Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lotterilagen, Dir. 2004:76
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-05-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 maj 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att se över
lagstiftningen inom spel- och lotteriområdet. Utredaren skall mot
bakgrund av den av riksdagen och regeringen fastställda
spelpolitiken och med hänsyn tagen till den aktuella utvecklingen
lämna de förslag som kan behövas för att anpassa regleringen
inom området till den marknadsmässiga och tekniska
utvecklingen samt till utvecklingen av EG-rätten. Utredaren skall
även beakta utvecklingens och förslagens inverkan på folkhälsan
och de sociala skyddshänsynen.
Bakgrund
Den nu gällande lotterilagen (1994:1000) trädde i kraft den 1
januari 1995 (prop. 1993/94:182, bet. 1993/94:KrU32, rskr.
1993/94:415). Lagen reglerar i stort sett alla former av lotterier
och befäster den sedan länge gällande principen inom svensk
lotterireglering att lotterier endast får anordnas efter tillstånd och
att alla tillstånd skall stå under statlig kontroll. Lagen befäster
också principen att inkomsterna från lotterier skall gå till
allmänna eller allmännyttiga ändamål. Endast i undantagsfall kan
privata vinstintressen accepteras. Regleringens huvudsyfte är att
uppnå en sund och säker spelmarknad där sociala
skyddsintressen och efterfrågan på spel tillgodoses under
kontrollerade former.
Bestämmelser om lotteriskatt finns i lagen (1991:1482) om
lotteriskatt.
Senare års utveckling på spel- och lotteriområdet
Sedan 1995, då den nu gällande lotterilagen trädde i kraft, har
stora förändringar skett på spel- och lotteriområdet. Bland annat
har utvecklingen inom kommunikationstekniken inneburit
möjligheter för spelanordnare att från i princip vilken plats som
helst i världen konkurrera med aktörer på nationella
spelmarknader. Tekniken gör det därmed möjligt för spelbolag
att bedriva sin verksamhet helt enligt etableringslandets regler
och samtidigt erbjuda spel inom andra jurisdiktioner utan att
omfattas av dessa länders restriktioner och kontroll.
Vidare har det under senare tid uppstått företeelser som
angränsar till spel och lotterier och som inte förutsågs vid
lotterilagens tillkomst. Som exempel på de problem som uppstått
kan nämnas gränsdragningen mellan markandsföringsåtgärder
och kedjebrevspel.
Även på det rättsliga planet sker en utveckling som är av
betydelse för regleringen på spel- och lotteriområdet. EG-
domstolen har vid sin tolkning av EG-fördraget uttalat sig om
förutsättningarna för nationella regler som begränsar den fria
rörligheten av tjänster, senast i målen C-6/01 (Anomar),
C-243/01 (Gambelli) - i vilket även etableringsrätten behandlades,
och i mål C-42/02 (Lindman). Av domstolens uttalanden framgår
att nationella begränsningar är tillåtna om de kan motiveras av
tvingande hänsyn av allmänintresse samt är proportionerliga och
icke-diskriminerande.
Regeringen har i propositionen Vissa frågor inom spelområdet
m.m. (prop. 2002/03:93) redogjort för sin syn på den inhemska
utvecklingen och bl.a. aviserat ett antal åtgärder i syfte att
motverka negativa effekter av spel. I propositionen angav
regeringen även att det inte bara är staten som har ett ansvar för
frågan om spelberoende utan att det även är väsentligt att
aktörerna inom spel- och lotteriområdet får ett utökat ansvar för
de negativa sociala och hälsomässiga konsekvenser som kan bli
effekten av ett överdrivet spelande. I detta sammanhang bör man
särskilt se över reglerna för ålderskontroll vid spel, särskilt vid
spel på automater. Vidare bör frågan om marknadsföringens
betydelse för utvecklingen av spelverksamheten och
problemspelandet studeras närmare. Granskningen bör även
omfatta de gemensamma etiska riktlinjer för marknadsföringen
som de svenska spelanordnarna själva utarbetat.
Den tekniska utvecklingen och den internationalisering som skett
på spelområdet har under senare tid lett till en ökad konkurrens i
Sverige och frågan har aktualiserats vilka åtgärder som bör
vidtas för att öka möjligheterna för inhemska aktörer att möta
denna utveckling. Regeringen anser att det finns skäl att
analysera behovet av att vidta åtgärder i syfte att stärka sådana
lotterier som kan förutses påverkas av den ökande konkurrensen.
Som ett sätt att möta den ökande konkurrensen har det bl.a. rests
krav på att lotterilagens övre gräns för vinståterbetalning skall
ses över. Regeringen anser därför att det är angeläget att
utredaren analyserar dessa frågor och även belyser de risker ur
spelberoendesynpunkt som en ökad vinståterbetalning skulle
medföra.
Uppdraget
Utvecklingen på området understryker ett fortsatt behov av en
ansvarsfull spelpolitik. En särskild utredare skall med
utgångspunkt i målen för den svenska spelpolitiken och mot
bakgrund av den nationella och internationella tekniska och
marknadsmässiga utvecklingen och utvecklingen inom EG-
rätten, särskilt mot bakgrund av EG-domstolens rättspraxis på
området, se över lagstiftningen, inklusive skattereglerna, samt
lämna de förslag som kan behövas för att anpassa denna till
utvecklingen på området. Utredaren skall även beakta
utvecklingens och förslagens inverkan på folkhälsan och de
sociala skyddshänsyn som skall tas. I uppdraget ingår även att
bedöma hur marknadsföringen av spel påverkar efterfrågan på
olika spelformer och problemspelandets utveckling och att vid
behov lämna förslag.
Övrigt
Utredaren bör samråda med berörda myndigheter inom området.
Utredaren skall inhämta information från marknadens aktörer
och löpande bevaka och analysera utvecklingen på marknaden.
Utredaren skall inhämta synpunkter från representanter för
föreningslivet, AB Svenska Spel, AB Trav och Galopp och andra
aktörer inom området.
Utredaren är oförhindrad att, med anledning av sitt uppdrag, ta
upp sådana frågor och lägga fram de förslag han eller hon anser
motiverade samt att behandla övriga frågor som kan komma att
aktualiseras under utredningens gång.
I de förslag och analyser som utredaren lämnar skall spelets
samhällsekonomiska konsekvenser belysas. Utredaren bör även
belysa förslagens effekter för föreningslivet.
Utredaren skall även beakta de administrativa konsekvenserna
för näringslivet och skall utforma förslagen så att företagens
administrativa kostnader hålls så låga som möjligt.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast den
15 december 2005. Det står utredaren fritt att dessförinnan
redovisa delar av arbetet i ett eller flera delbetänkanden.
Förslagen rörande vinståterbetalning skall redovisas med förtur.
(Finansdepartementet)