Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förutsättningarna för en sammanslagning av Samhall Resurs AB och Arbetslivstjänster (ALT), Dir. 2004:42
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-07-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 juli 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att granska förutsättningarna
för ett eventuellt samgående mellan Samhall Resurs AB och
Arbetslivstjänster (ALT). Utredaren skall analysera behovet
av det offentliga åtagandet och belysa förutsättningarna för
att bilda ett nytt bolag utifrån ett finansiellt, operativt och
marknadsmässigt perspektiv. Utredaren skall också överväga
och lämna förslag till alternativa organisatoriska lösningar
när det gäller att bilda en gemensam organisation för dessa
båda verksamheter. Utredaren skall ange vilket alternativ han
eller hon förordar. Vidare skall utredaren ta fram en
handlingsplan för genomförandet.
Bakgrund
Behovet av att rehabilitera människor till arbete och bryta
ohälsan ökade dramatiskt i slutet av 1980-talet. Trots låg
arbetslöshet ökade utslagningen från arbetslivet, vilket
återspeglades i kraftigt ökade sjuktal. Som ett första steg mot
en förnyelse av arbetslivet och en förbättrad arbetsmiljö
tillsatte regeringen i december 1988 Arbetsmiljökommissionen
med uppdrag att föreslå nödvändiga åtgärder inom arbetsmiljö,
arbetsorganisation och rehabilitering. Redan innan kommissionen
slutfört sitt arbete lade regeringen fram propositionen om
insatser för aktiv rehabilitering och arbetslivsfondens
verksamhet (prop. 1989/90:62). I denna proposition presenterades
även förslag från den s.k. rehabiliteringsutredningens betänkande
Tidig och samordnad rehabilitering (SOU 1988:41).
Genom tillfälligt inrättande av Arbetslivsfonden 1990-1995
och genom att ge försäkringskassorna möjligheter att köpa
rehabiliteringstjänster förutsågs efterfrågan på tjänster av
detta slag komma att öka kraftigt. Från den 1 januari 1992
fick också arbetsgivarna ansvar för de anställdas
rehabilitering.
Hos Arbetslivsfonden kunde arbetsgivare ansöka om medel
för delfinansiering av insatser inom områdena
arbetsorganisation, fysisk arbetsmiljö, rehabilitering, lokalt
arbetsmiljöarbete och ny teknik. Fonden finansierades av den
särskilda arbetsmiljöavgift som betalats in av arbetsgivarna
under tiden september 1989 till december 1990. Omkring 17
procent - motsvarande 1 650 miljoner kronor - av
tillgängliga medel användes under verksamhetsperioden för
rehabilitering. Genom att tillföra medel för insatser för
återgång till arbete gavs försäkringskassorna dessutom nya
möjligheter att köpa rehabiliteringstjänster.
Staten har i dag två ej anslagsfinansierade verksamheter som
arbetar med arbetslivsinriktad rehabilitering av
långtidssjukskrivna och med att utveckla människor i
arbetslivet. De två verksamheterna är Samhall AB:s
dotterbolag Samhall Resurs AB och Arbetslivstjänster (ALT)
inom Arbetsmarknadsverket (AMS). Verksamheterna har en
sådan omfattning att de tillsammans skulle kunna bli
marknadsledande när det gäller arbetslivsinriktad
rehabilitering.
Verksamheterna omsatte tillsammans ca 310 miljoner kronor
och gjorde en sammanlagd vinst på ca 12 miljoner kronor,
beräknat på 2003 års siffror. Båda verksamheterna har visat
på en stark omsättningsökning de senaste åren.
AMS och Samhall AB redovisade i en gemensam skrivelse
till regeringen den 19 december 2003 att det finns privata
aktörer på marknaden för rehabilitering. Det framgår dock
inte i skrivelsen hur de privata aktörerna är fördelade på
exempelvis antal, marknadsandelar, storlek, ägande och
regional spridning. Enligt AMS och Samhall AB har marknaden
för arbetslivsrelaterade tjänster hittills ökat varje år och
parterna anser att det är rimligt att förvänta att så även
blir fallet under de närmast kommande åren. Den sammanslagna
verksamheten kommer att inneha en beräknad marknadsandel om
ca 15 procent, enligt skrivelsen.
Kundkretsen består till 80 procent av offentliga aktörer,
företrädesvis försäkringskassan.
Arbetslivstjänster (ALT)
Arbetsmarknadsverket fick 1980 det samlade ansvaret för den
yrkesinriktade rehabiliteringen som tidigare funnits inom
landstingen, staten och privata arbetspsykologiska institut.
I slutet av 1980-talet uppdrog regeringen till
Arbetsmarknadsstyrelsen att som försöksverksamhet bedriva
en intäktsfinansierad arbetslivsinriktad rehabilitering med
arbetsgivare och försäkringskassor som kunder.
Verksamheten som fick namnet Arbetslivstjänster (ALT)
permanentades från och med budgetåret 1990/91 inom
länsarbetsnämnderna. Under senare delen av 1990-talet
försämrades resultatet. Orsaken var främst att verksamheten
inte fullt ut klarat den ökade konkurrensen inom området.
Inom Arbetsmarknadsverket bedrivs i dag arbetslivsinriktad
rehabilitering dels inom ramen för den anslagsfinansierade
verksamheten, dels som en intäktsfinansierad verksamhet
inom ALT. Den anslagsfinansierade verksamheten vänder sig
till arbetslösa personer som söker arbete hos
arbetsförmedlingen och som av olika skäl behöver
arbetslivsinriktad rehabilitering för att underlätta tillträdet
eller återgången till arbetslivet. Den intäktsfinansierade
verksamheten säljer sina tjänster till försäkringskassan men
också till andra privata och offentliga arbetsgivare. Denna
sistnämnda verksamhet vänder sig alltså till arbetsgivare som
har personer anställda som behöver viss arbetslivsinriktad
rehabilitering för att kunna gå tillbaka till arbetslivet.
På regeringens uppdrag lämnade AMS i maj 2001 en rapport
("Arbetslivstjänster", dnr N2001/5652/A) med förslag till
såväl en långsiktig som en kortsiktig organisatorisk lösning
för ALT.
Regeringen har endast tagit ställning till det kortsiktiga
förslaget genom beslutet att göra ALT till en riksorganisation
från att ha varit en länsorganisation inom
Arbetsmarknadsverket.
Samhall Resurs AB
Samhall Resurs AB bildades 1997 som ett självfinansierat
dotterbolag till Samhall AB. Redan 1990 bedrev Samhall AB
yrkesinriktad rehabilitering på kommersiella villkor under
begreppet Rehabtjänster. I samband med en ny
koncernorganisation beslutade Samhall AB under 1996 att
bilda ett nytt bolag för rehabtjänsterna. Detta med
utgångspunkt i att Samhalls kunskaper inom bland annat
rehabiliteringsområdet skulle komma fler till del. Ett annat
motiv till att driva konsultverksamhet inom
arbetsrehabilitering var att det är samhällsnyttigt och
samtidigt utvecklande för den egna organisationen och dess
personal. Det skapar även goodwill för Samhallkoncernen
och ger ett nettobidrag till Samhall AB:s ekonomi. Mot
bakgrund av detta och de intäktsmål som sattes upp
konstaterade Samhall AB behovet av en mer samlad
organisation med gemensam konceptutformning, marknadsföring,
kvalitetssäkring och anpassning av utbud till olika
kundgrupper m.m.
I dag arbetar Samhall Resurs AB bland annat med
utrednings- och rehabiliteringstjänster på uppdrag av
försäkringskassor, offentliga och privata arbetsgivare,
länsarbetsnämnder och myndigheter.
Bolagets olika stödprogram syftar bland annat till att öka
anställbarheten, ge stöd till kunderna vid omstruktureringar
eller att förebygga ohälsa. Målgrupperna är anställda,
långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa. Samhall Resurs
AB utvecklar och erbjuder också tjänster såsom kurser i
ledarskapsutveckling för en friskare arbetsplats,
stresshantering, rehabiliteringskurser, projektledning m.m.
Den egenutvecklade arbetsmetoden "Resursmobilisering" har
givit mycket goda och stabila resultat som finns
dokumenterade i uppföljningssystemet Resursdata.
Samhall Resurs AB har också utökat verksamheten med
företagshälsovårdskompetens genom övertagandet av
företagshälsovården inom Samhall AB.
Behov av översyn
Arbetsmarknadsverket (AMS) och Samhall AB uttryckte i sin
gemensamma skrivelse till regeringen den 19 december 2003
(dnr N2003/9480/A) ett önskemål om att de två
verksamheterna skall slås samman till en organisation.
Organisationsformen för den nya verksamheten bör enligt
skrivelsen vara ett nytt statligt bolag. Även
Samhallutredningen föreslog i sitt betänkande Inte bara
Samhall (SOU 2003:56) att staten borde överväga att samla
sina resurser inom detta område på ett annat sätt än vad som
är fallet för närvarande.
En sammanslagning av de två verksamheterna i ett
gemensamt aktiebolag skulle kunna ge det nya bolaget en
viktig funktion när det gäller att tillhandahålla tjänster av hög
kvalitet och att följa upp de tjänster som levereras. Detta
skulle också kunna gagna de företag, myndigheter och
organisationer som utnyttjar dessa tjänster. Därmed kan en
sammanslagning bidra till att få ner ohälsotalen i Sverige. Att
slå samman de två verksamheterna kan resultera i betydande
synergier och skalfördelar.
Den nu föreslagna utredningen skall genomföras för att ge
regeringen en samlad bild av hur värdet i form av
strukturkapital och annat kapital som är bundet i de båda
organisationerna bäst skall förvaltas.
Ett annat skäl för att genomföra utredningen är att identifiera
eventuella problem i marknadens funktionssätt och fastställa
ett eventuellt behov av ett samlat statligt engagemang inom
denna bransch. Offentlig sektor är stora köpare av de tjänster
som Samhall Resurs AB och ALT erbjuder, och marknadens
funktionssätt ger direkt påverkan på statsbudgeten. Det kan
därför finnas skäl att ställa speciella krav på ett eventuellt
nytt bolag om marknaden inte fungerar tillfredsställande,
eller att föreslå breddat ägande om det inte krävs ett offentligt
åtagande.
Uppdraget
Utredaren skall överväga och lämna förslag till alternativa
organisatoriska lösningar när det gäller att bilda en
gemensam organisation för den verksamhet som Samhall
Resurs AB och Arbetslivstjänster i dag bedriver. Utredaren
skall förorda ett av alternativen samt ta fram en handlingsplan
för genomförandet.
Utredaren skall genomföra nedanstående analyser och
delmoment:
1. En omvärldsanalys för den svenska marknaden för
arbetslivsinriktad rehabilitering. Omvärldsanalysen bör lyfta
fram relevanta fakta vad gäller t.ex. regional fördelning av
konkurrenter, marknadsandelar och ägande samt efterfrågan i
viktigare kundsegment.
2. Utifrån omvärldsanalysen skall utredaren undersöka
hur marknaden fungerar och fastställa eventuella behov av ett
fortsatt statligt åtagande. I detta skall ett regionalt
perspektiv beaktas. Vid utvecklingen av analysen skall
utredaren beakta fördelar och nackdelar med ett offentligt
åtagande på marknaden och redovisa en långsiktigt hållbar
lösning för det offentliga.
3. En konsoliderad affärsplan för det sammanslagna bolaget för de
närmaste tre åren. Utredaren skall kritiskt granska den utifrån
ett finansiellt perspektiv och ett marknadsperspektiv.
4. Synliggöra eventuella operativa problem och möjligheter när det
gäller t.ex. skilda företagskulturer, kopplingar till
moderorganisationerna, IT-system, synergier och andra behov som
uppstår till följd av att två organisationer slås samman till
ett nytt bolag. Utredaren skall även göra en genomgång av de
arbetsrättsliga konsekvenserna och kompetensförsörjningen.
5. En långsiktig strategi för bolaget när det gäller
verksamhetsinriktning, tjänsteutbud, tillväxt, ägande och
lämpliga ekonomiska mål (t.ex. avkastning på eget kapital,
soliditet, utdelning, vinstmarginaler).
6. Föreslå lämplig finansiering av det nya företagets egna
kapital.
7. Identifiera eventuella legala hinder/restriktioner, t.ex.
EU:s statsstödsregler och eventuella konkurrensrättsliga
aspekter.
8. Utredaren skall ta fram en handlingsplan med överväganden
rörande bemanning, lokalfrågor, avtal med kunder och
leverantörer för det alternativ som utredningen förespråkar.
Förslagets konsekvenser skall redovisas i relevanta delar
enligt vad som anges i 14 och 15 §§ kommittéförordningen
(1998:1474), varvid särskild vikt skall läggas på statens
kostnader och intäkter samt samhällsekonomiska
konsekvenser i övrigt.
Arbetet skall bedrivas i samråd med Samhall AB och AMS.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 15 december
2004.
(Näringsdepartementet)