Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 2002 års Företagsskatteutredning (Fi 2002:03), Dir. 2004:28
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-03-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 mars 2004.
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren skall med utgångspunkt i Europeiska kommissionens förslag till
ändringar av rådets direktiv 90/434/EEG av den 23 juli 1990 om ett gemensamt
beskattningssystem för fusion, fission, överföringar av tillgångar och utbyte
avaktier eller andelar som berör bolag i olika medlemsstater
(fusionsdirektivet)
(KOM (2003) 613), analysera och belysa konsekvenserna av de enskilda
förslagen
för det svenska skattesystemet och lämna förslag till hur direktivförslaget
kan
genomföras i svensk lagstiftning.
Bakgrund
Regeringen tillkallade genom beslut den 28 februari 2002 en särskild utredare
med uppdrag att se över vissa företagsskattefrågor vid omstruktureringar m.m.
(dir. 2002:28). Uppdraget hänger i fråga om omstruktureringar samman med den
lagstiftning som genomfördes år 1998 (prop. 1998/99:15, bet. 1998/99:SkU5,
SFS
1998:1600-1603). Uppdraget omfattar även vissa omstruktureringsfrågor som
föranleds av den nyligen genomförda reformen om slopad
kapitalvinstbeskattning
av näringsbetingade andelar som trädde i kraft den 1 juli 2003 (prop.
2002/03:96, bet. 2002/03SkU:14, SFS 2003:224).
Uppdraget omfattar också en översyn av de regler som gäller för beskattning
av
byggnadsrörelse, handel med fastigheter och tomtrörelse.
Slutligen ingår det i uppdraget att se över den ordning som etablerats i
praxis
som innebär att ett företags förvaltning av värdepapper under vissa
förutsättningar beskattas som värdepappersrörelse.
Utredaren skall enligt utredningsdirektivet redovisa uppdraget före utgången
av
juli 2004.
Den 17 oktober 2003 lade Europeiska kommissionen fram ett förslag (KOM (2003)
613) till rådets direktiv om ändring av rådets direktiv 90/434/EEG av den 23
juli 1990 om ett gemensamt beskattningssystem för fusion, fission,
överföringar
av tillgångar och utbyte av aktier eller andelar som berör bolag i olika
medlemsstater (fusionsdirektivet). Förslaget behandlas för närvarande i en
rådsarbetsgrupp. Direktivförslaget har remitterats till några myndigheter och
organisationer (Fi 2003/1707).
Direktivförslaget som kommissionen har lagt fram berör direkt eller indirekt
omstruktureringar inom företagssektorn som 2002 års Företagsskatteutredning
behandlar. Det är därför lämpligt att utredaren ges i uppdrag att dels
analysera
konsekvenserna av direktivförslaget, dels lämna förslag på hur
direktivförslaget
kan genomföras i den svenska skattelagstiftningen.
Utgångspunkter för uppdraget
Företagsbeskattningens roll för Europeiska unionens utveckling
Europeiska rådet fastställde vid sitt möte i Lissabon i mars 2000 att
Europeiska unionen har som strategiskt mål att bli världens mest
konkurrenskraftiga och dynamiska kunskapsbaserade ekonomi, med förmåga till
hållbar ekonomisk tillväxt, fler och bättre jobb och större social
sammanhållning. Eftersom företagsbeskattningens utformning inom unionen kan
spela en viktig roll när det gäller att uppnå rådets mål utförde Europeiska
kommissionen en undersökning om företagsbeskattningens roll inom unionen.
Undersökningen ledde till att kommissionen utarbetade ett meddelande (KOM
(2001)
582) om en strategi för företagsbeskattningen. I detta behandlades bl.a.
frågan
om huruvida den nuvarande företagsbeskattningen på den inre marknaden skapar
ineffektivitet och hindrar företagen från att fullt ut utnyttja fördelarna
med
den inre marknaden. I meddelandet har kommissionen föreslagit en tvådelad
strategi för att ta bort hinder på företagsbeskattningens område för
gränsöverskridande verksamhet i syfte att på längre sikt skapa en
konsoliderad
bolagsskattebas för företagens verksamhet inom unionen. Strategin innebär att
vissa riktade åtgärder bör vidtas omedelbart samtidigt som en diskussion
påbörjas om mer generella och övergripande åtgärder.
Kommissionen antog under 2001 även ett meddelande (KOM (2001) 260) om
skattepolitiken i Europeiska unionen, i vilket uttalades såväl allmänna mål
som
flera särskilda prioriteringar när det gäller direkt och indirekt
beskattning. I
meddelandet behandlades särskilt bolagsskattefrågor, bl.a. frågan om
skattekostnader för gränsöverskridande omstruktureringar inom
företagssektorn.
Europabolag (SE-bolag) och europeiska kooperativa föreningar (SCE-föreningar)
Under år 2001 antogs rådets förordning (EG) nr 2157/2001 av den 8 oktober
2001
om stadga för europabolag (Societas Europaea - SE). Förordningen träder i
kraft
den 8 oktober 2004. Genom stadgan tillhandahålls en ny associationsform -
europabolaget - som bl.a. kan byta säte inom unionen utan att behöva
upplösas i
en medlemsstat och nybildas i en annan (artikel 8 i stadgan).
Regeringen beslutade den 11 mars 2004 proposition med förslag till hur
europabolagen skall inordnas i den nationella associationsrättsliga
lagstiftningen (prop. 2003/04:112). Beskattningsfrågor behandlas dock inte i
propositionen utan hanteras i Finansdepartementet som ett separat
lagstiftningsärende. En promemoria om beskattning av europabolag har därför
utarbetats (Fi 2004/721) och remitterats. I promemorian föreslås beträffande
inkomstsbeskattningen att reglerna om aktiebolag skall tillämpas på
europabolag.
Avsikten är att regeringen skall överlämna ett förslag till riksdagen om
beskattningen av europabolag under våren 2004 och att ett sådant förslag kan
träda i kraft och tillämpas fr.o.m. den 8 oktober 2004.
Under år 2003 antogs även rådets förordning (EG) nr 1435/2003 av den 22 juli
2003 om stadga för europeiska kooperativa föreningar (SCE-föreningar). Denna
stadga träder dock i kraft först den 18 augusti 2006. Artikel 7 i stadgan ger
även föreningarna möjlighet att flytta sitt säte från en medlemsstat till en
annan utan att behöva upplösas i en medlemsstat och nybildas i en annan.
Ett reformerat fusionsdirektiv
Redan i 1990 års fusionsdirektiv tillhandahålls lösningar när det gäller
skattemässiga hinder för gränsöverskridande verksamhet. Kommissionen har dock
pekat på att det är angeläget att utvidga fusionsdirektivets räckvidd och
förbättra metoderna för att skjuta upp nationell beskattning som uppstår till
följd av gränsöverskridande transaktioner.
Kommissionens nu aktuella förslag syftar till att införa de ändringar som
anses
nödvändiga mot bakgrund av slutsatserna i kommissionens undersökning och
2001
års meddelande om företagsbeskattningen inom unionen. Förslaget kan sägas
uttrycka vad kommissionen anser vara vissa riktade åtgärder för att avhjälpa
de
mest besvärande skatteproblemen för internationellt verksamma företag. I
förslaget behandlas flera av de frågor som togs upp i ett förslag som
kommissionen lade fram år 1993 men i det nya direktivförslaget föreslås nu
även
bestämmelser som rör nya områden. Genom det aktuella förslaget har
kommissionen
dragit tillbaka ändringsförslaget som lämnades år 1993.
2003 års direktivförslag
Nedan ges en kortfattad redogörelse för kommissionens huvudsakliga
ändringsförslag.
Partiella fissioner
Kommissionen föreslår att räckvidden av direktivet utvidgas till att
omfatta
även partiella fissioner, s.k. split-off transaktioner. I artikel 2 b i
fusionsdirektivet behandlas fissioner. Den nya transaktionen är en särskild
typ
av fission, närmare bestämt en begränsad sådan, eftersom det överlåtande
bolaget
fortsätter att existera. Bolaget överför tillgångar och skulder som utgör en
eller flera verksamhetsgrenar till det övertagande bolaget. I utbyte utfärdar
det övertagande bolaget andelar som representerar kapitalet i bolaget.
Andelarna
överförs till delägarna i det överlåtande bolaget.
Avsikten är att partiella fissioner skall omfattas av systemet för uppskov
med
beskattning som finns i artikel 4 i direktivet. Detta innebär att de
överförda
tillgångarna och skulderna måste förbli knutna till ett fast driftställe som
hör
till det övertagande bolaget i den medlemsstat där det överlåtande bolaget
har
sitt fasta driftställe. I det gällande direktivet finns även
beskattningsregler
för delägarna i det överlåtande bolaget. Enligt artikel 8 i direktivet skall
delägarna inte beskattas för en eventuell vinst vid tidpunkten för
transaktionen, utan först i samband med en senare överlåtelse av de mottagna
andelarna. Detta system föreslås även för partiella fissioner. Delägarna
kommer
inte att beskattas vid tidpunkten för transaktionen. Dessutom kommer det
värde
som andelarna i det överlåtande bolaget har att delas upp mellan dessa
andelar
och de mottagna andelarna.
Nya företagsformer i fusionsdirektivet
Kommissionen har även aktualiserat frågan om vilka företagsformer som skall
omfattas av direktivets bestämmelser och vill verka för en utvidgning av
tillämpningsområdet. I kommissionens förslag kompletteras därför
förteckningen i
bilagan till fusionsdirektivet med associationsformer som inte tagits upp där
tidigare, bl.a. föreslås de nya associationsformerna europabolag och
europeiska
kooperativa föreningar omfattas av bestämmelserna i direktivet. I båda fallen
handlar det om associationer som skall kunna byta säte mellan medlemsstaterna
utan att upplösas och nybildas.
En del av de associationsformer som nu föreslås tas upp i förteckningen i
bilagan medför särskilda överväganden och problem. Det gäller s.k.
skattemässigt
transparenta bolag eller delägarbeskattade företag. Ett visst företag kan i
den
medlemsstat där det är etablerat vara skattesubjekt medan en annan
medlemsstat,
där ett företag som har andelar i det berörda företaget hör hemma, för
skatteändamål behandlar det först nämnda företaget som transparent, dvs.
beskattar delägaren för dennes andel i resultatet i det förstnämnda
företaget.
Enligt kommissionens förslag utsträcks direktivets bestämmelser till att
gälla
det företag som hör hemma i den senare medlemsstaten och som har andelar i
det
transparenta företaget. En likartad situation uppstår när ett delägande
företag
i ett företag som omfattas av direktivet behandlas som skattemässigt
transparent. Kommissionen pekar på en risk för att delägare i det
skattemässigt
transparenta delägarföretaget kan komma att motsätta sig strukturaffärer om
en
transaktion ger upphov till skattekostnader för den indirekte ägaren. Även
denna
situation bör enligt kommissionens förslag hanteras av fusionsdirektivet i
syfte
att undvika att vinster beskattas dubbelt.
Omvandling av utländska filialer till utländska dotterbolag
I sitt ändringsförslag tar kommissionen även upp frågan om utländska
filialers
omvandling till utländska dotterbolag. Enligt artikel 4.1 i direktivet är det
möjligt att skjuta upp beskattningen av kapitalvinster när de överförda
tillgångarna och skulderna fortsätter att vara knutna till ett fast
driftställe
till det förvärvande bolaget i det överlåtande bolagets medlemsstat. Detta är
emellertid inte möjligt när en utländsk filial omvandlas till ett utländskt
dotterbolag, eftersom de överförda tillgångarna och skulderna i det fallet
inte
knyts till ett fast driftställe som finns i det överlåtande bolagets
medlemsstat, utan i det övertagande bolagets medlemsstat. Kommissionen menar
att
dessa transaktioner faller inom ramen för direktivets mål och att det därför
bör
klargöras i direktivet att även dessa transaktioner omfattas.
Kravet på ett innehavs storlek
Definitionen av det tillräckliga innehavet i enlighet med artikel 7.2 i
fusionsdirektivet som krävs för skattebefrielse överensstämmer inte med
definitionen i artikel 3 i rådets direktiv (90/435/EEG) av den 23 juli 1990
om
ett gemensamt beskattningssystem för moderbolag och dotterbolag hemmahörande
i
olika medlemsstater (moder- och dotterbolagsdirektivet). Enligt moder- och
dotterbolagsdirektivet gäller att vinst befrias från dubbelbeskattning i
bolagssektorn. Skattebefrielsen gäller endast sådana bolag som uppfyller
villkoren för att betraktas som moderbolag eller som dotterbolag. Direktivet
har
ändrats nyligen (rådets direktiv av den 22 december 2003 2003/123/EG) och
innebär en gradvis sänkning av det lägsta tillräckliga innehavet. Från den 1
januari 2005 gäller att innehavet måste uppgå till minst 20 procent av
kapitalet. Efter en mellanliggande sänkning till 15 procent (år 2007) gäller
fr.o.m. den 1 januari 2009 att innehavet skall motsvara minst tio procent av
kapitalet. Även i fusionsdirektivet föreskrivs för moderbolag befrielse från
beskattning av sådan kapitalvinst. Enligt artikel 7.2 i direktivet betraktas
ett
bolag emellertid som moderbolag endast om dess andelar i dotterbolaget
överstiger 25 procent av aktiekapitalet. Kriterierna i de båda direktiven
överensstämmer inte. Enligt direktivförslaget bör begreppet "innehav" i
fusionsdirektivet anpassas till definitionen i moder- och
dotterbolagsdirektivet. I kommissionens förslag uttalas även att de ändringar
som görs i fråga om moder- och dotterbolagsdirektivet också bör slå igenom i
fusionsdirektivet.
Kontinuitetsprincipen vid överföring av tillgångar och utbyte av andelar
Kommissionens förslag till ändringar tar även upp frågan om risken för
dubbelbeskattning vid transaktioner som innebär att tillgångar överförs
mellan
företag hemmahörande i olika medlemsstater. Kommissionen pekar på situationen
när ett bolag överlåter en verksamhetsgren i utbyte mot andelar i det
övertagande bolaget. Fusionsdirektivet innehåller inga regler för värdering
av
andelar som förvärvats på detta sätt. Det finns nationell lagstiftning som -
liksom den svenska - föreskriver att det överlåtande bolaget skall beräkna
den
kapitalvinst som uppstår vid senare överlåtelse av de mottagna andelarna på
grundval av de överförda tillgångarnas skattemässiga värde (bokförda värde)
före
överlåtelsen. Sådana nationella regler skall å andra sidan ställas mot
bestämmelsen i artikel 4.2 i direktivet som föreskriver att det bolag som
övertar tillgångarna skall beräkna värdeminskningsavdrag, vinst och förlust
avseende tillgångar och skulder som överförts på grundval av deras värde före
överföringen. Kommissionen vill uppmärksamma att i dessa fall används samma
värde två gånger för skatteändamål och att en kapitalvinst som uppstår i
samband
med överföringen av tillgångarna då kan komma att beskattas två gånger men
hos
olika skattesubjekt. Med förslaget önskar kommissionen säkerställa att
andelar
och andra tillgångar som byts vid gränsöverskridande överföring av tillgångar
värderas på samma sätt i olika medlemsstater när de slutligen blir föremål
för
kapitalvinstbeskattning.
Kommissionens förslag berör även en annan liknande situation. Det rör
värderingen av andelar vid ett renodlat andelsbyte. I sin nuvarande lydelse
innehåller fusionsdirektivet inte heller några bestämmelser för värdering av
andelarna som det förvärvande bolaget tar emot från ägarna till det
förvärvade
bolaget. Vissa nationella lagstiftningar föreskriver att det förvärvande
bolaget
skall beräkna den kapitalvinst som uppstår vid senare avyttring av dessa
andelar
på grundval av det värde som dessa hade före andelsbytet. Även för dessa fall
pekar kommissionen på risken för dubbelbeskattning om samma värde används två
gånger för skatteändamål. I kommissionens förslag till tillägg till
direktivets
artikel 8.2 fastställs därför att det förvärvande bolaget skall värdera de
förvärvade andelarna till marknadsvärdet (faktiska värdet i den svenska
översättningen) vid tidpunkten för utbytet.
I kommissionens förslag ges dock även möjligheter till undantagsreglering för
vissa särskilda situationer för att inte medlemsstaternas beskattningsrätt
helt
skall riskera att falla bort.
Röstmajoriteten förvärvas från en ägare med hemvist i tredje land
I direktivförslaget klargörs även att fusionsdirektivet skall omfatta
andelsbyten där röstmajoriteten förvärvas av ett bolag med hemvist i en
medlemsstat från en ägare med hemvist i tredje land.
Flyttning av ett europabolags eller en europeisk kooperativ förenings säte
I direktivförslaget föreslås även en ny avdelning med regler som skall gälla
vid
flyttning av ett europabolags eller en europeisk kooperativ förenings säte.
Enligt förslaget skall sådana bolag och föreningar bl.a. kunna skjuta upp
beskattningen av vinster när det gäller den del av associationens tillgångar
som knutits till ett fast driftställe i den stat där den hade sitt hemvist
före
flyttningen av sätet.
Kommissionen föreslår också en särskild bestämmelse med innebörd att
flyttning
av ett bolags säte inte får leda till att delägarna beskattas.
Uppdraget
Allmänt
Utredaren skall med utgångspunkt i kommissionens förslag till ändring av
fusionsdirektivet analysera och belysa konsekvenserna av de enskilda
förslagen
för det svenska skattesystemet och den svenska beskattningsrätten. Även
förslagens inverkan på de offentliga finanserna skall undersökas. Utifrån ett
mer övergripande perspektiv - och så långt det är möjligt - bör förslagens
betydelse för storleken av den svenska företagsskattebasen belysas liksom
även
hur förslagen påverkar företagen och deras möjligheter att utvecklas och
bedriva
en effektiv verksamhet.
Genomförandeanalys med lagförslag
Uppdragets centrala del utgörs av att utifrån direktivförslaget lämna en
konsekvensanalys beträffande varje ändringsförslag avseende dess inverkan på
de
svenska möjligheterna att upprätthålla en effektiv, likformig och neutral
företags- och kapitalbeskattning på de områden som är aktuella. Analysen
skall
således inte bara ta sikte på konsekvenserna beträffande beskattningen av
juridiska personer - inklusive sådana associationer som delägarbeskattas -
utan
även beträffande fysiska personer som har kapitalinkomster från
företagssektorn.
Utifrån målsättningen om att vidmakthålla en effektiv beskattning genom
regler
som är i linje med gemenskapsrätten skall utredaren även lämna förslag till
hur
kommissionens direktivförslag kan inarbetas i inkomstskattelagen (1999:1229).
Utredaren skall därvid undersöka vilka lagtekniska och andra problem som kan
uppstå samt lämna förslag på hur sådana kan lösas. Utredaren skall i sina
förslag särskilt beakta att nödvändiga spärregler i syfte att motverka olika
slags skatteundandraganden utformas på ett sätt som är i linje med
EG-fördragets
regler om etableringsfrihet.
Vissa av förslagen bör vara oproblematiska för svenskt vidkommande. Det
gäller
t.ex. förslaget om att klargöra att direktivet omfattar fall när
röstmajoriteten
förvärvas från en ägare med hemvist i tredje land. Någon sådan begränsning
finns
inte i det relevanta regelverket i inkomstskattelagen. Flera av de övriga
förslagen väcker dock många svåra frågor. Det gäller bl.a. förslaget om att
föra
in skattemässigt transparenta företag i tillämpningsområdet för direktivet.
Utredaren skall undersöka vilka konsekvenser detta förslag skulle föra med
sig
avseende beskattnings- och kontrollmöjligheterna, särskilt med tanke på de
problem som kan finnas beträffande utländska skattemässigt transparenta
företag.
En annan fråga som skall undersökas i detta sammanhang är hur
direktivförslaget
beträffande europabolag och europeiska kooperativa föreningar och deras
delägare
respektive medlemmar påverkar de svenska beskattningsmöjligheterna och vilka
regeländringar som är nödvändiga. Förslaget som syftar till att undvika
dubbelbeskattning vid verksamhetsavyttringar aktualiserar frågan om det finns
behov av spärregler för att motverka omotiverade skattefördelar och ren
skatteflykt. Liknande frågor gör sig gällande när det gäller förslaget om att
kunna föra över tillgångar från en filial till ett dotterbolag. Här
aktualiseras
t.ex. regler om krav på viss lägsta innehavstid och återföring av tidigare
gjorda förlustavdrag.
Utredaren skall enligt sina ursprungliga direktiv överväga och lämna förslag
om
och hur ekonomiska föreningar skall omfattas av regler för andelsbyten i
samma
omfattning som aktiebolag eftersom det av likformighetsskäl är önskvärt att
även
en ekonomisk förening kan delta i ett andelsbyte i egenskap av köpare. Denna
fråga hänger nära samman med de förslag till förändringar som nu initierats
genom kommissionens direktivförslag. Utredaren skall därför sammanföra denna
fråga med tilläggsuppdraget och därvid - om det bedöms möjligt - anpassa
förslagen utifrån önskemålet att även ekonomiska föreningar skall kunna
omfattas
av nya nationella bestämmelser som har sin grund i direktivförslaget.
Vid redovisningen av uppdraget bör även uppmärksammas de
omstruktureringsfrågor
som aktualiseras i dåvarande Riksskatteverkets skrivelse med hemställan om
vissa
förtydliganden i de omstruktureringsregler som trädde i kraft år 1999 (Fi
1999/2927). Skrivelsen skall därför överlämnas till utredningen för
behandling.
Följdändringar m.m.
Utredaren skall även särskilt uppmärksamma vilka följdändringar i
inkomstskattelagen och andra lagar - inklusive skatteadministrativa
regelverk -
som blir nödvändiga på grund av genomförandet av de nya direktivförslagen.
Eventuell övergångsproblematik bör uppmärksammas liksom även administrativa
och ekonomiska konsekvenser för Skatteverket.
Förslagens utformning skall även samordnas med andra relevanta och pågående
lagstiftningsärenden. Här kan särskilt nämnas arbetet som bedrivs i
Justitiedepartementet med en ny aktiebolagslag som bl.a. innebär att det
införs
regler som möjliggör fission (delning av aktiebolag). Sådana regler är en
förutsättning för att direktivförslagets bestämmelse om partiella fissioner
skall få genomslag fullt ut beträffande svenska bolag. En lagrådsremiss avses
lämnas under våren 2004.
Tidpunkt för redovisning av tilläggsuppdraget och förlängd utredningstid
Tilläggsuppdraget är av både komplicerad och omfattande natur och måste
redovisas i god tid innan ett beslutat rådsdirektiv skall börja tillämpas
eftersom direktivet innan dess måste ha införlivats i svensk rätt. Detta
innebär
att utredaren måste behandla och redovisa det tillkommande uppdraget med
förtur
i ett delbetänkande. Tilläggsuppdraget inklusive sammanhängande frågor skall
därför redovisas före utgången av år 2004. Det innebär att den totala
tidsramen
för utredarens samlade uppdrag måste justeras och förlängas.
Med ändring av den tidigare beslutade utredningstiden skall utredaren ha
avslutat och redovisat uppdraget senast vid utgången av oktober 2005.
(Finansdepartementet)