Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om regeringens rapportering till riksdagen avseende fastighets- och anläggningsfrågor inom försvaret, Dir. 2004:59
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-04-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 april 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att utreda och lämna förslag
till hur regeringens rapportering till riksdagen i fastighets-
och anläggningsfrågor inom försvaret kan förbättras. Utredaren
skall därvid utgå från de uttalanden som gjorts i
finansutskottets betänkande 2002/03:FiU14 Styrning av försvarets
fastigheter och anläggningar.
Bakgrund
Riksdagen har som sin mening givit regeringen tillkänna att en
utredning bör tillsättas med uppgift att bl.a. utreda en
förbättring av regeringens rapportering till riksdagen i
fastighets- och anläggningsfrågor med anledning av Riksdagens
revisorers förslag angående nämnda rapportering (förslag
2002/03:RR7, bet. 2002/03:FiU14, rskr. 2002/03:137).
Försvarsutskottet har yttrat sig i ärendet (yttr. 2002/03:FöU3y).
Av finansutskottets betänkande 2002/03:FiU14 framgår bl.a.
följande:
Revisorernas förslag (förslag 2002/03:RR7)
Riksdagens revisorer anser att regeringen dels bör bli tydligare
i sin redovisning av fastighets- och anläggningsfrågor till
riksdagen, dels bör ställa krav på Försvarsmakten att vara
effektiv i sin lokalförsörjning. Varken i budgetpropositionen
eller i någon annan proposition har regeringen redovisat något om
de problem som finns med förvaltningen av försvarets fastigheter
och anläggningar. I budgetpropositionen lämnar regeringen endast
en kort finansiell redovisning om Fortifikationsverket.
Revisorerna anser därutöver att Försvarsmakten skall redogöra i
sin årsredovisning för vilka åtgärder man vidtagit för att höja
effektiviteten i lokalförsörjningen.
Försvarsutskottets yttrande (yttr. 2002/03:FöU3y)
Försvarsutskottet ansåg redan hösten 1994 (bet. 1994/95:FöU4) att
möjligheten för riksdagen att ha insyn i verksamheterna vid
stödmyndigheterna minskat i betydande grad i förhållande till den
tidigare ordningen. Besluten om verksamhetens omfattning och
närmare inriktning för stödmyndigheterna har flyttats från
riksdagen och regeringen till främst Försvarsmakten. Utskottet
ansåg därför att regeringen i sitt budgetförslag borde ge en
bättre överblick över respektive myndighets totala verksamhet,
resurser och finansiering.
Försvarsutskottet återkom till dessa frågor två år senare och
anförde att riksdagen borde ställa högre krav på regeringens
redovisning av stödmyndigheterna i budgetpropositionen (bet.
1996/97:FöU4 s. 10 och 11). Efter ytterligare ett år pekade
försvarsutskottet ännu en gång på behovet av att förbättra
beslutsunderlaget till riksdagen (bet. 1997/98:FöU10 s. 8 och 9).
Utskottet hänvisade till sina tidigare uttalanden om behovet av
att stärka förutsättningarna för riksdagens insyn i och styrning
och uppföljning av Försvarsmakten och stödmyndigheterna.
Försvarsutskottet skriver: Som framgått bedömer utskottet att
nuvarande ordning inte är tillfredsställande, vilket begränsar
riksdagens möjligheter att utöva sin finansmakt enligt
regeringsformen. Utskottet biträder därmed också revisorernas
förslag 8 som avser regeringens styrning av Försvarsmakten och
regeringens redovisning av fastighets- och anläggningsfrågor till
riksdagen.
Finansutskottets ställningstagande
Utskottet delar försvarsutskottets bedömning att regeringens
rapportering till riksdagen av fastighets- och anläggningsfrågor
inom försvaret bör förbättras. Frågorna om hur rapporteringen
till riksdagen bäst utformas bör, uttalade utskottet, kunna
inkluderas i den utredning som utskottet föreslår under punkt 1 i
detta betänkande.
Nuvarande redovisning till riksdagen
I budgetpropositionen redovisar regeringen de viktigaste
finansiella förutsättningarna för Fortifikationsverkets
verksamhet. Regeringen föreslår i samband därmed att riksdagen
bemyndigar regeringen att besluta om Fortifikationsverkets
låneram enligt 23 § lagen (1996:1059) om statsbudgeten. Vidare
föreslår regeringen att riksdagen godkänner Fortifikationsverkets
investeringsplan. Som underlag för riksdagens beslut redovisar
regeringen ett förslag till investeringsplan med en budget för
nästkommande år samt en finansieringsplan. Beräknade värden för
de två nästkommande åren redovisas också, både avseende
investeringsplan och finansieringsplan. Eftersom
Fortifikationsverkets verksamhet är helt inriktad mot
försvarsfastigheter som i vissa avseenden kan vara av känslig
karaktär, har regeringen valt att inte redovisa vilka
investeringar som utgör underlaget för investeringsplanen.
Regeringen har valt att vara återhållsam med att nämna enskilda
projekt som regeringen ännu inte beslutat om. Risken finns att
investeringar som omnämns i offentliga handlingar såsom
budgetpropositionen och regleringsbreven kan betraktas som
godkända eftersom riksdag och regering godkänt planen. Detta
skulle i sådana fall innebära att regeringens prövning av större
investeringar allvarligt skulle försvåras.
Regeringen redovisar därutöver vissa nyckeltal till riksdagen för
uppföljning av de fastighetsförvaltande myndigheternas resultat
och utveckling. Det gäller t.ex. uppgifter om
fastighetsbeståndens bokförda värde och utveckling över åren
uppdelat på statens totala fastighetsbestånd och de
fastighetsförvaltande myndigheterna. Vidare redovisas hur
kvadratmeterytan förändrats för vissa fastighetsförvaltande
myndigheter samt kostnadsutvecklingen i relation till lokalytan.
Regeringen redogör också för vissa myndigheters soliditet,
avkastningskrav och resultat.
Andra utredningar
Regeringen (Försvarsdepartementet) har, med anledning av
riksdagens tillkännagivande under punkt 1 i finansutskottets
betänkande 2002/03:FiU14, uppdragit åt en särskild utredare att
utvärdera styr- och finansieringsformerna i försvaret (dir.
2004:12). Uppdraget skall vara slutfört senast den 1 november
2005.
Uppdraget
Utredaren skall, mot bakgrund av riksdagens tillkännagivande,
utreda och lämna förslag till hur regeringens rapportering till
riksdagen i fastighets- och anläggningsfrågor inom försvaret kan
förbättras.
Utredaren skall vidare lämna förslag på ett system där riksdag
och regering ges en bättre överblick över Fortifikationsverkets
totala verksamhet, resurser och finansiering.
Utredaren skall undersöka och beskriva vilka åtgärder
Fortifikationsverket och Försvarsmakten vidtagit för att höja
effektiviteten i lokalförsörjningen för Försvarsmakten samt lämna
förslag på eventuella förbättringar i lokalförsörjningsfrågorna.
Utredningsarbetet skall bedrivas i samverkan med de berörda
myndigheterna. Utredaren skall vidare samråda med Utredningen för
styr- och finansieringsformerna i försvaret (dir. 2004:12).
I de förslag och analyser som utredningen lämnar skall
samhällsekonomiska aspekter och effekter på statsbudgeten belysas.
Redovisning av uppdraget
Utredningen skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 december
2004.
(Finansdepartementet)