Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering och översyn av skogspolitiken, Dir. 2004:70
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-05-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 maj 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppdrag att utvärdera och se
över skogspolitiken. Utvärderingen skall ta som utgångspunkt att
grunderna för den gällande skogspolitiken ligger fast. Det innebär
att skogspolitikens två jämställda mål, ett produktionsmål och
ett miljömål, ligger fast. Ett hållbart skogsbruk skall bedrivas,
och skogen och skogsnäringen kommer även i fortsättningen vara av
ekonomisk, social, kulturell och ekologisk betydelse för Sverige.
Regeringen bedömer att det är väsentligt att utvärdera hur väl
målen för skogspolitiken har uppfyllts under de dryga tio år som
den tillämpats. Det är först nu som det är möjligt att mera
genomgripande utvärdera effekterna av 1993 års skogspolitik.
Bakgrund
Grunderna för gällande skogspolitik lades fast av regering och
riksdag 1993 (prop. 1992/93:226, bet. 1992/93:JoU15, rskr.
1992/93:252). Några av de viktigaste förändringarna jämfört med
tidigare var att två jämställda mål för skogspolitiken
fastställdes, ett produktionsmål och ett miljömål, och att
detaljregleringen inom skogspolitiken minskades. De flesta av de
bidrag som tidigare funnits avskaffades. Skogsägarna fick frihet
under ansvar att själva svara för att bedriva ett hållbart
skogsbruk.
Skogspolitiken har därefter utvärderats och redovisats till
regeringen två gånger, 1997 och 2002. Med anledning av 1997 års
utvärdering föreslog regeringen mindre ändringar i
skogsvårdslagen (1979:429), vilka också har genomförts
(prop. 1997/97:158, bet. 1998/99:MJU3, rskr. 1998/99:32).
Ändringar i skogsvårdsförordningen (1993:1096) gjordes också.
En översyn av förvaltningen av de statligt ägda skogarna gjordes
år 2002 (SOU 2002:40). Resultaten av 2002 års utvärdering
redovisade regeringen till riksdagen i skrivelsen Uppföljning av
skogspolitiken (skr. 2003/04:39). I skrivelsen betonades att
grunderna för dagens skogspolitik ligger fast. Samtidigt
förordades en fördjupad, oberoende utvärdering och översyn av
skogspolitiken. Miljömålsrådets utvärdering av Sveriges 15
miljömål (Miljömålen - allas vårt ansvar) bedömde i februari 2004
att målet Levande skogar kan vara svårt att nå med nu gällande
beslut.
Varken riksdagen eller de två utvärderingarna av 1993 års
skogspolitik har haft några invändningar mot grunderna för
skogspolitiken. Regeringen konstaterade i skrivelsen att dessa
grunder, med jämställda mål och frihet under ansvar, bör ligga
fast. Samtidigt framhöll regeringen att det är väsentligt att
utvärdera hur väl målen för skogspolitiken kan uppfyllas under de
dryga tio år som den tillämpats. De långa utvecklingstider som
gäller för skog i Sverige gör att skogspolitiken skall vara
framsynt. Det är först nu som det är möjligt att mera
genomgripande utvärdera effekterna av 1993 års skogspolitik.
2002 års utvärdering pekade på svårigheterna att särskilja olika
påverkansfaktorer, som skogspolitiska mål, lagstiftning,
skattepolitik och EU-politik. Även denna fråga ansåg regeringen
att det fanns anledning att uppmärksamma.
Uppdraget
Regeringen tillkallar en särskild utredare med uppgift att
utvärdera och se över skogspolitiken så som den tillämpats de
senaste tio åren, och lämna förslag till anpassningar och
förbättrad måluppfyllelse.
Utvärderingen skall ta som utgångspunkt att grunderna för den
gällande skogspolitiken ligger fast. Skogen och skogsnäringen
skall vara ekonomiskt, socialt, kulturellt och ekologiskt hållbar.
Skogsbruket är en självbärande näring och ekonomiska bidrag bör
därför inte lämnas till normala åtgärder i ett hållbart skogsbruk.
Utgångspunkten innebär också att skogspolitikens två jämställda
mål, ett produktionsmål och ett miljömål, ligger fast. Vad denna
avvägning mellan skogspolitikens båda jämställda mål betyder vid
genomförandet av skogspolitiken skall belysas i ett bredare
samhällsperspektiv av utredaren. Inriktningen skall innebära ett
hållbart förvaltande av naturresursen skog med bibehållen
handlingsfrihet för framtiden. Statens respektive skogsnäringens
ansvar för genomförande av skogspolitiken skall förtydligas.
Utredaren skall i första hand utgå från att det statliga åtagandet
inte skall öka i omfattning.
En viktig ambition bakom avregleringen och omläggningen av
skogspolitiken 1993 var att mångfalden av brukningsmetoder skulle
främjas, till gagn för landskapsbild, landsbygdsutveckling och
biologisk mångfald. Utredaren skall bedöma hur väl produktions-
och miljömålen har uppfyllts. Behov av vidareutveckling av
mätinstrument för de skogspolitiska målen skall beskrivas.
Eventuella målkonflikter inom skogspolitiken och mellan
skogspolitiken och andra politikområden skall belysas.
De förändringar av skogsnäringens villkor som skett de senaste
tio åren skall beaktas. Några av de faktorer som påverkat
skogspolitiken och som av det skälet skall analyseras är
EU-medlemskapet, EU:s utvidgning, internationell skogspolitik,
skogsforskningens villkor, miljö- och konsumentkrav, förändringar
i privatskogsbruket när allt flera skogsägare inte bor på och
brukar sin fastighet samt den fortgående internationaliseringen
av skogsindustrin och virkesmarknaden. Globalt och inom EU har
mål om att utarmningen av biologisk mångfald skall upphöra 2010
antagits.
Det långa tidsperspektiv som gäller för växande skog skall
särskilt beaktas. Svårigheten att bedöma de långsiktiga effekterna
av t.ex. nya regler för skogsskötsel gör att möjligheter till
stor variation i formerna för brukandet bör vara norm. Utredaren
skall särskilt uppmärksamma såväl effekterna av tidigare
skogsbruksmetoder som pågående arbete och forskning kring nya
metoder för skogsbruk. Även framtida klimatförändringar och
klimatpolitikens påverkan på svenskt skogsbruk skall beaktas.
Virkesförsörjningsfrågorna skall särskilt belysas, liksom det
svenska skogsbrukets långsiktiga inriktning och
utvecklingsmöjligheter på en internationell marknad med ökad
konkurrens. De ökande och konkurrerande anspråken på råvaran skall
också belysas. Utredaren skall beakta såväl rapporten Mer trä
i byggandet (Ds. 2004:01) som resultatet av det uppdrag om den
svenska användningen av bioenergi i Sverige som Sveriges
lantbruksuniversitet skall rapportera till regeringen senast
den 30 juni 2004.
Utvärderingen skall inte begränsas till de faktorer som direkt
påverkar skogen och skogsbruket, utan politiken skall utvärderas i
ett vidare samhällsperspektiv. I arbetet skall riksdagens beslut
om en regional utvecklingspolitik med väl fungerande lokala
arbetsmarknadsregioner beaktas (prop. 2001/02:4, bet. NU4), liksom
riksdagens beslut om Sveriges politik för global utveckling beaktas
(prop. 2002/03:122, bet. UU3). Besluten innebär att målet att
bidra till en hållbar regional och global utveckling gäller
samtliga politikområden. Utredaren skall också som en jämförelse
visa hur några olika länder med liknande förutsättningar som
Sverige har hanterat avvägningen mellan olika intressen i
skogspolitiken.
Sektorsansvaret
Skogsbrukets sektorsansvar för miljövård betonades särskilt i
samband med det skogspolitiska beslutet 1993. Ansvaret för miljön
berör samhällets alla sektorer och många miljö-, natur- och
kulturmiljövårdsfrågor kan bara hanteras genom förändring och
utveckling inom de olika sektorerna. Sektorsansvaret behöver
vidareutvecklas med utgångspunkt i vad som lagts fast genom
arbetet med miljökvalitetsmålen. Inte minst inom skogssektorn
finns det värdefulla erfarenheter att ta till vara i den
fortsatta utvecklingen. I skrivelsen En samlad naturvårdspolitik
(skr. 2001/02:173) aviserade regeringen en översyn av hur
sektorsansvaret fungerat hittills. Utredaren skall genomföra en
sådan översyn för skogssektorn och redovisa möjlig fortsatt
utveckling och förtydliganden. Hållbart nyttjande har en bred
ansats, omfattande ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella
aspekter. Utredaren skall diskutera gränserna för ett hållbart
uttag utan tillförsel av t.ex. kvävegödsel. När det gäller
biologisk mångfald skall utredaren, i linje med skrivelsen, utgå
ifrån den definition som är fastlagd i FN:s konvention om
biologisk mångfald och de riktlinjer om hållbart nyttjande som
beslutats inom ramen för konventionen.
Utredaren skall beskriva de frivilliga naturvårdsavsättningarnas
kvalitet och lokalisering och den dokumentation som finns om
dessa områden.
Skogsnäringen är en basnäring i Sverige. Skogssektorns möjlighet
att bidra till ökad tillväxt, välfärd och folkhälsa samt att
stärka utvecklingen av det lokala näringslivet är en viktig
utgångspunkt för det skogspolitiska arbetet. Friluftsliv, fiske,
jakt och turism är några viktiga former för nyttjande av
skogsmark. Utredaren skall föreslå åtgärder och insatser som syftar
till att lyfta fram och utveckla skogens och skogsbrukets
förutsättningar inom de värdekedjor som skogen utgör basen för.
Skogspolitikens medel
Skogspolitikens medel är av rättslig, ekonomisk och administrativ
art. Till de statliga åtagandena hör att tillhandahålla
information, rådgivning och utbildning om gällande regelverk och
lämpliga former för att bedriva ett hållbart skogsbruk. Staten
har även åtagit sig att finansiera viss forskning, och att
informera om nya rön och ny metodik. Staten skall även bedriva
tillsyn av efterlevnaden av skogsvårdslagen och andra lagar
som räknas som skogspolitiska medel. Staten är också en aktör i
egenskap av markägare, bolagsägare och konsument.
Även de skogspolitiska medlen kan behöva justeras eller anpassas
till ändrade förutsättningar. En grundläggande fråga för utredaren
är att bedöma om medlen i sin nuvarande utformning räcker för att
målen skall uppnås och om det finns möjligheter till
effektiviseringar. Statens roll respektive skogsnäringens eget
ansvar för skogspolitikens medel behöver förtydligas. Formerna
för finansieringen av statliga åtaganden inom ramen för
skogspolitiken behöver ses över. I detta sammanhang skall
utredaren särskilt beakta det hittills låga utnyttjandet av
möjligheterna till medfinansiering från EU.
Skogsvårdslagen, m.m.
För att det skall gå att bedöma om skogsvårdslagen har den
utformning som krävs för att på avsett vis kunna bidra till att
uppfylla skogspolitikens mål behöver lagen utvärderas. Även
tillsynen över skogsvårdslagens efterlevnad skall utvärderas
av utredaren.
I skrivelsen Uppföljning av skogspolitiken (skr. 2003/04:39)
framhöll regeringen att det är av avgörande betydelse att
information om dokumenterade natur- och kulturvärden finns
tillgänglig vid planering av skogsbruksåtgärder. Regeringen
aviserade också att det inom de närmaste åren bör ske en
utvärdering av om dessa s.k. skogs- och miljöredovisningar har
fungerat som det är avsett. Utredaren skall därför även belysa i
vilken utsträckning skogs- och miljöredovisningar har funnits
tillgängliga i enlighet med lagstiftningen samt om dessa har
innehållit den information som detta verktyg syftar till att
tillhandahålla. Utredaren skall även lämna förslag till hur detta
eller andra lämpliga verktyg kan utvecklas, i syfte att bidra
till en kostnadseffektiv uppfyllelse av olika miljö- och
kulturmiljömål som rör skogen.
Rådgivning och information
Skogspolitikens mål baseras på att skogsbruket gör åtaganden
utöver vad lagstiftningen kräver. Därför har statlig rådgivning
och information en viktig roll för hur väl skogspolitikens mål
uppfylls. Den senaste utvärderingen visar tydligt att insatser
som röjning i ungskog och naturvårdshänsyn vid avverkning blir
bättre med bra rådgivning. Verksamheten med information,
rådgivning och utbildning skall därför utvärderas av utredaren
som också skall lämna förslag till möjlig effektivisering.
Gränsdragningen mellan det statliga åtagandet att stödja
skogsbruket med rådgivning, information och utbildning och
skogsägarnas eget ansvar för kunskapsinhämtande om regelverk och
de skogspolitiska målen skall också analyseras. Utredaren skall
även studera alternativa möjligheter till finansiering av
rådgivning, information och utbildning.
I regeringens skrivelse Uppföljning av skogspolitiken (skr.
2003/04:39) uppmärksammades problemet med att röjning av ungskogar
har minskat sedan skogsvårdslagens krav på gallring och röjning
slopades 1993. Särskilda åtgärder för att minska arealen skog med
akut röjningsbehov skall därför omfattas av utredarens förslag.
I samma skrivelse uppmärksammade regeringen problemet med de stora
klövviltstammarna och behovet av att hålla dessa på en acceptabel
nivå, såväl från produktionssynpunkt som ur ett naturvårdsperspektiv.
Utredaren skall granska även denna fråga och lämna förslag på
åtgärder.
Forskning
Skogsnäringen har ekonomiska, sociala, kulturella och ekologiska
beröringspunkter med många vitt skilda delar av forskarsamhället.
Såväl ur ett näringspolitiskt perspektiv som utifrån en bedömning
av skogspolitikens möjligheter att bidra till att miljömålen
uppfylls vore det värdefullt att kartlägga den hittillsvarande
forskningens omfattning och inriktning, liksom att analysera dess
betydelse för skogspolitiken och dess effekter på skogsnäringen,
tillväxten, och som underlag för utformningen av relevanta
miljökvalitetsmål. Exempelvis bör forskning om klimatförändringarnas
betydelse för skogsnäringen beaktas. Utredaren skall göra denna
kartläggningen och med den som grund lägga fram slutsatser för en
framtida skogspolitik.
I skrivelsen Uppföljning av skogspolitiken (skr. 2003/04:39)
framhöll regeringen att det bör ske en fortsatt utveckling av
alternativa skogsbruksmetoder till trakthyggesbruk i syfte att
bevara och utveckla skogens många värden. Utredaren skall dels
se över hur sådana metoder tillämpas i dag inom skogsbruket, dels
lämna förslag till sådana metoder och hur de kan användas för att
understödja möjligheterna till samverkan mellan olika sätt att
nyttja skogen.
Miljökvalitetsmålet Levande skogar
Regeringen avser att lämna en miljömålsproposition till riksdagen
under 2005. Propositionen och riksdagens synpunkter på
miljökvalitetsmålet Levande skogar skall beaktas av utredaren. Han
eller hon skall särskilt bedöma behov av ytterligare
utvecklingsarbete om miljöhänsyn vid skogsbruk samt olika former
för skydd av skog. I enlighet med miljökvalitetsmålet undantas
stora arealer värdefull skogsmark från skogsbruk, såväl formella
som frivilliga avsättningar. Nödvändig skötsel av kulturbetingade
värden förekommer endast i begränsad omfattning. Utredaren skall
redovisa dels en bedömning av kostnaderna för att sköta såväl
natur- som kulturbetingade värden, dels förslag till former för
sådan skötsel. Utredaren skall vidare belysa vilka eventuella
ytterligare åtgärder som krävs inom den svenska skogssektorn för
att 2010-målet om att hejda utarmningen av biologisk mångfald
skall kunna uppfyllas.
Organisation
Skogsvårdsorganisationens organisation, roll och arbete för
genomförandet av skogspolitiken skall också utvärderas av
utredaren. En översyn av effektivitet och måluppfyllelse skall
också genomföras. Även Skogsvårdsorganisationens långsiktiga
behov av resurser för genomförandet av skogspolitiken skall
belysas. Skogsvårdsorganisationens uppdragsverksamhet riktad
till skogsbruket skall utvärderas och dess effektivitet och
ändamålsenlighet belysas.
Utredningsarbetet
Utredaren skall samråda med en parlamentariskt tillsatt
referensgrupp.
Utredaren skall även samråda med:
· företrädare för organisationer och företag inom området,
· berörda myndigheter,
· den parlamentariska kommitté som skall tillsättas under
våren 2004 med uppgift att ta fram en långsiktig strategi
för landsbygdsutveckling,
· Näringslivets regelnämnd såvitt avser konsekvenser för
företag,
· personalorganisationerna.
En konsekvensbedömning skall göras för samtliga förslag. I
konsekvensbedömningen skall det ingå en redovisning av de
samhällsekonomiska och miljömässiga konsekvenserna av förslagen
samt av eventuella statsfinansiella effekter. Eventuell påverkan
på skogsägarens äganderätt skall också redovisas. För de
förslag som har statsfinansiella effekter skall utredaren föreslå
finansiering.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2005.
(Näringsdepartementet)