Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Fjärrvärmeutredningen (N 2003:03), Dir. 2004:58
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-05-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 maj 2004.
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utredaren skall lämna förslag till hur Europaparlamentets och
rådets direktiv 2004/8/EG om främjande av kraftvärme på
grundval av efterfrågan på nyttiggjord värme på den inre
marknaden för energi och om ändring av direktiv 92/42/EEG
skall genomföras i Sverige. Tilläggsuppdraget skall redovisas
senast den 31 mars 2005.
Bakgrund
Fjärrvärmeutredningen
Med stöd av regeringens bemyndigande den 12 december 2002
har chefen för Näringsdepartementet tillkallat en särskild
utredare med uppdrag att se över fjärrvärmens
konkurrenssituation på värmemarknaderna (dir. 2002:160).
Utredaren skall enligt tidigare tilläggsdirektiv (dir. 2003:102)
redovisa uppdraget senast den 30 september 2004.
Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/8/EG av den 11
februari 2004 om främjande av kraftvärme
Europeiska kommissionen lämnade i juli 2002 ett förslag till
Europaparlamentets och rådets direktiv om främjande av
kraftvärme på grundval av efterfrågan på nyttiggjord värme på
den inre marknaden för energi och om ändring av direktiv
92/42/EEG. Direktivet antogs slutligt av rådet och
Europaparlamentet i februari 2004 och trädde i kraft den 21
februari 2004 (EUT nr L 52, 21.2.2004, s. 50 - 60, Celex
32004L0008). Direktivet skall vara genomfört i medlemsstaterna
senast den 21 februari 2006.
EG-direktivet 2004/8/EG syftar till att främja en effektivare
användning av primärenergi och att genom en ökad användning
av kraftvärme minska överföringsförluster och utsläpp, framför
allt av växthusgaser. En effektivare energianvändning genom
kraftvärme kan även bidra till en förbättrad försörjningstrygghet
avseende energi inom den Europeiska unionen.
Kraftvärme och kraftvärmen i Sverige
Kraftvärme innebär samtidig produktion av el och värme samt i
en del fall även av processånga. Kraftvärme är både energi- och
miljömässigt effektivt oavsett vilket bränsle som används och
kan därmed på ett verkningsfullt sätt bidra till minskad
miljöpåverkan.
I Sverige finns väl utbyggda fjärrvärmenät, vilka medger en
förhållandevis stor potential för kraftvärme. Den fortsatta
expansionen av fjärrvärmenäten skapar ytterligare potential för
ökad kraftvärmeproduktion. Under 2002 uppgick elproduktionen
i landets kraftvärmeverk till cirka tre procent av Sveriges
samlade elproduktion, vilket är en betydligt lägre andel än i flera
av våra grannländer. Den 1 januari 2004 genomfördes
förändringar i energibeskattningen av kraftvärmen som syftar till
att öka elproduktionen i de befintliga kraftvärmeverken och till
att förbättra förutsättningarna för investeringar i ny kraftvärme.
Statens energimyndighet har enligt regleringsbrevet för 2004 i
uppdrag att redovisa utvecklingen på kraftvärmeområdet i syfte
att följa upp de samlade effekterna på kraftvärmen av de nya
reglerna för energibeskattning och introduktionen av
elcertifikatssystemet. Uppdraget skall redovisas senast den 15
juni 2004.
Tilläggsuppdraget
Genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv
2004/8/EG av den 11 februari 2004 om främjande av kraftvärme
i Sverige
Utredaren skall lämna förslag till hur Europaparlamentets och
rådets direktiv 2004/8/EG om främjande av kraftvärme på
grundval av efterfrågan på nyttiggjord värme på den inre
marknaden för energi och om ändring av direktiv 92/42/EEG
skall genomföras i Sverige. I uppdraget ingår att lämna förslag
till de författningsändringar som krävs för att genomföra artikel
5 i EG-direktivet (2004/8/EG) om ursprungsgaranti för el från
högeffektiv kraftvärme. En utgångspunkt bör vara utformningen
av lagen (2003:437) om ursprungsgarantier avseende förnybar
el.
Utredaren skall även analysera den svenska potentialen för
högeffektiv kraftvärme enligt vad som föreskrivs i artikel 6 i
EG-direktivet (2004/8/EG). I denna analys skall utredaren
särskilt beakta effekterna av den förändrade energibeskattningen
avseende kraftvärme som trädde i kraft den 1 januari 2004,
införandet av elcertifikatssystemet den 1 maj 2003, systemet för
handel med utsläppsrätter som avses träda i kraft den 1 januari
2005 samt den ekonomiska potentialen för ytterligare expansion
av fjärrvärmenäten. Så långt möjligt skall potentialen för och
eventuella behov av regelförändringar relateras till
mikrokraftvärme och mekanisk direktdrift enligt direktivets
artikel 3 a belysas. Utredaren skall vidare lämna förslag om
tillämpning av Bilaga III a i fråga om särskilda kriterier för att
småskalig kraftvärme och mikrokraftvärme skall betraktas som
högeffektiv.
Vidare skall utredaren utvärdera nuvarande lagstiftning och
regelverk om tillståndsförfaranden enligt artikel 9 i EG-
direktivet (2004/8/EG). Vid utvärderingen skall arbetet inom
Miljöbalkskommittén (M 1999:03) och PBL-kommittén (M
2002:05) samt motsvarande utvärdering enligt EG-direktivet
2001/77/EG om främjande av el producerad från förnybara
energikällor på den inre marknaden för el (EUT nr L 283,
27.10.2001, s. 33 - 40, Celex 32001L0077) uppmärksammas.
Utredaren skall analysera eventuella fördelar och nackdelar med
att tillämpa någon form av alternativa kriterier för vad som kan
redovisas som kraftvärme enligt artikel 12 i EG-direktivet
(2004/8/EG). I detta sammanhang skall utredaren särkilt belysa
den ökade komplexitet som följer för det fall att
ursprungsgarantier eller statistik skulle baseras på andra kriterier
och definitioner än dem som gäller vid energibeskattning av
kraftvärme. Utredaren skall väga nyttan med alternativa kriterier
mot nackdelarna med ökad komplexitet.
Arbetets genomförande, tidsplan m.m.
Utredaren skall samråda med PBL-kommittén (M 2002:05),
Utredningen om fortsatt utveckling av el- och
naturgasmarknaderna (N 2003:04) och Statens energimyndighet.
I den del av uppdraget som rör förslag till de
författningsändringar som krävs för att genomföra vad som
föreskrivs i artikel 5 i EG-direktivet om ursprungsgaranti för el
från högeffektiv kraftvärme skall utredaren samråda med
Affärsverket svenska kraftnät. Vidare skall utredaren beakta
arbetet i den föreskrivande kommitté som skall inrättas enligt
artikel 14 i EG-direktivet (2004/8/EG) och genomförandearbetet
i övriga medlemsstater. Utredaren skall, när det gäller
redovisning av förslagets konsekvenser för små företag, samråda
med Näringslivets Regelnämnd. Om utredaren föreslår åtgärder
som kräver finansiering skall förslag till sådan lämnas.
Det nu aktuella tilläggsuppdraget skall redovisas senast den 31
mars 2005 och övriga delar av uppdraget, i enlighet med vad
som bestämts tidigare, senast den 30 september 2004.
(Näringsdepartementet)