Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En översyn av Statens personadressregister m.m., Dir. 2004:53
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-04-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 april 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att föreslå hur såväl
myndigheters som företags och andra organisationers behov av
folkbokföringsuppgifter, som i dag hämtas från Statens
personadressregister (SPAR), skall tillgodoses i framtiden.
Utredaren skall pröva om det finns förutsättningar för att
samordna SPAR med den behandling av personuppgifter som sker
inom Skatteverkets folkbokföringsverksamhet.
Utredaren skall förbereda en övergång av värdmyndighetsskapet
för Statens personadressregisternämnd (SPAR-nämnden) från
Statskontoret till Skatteverket fr.o.m. den 1 januari 2005.
Bakgrund
Befolkningsregister
Staten är huvudman för ett flertal helt eller delvis
automatiserade befolkningsregister. Ett par register har till
syfte att förse myndigheter, företag och andra organisationer
med personuppgifter i automatiserad form. De används bl.a. för
aktualisering, komplettering och kontroll av personuppgifter
samt för urvalsdragningar.
Uppbyggnaden av SPAR
Riksdagen fattade beslut om att inrätta SPAR 1976 (prop.
1976/77:27, KU 1976/77:21, rskr. 1976/77:87). Inrättandet av ett
centralt, statligt personregister ansågs från integritetssynpunkt
bättre än dåtidens många privata och offentliga
befolkningsregister. I beslutet gjordes Datacentralen för
administrativ databehandling (DAFA) totalansvarig för SPAR.
DAFA ombildades 1986 till ett statlig ägt bolag,
dataserviceföretaget DAFA DATA AB (prop. 1984/85:225, bet.
1985/86:FiU4, rskr.1985/86:91). I propositionen föreslogs att
myndigheten SPAR-nämnden skulle inrättas och ges i uppgift att
vara huvudman och ansvarig för registrets innehåll och användning.
I propositionen angavs flera skäl till varför huvudmannaskapet
för SPAR borde läggas på en myndighet. Av särskild vikt framhölls
att den medborgerliga insynen på så sätt skulle kunna
upprätthållas. Vidare angavs att SPAR hade inrättats bl.a. för
att det skulle finnas ett allmänt register med ett från
integritetssynpunkt acceptabelt innehåll. Dataserviceföretaget
gavs i uppdrag att sköta teknisk drift och marknadsföring av SPAR.
Rollfördelningen mellan nämnden och dataserviceföretaget
behandlades endast översiktligt i propositionen, där det också
angavs att närmare villkor för nämndens insyn i verksamheten
skulle regleras i avtal mellan staten och företaget.
Staten tecknade 1986 avtal med DAFA DATA AB, som 1993 såldes till
Sema Group Infodata AB och i dag ägs av Litorina, Ratos och
Svensk Biblioteksförening.
Tidigare ställningstaganden till SPAR
Frågor om SPAR har utretts i många sammanhang.
Aviseringsutredningen föreslog i betänkandet
Folkbokföringsuppgifterna i samhället (SOU 1995:44) att
personbanden, riksaviseringsbandet och SPAR skulle avskaffas
och ersättas med ett centralt register för avisering och
tillhandahållande av folkbokföringsuppgifter.
I propositionen Avisering av folkbokföringsuppgifter
(1994/95:201) ansåg regeringen i likhet med utredningen att det
från integritetsskyddssynpunkt fanns skäl som talade för att det
skulle finnas endast ett register för tillhandahållande av
folkbokföringsuppgifter. Flera remissinstanser var dock kritiska
till förslaget att överföra SPAR-nämndens verksamhet till
Riksskatteverket. Ett sådant överförande ansågs också på nytt
resa de frågeställningar som var aktuella vid tillkomsten av
SPAR-nämnden. I propositionen konstaterades att regeringen inte
var beredd att ta ställning till om ett nytt aviseringsregister
även skulle omfatta SPAR:s funktioner. Även frågan om hur urval
för direktreklamsändamål skulle lösas behövde enligt regeringens
mening övervägas ytterligare.
SPAR granskades senare inom ramen för Grundatabasutredningen, som
i sitt betänkande Grunddata - i samhällets tjänst (SOU 1997:146)
ansåg att SPAR borde finnas kvar för ett särskilt motiverat
offentligt åtagande att tillhandahålla uppgifter åt kundregister
hos företagen och tillgodose direktreklambranschens behov av en
adresskälla för urvalsdragningar.
I den förvaltningspolitiska propositionen Statlig förvaltning i
medborgarnas tjänst (prop. 1997/98:136) föreslog regeringen att
SPAR skall finnas kvar tills vidare eftersom det fyller en viktig
samhällsfunktion. Regeringen framhöll att SPAR fortfarande har en
stor betydelse för såväl privata aktörer som myndigheter och
konstaterade att det bör vara ett offentligt åtagande att hålla
register med hög kvalitet för att tillgodose behovet av kontroll
av personuppgifter. Regeringen anförde vidare: Verksamheten med
SPAR fungerar väl och tillgodoser de behov som finns framför allt
på den privata marknaden. Samtidigt har den tekniska utvecklingen
medfört att det i dag finns möjlighet att upprätta privata
register över befolkningen. Det var enligt regeringens
uppfattning från integritetssynpunkt inte önskvärt med ett
flertal personregister över befolkningen. En fungerande
verksamhet med SPAR kan förhindra uppbyggnaden av sådana register.
Den privata marknaden har också ett stort behov av att genom
urvalsdragningar få ut personuppgifter. För små och medelstora
företag är direkt marknadsföring ofta den enda praktiskt
tillgängliga marknadsföringskanalen. SPAR har också stor
betydelse för många myndigheter. Regeringen framhöll sin avsikt
att i anslutning till det förestående arbetet med en
IT-anpassning av handlingsoffentligheten också förebereda ett
slutligt ställningstagande till registret. Slutligen
konstaterades att förändringar av SPAR inte bör genomföras innan
behovet av åtkomst till informationen helt kan tillgodoses på
annat sätt.
SPAR i dag
Av förordningen (1998:1235) med instruktion för Statens
personadressregisternämnd framgår att nämnden är huvudman för
SPAR. Registret är sedan den 1 juli 1998 reglerat genom lagen
(1998:527) om det statliga personadressregistret och förordningen
(1998:1234) om det statliga personadressregistret. Registret, som
får användas av såväl myndigheter som enskilda, har två ändamål:
· aktualisering, komplettering och kontroll av personuppgifter
(kontrolländamålet), samt
· uttag av uppgifter om namn och adress genom urvalsdragning för
direktreklam, opinionsbildning eller samhällsinformation eller
annan därmed jämförlig verksamhet (urvalsdragningsändamålet).
Nämnden är personuppgiftsansvarig för registret och driften får
vara förlagd till en servicebyrå. Registret har stor betydelse
för många myndigheter, företag och andra organisationer och är i
praktiken den enda personadressregisterkällan för
direktreklamsföretag. Uppgifterna i SPAR hämtas från
Skatteverkets folkbokföringsdatabas och beskattningsdatabas.
Genom SPAR finns en författningsreglerad möjlighet för företag
och andra organisationer att få del av personuppgifter i
elektronisk form.
Genom avisering från SPAR uppdateras såväl register hos vissa
myndigheter som kundregistren hos nästan samtliga stora privata
organisationer i landet. Ett adressregister som inte uppdateras,
beräknas förlora i aktualitet med 20 procent per år genom att de
registrerade byter namn, flyttar eller avlider. Det är således
stora kostnadsbesparingar som kan göras genom att försändelser i
form av t.ex. fakturor och kontoutdrag går till rätt adress.
Statskontoret är för närvarande värdmyndighet för SPAR-nämnden
och svarar för kanslistödet. Det finns en kanslichef för
SPAR-nämnden, som är anställd av Statskontoret, och nämndens
verksamhet finansieras via Statskontorets anslag. Användning av
uppgifter ur SPAR är avgiftsbelagd. Värdmyndighetsskapet för
SPAR-nämnden bör, i avvaktan på regeringens ställningstagande
till hur myndigheters, företags och andra organisationers behov
av folkbokföringsuppgifter från SPAR skall tillgodoses i
framtiden, föras över från Statskontoret till Skatteverket.
Behovet av en översyn
Staten är i dag huvudman för två befolkningsregister för helt
eller delvis automatiserat utlämnade av personuppgifter.
Registren används bl.a. för aktualisering, komplettering och
kontroll av personuppgifter samt för urvalsdragningar.
Det ena registret är folkbokföringsdatabasen, som drivs av
Skatteverket och främst är avsedd att användas av myndigheter.
Regeringen kan dock meddela föreskrifter om att uppgifter får
lämnas ut till enskild. I den förvaltningspolitiska propositionen
(prop. 1997/98:136, s. 75 och 76.) anges att det främsta skälet
till att det skall finnas en möjlighet att lämna ut uppgifter
till en enskild är att Svenska kyrkan även efter den 1 januari
2000 skall kunna använda sig av registret. I övriga fall skall
prövningen enligt motiven vara restriktiv. Endast sådana fall där
behovet är utrett och inte kan tillgodoses inom ramen för SPAR
bör överhuvudtaget komma i fråga. Regeringen angav vidare att
denna fråga inte helt kan friskrivas från framtida överväganden
beträffande SPAR.
Det andra registret är SPAR. När aviseringsregistret (numera
folkbokföringsdatabasen) inrättades var syftet att samtliga
myndigheter skulle hämta personuppgifter härifrån. Det är dock
fortfarande så att många myndigheter hämtar uppgifter från SPAR.
Regeringen har tidigare gjort bedömningen att den verksamhet som
bedrivs genom SPAR inte har kunnat överföras till Skatteverket.
Inte heller är de frågor som restes i den förvaltningspolitiska
propositionen för att regeringen skulle kunna ta slutlig
ställning till SPAR lösta. Det har emellertid förflutit många år
sedan frågan om framtiden för SPAR prövades senast. Den snabba
IT-utvecklingen och den ökade användningen av elektronisk
information gör att det nu finns anledning att på nytt pröva
förutsättningarna för att samordna funktionen med SPAR med den
automatiserade behandling av uppgifter som sker i Skatteverkets
folkbokföringsverksamhet.
Det finns också andra frågor som aktualiserar en översyn av SPAR.
Två frågor är av särskild betydelse för SPAR:s framtid. Den ena
är frågan om en IT-anpassning av offentlighetsprincipen.
Regeringen har i propositionen Offentlighetsprincipen och
informationstekniken (prop. 2001/02:70) meddelat sin avsikt att
återkomma i frågan om hur en reglering av skyldigheten att lämna
ut allmänna handlingar i elektronisk form bör utformas. Den andra
är genomförandet av EG-direktivet Public Sector Information, det
s.k. PSI-direktivet, som syftar till att möjliggöra
vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn
(2003/98/EG).
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att föreslå hur såväl
myndigheters som företags och andra organisationers behov av
folkbokföringsuppgifter, som i dag hämtas från SPAR, skall
tillgodoses i framtiden.
Utredaren skall pröva om en samordning kan ske genom att
funktionen med SPAR integreras med den behandling av
personuppgifter som sker i folkbokföringsdatabasen och
beskattningsdatabasen hos Skatteverket eller om SPAR fortsatt
skall vara ett eget register med en särskild funktion. Om
verksamheten med SPAR föreslås överföras till Skatteverket, skall
utredaren bedöma om behovet av en särskild huvudman för driften
ändå kvarstår.
Utredaren skall särskilt beakta polisens behov av tillgång till
de personuppgifter som i dag hämtas från SPAR. SPAR innehåller
också uppgifter från beskattningsdatabasen. De får endast lämnas
ut till polismyndigheter och Tullverket. Polismyndigheterna och
Tullverket måste även i framtiden ha tillgång till dessa
uppgifter. Utredaren skall också beakta företags och andra
organisationers behov av tillgång till korrekta personuppgifter i
elektronisk form.
Det är av särskild vikt att utredaren beaktar integritets- och
säkerhetsaspekter samt frågor om sekretess och skydd för
personuppgifter. Utredaren skall också överväga om det behöver
vidtas några åtgärder, t.ex. i form av författningsändringar
eller genom annan form av insyn och kontroll för att
lagstiftningen skall uppnå sitt syfte att upprätthålla ett
effektivt sätt för att täcka behovet av korrekta personuppgifter
och samtidigt värna om den enskildes personliga integritet.
Sveriges förpliktelser enligt Europaparlamentets och rådets
direktiv 95/46/EG av den 24 oktober 1995 om skydd för enskilda
personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det
fria flödet av sådana uppgifter skall beaktas.
Utredaren skall särskilt följa utvecklingen av frågorna om en
IT-anpassning av offentlighetsprincipen och genomförandet av det
s.k. PSI-direktivet samt göra en bedömning av hur de påverkar
framtiden för SPAR.
Utredaren skall, i avvaktan på regeringens ställningstagande till
hur myndigheters, företags och andra organisationers behov av
folkbokföringsuppgifter från SPAR skall tillgodoses i framtiden,
förbereda en övergång av värdmyndighetsskapet för SPAR-nämnden
från Statskontoret till Skatteverket fr.o.m. den 1 januari 2005.
Utredaren skall ta fram förslag till de författnings- och
regleringsbrevsändringar som då blir nödvändiga. Utredaren skall
hålla berörda arbetstagarorganisationer informerade om arbetet
och ge dem tillfälle att framföra synpunkter.
Den nya organisationen för SPAR-nämnden i Skatteverket skall
bemannas med beaktande av reglerna om övergång av verksamhet i
6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd.
Utredaren skall i övrigt analysera samordningens
författningsmässiga, ekonomiska och tekniska konsekvenser samt
lämna förslag till konsekvensändringar i regelverk,
finansieringsformer och teknik. I uppdraget ingår även att bedöma
kostnaderna för den framtida driften och hur detta skall
finansieras.
Utredaren skall samråda med SPAR-nämnden, Skatteverket,
Tullverket, Riksarkivet, Statskontoret, Rikspolisstyrelsen och
Datainspektionen samt med Näringslivets regelnämnd när det gäller
redovisning av förslagets konsekvenser för små företag. Utredaren
skall också informera berörda näringslivsorganisationer om
arbetets fortskridande.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 maj 2005. Uppdraget skall
dock i den del som rör överförande av värdmyndighetsskapet för
SPAR-nämnden från Statskontoret till Skatteverket redovisas
senast den 1 juli 2004.
(Finansdepartementet)