Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Makt, integration och strukturell diskriminering, Dir. 2004:54
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2004-04-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 april 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall
- identifiera strukturell diskriminering på grund av etnisk eller
religiös tillhörighet,
- i den mån sådan diskriminering kan påvisas, identifiera och
analysera mekanismerna bakom den och dess konsekvenser för makt
och inflytande samt allmänt dess konsekvenser i förhållande
till de integrationspolitiska målen och
- föreslå åtgärder för att motverka strukturell diskriminering på
grund av etnisk eller religiös tillhörighet och för att öka
möjligheterna till inflytande och makt för dem som främst
riskerar att utsättas för sådan diskriminering.
Utredaren skall slutredovisa uppdraget senast den 30 juni 2006.
Bakgrund
Integrationspolitikens mål
Enligt beslut av riksdagen (senaste ändringen enligt prop.
2002/03:01, utgiftsområde 8, bet. 2002/03:SfU2, rskr. 2002/03:46)
är målen för integrationspolitiken:
- lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla oavsett
etnisk och kulturell bakgrund,
- en samhällsgemenskap med samhällets mångfald som grund,
- en samhällsutveckling som kännetecknas av ömsesidig respekt för
olikheter inom de gränser som följer av samhällets
grundläggande demokratiska värderingar och som alla oavsett
bakgrund skall vara delaktiga i och medansvariga för.
Integrationsverket har i uppdrag av regeringen att lämna en årlig
rapport om tillståndet och utvecklingen inom olika samhällssektorer
när det gäller situationen för invånare med utländsk bakgrund.
Lagstiftning mot diskriminering
Lagstiftningen mot diskriminering i Sverige är främst inriktad på
skydd för individer som diskrimineras i konkreta situationer.
Flera förstärkningar av individskyddet i lagstiftningen har skett
de senaste åren. Civil- och offentligrättslig lagstiftning som
berör etnisk och religiös diskriminering finns i lagen (1999:130)
om åtgärder mot diskriminering i arbetslivet på grund av etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning och i lagen
(2001:1286) om likabehandling av studenter i högskolan. En
straffrättslig bestämmelse om olaga diskriminering finns i 16 kap.
9 § brottsbalken. Den senaste förstärkningen av skyddet mot
diskriminering ägde rum den 1 juli 2003 då lagen (2003:307) om
förbud mot diskriminering trädde i kraft. Genom den nya lagen
utvidgades skyddet mot diskriminering på grund av bl.a. etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning till att
omfatta ett flertal samhällsområden.
Aktuellt utredningsarbete om diskriminering
Arbetet med att ytterligare stärka skyddet mot diskriminering
pågår i flera av regeringen tillsatta utredningar.
Diskrimineringskommittén (N 2002:6) har i uppdrag att bl.a.
överväga en gemensam lagstiftning mot diskriminering som omfattar
alla eller flertalet diskrimineringsgrunder och samhällsområden
(dir. 2002:11). Kommittén skall, enligt tilläggsdirektiv från den
28 maj 2003, redovisa uppdraget senast den 1 juli 2005.
Den 11 september 2003 beslutade regeringen att ge en särskild
utredare i uppdrag att bl.a. lämna förslag till åtgärder för att
motverka diskriminering och annan kränkande behandling inom
skolväsendet (dir. 2003:114). Utredaren skall redovisa delar av
uppdraget i ett delbetänkande våren 2004 och slutredovisa
uppdraget senast den 31 oktober 2004.
Integrationspolitiska maktutredningen (Ku 2000:02) har haft i
uppdrag att beskriva och analysera fördelningen av makt och
inflytande inom olika delar av det svenska samhället ur ett
integrationspolitiskt perspektiv (dir. 2000:57). Regeringen har i
ag beslutat att utredningen skall upphöra. I utredarens uppdrag
ingick bl.a. att undersöka i vilken utsträckning skillnader i
makt och inflytande är relaterade till strukturella förhållanden
i det svenska samhället eller till det förhållningssätt
samhällets institutioner har till personer med olika etnisk
bakgrund samt i vilken mån andra förklaringsfaktorer spelar in.
Utredaren hade i uppdrag att särskilt belysa vilka strukturella
hinder eller möjligheter som motverkar respektive befrämjar
invandrares makt och inflytande inom de samhällsområden som
studeras. Ett flertal forskningsrapporter initierades av
utredaren. Den första rapporten publicerades i februari 2003.
Ytterligare fyra rapporter färdigställdes i mars och april 2004.
Återstående rapporter kommer att publiceras i departementsserien
(Ds).
Utredningen om strukturell diskriminering (Ju 2003:09) har i
uppdrag att redovisa den kunskap som finns om strukturell
diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet i
Sverige samt i relevanta delar i andra länder (dir. 2003:118).
Utredaren skall vidare föreslå åtgärder mot strukturell
diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet
samt åtgärder för att fylla luckor i kunskapen om sådan
diskriminering i Sverige. Utredaren skall redovisa sitt arbete
senast den 31 mars 2005.
Definitioner
Definitionen av begreppen strukturell respektive institutionell
diskriminering varierar och det saknas en tydlig avgränsning
mellan dem. För enkelhetens skull används här begreppet
strukturell diskriminering som en sammanfattande benämning för
båda dessa begrepp. Med strukturell diskriminering på grund av
etnisk eller religiös tillhörighet avses således i dessa
utredningsdirektiv regler, normer, rutiner, vedertagna
förhållningssätt och beteenden i institutioner och andra
samhällsstrukturer som utgör hinder för att i praktiken uppnå
lika rättigheter och möjligheter oavsett etnisk eller religiös
tillhörighet. Sådan diskriminering kan vara synlig eller dold och
den kan ske avsiktligt eller oavsiktligt.
Diskrimineringsgrunderna etnisk tillhörighet och religiös
tillhörighet har här samma innebörd som i lagen (1999:130) om
åtgärder mot diskriminering i arbetslivet på grund av etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning och i lagen
(2003:307) om förbud mot diskriminering. Enligt 1 § respektive
4 § i dessa lagar avses med etnisk tillhörighet att någon tillhör
en grupp av personer som har samma nationella eller etniska
ursprung, ras eller hudfärg. Alla personer har en etnisk
tillhörighet. I dessa direktiv avses dock de som i praktiken
främst diskrimineras på grund av sin tillhörighet och som har
sämre möjligheter till makt och inflytande i samhället, t.ex.
invandrargrupper och nationella minoriteter. Nämnda lagar anger
även religion eller annan trosuppfattning som
diskrimineringsgrund. För enkelhetens skull används i dessa
direktiv begreppet religiös tillhörighet. Det finns inte någon
uttrycklig definition av religion eller trosuppfattning i lagarna.
Enligt förarbetena avses dock endast trosuppfattningar som har
sin grund i eller samband med en religiös åskådning (prop.
2002/03:65 s. 82).
Behovet av en utredning om makt och integration med särskilt
fokus på strukturell diskriminering
Integrationsverkets årliga rapport och andra rapporter visar att
människor med utländsk bakgrund inom en rad områden har en sämre
situation än befolkningen i övrigt och att det
integrationspolitiska målet om allas lika rättigheter och
möjligheter inte har uppnåtts. Det finns även tecken på att
strukturell diskriminering på grund av etnisk eller religiös
tillhörighet kan förekomma inom flera samhällsområden. Som
redovisats ovan har Integrationspolitiska maktutredningens
uppdrag bl.a. omfattat uppgiften att belysa vilka strukturella
hinder som motverkar invandrares makt och inflytande. Utredningen
har i de rapporter som hittills har redovisats pekat på vissa
strukturella hinder. Sådana hinder kan utgöra eller medföra
strukturell diskriminering.
Ombudsmannen mot etnisk diskriminering överlämnade rapporten
"Diskriminering av romer i Sverige" till regeringen den 14 mars
2004. I syfte att effektivt kunna bekämpa diskrimineringen av
romer krävs, enligt denna rapport, ett strukturellt perspektiv
som tar hänsyn till sådana regelverk och normsystem i samhället
som begränsar romers möjligheter till lika villkor.
För att uppnå lika rättigheter och möjligheter för alla i
samhället oavsett etnisk eller religiös tillhörighet är det av
yttersta vikt att alla former av etnisk eller religiös
diskriminering, både individuella och strukturella, motverkas.
Som framgår ovan har det rättsliga skyddet mot diskriminering på
individnivå stärkts och utredningar pågår om möjligheterna att
åstadkomma ytterligare förstärkningar av det skyddet. Det behövs
dock ytterligare åtgärder för att motverka strukturell
diskriminering eftersom den formen av diskriminering inte går att
komma till rätta med endast genom ett individskydd mot
diskriminering.
Som framgår ovan har Utredningen om strukturell diskriminering
bl.a. i uppgift att föreslå åtgärder för att fylla luckor i
kunskapen om sådan diskriminering. Det ingår dock inte i den
utredningens uppdrag att genom egna undersökningar eller
forskning ta fram den kunskap som saknas. Den 18 mars i år
överlämnade denna utredning ett preliminärt underlag om luckor i
kunskapen till Justitiedepartementet. Utredningen framhåller bl.a.
att det finns forskning som behandlar ojämlikhet mellan olika
etniska grupper men att det i mycket stor utsträckning saknas
forskning som analyserar mekanismerna bakom diskriminering. En
orsak till detta verkar, enligt utredningen, vara en utbredd
förnekelse av strukturell diskriminering. Utredningen
rekommenderar därför att de mekanismer som orsakar diskriminering
analyseras närmare. Utredningen betonar även att en generell
lucka inom forskningen är hur hållbara maktförändringsprocesser
skapas i syfte att främja integration.
En särskild utredare behöver därför tillsättas för att
identifiera strukturell diskriminering på grund av etnisk eller
religiös tillhörighet i Sverige. I den mån sådan diskriminering
kan påvisas behöver mekanismerna bakom den identifieras och
analyseras. Vidare behöver dess konsekvenser för makt och
inflytande i Sverige samt allmänt dess konsekvenser i förhållande
till de integrationspolitiska målen identifieras och analyseras.
Det finns även behov av att studera i vilken mån det finns
skillnader i hur bl.a. kvinnor och män drabbas av sådan
diskriminering.
Det finns även behov av förslag till åtgärder för att motverka
strukturell diskriminering på grund av etnisk eller religiös
tillhörighet och för att öka de reella möjligheterna till
inflytande och makt för dem som främst riskerar att utsättas för
sådan diskriminering.
Integrationsverket har i sitt arbete bl.a. till uppgift att
särskilt beakta diskriminerande strukturer och Ombudsmannen mot
etnisk diskriminering har en viktig roll i arbetet mot etnisk och
religiös diskriminering. Det finns således anledning att inhämta
kunskap även från dessa myndigheter.
Det finns behov av att stimulera en samhällsdebatt i dessa frågor.
Ett underlag för en sådan debatt kan med fördel utgöras av
resultat från utredarens arbete. Resultaten bör därför redovisas
löpande i rapporter under arbetets gång.
Uppdrag
Utredaren skall identifiera strukturell diskriminering på grund
av etnisk eller religiös tillhörighet i Sverige.
I den mån sådan diskriminering kan påvisas skall utredaren
identifiera och analysera mekanismerna bakom den och dess
konsekvenser för makt och inflytande i Sverige samt allmänt dess
konsekvenser i förhållande till de integrationspolitiska målen.
Utredaren skall identifiera och analysera i vilken mån det finns
skillnader i hur flickor och pojkar respektive kvinnor och män
drabbas av strukturell diskriminering på grund av etnisk eller
religiös tillhörighet.
Utredaren skall föreslå åtgärder för att motverka strukturell
diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet och
för att öka möjligheterna till inflytande och makt för dem som
främst riskerar att utsättas för sådan diskriminering i Sverige.
Det ingår dock inte i utredarens uppdrag att föreslå
författningsändringar.
Kostnadsberäkningar, konsekvensbeskrivningar samt
finansieringsförslag skall i förekommande fall redovisas enligt
bestämmelserna i kommittéförordningen (1998:1474). Riktlinjer för
konsekvensanalyser finns i Statsrådsberedningens publikation
Kommittéhandboken (Ds 2000:1). Utredaren skall särskilt bedöma
förslagens konsekvenser för berörda myndigheter och företag.
Utredaren skall beakta resultaten i de rapporter som har
initierats av Integrationspolitiska maktutredningen och
Utredningen om strukturell diskriminering. Vidare skall utredaren
bedriva sitt arbete i särskilt nära kontakt med Utredningen om
strukturell diskriminering, Integrationsverket och Ombudsmannen
mot etnisk diskriminering.
Utredaren bör löpande lämna rapporter under arbetets gång.
Utredaren skall slutredovisa uppdraget senast den 30 juni 2006.
(Justitiedepartementet)