
gemensam strategi för hur information om premiepension och
inkomstpension skall ges till allmänheten. I detta uppdrag ingår
också att genomföra en kartläggning och analys av
förutsättningarna att starta en gemensam kundservice för det
reformerade pensionssystemet. Redovisning av uppdraget skall
lämnas senast den 1 oktober 2004.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utvärdera
premiepensionssystemets funktion.
Information och vägledning
Som ett resultat av systemets utformning har antalet
deltagande fonder kommit att bli mycket stort. Till det
kommer att frågor om finansiella placeringar och val av
fonder ställer sig svåra och främmande för många. Det
mycket stora antalet fonder och den förhöjda risk för
felaktiga val som följer av det, samt det faktum att
premiepensionen ingår som en del av den allmänna
lagstadgade pensionen, ställer särskilt stora krav på
information och vägledning.
Utredaren skall utvärdera den information och vägledning
som har riktats till enskilda pensionssparare från deltagande
fondförvaltare och från PPM. Utvärderingen skall beakta
kända problem i samband med val och byte av fond, mot
bakgrund av beprövad vetenskap och hittills uppnådda
resultat.
Utredaren skall bedöma i vilken utsträckning en utvecklad
information och vägledning kan förbättra resultaten och
minska riskerna för systematiskt dåliga utfall och föreslå
åtgärder i linje härmed. Utredaren skall även bedöma i vilken
utsträckning och på vilka grunder det är lämpligt att
uppmuntra fondbyten.
Placeringsalternativ
Det är mot bakgrund av risken att aktiva fondväljare skall
bedriva osjälvständig riskspridning, eller på andra sätt
utnyttja den omfattande valfriheten på ett för den enskilde
mindre lämpligt sätt, inte oproblematiskt vilket utbud som
erbjuds och hur detta utbud sätts samman och presenteras.
Det är därför angeläget att även utbudet av placeringar
övervägs.
Utredaren skall bedöma om systemets nuvarande utformning
utgör ett problem ur användarsynpunkt när det gäller
överskådlighet, nytta och risker för den enskilde. Om så
bedöms vara fallet skall utredaren även överväga alternativa
lösningar och föreslå sådana förbättringar som underlättar
valsituationen för den enskilda pensionsspararen, förbättrar
förutsättningarna för en god premiepension och minskar
risken för systematiskt dåliga resultat. Utredaren skall
exempelvis överväga om identifierade problem kan mildras
genom ett reducerat och/eller systematiserat urval av
fondplaceringar. Även frågor rörande kapitalkoncentration
och eventuell marknadspåverkan skall ingå i utredarens
bedömning.
Utredaren skall bedöma om PPM:s förändrade rabattsystemet
är en faktor som påverkar fondutbudets storlek och
sammansättning och om någon väsentlig förbättring kan
förväntas genom ytterligare förändringar av rabattsystemet.
Utredaren skall även bedöma om det är lämpligt att öka
antalet fondval utöver de fem som är möjliga i dag.
Även andra dimensioner av risk än placeringarnas
standardavvikelse skall beaktas, exempelvis den risk som
ligger i att vissa typer av placeringar inte möjliggör daglig
omsättning. I tillägg till förvaltning av premiepensionsmedel
i fonder skall utredaren överväga lämpligheten av att placera
sådana medel i mindre likvida tillgångsslag som fastigheter
och onoterade aktier och, om detta anses lämpligt, föreslå
praktiska lösningar för att möjliggöra sådana investeringar i
annan form än genom s.k. specialfonder.
Utredaren skall föreslå lösningar på eventuell
övergångsproblematik, exempelvis i samband med redan
gjorda val av fond.
Utredarens förslag skall ligga inom ramen för
pensionsreformens grundläggande principer och mål.
Kostnader
Utredaren skall, på basis av exempel från andra länder med
liknande avgiftsdefinierade system, bedöma effektiviteten i
det svenska premiepensionssystemet. Denna bedömning skall
beakta fördelar, såväl som nackdelar, som är förknippade
med det svenska systemets omfattande valfrihet, mot
bakgrund av hittillsvarande och förväntat utnyttjande av
denna valfrihet.
Utredarens förslag till förändringar skall innehålla en
bedömning av konsekvenserna för premiepensionssystemets
samlade kostnader och en avvägning av dessa kostnader i
förhållande till förväntade resultat. Utredaren bör särskilt
uppmärksamma kostnaderna för fondförvaltningen. I
tillämpliga fall skall även konsekvenserna för systemets
administrationskostnader ingå i utredarens bedömning och
redovisas.
Livränta
Utredaren skall överväga och föreslå en lösning som
möjliggör en övergång från fondförsäkring till livränta i
etapper och som kan minska risken för den enskilde jämfört
med ett motsvarande byte vid ett enda tillfälle. Utredaren
skall även överväga om det är lämpligt att konkurrensutsätta
PPM:s verksamhet som ensam försäkringsgivare för livräntan
inom premiepensionssystemet, med beaktande av förväntade
konsekvenser för systemets kostnader.
Utredningsarbetet
Utredaren skall föreslå förbättringar av
premiepensionssystemets funktion på grundval av
Riksrevisionens utvärdering.
Utredaren skall beakta det arbete som bedrivs inom PPM för
att förbättra vägledningen och utvärdera effekterna av
hittillsvarande informationsinsatser och de förslag om en
gemensam informationsstrategi som PPM och RFV kommer
att presentera senast den 1 oktober 2004.
Vid bedömning av premiepensionssystemets kostnader skall
utredaren samråda med eventuella andra utredare som kan
komma att tillsättas med anledning av den pågående
översynen av administrationen av den allmänna pensionen.
Utredarens uppdrag skall redovisas senast den 31 oktober
2005.
(Finansdepartementet)