Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av reglerna om avdrag för ökade levnadskostnader vid dubbel bosättning, Dir. 2004:57
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-05-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 maj 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
reglerna om avdrag vid beskattningen för ökade
levnadskostnader vid dubbel bosättning. Utredaren skall
undersöka vilka effekter för arbetskraftens rörlighet och den
regionala utvecklingen som kan uppnås genom en förändring
av avdragsrätten vid dubbel bosättning. I uppdraget ingår
också att utreda vilka konsekvenser en förändring av
avdragsrätten vid dubbel bosättning kan få för olika
familjesituationer och risken för skattefusk. Utredaren skall
utifrån resultatet av undersökningen och de grundläggande
principerna för inkomstbeskattningen lämna förslag till
förändringar i avdragsmöjligheterna vid dubbel bosättning
som bedöms leda till en ökad rörlighet på arbetsmarknaden,
som kan förstärka regional utveckling och som inte ökar
riskerna för fusk. Utredaren får även ta upp andra
frågeställningar som har med avdragsrätten att göra.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 mars 2005.
Nuvarande ordning
Avdrag för ökade levnadskostnader vid dubbel bosättning
medges vid inkomsttaxeringen om den skattskyldige på
grund av sitt arbete flyttat till en ny bostadsort, om en bostad
för den skattskyldige, dennes make, sambo eller familj
behållits på den tidigare bostadsorten och sådan dubbel
bosättning är skälig på grund av
1. makens eller sambons förvärvsverksamhet,
2. svårigheter att skaffa en fast bostad på arbetsorten, eller
3. någon annan särskild omständighet.
För avdragsrätt krävs också att den skattskyldige övernattar
på arbetsorten och att avståndet mellan bostadsorten och
arbetsorten är längre än 50 kilometer. Den som är gift eller
sambo får dra av kostnaderna för dubbel bosättning under
högst tre år. För andra gäller avdragsmöjligheten i längst ett
år. Kostnaderna får dock dras av för längre tid om
anställningens natur eller andra särskilda skäl talar för det.
Avdragsgilla kostnader är de ökade utgifterna för logi samt
för måltider och småutgifter på arbetsorten. Ökade utgifter
för logi skall dras av med ett belopp som motsvarar den
faktiska utgiften. Ökade utgifter för måltider och småutgifter
skall dras av antingen med den faktiska utgiftsökningen eller
med ett belopp som beräknas enligt schablon. Den
schablonmässiga utgiftsökningen beräknas till 30 procent av
maximibeloppet per hel dag om arbetsorten ligger i Sverige,
dvs. 60 kronor per hel dag, och till 30 procent av
normalbeloppet per hel dag om arbetsorten ligger utomlands,
dvs. mellan ca 60 och 280 kronor per hel dag beroende på
land.
Rätt till avdrag för ökade levnadskostnader vid dubbel
bosättning kunde ges första gången vid 1964 års
inkomsttaxering (prop. 1963:120, BevU 33, SFS 1963:265).
Dessförinnan hade det inte funnits någon möjlighet till
avdrag och inställningen i dåvarande praxis var att när den
skattskyldige valde att bosätta sig på annan ort och därför
fick ökade kostnader för uppehälle skulle dessa kostnader
anses utgöra den skattskyldiges personliga omkostnader,
vilka inte var avdragsgilla. I förarbetena (SOU 1962:47 s. 76-
78 och prop. 1963:120 s. 69) ansågs konsekvenserna av
dåvarande praxis inte tillfredsställande. Starka
skälighetssynpunkter kunde anföras för en betydande
utvidgning av möjligheterna till avdrag för ökade
levnadskostnader. Den då rådande situationen på
bostadsmarknaden hade lett till att den som tog anställning på
ny ort drabbades av betydligt höjda levnadskostnader under
en övergångstid till dess att en ny familjebostad kunde
ordnas. Gentemot inställningen att ökade kostnader vid
dubbel bosättning var att hänföra till personliga
levnadskostnader - på grund av frivilligt träffade val -
framhölls att skattebördan för samtaxerade makar måste
avvägas med utgångspunkt från att makar normalt hade
gemensamt hushåll. Om de på grund av sin
förvärvsverksamhet eller andra liknande skäl inte hade
gemensamt hushåll borde den därigenom sänkta
skatteförmågan beaktas genom avdrag för merkostnaderna.
Däremot borde sådant avdrag inte komma i fråga enbart på
grund av att makarna var bosatta på skilda orter eller att de
särtaxerades.
Behovet av en översyn
Avdragsmöjligheterna för ökade levnadskostnader vid dubbel
bosättning har setts över av Utredningen om avdrag för ökade
levnadskostnader m.m. Utredningen föreslog i sitt
slutbetänkande Förmåner och ökade levnadskostnader (SOU
1999:94), som överlämnades till regeringen i september
1999, endast mindre justeringar i reglerna. Betänkandet har
remitterats och förslagen har beretts inom Regeringskansliet.
Riksdagen tillkännagav i mars 2000 att en utvidgning av
avdragsrätten för ökade levnadskostnader vid dubbel
bosättning skulle kunna ge positiva effekter i form av ökad
rörlighet på arbetsmarknaden och bättre möjligheter att bo
och arbeta i glesbygd och att regeringen borde genomföra en
utredning som belyser dessa effekter (bet. 1999/2000:SkU13,
rskr. 1999/2000:143).
När riksdagen lämnade sitt tillkännagivande pågick redan
arbetet i den regionalpolitiska utredningen (N 1999:01),
vilken hade i uppdrag att lämna förslag om hur den svenska
regionalpolitiken skulle inriktas och utformas under 2000-
talets början. Beredningen av utredningens slutbetänkande
(SOU 2000:87) resulterade i regeringens proposition En
politik för tillväxt och livskraft i hela landet (prop.
2001/02:4).
Därefter tillkallades en särskild utredare med uppdrag att bl.a.
göra en översyn av de generella åtgärder inom
arbetsmarknadspolitiken som stimulerar till
arbetsmarknadsrelaterad geografisk rörlighet med särskild
tyngdpunkt på flyttningsbidragen samt genomföra en översyn
av andra tänkbara möjligheter för att främja tillgången till
nyckelpersoner i mindre lokala arbetsmarknadsregioner och i
övriga lokala arbetsmarknadsregioner där det finns en
efterfrågan (dir. 2002:80). Utredaren överlämnade sitt
betänkande Ökad rörlighet för sysselsättning och tillväxt
(SOU 2003:37) i april 2003.
Under beredningen av frågan om förändringar i
avdragsmöjligheterna för ökade levnadskostnader vid dubbel
bosättning har det uppmärksammats att det mot bakgrund av
resultatet av de nämnda utredningarna finns skäl att
ytterligare undersöka vilka regionala utvecklingspolitiska
effekter som kan uppnås genom en ändring av nuvarande
regler för avdrag vid dubbel bosättning.
Uppdraget
Utredaren skall göra en översyn av avdragsrätten för ökade
levnadskostnader vid dubbel bosättning och undersöka om
avdragsrätten kan utformas så att den förstärker rörligheten
på arbetsmarknaden och den regionala utvecklingen på kort
och lång sikt. Reglerna skall utformas så att de inte kan
missbrukas. Målet för den regionala utvecklingspolitiken är
väl fungerande och hållbara lokala arbetsmarknadsregioner
med en god servicenivå i alla delar av landet. I översynen
ingår att som ett första steg genomföra en grundläggande
utredning om hur dagens system fungerar. Därefter bör
utredaren särskilt belysa
- om, och i så fall hur, en förändrad avdragsrätt kan stimulera
rörligheten på arbetsmarknaden,
- hur avdragsrätten kan påverka näringslivets behov av och
tillgång till arbetskraft,
- hur en förändring av avdragsrätten på lång och kort sikt kan
väntas påverka människors pendlings- och
bosättningsmönster i olika typer av arbetsmarknadsregioner,
- vilka regioner som kan få fördelar respektive nackdelar vid
en förändring av avdragsrätten, samt
- var i landet personer som kommer att kunna utnyttja en
förändring av avdragsrätten är bosatta.
I detta sammanhang skall utredaren även undersöka om
eventuella svårigheter att avyttra bostaden på den tidigare
bostadsorten bör beaktas vid utformningen av
avdragsreglerna och hur en sådan regel i så fall skulle vara
utformad. Utredaren skall vidare belysa de effekter en
förändring kan få i fråga om avdragsfusk samt budgetmässiga
konsekvenser för det allmänna.
Utredaren skall i arbetet beakta Regionalpolitiska
utredningens slutbetänkande (SOU 2000:87),
Riksrevisionsverkets rapport om Arbetsförmedlingarnas
arbete med geografisk rörlighet (RRV 2001:20) och
betänkandet Ökad rörlighet för sysselsättning och tillväxt
(SOU 2003:37) från Utredningen om rörlighetsstimulanser.
Om dessa material inte ger tillräcklig ledning för slutsatser,
skall utredaren komplettera materialet.
I det fall en skattskyldig på grund av sitt arbete har flyttat
till en ny bostadsort men maken eller sambon bor kvar i den
gemensamma bostaden på den gamla bostadsorten på grund
av t.ex. arbete, kan avdragsrätt för dubbel bosättning
föreligga. Om däremot en gemensam bostad inte finns på den
gamla bostadsorten, som t.ex. för särbor, uppkommer efter
flytten oftast inte någon avdragsrätt för dubbel bosättning.
Förhållandena i de båda fallen ser efter flytten i princip lika
ut men skiljer sig åt i avdragshänseende. Utredaren skall
undersöka vilka konsekvenser en förändring av avdragsrätten
kan få för olika familjesituationer.
Utredaren skall utifrån resultatet av undersökningen och
grundläggande principer för inkomstbeskattningen bedöma
om en förändring av avdragsrätten kan leda till en ökad
rörlighet på arbetsmarknaden och förstärka den regionala
utvecklingspolitiken. Utredaren skall även bedöma om en
omvandling av avdragsrätten till ett motsvarande bidrag kan
vara ett mer effektivt medel för att uppfylla ändamålet med
avdragsrätten. Om utredaren kommer fram till att
avdragsrätten bör förändras eller att den bör omvandlas till ett
bidrag, skall utredaren lämna förslag till
författningsändringar.
Det står utredaren fritt att ta upp även andra frågeställningar
som har att göra med avdragsrätten för ökade
levnadskostnader vid dubbel bosättning.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 mars 2005.
(Finansdepartementet)