Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa frågor på det uppdragsarkeologiska området, Dir. 2004:22
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2004-02-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 februari 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över vissa frågor på det
uppdragsarkeologiska området. Utredaren skall göra en
sammanfattande analys av verksamheten och tillämpningen av
aktuella bestämmelser på området. Bland annat skall beaktas
vilken kompetens som myndigheterna behöver inför beslut om
arkeologiska undersökningar samt frågor om staten som beställare
av uppdragsarkeologi och formerna för beställningarna. I uppdraget
ingår även att analysera förutsättningarna för samarbete och
utbyte med forskarsamhället samt hur uppdragsarkeologins
resultatredovisning och kunskapsförmedling tas till vara.
Vidare skall kartläggas hur de samlade kostnaderna för
uppdragsarkeologiska undersökningar har utvecklats liksom hur
exploatörernas utökade kostnadsansvar för fyndhantering och
konservering har utfallit. Utredaren skall även analysera
förutsättningarna för den verksamhet som bedrivs av
Riksantikvarieämbetets avdelning för arkeologiska undersökningar
(UV) och lämna förslag om framtida organisation. Utgångspunkten
är att UV skall skiljas från Riksantikvarieämbetet och att
verksamheten även fortsättningsvis skall bedrivas i statlig regi.
Utredaren skall dessutom överväga om ett system med auktorisation
av arkeologer bör införas.
Bakgrund
Bestämmelser om skydd för fasta fornlämningar finns i första hand
i 2 kap. lagen (1988:950) om kulturminnen m.m., som trädde i kraft
den 1 januari 1989. Den 1 juli 1997 ändrades vissa av dessa
bestämmelser (prop. 1996/97:99). Ändringarna innebar bl.a. att
det klargjordes att lagen (1992:1528) om offentlig upphandling
inte är tillämplig inför beslut om arkeologiska undersökningar.
Genom åren har flera motioner till riksdagen behandlat frågor
som rör fasta fornlämningar. De har bl.a. gällt frågan om
upphandling av och kostnaderna för arkeologiska undersökningar.
Riksdagens revisorer har i en rapport tagit upp vissa frågor på
det uppdragsarkeologiska området, Arkeologi på uppdrag
(Rapport 2002/03:3). I rapporten behandlas bl.a. organisationen
av den uppdragsarkeologiska verksamheten och konkurrensvillkoren
för den, länsstyrelsernas val av undersökare samt
Riksantikvarieämbetets verksamhet på området. Efter
remissbehandling av rapporten har Riksdagens revisorer överlämnat
förslag till riksdagen (2002/2003:RR 11 Arkeologi på uppdrag).
Med anledning av rapporten föreslog kulturutskottet ett
tillkännagivande enligt vilket en utredning bör göras om den
uppdragsarkeologiska verksamheten (bet. 2003/04:KrU2). Riksdagen
har beslutat i enlighet med utskottets förslag (rskr. 2003/04:2).
Den uppdragsarkeologiska verksamheten
Lagstiftningen
Enligt 2 kap. lagen (1988:950) om kulturminnen m.m. (KML) skall
den som vill rubba, ändra eller ta bort en fast fornlämning ha '
tillstånd av länsstyrelsen. Tillstånd får lämnas bara om
fornlämningen medför hinder eller olägenhet som inte står i
rimligt förhållande till dess betydelse. Länsstyrelsen skall
göra en avvägning mellan intresset av att bevara fornlämningen
och intresset av att utföra ingreppet. Om länsstyrelsen beslutar
att ingrepp får göras kan den ställa krav på att det sker en
särskild undersökning för att dokumentera fornlämningen och ta
till vara fornfynd eller att särskilda åtgärder vidtas för att
bevara fornlämningen.
Förutom särskild undersökning kan länsstyrelsen besluta om
särskild utredning och arkeologisk förundersökning. Särskild
utredning kan länsstyrelsen besluta om för att ta reda på om
fasta fornlämningar berörs av en exploatering av ett större
markområde. Arkeologisk förundersökning får beslutas för att få
ett bättre underlag för beslut om huruvida en fornlämning skall
få tas bort eller för att bedöma behovet av en särskild
undersökning. Det är frågor som rör dessa tre former av
arkeologiska undersökningar och tillhörande åtgärder som i det
följande avses med begreppet uppdragsarkeologi. Enligt huvudregeln
svarar exploatören, dvs. den som önskar utföra ett arbetsföretag
som berör en fast fornlämning, för de kostnader som en
arkeologisk undersökning innebär. Från och med den 1 juli 1997
omfattar exploatörernas kostnadsansvar även nykonservering
och fyndhantering (prop. 1996/97:99).
Länsstyrelsens uppgifter
I samband med ett beslut om en arkeologisk undersökning skall
länsstyrelsen besluta vem som skall utföra undersökningen.
Länsstyrelsen måste härvid ta ställning till omfattning av och
ambitionsnivå för undersökningen och mot den bakgrunden
formulera de krav som skall ställas på den undersökande
institutionen. Länsstyrelsen skall inför beslutet beakta att
undersökningen skall vara av vetenskapligt god kvalitet och
genomföras till en kostnad som inte är högre än vad som är
motiverat med hänsyn till omständigheterna. Av betydelse
i sammanhanget är även möjligheten att ta vara på den kunskap
och erfarenhet som utvinns genom undersökningen och att
resultaten kan användas av myndigheter, forskningen och
allmänheten. Sedan den 1 juli 1997 framgår som tidigare har
nämnts av KML att lagen (1992:1528) om offentlig upphandling
(LOU) inte är tillämplig inför beslut om vem som skall utföra
en undersökning. Detta hindrar dock inte att ett förfarande
liknande det som gäller enligt LOU i vissa fall kan tillämpas
inför ett sådant beslut (prop. 1996/97:99).
Utöver handläggning av ärenden om bl.a. ingrepp i fasta
fornlämningar och arkeologiska undersökningar skall
länsstyrelserna utöva tillsyn över och följa uppdragsverksamheten
i respektive län.
När det gäller att bl.a. ta till vara och förmedla kunskap och
erfarenhet från arkeologiska undersökningar spelar Statens
historiska museer och de regionala museerna en viktig roll.
Riksantikvarieämbetets uppgifter
Riksantikvarieämbetet (RAÄ) har överinseende över kulturmiljövården
i landet och därmed ett övergripande ansvar för tillsyn över och
uppföljning av den uppdragsarkeologiska verksamheten. Under 1998
meddelade RAÄ verkställighetsföreskrifter och allmänna råd för
länsstyrelsernas tillämpning av bestämmelserna på det
uppdragsarkeologiska området. I dessa behandlas bl.a.
frågan om förfarandet inför val av undersökare.
En stor del av de arkeologiska undersökningarna i landet
genomförs av RAÄ:s avdelning för arkeologiska undersökningar
(UV). Förutom UV samt vissa länsmuseer och kommunala museer,
finns det ytterligare ett antal institutioner och företag
som utför undersökningar på det uppdragsarkeologiska området.
Uppdraget
Utgångspunkter
Det är av grundläggande betydelse att arkeologiska undersökningar
genomförs på ett sakkunnigt sätt och att redovisningen av
undersökningarna håller en hög vetenskaplig kvalitet. Det är
också angeläget att undersökningarna genomförs så kostnadseffektivt
som möjligt. Av stor vikt är därför att det sker en
kontinuerlig kvalitetssäkring och utveckling av verksamheten på
det uppdragsarkeologiska området. Därför krävs det att berörda
myndigheter fortlöpande följer och utvärderar verksamheten och
tillämpningen av gällande bestämmelser.
Övergripande frågor
Utredaren skall, med utgångspunkt i bl.a. den uppföljning som
görs av RAÄ och länsstyrelserna, göra en sammanfattande analys
av verksamheten på det uppdragsarkeologiska området och hur den
bidrar till att de kulturpolitiska målen (prop. 1996/97:3) och
målen för arbetet för kulturmiljön (prop. 1998/99:114) kan uppnås
samt av tillämpningen av aktuella bestämmelser. I sammanhanget
skall uppmärksammas RAÄ:s och länsstyrelsernas uppgifter på
området. Vidare skall beaktas vilken kompetens som myndigheterna
behöver inför bl.a. beslut om arkeologiska undersökningar samt
frågor om staten som beställare av uppdragsarkeologi och formerna
för beställningarna. I uppdraget skall även ingå att analysera
förutsättningarna för samarbete och utbyte med forskarsamhället
samt hur uppdragsarkeologins resultatredovisning och
kunskapsförmedling tas till vara. Utredaren skall också kartlägga
hur de samlade kostnaderna för uppdragsarkeologiska undersökningar
har utvecklats liksom hur exploatörernas utökade kostnadsansvar
för fyndhantering och konservering har utfallit.
Avdelningen för arkeologiska undersökningar (UV)
Som tidigare har nämnts har RAÄ ett övergripande överinseende på
det uppdragsarkeologiska området. I detta ligger bl.a. uppföljning,
tillsyn och normgivning samt rådgivning och information. Samtidigt
är RAÄ genom UV den största uppdragstagaren på området. Mot
bakgrund av de gränsdragningsproblem mellan myndighetsutövning och
uppdragsverksamhet samt de otydligheter i roll- och
ansvarsfördelning, inte minst i förhållande till bl.a. andra
aktörer, som detta innebär skall utredaren analysera
förutsättningarna för den verksamhet som bedrivs av UV. Utredaren
skall lämna förslag om den framtida organisationen av
verksamheten. Utgångspunkten är att UV skall skiljas från RAÄ
och att verksamheten även fortsättningsvis skall bedrivas i
statlig regi. Någon ny myndighet skall dock inte inrättas. I
sammanhanget skall beaktas de konsekvenser som de stora
variationerna i uppdragsvolym innebär för den avgiftsfinansierade
uppdragsarkeologin samt konkurrenssituationen på området.
Auktorisation av arkeologer
Länsstyrelsen skall inför varje beslut om vem som skall utföra
en viss undersökning beakta att den som genomför undersökningen
måste ha tillräcklig kompetens. Utredaren skall överväga om ett
system med auktorisation av arkeologer kan bidra till ökad
tydlighet i fråga om grundläggande krav på kompetens och till
att skapa förutsättningar för att arkeologiska undersökningar
genomförs med hög vetenskaplig kvalitet. Utredaren kan också
överväga annan lämplig ordning för att säkerställa
tillfredsställande kompetens, bl.a. inför länsstyrelsens beslut
om arkeologiska undersökningar.
Arbetsformer och redovisning
Utredaren skall lämna de förslag som övervägandena ger upphov
till. Utredaren skall redovisa ekonomiska konsekvenser av
förslagen och lämna förslag till finansiering.
Utredaren skall samråda med bl.a. RAÄ, Statens historiska museer,
länsstyrelserna och andra berörda myndigheter, institutioner och
aktörer. Samråd skall vidare ske med Tillsynsutredningen
(Ju 2000:06).
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 30 april 2005.
(Kulturdepartementet)