Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Resurstilldelningssystemet för grundläggande högskoleutbildning, Dir. 2004:49
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2004-04-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 april 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
resurstilldelningssystemet för den grundläggande
högskoleutbildningen.
Utifrån denna översyn skall utredaren föreslå eventuella
förändringar av systemet. Utgångspunkten för uppdraget skall vara
att åstadkomma ett resurstilldelningssystem som möjliggör ett
utbildningsutbud med hög kvalitet som efterfrågas av studenter
och arbetsmarknaden.
Bakgrund
De senaste sex åren har utbyggnaden av högskoleutbildningen varit
mycket omfattande. Utbyggnaden är ett viktigt led i att möta de
olika krav som samhällslivet i Sverige och i Europa och den
globala utvecklingen i övrigt ställer. I den utbyggnad av
högskolan som på regeringens initiativ startade 1997 har
tyngdpunkten legat på naturvetenskap och teknik, där
arbetsmarknadens behov bedömts vara särskilt stort. Satsningen
har varit framgångsrik och andelen studerande inom naturvetenskap
och teknik har ökat. Från och med 2000 avtog ökningen jämfört med
vad som var planerat av antalet studerande inom naturvetenskap
och teknik på grund av lägre efterfrågan från de studerande.
Det nuvarande resurstilldelningssystemet tillkom med anledning av
propositionen Högre utbildning för ökad kompetens (prop.
1992/93:169, bet. 1992/93:UbU14, rskr. 1992/93:363).
Resurstilldelningssystemet var en del av den reform som trädde i
kraft den 1 juli 1993 och som innebar en kraftig decentralisering
av ansvaret för beslut om bl.a. studieorganisation och
utbildningsutbud till varje enskilt lärosäte. Riksdagen och
regeringen fastställer mål och ramar för högskolans verksamhet.
Tilldelningen av resurser till lärosätena grundas på de resultat
som lärosätena uppnår. Med resultat avses här antal
helårsstudenter och helårsprestationer. Enligt regleringsbrevet
för budgetåret 2004 avseende anslag till universitet och
högskolor m.m. avses med helårsstudent antalet studenter som har
påbörjat studier på en kurs multiplicerat med kursens poäng
dividerat med 40, och med helårsprestation avses antalet godkända
poäng på en kurs eller delkurs dividerat med 40. I regleringsbrev
beslutas årligen om ersättningsbelopp för helårsstudent
respektive helårsprestation. Beloppen differentieras för olika
utbildningsområden, men samma ersättning gäller för samtliga
lärosäten inom ett och samma utbildningsområde. Grundtanken inför
utformandet av resurstilldelningssystemet var att universiteten
och högskolorna skulle anpassa utbildningsutbudet efter
studenternas efterfrågan. De senaste åren har dock en
förskjutning skett mot att utbildningsutbudet skall anpassas till
såväl arbetsmarknadens behov som studenternas efterfrågan.
Lärosätena skall genomföra verksamheten inom givna ramar och
skall besluta om bl.a. principer för den interna fördelningen av
resurser, den årliga budgeten och uppföljningen av densamma.
Lärosätena skall vidare besluta om utbildningsutbudet inklusive
dimensioneringen inom grundutbildningen, lokalförsörjningen och
anskaffningen av anläggningstillgångar. Det innebär att
lärosätena har stora möjligheter att använda och fördela
resurserna på ett sätt som garanterar att utbildningen håller hög
kvalitet och att resurserna används effektivt.
Effekter av nuvarande resurstilldelningssystem
Resurstilldelningen är en viktig del av styrningen av
universiteten och högskolorna. Grundprincipen vid införandet av
nuvarande resurstilldelningssystem var att lärosätena förväntades
anpassa utbudet till studenternas efterfrågan. Om lärosätena
erbjuder den utbildning som efterfrågas av studenterna och
samtidigt erbjuder undervisning och stöd så att studenterna
klarar sina studier, innebär detta en större möjlighet för ett
lärosäte att få tillgång till anslagsmedel inom tilldelat
takbelopp.
Ett resurstilldelningssystem som baseras på såväl antalet
helårsstudenter som studenternas prestationer kan dock vara svårt
att kombinera med kravet på att utbildningsutbudet skall anpassas
till arbetsmarknadens behov. Om studenterna inte efterfrågar
sådan utbildning, kan effekten bli att lärosätets intäkter
minskar. Konsekvensen kan bli att verksamheten vid lärosätet inte
genererar några intäkter men väl fortsatta kostnader.
Långsiktighet i planeringen försvåras av att resurser uteblir.
Problemet har uppmärksammats av Riksrevisionsverket (RRV) i
rapporten Resursstyrning inom högskolan - hur hanterar
högskolorna en vikande efterfrågan (RRV 2003:13). RRV konstaterar
att regeringens styrsignaler till lärosätena är otydliga och att
resurstilldelningssystemet innehåller starka incitament för
lärosätena att såväl öka antalet studenter som godkänna
studenternas studieresultat. Vidare konstaterar RRV att
lärosätena har begränsade möjligheter att dämpa de ekonomiska
effekterna av studenternas minskade efterfrågan.
Regeringsuppdrag till Högskoleverket
För att åstadkomma en utbildningsplanering som medger en bättre
anpassning av utbildningsutbudet till arbetsmarknadens behov har
regeringen denna dag beslutat att ge Högskoleverket ett särskilt
uppdrag (dnr. U2004/1426/UH). Högskoleverket skall enligt
uppdraget lämna underlag för lärosätenas planering av
utbildningsutbudet samt underlag för regeringens
utbildningsuppdrag till universitet och högskolor.
Behovet av en utredning
Högskoleutbildning skall, utifrån den vetenskapliga utvecklingen,
förse samhället med utbildade personer på såväl kort som lång
sikt. Resurstilldelningssystemet skall möjliggöra ett
utbildningsutbud med hög kvalitet som efterfrågas av studenter
och arbetsmarknad. Resurstilldelningssystemet skall tillgodose
lärosätenas behov av långsiktighet i planeringen så att de
ekonomiska effekterna av en förändrad efterfrågan av studenter
blir hanterbara.
Resurstilldelningssystemet bör vidare möjliggöra att de samlade
grundutbildningsresurserna utnyttjas bättre och att nuvarande
brister i effektiviteten, t.ex. "dubbeletablering" av vissa
utbildningar i en region, minskar.
Mot ovanstående bakgrund behöver en översyn av
resurstilldelningssystemet göras för att dels se över om
nuvarande system tillgodoser dessa behov, dels eventuellt
föreslå förändringar.
Uppdraget
Utredaren skall göra en översyn av om nuvarande
resurstilldelningssystem för den grundläggande
högskoleutbildningen fungerar tillfredsställande, när samtidigt
större hänsyn har tagits till att anpassa lärosätenas
utbildningsutbud till arbetsmarknadens behov under de senaste
åren.
Utredaren skall utifrån denna översyn föreslå eventuella
förändringar av resurstilldelningssystemet eller överväga andra
åtgärder som ger möjlighet att
- bedriva utbildning av hög kvalitet,
- ta fortsatt hänsyn till studenternas efterfrågan,
- tillgodose arbetsmarknadens behov på såväl kort som lång sikt,
- tillgodose lärosätenas behov av stabila ekonomiska
förutsättningar,
- bedriva utbildningssamverkan mellan universitet och högskolor
t.ex. genom distansutbildning, och
- ge incitament för att all högskoleverksamhet skall bedrivas så
effektivt som möjligt, såväl för det enskilda lärosätet som
totalt för landet.
Utredaren skall beakta att resurstilldelningssystemet skall vara
tydligt, förutsägbart samt lätt att genomskåda även om
dimensioneringen förändras över tid.
Utredaren bör inhämta kunskap om utvecklingen av
resurstilldelningssystem i några jämförbara länder.
Arbetsformer och redovisning av uppdraget
Utredningsarbetet skall bedrivas efter samråd med universitet och
högskolor.
Uppdraget skall vara slutfört och redovisas senast den 15 mars
2005.
(Utbildningsdepartementet)