Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av regelverket för arbetskraftsinvandring, Dir. 2004:21
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-02-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 februari 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall se över det regelverk som styr
möjligheterna till arbetskraftsinvandring med syfte att ta fram
ett regelverk som medger vidgad arbetskraftsinvandring från
länder utanför EU/EES. Kommittén skall i sammanhanget också utreda
behovet av arbetskraftsinvandring, bedöma de konsekvenser som
ytterligare sådan invandring kan få på arbetsmarknaden och i
övrigt samt, med utgångspunkt i denna bedömning, föreslå eventuella
åtgärder.
Kommittén skall beakta pågående arbete inom EU av relevans för
uppdraget liksom konsekvenserna för den svenska arbetsmarknaden
av EU:s utvidgning. Kommittén skall vidare studera aktuellt
reformarbete rörande arbetskraftsinvandring i ett antal andra
länder. Kommittén skall också överväga behovet av åtgärder för
att göra det attraktivt för arbetstagare från länder i och utanför
EU/EES att söka sig till bristyrken i Sverige samt eventuellt
föreslå sådana åtgärder.
Sambandet mellan regelverket för arbetskraftsinvandring och
regelverket för asyloch skyddsbehövande i övrigt skall studeras
med utgångspunkten att asylrätten inte skall urholkas.
Förslag till förändringar av regelverket skall utgå från de behov
av arbetskraft som finns på arbetsmarknaden och syfta till ökad
flexibilitet, förenklad administration och långsiktig hållbarhet.
En grundläggande utgångspunkt för utredningsarbetet skall vara
att löner, försäkringsskydd och övriga anställningsvillkor för
personer som invandrar för att arbeta skall vara i nivå med dem
som gäller för arbetstagare som redan finns i landet.
Kommittén skall lämna förslag till de författningsändringar som
bedöms nödvändiga.
En referensgrupp med representanter för arbetsmarknadens parter
skall knytas till kommittén. Kommittén skall redovisa sitt uppdrag
i ett delbetänkande senast den 1 mars 2005 och i ett slutbetänkande
senast den 1 mars 2006.
Gällande regelverk
Utlänningslagen (1989:529)
Enligt 2 kap. 4 § första stycket utlänningslagen (1989:529, UtlL)
får uppehållstillstånd ges till en utlänning som har fått
arbetstillstånd eller som har sin försörjning ordnad på något
annat sätt. När det gäller arbetstillstånd anges i 1 kap. 5 § UtlL
att en utlänning skall ha tillstånd för att arbeta i Sverige på
grund av anställning här eller utomlands, om inte utlänningen har
permanent uppehållstillstånd eller är medborgare i något av de
övriga nordiska länderna. Regeringen har rätt att föreskriva andra
undantag från kravet på arbetstillstånd. I 2 kap. 6 § UtlL anges
att arbetstillstånd skall ges för viss tid och att det får avse ett
visst slag eller vissa slag av arbete och förenas med de övriga
villkor som behövs. Ett arbetstillstånd skall, liksom
uppehållstillstånd, som huvudregel ha utverkats före inresan.
Regeringen får meddela ytterligare föreskrifter i angivna
hänseenden. Beslut om arbetstillstånd meddelas enligt 2 kap. 7 §
UtlL av Migrationsverket.
Utlänningsförordningen (1989:547)
I 4 kap. utlänningsförordningen (1989:547, UtlF) finns ytterligare
bestämmelser om arbetstillstånd. I 4 kap. 1-3 §§ UtlF anges en rad
undantag från kravet på arbetstillstånd. Det viktigaste av dessa
är att alla utlänningar som omfattas av EES-avtalet är undantagna
från kravet på arbetstillstånd. I 4 kap. 6 § UtlF anges att
Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) skall besluta om riktlinjer för
bedömningen av ärenden om arbetstillstånd. Innan sådana riktlinjer
utfärdas eller ändras skall sammanslutningar av arbetsgivare och
arbetstagare få tillfälle att yttra sig. Innan Migrationsverket
bifaller en ansökan om arbetstillstånd skall verket samråda med
länsarbetsnämnden. Kravet på samråd skall anses vara uppfyllt om
Migrationsverket följer AMS riktlinjer. Migrationsverket får även,
enligt 6 kap. 8 § UtlF, utan samråd med länsarbetsnämnden meddela
arbetstillstånd om det finns särskilda skäl med hänsyn till längden
av den tid utlänningen har vistats här, hans personliga
förhållanden och omständigheterna i övrigt.
Utlänningslagstiftningens förarbeten
De närmare förutsättningarna för arbetstillstånd anges inte direkt
i utlänningslagen. Riktlinjer som tillämpas bygger på uttalanden
i olika - av riksdagen bifallna - propositioner. I regeringens
proposition Om invandrings- och flyktingpolitiken
(prop. 1983/84:144, s. 62), sägs bl.a. att det saknas anledning
att räkna med något egentligt behov för Sveriges del av
arbetskraftsinvandring under överskådlig tid. Det bör i stället
ankomma på Arbetsmarknadsverket att genom arbetsmarknadspolitiska
åtgärder och på annat sätt verka för att i Sverige bosatta
arbetssökande kommer i fråga för lediga anställningar. Även om
arbetskraftsinvandring i normalfallet inte bör tillåtas bör dock,
enligt propositionen, undantag kunna ske främst beträffande
nyckelfunktioner inom industrin och näringslivet i övrigt samt
inom vissa andra samhällsområden. Det kan vara fråga om personer
som behövs för kvalificerad forskning, produktutveckling eller
introduktion av ny teknologi.
Vidare sägs i propositionen att också andra undantag under
särskilda förhållanden bör vara möjliga, inte minst i fall då
arbetstagare med den utbildning och erfarenhet som behövs i ett
visst fall inte finns att tillgå i Sverige. Slutligen anges att
det även fortsättningsvis får ankomma på AMS att i samråd med
arbetsmarknadens parter genom praxis klarlägga i vilka fall
undantag bör kunna ske. De nu återgivna förarbetsuttalandena tar
sikte på fall där arbetskraftsinvandring bör medges och permanenta
uppehållstillstånd beviljas.
När det gäller tidsbegränsade anställningar anförs i nämnda
proposition, också s. 62, att tillstånd regelmässigt bör ges i
fråga om sådana anställningar som ingår som ett led i ett
internationellt utbyte. Tillståndet bör då begränsas till att
avse anställning inom ett visst yrke hos en viss arbetsgivare. De
tidsbegränsade anställningar som det har varit fråga om i praxis
har främst gällt gästforskare, anställda på chefsposter inom
internationella företag samt artister och professionella
idrottsmän och tränare.
Närmare om möjligheterna till tidsbegränsade arbetstillstånd
Av AMS riktlinjer framgår bl.a. att tidsbegränsade arbetstillstånd
också kan ges i viss utsträckning för täckande av tillfällig
arbetskraftsbrist på arbetsmarknaden. För denna typ av
arbetstillstånd skall en arbetsmarknadsprövning göras. Prövningen
innebär bl.a. att det undersöks om arbetskraftsbehovet kan
tillgodoses inom landet eller med arbetssökande inom EU/EES
innan det kan komma i fråga att bevilja ett arbetstillstånd av
detta slag. Tillståndsprövningen skall utgå från en långsiktig
bedömning av arbetsmarknadsläget och hänsyn skall tas till
möjligheten att med hjälp av arbetsmarknadspolitiska åtgärder
underlätta rekrytering av inhemsk arbetskraft. Arbetstillstånd
för täckande av tillfällig arbetsbrist kan ges för maximalt 18
månader. Denna möjlighet har på senare år utnyttjats bl.a. när
det gäller läkare och annan vårdpersonal från Östeuropa. AMS har
också i ett flertal sådana fall givit dispenser som inneburit att
tiden för vilken arbetskraftstillstånd givits utsträckts till
36 månader.
Av AMS riktlinjer framgår också att arbetstillstånd för
internationellt utbyte ges för sammanlagt högst 48 månader.
Med stöd av 4 kap 5 § UtlF (1989:547) har vidare Migrationsverket
bemyndigat länsarbetsnämnderna att handlägga ärenden om
säsongsarbetstillstånd och föreskrivit att arbetstillstånd för
säsongsarbetare kan ges under tiden 1 april-1 november
(MIGRFS 2001:2). Tillståndet ges för en tid av tre månader för
en viss bransch under nämnd tid. Tillståndstiden räknas från
inresan till Sverige. Antalet tillstånd kan begränsas och kvoter
anges av respektive länsarbetsnämnd varje år.
Reformbehovet
En samlad politik för ett långsiktigt hållbart arbetskraftsutbud
Utbudet av arbetskraft behöver långsiktigt öka om det skall vara
möjligt att undvika arbetskraftsbrist och flaskhalsar, säkra en
hållbar ekonomisk tillväxt och finansiera framtidens välfärd. Detta
gäller inte minst mot bakgrund av de stora demografiska
förändringar och de omfattande pensionsavgångar som kommer
att följa efter år 2010. Grunden för en framgångsrik politik i
detta avseende läggs under de närmaste åren. Detta har bl.a.
tydliggjorts i departementspromemorian Arbetskraftsutbudet och
välfärden - aktuell politik och framtida utmaningar (Ds 2002:30)
som utarbetats av en arbetsgrupp inom Regeringskansliet.
Långtidsutredningen 1999/2000 har i sitt huvudbetänkande
(SOU 2000:7) utifrån ett vidare perspektiv belyst behovet av att
snarast vidta åtgärder för att säkerställa en hög välfärdsnivå
när åldersstrukturen i framtiden innebär att allt färre i
arbetsför ålder skall försörja allt fler.
Regeringen har tidigare satt som övergripande mål att andelen
reguljärt sysselsatta i befolkningen i åldern 20-64 år skall
öka till 80 procent 2004. Målet därefter är full sysselsättning.
Mot denna bakgrund har ett intensivt reformarbete inletts för
att öka sysselsättningen och säkra arbetskraftsutbudet.
Samtidigt är det inte säkert att åtgärder för att ta till vara
hela den potentiella arbetskraft som finns i landet är
tillräckliga för att tillgodose den framtida efterfrågan på
arbetskraft, varken nationellt eller på olika lokala
arbetsmarknader. I en bred politik syftande till att
hålla arbetskraftsutbudet uppe och motverka bristsituationer
och flaskhalsar kan därför ökade möjligheter till
arbetskraftsinvandring från länder utanför EU/EES vara ett
av flera kompletterande element.
Regelverk med gamla rötter
Det regelverk som styr möjligheterna till arbetskraftsinvandring
från länder utanför EU/EES bygger på en proposition från 1983/84
(prop. 1983/84:144). Denna proposition tar i sin tur avstamp i
riktlinjer för invandringspolitiken som riksdagen antog i slutet
av 1960-talet. På arbetsmarknaden och i samhället i
övrigt har sedan dess djupgående strukturella förändringar ägt
rum, inte minst till följd av EU-medlemskapet och en tilltagande
allmän internationalisering. Alldeles oavsett de eventuella
behoven av ytterligare arbetskraftsinvandring finns det enligt
regeringens mening skäl att pröva regelverkets utformning i
relation till dessa förändringar.
En svaghet i nu gällande lagstiftning, vilken bl.a. Lagrådet
påpekat i sitt yttrande över lagrådsremissen Ny instans- och
processordning i utlänningsärenden, är att förutsättningarna för
arbetstillstånd inte är reglerade i lag och vidare att det inte
framgår av lagen vilken prövning som skall företas i ärenden om
arbetstillstånd. Vissa riktlinjer för prövningen har i stället
getts i förarbeten till nuvarande regler. Regeringen har tillsatt
en parlamentarisk kommitté (dir. 2003:28) som skall se över
utlänningslagens materiella bestämmelser och anpassa dessa till
en övergång från handläggning hos förvaltningsmyndigheter och
regering till ett system där överprövningen sker i domstol.
Översynen omfattar frågan om hur bestämmelserna om meddelande av
beslut om arbetstillstånd kan preciseras i lag utifrån gällande
praxis och förarbeten.
Närmare om bristsituationer på arbetsmarknaden
Undersökningar från Statistiska centralbyrån (SCB),
Konjunkturinstitutet och AMS visar att det för närvarande inte
råder någon mer allmän brist på arbetskraft på den svenska
arbetsmarknaden. Även om det nu syns tecken på en återhämtning
efter de senaste årens avmattning, så kommer det att dröja innan
någon sådan mer allmän brist uppstår.
Emellertid finns det redan i dag brist på arbetskraft i specifika
yrken och sektorer. Det gäller framför allt i kunskapsintensiva
sektorer där eftergymnasial utbildning i stor utsträckning
efterfrågas. Den största obalansen mellan tillgång och efterfrågan
finns i yrken med krav på högskoleutbildning inom vård- och
utbildningssektorn. Också i yrkeskategorier utan krav på
eftergymnasial utbildning förekommer emellertid brist på
arbetskraft, även här bl.a. inom vårdsektorn. Inom
industrisektorn rapporteras brist på olika typer av teknisk
kompetens. Enligt AMS gäller det bl.a. verktygsmakare,
CNC-operatörer, kvalificerade svetsare samt bil- och
lastbilsmekaniker.
Långsiktiga beräkningar från både AMS och SCB visar att
rekryteringsproblemen, såväl inom offentlig sektor som inom
industrin, riskerar att kvarstå och fördjupas inom strategiskt
viktiga områden. AMS har nyligen gett ut tre rapporter som
behandlar rekryteringsbehoven fram till 2015 inom vården och
omsorgen, bygg- och anläggningssektorn samt utbildningsväsendet
(Ura 2002:3, Ura 2002:9 och Ura 2003:3). Inom alla dessa tre
områden bedöms bristen på arbetskraft på lång sikt bli mycket stor.
Enligt SCB:s senaste långtidsprognos förväntas den redan stora
bristen på arbetskraft med vård- och omsorgsutbildning att
förvärras. På lång sikt blir det även brist på personer med
teknisk utbildning och på lärare (Trender och prognoser 2002 med
sikte på 2020, SCB).
AMS och Migrationsverkets uppdrag
Regeringen gav i regleringsbreven för budgetåret 2001 AMS och
Migrationsverket i uppdrag att följa upp två tidigare rapporter
från myndigheterna om arbetskraftsinvandring och regelverket på
detta område. Enligt uppdraget skulle AMS och Migrationsverket
i samarbete med arbetsmarknadens parter lämna förslag till vad
som kan göras inom gällande ordning för att bättre kunna tillgodose
de ökade behoven av arbetskraft främst inom data- och teknikyrken
samt inom undervisnings- och vårdyrken. AMS och Migrationsverket
inkom i slutet av april 2001 till regeringen med rapporten
Arbetskraftsinvandring och åtgärder för att möta framtida
arbetskraftsbehov (UD2000/1305/MAP). I rapporten föreslogs bl.a.
vissa ändringar i AMS riktlinjer samt i utlänningsförordningen.
AMS och Migrationsverket påtalade i rapporten också behovet av en
mer generell översyn av dagens regelsystem när det gäller
arbetskraftsinvandring. Regeringen beslutade under 2002 om
förändringar i utlänningsförordningen. Dels infördes undantag
från kravet på arbetstillstånd för bl.a. vissa specialister inom
internationella koncerner, dels fick utländska studenter rätt att
arbeta i Sverige under hela studietiden, 4 kap. 2 § UtlF (1989:547).
Tillkännagivande av riksdagen
Riksdagen har i april 2003 i ett tillkännagivande (bet. 2002/03:SfU8,
rskr. 2002/03:143) hemställt att regeringen tillsätter en
parlamentarisk utredning med uppdrag att utreda konsekvenser av och
ta fram ett regelverk som medger vidgad arbetskraftsinvandring.
Enligt tillkännagivandet skall kommittén bl.a. också studera
sambandet med asylrätten, så att denna inte urholkas. Vikten av ett
EU-perspektiv i utredningens arbete lyfts fram. Det anges vidare
att lön, försäkringsskydd och övriga anställningsvillkor inte får
vara sämre för arbetskraftsinvandrare än vad som gäller för svensk
arbetskraft.
Uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall se över det regelverk som styr
möjligheterna till arbetskraftsinvandring med syfte att ta fram
ett regelverk som medger vidgad arbetskraftsinvandring från länder
utanför EU/EES samt utreda en rad därtill kopplade frågor.
Kommittén skall lämna förslag till de författningsändringar som
bedöms nödvändiga. En grundläggande utgångspunkt i utredningsarbetet
skall vara att löner, försäkringsskydd och övriga anställningsvillkor
för personer som invandrar för att arbeta skall vara i nivå med dem
som gäller för arbetstagare som redan finns i landet.
Översyn av regelverket för arbetskraftsinvandring
Kommittén skall se över det regelverk som styr möjligheterna till
arbetskraftsinvandring.
Förslag till förändringar av regelverket skall utgå från de behov
av arbetskraft som finns på arbetsmarknaden och syfta till att
dels göra regelverket mer flexibelt så att typen och omfattningen
av förekommande arbetskraftsinvandring snabbare skall kunna
anpassas till arbetsmarknadens behov, dels förenkla
administrationen för såväl myndigheter och företag som individer
i samband med prövningen av arbetstillståndsärenden.
Regelverket för arbetskraftsinvandring skall vidare vara
långsiktigt hållbart. Det innebär att det är viktigt med ett
långsiktigt perspektiv vid utformningen av förslag till
förändringar. Konjunktursvängningar skall inte avgöra
ställningstaganden som har betydelse för en långsiktigt hållbar
ekonomisk tillväxt. Om behov av förändringar av regelverket
till följd av strukturella förändringar i omvärlden identifieras,
är det således väsentligt att kommittén lyfter fram detta och
lägger detta till grund för förslag.
Kommittén skall i översynen beakta erfarenheter av tidigare
arbetskraftsinvandring till Sverige.
Kommittén skall särskilt uppmärksamma förhållandet mellan
permanenta uppehållstillstånd av arbetsmarknadsskäl och
tidsbegränsade arbetstillstånd. Kommittén bör överväga behovet
av flera parallella dörrar för arbetskraftsinvandring. En fråga
att ta ställning till för kommittén i detta sammanhang är om
det finns skäl att hantera arbetstillståndsärenden gällande
internationellt utbyte, som rör arbete som i princip inte är en
del av utbudet på den allmänna arbetsmarknaden, i särskild
ordning.
Kommittén skall vidare överväga för- och nackdelar med att, så
som görs i dag, koppla tidsbegränsade arbetstillstånds giltighet
till en viss befattning/tjänst eller till en viss arbetsgivare.
Kommittén skall också särskilt överväga reglerna kring
gäststudenters möjligheter att stanna kvar i Sverige och arbeta
efter avslutade studier.
Kommittén skall slutligen överväga möjligheterna att ställa krav
på den arbetsgivare som får tillstånd att rekrytera arbetskraft
från länder utanför EU/EES-området att stödja integrationen för
den nyinvandrade.
Analys av behovet av arbetskraftsinvandring
Under de senaste åren har frågan om de demografiska
förändringarnas påverkan på arbetskraftsutbudet och risken för
framtida mer allmän arbetskraftsbrist
uppmärksammats i ett stort antal rapporter och studier.
Kommittén skall sammanställa befintlig kunskap i detta avseende,
vid behov komplettera denna med ytterligare studier, samt
bedöma vilken roll arbetskraftsinvandring kan och bör spela för
att motverka brist på arbetskraft, på såväl längre som kortare
sikt. Kommittén skall i detta sammanhang beakta situationen i
olika sektorer och regioner. I sammanhanget skall information
från de fackliga organisationerna inhämtas och analyseras.
Analys av eventuella konsekvenser av ytterligare
arbetskraftsinvandring
Kommittén skall analysera och bedöma de konsekvenser som
ytterligare arbetskraftsinvandring kan få på arbetsmarknaden och
i övrigt samt, vid behov, föreslå åtgärder för att hantera
eventuella negativa konsekvenser, såväl för samhället som för
individen. I detta sammanhang skall relevant forskning om
integrationen av invandrare i Sverige och andra länder beaktas.
Kommittén skall särskilt uppmärksamma regeringen på eventuella
konsekvenser som en ökad arbetskraftinvandring kan få - direkt
eller indirekt - på den arbetsrättsliga lagstiftningen. Det är
dock inte kommitténs uppdrag att föreslå regelförändringar i
detta avseende.
Kommittén skall slutligen också särskilt analysera positiva och
negativa samhällsekonomiska effekter av arbetskraftsinvandring.
Till de positiva kan hänföras ökade skatteintäkter och därmed
ökade möjligheter att upprätthålla välfärdssystemen. Till de
negativa kan hänföras riskerna för undanträngning av
arbetskraft som redan finns i Sverige. I sammanhanget skall
kommittén också belysa eventuella samhällsekonomiska konsekvenser
av den invandrade arbetstagarens och medföljande familjemedlemmars
nyttjande av välfärdssystemet - i första hand
socialförsäkringssystemen, olika typer av sociala förmåner,
utbildningsväsendet och arbetslöshetsförsäkringen.
Kommittén bör i denna del av utredningsarbetet ta del av i
sammanhanget relevanta bedömningar i betänkandet EU:s utvidgning
och arbetskraftens rörlighet (SOU 2002:116).
Vikten av en jämställdhetsanalys
Kommittén skall analysera, bedöma och redovisa effekterna av
arbetskraftsinvandring ur ett köns- och jämställdhetsperspektiv.
Ett övergripande mål för den svenska arbetsmarknadspolitiken
är att motverka en könsuppdelad arbetsmarknad, dvs. att kvinnor
och män är olika representerade i olika yrken och på olika
hierarkiska nivåer. Kommittén skall därför särskilt uppmärksamma
regeringen på vilka effekter arbetskraftsinvandringen kan få på
arbetsmarknadens struktur ur ett köns- och jämställdhetsperspektiv.
Vikten av ett EU-perspektiv
Kommittén skall beakta pågående arbete inom EU av relevans för
uppdraget. I november 2003 fattade ministerrådet beslut om ett
direktiv om varaktigt bosatta tredjelandsmedborgares rättsliga
ställning. Ett förslag till direktiv om unionsmedborgares och
deras familjemedlemmars rätt att fritt röra sig och uppehålla
sig inom medlemsstaternas territorier väntas antas under våren
2004 (13263/1/03, REV 1 ADD 1, MI 235, JAI 285, SOC 385,
CODEC 1308, OC 616).
Av intresse är också den vidare hanteringen av kommissionens
meddelande om invandring, integration och sysselsättning
(KOM(2003)336), som presenterades i juni 2003, liksom de ramar
för medlemsstaternas sysselsättningspolitik som de av
ministerrådet beslutade sysselsättningsriktlinjerna utgör.
Kommittén bör vidare beakta kommissionens meddelande om migration
och utveckling (KOM(2002)703) samt de slutsatser ministerrådet
dragit av detta.
Stor betydelse för olika delar av uppdraget har slutligen den
kommande utvidgningen av EU och den ytterligare dynamik på den
europeiska arbetsmarknaden som denna kommer att medföra. Enligt
anslutningsfördragen är det möjligt att införa övergångsregler
för den fria rörligheten för arbetstagare från anslutningsländerna
(utom Cypern och Malta) under högst sju år. I januari 2003
presenterade en offentlig utredning, mot denna bakgrund,
betänkandet EU:s utvidgning och arbetskraftens rörlighet
(SOU 2002:116). I betänkandet pekar utredaren på risker för
olika negativa effekter, framför allt i relation till de
sociala välfärdssystemen, av den fria rörligheten för arbetstagare
i samband med utvidgningen. Utredaren föreslår därför att Sverige
före anslutningen beslutar om vissa övergångsregler. Betänkandet
har remissbehandlats.
Regeringen har nyligen uttalat att man avser införa övergångsregler
i syfte att upprätthålla ordningen på arbetsmarknaden och
förhindra att välfärdssystemet missbrukas och överutnyttjas.
Innebörden av regeringens förslag är att det under de två första
åren från anslutningsdagen den 1 maj 2004, krävs arbetstillstånd
för att få arbeta i Sverige. Arbetstillståndet skall sökas vid
svensk ambassad eller svenskt konsulat i hemlandet eller i det
land sökanden är bosatt. För att få arbetstillstånd krävs att
sökanden kan visa upp ett anställningsbevis, att anställningen
har en viss varaktighet, att sökanden får en marknadsmässig lön
och att det rör sig om ett arbete som sökanden kan försörja sig
på. Regeringen avser att under våren 2004 överlämna en skrivelse
till riksdagen med en närmare beskrivning av övergångsreglernas
utformning.
Åtaganden inom GATS
Kommittén skall analysera det svenska regelverket för
arbetskraftsinvandring i relation till pågående förhandlingar
inom ramen för WTO:s allmänna tjänstehandelsavtal (GATS - General
Agreement on Trade in Services) och föreslå de
författningsändringar som kan komma att behövas. Kommittén skall
även undersöka möjligheten, och konsekvenserna av, att införa ett
s.k. GATS-visum.
Det bör i sammanhanget noteras att tjänstehandelsavtalet inte rör
arbetskraftsinvandring i gängse mening utan endast tar sikte på
tillfällig personrörlighet, dvs. då personer tillfälligt vistas i
ett annat land för att utföra en tjänst.
Gällande tjänstehandelsavtal trädde i kraft 1995. I den nu inledda
WTO-rundan, den s.k. Doha Development Agenda (DDA) har
EG-kommissionen, efter beredning i EU-kretsen, i april 2003 lämnat
ett första förhandlingsbud till WTO. I fråga om tillfällig
personrörlighet innebär budet bl.a. att möjlighet ges till
internationellt utbyte för "trainees", åtaganden i fler sektorer
för kontraktsanställda, åtaganden i sex tjänstesektorer för
egenföretagare som uppfyller vissa kvalifikationer samt förlängda
tidsgränser för vistelse av samtliga kategorier av tillhandahållare
av tjänster. Den svenska lagstiftningen har i flera avseenden
bedömts redan ligga i linje med de nya åtaganden som föreslås. I
vissa avseenden kan dock författningsändringar komma att bli
nödvändiga.
Pågående reformarbete i andra länder och frågan om internationell
konkurrens om arbetskraft
En stor del av den industrialiserade världen står inför en
likartad demografisk utveckling - med en åldrande befolkning och
en allt mindre andel av befolkningen i arbetsför ålder - som
Sverige. Inte minst gäller detta för huvuddelen av EU:s
nuvarande och blivande medlemsländer.
För närvarande pågår, bl.a. mot denna bakgrund, i en rad länder
reformarbete som syftar till att underlätta arbetskraftsinvandring
och attrahera kvalificerad arbetskraft från andra länder.
Kommittén skall studera detta reformarbete i ett antal länder,
främst europeiska, som bedöms vara av intresse. Det gäller både
reformer av lagstiftningen samt andra typer av åtgärder.
Kommittén skall i det sammanhanget också överväga behovet av
åtgärder för att göra det attraktivt för arbetstagare från
länder i och utanför EU/EES att söka sig till bristyrken i
Sverige samt eventuellt föreslå sådana åtgärder. I detta
sammanhang skall kommittén beakta den internationella konkurrens
som finns om kvalificerad arbetskraft.
Vikten av att beakta utvandringsländernas intressen
Regeringen har i propositionen Gemensamt ansvar - Sveriges politik
för global utveckling (prop. 2002/2003:122), som överlämnades
till riksdagen i maj 2003, föreslagit en sammanhållen svensk
politik med det övergripande målet att bidra till en rättvis och
hållbar global utveckling. Detta skall uppnås bl.a. genom ökad
koherens mellan målen för den svenska politiken för global utveckling
och politiken inom en rad andra politikområden, bl.a.
migrationspolitiken.
Kommittén skall mot denna bakgrund överväga hur
utvandringsländernas intressen kan tillgodoses i sammanhanget.
Sambandet med asyllagstiftningen och utlänningslagstiftningen i
övrigt
Kommittén skall studera sambandet mellan regelverket för
arbetskraftsinvandring och regelverket för asyl och skyddsbehövande
i övrigt med utgångspunkten att asylrätten inte skall urholkas.
Sverige skall ha en rättsordning som erbjuder skydd åt förföljda
och skyddsbehövande. Det är av avgörande betydelse för asylrättens
legitimitet att uppehållstillstånd av skyddsskäl inte blandas ihop
med uppehållstillstånd av arbetsmarknadsskäl eller andra skäl.
Enligt nuvarande regler gäller att såväl en ansökan om
uppehållstillstånd som en ansökan om arbetstillstånd måste lämnas
in före inresa i Sverige. De som är i behov av skydd i Sverige,
liksom personer med starka humanitära skäl, är dock undantagna
från detta krav. Ett regelverk som generellt skulle tillåta
inresta personer utan uppehållstillstånd att stanna kvar i
Sverige för att få en ansökan om uppehållstillstånd för arbete
prövad och beviljad skulle innebära ett avsteg från denna
huvudregel. Redan i dag finns det emellertid möjlighet, och i
bland skyldighet, att under vissa förutsättningar medge undantag,
t.ex. när det gäller arbetstagare eller arbetssökande
unionsmedborgare och deras familjemedlemmar.
Kommittén skall undersöka om det finns möjlighet till ett något
mer flexibelt förhållningssätt till ansökningar om arbetstillstånd
som görs efter inresa till Sverige. Sambandet med regelverket
för asyl och skyddsbehövande i övrigt måste dock beaktas.
Utgångspunkten måste vara att asylrätten inte får urholkas.
Kommittén skall vidare analysera hur eventuella förändringar i
reglerna om arbetstillstånd förhåller sig till utlänningsrätten i
övrigt. I Sverige handläggs alla ansökningar om uppehållstillstånd
i en och samma procedur. Ansökningar om arbetstillstånd där just
möjligheten att få stanna i Sverige för att arbeta är det centrala,
handläggs däremot i särskild ordning. Kommittén skall mot denna
bakgrund överväga hur sådana ansökningar om arbetstillstånd
skall prövas och hur överprövning av negativa beslut i dessa ärenden
skall regleras.
Asylsökande kan enligt 4 kap. 3 a § UtlF (1989:547) undantas från
skyldigheten att ha arbetstillstånd i de fall Migrationsverket
bedömer att beslut i ärendet inte kommer att kunna fattas inom
fyra månader från ansökan. Undantaget gäller fram till dess att
det finns ett beslut som vunnit laga kraft i ärendet.
Kommittén skall, i anslutning till uppdraget att studera sambandet
mellan regelverket för arbetskraftsinvandring och asyllagstiftningen,
utvärdera effekterna av reglerna i 4 kap. 3 a § UtlF och överväga
eventuella förändringar.
Samråd
En referensgrupp med representanter för arbetsmarknadens parter
skall knytas till kommittén.
Kommittén skall samråda med berörda myndigheter, i första hand AMS,
Migrationsverket, Riksförsäkringsverket, Socialstyrelsen och
Integrationsverket.
Kommittén skall också i relevanta hänseenden samråda med Kommittén
för översyn av utlänningslagstiftningen (UD 2003:02) och
Utredningen om orsaker till varför den könssegregerade
arbetsmarknaden består (N 2003:02) samt med Svenska
kommunförbundet, i dess egenskap av intresseorganisation för
landets kommuner.
Kommittén skall slutligen även samråda med invandrarorganisationer
som bedöms särskilt berörda samt, i fråga om redovisningen av
förslagens konsekvenser för småföretag, med Näringslivets nämnd
för regelgranskning.
Redovisning av uppdraget
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag i ett delbetänkande senast
den 1 mars 2005 och i ett slutbetänkande senast den 1 mars 2006.
Delbetänkandet skall innehålla preliminära bedömningar av behovet
av arbetskraftsinvandring på såväl kortare som längre sikt och
av de konsekvenser som en ökad arbetskraftsinvandring kan få på
arbetsmarknaden och i övrigt. Delbetänkandet skall också innehålla
principiella resonemang om inriktningen på eventuella förslag till
förändringar i lagstiftningen.
I delbetänkandet skall kommittén även lämna förslag till eventuella
författningsändringar som kan vara behövliga till följd av svenska
åtaganden inom GATS.
(Näringsdepartementet)