Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom EU, Dir. 2004:65
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-05-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 maj 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att göra en översyn av lagen
(1996:701) om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett
annat land inom Europeiska unionen (inregränslagen) och
tillämpningen av lagen. Utredaren skall bl.a. undersöka om det
finns behov av att ytterligare anpassa lagen till de EG-rättsliga
grundprinciperna.
Utredaren skall vidare göra en översyn av samspelet mellan de
materiella bestämmelserna om införselrestriktioner och
inregränslagen. Utredaren skall härvid undersöka om det finns
skäl att ändra formerna för samspelet och om så är fallet lämna
förslag till sådana ändringar.
Utredaren skall beakta den förestående utvidgningen av EU och
andra förändringar i omvärlden som kan förutses påverka
kontrollverksamheten. I samband härmed skall utredaren också
överväga hur Tullverket skall ha möjlighet att efter
utvidgningen delta på ett effektivt sätt i bekämpandet av
smuggling av sådana varor som omfattas av inregränslagen.
Utredaren skall lämna de förslag till ändringar i inregränslagen
och andra relevanta författningar som utredaren finner lämpliga.
Utredaren är fri att även i övrigt lämna de förslag som befinns
lämpliga utifrån utredningens resultat.
Uppdraget skall vara slutfört senast den 1 oktober 2005.
Bakgrund
Den fria rörligheten för varor inom EU
När Sverige inträdde i EU den 1 januari 1995 ändrades
förutsättningarna för Tullverkets kontrollverksamhet vad gäller
varutransporter mellan Sverige och andra EU-länder. Sedan
införandet av den inre marknaden den 1 januari 1993 råder i
princip fri rörlighet för bl.a. varor inom EU. Enligt artikel
14.2 i EG-fördraget skall den inre marknaden omfatta ett område
utan inre gränser, där fri rörlighet för varor, tjänster och
kapital säkerställs i enlighet med bestämmelserna i fördraget.
Kvantitativa import- och exportrestriktioner samt åtgärder med
motsvarande verkan skall enligt artiklarna 28 och 29 vara
förbjudna mellan medlemsstaterna. Den fria rörligheten är
emellertid inte total. Vissa förbud mot och restriktioner för
import, export och transitering är tillåtna enligt artikel 30.
Förutsättningen är att dessa grundas på hänsyn till allmän moral,
allmän ordning eller allmän säkerhet eller intresset för att
skydda människors och djurs hälsa och liv, att bevara växter, att
skydda nationella skatter av konstnärligt, historiskt eller
arkeologiskt värde eller att skydda industriell och kommersiell
äganderätt. Sådana förbud eller restriktioner får dock inte
utgöra ett medel för godtycklig diskriminering eller innefatta en
förtäckt begränsning av handeln mellan medlemsstaterna. Vidare
följer av artikel 296.1 b att vissa kontroller beträffande
krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden är
tillåtna, förutsatt att åtgärderna inte försämrar
konkurrensvillkoren på den gemensamma marknaden vad gäller varor
som inte är avsedda speciellt för militära ändamål.
Sverige erhöll vid medlemskapsförhandlingarna specifika undantag
som möjliggör kontroll beträffande privatinförsel av alkohol- och
tobaksvaror samt vissa djur och djurprodukter. Undantaget
beträffande privatinförsel av alkohol- och tobaksvaror upphör den
1 januari 2004. När det gäller införsel av cigarretter från de
nya medlemsstater som medgivits en övergångsperiod för att
uppfylla EG:s minimipunktskattekrav kommer emellertid Sverige
liksom övriga medlemsstater att under övergångsperioden ha
möjlighet att behålla samma kvantitativa begränsningar för
privatinförsel som dem som gäller vid privatimport från tredje
land.
Inom Schengen-området råder vidare i princip fri rörlighet för
personer. Sverige deltar operativt i Schengen-samarbetet sedan
den 25 mars 2001.
Inregränslagen
De svenska bestämmelserna om Tullverkets befogenheter vid
kontroller av varutransporter till och från annat EU-land finns
främst i inregränslagen. Kontroller enligt inregränslagen får
inte utformas på sådant sätt att urvalet av vad och vem som
kontrolleras sker slumpmässigt. Vidare är lagen tillämplig endast
beträffande de varor som räknas upp i lagen. Bestämmelserna om
tulltjänstemäns och andra behöriga tjänstemäns rätt att anmana
någon att stanna har utformats på ett sådant sätt att kontroller
i praktiken huvudsakligen görs endast i det gränsnära området.
Sådan anmaning får nämligen ges endast till den som i omedelbart
samband med inresa till Sverige från ett annat EU-land eller vid
utresa från Sverige till ett sådant land befinner sig i omedelbar
närhet av en gränspassage, eller till den som anträffas i
trakterna invid Sveriges landgräns mot ett annat EU-land, eller
kuster, eller i närheten av eller inom flygplats eller annat
område som har direkt trafikförbindelse med ett annat EU-land.
Ytterligare en begränsning är att anmaning får ges endast om det
finns anledning anta att den enskilde medför vara som omfattas av
lagen och att han inte fullgjort sin anmälningsplikt enligt lagen.
Vid kontroller enligt inregränslagen får Tullverket undersöka
transportmedel och utrymmen där varor kan förvaras vid in- eller
utförsel samt bagage och handväskor och liknande som medförs av
en resande vid in- eller utresa. Lagen ger också Tullverket
befogenhet att undersöka postförsändelser. Vidare finns bl.a.
bestämmelser om transportföretags skyldighet att lämna vissa
uppgifter om ankommande och avgående transporter samt om
Tullverkets befogenheter att omhänderta, förverka och förstöra
varor. Befogenheten att omhänderta varor om det behövs för att
genomföra en kontroll enligt lagen gäller alla de varuslag som
lagen omfattar. Befogenheterna att förverka och förstöra varor
omfattar samtliga varuslag utom varor som skall beskattas enligt
lagen om (1994:1565) om beskattning av viss privatinförsel
(privatinförsellagen), vilken såsom tidigare angivits upphör att
gälla vid utgången av år 2003, samt djur. Då djur omhändertagits
enligt inregränslagen är i stället förordningen (1994:1830) om
införsel av levande djur m.m. och förordningen (1994:542) om
utförsel av levande djur m.m. tillämpliga.
Inregränslagen innehåller således bestämmelser om Tullverkets
befogenheter. Den innehåller också bestämmelser om Polisens och
Kustbevakningens medverkan i kontrollverksamheten. De materiella
bestämmelserna beträffande exempelvis villkor för in- och
utförsel finns däremot i lagstiftning på andra områden, som
narkotika-, vapen-, jordbruks- och alkohollagstiftningarna.
Bestämmelser om utförselvillkor finns också i lagen (1988:950) om
kulturminnen m.m. Tullverket samarbetar med de myndigheter som
har ansvaret för verkställigheten av de materiella bestämmelserna.
Det finns ett samspel mellan de materiella bestämmelserna om
införselrestriktioner och inregränslagen, som innebär att
myndigheternas föreskrifter på området får en inverkan på
Tullverkets verksamhet.
Europeiska kommissionen granskar gränskontrollerna
Europeiska kommissionen har vid ett flertal tillfällen
uppmärksammat Tullverkets kontroller vid Sveriges gränser mot
andra EU-länder. Kommissionen har fäst särskild uppmärksamhet vid
att kontrollerna endast genomförs vid gränsen och inte över hela
territoriet. När det gäller kontrollerna vid landgränsen mot
Finland har kommissionen inlett ett förfarande angående
överträdelse av EG-bestämmelserna. Vidare har en särskild
förfrågan gjorts angående kontrollerna av trafiken över
Öresundsbron och färjetrafiken till och från andra EU-länder.
Tullverkets synpunkter på inregränslagen
Kommissionen synes således ifrågasätta om i varje fall vissa av
de kontroller som utförs med stöd av inregränslagen står i
överensstämmelse med EG-rätten. Samtidigt torde det vara ställt
utom allt tvivel att inregränslagen är ett viktigt verktyg för
Tullverket inte minst i kampen mot den organiserade
brottsligheten. Verket uppger att den kontrollverksamhet som
bedrivs med stöd av inregränslagen är av avgörande betydelse för
den ökning av mängderna i narkotikabeslagen som skett de senaste
åren. Tullverket har inkommit till Finansdepartementet med
skrivelser i vilka verket hemställer om vissa ändringar i
inregränslagen, i syfte att komplettera kontrollbefogenheterna.
Tullverket vill ha utökade befogenheter att kontrollera resandes
identitet, såväl vid kontroller enligt inregränslagen som vid
kontroller enligt tullagen (2000:1281). Tullverket vill vidare
att möjligheten att med stöd av inregränslagen begära uppgifter
från transportföretag skall utökas till att även gälla brobolag
(Öresundsbron) samt att regleringen av hur bokningsuppgifter får
inhämtas skall ses över. Tullverket har slutligen, i ljuset av de
särskilda kontrollinsatser som aktualiserades vid utbrottet av
mul- och klövsjuka i Storbritannien, hemställt om en ändring i
inregränslagen som skulle möjliggöra att verket i en katastrof-
eller krissituation får besluta om systematiska kontroller av
envar, om det är nödvändigt för att förhindra införsel eller
utförsel av vissa varor.
Cigarrettsmugglingen
Tullverket har även påpekat att den förestående utvidgningen av
EU kommer att få direkt effekt på Tullverkets möjligheter att
bekämpa den storskaliga cigarrettsmugglingen.
Cigarrettsmugglingen till Sverige, eller till övriga EU-länder
via Sverige, sker i stor omfattning från blivande medlemsstater
i EU. I dag utgör denna cigarrettsmuggling tullbrott enligt lagen
(2000:1225) om straff för smuggling. Det är inte fråga om
smugglingsbrott, eftersom det inte finns några in- eller
utförselrestriktioner beträffande cigarretter (annat än en
åldersgräns för införsel). I och med att smugglingen från de nya
medlemsländerna efter utvidgningen kommer att ske över inre gräns,
kommer bestämmelserna om tullbrott inte längre att vara
tillämpliga. I stället får bestämmelserna om skattebrott och
punktskattekontroller tillämpas, varvid Tullverkets
kontrollbefogenheter blir mer begränsade och i vissa delar
försvinner helt. Tullverket kan göra vissa kontroller av
yrkesmässiga vägtransporter av bl.a. cigarretter med stöd av
lagen (1998:506) om punktskattekontroll av transporter m.m. av
alkoholvaror, tobaksvaror och mineraloljeprodukter, men någon
befogenhet för Tullverket att vidta åtgärder mot andra delar i
brottskedjan finns inte, vilket leder till effektivitetsförluster.
I och med att privatinförsellagen upphör kommer inregränslagen i
princip inte längre att vara tillämplig beträffande cigarretter.
Behovet av en översyn
EU står inför omfattande förändringar som kommer att påverka
medlemsstaternas tullmyndigheter i hög grad. Särskilt
utvidgningen av unionen kommer att ändra förutsättningarna för
tullmyndigheternas kontrollverksamhet. Många transporter från
flera länder som i dag utgör tredje land kommer i stället att i
varukontrollhänseende vara transporter över inre gräns.
Ytterligare en stor del av varuflödet in i och ut ur Sverige
kommer att vara EU-intern.
Samtidigt som den grundläggande principen om fri rörlighet för
varor inom EU skall värnas måste Tullverket uppfylla de krav på
kontroller som även fortsättningsvis kommer att ställas. Detta är
en förutsättning för att den brottsbekämpande verksamheten skall
kunna bedrivas på ett effektivt sätt. Målsättningen måste
givetvis vara att även fortsättningsvis bedriva en effektiv kamp
mot brottsligheten, vare sig den yttrar sig i smuggling av
narkotika, storskalig cigarrett- eller alkoholsmuggling eller
annan smuggling.
I detta arbete är inregränslagen ett viktigt verktyg. Lagen
tillkom kort efter det att Sverige blivit medlem i EU och är
utformad med tanke på de förhållanden som rådde då. Det finns ett
behov av att se över lagen i ljuset av de erfarenheter som gjorts
under de år som Sverige nu varit medlem i EU. Till detta kommer
det intresse som Europeiska kommissionen visat för Tullverkets
kontroller vid inre gräns. Vid utformandet av inregränslagen har
hänsyn givetvis tagits till EG-rätten. Syftet har varit att lagen
skall rymmas väl inom EG-fördragets och de i
medlemskapsförhandlingarna medgivna undantagens ramar. Trots
detta är det lämpligt att nu göra en översyn där hänsyn tas till
de erfarenheter som gjorts under senare år. Även Tullverkets
skrivelser visar att det finns skäl att se över lagstiftningen.
Samtidigt med översynen av inregränslagen bör även en översyn av
tillämpningen av lagen göras. Det är självklart viktigt att
tillämpningen av lagstiftningen är förenlig dels med de
EG-rättsliga grundprinciperna, dels med de krav som i övrigt kan
ställas på rättssäkerhet och effektivitet.
Det är vidare lämpligt att vid en översyn av inregränslagen också
se över samspelet mellan de materiella bestämmelserna om
införselrestriktioner och inregränslagen.
I samband med översynen av inregränslagen bör det övervägas hur
Tullverket skall ha möjlighet att efter utvidgningen av EU delta
på ett effektivt sätt i bekämpandet av smugglingen av de varor
som nu omfattas av inregränslagen. Tullverket har särskilt pekat
på behovet av en översyn vad gäller den storskaliga smugglingen
av cigarretter. Just den frågan har bedömts vara brådskande och
behandlas därför med förtur i en intern utredning på
Finansdepartementet. Förhållandena är visserligen inte fullt ut
desamma beträffande de varuslag som omfattas av inregränslagen
(de omfattas i olika utsträckning av in- eller
utförselrestriktioner), men det kan ändå inte uteslutas att de
förestående omvärldsförändringarna kan komma att påverka
Tullverkets möjligheter att på ett effektivt sätt bekämpa
smugglingen även av dessa varor.
Vidare finns det skäl att i samband med översynen av lagen
överväga om det behövs särskilda bestämmelser om en
tulltjänstemans befogenhet att efterfråga resandes identitet och
hur dessa bestämmelser skulle kunna utformas så att de står i
överensstämmelse med Schengenregelverket. Som nämnts ovan har
Tullverket inkommit med en hemställan om utökade befogenheter.
Tullverket anför att verket tidigare kunde få för varukontrollen
nödvändig information om personers identitet via polisens
passkontroll, och att denna möjlighet upphört i samband med
Sveriges anslutning till Schengensamarbetet. Tullagstiftningen
innehåller inte någon uttrycklig befogenhet för tulltjänstemän
att begära att en resande identifierar sig vid en tullkontroll.
Enligt Tullverkets bedömning medger de nuvarande bestämmelserna
om rätt att begära att få se handlingar i t.ex. 6 §
inregränslagen inte att en identitetskontroll kan utföras så
snart tulltjänstemannen anser att det finns anledning anta att
personen i fråga överträtt eller avser att överträda en
tullbestämmelse.
Uppdraget
Utredaren skall göra en översyn av inregränslagen och
tilllämpningen av densamma. Utredaren skall bl.a. undersöka om
det finns behov av att ytterligare anpassa lagen till de
EG-rättsliga grundprinciperna. En fråga som i detta sammanhang
måste belysas är om den nuvarande begränsningen, som innebär att
kontrollerna huvudsakligen endast kan utföras i det gränsnära
området, är lämplig eller om tulltjänstemännen bör ha samma
befogenheter över hela territoriet.
Vid översynen av lagen skall utredaren beakta den effekt
utvidgningen av EU och andra förändringar av omvärlden kan antas
få på Tullverkets kontrollverksamhet. Utredaren skall i samband
härmed också överväga hur Tullverket skall ha möjlighet att efter
utvidgningen på ett effektivt sätt delta i bekämpandet av
smugglingen av sådana varor som nu omfattas av inregränslagen.
I samband med översynen av inregränslagen skall utredaren även
överväga om det finns skäl att införa särskilda bestämmelser
avseende en tulltjänstemans befogenhet att kontrollera resandes
identitet.
Utredaren skall som ett led i översynen undersöka hur
lagstiftningen på området ser ut i andra medlemsstater.
Utredaren skall lämna de förslag till ändringar i inregränslagen
och andra relevanta författningar som utredaren på grundval av
sin översyn finner lämpliga. Utredaren är fri att även i övrigt
lämna de förslag som befinns lämpliga utifrån utredningens
resultat.
Utredaren skall vidare göra en översyn av samspelet mellan de
materiella bestämmelserna om införselrestriktioner och
inregränslagen. Utredaren skall härvid undersöka om det finns
skäl att ändra formerna för samspelet och om så är fallet lämna
förslag till sådana ändringar.
Utredaren skall samråda med Tullverket, Polisen, Kustbevakningen
samt övriga berörda myndigheter och institutioner.
Utredaren skall även samråda med Gränskontrollutredningen 2003:7
(dir. 2003:83).
Redovisningen av uppdraget m.m.
Utredningsuppdraget skall vara slutfört senast den 1 oktober 2005.
(Finansdepartementet)