Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av den svenska fiskerikontrollen, Dir. 2004:45
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2004-04-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 april 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utvärdera den
svenska fiskerikontrollen. Utredaren skall
· analysera den svenska fiskerikontrollen med avseende på
myndigheternas effektivitet, flexibilitet, resursutnyttjande
och kostnadseffektivitet,
· överväga behovet av eventuella förändringar och
· ge förslag till förbättringar.
Effekterna av att kvalitetskontrollen överfördes till
Kustbevakningen år 2000 skall ägnas särskild uppmärksamhet.
Bakgrund
I samband med regeringens beslut den 20 september 1999 om att
överföra kvalitetskontrollen till Kustbevakningen (prop.
1999/2000:1, utg.omr. 23, bet. 1999/2000:MJU02, rskr.
1999/2000:91) beslöts att den svenska fiskerikontrollen skulle
utvärderas senast år 2004.
Motivet för att överföra kvalitetskontrollen till Kustbevakningen
var behovet av en effektivare och förbättrad fiskerikontroll.
Genom den föreslagna åtgärden bedömde regeringen att
ambitionsnivån skulle kunna förbättras för landningskontrollerna
redan under år 2000. Vidare skulle man uppnå ekonomiska fördelar
om kvalitets- och landningskontrollerna samordnades. En utökad
myndighetssamordning bedömdes också kunna bidra till att
rapporteringen och andra administrativa rutiner skulle kunna
förbättras. Avgörande för regeringens bedömning var
Kustbevakningens organisation liksom myndighetens regionala
närvaro. Regeringen gjorde bedömningen att Kustbevakningen kunde
utföra kvalitetskontrollen samt ett utökat antal
landningskontroller utan att särskilda medel tillfördes.
Genomgripande förändringar har därefter genomförts inom
kontrollområdet, t.ex. gemenskapens reglering av fisket i samband
med reformeringen av den gemensamma fiskeripolitiken i december
2002. Dessutom står EU inför en utvidgning med nya medlemsländer.
Vidare kommer en ny fiskerikontrollmyndighet att inrättas på
gemenskapsnivå.
Fiskerikontrollen har i allt större utsträckning uppmärksammats
under de senaste åren såsom regelefterlevnaden inom
fiskeriområdet, t.ex. när det gäller att förhindra illegalt fiske
och att se till att fiskekvoter inte får överskridas, att
minimimåtten hålls, att rätt redskap används samt att det finns
relevant dokumentation.
Fiskeriverkets roll och funktion
Fiskeriverket har, som ansvarig myndighet för den gemensamma
fiskeripolitiken, det övergripande ansvaret för svensk
fiskerikontroll. Myndigheten svarar bl. a. för normgivning,
administrativ uppföljning och kontroll av fisket samt kontroll
av marknadsordningen. Fiskeriverket har utöver sitt övergripande
ansvar också ansvar för kontroll av fisk som återtas från
marknaden.
Kustbevakningens roll och funktion
Kustbevakningen ansvarar för kontroll av fisket till sjöss samt
landnings- och kvalitetskontroller i svenska hamnar. Verksamheten
sker integrerat med myndighetens övriga kontroll- och
tillsynsverksamhet, miljöskydd samt beredskap för räddningstjänst.
Vid misstanke om brott mot gällande fiskebestämmelser har en
kustbevakningstjänsteman därutöver samma befogenheter som
tillkommer en polisman att vidta vissa inledande brottsutredande
åtgärder.
Övriga berörda myndigheter
Andra myndigheter med uppgifter inom fiskerikontrollen är t.ex.
Tullverket och Livsmedelsverket.
Arbetet inom EU
Sedan EU-inträdet omfattas Sverige av den gemensamma
fiskeripolitiken, vilket bl.a. medfört en förändring och
utveckling av den svenska fiskerikontrollen. Detta innebär att
Sverige ansvarar för kontrollen av att EU:s fiskeripolitik följs
på svenskt territorium och i marina farvatten, som lyder under
svensk överhöghet eller jurisdiktion. Sverige skall, i enlighet
med detta, inspektera och övervaka all verksamhet inom
fiskerisektorn, vilket inbegriper fiske, omlastning, landning,
saluföring, transport och lagring av fiskprodukter samt
registrering av landningar och försäljning. Även verksamhet som
bedrivs av fartyg från tredje land omfattas. Sverige skall också
säkerställa att svenska fartyg utanför gemenskapens fiskezon
kontrolleras på lämpligt sätt.
Inom ramen för detta arbete utarbetade kommissionen under år 2001
länderrapporter, där kommissionens syn på medlemsländernas
fiskerikontroll redovisas. Gemenskapen har bidragit ekonomiskt
till anskaffning av kontrollfartyg, teknisk utrustning samt
utbildnings- och utvecklingsverksamhet. Vidare har samverkan
mellan Fiskeriverket och Kustbevakningen utvecklats, ett
riskanalysbaserat kontrollsystem har utarbetats,
informationsöverföringen har förbättrats, satellitövervakning har
införts, m.m.
Den reformerade gemensamma fiskeripolitiken är i kraft sedan den
1 januari 2003. Genom reformen har fiskerikontrollen fått en
central roll för att effektivt förbättra efterlevnaden av
lagstiftningen samt för att därigenom säkerställa ett långsiktigt
hållbart fiske. Fiskerikontrollen omfattar tillträdet till och
utnyttjandet av fiskbestånd i hela fiskekedjan. Vidare gäller att
bestämmelserna om den gemensamma fiskeripolitiken skall följas
även när det gäller struktur- och marknadspolitiken.
Reformen har inneburit att ett nytt regelverk för gemenskapens
fiskerikontrollverksamhet har fastställts. Medlemsländernas
ansvar har tydligt definierats liksom villkoren för att få
bedriva fiskeriverksamhet. Vidare behandlas metoder för kontroll
och tillsyn samt samarbete respektive samordning mellan
medlemsländerna. I gemenskapslagstiftningen ges en rättslig ram
för hur fiskerikontrollen skall tillämpas inom gemenskapen.
Utifrån dessa förutsättningar kan enskilda medlemsländer
organisera sin nationella fiskerikontroll.
Ministerrådet (fiske) har vidare beslutat om ett enhetligt och
effektivt genomförande av den gemensamma fiskerikontrollen där
det betonas att bestämmelserna om den gemensamma fiskeripolitiken
skall tillämpas och genomföras på ett likartat sätt i
medlemsländerna. I gemenskapsstrategin föreskrivs, såväl på kort
som på lång sikt, åtgärder för att den gemensamma
fiskeripolitiken skall genomföras enhetligt och effektivt.
Under de senaste åren har användningen av den moderna tekniken
utvecklats inom fiskerikontrollen. Det är numera tekniskt möjligt
att kartlägga ett fartygs rörelser med hjälp av
positionsrapporter via satellit. Genom detta ges möjligheter till
en förbättrad uppföljning, då fartygens position vid speciella
rapporteringstillfällen kan följas. Inom EU gör man bedömningen
att ökad användning av modern teknik är av stor vikt för den
framtida fiskerikontrollen.
Under år 2003 genomfördes ändringar i fiskelagen, vilka bl.a.
innebär utökade möjligheter att reglera fiskets bedrivande genom
att tidsmässigt jämna ut landningarna och att styra fiskets
verksamhet geografiskt. Vidare har bestämmelser om
uppgiftsskyldighet och tillsynsansvar ändrats. Straffsatserna har
höjts och möjligheter har införts att under viss tid återkalla
yrkesfiskelicens och fartygstillstånd.
Regeringen har uppdragit åt Fiskeriverket att senast den 1 juni
2004 redovisa omfattningen av orapporterat fiske och övrig
illegal hantering av fisk. I detta sammanhang skall det illegala
fiskets betydelse för vetenskapliga uppskattningar av
fiskbestånden beröras.
Problemområden
En effektiv fiskerikontroll är en förutsättning för en hållbar
förvaltning av de gemensamma fiskbestånden. I kommissionens
länderrapport från år 2001 om Sverige pekades på bristande
samordning mellan såväl regeringen och dess myndigheter som
mellan myndigheterna. Vidare framhölls bristande
informationsutbyte mellan myndigheterna. När det gäller
utförandekontrollen lyfte man fram brist på såväl utbildad
personal som på praktiska anordningar för landningskontroller.
Andra problemställningar var, enligt kommissionen, avsaknad av en
helhetssyn på fiskerikontrollen, problem med att nå upp till
kontrollnivåerna av vissa segment samt bristande övervakning av
svenska fiskefartyg utanför nationellt vatten. För den
administrativa kontrollen lyfte man fram brister i dubbelkontroll
av fångstuppgifter, beräkning av svenska fartygs
fiskeansträngning, problem med segmentindelning av fiskeflottan
samt brister i noggrannhet i såväl det nationella
fartygsregistret som i sanktioneringssystemet.
Flertalet av dessa problem har åtgärdats. Fortfarande kvarstår
dock behovet av en noggrannare analys av den svenska
fiskerikontrollen.
Kommissionen har dessutom i samband med reformen av
fiskeripolitiken tydligt lyft fram behovet av att medlemsländerna
genomför den gemensamma fiskeripolitikens bestämmelser på ett
likartat sätt inom hela gemenskapen.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utvärdera den
svenska fiskerikontrollen. Utvärderingen skall bl.a. omfatta
fiskerikontrollens flexibilitet, effektivitet, resursutnyttjande
och kostnadseffektivitet samt myndigheternas användning av den
samlade kompetensen. Vidare skall utredaren utvärdera om
kontrollsystemet är verkningsfullt, dvs. om fiskerikontrollen
bedrivs på en sådan nivå att överträdelser kan beivras. Utredaren
skall särskilt analysera i vilken utsträckning och på vilket sätt
ansvariga myndigheter lever upp till de krav som regleras inom
ramen för den gemensamma fiskerikontrollen och i svensk lag samt
till de mål regeringen fastställt i regleringsbreven.
Vidare skall utredaren utvärdera om bästa teknik och relevanta
kontrollåtgärder används i enlighet med den gemensamma
fiskerikontrollens krav. Kontrollens effektivitet skall studeras
mot bakgrund av gällande regelverk som anger förutsättningarna
för fisket och kontrollen. Särskilt skall utredaren beakta
kommissionens påpekanden om problem i den svenska
fiskerikontrollen, såsom t.ex. brister i samordning, utförande av
landningskontroller, kontroll av pelagisk fisk, m.m. Vidare skall
utredaren utvärdera hur samordningen med andra länder fungerar.
Utredaren skall även analysera och utvärdera såväl
fångstrapportering som effekter och utfall av den förändring av
myndighetsansvaret som genomfördes år 2000 för
kvalitetskontrollen samt beakta om särskilda medel har tillförts
Kustbevakningen.
Utifrån kartläggningen av de svenska myndigheternas resurser och
kompetens inom området skall förslag lämnas på hur resursen
bättre kan tillvaratas för att stärka den nationella
fiskerikontrollen. Förslagen bör syfta till ett aktivt svenskt
agerande inom ramen för det internationella samarbetet.
Utvärderingen skall omfatta myndigheternas samverkan inom
fiskerikontrollen för att förebygga och säkerställa att de
beslutade förvaltningsåtgärderna på fiskets område genomförs,
vilket bl.a. även omfattar brottsförebyggande och
brottsbekämpande åtgärder, inklusive sanktioner.
Utredaren skall utifrån ett framtidsperspektiv utvärdera om
nuvarande kontrollorganisation är den mest lämpliga samt vid
behov föreslå relevanta förändringar. Om utredaren finner det
påkallat skall förslag lämnas på hur den framtida
fiskerikontrollen bör organiseras för att ytterligare
effektivisera och utveckla fiskerikontrollverksamheten. I detta
sammanhang skall utredaren bl.a. föreslå effektivisering och
utveckling av befintlig myndighetssamverkan, förändrade
ansvarsområden för de berörda myndigheterna, samt andra
alternativa lösningar för att effektivisera fiskerikontrollen.
Möjligheter till kostnadseffektiva lösningar skall särskilt
beaktas.
Utredaren skall vid utvärderingen analysera vilka effekter den
nuvarande fiskerikontrollen har på företagen och hur den skulle
kunna förenklas. Särskilt skall utredaren beakta de
administrativa konsekvenserna för näringslivet och utforma
eventuella förslag så att företagsadministrativa kostnader hålls
så låga som möjligt. Vad gäller förslagens konsekvenser för små
företag skall utredaren samråda med Näringslivets Regelnämnd
(NNR).
Utredaren skall vidare analysera samhällsekonomiska och
statsfinansiella konsekvenser av eventuella förslag. Vid förslag
med statsfinansiella effekter skall utredaren dessutom lämna
förslag till finansiering.
I den utsträckning utredarens förslag kräver
författningsändringar skall förslag presenteras.
Erfarenheter från andra länder
Utredaren skall inhämta information om fiskerikontrollarbetet
såväl på gemenskapsnivå som i andra näraliggande länder. I detta
sammanhang bör kunskap inhämtas om hur andra medlemsländer
organiserar och genomför den nationella fiskerikontrollen,
eftersom det är angeläget att det gemensamma regelverket
tillämpas på likartat sätt i angränsande vatten.
Arbetsformer m.m.
Utredaren skall samråda med relevanta myndigheter och enskilda
organisationer vars medlemmar berörs.
Avgränsning av uppdraget
Kartläggningen skall dels syfta till att skapa ett underlag för
utredarens överväganden om den nuvarande fiskerikontrollen och
dels ligga till grund för utvärdering av den svenska
fiskerikontrollen. Även tillämpningen av regelverket för
fiskerikontrollen skall studeras.
Det står också utredaren fritt att ta upp andra frågor, inom
ramen för uppdraget, som blivit aktuella under utredningsarbetet.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 31 december 2004.
(Jordbruksdepartementet)