Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Beslutsformer och förfarande vid indelningsändringar, Dir. 2004:34
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-03-18
Beslut vid regeringssammanträde den 18 mars 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att undersöka
förutsättningarna för att beslutanderätten rörande
landstingsindelningen skall kunna föras över från regeringen
till riksdagen. Utredaren skall också lämna förslag till
lagreglering. Utredaren skall vidare överväga en lagreglering
rörande förfarandet vid ändringar i länsindelningen.
Utgångspunkten skall vara att det är riksdagen som skall fatta
beslut om sådana ändringar.
Ändring av läns- och landstingsgräns kan komma att ske
genom att en kommungräns ändras. I sammanhanget bör
därför övervägas om också denna typ av indelningsändringar
bör prövas av riksdagen.
Det står utredaren fritt att även lämna förslag till övriga
författningsändringar, med undantag för grundlagsändringar,
som kan behövas.
Gällande bestämmelser om indelningsändringar m.m.
Ändringar i länsindelningen
Den nuvarande länsindelningen har, bortsett från några
mindre justeringar av gränserna, bestått sedan år 1810. I
1634, 1719 och 1720 års regeringsformer var länen
uppräknade. I 1809 års regeringsform angavs att landet skulle
vara indelat i hövdingedömen. Regeringsformen i sin
nuvarande lydelse innehåller inte några bestämmelser om
länen eller länsindelningen. Regeringsformen anger dock att
det skall finnas länsstyrelser och därmed att Sverige är indelat
i län.
Länsstyrelsen lyder under regeringen (11 kap. 6 §
regeringsformen). Av 1 kap. 2 § kommunallagen (1991:900)
följer vidare att varje landsting omfattar ett län, om inte något
annat är särskilt föreskrivet. Inte heller ger förordningen
(2002:864) med länsstyrelseinstruktion några anvisningar om
landets indelning i län. I förordningen anges endast (1 §) att
det i varje län finns en länsstyrelse. Indelningen får i stället
anses vila på sedvanerättslig grund. Den kan härledas ur den
liggare över rikets indelning som förs av Kammarkollegiet
(jfr SOU 1967:23 s. 59 och 60, SOU 1995:27 s. 486 och 487
och prop. 1995/96:38 s.7).
Hur länsindelningen ser ut i Sverige framgår indirekt av
regeringens tillkännagivanden om länens indelning i kommuner.
Regeringen utfärdade senast ett sådant tillkännagivande den 14
november 2002 (SFS 2002:808). Tillkännagivandena upplyser endast
om hur Sveriges indelning i län och kommuner ser ut vid en viss
tidpunkt och är således inte normgivande.
Det finns inte heller några författningsbestämmelser om
förfarandet vid ändring i länsindelningen. Regeringen anses
dock ha rätt att besluta om mindre ändringar i
länsindelningen. När det är fråga om mera omfattande
ändringar har det ansetts att sådana bör underställas riksdagen
(jfr prop. 1978/79:157 s. 85 och prop. 1995/96:38 s. 7 och 8).
Ändringar i landstingsindelningen
I regeringsformen anges att grunderna för ändringar i rikets
indelning i kommuner (primärkommuner och
landstingskommuner) bestäms i lag (8 kap. 5 §). Enligt 1 kap.
2 § kommunallagen omfattar varje landsting ett län, om inte
något annat är särskilt föreskrivet (Gotlands kommun står
utanför landstingsindelningen). Om två eller flera län läggs
samman, skall en sammanläggning därför ske också av
landstingen.
I 2 kap. lagen (1979:411) om ändringar i Sveriges indelning i
kommuner och landsting, den s.k. indelningslagen, regleras
bl.a. förutsättningarna för och förfarandet vid
indelningsändringar i fråga om landstingen samt
befogenheterna att besluta om sådan indelningsändring.
Regeringen får enligt 2 kap. 1 § indelningslagen besluta om
ändring i landstingsindelningen om hinder inte möter mot en
ändring i länsindelningen. Landstingsindelningen får dock
ändras endast om det kan antas medföra bestående fördel för
ett landsting eller del av ett landsting eller andra fördelar från
allmän synpunkt. Regeringen får meddela de föreskrifter som
behövs för ändringens genomförande. När det är fråga om
mindre ändringar enligt 1 kap. 3 § indelningslagen får en
indelningsändring beslutas av Kammarkollegiet.
En ansökan om ändring i landstingsindelningen skall enligt 2
kap. 10 § indelningslagen ges in till Kammarkollegiet.
Ansökan kan göras av ett landsting eller en medlem av ett
landsting som skulle beröras av ändringen. Regeringen och
Kammarkollegiet kan också på eget initiativ ta upp frågan om
en indelningsändring. Det är Kammarkollegiet som har till
uppgift att göra den utredning som behövs. Kammarkollegiet
har möjlighet att uppdra åt en särskild utredare att göra
utredningen. Utredningen skall omfatta alla omständigheter
som inverkar på frågan. Vid utredningen skall samråd ske
med de landsting som har intresse av frågan. Om den aktuella
indelningsändringen bör föranleda en ändring också i någon
annan indelning, skall utredningen omfatta även denna
ändring.
Visar Kammarkollegiets utredning att landstingsindelningen
bör ändras, skall ett förslag upprättas till ändringen samt till
den ekonomiska reglering och de övriga föreskrifter som
ändringen kan ge anledning till. Behöver någon annan
indelning ändras, skall Kammarkollegiet också upprätta
förslag till en sådan ändring. Därefter skall Kammarkollegiet
överlämna ärendet till regeringen med ett eget yttrande.
Kollegiet får avslå en ansökan om indelningsändring, om
kollegiet finner att ändringen inte bör göras. Ett sådant beslut
får överklagas till regeringen.
Beslutar regeringen om ändring i landstingsindelningen skall
enligt 2 kap. 4 § och 1 kap. 6 § indelningslagen de inbördes
ekonomiska förhållandena mellan landstingen regleras.
Regleringen fastställs av regeringen, när beslutet om
indelningsändring meddelas.
Regeringen kan alltså ta upp en fråga om indelningsändring
på eget initiativ. Principen om överensstämmelse mellan
indelningen i landsting och län innebär dock att regeringen
inte bör genomföra större förändringar av landsting utan
riksdagens medverkan.
Ändringar i kommunindelningen
I 1 kap. indelningslagen regleras förutsättningarna för och
förfarandet vid indelningsändringar i fråga om kommuner.
Denna reglering skiljer sig i vissa avseenden från den
reglering som gäller förändringar av landstingsindelningen.
Lagen innehåller en särskild bestämmelse om att det vid
prövningen av frågan om indelningsändring skall tas särskild
hänsyn till önskemål och synpunkter från den eller de
kommuner som närmast berörs av ändringen. Om en sådan
kommun motsätter sig en indelningsändring får beslut om
ändringen meddelas endast om det finns synnerliga skäl. I
lagen anges att särskild hänsyn också skall tas till
befolkningens önskemål och synpunkter.
En ansökan om ändringar i den kommunala indelningen kan
göras av en kommun eller medlem av en kommun som skulle
beröras av ändringen. Ansökan skall ges in till
Kammarkollegiet.
Kammarkollegiets utredning och yttrande i indelningsärenden
som rör kommuner och landsting
Kammarkollegiet har huvudansvaret för att lämplig utredning
kommer till stånd i alla typer av indelningsärenden. Normalt
bör någon form av utredning göras i varje indelningsärende.
Utredningen behöver dock inte ges större omfattning än vad
som krävs i det enskilda fallet och den kan alltid avbrytas om
det framkommer att någon ändring inte bör komma till stånd.
När det gäller ändringar i indelningen av kommuner föreskrivs
att en särskild undersökning skall göras i fråga om
befolkningens inställning, när det finns skäl till det.
Kammarkollegiet beslutar om en sådan undersökning skall
göras. Om kommuner som berörs av en mindre
indelningsändring är ense om denna och ändringen avser
kommuner i samma län, har länsstyrelsen rätt att besluta om
ändringen. Undersökningen av befolkningens inställning
skall i sådant fall göras av länsstyrelsen. Den kan ske genom
omröstning, opinionsundersökning eller liknande förfarande.
Kommunala folkomröstningar
Enligt 5 kap. 34 § kommunallagen får fullmäktige, som ett
led i beredningen av ett ärende som fullmäktige skall
handlägga, inhämta synpunkter från medlemmar i kommunen
eller landstinget. Detta kan ske genom folkomröstning,
opinionsundersökning eller något liknande förfarande. I lagen
(1994:692) om kommunala folkomröstningar finns
bestämmelser om förfarandet vid sådana folkomröstningar.
Det finns inte någon lagreglerad möjlighet att hålla
folkomröstningar inom ett län. Med stöd av bestämmelserna i
kommunallagen kan dock en folkomröstning hållas i ett
landsting. En folkomröstning kan omfatta hela eller delar av
en kommun eller ett landsting eller ett urval av dess
medlemmar (prop. 1993/94:188 s.50).
Förarbetena till lagen (prop. 1978/79:157 s. 45, 46 och 118)
klargör att ortsbefolkningen aldrig kan anses tala för
kommunen i ett indelningsärende. Det kan bara
kommunfullmäktige göra. Vidare understryks att det vid
bedömningen av resultatet av en folkomröstning måste tas
hänsyn inte bara till hur de deltagande röstat utan också till
hur många av de röstberättigade som deltagit.
Kommundemokratikommittén
Kommundemokratikommittén hade enligt sina ursprungliga
direktiv (dir. 1999:98) bl.a. i uppdrag att se över
bestämmelserna i indelningslagen och föreslå de ändringar
som var motiverade med inriktning på behovet och formerna
för en lagreglerad möjlighet att besluta om extra val med
anledning av en indelningsändring. I sitt huvudbetänkande
Att vara med på riktigt - demokratiutveckling i kommuner
och landsting (SOU 2001:48) gjorde kommittén
bedömningen att någon förändring av själva proceduren från
ansökan till eventuellt beslut om indelningsändring inte var
påkallad. Kommittén ansåg vidare att det vore önskvärt att
det tillskapas en möjlighet till extra val, så att en begränsad
indelningsändring kan genomföras inom kortare tid än vad
som nu är möjligt. Kommittén ansåg att de
författningsändringar som behövs för att möjliggöra ett
sådant extra val borde bedömas ytterligare.
Den 12 juni 2001 biföll riksdagen vad bostadsutskottet
hemställt i sitt betänkande Ändring i läns- och
landstingsindelningen (bet. 2000/01:BoU13, rskr.
2000/01:267). I betänkandet föreslogs att riksdagen skulle
som sin mening tillkännage för regeringen att en utredning
skall göras med syfte att öka medborgarnas inflytande över
sådana förändringar i läns- och landstingsindelningen som
gäller deras kommun. Enligt utskottets mening tillgodosåg
inte lagstiftningen rimliga krav på inflytande för den
befolkning som närmast skulle beröras av ett beslut om
ändrad läns- och landstingstillhörighet, dvs. medborgarna i
den kommun indelningsändringen gäller.
Genom tilläggsdirektiv (dir. 2001:75) fick
Kommundemokratikommittén i uppdrag att göra en översyn
av förutsättningarna för och förfarandet vid ändringar i
landstings- och kommunindelningen samt att vid behov
lämna förslag till lagändringar. En annan fråga som skulle
utredas var om förfarandet vid ändringar i länsindelningen
borde lagregleras. I uppdraget ingick också att utreda om det
borde vara möjligt med folkomröstning i sådana områden
som indirekt berördes av en ansökan om indelningsändring.
Vilken tyngd befolkningens inställning i en indelningsfråga
bör ha skulle också övervägas i detta sammanhang.
Kommittén lämnade i betänkandet Ändrad indelning (SOU
2002:33) förslag till ändringar. I sina allmänna överväganden
framhöll kommittén att indelningen i kommuner och
landsting bör präglas av en viss stabilitet men att det knappast
är troligt att den nu gällande indelningen är den för alltid
bästa. Kommittén ansåg att reglerna för indelningsändringar
för kommuner och landsting borde harmoniseras genom att
de så långt det är möjligt görs enhetliga. Bestämmelsen om
hänsynstagande till befolkningens inställning bör enligt
kommittén utsträckas till ändringar i landstingsindelningen.
Medlemmarnas möjligheter till inflytande på ett tidigt
stadium i berednings- och beslutsprocessen vid
indelningsändringar borde enligt kommittén ytterligare öka,
såväl när det gäller kommuner som när det gäller landsting.
Kommittén lämnade också förslag till ändringar i
indelningslagen.
I betänkandet anförde kommittén vidare att det är en brist att
förfarandet vid ändringar i länsindelningen inte är lagreglerat
och att det inte heller är tillfredsställande att ändringar i läns-
och landstingsindelningen beslutas på helt olika sätt.
Eftersom varje landsting som huvudregel skall omfatta ett
län, ansåg kommittén att ändringar i läns- och
landstingsindelningen bör beslutas i ett sammanhang och av
samma instans. Vidare anförde kommittén att om
bestämmelserna om länsindelningen samordnas med
bestämmelserna om landstingsindelningen kan konflikter
undvikas vid tillämpningen.
Kommittén påpekade att en harmonisering av
bestämmelserna för ändring i läns-, landstings- och
kommunindelningen kan utformas på flera olika sätt, men tog
inte ställning till alternativen, utan ansåg att frågan bör
utredas i ett vidare sammanhang och hänvisade till den
översyn av uppgifts- och ansvarsfördelningen mellan staten,
kommunerna och landstingen som regeringen aviserat.
Ansvarskommittén
I januari 2003 beslutade regeringen om direktiv för en
översyn av strukturen och uppgiftsfördelningen inom
samhällsorganisationen (dir. 2003:10).
Den parlamentariskt sammansatta kommittén skall bedriva
sitt arbete i två etapper. I den första etappen skall kommittén
bl.a. identifiera, belysa och övergripande analysera de
samhällsförändringar som inverkar på och skulle kunna
föranleda förändringar av strukturen och
uppgiftsfördelningen i relationen mellan staten, landstingen
och kommunerna. För den första etappen har kommittén
redovisat ett delbetänkande den 18 december 2003. I
delbetänkandet angav kommittén att en central fråga i
kommitténs fortsatta arbete rör ansvarsfördelningen mellan
staten och den kommunala nivån som helhet samt den statliga
styrningen av de uppgifter som de kommunala organen står
för. Kommittén angav vidare att den närmare utformningen
av den kommunala nivån är en sekundär fråga i den
meningen att den är avhängig av hur det samlade kommunala
uppdraget kan komma att se ut. I detta sammanhang
uppmärksammade kommittén frågan om det kommunala
uppdraget kräver några förändringar i den kommunala nivåns
geografiska indelning. Kommittén angav också att en
fördjupad kommunal samverkan kan vara ett alternativ till
sammanslagningar eller andra indelningsförändringar.
I den andra etappen skall kommittén göra en fördjupad analys
och bedömning av strukturen och uppgiftsfördelningen.
Kommittén skall också i de delar där den finner det motiverat
föreslå förändringar. Regeringen avser att återkomma med
tilläggsdirektiv för denna del av uppdraget.
Tidigare riksdagsutskotts förslag om ändringar i indelningen
Bostadsutskottet föreslog i en lagrådsremiss i november 2001
att en särskild lag skulle skapas för landets indelning i län.
Genom lagen skulle det framgå att Heby kommun skulle vara
en del av Uppsala län. Lagrådet avstyrkte i yttrande den 21
november 2001 förslaget och pekade bl.a. på den föreslagna
lagens förhållande till indelningslagen. Någon ändring i
indelningslagen föreslogs inte i samband med det remitterade
lagförslaget och meningen var alltså att de två lagarna skulle
gälla vid sidan av varandra. Lagrådet anförde att det hade
uppfattat syftet med den föreslagna lagen så att den dels skall
registrera de beslut om ändringar i kommunindelningen som
fattas av regeringen, dels skall ge riksdagen möjlighet att
själv ingripa och besluta om ändringar som inte beslutats av
regeringen. Den avsedda registreringsfunktionen stämde
enligt Lagrådet dåligt med hierarkin mellan normerna.
Regeringens beslut skall principiellt vara förenliga med
tidigare antagen lag, och det skall inte vara lagen som måste
anpassas till regeringens beslut. I den utsträckning lagen
syftar till att ge riksdagen nya handlingsmöjligheter ansåg
Lagrådet att resultatet snarast skulle bli att det kommer att
råda oklarhet om fördelningen av uppgifter mellan riksdagen
och regeringen.
I mars 2002 upprättades inom konstitutionsutskottets kansli
en promemoria där det föreslogs en lag som skulle reglera
Sveriges indelning i län och landsting. I förslaget till lagen
reglerades vilket län respektive vilket landsting en kommun
tillhör. Vidare föreslogs att den ekonomiska reglering som
skall göras vid en indelningsändring även fortsättningsvis
skall göras av regeringen. Lagförslaget remitterades. Flera av
remissinstanserna var kritiska och avstyrkte förslagen. JO
ansåg bl.a. att lagen i och för sig stod i överensstämmelse
med RF 8 kap. 5 § men att den lämnade oklart under vilka
omständigheter en ändring i indelningen skulle kunna ske och
vilken hänsyn som skall tas till exempelvis folkomröstningar.
JO anförde vidare att lagen ledde till oklarheter i förhållandet
mellan riksdag och regering. Vidare påpekades att riksdagen
skulle bli bunden av lagstiftning på samma konstitutionella
nivå. Justitiekanslern (JK) fann det märkligt att riksdagen
skulle anta lagregler för att binda den egna tillämpningen.
Vidare var JK tveksam till att slopa alla materiella kriterier
för indelningsändringar. Kammarkollegiet anförde bl.a. att
ändringen i indelningen typiskt sett är en förvaltningsuppgift
som inte bör åvila riksdagen. Vidare menade Kammarkollegiet
att avsaknaden av materiella kriterier skulle leda till
problem i tillämpningssituationen. Valmyndigheten påpekade
vissa administrativa problem och Kammarrätten i Stockholm
ansåg att frågan krävde ytterligare överväganden utöver vad
som kunde rymmas inom ramen för ett remissförfarande.
Den 28 april 2003 beslutade konstitutionsutskottet att
inhämta Lagrådets yttrande över lagförslagen i den tidigare
framtagna promemorian. Lagrådet konstaterade att den
föreslagna ordningen fick anses vara förenlig med
bestämmelserna i 8 kap. 5 § regeringsformen som anger att
grunderna för ändringar i rikets indelning i kommuner
bestäms i lag. Lagrådet angav bl.a. att utformningen av
bestämmelserna i regeringsformen närmast tyder på att beslut
rörande rikets indelning i kommuner och landsting förutsätts
ske i annan form än genom lagstiftning men att lagstiftaren
velat försäkra sig om att det beslutande organet - dvs.
regeringen - fattar sina beslut i enlighet med vissa i lag
uttryckta principer. Enligt Lagrådets bedömning innebär inte
bestämmelsen ett förbud för riksdagen att genom lag besluta
om indelningen.
Lagrådet anförde vidare att om riksdagen fastställer rikets
indelning i kommuner och landsting i lag, kan det synas
överflödigt att också grunderna för ändringar i denna
indelning anges särskilt i en lag som kan ändras i samma
ordning som den lag i vilken indelningen fastställs. Enligt 8
kap. 5 § regeringsformen skall dock grunderna för ändringar i
indelningen anges i lag. Mot bakgrund härav ansåg Lagrådet
att det därför också bör krävas att grunderna för en ändring av
indelningen preciseras i lag.
Lagrådet konstaterade att de föreslagna lagbestämmelserna
krävde ytterligare beredning och kunde därför inte tillstyrka
förslagen i föreliggande skick.
Konstitutionsutskottets betänkande 2003/04:KU3
Den 13 november 2003 biföll riksdagen en reservation till
vad utskottets hemställt i sitt betänkande Frågor om
kommunal demokrati (bet. 2003/04:KU3, rskr. 2003/04:34)
rörande indelningsfrågor. I tillkännagivandet till regeringen
angavs att regeringen - med utgångspunkt i det lagförslag
som utskottet remitterat till Lagrådet och i Lagrådets yttrande
- bör bereda frågan om beslutsformer och förfarande vid
ändringar i Sveriges indelning i län och landsting samt
överlämna erforderliga lagförslag till riksdagen. Eftersom
ändring av läns- och landstingsgränser enligt indelningslagen
kan komma att ske genom att en kommungräns ändras, bör i
sammanhanget övervägas om också denna typ av
indelningsändringar bör prövas av riksdagen.
Utredarens uppdrag
En särskild utredare skall tillkallas för att undersöka
förutsättningarna för att beslutanderätten rörande
landstingsindelningen skall kunna föras över från regeringen
till riksdagen. Utredaren skall också lämna förslag på
lagreglering. Utredaren skall vidare överväga en lagreglering
rörande förfarandet vid ändringar i länsindelningen.
Utgångspunkten skall vara att det är riksdagen som skall fatta
beslut om sådana ändringar. Utredaren skall också överväga
en lagreglering rörande förfarandet vid namnändring av län
och landsting.
Ändring av läns- och landstingsgräns kan komma att ske
genom att en kommungräns ändras. I sammanhanget bör
därför övervägas om också denna typ av indelningsändringar
bör prövas av riksdagen.
Utredaren skall i sammanhanget överväga och lämna förslag
om
- materiella kriterier för att en indelningsändring skall få ske,
- vem som skall kunna väcka en fråga om indelningsändring,
- vem som skall ha huvudansvaret för att lämplig utredning
kommer till stånd i alla typer av indelningsärenden för det
fall riksdagen skall besluta om indelningsändringar,
- vilken hänsyn som skall tas till den lokala opinionen.
I uppdraget ingår också att utreda hur förfarandet vid den
ekonomiska regleringen skall gå till. I detta sammanhang
skall särskilt analyseras vem som skall ansvara för att en
ekonomisk reglering görs och vilken instans som skall
fastställa regleringen.
Det står utredaren fritt att även lämna förslag till övriga
författningsändringar som kan behövas. Det ingår dock inte i
uppdraget att lämna förslag till ändring av grundlag eller
andra författningar som rör konstitutionella ämnen.
Utredaren skall samråda med Ansvarskommittén (Fi 2003:02).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 16 december
2004.
(Finansdepartementet)