Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Studieavgifter för studenter från länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, Dir. 2004:183
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2004-12-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall föreslå en ordning som innebär att
statliga universitet och högskolor skall ta ut avgifter av
studenter från länder utanför Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet (EES) för grundläggande högskoleutbildning.
Utgångspunkten skall vara att principen om full kostnadstäckning
skall gälla för den avgiftsfinansierade verksamheten.
Utredaren skall också överväga om det bör finnas möjligheter
för statliga universitet och högskolor att ta ut avgifter av
doktorander från länder utanför EES för forskarutbildning
och, i förekommande fall, föreslå en ordning för sådana
avgifter.
Vidare skall utredaren föreslå en lagbestämmelse som ger
uttryck för huvudprincipen att högskoleutbildning skall vara
avgiftsfri för studenter från länder inom EES. Utredaren skall
därutöver utarbeta förslag till den författningsreglering som
bedöms vara nödvändig.
Bakgrund
Ökande internationellt samarbete
Vi lever i ett internationaliserat kunskapssamhälle där
utbildning är av avgörande betydelse för såväl individens
som samhällets utveckling. Samhällets välstånd är beroende
av tillgången på välutbildade individer som kan fungera och
delta i ett allt mer flexibelt arbetsliv som ständigt ställer
högre krav på nya kunskaper och färdigheter. Investeringar i
utbildning är ett av de mest effektiva sätten att påskynda den
sociala och ekonomiska utvecklingen.
Ett ökande internationellt samarbete är en förutsättning för
att underlätta lösningar på globala problem. Universitet och
högskolor har en central roll i detta arbete. Studenters,
doktoranders och lärares rörlighet över gränserna är viktig för
utvecklingen och spridningen av ny kunskap och nya idéer.
Utländska studenter och doktorander med erfarenhet av
svensk högre utbildning och forskning, svensk kultur och
svenskt samhällsliv kan fungera som goda ambassadörer för
Sverige. De utgör dessutom en rekryteringsbas för svenska
företag verksamma i utlandet.
Statliga myndigheter har möjlighet att i vissa fall ta ut
avgifter som motsvarar full kostnadstäckning. De har också
möjligheter att under speciella förutsättningar ta ut avgifter
som överstiger full kostnadstäckning. Detta regleras bland
annat i avgiftsförordningen (1992:191) och
tjänsteexportförordningen (1992:192). Dessa förordningar
medger inte att avgifter för högskoleutbildning tas ut av
enskilda studenter.
Principen om avgiftsfrihet för högskoleutbildning har gällt
sedan lång tid i Sverige och är för studenter inom
grundutbildning och forskarutbildning en viktig rättvisefråga.
I 1 kap. 10 § högskoleförordningen (1993:100) föreskrivs det
att utbildningen vid högskolorna skall vara avgiftsfri för
studenterna. I samband med införandet av den nuvarande
högskolelagen (1992:1434) väcktes motioner om att rätten till
avgiftsfri undervisning skulle föreskrivas i lag. Motionerna
avslogs dock av riksdagen. Utbildningsutskottet anförde bl.a.
att det är en självklarhet att avgifter inte får tas ut i
högskoleutbildning och att statliga myndigheter inte utan
bemyndigande i instruktion eller liknande författning får ta
ut avgifter för sin verksamhet (bet. 1992/93:UbU3 s. 17, jfr
även bet. 1995/96:UbU4 s. 5 f.). Utskottet behandlade även
frågan under hösten 2004 (bet. 2004/05:UbU1 s. 68 f.).
Utländska studenter och doktorander i Sverige
Svenska universitet och högskolor har i dag ett betydande
antal kurser och program på engelska. Sverige har hunnit
långt inom detta område vid en jämförelse med andra
medlemsländer inom den Europeiska unionen (EU).
Intresset bland utomeuropeiska studenter för att studera inom
grundutbildning och forskarutbildning i Sverige har ökat
under senare år.
Under 2002 läste 8 200 inresande grundutbildningsstudenter
mer än 10 poäng inom ramen för utbytesprogrammen. Av dessa
var 6 700 Erasmus- eller Nordplusstudenter, och 1 500
studenter deltog i bilaterala utbytesprogram. I
grundutbildningen fanns utöver dessa studenter 4 000-5 000
s.k. free movers.
Migrationsverket har för 2003 redovisat drygt 5 500 beviljade
uppehållstillstånd för studenter utanför EU och EES. Detta är
en fördubbling jämfört med 1998.
Utbytesprogrammet Linnaeus-Palme vänder sig till
grundutbildningsstudenter och lärare från utvecklingsländer.
Under de senaste åren har programmet vuxit kraftigt. Sedan
2001 har antalet inresande lärare nästan fördubblats och
antalet inresande studenter mångdubblats. Utländska
lärosätens intresse för att delta i programmet är stort och
växande.
Möjligheten för svenska lärosäten att sälja uppdragsutbildning
till utländska uppdragsgivare har utökats genom förordningen
(2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Detta har bidragit till att ytterligare öka antalet utländska
studenter i Sverige. År 2003 kom 21 miljoner kronor av
lärosätenas samlade intäkter av uppdragsutbildning från företag
och myndigheter utanför Sverige. Det motsvarar ungefär två
procent av de totala intäkterna av uppdragsutbildning det året.
En global utbildningsmarknad
Efterfrågan på utbildning ökar internationellt och är i dag
långt större än utbudet. Detta är inte minst tydligt i länder
utanför OECD. Söktrycket från studenter från andra länder,
särskilt i Asien, är stort. Bedömningar av utvecklingen av
framtida studentströmmar pekar på att antalet människor i
världen som skaffar sig högre utbildning kommer att öka.
De europeiska utbildningssystemen har en lång tradition av
avgiftsfrihet. Synen på utbildning i Europa har varit att
utbildning är en allmän rättighet. Under senare år har det
emellertid blivit vanligt med studieavgifter för studenter i
västeuropeiska länder. I många östeuropeiska länder behöver
bara utländska studenter eller studenter från länder utanför
EU betala avgifter. I Danmark, Norge, Finland och Tyskland
är högre utbildning vanligtvis avgiftsfri för alla studenter.
Den danska regeringen har emellertid nyligen föreslagit att
danska lärosäten skall få ta ut en avgift av studenter från
länder utanför EU och EES från och med 2006. Även i
Tyskland och Finland pågår en diskussion om att införa
studieavgifter för studenter från länder utanför EU/EES.
EG-rätt
Utbildningssystem i statlig regi är undantagna från EG:s
konkurrens- och inremarknadsregler. Detta gäller under
förutsättning att staten etablerar och upprätthåller ett
utbildningssystem i syfte att uppfylla befolkningens sociala,
kulturella och pedagogiska behov och som huvudsakligen
finansieras genom allmänna medel och inte av studenterna
eller deras föräldrar, även om de måste betala för
undervisning eller antagning för att ge ett visst bidrag till
verksamheten (jfr EG-domstolen mål C-263/86 och mål C-109/92).
Behovet av en utredning
Studieavgifter i grundläggande högskoleutbildning
Det är viktigt att inflödet av utländska studenter ökar i
Sverige. Utländska studenter är en tillgång för undervisnings-
och forskningsmiljöernas utveckling och kvalitet vid svenska
lärosäten. De bidrar till att stärka den internationella miljön
och mångfalden och därmed till att främja förståelsen för
andra kulturer och traditioner. Detta utgör dock inte skäl nog
för att utan begränsningar erbjuda skattefinansierad avgiftsfri
utbildning till utländska studenter.
I betänkandet Advantage Sweden, Insatser för ökad
rekrytering av utländska studenter till den svenska högskolan
(SOU 2000:92) föreslogs som en möjlig strategi för att öka
antalet utländska studenter i Sverige att lärosätena skulle ges
möjlighet att ta ut avgifter för högskoleutbildning från länder
utanför EES. Regeringen anser att en sådan möjlighet bör,
under förutsättning att tillträdet och utbildningens kvalitet för
studenter från länder inom EES inte påverkas negativt, ges
statliga universitet och högskolor.
Studieavgifterna för både inhemska och utländska studenter
varierar kraftigt i olika länder. I vissa länder utgör avgifter
endast en del av finansieringen av utbildningen och i andra
länder tillåts avgiftsfinansierad utbildning generera överskott.
Om universitet och högskolor ges möjlighet att ta ut avgifter,
skulle lärosätena kunna få incitament att öka antalet
utländska studenter.
Mot denna bakgrund finns det ett behov av att utreda
förutsättningarna för statliga universitet och högskolor att ta
ut avgifter av studenter från länder utanför EES. I detta
sammanhang måste det beaktas att EU är en part inom det
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Därför bör en
avgränsning göras till studenter från länder utanför EES.
Vidare bör enskilda utbildningsanordnare med
examenstillstånd enligt förordningen (1993:956) om tillstånd
att utfärda vissa examina i detta sammanhang ges samma
förutsättningar som statliga universitet och högskolor. Denna
fråga bör dock hanteras i särskild ordning.
Studieavgifter i forskarutbildning
Forskarutbildningen skiljer sig från den grundläggande
högskoleutbildningen i det avseendet att inte bara
utbildningskostnaderna utan även doktorandernas försörjning
i regel finansieras av ett universitets eller en högskolas medel
i form av antingen det direkta anslaget för forskning och
forskarutbildning eller externa medel för forskning och
forskarutbildning. Av 9 kap. 3 § högskoleförordningen följer
att antagningen till forskarutbildningen är begränsad till
sökande som erbjuds eller bedöms ha en tillräcklig
studiefinansiering. Den forskning doktoranderna utför kan
ofta i sig vara förknippad med stora kostnader utöver
eventuella lönekostnader, samtidigt som den utgör en
betydande och värdefull del av lärosätenas samlade
forskning. Det finns ett behov av att särskilt utreda om
avgifter bör tas ut för doktorander från länder utanför EES.
Avgiftsfrihet
I syfte att säkra bevarandet av högre utbildning som en social
och medborgerlig rättighet och för att slå fast huvudprincipen
att högskoleutbildning skall vara avgiftsfri, bör det i
högskolelagen föreskrivas att utbildningen skall vara
avgiftsfri för studenter från länder inom EES och eventuellt
doktorander inom samma område.
Tillträde till avgiftsfinansierad utbildning
För att bli antagen till grundläggande högskoleutbildning
krävs det att den sökande har grundläggande behörighet och
dessutom den särskilda behörighet som kan vara föreskriven.
Om det finns fler behöriga sökande än det finns platser, skall
ett urval göras. För att bli antagen till forskarutbildning
krävs det, på samma sätt som för antagning till grundläggande
högskoleutbildning, att den sökande har grundläggande
behörighet och den särskilda behörighet som kan ha
föreskrivits. Därutöver skall den sökande bedömas ha sådan
förmåga i övrigt som behövs för att klara utbildningen.
Dessutom får endast de sökande antas som anställs som
doktorand eller som beviljas utbildningsbidrag för
doktorander eller som har någon annan form av
studiefinansiering. Denna skall bedömas kunna säkras under
hela utbildningen och den sökande skall kunna ägna så stor
del av sin tid åt utbildningen att den kan slutföras inom fyra
år vad gäller licentiatexamen och åtta år vad gäller
doktorsexamen. Urval skall göras med hänsyn till de
sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen.
Sökande till avgiftsfinansierad utbildning bör inte konkurrera
med sökande från länder inom EES. Därför finns det skäl att
överväga om särskilda tillträdesbestämmelser behövs för en
avgiftsfinansierad högskoleutbildning.
EG-rätt och internationell rätt
Ett införande av studieavgifter kan inverka på frågan om
högre utbildning skall betraktas som en tjänst och därmed
innefattas av EG-rättens konkurrens- och inremarknadsregler.
Konsekvenserna av ett svenskt införande av avgifter behöver
därför utredas.
Vidare regleras den internationella tjänstehandeln genom det
allmänna tjänstehandelsavtalet, GATS (General Agreement
on Trade in Services), som trädde i kraft 1995. Avtalet gäller
bl.a. handel med utbildningstjänster. Undantaget från avtalet
är tjänster som tillhandahålls i utövandet av statliga
befogenheter, dvs. tjänster som tillhandahålls varken på
kommersiella grunder eller i konkurrens med en eller flera
tillhandahållare av tjänster. Det finns i dag ingen rättslig
praxis som ger vägledning avseende hur avtalet skall
tillämpas inom utbildningsområdet. Det bör utredas vad ett
införande av studieavgifter kan få för konsekvenser i fråga
om tillämpningen av GATS-avtalet.
Studenter från länder utanför EES
Inom Europeiska unionen är all diskriminering på grund av
nationalitet förbjuden enligt Romfördraget. Det innebär att
EU?medborgare skall erbjudas utbildning på samma villkor
som inhemska medborgare. Det utbildningsutbyte som
Sverige traditionellt har haft med EES?länder, och de
långtgående principerna om likabehandling av studenter i
Norden, motiverar att även studenter och doktorander från
dessa länder skall erbjudas utbildning på samma villkor som
studenter och doktorander från EU. Detta gör sig gällande
även i fråga om studenter från Schweiz mot bakgrund av det
avtal som slutits med EU och dess medlemsstater om fri
rörlighet för personer. Det finns dock ett behov av att tydligt
kunna identifiera de studenter som skall ha rätt till avgiftsfri
utbildning. Sådana personer som har uppehållstillstånd av
andra skäl än studier bör undantas från avgiftsskyldighet. Ett
sådant undantag kan även t.ex. beröra invandrare som har en
stark anknytning till Sverige på grund av giftermål, arbete
etc. samt flyktingar och personer som innefattas av rådets
direktiv 2003/109/EG om varaktigt bosatta
tredjelandsmedborgares ställning.
För att underlätta rekryteringen av utländska studenter
förekommer det att lärosäten använder förmedlingsagenter.
Detta är särskilt vanligt i Asien. Det finns ett behov av att
utreda hur studenter skall garanteras fullständig information
om studierna och villkoren för dem. Det finns också ett behov
av att klarlägga dels vilket ansvar lärosätena skall ha för att
vara informerade om hur rekryteringen av studenter genom
förmedlingsagenter går till, dels om vilka betalningskrav
förmedlingsagenterna lägger på studenterna.
Uppdraget
Studieavgifter i grundläggande högskoleutbildning
En särskild utredare skall föreslå en ordning som innebär att
statliga universitet och högskolor skall ta ut avgifter av
studenter från länder utanför EES för grundläggande
högskoleutbildning. Den föreslagna ordningen skall vara
rättssäker för individen. Utgångspunkten skall vara att
avgifter som motsvarar minst full kostnadstäckning får tas ut.
Utredaren skall lämna förslag till vilka tillträdesregler som
skall gälla för avgiftsfinansierad utbildning.
Utredaren skall vidare lämna förslag till åtgärder som
säkerställer att avgiftsfinansierad utbildning inte bedrivs på
ett sådant sätt eller i en sådan omfattning att detta får negativ
inverkan på övrig utbildning.
Studieavgifter i forskarutbildning
Utredaren skall överväga om det bör finnas möjligheter för
statliga universitet och högskolor att ta ut avgifter av
doktorander från länder utanför EES för forskarutbildning.
Om utredaren finner att det bör vara möjligt att ta ut avgifter
av doktorander, skall utredaren lämna förslag till en sådan
ordning och föreslå vilka tillträdesregler som skall gälla för
en avgiftsfinansierad forskarutbildning. Den föreslagna
ordningen skall vara rättssäker för individen.
Även i denna del skall utredaren utgå från att de avgifter som
tas ut skall motsvara minst full kostnadstäckning.
Utredaren skall särskilt belysa hur uttag av avgifter förhåller
sig till eventuell studiefinansiering som erbjuds doktorander.
Vidare skall utredaren analysera vilka konsekvenser
studieavgifter för forskarutbildning kan få för svenska
forskningsmiljöer så att forskningen inte påverkas negativt.
Avgiftsfrihet respektive avgiftsskyldighet
Utredaren skall föreslå hur en bestämmelse om
studieavgiftsfrihet för studenter från länder inom EES kan
utformas i högskolelagen.
Vidare skall utredaren närmare precisera vilka studenter som
skall komma i fråga för avgiftsfrihet respektive
studieavgifter. Utredaren skall överväga om det finns
anledning att införa undantag från studieavgiftsskyldighet för
studenter från länder utanför EES. I samband med detta skall
utredaren särskilt beakta de studenter som deltar i
utbytesprogram.
Vidare skall utredaren överväga om även studenter från
Schweiz bör omfattas av studieavgiftsfriheten mot bakgrund
av det avtal som slutits mellan EU och dess medlemsstater å
ena sidan och Schweiz å andra sidan om fri rörlighet för
personer.
Internationella aspekter och jämförande studier
Utredaren skall analysera vilka konsekvenser ett svenskt
införande av studieavgifter för utländska studenter kan ha i
relation till EG-rättens regler om konkurrens och inre
marknad. Utredaren skall vidare analysera vilka
konsekvenser ett sådant införande kan ha i relation till
GATS-avtalet och för Sveriges position i fortsatta GATS-
förhandlingar.
De förslag som lämnas av utredaren skall stå i
överensstämmelse med EG-rätt och med avtal som EU eller
Sverige har med andra stater.
Utredaren skall beakta Sveriges mål för global utveckling
som lagts fram i propositionen Gemensamt ansvar i Sveriges
politik för global utveckling (prop. 2002/03:122).
Utredaren skall överväga hur studieavgiftsbetalande studenter
inför studierna skall garanteras fullständig information om
studierna och villkoren för dem. Utredaren skall vidare
föreslå vilket ansvar lärosätena skall ha för att vara
informerade om dels hur rekryteringen av studenter genom
förmedlingsagenter går till, dels vilka betalningskrav som
dessa lägger på studenterna.
Utredaren skall i sina överväganden studera och beakta de
system för studieavgifter som gäller för utländska studenter i
andra länder, t.ex. Storbritannien, Nederländerna och
Australien.
Författningsreglering
Utredaren skall utarbeta förslag till den författningsreglering
som bedöms vara nödvändig.
Uppdragets genomförande
Samråd
Utredaren skall samråda med Migrationsverket, Sida,
Svenska institutet, Forskningsrådet för arbetsliv och
socialvetenskap, Forskningsrådet för miljö, areella näringar
och samhällsbyggande, Ekonomistyrningsverket,
Kommerskollegium, universitet och högskolor, Högskoleverket,
Internationella programkontoret för utbildningsområdet,
Kungliga Vetenskapsakademien, Stiftelsen för
internationalisering av högre utbildning och forskning,
Stiftelsen Riksbankens jubileumsfond och Vetenskapsrådet.
Utredaren skall vidare samråda med Utredningen för översyn
av resurstilldelningssystemet för grundläggande
högskoleutbildning (U 2004:03) och Utredningen om
uppehållstillstånd för familjeåterförening och för varaktigt
bosatta tredjelandsmedborgare (UD 2004:01).
Redovisning
Uppdraget skall redovisas senast den 31 januari 2006.
(Utbildningsdepartementet)