Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Yrkesutbildningsdelegationen, Dir. 2004:72
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2004-05-27
Beslut vid regeringssammanträde den 27 maj 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En delegation med representanter för näringsliv, offentlig
verksamhet, fackliga organisationer och skola skall arbeta för
att i ökad utsträckning förverkliga samhällets intentioner för
samverkan mellan skola och arbetsliv och därmed bidra till
att höja kvaliteten i gymnasieskolans yrkesinriktade
utbildning. Delegationen skall medverka till att ett lokalt
utvecklingsarbete initieras och också verka för en ökad
rekrytering till de yrkesinriktade utbildningarna i
gymnasieskolan. I uppdraget ingår att sprida aktuell
forskning, kunskap och lärande exempel. Delegationen skall
analysera och identifiera framgångsfaktorer respektive hinder
för en positiv utveckling på området. Delegationen skall
även utgöra ett rådgivande organ till regeringen i
yrkesutbildningsfrågor på gymnasienivå.
Bakgrund
Vikande intresse för vissa yrkesinriktade utbildningar
Den grundläggande yrkesutbildningen i gymnasieskolan
bidrar tillsammans med högskolan och annan eftergymnasial
yrkesutbildning till att trygga näringslivets och den offentliga
sektorns behov av kunnig arbetskraft. Den medverkar på så
sätt till att skapa ett svenskt näringsliv med internationell
konkurrenskraft och en väl fungerande offentlig sektor.
Intresset för vissa yrkesinriktade utbildningar i
gymnasieskolan är vikande, och i många kommuner minskar
dessutom utbudet av utbildningsplatser. Av Statens skolverks
rapport 223 Efter skolan framgår bl.a. att andelen ungdomar
som väljer yrkesinriktade program minskar. Detta gäller
främst pojkar och flickor i storstadsområden. För flickorna
gäller att de överlag tenderar att i ökad utsträckning välja mer
studieförberedande utbildningar. En förklaring till detta kan,
enligt Skolverket, vara att den offentliga sektorn är en viktig
avnämare för de flickdominerade programmen med
yrkesämnen men att denna sektor i allt högre utsträckning
kräver högskoleutbildning.
Arbetslivets förändring leder till att gymnasieskolans uppdrag
förändras. Många uppgifter i arbetslivet kräver en fördjupning
av yrkeskompetensen utöver vad som kan ges i en
gymnasieutbildning. Regeringen konstaterar i propositionen
Kunskap och kvalitet - elva steg för utvecklingen av
gymnasieskolan (prop. 2003/04:140) att det för allt fler jobb
efterfrågas högskoleutbildning samtidigt som det råder, och
kommer att fortsätta att råda, arbetskraftsbrist inom områden
där yrkesutbildning från gymnasieskolan är en tillräcklig och
nödvändig förberedelse. Även i framtiden kommer den
grundläggande yrkesutbildningen på gymnasial nivå att svara för
en betydande och viktig del av arbetslivets rekryteringsbehov.
Samverkan skola-arbetsliv
Regeringen har under senare år i olika sammanhang
uppmärksammat behovet av utveckling och kvalitetshöjning i
den yrkesinriktade utbildningen. Arbetsmarknadens
komplexitet och förändringstakt har ökat väsentligt under
senare år. Den snabba teknik- och metodutvecklingen inom
arbetslivet ställer allt större krav på utbildningens innehåll
och aktualitet. Ofta klarar varken skolan eller arbetslivet av
att på egen hand informera om, marknadsföra och erbjuda
utbildningar som svarar mot såväl individernas som
arbetslivets behov och efterfrågan.
Staten, kommunerna och arbetslivet har ett gemensamt
ansvar för att utforma en yrkesutbildning med kvalitet och
attraktionskraft. I nämnda proposition om gymnasieskolan
(prop. 2003/04:140) har regeringen gjort bedömningen att
nya samverkansformer bör införas för skola och arbetsliv, där
arbetslivets inflytande och ansvar för utbildningen är större
än vad som är möjligt inom nuvarande regelverk. Det finns
sålunda skäl att pröva om inte denna ansvarsfördelning kan
tillåtas ta sig uttryck i utvidgad samverkan mellan
kommunerna och arbetslivet, t.ex. gymnasieutbildningar med
delat ägarskap eller utbildningar utlagda på entreprenad i
större utsträckning än vad dagens regler medger. Regeringen
har därför tillkallat en särskild utredare (dir. 2004:04) för att
utreda om nuvarande entreprenadmöjligheter i
gymnasieskolan behöver förändras.
Regeringen ser arbetslivets medverkan i planering och
genomförande som ett viktigt instrument för att säkra
utbildningarnas relevans och legitimitet. Regeringen har
därför i ovan nämnda proposition gjort bedömningen att krav
på lokalt samråd med arbetsmarknadens parter åter bör göras
obligatoriskt, men menar att formerna för detta inte bör
bindas nationellt. För att vinna ytterligare kunskap om hur
dessa samverkansforum bäst bör utformas för att stimulera
utvecklingen av gymnasieskolans yrkesutbildningar, bör en
försöksverksamhet med lokala råd initieras.
YKSA-projektet
Statens skolverk har de senaste åren haft ett särskilt
regeringsuppdrag, vars syfte är att främja kvaliteten i
yrkesutbildningen. Projektet, YKSA-projektet, har inneburit
dels kompetensutveckling för lärare i yrkesämnen och lärare
som undervisar inom det nya teknikprogrammet, dels
utveckling av metoder för ökat samarbete mellan skola och
arbetsliv. Satsningen har även bidragit till att lärande exempel
och samlade kunskaper om forskarledda utvecklingsprojekt
tagits fram, liksom att erfarenhetsutbyte mellan olika aktörer
kommit till stånd.
I projektets slutrapport Samtal-samsyn-samarbete (dnr.
2000:1734) konstateras att mycket positivt har hänt inom
gymnasieskolan. Många exempel på framgångsrika arbetssätt
för kvalitetsförbättringar inom yrkesutbildningen redovisas.
Det är enligt rapporten viktigt att sprida erfarenheter och
utvecklingsarbete i form av lärande exempel, eftersom bl.a.
yrkeslärarna är få vid varje skola och spridda över hela
landet. Kartläggning och spridning av lärande exempel är,
enligt projektets erfarenhet, ett av de starkaste instrument
som staten har för att i ett målstyrt system inspirera skolorna i
deras utvecklingssträvanden. Den viktigaste kraften ligger,
enligt projektet, hos lärarna som behöver mer tid, men det är
också viktigt med inspiration från såväl kommunen som
staten. Enligt regeringen utgör också samverkan med företag
och arbetsliv en viktig inspirationskälla för
utvecklingsarbetet.
Potentialen för samverkan utnyttjas inte till fullo
Trots att samtliga inblandade parter påtalar behovet och
värdet av samverkan mellan skola och arbetsliv har
förverkligandet av samhällets intentioner haft uppenbara
svårigheter på lokal och regional nivå. Den positiva
inställningen till samverkan skola och arbetsliv omsätts inte i
tillräcklig utsträckning i praktisk handling.
Den potential för samverkan som finns inbyggd i
gymnasieskolans struktur och regelverk utnyttjas inte till
fullo och beror i hög grad på om det finns några eldsjälar på
skolorna. Initiativen till samverkan får inte alltid det aktiva
stöd från skol- och kommunledning som är nödvändigt. Detta
medför att samarbetet ofta saknar stabila, långsiktiga och
uthålliga former. Samtidigt finns det exempel på skolor och
kommuner som genom aktiva insatser i nära samverkan med
arbetslivet vänt trenden och nu har så många
förstahandssökande till aktuella utbildningar att de sökande
överstiger antalet tillgängliga platser.
I regeringens skrivelse Utbildning för kunskap och jämlikhet
- regeringens utvecklingsplan för kvalitetsarbetet i förskola,
skola och vuxenutbildning (skr. 2001/02:188) gjorde
regeringen bedömningen att det behövs ytterligare utveckling
av yrkesutbildningen på gymnasial nivå. Regeringen
aviserade inrättandet av en yrkesutbildningsdelegation i syfte
att lyfta upp yrkesutbildningsfrågornas betydelse för det
svenska näringslivets framtid.
Utgångspunkter för delegationens arbete
Matchningsproblem på arbetsmarknaden
Den demografiska utvecklingen innebär att arbetskraftsbrist
kan befaras i framtiden. En positiv utveckling av samhället
och av den gemensamma välfärden är beroende av att antalet
arbetade timmar upprätthålls. En ökad sysselsättning för alla
grupper, inte minst unga, är nödvändig. I dag är
arbetslösheten bland ungdomar högre än genomsnittet,
särskilt bland dem med utländsk bakgrund. Samtidigt råder
det brist på utbildade inom sådana sektorer där rekryteringen
till olika yrken främst sker bland dem som genomgått en
grundläggande yrkesutbildning i gymnasieskolan, t.ex. inom
vård och omsorg, vissa hantverksyrken eller med inriktning
mot tillverkningsindustri.
Minskat utbud av gymnasial yrkesutbildning
Under 1990-talet startades gymnasieskolor i ett stort antal
kommuner som tidigare inte erbjudit sådan i egen regi.
Utvecklingen har dock inte alltid inneburit en ökad spridning
av och tillgänglighet till olika program med yrkesutbildning.
Tvärtom har bl.a. tillkomsten av fler små gymnasieskolor och
färre sökande till yrkesinriktade program inneburit att
elevunderlaget inte sällan blivit för litet, med nedläggning
och minskat utbud som följd.
Genom närmare samverkan mellan kommuner och mellan
skola och arbetsliv på central, regional och inte minst lokal
nivå kan utbildningsutbudet breddas och kvaliteten i
utbildningen öka.
Utbildningens anpassning till arbetsmarknadens krav
Förändringstakten i arbetslivet har under senare år ökat och
det har blivit allt svårare att förutse kompetensbehoven på
arbetsmarknaden. Gymnasieskolans utbildningar bör
förmedla kunskap som förbereder för såväl anställning som
eget företagande. Osäkra framtida kvalifikationskrav och
sysselsättningsbehov ställer i sin tur höga krav på ett
närmande mellan skola och arbetsliv.
Från arbetslivet finns ett brett stöd för att det behövs studier
i kärnämneskurserna. På yrkesinriktade program når dock färre
elever än genomsnittet kunskapsmålen i kärnämnena. Genom
ökad samverkan mellan undervisningen i skolans kärn- och
karaktärsämnen, och mellan undervisningen i skolan och
tillämpningen i arbetslivet, kan behovet av olika kunskaper
för yrkesutövandet göras tydligare för eleverna, något som i
sin tur kan öka motivationen för studier i kärnämneskurserna.
Samarbete med arbetslivet möjliggör också att utbildningens
organisation, innehåll och arbetsformer på den enskilda
skolan anpassas i takt med arbetslivets förändring. Företagens
erfarenheter av arbete med kvalitetsutveckling och olika
former för normering och certifiering av produkter, tjänster
och arbetsprocesser är något som i högre utsträckning bör
komma skolan till del.
Eleverna uppskattar i allmänhet den arbetsplatsförlagda
utbildningen högt. Ungdomar behöver förberedas för ett
kommande yrkesliv och eleverna efterfrågar
arbetsplatsförlagd utbildning på samtliga utbildningsvägar,
dvs. också de mer studieförberedande. Regeringen har därför
i propositionen Kunskap och kvalitet - elva steg för
utvecklingen av gymnasieskolan (prop. 2003/04:140) uttalat
att alla elever bör få möjlighet att i olika omfattning förlägga
en del av sina studier till arbetsplatser utanför skolan eller
på annat sätt delta i aktiviteter som utvecklats tillsammans med
arbetslivet.
Lärlingsutbildning i gymnasieskolan
Den gymnasiala yrkesutbildningen i Sverige är, till skillnad
från i många andra länder, av tradition till största delen
skolförlagd. En förändring påbörjades i samband med
gymnasiereformen i början av 1990-talet med obligatorisk
arbetsplatsförlagd utbildning (APU) på de yrkesinriktade
programmen. Flera skäl talar för att ytterligare steg nu bör tas
mot att utveckla en gymnasieutbildning som i ännu högre
grad varvar teori och praktik och samarbetar med arbetslivet.
Regeringen föreslår i den tidigare nämnda propositionen att
en lärlingsutbildning bör utvecklas inom gymnasieskolan för
alla elever, som ett valbart, attraktivt alternativ till den
huvudsakligen skolförlagda utbildningen. Särskilt intressant
blir den för elever med särskilda intressen och behov, men
även för branscher och yrkesområden där
upptagningsområdet är för litet för att bärkraftiga elevgrupper
skall kunna bildas som underlag för gymnasial utbildning.
Statens skolverk kommer att utreda och lämna förslag på
utformning och reglering av en sådan lärlingsutbildning i
gymnasieskolan. Regeringen har i den tidigare nämnda
propositionen om gymnasieskolan (prop. 2003/04:140)
aviserat att ta initiativ till samtal med arbetsmarknadens
parter för att närmare diskutera förutsättningarna och
ansvarsfördelningen för att denna lärlingsutbildning skall
kunna etableras framgångsrikt.
Övergången från gymnasieskolan till arbetslivet
Den grundläggande yrkesutbildningen sker i dag i
gymnasieskolan medan en stor del av den enskildes
färdigutbildning och kompetensutveckling sker i arbetslivet i
form av informellt lärande i arbetet. Hur långt eleven når
under studietiden, och hur lång tid som återstår av den s.k.
färdigutbildningen efter inträdet i arbetslivet, varierar
beroende på vilket yrke studierna gäller.
Inom en del av de traditionella arbetsmarknadssektorerna
regleras denna färdigutbildning i arbetslivet genom avtal
mellan arbetsmarknadens parter. Inom andra sektorer saknas
sådana avtal helt. I övriga Europa är det betydligt vanligare
att hela utbildningsförloppet, och därmed villkoren för
tillträde till yrket och rätten till yrkesutövning, är statligt
reglerat. Den svenska traditionen medför att villkoren för och
organisationen av övergången mellan den skolförlagda
utbildningen och arbetslivet skiftar från bransch till bransch.
En utveckling mot att fler yrkesområden skulle få särskilda
avtal om färdigutbildning eller introduktionsutbildning skulle
sannolikt stärka de svenska yrkesverksammas möjligheter till
rörlighet i Europa.
Arbetsmarknadens parter har möjlighet att utveckla former
för och sluta avtal om färdigutbildning eller
introduktionsutbildning vid inträde på arbetsmarknaden inom
de sektorer av arbetsmarknaden som saknar sådana avtal.
Detta skulle underlätta och effektivisera övergången mellan
utbildning i gymnasieskolan och anställning. Ett närmare
samarbete mellan parterna och skolan skulle dessutom kunna
leda till att undervisningen i karaktärsämnena och
gymnasiearbetet i övrigt kan utformas och
arbetsplatsförläggas i en sådan omfattning att övergången till
arbetslivet ytterligare underlättas.
Yrkesutbildningens internationalisering
Utbildningsministrarna i 31 europeiska länder antog den 30
november 2002 den s.k. Köpenhamnsdeklarationen om ett
närmare europeiskt yrkesutbildningssamarbete. Det yttersta
syftet med arbetet är att höja kvaliteten i den europeiska
yrkesutbildningen och att främja rörligheten mellan länderna.
En vikig del av arbetet handlar om att främja öppenhet och
insyn i ländernas system för grundläggande yrkesutbildning
och att skapa förutsättningar för erkännande av
yrkesutbildningar och utbildningsbevis mellan länderna.
Att ge fler elever från yrkesutbildningar möjlighet att delta i
olika former av praktik och utbytesprogram i andra länder är
ett strategiskt utvecklingsområde. Ökat utbyte med skolor
och företag i andra länder ger nya impulser och stärker
kvaliteten i den svenska yrkesutbildningen. Myndigheten för
skolutveckling har, mot denna bakgrund, fått regeringens
uppdrag att tillsammans med bl.a. Internationella
programkontoret för utbildningsområdet, stödja skolor att
förlägga arbetsplatsförlagd utbildning (APU) i utlandet. Ett
statligt stöd för APU utomlands infördes inför kalenderåret
2002. Stödet till APU kompletterar det EU-stöd som ges till
utlandspraktik inom Leonardo da Vinci-programmet.
Regeringens ambition är att kunna öka möjligheter till
internationell erfarenhet för elever på yrkesförberedande
program i samverkan med svenskt näringsliv. Som en följd
av regeringens ambition har Myndigheten för skolutveckling
fått uppdraget att under tre år utveckla formerna för
samarbete med utvecklingsländer för gymnasieskolans
program med yrkesämnen. Arbetet skall genomföras i
samarbete med bl.a. Skolverket, Sida och Internationella
programkontoret för utbildningsområdet.
Fler yrkeslärare och höjd kompetens inom gymnasieskolan
Bristen på behöriga yrkeslärare är i dag stor på vissa
områden. Bristen befaras dessutom öka de närmaste åren.
Utöver insatser för att stimulera fler yrkesverksamma att söka
yrkeslärarutbildning, kan ett ökat samarbete mellan skola och
näringsliv i form av utbytestjänster vara ett sätt att säkerställa
att skolan får tillgång till den specialistkompetens som är
nödvändig för att yrkesutbildningen skall svara mot
arbetsmarknadens behov. Människor med olika kompetenser
skulle kunna arbeta växelvis i skola och arbetsliv. Ett sådant
samarbete kan också leda till att personal i såväl skola som
näringsliv får den kompetensutveckling som är nödvändig för
fortsatt utveckling av verksamheten och ökad
konkurrenskraft. Arbetslivets företrädare har uttalat sig
positivt till lärartjänster som utvecklas i samverkan med
arbetslivet. Former för utbytestjänster av detta slag behöver
utvecklas och prövas.
Uppdraget
Med tillsättandet av en Yrkesutbildningsdelegation vill
regeringen gå vidare i arbetet med att utveckla
gymnasieskolans yrkesinriktade utbildningar. Ett
övergripande syfte med delegationens arbete är att lyfta fram
yrkesutbildningsfrågornas betydelse för näringslivets framtid
och att stimulera ett brett lokalt utvecklingsarbete.
Delegationens arbete skall syfta till
· att tillsammans med berörda myndigheter och
skolhuvudmän medverka till att utvecklingsarbete initieras på
lokal nivå för att förbättra och förnya metoder och arbets-
respektive organisationsformer för ett nära samarbete,
· att höja kvaliteten i gymnasieskolans yrkesinriktade
utbildningar och stimulera och stärka rekryteringen till dessa
utbildningar,
· att underlätta och effektivisera övergången mellan
utbildning i gymnasieskolan och arbetsliv,
· att medverka till att samlade erfarenheter, information
och lärande exempel sprids till kommuner och skolor,
· att tydliggöra vinsterna med ett långsiktigt samarbete
och att stödja berörda parter på lokal och regional nivå i
arbetet med att avlägsna hinder, t.ex. i form av traditionella
synsätt och konserverande arbetsformer,
· att utveckla formerna för, samt öka omfattningen av
och kvaliteten i den del av utbildningen som förläggs till
arbetslivet,
· att utveckla olika långsiktiga samverkans- och
samarbetsformer mellan skolhuvudmän och
arbetslivsföreträdare så att arbetslivets inflytande och
delaktighet i gymnasieskolans yrkesutbildning förstärks,
· att på olika nivåer bistå med råd och information i
syfte att stärka regional samverkan och samarbete mellan
olika skolhuvudmän och arbetslivet och därmed skapa
förutsättningar för ett brett utbud av yrkesinriktade
utbildningar över hela landet,
· att finna praktiska lösningar som kan öka yrkeslärares
möjligheter till kompetensutveckling, bl.a. genom att öka
antalet utbytestjänstgöringar mellan lärare i gymnasieskolan
och personer från arbetslivet,
· att utifrån samlade erfarenheter av senare års
nationella satsningar på samverkan skola-arbetsliv,
identifiera behov av ytterligare insatser respektive hinder för
en positiv utveckling på området, och
· att elever i gymnasieskolan, genom samarbete med
näringslivet, erbjuds ökade möjligheter att genomföra delar
av utbildningen i utlandet t.ex. på svenska företags
utlandsförlagda delar.
Regeringen bedömer att yrkesutbildningen, såväl på gymnasial som
på eftergymnasial nivå, är ett centralt utvecklingsområde, där
flera aktörer kommer att ta olika initiativ framöver. Mot denna
bakgrund finns behov av att Yrkesutbildningsdelegationen, förutom
att kontinuerligt redovisa erfarenheterna av arbetet till
regeringen, även kan fungera som ett rådgivande organ och erbjuda
ett forum för återkommande dialog och diskussioner om bl.a.
regelverk, utvecklingsbehov samt genomförandeinsatser inför en
reviderad gymnasieskola. Delegationen skall vidare sträva
efter att förverkliga regeringens jämställdhetspolitiska mål
inom yrkesutbildningsområdet. Delegationen skall arbeta
fram till och med den 31 december 2006. Delegationen skall
vid samma tidpunkt skriftligen till regeringen lämna en
redogörelse för sitt arbete.
(Utbildningsdepartementet)