Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Svensk sjömansservice i enlighet med ILO:s konvention nr 163, Dir. 2004:5
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-01-29
Beslut vid regeringssammanträde den 29 januari 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att
· med utgångspunkt från kraven i ILO-konvention nr 163
om sjömäns välfärd till sjöss och i hamn föreslå hur
Sverige bör organisera välfärdsverksamheten utifrån
målsättningen att till lägsta möjliga kostnad uppfylla
de krav som konventionen ställer,
· utreda om och i så fall hur konventionens krav
skulle kunna tillgodoses av andra än Handelsflottans
kultur- och fritidsråd (HKF),
· för det fall konventionen innehåller krav som i dag
inte kan tillgodosespå ovannämnda sätt föreslå hur
dessa tjänster skall kunna tillhandahållas, samt
· föreslå hur fullgörandet av den svenska statens
skyldigheter enligt ILO-konvention nr 163 kan
formaliseras genom författning eller på annat sätt.
Utredningen skall utgå från att verksamheten inte kommer att
tillföras några resurser från staten utöver de som i dag tillförs
välfärdsverksamheten i form av bidrag från intäkterna av
Sjöfartsverkets farledsavgifter. Utredningen skall även lämna
förslag till hur verksamheten skulle kunna finansieras med andra
medel än statliga.
Bakgrund
I dag tillhandahåller Handelsflottans kultur- och fritidsråd
(HKF) sjömän välfärdstjänster såväl ombord som i hamn. HKF:s
uppgift är att planlägga, samordna och genomföra kultur- och
fritidsverksamhet för sjöfolk. Målet för verksamheten är att
sjömännen oavsett nationalitet skall få tillgång till kultur-
och fritidsaktiviteter, som i fråga om variation och kvalitet
rimligt överensstämmer med samhällets ordinarie utbud.
Den inriktning och de ekonomiska förutsättningar som statens
organisation av välfärdsverksamheten för sjömän har i dag
genom HKF innebär att det inom några år kan behöva tillskjutas
nya medel för att finansiera verksamheten. HKF har därför
begärt att regeringen skall klargöra vilken inriktning och
vilka ekonomiska förutsättningar som verksamheten skall ha.
Utöver det som följer av förordningen (1996:281) med instruktion
för Handelsflottans kultur- och fritidsråd och av HKF:s
regleringsbrev, utgår myndigheten i sin verksamhet även
från den av Sverige ratificerade ILO-konventionen nr 163 om
sjömäns välfärd till sjöss och i hamn. Ett antal år har
förflutit sedan konventionen trädde i kraft och omvärlden har
förändrats. Mot bakgrund av detta är det viktigt att utreda
hur konventionen bör tillämpas.
Formerna för HKF:s verksamhet har varit föremål för utredningar
ett flertal gånger, senast 1999 då frågan om verksamhetens
inriktning, organisation och finansiering utreddes av Öhrlings
PricewaterhouseCoopers. Utredningen ansåg mot bakgrund av
omvärldsförändringarna att det fanns skäl att pröva frågan
om HKF:s tjänsteutbud och organisation svarade mot krav på
ändamålsenlighet och effektivitet och presenterade ett antal
alternativ till hur verksamheten skulle kunna vara organiserad.
Regeringen har därefter uppdragit åt HKF att utreda
förutsättningarna för och de ekonomiska konsekvenserna av att
lägga ut tjänster på externa utförare. Vidare har regeringen
uppdragit åt HKF att utreda förutsättningarna för att ta ut
avgifter för de tjänster som myndigheten tillhandahåller. De
utredningar som gjorts med anledning av dessa uppdrag är
viktiga och ger en bild av att HKF bedriver en effektiv
verksamhet utifrån den inriktning och nivå som verksamheten
har i dag. Utredningarna har inte primärt utgått från
ILO-konventionen för att bestämma nivån på tjänsteutbudet och
lämplig organisationsform utan i stället utgått från hur den
befintliga verksamheten bör organiseras för att den skall
bedrivas så effektivt som möjligt.
ILO:s konvention nr 163 och rekommendation nr 173
Sverige ratificerade 1990 ILO:s konvention nr 163, som bl.a.
anger att varje medlemsstat till konventionen skall säkerställa
att fullgoda välfärdsanordningar och välfärdsåtgärder (VOV)
tillhandahålls sjömän både i egna hamnar och ombord på fartyg
registrerade i den egna staten. Medlemsstaterna åläggs även att se
till att nödvändiga åtgärder vidtas för finansieringen av
välfärdsverksamheten. Fastställandet av vilka hamnar respektive
vilka fartyg som skall omfattas av konventionens bestämmelser
skall ske efter samråd med redarnas och sjömännens organisationer.
De tjänster som erbjuds i hamnarna skall kunna nyttjas av alla
sjömän, oberoende av nationalitet, ras, hudfärg, kön, religion,
politisk uppfattning eller social bakgrund och oberoende av i
vilken stat det fartyg där de är anställda är registrerat.
Välfärdstjänsterna ombord på fartygen skall också kunna nyttjas
av alla sjömän ombord. Konventionen föreskriver även att VOV
fortlöpande skall anpassas till förändringar i sjömännens behov
till följd av utvecklingen inom sjöfarten. Vidare innehåller
konventionen föreskrifter om samarbete dels mellan
medlemsstaterna, dels mellan andra parter som är verksamma
inom välfärdsområdet.
Konventionen har utöver av Sverige undertecknats av 11 stater:
Brasilien, Danmark, Finland, Mexiko, Norge, Rumänien, Slovakien,
Spanien, Schweiz, Tjeckien och Ungern.
Av rekommendation nr 173 om sjömäns välfärd till sjöss och i hamn,
som hör till konventionen, framgår att medlemsstaterna bör
samråda med sjömännens och redarnas representativa organisationer
vid utpekandet av hamnar. Dessa organisationer bör även delta i
tillsynen av välfärdsanordningarna. Enligt rekommendationen bör
VOV tillhandahållas av en eller flera av följande: de
offentliga myndigheterna, redarnas och sjömännens organisationer
enligt kollektivavtal eller andra överenskomna avtal, eller
frivilliga organisationer. Rekommendationen är detaljerad och
föreslår bl.a. att det skall finnas tillgång till
rekreationsanläggningar, transporter, bibliotek, TV och
filmvisningar.
I proposition 1988/89:122 med anledning av vissa beslut fattade
av Internationella arbetskonferensen vid dess sjuttiofjärde
möte (tionde sjöfartssessionen), föreslogs det att Sverige skulle
anta ILO:s konvention nr 163. I propositionen konstaterade
regeringen att HKF upprätthöll en välfärdsverksamhet som stod
i överensstämmelse med konventionens föreskrifter och att några
lagändringar inte var nödvändiga. Det skedde heller inga
ändringar i vare sig instruktionen eller regleringsbrevet för
HKF till följd av Sveriges ratifikation av konventionen.
Verksamheten har därefter fortsatt inom HKF med samma inriktning
som tidigare men med en egen intern målsättning att upprätthålla
en verksamhet som följer ILO-konventionen med tillhörande
rekommendation.
Dagens organisation av välfärdsverksamhet för sjömän
HKF är en statlig myndighet inom Näringsdepartementets
ansvarsområde. Myndigheten hade 30 anställda under 2002.
Kostnaden för verksamheten var under samma år 26,8 miljoner
kronor. Intäkterna bestod av statens bidrag via Sjöfartsverkets
farledsavgifter om 18,5 miljoner kronor och övriga intäkter
om 6,5 miljoner kronor. Verksamheten visade därmed ett underskott
på 1,8 miljoner kronor.
Verksamheten har bedrivits i sin nuvarande form sedan 1976.
Föregångaren, Handelsflottans Välfärdsråd, som även den var en
statlig myndighet, grundades 1948. Det finns med andra ord en
lång tradition av statligt engagemang i välfärdsfrågorna för
sjömän.
Den service som HKF bedriver i de svenska hamnarna vänder sig
till sjömän av alla nationaliteter. HKF gör fartygsbesök, ordnar
transporter samt arrangerar olika kultur- och fritidsaktiviteter.
Den service som bedrivs av HKF utomlands vänder sig till svenska
fartygsbesättningar och sker i nära samarbete med svenska och
nordiska sjömanskyrkor. Verksamheten utomlands har i stort sett
samma innehåll som den service som ges i Sverige.
HKF:s huvudsakliga verksamhet omfattar bl.a. distribution av olika
medier, arrangemang av motionsaktiviteter, hamnservice i form av
transporttjänster, fältverksamhet och klubbaktiviteter.
Som stödfunktioner har HKF en ekonomi- och personaladministration
och egen kompetens inom kommunikationsområdet.
HKF deltar i det internationella samarbete som organiseras inom
International Committee on Seafarers' Welfare (ICSW). Vidare
deltar HKF i olika aktiviteter på sjömanskulturens område och
utför diverse utredningar.
Oklarheter i dagens organisation av välfärdsverksamheten
Tolkningen av ILO-konventionen
ILO-konventionen beskriver ett ansvar för medlemsstaten att se
till att sjömän tillhandahålls välfärdsanordningar och
välfärdsåtgärder (VOV) och att medlemsstaten efter samråd med
berörda parter kan välja i vilka hamnar som servicen skall
tillhandahållas. Till konventionen hör en detaljerad
rekommendation som ger förslag till hur medlemsstaten kan verka
för sjömännens välfärd. Enligt nuvarande ordning finns ingen
känd tolkning av konventionen eller uppfattning om vilken status
rekommendationen till konventionen bör ha. Det som finns är ett
uttalande i proposition 1988/89:122 om att HKF vid tidpunkten
för ratifikationen upprätthöll en välfärdsverksamhet som stod i
överensstämmelse med konventionens föreskrifter.
Oklar ansvarsfördelning
I dagens organisation av VOV arbetar HKF med att upprätthålla
ILO-konvention nr 163. I detta ingår bl.a. att utpeka vilka
hamnar och vilka fartyg som konventionen skall tillämpas på och
därefter tillhandahålla tjänsterna. HKF har inget direkt uppdrag
från regeringen att upprätthålla ILO-konventionen och har
inte heller erhållit någon beskrivning av vad som förväntas av
dem avseende uppfyllandet av konventionen. Vidare skall
VOV-verksamheten utvärderas och rapporter lämnas till ILO om
hur Sverige uppfyller sina konventionsåtaganden. Denna utvärdering
sker i dag av HKF som därmed utvärderar den egna verksamheten.
Svårigheter med mål och resultatstyrningen
Nuvarande organisation innebär att det är svårt att sätta mål för
verksamheten och bedöma dess kvalitet och effektivitet. I dag
produceras välfärdstjänster enligt ILO-konventionen men frågan
är hur mycket som skall produceras, av vem samt till vilken
kvalitet och vilket pris. Den verksamhet som bedrivs i dag
har inte utformats utifrån dessa frågeställningar utan mer från
historiska och resursmässiga utgångspunkter. Ur
effektivitetssynpunkt är det viktigt att även undersöka
alternativa finansieringsmöjligheter - t.ex. om det vore möjligt
att ta ut avgifter av sjöfolket för den service som tillhandahålls.
Ett ökat avgiftsuttag skulle bl.a. kunna innebära en tydligare
koppling mellan efterfrågan på en tjänst och tillhandahållandet
av den.
Uppdraget
Med utgångspunkt från konventionstexten i ILO:s konvention nr 163
om sjömäns välfärd till sjöss och i hamn skall utredaren föreslå
hur Sverige bör organisera välfärdsverksamheten utifrån
målsättningen att till lägsta möjliga kostnad uppfylla den nivå
som konventionen kräver. Vid utredningen av vad som skall
tillhandahållas enligt konventionen, av vem samt till vilken
kvalitet och vilken kostnad skall utredaren undersöka olika
möjligheter som finns för att utnyttja såväl offentliga som
privata tjänster. Är det t.ex. möjligt att hävda att sjöfolket
har tillgång till ett bibliotek om det görs möjligt för dem att
genom avtal med kommunala bibliotek låna böcker för en längre
tid? Har sjöfolk på besök i en svensk hamn tillgång till
kultur- och fritidsaktiviteter i konventionens mening om de
informeras om hur de kan ta sig till olika offentliga och
privata institutioner med kollektivtrafiken?
Efter att ha klargjort vilka skyldigheter Sverige har som
medlemsstat till konventionen och hur skyldigheterna kan
fullgöras är det viktigt att utredaren jämför detta med den
nuvarande organisationen och även med hur de övriga nordiska
länderna har löst sina konventionsåtaganden. Skulle det visa
sig att det finns ett mer effektivt sätt att organisera
VOV-verksamheten skall detta redovisas och alternativa förslag
lämnas till åtgärder. Ett av alternativen skall vara att HKF
som organisation skall finnas kvar även om det innebär en
förändring i myndighetens verksamhet. Vid analysen av utformningen
av verksamheten skall målsättningen vara att till lägsta möjliga
kostnad bedriva en verksamhet som uppfyller de krav som
konventionen ställer. Utredaren skall utgå från att verksamheten
inte kommer att tillföras några resurser från staten utöver dem
som i dag tillförs välfärdsverksamheten i form av bidrag från
intäkterna av Sjöfartsverkets farledsavgifter.
Utredaren skall vidare föreslå hur fullgörandet av Sveriges
konventionsåtaganden kan formaliseras genom författning eller
annat sätt. Analysen skall även ge finansieringsförslag som
visar hur verksamheten kan finansieras med annat än statliga
medel. Om utredaren kommer fram till att verksamheten i HKF:s
regi kan reduceras, skall det särskilt uppmärksammas vad en
sådan neddragning skulle innebära för HKF och dess personal.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall senast den 15 december 2004 redovisa uppdraget
till regeringen.
(Näringsdepartementet).