Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kontroll av omsättningen i kontantbranscherna och översyn av skattebrottsenheternas verksamhet, Dir. 2004:26
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-02-26
Beslut vid regeringssammanträde den 26 februari 2004
Sammanfattning av uppdraget
Kontroll av omsättning i kontantbranscherna
En särskild utredare tillkallas för att utreda om det är möjligt
att införa krav på att näringsidkare som säljer varor och tjänster
till allmänheten mot kontant betalning (de s.k. kontantbranscherna)
skall hålla ett tekniskt system som möjliggör en tillförlitlig
efterhandskontroll av omsättningen.
Uppdraget omfattar att lämna förslag på utformningen av en sådan
ordning, att lämna förslag till nödvändiga lagändringar, att
utreda organisationsfrågor och att utreda vilka tekniska krav som
skall ställas på systemen.
I utredningsuppdraget ingår vidare att överväga och lämna förslag
till kontrollbefogenheter och sanktioner för att säkerställa att
det föreslagna systemet uppfyller sina syften.
Skattebrottsenheterna inom Skatteverket
Utredaren skall också utreda hur skattebrottsenheternas verksamhet
kan effektiviseras och då särskiltkartlägga och analysera
skattebrottsenheternas behov av att använda processuella
tvångsmedel samt, om det behövs, föreslå lagändringar,
· analysera behovet av och möjligheterna att utvidga
skattebrottsenheternas tillgång till uppgifterna i
beskattningsdatabasen utan att den enskildes integritet
och rättssäkerhet äventyras samt, om det behövs,
föreslå lagändringar,
· analysera behovet av en utvidgning av
skattebrottsenheternas verksamhetsområde samt, om det
behövs, föreslå lagändringar.
Bakgrund
Kontroll av omsättning i kontantbranscherna
Allmänt
Det kan knappast ifrågasättas att förekomsten av en stor svart
sektor och oredovisade inkomster av betydande omfattning är
samhällsskadligt. Förutom att skattebördan vältras över på
andra skattskyldiga så följer med detta konkurrensproblem och
sociala problem. Storleken av den svarta sektorn i Sverige
har av Skattebasutredningen i betänkandet Våra skatter
(SOU 2002:47) beräknats omsätta mellan 3 och 4,5 procent av
bruttonationalprodukten. Riksrevisionsverket har uppskattat att
det svarta arbetet årligen motsvarar förlorade skatteintäkter
på 20-40 miljarder kronor (RRV rapport 1998:36).
Riksrevisionsverket har dessförinnan konstaterat att svart arbete
i viss omfattning även utförs av förtidspensionärer och sjukskrivna
samt av personer som uppbär arbetslöshetsersättning (RRV rapport
1995:32). Det finns dessutom en tydlig koppling mellan svart
arbete och annan brottslighet. Vissa branscher är mer utsatta
för ekonomisk brottslighet än andra och skattefusk och svart arbete
har inom dessa branscher tagit sådana proportioner att det blivit
ett allvarligt problem inte minst för seriösa näringsidkare. Om
ekonomisk brottslighet tenderar att bli en vardaglig företeelse
väcker det starka betänkligheter.
Samhället har under senare år gjort en kraftsamling för att
upptäcka och lagföra ekonomisk brottslighet, bl.a.
skattebrottslighet. Åtgärderna har lett till att fler fall av
misstänkta skattebrott uppdagats och anmälts till åklagare. I
regel upptäcks skattefusk i samband med att Skatteverket, gör en
skatterevision. En normal skatterevision är emellertid
förhållandevis resurskrävande. En revision av normal beskaffenhet
för en restaurang har beräknats ta 30-40 dagar i anspråk för en
skatterevisor. Erfarenheterna visar att det när kontrollmaterial
saknas är särskilt resurskrävande och svårt att komma åt
oredovisade inkomster. Det är därför angeläget att undersöka om
inte kontrollverktygen kan skärpas.
Särskilda problem i vissa branscher
Särskilda kontrollproblem är förknippade med branscher som har
försäljning av varor eller tjänster gentemot allmänheten, där
betalning sker kontant och kunderna inte efterfrågar kvitto.
Huvudregeln i bokföringslagen (1999:1078) är att en verifikation
skall upprättas för varje affärshändelse (se 5 kap. 6 §). Om
det är svårt att upprätta verifikationer för de olika
affärshändelserna får vid kontant försäljning av varor och
tjänster inbetalningar under en dags försäljning dokumenteras
med en gemensam verifikation. Som exempel på när sådana
svårigheter kan föreligga nämns i lagens förarbeten att
företaget varje dag gör ett stort antal kontantaffärer som rör
mindre belopp och kundkretsen är anonym (se prop. 1998/99:130
s. 397). Bokföringslagen kräver att affärshändelser bokförs så
att de kan presenteras i registreringsordning och i systematisk
ordning. Detta skall ske på sådant sätt att det är möjligt att
kontrollera fullständigheten i bokföringsposterna och överblicka
verksamhetens förlopp, ställning och resultat (se 5 kap. 1 §).
Lagen kräver att kontanta in- och utbetalningar skall bokföras
senast påföljande arbetsdag. Om det finns särskilda skäl och det
är förenligt med god redovisningssed, får dock affärshändelser
bokföras senare än så (se 5 kap. 2 §). Det har kan hävdas att
traditionell bokföringskontroll i vissa fall har ett begränsat
värde i kontantbranscherna bl.a. för att möjligheten till en
effektiv efterhandskontroll kan vara mycket begränsad när
kassaregister inte används eller kanske används på ett sådant sätt
att kontrollremsan är av tvivelaktigt värde.
Krav på typgodkända kassaregister
En återkommande fråga i diskussionerna om hur intäktskontrollen
kan skärpas har varit om det finns anledning att införa ett krav
på typgodkända kassaregister och kvitto. Frågan togs upp t.ex. av
Branschsaneringsutredningen i dess huvudbetänkande Branschsanering
och andra metoder mot ekobrott (SOU 1997:111). Vid remissbehandlingen
fick förslagen ett positivt mottagande av de flesta remissinstanser,
såväl myndigheter som näringslivsorganisationer. Den kritik som
fanns rörde i huvudsak att skyldigheten borde avgränsas och att det
borde finnas en övergångstid samt att den av utredningen föreslagna
tidpunkten var olycklig med hänsyn till ett eventuellt införande av
euron. Regeringen ansåg vid behandlingen av
Branschsaneringsutredningens förslag i propositionen Förbud mot
juridiskt eller ekonomiskt biträde i vissa fall (prop. 2000/01:105)
att effekterna av utredningens förslag var alltför osäkra och att
några generella regler av det slag utredningen föreslagit inte
borde genomföras.
Även 1995 års skatteflyktskommitté kom in på frågan om
kassaregister med anledning av sitt utredningsuppdrag om den
tillfälliga handeln i betänkandet Punktskattekontroll av alkohol,
tobak och mineralolja, m.m. (SOU 1997:86) men ansåg att frågan
borde behandlas i ett större sammanhang.
Därefter har synpunkten att ett krav på kassaregister skall
införas framförts till regeringen i olika sammanhang, främst
från skatteförvaltningen och rättsvårdande myndigheter, men
även från branschorganisationer och arbetsmarknadsorganisationer.
I Riksskatteverkets promemoria Torg- och marknadshandel m.m.
(RSV Rapport 1999:14) anges t.ex. att avsaknad av kassaapparater
varit försvårande i kontrollarbetet och att en möjlighet till
avstämning mellan kassa och kontrollremsa skulle underlätta. Även
en projektgrupp inom Ekobrottsmyndigheten, SAMEB, har i en
skrivelse den 9 december 1998 betonat vikten av att
kassaregisterkrav införs. I en skrivelse den 5 januari 2002 har
SAMEB vidare framhållit behov av krav på typgodkända
kassaregister i restaurangbranschen. Riksskatteverket föreslår
något liknande i sin rapport 2002:3 Schablonbeskattning - en
principskiss, nämligen att intäktskontrollen förstärks genom
införande av plomberade och typgodkända kassaregister och
kvittokrav.
Åtgärder på alkoholpolitikens område
På alkoholpolitikens område har Operation krogsanering i en
skrivelse den 27 oktober 1999 till regeringen föreslagit att
ett krav på kassaregister införs i alkohollagen (1994:1734).
Alkoholutredningen föreslog i sitt slutbetänkande (SOU 2000:59)
att innehavare av serveringstillstånd skall vara skyldiga att
registrera all försäljning i ett kassaregister samt att erbjuda
kunden kvitto.
Riksdagen har därefter beslutat om ändringar i alkohollagen
innebärande att innehavare av serveringstillstånd skall vara
skyldiga att registrera all försäljning i ett kassaregister som
uppfyller vissa krav samt att erbjuda kunden kvitto (se prop.
2000/01:97, bet. 2000/01:SoU19, rskr. 2001/01:260, SFS 2001:414).
Ändringarna trädde i kraft den 1 juli 2003. Beträffande krav på
typgodkännande av kassaregister anförde regeringen bl.a. följande:
"Branschsaneringsutredningens intentioner om 'typgodkända'
kassaregister är vällovliga, se betänkandet Branschsanering och
andra metoder mot ekobrott (SOU 1997:111). Ett eventuellt
'typgodkännande' av kassaregister är emellertid
förenat med vissa tekniska svårigheter samt att vissa EG-rättsliga
procedurer måste iakttas.
Ett typgodkännande i Branschsaneringsutredningens mening
förutsätter att kassaregistren på något sätt plomberas så att
de inte går att manipulera efter godkännandet. Sådan plombering
sker av taxametrar enligt bestämmelserna i yrkestrafiklagen
(1998:490) och yrkestrafikförordningen (1998:779). Om Sverige
skulle vilja införa sådana regler måste dessutom beaktas
Europaparlamentets och rådets direktiv (EG) nr 98/34 av den
22 juni 1998 om informationsförfarande beträffande tekniska
standarder och föreskrifter. Direktivet innebär att tekniska
föreskrifter på det icke-harmoniserade området måste anmälas till
EG-kommissionen innan de kan träda i kraft.
Inget hindrar att Sverige - för det fall ytterligare krav på
kassaregister bedöms nödvändigt - lämnar in en sådan anmälan till
EG-kommissionen. I dagsläget anser regeringen emellertid att det
inte är lämpligt att gå längre än att i lagtexten uppställa kravet
att kassaregistret på ett tillförlitligt sätt skall utvisa alla
transaktioner som gjorts. Regeln bör kompletteras med ett
bemyndigande till Statens Folkhälsoinstitut att meddela
närmare föreskrifter om kassaregister."
Statens folkhälsoinstitut har utfärdat föreskrifter om
kassaregister (FHIFS 2003:2) för dem som har serveringstillstånd.
I föreskrifterna anges vilka krav som ställs på kassaregister.
Föreskrifterna innebär bl.a. att kassaregister för varje inslag
skall registrera vissa uppgifter och att uppgifterna inte skall
gå att ändra utan att detta registreras på kontrollremsan eller i
journalminnet. Statens folkhälsoinstitut kan ge dispens från
föreskrifterna. Särskilda föreskrifter om bevarande av
kassaregister finns dock inte. Eftersom föreskriften innefattar
rättsligt tvingande tekniska specifikationer, vilket är det
främsta kriteriet för om anmälningsplikt till kommissionen
föreligger, har Folkhälsoinstitutets föreskrifter anmälts till
kommissionen.
Behov av ytterligare åtgärder
Som framgått ovan finns det särskilda kontrollproblem förknippade
med de s.k. kontantbranscherna. Det är principiellt felaktigt att
låta lagstiftningen ha en sådan uppbyggnad att den enkelt kan
kringgås samtidigt som efterlevnaden är svår att kontrollera.
Enligt regeringens bedömning är det därför angeläget att överväga
ytterligare åtgärder för att minska utrymmet för fusk och öka risken
för upptäckt genom förbättrade kontrollmöjligheter inom
kontantbranscherna generellt. Det finns därvid inte anledning att
begränsa kassakravet till företag med serveringstillstånd utan
åtgärderna bör övervägas för hela kontantsektorn.
Även med beaktande av att ändringarna i alkohollagen nyligen har
genomförts anser således regeringen att det är väl motiverat att
nu utreda om inte liknande krav som finns på alkoholområdet bör
införas generellt vid kontanthandel samtidigt som de tekniska
kraven på apparaturen bör skärpas genom typgodkännande eller
liknande.
Även med en mycket bra teknisk lösning med höga säkerhetskrav går
det inte att helt eliminera risken för att alla transaktioner
inte redovisas i kontrollsystemet på avsett sätt. Det bör därför
utredas om kraven på de tekniska systemen bör kompletteras med
andra kontrollåtgärder samt vilka kontrollbefogenheter och
sanktioner som är nödvändiga för att säkerställa att de föreslagna
systemen uppfyller sina syften. Frågor som kan behöva övervägas
är om inte kundräkning, provköp, kvittokontroll och teknisk kontroll
av kassaregister bör kunna ske i ökad utsträckning utanför
revisionsinstitutet.
Skattebrottsenheternas verksamhet
Allmänt
Skattebrottsenheterna har varit verksamma sedan 1998. De tillkom
efter förslag av regeringen i propositionen Skattemyndigheternas
medverkan i brottsutredningar, m.m. (prop. 1997/98:10). Regeringens
förslag byggde på ett förslag från Ekobrottsberedningen
(Skattekriminal [Ds 1997:23]). Förslaget innebar en reform i två
steg. Det första steget motsvarar de uppgifter
skattebrottsenheterna huvudsakligen har i dag, dvs. att biträda
åklagaren vid förundersökningar i samband med utredning av
skattebrott. I ett andra steg föreslog Ekobrottsberedningen att
skattemyndigheterna skulle få befogenhet att själva besluta om
och leda förundersökningar samt att utfärda strafförelägganden.
Det andra steget skulle införas när skattemyndigheterna hade byggt
upp en kompetent och väl fungerande organisation med erfarenhet från
brottsutredningar. Regeringens förslag omfattade endast steg ett.
Tvångsmedel
I prop. 1997/98:10 behandlades även frågan om processuella
tvångsmedel. Regeringen ansåg att det i och för sig kunde finnas
skäl att ge skattebrottsenheterna vissa befogenheter i samband
med tvångsmedelsanvändning. Redan då biträdde skatterevisorer ofta
polisen vid husrannsakningar. Tvångsmedelsanvändning ansågs inte
heller i övrigt vara något okänt för skatteförvaltningen.
Skattemyndigheterna verkställde beslut om tvångsåtgärder enligt
lagen (1994:466) om särskilda tvångsåtgärder i
beskattningsförfarandet. Trots detta ansåg regeringen att
skattebrottsenheten inte borde få använda straffprocessuella
tvångsmedel. Det angavs dock att det kunde finnas skäl att på
nytt ta upp frågan i samband med en utvärdering av reformen. I de
fall där användandet av straffprocessuella tvångsåtgärder
aktualiserades i en skattebrottsutredning borde således dessa
åtgärder precis som tidigare verkställas av polisen eventuellt
med biträde av skattebrottsenheten.
Beskattningsdatabasen
Sekretess gäller för beskattningsverksamheten och för förande
och uttag ur beskattningsdatabasen enligt sekretesslagen
(1980:100). Sekretessen gäller inte bara mot enskilda utan också
gentemot andra myndigheter samt mellan olika verksamhetsgrenar
inom samma myndighet när de är att betrakta som självständiga
i förhållande till varandra. Sekretessen får brytas i de fall som
anges i sekretesslagen eller i lag eller förordning som
sekretesslagen hänvisar till. Det innebär t.ex. att sekretess
inte hindrar att uppgift som rör misstanke om brott lämnas till
åklagarmyndighet, polismyndighet eller annan myndighet som har
att ingripa mot brottet om fängelse är föreskrivet för brottet
och detta kan antas leda till annan påföljd än böter. Vidare
hindrar inte sekretess att uppgift lämnas till myndighet om det
är uppenbart att intresset av att uppgiften lämnas har företräde
framför det intresse sekretessen skall skydda. Bestämmelserna om
sekretess innebär att uppgifterna i beskattningsdatabasen
normalt inte är tillgängliga för skattebrottsenheterna.
Skattebrottsenheterna kan dock när det finns misstanke om brott
begära att få uppgifter utlämnade.
Grundläggande bestämmelser om behandling av personuppgifter finns
i Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG av den 24
oktober 1995 om skydd för enskilda personer med avseende på
behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana
uppgifter, dataskyddsdirektivet/n1/. Direktivet är inte tillämpligt
på sådan behandling av personuppgifter som faller utanför
gemenskapsrätten. Direktivet har implementerats genom
personuppgiftslagen (1998:204). Denna lag är generellt tillämplig
på behandling av personuppgifter och gäller således även vid
behandling av personuppgifter inom Skatteverket, i den mån det
inte finns avvikande bestämmelser i lag eller förordning. Sådana
bestämmelser finns bl.a. i lagen (2001:181) om behandling av
uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet.
//n1// (EGTL nr L 281, 23/11/1995, s. 31-50, CELEX
nr 1995L0046)//
Frågan om i vilken omfattning skattebrottsenheterna skall få
tillgång till uppgifterna i skatteregistret har varit föremål
för regeringens bedömning vid ett antal tillfällen. Frågan
behandlades bl.a. i propositionen Behandling av personuppgifter
i skattemyndigheternas brottsutredande verksamhet, m.m. (prop.
1998/99:34) Regeringen resonerade utifrån att den direkta
tillgången till skatteregistren är förbehållen de ändamål för
vilka skatteregistren förs och att öppna dem för brottsbekämpande
ändamål skulle innebära att registren skulle användas på ett delvis
annorlunda sätt än hittills. Vidare anförde regeringen att
informationsflödet inom beskattningsverksamheten är förhållandevis
fritt men terminalåtkomsten har begränsats så att uppgifterna
endast får finnas tillgängliga på terminal i den mån behovet att
snabbt och enkelt få tillgång till uppgifter väger tyngre än den
risk från integritetssynpunkt som terminalåtkomst medför. Med risk
avsågs risken för att hemliga beskattningsuppgifter blir
tillgängliga för andra än de som behöver uppgifterna för
beskattningsverksamheten. Regeringen ansåg att direkt åtkomst till
uppgifterna inte skulle medges men att det kunde finnas anledning
att återkomma till frågan när erfarenhet vunnits av
skattebrottsenheternas verksamhet.
Genom lagstiftning som trädde i kraft den 1 oktober 2001
upphörde skatteregisterlagen (1980:343) att gälla. I stället
infördes lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i
Skatteverkets beskattningsverksamhet (prop. 2000/01:33). Genom
den lagen regleras verkets behandling av uppgifter i en
beskattningsdatabas, vari bl.a. ingår de uppgifter som tidigare
fanns i skatteregistret. I samband med den nya
författningsregleringen av uppgiftsbehandling togs
skattebrottsenheternas behov av direktåtkomst till
beskattningsuppgifter upp på nytt (prop. 2000/01:33). Enligt
regeringens mening hade det inte framkommit några skäl som
motiverade att skattebrottsenheterna då skulle få åtkomst till
beskattningsdatabasen.
Riksskatteverkets utvärdering
Riksskatteverket har på uppdrag av regeringen gjort en
utvärdering av skattebrottsenheternas verksamhet (RSV Rapport
2001:7 En ny kraft i ekobrottsbekämpningen En utvärdering av
skattebrottsenheterna). I rapporten görs bedömningen att
tillskapandet av skattebrottsenheterna har effektiviserat
ekobrottsbekämpningen. Vidare görs bedömningen att verksamheten
bedrivs under rättssäkra former och med iakttagande av gällande
sekretessregler. I rapporten föreslås att skattebrottsenheterna
skall få använda vissa tvångsmedel, t.ex. verkställa åklagarens
eller rättens beslut om beslag och husrannsakan enligt
rättegångsbalken, som kan genomföras utan att våld används mot
person. Vidare föreslås att skattemyndigheternas brottsanmälningar
till en åklagare skall vara tillgängliga för skattebrottsenheterna
liksom att det vid brottsmisstanke skall vara möjligt för
skattemyndigheterna att utan hinder av sekretess diskutera
fallet med skattebrottsenheterna för att ta ställning till om en
brottsanmälan skall göras eller inte. Det föreslås också att
skattebrottsenheterna bör få terminalåtkomst till åtminstone de
offentliga uppgifterna i beskattningsdatabaserna. Vidare föreslås
att skattebrottsenheternas verksamhetsområde utvidgas till att
omfatta överträdelse av näringsförbud. Riksskatteverket har i
ett missiv till rapporten påpekat att vid en översyn av
lagstiftningen rörande skattebrottsenheterna så måste dessa ges
full tillgång till skatteregistret.
Riksdagens revisorers granskning
Riksdagens revisorer har granskat statens insatser mot ekonomisk
brottslighet med tyngdpunkt på samverkan mellan de myndigheter
som har i uppdrag att bekämpa den ekonomiska brottsligheten. I
rapporten Myndighetssamverkan mot ekonomisk brottslighet
(2001/02:3) nämner skattechefer och skattebrottsutredare två
hinder för en effektiv handläggning av skattebrott inom
skattebrottsenheterna. Det ena är tillgången till det centrala
skatteregistret. Utredarna vill genom att ha direkt tillgång till
registret själva kunna ta fram uppgifter om den eller de
personer som ingår i en förundersökning. Det andra hindret för
effektiv handläggning som framkommit är att utredarna inte har
rätt att använda tvångsmedel. Utredarna är framför allt kritiska
till att de inte kan ta handlingar i beslag, men en diskussion
förs också om möjligheterna att göra husrannsakan. Av revisorernas
slutsatser framgår bland annat att de anser att
skattebrottsenheternas arbete förefaller fungera väl men att de
hinder för effektivitet som föreligger bör åtgärdas så långt det
är möjligt. Vid en avvägning mellan effektivitet och
rättssäkerhet bör upprätthållandet av rättssäkerheten vara
avgörande. Revisorerna förutsätter att reglerna om bl.a.
beslag kommer att ses över för att om möjligt bättre passa
skattebrottsenheternas arbete. Vidare bör skattebrottsutredarna
inte få direkt tillgång till det centrala skatteregistret på
grund av problematiken om användningen av de uppgifter som lämnats
av den skattskyldige i avsikt att fastställa skatt. Det är dock
av största vikt att åstadkomma en lösning där utredarnas tillgång
till de uppgifter som finns i registret och som är relevanta
för förundersökningen förbättras, t.ex. bör rutiner utarbetas för
en snabbare överföring av information från registret till
utredarna.
Regeringsuppdrag
Regeringen gav i regleringsbreven för 2003 Riksåklagaren,
Ekobrottsmyndigheten, Rikspolisstyrelsen och Riksskatteverket i
uppdrag att gemensamt undersöka hur samarbetet i
ekobrottsutredningar fungerar mellan skattebrottsenheterna och
Ekobrottsmyndigheten respektive mellan skattebrottsenheterna och
polis- och åklagarorganisationerna. Uppdraget innefattade även
bland annat att beskriva och analysera vilka hinder som finns på
området. Uppdraget redovisades i en rapport i juni 2003. I
rapporten behandlas förutsättningarna för samverkan mellan
myndigheterna. Skattebrottsenheternas befogenheter behandlas
särskilt. Det framförs bland annat att det är en felaktig tolkning
av gällande rätt att skattebrottsutredarna inte kan ta emot en
handling från en misstänkt under ett förhör eftersom detta
skulle kunna innebära ett beslag. Vidare redogörs närmare
för vissa tvångsmedel i de fall det finns förslag eller önskemål
om att skattebrottsenheterna skall kunna använda sig av sådana.
Det gäller beslag, husrannsakan och s.k. anhållningsförhör.
Myndigheterna har dock inte kunnat enas om en gemensam syn på
skattebrottsutredarnas rätt att få verkställa tvångsmedel
och möjligheterna att hålla anhållningsförhör.
Behovet av en utredning
Skattebrottsenheterna har varit verksamma under fem år. Enheterna
synes fungera väl liksom samarbetet med de andra brottsbekämpande
myndigheterna. Det har dock framkommit önskemål om och synpunkter
på åtgärder för att förbättra och effektivisera verksamheten.
Detta framgår av de ovan redovisade rapporterna. Flera av de
frågor som är aktuella har regeringen redan tidigare aviserat att
det kan finnas skäl att återkomma till. Det finns därför anledning
att nu närmare utreda behov av åtgärder som kan vidtas för att
ytterligare utveckla och effektivisera verksamheten.
Uppdraget
Kontroll av omsättning i kontantbranscherna
Utredaren skall undersöka om det är möjligt att införa ett krav
att kontantbranscherna skall hålla tekniska system som möjliggör
en tillförlitlig efterhandskontroll av omsättningen inom
branscherna samt att lämna förslag på utformningen av sådana
system. I uppdraget ingår såväl att lämna förslag till
nödvändiga lagändringar som att utreda organisationsfrågor samt
att föreslå tekniska krav som skall ställas på de tekniska systemen.
De förslag som hittills nämnts för att stärka intäktskontrollen
för kontantbranscherna har rört typgodkända kassaregister.
Kassaregistren är ofta sammankopplade med andra tekniska
applikationer såsom skrivare och kortläsare. Ansatsen bör därför
kunna breddas till att över huvud taget avse tekniska system
som möjliggör en tillförlitlig efterhandskontroll av omsättningen
eftersom det inte är helt givet att endast ett typgodkännande av
kassaregistret i sig skulle kunna medföra önskad
kontrolleffektivitet.
En allmän utgångspunkt bör vara att kraven på de tekniska systemen
skall kunna gälla generellt för kontantbranscherna. För
taxibranschen finns redan i dag föreskrifter om taxametrar och
hur dessa skall vara utformade. Detta område är därför undantaget
från utredningsuppdraget.
I utredningsuppdraget ligger att göra en bedömning av om det finns
behov av avgränsningar och ett eventuellt dispensförfarande. En
särskild fråga är hur de föreslagna reglerna skall förhålla sig
till alkohollagens krav på kassaregister. I denna del skall
utredaren samråda med Statens Folkhälsoinstitut.
Utredaren bör lämna en kravspecifikation på den tekniska utrustning
som behövs för att syftet med reformen skall uppnås. Specifikationen
bör hålla en sådan grad av exakthet att den kan utgöra grund för
tillverkning av apparaturen eller för ytterligare föreskrifter men
samtidigt, om detta är möjligt, vara så flexibel att den möjliggör
användning av såväl äldre som framför allt nuvarande och framtida
tekniska lösningar. Givetvis kan dock teknikutvecklingen tänkas
medföra att specifikationen kan komma att behöva kompletteras
framgent. Anslutande frågor är om utrustningen skall vara
certifierad och plomberad samt vem som skall utföra kontrollen av
att utrustningen uppfyller angivna krav.
Det är önskvärt att utredaren inhämtar information om motsvarande
regleringar i andra länder samt förekomsten av internationella
standarder.
I utredningsuppdraget ingår att överväga och lämna förslag till
hur kontrollen av insamlade data skall gå till och vem som skall
utföra kontrollen.
Det bör också övervägas om eventuella krav på tekniska system
bör kompletteras med ytterligare kontrollåtgärder samt vilka
kontrollbefogenheter som är nödvändiga för att säkerställa att
de föreslagna systemen uppfyller sina syften.
Den föreslagna ordningen bör präglas av enkelhet, smidighet och
rättssäkerhet. Även proportionalitetsaspekter samt intresset av
att hålla nere kostnader och administrativa bördor för de berörda
företagen skall beaktas. En analys bör därvid göras av hur
kontrollåtgärderna lämpligen bör förhålla sig till
revisionsinstitutet och den uppdelning som görs mellan åtgärder
som bygger på frivillighet och tvångsåtgärder enligt lagen om
särskilda tvångsåtgärder i beskattningsförfarandet.
Redovisningen bör innefatta förslag till lämpliga administrativa
sanktioner. Övervägandena skall inte utmynna i förslag till nya
straffbestämmelser, men bör innefatta en analys av hur förslagen
förhåller sig till befintlig straffrättslig reglering. Där det
är lämpligt bör en lösning väljas med administrativa sanktioner
som kan beslutas av den myndighet som utför kontrollen.
Skattebrottsenheternas verksamhet
Utredaren skall också undersöka hur skattebrottsenheternas
verksamhet kan effektiviseras. I detta ligger att kartlägga
och analysera skattebrottsenheternas behov av att använda
processuella tvångsmedel. Om det finns anledning att vidta
åtgärder skall utredaren lämna förslag till sådana. Inriktningen
bör vara att eventuella tvångsmedel skall kunna hanteras av den
personal som finns hos skattebrottsenheterna i dag, och förslagen
skall inte syfta till att skattebrottsenheterna skall bygga upp
en polisiär kompetens i fråga om tvångsmedel. Eventuella
processuella tvångsmedel bör i stället begränsas till åtgärder som
typiskt sett kan verkställas obehindrat, och t.ex. bör all
användning av våld mot person uteslutas.
Utredaren skall vidare kartlägga och analysera
skattebrottsenheternas möjligheter till och behov av tillgång
till uppgifter i beskattningsdatabasen och jämföra dessa
möjligheter och behov med övriga brottsbekämpande myndigheters
möjligheter och behov av tillgång till sekretessbelagda uppgifter
från administrativ verksamhet. Behovet skall sättas i relation
till vikten av ett starkt integritetsskydd. Om utredaren finner
att uppgifterna i databasen bör få användas i enheternas
verksamhet i större omfattning än för närvarande skall
förslag till lagändringar lämnas. Utredaren skall i det
sammanhanget även analysera hur förslagen påverkar förhållandet
mellan skattebrottsenheternas verksamhet och Skatteverkets övriga
verksamhet.
Av hänsyn till kraven på skydd för enskildas integritet och
rättssäkerhet skall utredaren sätta skattebrottsenheternas behov
av uppgifter i relation till dels dataskyddsdirektivet (t.ex.
ändamålsbestämmelser), dels Europeiska konventionen om skydd
för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.
(t.ex. det s.k. självinkrimineringsförbudet).
I samband med en genomgång av verksamheten skall också
verksamhetsområdet prövas. Skattebrottsenheternas erfarenheter
visar att det kan finnas anledning att komplettera den katalog
av brott som enheternas verksamhet omfattar. Behovet av en
utvidgning av verksamhetsområdet skall analyseras. Om utredaren
kommer fram till att lagändringar är nödvändiga skall sådana
föreslås.
Om det under utredningens gång framkommer andra behov av åtgärder
för att förbättra och effektivisera verksamheten får sådana
ändringar också föreslås om detta kan ske utan inskränkningar
eller någon olägenhet för annan myndighet.
Konsekvenser av förslagen
De förslag som lämnas av utredningen skall innefatta lagförslag
och även, innehålla en analys av vad det föreslagen kan beräknas
kosta samt förslag till finansiering. Konsekvenserna för
Skatteverket, små och medelstora företag och för rättsväsendet
skall belysas. Utredaren skall, vad gäller redovisning av
förslagets konsekvenser för små företag, samråda med
Näringslivets regelnämnd. I uppdraget ingår slutligen att bedöma
om nyttan med åtgärderna kan förväntas överstiga kostnaderna för
desamma.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast vid utgången av februari 2005.
(Finansdepartementet)