Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvecklingen när det gäller införsel och försäljning av alkohol, Dir. 2004:3
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2004-01-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 januari 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att följa
utvecklingen när det gäller införsel och försäljning av alkohol i
framför allt södra Sverige för att senast den 15 augusti 2004
föreslå de åtgärder som kan behövas för att minska de problem som
ökad införsel och vidareförsäljning av alkohol skapar.
Bakgrund
Den svenska alkoholkonsumtionen har ökat med 25 procent sedan år
1996. Detta är den största ökningen av alkoholkonsumtionen i
Sverige under hela efterkrigstiden. Alkoholkonsumtionen uppgår nu
till ca 10 liter ren alkohol per år och invånare 15 år och äldre,
vilket är den högsta alkoholkonsumtionen i Sverige under de
senaste 100 åren. Vi ser nu också de första tecknen på att den
alkoholrelaterade dödligheten ökar.
Omvärldsförändringar
Den 1 oktober 2003 sänkte Danmark skatten på spritdrycker med 45
procent och den 1 januari 2004 upphörde det undantag som Sverige
haft när det gäller resandeinförsel av alkoholdrycker
(prop.2003/04:1, bet. 2003/04:FiU1, rskr. 2003/04:42,
SFS 2003:809). Enligt de regler som allmänt gäller inom EU har en
privatperson rätt att ta med sig alkoholdrycker och tobaksvaror,
avsedda för eget bruk, från en annan medlemsstat utan att någon
ytterligare punktskatt tas ut i hemlandet. Detta innebär att det
numera är tillåtet för privatpersoner att fritt införa
alkoholdrycker som är avsedda för personligt bruk. Om varorna tas
in för kommersiella ändamål skall däremot punktskatt alltid
betalas i Sverige. För att avgöra om fråga är om privat införsel
eller införsel för kommersiella ändamål skall bl.a. mängden varor
beaktas. Medlemsstaterna får använda sig av indikativa nivåer för
bedömningen av om varorna är avsedda för kommersiella ändamål. De
indikativa nivåerna får då inte sättas lägre än 10 liter
spritdrycker, 20 liter starkvin, 90 liter vin (varav högst 60
liter mousserande) och 110 liter starköl. Nivåerna är endast
riktlinjer vid tullens bedömning om införseln är att betrakta som
avsedd för personligt bruk eller inte. Kan vederbörande göra
troligt att han eller hon behöver mer för personligt bruk så får
han eller hon också ta in mer.
Den 1 mars 2004 sänker Finland skatten på spritdrycker med 44
procent, skatten på vin med 10 procent och skatten på öl med 32
procent. Den 1 maj 2004 när Estland, Lettland, Litauen och Polen
blir EU-medlemmar kommer alkoholdrycker därifrån att bli
tillgängliga för resandeinförsel till Sverige på samma sätt som
från övriga EU-länder. Priserna på spritdrycker är exempelvis i
Estland ca 60 procent lägre än i Sverige.
Den nationella handlingsplanen för att förebygga alkoholskador
För att motverka negativa effekter på folkhälsan av
förändringarna i vår omvärld beslutade riksdagen den 21 februari
2001om en nationell handlingsplan för att förebygga alkoholskador
(prop. 2000/01:20, bet. 2000/01:SoU8, rskr. 2000/01:144). I
handlingsplanen redovisas ett antal områden där insatser behöver
genomföras och förstärkas fram till och med år 2005. Syftet med
handlingsplanen är att lägga fast grundvalarna för en
alkoholpolitik som leder till minskad alkoholkonsumtion och
begränsar alkoholskadorna.
Huvudinriktningen för alkoholpolitiken är enligt handlingsplanen
att stimulera utvecklingen av målinriktade och samordnade
förebyggande insatser på kommunal nivå. Förstärkta åtgärder
behövs dessutom i form av särskilt stöd för riskgrupper och
individer med riskbeteende, vård och behandling, opinionsbildning
och information, begränsning av tillgången på och
marknadsföringen av alkoholdrycker, kompetensutveckling,
uppföljning av konsumtions- och skadeutvecklingen samt alkohol-
och preventionsforskning. Förstärkta åtgärder behövs också för
att utveckla samarbetet på europeisk och internationell nivå.
För genomförandet av handlingsplanen har sammanlagt 680 miljoner
kronor avsatts under perioden 2001 t.o.m. 2004 (prop. 2003/04:1).
Av dessa har huvuddelen, ca 435 miljoner kronor, gått via
länsstyrelserna för att utveckla kommunernas lokala
alkoholförebyggande arbete. En särskild kommitté -
Alkoholkommittén (S 2001:02, dir. 2001:22) - har tillsatts med
uppgift att samordna insatserna på nationell nivå och i samspel
med kommunerna och landstingen stimulera insatserna på regional
och lokal nivå. Kommittén har också fått i uppdrag att svara för
information och opinionsbildning nationellt och att genomföra
seminarier, konferensserier etc. som syftar till att förankra
innehållet i planen och stimulera utvecklingen av olika
förebyggande verksamheter såväl lokalt som regionalt.
Arbetet med att förverkliga handlingsplanens intentioner har nu
pågått i drygt två år. Insatserna är av långsiktig karaktär där
stora ansträngningar nu görs för att utveckla kompetens, metoder
och verksamheter på framför allt lokal och regional nivå.
Hittills har ca 280 lokala och regionala samordnare av det
alkohol- och drogförebyggande arbetet anställts runt om i landets
kommuner och landsting med hjälp av de statliga bidragen.
Statens folkhälsoinstitut har fått regeringens uppdrag att följa
upp och utvärdera insatserna i enlighet med den nationella
handlingsplanen för att förebygga alkoholskador.
Förpackningar
I regeringens proposition Ett samhälle med giftfria och
resurssnåla kretslopp (prop. 2002/03:117) beskrivs att det i
dagsläget är vanligt förekommande att stora mängder öl-, vin- och
spritflaskor importeras från Europa till främst södra Sverige på
grund av prisskillnader mellan länderna. Regeringen har, genom
skrivelser från Svensk Glas Återvinning AB, uppmärksammats på att
det inte finns medel avsatta för att bekosta omhändertagandet av
dessa förpackningar. Regeringen anser att det är angeläget att få
detta problem utrett och avser att uppdra åt Naturvårdsverket att
efter samråd med Jordbruksverket undersöka omfattningen av
privatimporten och lämna förslag till hur återvinningen av dessa
förpackningar skall kunna finansieras.
I december beslutade regeringen att uppdra åt Naturvårdsverket
att redovisa vilka problem den kraftigt ökade privatimporten av
glasflaskor för öl, vin och sprit har medfört samt föreslå
lösningar på dessa. I uppdraget ingår även särskilt att lämna
förslag till hur återvinningen kan finansieras. Uppdraget skall
genomföras i samråd med Statens jordbruksverk och
Kommerskollegium. Denna del av uppdraget skall redovisas till
regeringen senast den 31 december 2004.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att följa
utvecklingen när det gäller införsel och försäljning av alkohol.
Utredaren skall närmare kartlägga och beskriva utvecklingen när
det gäller gränshandel, privatinförsel, smuggling och
vidareförsäljning av alkohol som förs in över gränserna framför
allt i södra Sverige. Särskild uppmärksamhet skall ägnas åt hur
nya distributions- och konsumtionsmönster påverkar inköps- och
dryckesvanor framför allt hos ungdomar. Vidare skall utredaren
samla erfarenheter från myndigheter och kommuner om vidtagna
åtgärder för att motverka langning och annan otillåten
försäljning av alkohol. Dessutom skall utredaren göra en
beskrivning av regelverk och berörda myndigheters roll på
alkoholområdet. Utredaren skall också beskriva om en ökad
alkoholinförsel kan ha lett till förändringar i
brottsutvecklingen, t.ex. i fråga om alkoholrelaterad
våldsbrottslighet och rattfylleribrott. Utredaren skall även
uppmärksamma effekterna för näringslivet och för
konkurrensförhållandena på marknaden. Utredaren skall ta de
kontakter som behövs med berörda myndigheter som exempelvis tull-,
polis- och åklagarmyndigheter, Konkurrensverket, kommunernas
socialtjänst, hälso- och sjukvården i regionen samt bransch- och
intresseorganisationer. Utredaren skall också samverka med
Alkoholkommittén (S 2001:02) och samråda med Naturvårdsverket.
Utredaren skall även ta kontakt med de forskningsinstitutioner
som bedriver forskning med anknytning till uppdraget. Utifrån det
underlag som tas fram skall utredaren lämna förslag till de
åtgärder och eventuella lagförslag som behövs för att minska de
problem som ökad införsel och vidareförsäljning av alkohol skapar.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 15 augusti 2004.
(Socialdepartementet)