Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om förarbevis för moped klass I och för terrängskoter, Förarbevisutredningen (N 2003:08), Dir. 2004:30
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-03-04
Beslut vid regeringssammanträde den 4 mars 2004.
Sammanfattning av uppdraget
Den särskilda utredaren skall, utöver nuvarande uppdrag, överväga
om de krav som i dag ställs på den som kör moped klass II är
ändamålsenliga eller om de bör ändras.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar som
övervägandena ger upphov till.
Med ändring av den beslutade tiden för redovisning skall
utredaren redovisa sitt uppdrag senast den 1 juni 2005.
Bakgrund till tilläggsuppdraget
De ursprungliga direktiven
Regeringen beslutade den 11 september 2003 att tillkalla en
särskild utredare med uppgift att göra en översyn av regelverket
om förarbevis för moped klass I och för terrängskoter
(dir. 2003:105). Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den
30 november 2004.
Nuvarande reglering
I 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner definieras
fordonstypen moped, något förenklat, som ett motorfordon som är
konstruerat för en hastighet av högst 45 kilometer i timmen och
som har en motor som, om den bygger på inre förbränning, har en
slagvolym av högst 50 kubikcentimeter, eller om den drivs av
en elektrisk motor, denna har en kontinuerlig märkeffekt av högst
4 kilowatt. Enligt definitionen kan en moped ha två, tre eller
fyra hjul. Av definitionen följer vidare att en fyrhjulig moped
får ha en massa utan last på högst 350 kg.
Mopeder delas definitionsmässigt in i två klasser, moped klass
I och moped klass II, se 2 § lagen om vägtrafikdefinitioner. En
moped klass II får vara konstruerad för en hastighet av högst 25
kilometer i timmen och får inte ha en nettomotoreffekt som
överstiger 1 kilowatt. Moped klass I är en moped som inte hör
till klass II. Mopeddefinitionen och klassindelningen av mopeder
är en följd av att det svenska regelverket har anpassats till
EG:s s.k. typgodkännandedirektiv för två- och trehjuliga
motorfordon, se numera Europaparlamentets och rådets direktiv
2002/24/EG av den 18 mars 2002 om typgodkännande av två- och
trehjuliga motorfordon och om upphävande av rådets direktiv
92/61/EEG (EGT L 124, 9.5.2002, s. 1, Celex 32002L0024).
Den äldre nationella typen av moped som är konstruerad för en
hastighet av högst 30 kilometer i timmen är enligt
övergångsbestämmelserna till lagen om vägtrafikdefinitioner att
hänföra till moped klass II.
Mopeder klass I får enligt 2 kap. 4 § första stycket körkortslagen
(1998:488) köras endast av den som har körkort, traktorkort eller
förarbevis för moped klass I. Närmare bestämmelser om förarbevis
för moped klass I finns i lagen (1999:877) om förarbevis för moped
klass I och för terrängskoter och i förordningen (1999:991) om
förarbevis för moped klass I och för terrängskoter.
Av 2 kap. 4 § körkortslagen följer att moped klass II får köras
endast av den som har fyllt 15 år. Något krav på körkort eller
annan behörighet finns inte för att få köra moped klass II.
Enligt trafikförordningen (1998:1276) gäller olika trafikregler
för de båda mopedklasserna. Något generaliserat kan det sägas
att förare av mopeder klass I skall följa samma trafikregler
som gäller för motorcyklar, medan förare av mopeder klass II
skall följa de bestämmelser som gäller för cyklister. Som
exempel kan nämnas att mopeder klass II som huvudregel skall
föras på en cykelbana om det finns en sådan, medan mopeder
klass I i den trafiksituationen skall föras på körbanan, se
3 kap. 6 § första stycket trafikförordningen.
Utredningsbehovet
Mopedolyckor
Under våren 2003 startade Vägverket ett arbete för en säkrare
mopedtrafik. Med tillämpning av arbetssättet OLA, som står för
Objektiva fakta/fynd, Lösningar och Avsikter, samlades viktiga
aktörer såsom myndigheter, organisationer och branschorgan för
att ta fram objektiva fakta om mopedtrafiken och utifrån dessa
diskutera lösningar på de problem som konstateras. Vid ett
seminarium den 3 mars 2004 presenterade varje aktör sina avsikter
- dvs. vilka åtgärder som aktören avser att vidta för att minska
antalet allvarliga mopedolyckor - i ett officiellt dokument.
Syftet är att dokumentet skall användas vid Vägverkets och
Vägtrafikinspektionens uppföljning av åtagandena.
Under MopedOLA har det framkommit att många av de faktorer som
bidrar till mopedolyckorna är gemensamma för olyckor med moped
klass I och moped klass II. Olyckor med moped klass II är
betydligt vanligare än olyckor med moped klass I, vilket är
naturligt mot bakgrund av att mopeder klass I endast utgör ca tio
procent av de ungefär 300 000 mopeder som finns i landet. Även
om andelen mopeder klass I stiger är det troligt att moped klass
II kommer att vara den vanligaste typen av moped under lång tid.
Enligt Vägverkets statistik dödades under år 2002 en person till
följd av en trafikolycka med moped klass I och elva personer i
olyckor med moped klassII. I detta sammanhang kan det konstateras
att Vägverkets djupstudier av dödsolyckor visar att 70 procent
av dem som dött i mopedolyckor har saknat skyddshjälm eller
använt den fel. Hälften av dem skulle enligt Vägverkets analyser
ha överlevt om de hade använt hjälm på ett korrekt sätt.
Enligt en undersökning som NTF gjorde under våren 2003 hade en
majoritet av de ungdomar som äger en moped trimmat denna.
Problemen med trimning gäller såväl moped klass I som moped
klass II.
Faktorer som kan bidra till eller försvåra mopedolyckorna, såsom
underlåtenhet att använda skyddshjälm eller felaktig
hjälmanvändning, trimning, rattfylleri och dåliga trafikkunskaper,
förekommer vid all mopedkörning oavsett vilken typ av moped som
används. Ungefär 90 procent av landets mopeder tillhör klass II
och flertalet av dem som dör eller skadas svårt i mopedolyckor
har kört moped klass II. Från trafiksäkerhetssynpunkt är det
därför angeläget att även utreda kraven för att få köra moped
klass II.
Barnsäkerhetsdelegationens förslag
Barnsäkerhetsdelegationen föreslår i sitt slutbetänkande Från
barnolycksfall till barns rätt till säkerhet och utveckling
(SOU 2003:127) att regeringen ger Utredningen om förarbevis för
moped klass I och för terrängskoter i uppdrag att utreda
möjligheterna för en obligatorisk utbildning och krav på förarbevis
även för moped klass II. Delegationen anför att en utbildning
liknande den som gäller för moped klass I skulle ge ungdomar en
bättre förberedelse som motortrafikanter i det komplexa system
som trafiken utgör (se SOU 2003:127 s. 297).
EG-kommissionens förslag till nytt körkortsdirektiv
EG-kommissionen har nyligen presenterat ett förslag till nytt
körkortsdirektiv (KOM(2003) 621 slutlig). Bakgrunden till
förslaget är bl.a. en oro över olycksutvecklingen för mopeder
inom EU. Förslaget innebär bl.a. att en ny körkortskategori,
AM, införs för två- och trehjuliga mopeder. Mopeder som är
konstruerade för en hastighet av högst 6 kilometer i timmen
liksom mopeder som är utrustade med pedaler undantas dock från
kravet på körkort. För att körkortsaspiranten skall få
körkortsbehörighet AM föreslås att han eller hon dels skall
godkänns vid ett teoriprov, dels skall ha uppnått 16 års ålder.
Enligt förslaget kan emellertid medlemsstaterna införa strängare
krav, såsom krav på godkännande vid körprov eller att
körkortsaspiranten skall uppfylla vissa medicinska krav. Vidare
kan medlemsstaterna enligt förslaget bestämma att åldersgränsen
för utfärdande av körkort med behörigheten AM skall vara lägre
än 16 år, dock lägst 14 år. Ett sådant körkort gäller emellertid
enligt förslaget endast i körkortshavarens hemland till dess han
eller hon har fyllt 16 år.
Det kan konstateras att kommissionens förslag är relativt
långtgående. Av intresse i sammanhanget är dock att samtliga
mopeder oavsett klass behandlas på samma sätt och att detta
alltså innebär att kommissionen föreslår att det skall införas ett
krav på körkort för att få köra moped klass II. Vägverket har i
ett remissyttrande över direktivförslaget föreslagit att
regeringen ger Utredningen om förarbevis för moped klass I och
för terrängskoter i uppdrag att analysera för- och nackdelar med
förslaget i direktivet att körkort skall krävas för att köra
alla typer av mopeder. Enligt Vägverket bör analysen bl.a. belysa
om det finns grund för att ställa olika behörighetskrav för
moped klass I och moped klass II.
Uppdraget
Utöver nuvarande uppdrag skall den särskilda utredaren överväga om
de krav som i dag ställs på den som kör moped klass II är
ändamålsenliga eller om de bör ändras. Utredaren skall i detta
sammanhang beakta att de mopeder klass II som har en högsta
konstruktiv hastighet om 30 kilometer i timmen visserligen kommer
att finnas kvar under en överskådlig tid, men att mopeder klass
II med en högsta konstruktiv hastighet av 25 kilometer i timmen
med tiden kommer att bli allt vanligare.
Vidare skall utredaren även i denna del av uppdraget beakta den
funktion som mopeder klass II kan ha med hänsyn till bosättning
och arbete. Utredaren skall särskilt beakta att mopeder klass II
ökar framför allt ungdomars rörelsefrihet och självständighet.
Detta gäller främst dem som är bosatta på orter med begränsad
kollektivtrafik.
Utredaren skall följa och vid sina överväganden beakta det
fortsatta arbetet inom EG:s institutioner med kommissionens
förslag till nytt körkortsdirektiv.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar som
övervägandena ger upphov till.
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredaren skall i denna del av uppdraget inhämta synpunkter från
företrädare för organisationer som representerar dem som kör
moped klass II och från berörda myndigheter. För att inhämta
synpunkter från de ungdomsgrupper som berörs skall utredaren
samråda med Barnombudsmannen och Ungdomsstyrelsen.
Med ändring av den beslutade tiden för redovisning skall
utredaren redovisa sitt uppdrag senast den 1 juni 2005.
(Näringsdepartementet)